Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

Nevím zdali jste to zachytili ale po nekonečných 5 letech vychází ryze české RPG Dračí Hlídka ve finální podobě.
Viz. odkaz Naneštěstí díky tomu že v tiskárně mají nějaký problém tak nebude na začátku září na pultech (jak původně bylo slíbeno) ale až v druhé polovině září. Po 5 letech čekání je to jen nepatrný detail.

Jinak MickTheMage: moc hezká sbírka RPG. Já mám doma jen CZ verze ale už jsem párkrát ve Stockholmu málem zakoupil AJ RPG na motivy Tolkiena a samozřejmě Shadowrun. Vždy mě ale odradil fakt, že u nás to nebudu mít s kým hrát. Mají tam neuvěřitelný výběr. :)
Tohle asi znáš že?
Ruční mapovánî je super, jen na něj člověk musí mít náladu a čas. A pak je neskutečný ten pocit, že mám zmapovanou hru a jakoby se člověk tak trochu podílel na tvorbě toho prostředí, když do toho dá i nějakou grafickou fazónu. Nedávno jsem si takhle vyhrál s EoB3 a pak Dungeon Masterem 2. Mapy k obojímu jsem nakreslil v DJ Mapperu a jsou tak k dispozici na DJových Oldgames sk.
@hanak_v_exilu (10.08.2020 21:37): Mě ze začátku taky, ale v té lokaci jich bylo asi 20 a určitou činností se měnilo místo, kam mě jednotlivé teleporty přenášely. Navíc se do jedné části nedalo vůbec dostat a co jsem tak četl, tak se to nepovedlo nikomu. Jinak jsem měl všechny čtverečky prochozené i za cenu toho, že to některé z postav ubralo část života a nebylo třeba na ta políčka vůbec vstupovat :)
@Jumas (10.08.2020 21:28): Mě tyhle rébusy vždycky bavily. Líbí se mi že je má každý dungeon unikátní. Někde jdou pokládat předměty a dělat si tak značky. Někdy záleží na postřehu, jindy na správné cestě. Někde se musí jít vylučovací metodou a jindy existuje v teleportech logika. Občas hra trestá nepodařený pokus. Možností je hodně.
@Jumas (10.08.2020 20:40): Ono na to už dneska není čas. Dřív to hry neuměly, internet nebyl, tak nic jiného než ruční mapování nezbývalo. Dneska už je to fakt jenom o té nostalgii, případně pro lidi co berou hry jako vrcholový sport. Pochopitelně s výjimkou kusů jako je třeba to Wizardry IV, které je koncipované jako sadistická tortura a ruční mapování je součást zážitku. Odlesky toho se dají najít i porůznu na malém prostoru, kde se dá třeba narazit na teleportovací bludiště které sice hra poctivě zakreslí, ale bez poznámek je to k ničemu. Pár místností v Dungeon Masteru I jsem si taky mapoval ručně.
@Richmond (10.08.2020 18:03): Myslel jsem to tak, že jsem nechápal, proč někdo vůbec hraje dungeony, ale teď, když jsem jeden dohrál, tak už to chápu. Je to zábava, ale videa mě odrazovali. Ruční mapování jsem ještě nikdy nedělal, a proto nechápu, že ho někdo dělá, respektive, že někdo hraje hry, kde automatické mapování není a musí si to mapovat ručně. Třeba do toho ale taky někdy proniknu, když jsem tu jednu bariéru už překonal :)
@Charllize (10.08.2020 19:46): Jo chapu. Ono to nekdy zabava, ale kolikrat i drina. Muj nejvetsi vtkon urcite je zmapovani sileneho patra ve Wizardry IV. Kdyz jsem to pak porovnaval s existujicima mapama na netu, tak bych rekl, ze tam mam presnejsu znaceni. I kdyz i ja zapomnel docmarat asi 3 steny. Ale vysledny pocit byl nepopsatrlnej. Naopak mapovani MM1 mne bavilo celou dobu. Ono proste hrani podle hotovych map mne nebavi a podle prazdnych map to taky neni ono.
@Jumas (09.08.2020 20:16): Je to DAR! To nemá s chápáním nic společného :) Navíc proč to zmiňuješ u hry, která má automapping? Nepředpokládám, že by někdo si dělal vlastní mapy, pokud hra tohle dělá za něj :)
@hanak_v_exilu (09.08.2020 20:31): To ani ja, rucni mapovani jako jeden z hlavnich elementu hratelnosti dungeonu urcite vypousteli ti, co dungeony nemaji radi a moc jich nehrali, je to podobnej shit, jako zkouseni vseho na vsechno v adventurach, to taky nebyvalo nutny, mozna az na par ceskych silenosti z 90.let.
Tak jsem dohrál svůj první větší krokovací dungeon (Legie se moc počítat nedá). Nečekal jsem, že někdy něco takového budu hrát, ale Xzone edici třetích Bran Skeldalu jsem prostě neodolal. Už jsem pochopil, co na těch dungeonech máte, i když ruční mapování nechápu doteď :)
@orromis (09.07.2020 16:47): tak nase ceska oficialni distribuce skutecne dodava jen ty nejvyznamnejsi tituly co se jrpg tyce. Jenze jsou pak firmy co to nakoupi v cizine a pak to prodaji u nas do obchodu, nebo si to muze obchod objednat sam. Snad krome Nintenda, tam mam dojem oficialni distribuce ma vsechno co vyjde. nintendo totiz neni rozprcnute mezi vicero distribuci, jak treba PS4 nebo xbox u nas kde se hry museji objednavat u vicero dodavatelu.
Takze jo, krabicovky s jrpg jdou u nas vetsinove sehnat, jen obvykle maji dost vysokou cenu ktera se drzi dlouha leta.
Dokonce bych rekl ze ta dostupnost je jeste lepsi nez v dobe PS1 a PS2, kdy se sem k nam fakt plno veci nedostalo i kdyz vysli v PAL podobe. Ten marketing pro jrpg jsou prodejny kde to pak jde koupit, proste lidi si kontroluji ruzne vybrane obchody, bud osobne nebo pres internet. Kdyz se vicekrat osvedci tak proste clovek jde automaticky hledat tam predobjednavku. Jinak na to ofiko kazdy kasle, propagovat nejake jrpg.



@Fritol (09.07.2020 16:00): Jo, nekdy se zastav, kouknes na plakaty a zajdem na zmrzlinu :)
@orromis (09.07.2020 15:18): No já myslím, že seoproti dobám nic PS2 moc nezměnilo oproti době PS3 a současné PS4 a uvidíme, jak to bude s PS5.

Jen namátkou CZC.CZ: Japonské hry v CZC shopu



Tady máš vyfiltrované PS4 hry, čistě RPG, zaklikl jsem jen pár nejznámějších japonských producentů či vydavatelů a našlo mi to krásných 31 RPG her japonských.




Edit - odkatz mi to nevím proč nechce zobrazit, ale vyfiltrovat to tam můžeš zkusit sám.
@orromis (09.07.2020 15:55): Pravda, adblock mám vyplý jen na webech, které chci podporovat (dbknih, DH, zpravodajství), takže to bude hodně i tím. Ani mě to nenapadlo jak to roky beru jako samozřejmost. :D A z mobilu fb používám minimálně, na messengeru těch reklam moc není a na instagramu to mám právě samé reklamy na mobilní hry.

No a ve Zlíně reklama na hry vůbec... to asi fakt člověk musí bydlet v Praze aby něco takového viděl.
@Drolin (09.07.2020 15:46): +1

@Fritol (09.07.2020 15:43): Ono záleží jak používáš adblock a jak často seš třeba na FB přes mobil :) Já skoro žádné reklamy na FB na desktopu nevidím, ale přes mobilní appku celkem jo. Hodně reklam na hry je pak na youtube (které ale taky blokuju, takže nevím co konkrétně se tam inzeruje). U těch billboardů to je pak hodně závislé na velká města (já třeba dlouho žádný neviděl, ale v Praze se běžně nepohybuji na místech, kde by mělo smysl hodně inzerovat). V metru ale třeba reklamy na hry (nebo herní HW) jsou celkem normální. Spíš teda asi na ten HW...
@Fritol (09.07.2020 15:36): Zrovna reklama na tvé oblíbené TloU2, nebo na některé hry Nintenda (Mario), byla v posledních měsících na TV docela častá. Billboardy s Falloutem 4 nebo (znovu) Nintendem také nejsou takovou raritou (v Praze).

Vždy mě to překvapí, když vidím reklamu na hru, ale děje se to podle mě i mimo specializovaná média čím dál častěji. Samozřejmě je toho stále ale velmi málo proti zahraniční (UK, Rusko, USA), kde je to minimálně na sportovních TV kanálech více než časté (CoD, GoW, Forza... a prakticky každá větší hra).
@orromis (09.07.2020 14:24): A on u nás existuje nějaký marketing her? Co tím přesně myslíš? To, že má hra recenzi v Re-Playi nebo že na ni napíšou recenzi Games? Protože reklamu na papíře jsem viděl naposled v Levelu, ale uznávám, že ten jsem si nekoupil fakt hodně dlouho, takže tam asi furt reklamy na hry jsou. Ač co si tak pamatuju, tak tam většinou byly reklamy na Nintendo hry akorát a zbytek spíš HW. Na internetu vidím všude spíš reklamy na mobilní hry nebo f2p věci typu Wargaming. A TV? To u nás snad naposled běžela reklama na Battlefield 3 na Prima Cool. No a billboardy škoda mluvit...

I když teď jak to píšu, tak si vlastně vzpomínám, že v kinech běžela reklama na Borderlands 3.

Jinak asi fakt chodím na špatná místa, čtu špatné časopisy/noviny nebo chodím na špatné weby, ale reklama na hry mi v česku příjde pomalu jako sváteční událost.
@orromis (09.07.2020 14:24): Vždyť v době PS2 toho přetékaly všechny herní shopy. Všechny ty Final Fantasy 10, 10-2, 12, Dragon Quest 8, rogue Galaxy, Xenosaga 2, Shadow Hearts 2, 3, Digital Devil SaGa 1, 2, Lucifers Call, Breath of Fire 5....a nejinak tomu bylo s příchodem PS3 a 4. A taky se o tom dost psalo. Myslel jsem, že ohledně konzolových her bude PS1 má hranice a za ní už nepůjdu, ale recenze na Dragon Quest 8 mě dokopaly si PS2 a tu hru koupit. A recenze na japonské hry na Bonuswebu byly pro mě takovým tím katalogem, dle kterého jsem si kupoval hry na PS2. A recenzovali tam i NTSC kousky, které jsem teda tady mít tehdy nemohl :-) Jako třeba Suikoden 3.
@Charllize (09.07.2020 14:12): Hele, já třeba ani netušil že se japonské hry u nás prodávají fyzicky (s výjimkou těch fakt nejpopulárnějších titulů samozřejmě). Neexistuje tu snad ani žádnej marketing těhle her, takže se asi ani není čemu divit.
@orromis (09.07.2020 13:53): Ja vim ze v tom digitalni prodej hraje roli. Ale ten nepomer je silenej. Driv si koupilo FF X treba 100 lidi u nas, pred par lety kdyz vysla FF 15 si ji koupilo tak 7 lidi. Remaster Ni no kuni nikdo. Kingdom Hearts 3 asi 5 lidi. Clovek by rekl kdyz by to bylo konstatni pocet hracu a zapocetl by se digital ze si pro tu FF15 prijde treba 25 lidi nebo neco v tom smyslu.
@Charllize (09.07.2020 13:32): Řekl bych, že v tomhle bude mít vliv online obchod - JRPG hrají (byť třeba jen občas) lidé, kteří se o hry zajímají více a hlouběji a ti zas tolik nechodí nakupovat fyzické kopie. Ale tady vařím z vody, neutším jestli to tak je ve skutečnosti (platí to ale pro mě a další lidi, které znám osobně).
@Kunick (09.07.2020 13:29): Moc nevim kam tim miris, ale me herni vyzva silne nevyhovuje, takze se neucastnim. Udelal jsem to jen jednou, tusim ze kvuli tvojemu (jsi to ty co vyhral?) Switchi aby se na nej dosahlo :)



@orromis (09.07.2020 13:04): Ja ti nevim, lidi co prestali hrat z ruznych duvodu par znam. Ze sveho okoli minimalne tri co hrali prave ty jrpg, uz je proste nehraji. Obcas si daji se synem Fifu. Nebo litaji s dronem. Taky to vidim u nas v obchode, tech hracu co chteji jrpg je minimum. Za to na vydani remaku mafie se pta porad nekdo, to se nijak nemeni :) Kdyz by to zustalo konstatni tak by se prece ty jrpg nejak aspon trochu prodavali ne?
@Jab (09.07.2020 13:15): Spíš hry přidané během prvního roku DH (Kat. 9: Základní kameny). Těch je jen pár a samé známe kousky, takže je dost dobře možné, že je fanoušek už dávno dohrál a okomentoval. Nicméně Charllize nekomentuje, takže má furt šanci.
@Jab (09.07.2020 12:59): K Herní výzvě - myslím, že se nepletu, pokud řeknu, že letošní výzva by šla splnit pouze pomocí jRPG.
Samostatnou kategorii jako jRPG si však představit uplně nedokážu - je to poměrně resktriktivní. Že dřív nebo později dojde na Hry z Japonska/Asie je takřka jisté.
Treba web gamefaq ma zase dost prevahu u tech jrpg. Mimochodem tam endavno probehlo hlasovani o hru dekady trvajici nekolik tydnu.
bylo tam cca 128 her, vcetne Msss Effectu 3, Zaklinace 3, Skyrimu atd, ale vyhrala Zelda. Bohuzel nejak nejsem schopny dohledat odkaz.
@Richmond (09.07.2020 12:48): JRPG série se nebály vyvíjet (je to dobře vidět na tom, jak vypadá FF7 remake vs originál), což o těch západních sériích tolik neplatí. Možná to bude i kulturní věc (důvěra v nějakou tradiční značku je v Japonsku asi větší).

@Charllize (09.07.2020 12:41): No nevymřeli, jejich počet je zhruba konstatní, zatímco množství ostatních hráčů roste. Už fakt nevim jak jinak to mám napsat.
@Ringo (09.07.2020 12:50): Už bychom se ztráceli v tom, kde začala tahle diskuze a proč jsem psal to, co jsem psal.

http://dbher.cz/dp292284 Tady to připomínám. Nehodnotím kvalitu her i žánrů. "Bráním" ale DH v tom, že by současná převaha WRPG byla jen čistě místním specifikem.

Nebráním ale tomu, abyste s tím něco dělali. Imho ideálně přes návrhy na příští herní výzvu. A jak již bylo řečeno přidejte i tahovky, letecké simulátory atp. Každý podle své chuti.
@Richmond (09.07.2020 12:48): podle me je to tim ze japonci si dost zakladaji na tradici, a i kdyz nektery dil nema uspech tak udelaji dalsi protoze se to tradicne ocekava a snazi se to zlepsit. Na zapade po prvnim neuspechu studio zavrou, rozprodaji a rozkradou :) Vetsina japonskych vyvojaru co delaji jrpg existuje velmi dlouho, moc se tam nekrachuje a neuzavira. I kdyz jrpg ma taky dost serii co uz neni. Breath of Fire, Wild Arms, Suikoden a tak, ale studia co je delali jsou porad.
@Richmond (09.07.2020 12:48): A to jsi nezmínil, že jim stojí za to periodicky přicházet s remakem i těch nejstarších dílů na různé platformy (od PS1, přes PS2, NDS, PSP, 3DS...) a stále se to vyplatí. Překopat třeba NESového Dragon Questa 4 na NDS, to muselo být skoro jako vytvořit novou hru.
@Jab (09.07.2020 12:35): Tak hlavně hry, které vyšly v devadesátkách nebo na počátku milénia to měly s prodejem těžší, než hry dneska. Trh byl tehdy pro daleko menší okruh hráčů než dnes, kdy si to každý naklikne v akci na přepočet na naše za 3 kilča někde na STEMu nebo GoGu. Kdysi si člověk nesl fyzickou krabičku za 1400 Kč a nebylo ve velkém moc lidí, kteří by do toho investovali. Pokud FF7 prodala třeba po svém vypuštění kolem 7 mil kusů, tak bych to pro férovost srovnání s dnešními možnostmi levných a přístupných nákupu vynásobil stovkou, aby to bylo fér.

A co se týče dnešní doby - když vyjde FF 15 na PS4, je cílena na hráče, kteří si koupili konzoli za nemalý peníz a k tomu si koupí hru za nemalý peníz. Ne každý si za ty nemalé peníze kupuje všechno, takže člověk naráží na zajímavé diskuse typu - mám si koupit Final Fantasy 15 nebo Dragon Quest 11? Nabízí se otázka, proč si ti lidi nekoupí obojí? Odpovědí je několik. Finanční možnosti se nabízí jako odpověď č. 1. Takže já bych opravdu moc nevsázel na statistiky prodejů. Těch okolností, proč ty čísla jsou taková, je několik a ne vždy to vypovídá o hře samotné. Musel bys pak přijmout fakt, že nejlepším RPG je prostě Pokémon :-) A na tom by bylo zajímavé to, kolik že lidi si je ochotno koupit Pokémona, protože oni pak už další hry moc nehrají, to ani není kdy, Pokémon je hra na plný úvazek :-) Jinak čísla prodeje u her, hlavně ty startovní, to bylo vždycky pro mě něco jako návštěvnost filmu. Kde kdo se holedbá rekordní návtěvností, ale nikdo už nechce slyšet, že drtivá většina návštěvníků po zhlédnutí filmu řekla, to byla ale srágora :-)
@Jab (09.07.2020 12:35): To je docela zajímavý postřeh. Ty série jrpg, co začly v 80. nebo v počátcích 90.let se kupodivu dokázaly udržet na výsluní (Dragon quest, Final Fantasy a další), zatímco u ty "nejaponské" jako Wizardry, Ultima a Might and Magic, jakkoliv to byly kvalitní značky, postupně umřely a vlastně se ani nedočkaly nového tisícíletí (rok dva nehrají roli). Buď v těch japonských sériích je něco "víc" nebo jestli fanoušci jsou víc věrní...fakt nevím :)
@orromis (09.07.2020 12:36): Taky bych série nebral v úvahu. Už jen proto, že někdy i dalece přesahují období té poslední dekády, které jsem si vzal, abych ukázal, že JRPG mají menší podíl na trhu (v procentech) než dříve. A přihodil k tomu ty tři články níže, které, alespoň částečně, shrnují možné příčiny.

Btw jen pro pořádek, aby mi to nebylo podsunuto, neříkám, že prodeje dělají dobrou hru. Bavím se jen o té současné situaci, kdy WRPG postupně odkusují podíl trhu patřící kdysi JRPG (těm možná ani přímo prodeje neklesají - jen WRPG rychle rostou). A vztahuji to pak i k DH, kdy menší obliba JRPG zde má nějakou korelaci se situací obecně ve světě.
@orromis (09.07.2020 12:36): No jasne, protoze hraci jrpg u nas proste vymreli, proto to nikdo necte :)

U jrpg je taky trosku problem v tom ze si casto dost dlouho drzi vyssi cenu, neni to pravidlo, ale vyssi cena tam drzi dele, takze veci typu ..rozdavame vsem Skyrim Special kdyz mate predchozi verzi, nebo jrpg v kazdem bundlu za 5 orjo co 24 hodin moc nehrozi. Pripadne sleva o 75% dva mesice po vydani.