Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Richmond (26.07.2019 12:28): Ty jsi samozřejmě specifický případ, jako ale i 90210 nebo Ringo, hráčů "zaseknutých" v 80., respektive 90. letech :)). To je prostě výrazná statistická odchylka, ale obecně mám pocit, že si opravdu každý (mimo tebe, který hraje Ultimu II, ovšem :)) dokáže vybrat. Eschelony, Pillarsy, Underrail, Zaklínačové, Ni no Kuni a DQ, Dark Soulsy, Grimrocky, Grimoire a MMX - prostě vše je pokryté, i ti vychází nějaké RPG na Commodore 64... :D

Nicméně myslím, že ty hledáš kouzlo dávných časů a stylizace a estetika ti bude vždy sedět, takže i sebelepší Zaklínačové a tak nemají šanci. Ale proč ne, těch dlouhých cRPG z 1980-1995 je tolik, že ani není třeba hledat něco nové.
@Drolin (26.07.2019 12:07): Připomínáš mi uživatele nikdykde (nebo jak se jmenoval). Ten byl taky pohoršenej, že si nedokážu z nových cRPG v podstatě nic vybrat a kasal se, že dneska si každej najde tu svou hru. No nedovedl pochopit, že každý opravdu ne :)

ad grafika a její vývoj: V technickýc aspektech určitě je vývoj bouřlivý, na druhou stranu pro mě je to pořád (bavíme se o rpg titulech) furt stejně neatraktivní vizuální podívaná. O světelné roky "horší" grafika jak u těch titulůz 80./90 let. Grafikcy je pro mě přitažlivější Ishar než Witcher 3...Ale tak já jsem pacient Chochouška (a už dlouho jsme nebyl u oftalmologa), protože já třeba nemám rád ani dabing postav (pokud to jde, vypínám) a dávám přednost midi ozvučení (viz moje eskapády s disketovým DS2).
@Ringo (26.07.2019 11:53): Po roce 2009 si hodnotil 13 her, z toho ani jednu, která by technologicky grafikou nějak excelovala. Pokud hraješ Civky, paradoxí strategie, 2D plošinovky ala 90. léta, tak je skoro jasné, že máš takovýto názor na pokrok ve vizuální stránce her :)).

A RPG je nyní tolik, že to fanoušci žánru ani nestíhají hrát. Podle mě si může vybrat prakticky jakýkoliv fanoušek žánru, protože ta rozdílnost titulů a celkově nabídky je historicky největší.
@90210 (26.07.2019 11:46): Jasně, ale v pohybu to je úplně jiné. První Zaklínač působí staticky a bez života, naopak třetí přidává mnoho efektů podporujících realističnost světa (ale ano, na screenshotu někde ve Score nebo na mini notebooku nepoznáš moc rozdíl).

Zkus kouknout třeba zde (2015 PC Screenshot, 2019 PC Screenshot). Zvláště takové Assassin's Creed Unity, Project CARS 2 nebo Red Dead Redemption 2 je nádhera, a ten rozdíl oproti hrám z roku 2008-2010 je přímo obrovský.
@Drolin (26.07.2019 09:32): Ale hraji i novější hry, realita je taková, že fakt musí už vyjít něco, co mě fakt udeří do očí, Hollow Knight, Ori, Stellaris, Civ VI atd., pecka. Ale třeba na poli RPG je to ryzí šeď a nuda. Nehraji je jednoduše proto, že nuda a pokusů rozehrát něco novějšího bylo spoutu, ale diskuse na tohle téma bude vždy věčná a nekonečná.



@Kunick (26.07.2019 10:03): Asi tak nějak.
@Drolin (26.07.2019 09:32): Samozrejme zjednodusuju, ale kdyz se na to zvladnes podivat s odstupem, nebo jeste lip ty screenshoty z Witchera 1 a Witchera 3 ukazes treba svoji matce, tak nejspis bude mit problem poznat ktera hra je o 10 let novejsi, na prvni pohled to nepozna skoro urcite.

Vypada to tak o 10% lip, 1% - 1 rok, ale dobre uz vlastne vypada i jednicka. Je tam par odlesku navic a je treba prodavat novej HW, v tom to je.
já to chápu - je to v postatě osidlování nového kontinentu - v 90. se v rychlém sledu objevily nové možnosti jak dělat hry a v návaznosti na to vznikly nové a nebo se redifenovaly stávající žánry - vedlo to k boomu a ten hlavně lidem kteří mají kontext před a po boomu přišel jako revoluční okamžik změny. V dnešní době jsou novinky spíš fomou postupného pokroku a tam se ten rozdíl hledá hůřa není tak dobře ohraničený a nepůsobí na pozorovatele jako jediná událost.

Obecně to samé ale přišlo s širokým rozšířením internetu a pak mobilního hraní.
@Red (25.07.2019 22:56): Séria Witcher je veľmi zlým príkladom. Pokiaľ nevidíš ten obrovský rozdiel medzi jednotlivými dielmi, tak je to potom ťažké. Z vlastnej skúsenosti môžem navyše potvrdiť, že mnohí hráči, ktorí začali tretím dielom, mali veľký problém vrátiť sa dodatočne k prvému, pretože im pripadal graficky značne zaostalý.

Ak dokážeš podľa CGI odhadovať rok vzniku filmu, nesporne existujú aj hráči, ktorí dokážu odhadovať rok vzniku hry podľa jej vizuálu. Iste, vďaka tomu, že niektoré hry sú štylizované, nestárnu tak rýchlo ako iné a rovnako je to aj u niektorých filmov, ktoré mali na svoju dobu prelomové vizuálne efekty, no beztak si myslím, že ide o dve rozdielne veci. Napríklad aj v tom, že filmy často využívajú neviditeľné CGI, ktoré je dobré práve vtedy keď ho nevidíš a toto hry riešiť nemusia. Aj v dnešnej dobe sa navyše nájde mnoho kinofilmov s priemerným CGI, pretože rozpočty nie sú nafukovacie a a zďaleka nie každé štúdio, ktoré sa tomu venuje, patrí medzi špičku.

Tom Raider Legend (2006) vs Shadow of the Tomb Raider(2018)
Wolfenstein (2009) vs Wolfenstein: Youngblood(2019)
Dragon Age: Origins(2009) vs Dragon Age: Inqusition (2014)
@Ringo (26.07.2019 08:27): To máš stejné jako 90210, který také skoro nehraje nové (2005+) hry :)). A logicky tak nevidí, jaká je realita. Právě originality, zajímavých nápadů a inovací v hratelnosti je podle mě nejvíce za celou videoherní historii. Jen tedy denně vychází desítky her, vidět jsou jen ty největší (které jdou na jistotu a působí tedy skoro k nerozeznání) a často ty originální hry bez povšimnutí zapadnou.

Však jen u plošinovek toho máš mraky, minimálně z "malířské artu" (FEZ, Hollow, Ori, Limbo...). U jiných žánrů je toho ještě více.
Taky posledních 15 let nevidím rozdíly a navíc se u těch her prakticky nenachází žádný punc originality a nějaká dávka řekněme malířského artu. Všichni se to snaží modelovat stejně, tak, aby to naroubovali na reálné proporce, jedna hra pomalu nejde rozlišit od druhé.
@Tulareanus (26.07.2019 02:02): CGI ve filmech dokáži odhadnout rok vzniku +- 3 roky, ve hrách to dokáže možná tak Say, ale normální člověk, na tom si trvám, absolutně ne. Právě v tom kontrastu, jak se CGI ve filmech posunuje, mi přijde posun grafiky ve hrách velmi tristní. Stylizované hry byly vždy, Borderlands by mohlo být o 10 let starší a XII klidně dnes. Gameplay zaklínače si pouštět nepotřebuji, měl jsem ho v herní výzvě 2018:) Vanishing of Ethan Carter je specifický případ technologie, kterou zřejmě AAA vydavatelé ignorují. Tak trochu obdoba renderovaných adventur v 90kách. To je příklad, kde bych ukázal člověku neznalému hraní grafický pokrok, žel zcela nenásledovaný hlavním proudem. Nový Assassin Creed, Tomb Raider nebo zmíněný Wolfenstein vypadají oproti tomu stejně jako jejich předchůdci, to snad žádné indie hry nejsou. Grafika ve hrách prostě přestala být nosným pilířem pokroku a mimo zájem velkých studií. Vidět RPG v grafice Vanishing of Ethan Carter je i po pěti letech od vydání hry naprosto nepředstavitelné.
@Red (25.07.2019 22:56): Je jednoduchšie vnímať zmenu pri zmene technológie (napr. výmena 2D spritov v 3D prostredí za 3D objekty). Vanishing of Ethan Carter som dal ako príklad, lebo je veľmi jednoduchý na pochopenie. Ono tie obrovské rozdiely som napr. veľmi jednoducho videl, keď som si zahral tento rok najprv Wolfenstein: The Old Blood a potom Singularity. Rozdiel 5 rokov, ten istý herný žáner, tá istá perspektíva videnia, obrovský rozdiel vo vizuálnom zobrazení modelov prostredia, objektov, scenérii. Jasné, že vždy nájdu graficky špičkové AAA hry napr. z rokov 2015-2016 oproti ktorým vyzerajú nejaké indie hry z roku 2018-2019 horšie. Ak si hry z roku 2010 hral v rokoch 2010-2012, tak si tvoje podvedomie nespomenie na ten rozdiel v roku 2018, ale ak v roku 2019 pustíš tú hru z roku 2010, tak uvidíš ten rozdiel vo veľkom. Rovnako to platí napríklad pre CGI efekty vo filmoch. Schválne si teraz pusti gameplay z prvého zaklínača ako príklad.
Taky člověk vidí asi markantní rozdíl také v tom, jestli má daný objekt 100 nebo 10000 polygonů, ale jestli má onen objekt 10000 nebo 1*10^6 polygonů, tak byť poměrově je to zase stejný rozdíl, tak člověku to už tak nepřijde. Stejně tak rozlišení textur. 256x256 vs 1024x1024 dejme tomu. Tak zde zase vnímáme rozdíl propastně. Ne už tak však třeba mezi 1024x1024 vs 4096x4096.
@Red (25.07.2019 22:56): Crysis byla výjimka. Nadčasovka dělaná na highend PC only hardware. Většina her tý doby nebyla ani náhodou tak graficky a technologicky pokročilá. Ale i tak jsou dneska hry co vypadaj mnohem líp.
Ale ano, přechod z 16bit na 32, z disket na CD, ze software renderu na 3DFX, to všechno byly výraznější skoky než jaký jsou dneska. To je pravda, ale je to normální.
Tady se zase potkalo trollů...samozřejmě, že je tam někde třeba jemnější stín, ale ten rozdíl oproti grafickému posunu roky předtím je marginální. Zaklínače 1 prostě poznám spíše podle interfacu nebo jiným rysům Geralta než podle grafiky. Tule tady zmínil The Vanishing of Ethan Carter, to je pět let stará hra a pořád vypadá nejlíp, ještě o 7 let starší Crysis patří dnes do průměru. To je přece v minulosti naprosto nepředstavitelné. Grafická špička 1990 byla úplně out v roce 1995. Stejně tak 1995-2000, 2000-2005. A rozdíl 12 let? Ech.
Tak jsem si přečetl dvoustránku o Wizardry (1-3) a lekl jsem se, že čtyřku nechali být a oni jí věnovali samostatnou stránku, protože jde o nejtěžší cRPG historie :) Už se nemůžu dočkat!! Snad po té Ultimě 2 se do ní pustím i s deníčkem :)
@Malignus (25.07.2019 16:21): U Falloutů víceméně (1,2,3,4, New Vegas a zmíněn je dokonce i Van Buren).

@Ringo (25.07.2019 13:45): V roce 1994 těžko mluvit o smrti dungeonů. Ale z jiného soudku vyšlo v tom roce i FF6. Já jej nehrál, takže je to na tvé úvaze, zda bys to neměl za konceptem novějšího a možná i lepšího zástupce RPG.
@90210 (25.07.2019 11:21): Ale ta kniha přece nemá být o něčem přelomovém a co přelomové nebylo, to tam nedali, vždyť je tam i plno béček, nebo je tam třeba jen Fallout a dvojka už ne? A když jsme u toho, tak to, že vůbec DM má druhý díl, to považuji za přelomové samo o sobě. V čem to je zastaralé oproti dungeonům, které vyšly po něm?
@Richmond (24.07.2019 13:27): Holt tomu chybi nejaka revize ze strany mistnich RPG znalcu, jako jsi ty, Ringo, Mazar nebo ja, ale podle vseho nebyl az takovej problem se do ty knihy jako autor procpat.

@Ringo (24.07.2019 15:04): DM2 je zasadni kousek pro ceske hrace diky hypu ve Score, ale kdyz se na to podivas bez emoci, tak to bohuzel byla opravdu zastarala zalezitost, byt vyborna a bavime se o 90.letech, kdy byl pokrok ve vyvoji her obrovskej. Ne jako dnes, kdy hry z roku 2008 vypadaji praktricky stejne jako hry z roku 2018, az na par odlesku.

Na druhou stranu minimalne u prvniho dilu zminka byt mela, kdyz uz tam byl Chaos, aby zhodnotili celou serii podobne, jako u Isharu. Jednicka prevratna zalezitost, HC datadisk a pokracovani vysle o 3 roky pozdeji, nez melo jako jeden z poslednich krokovanich dungeonu, coz malokdo ocenil, takze to komercne propadlo a FTL skoncili,
@MickTheMage (24.07.2019 22:27): Ve trojce třeba jsem měl problém, že jsem potřeboval změnit přesvědčení a tudíž jsem vyhledával souboje, abych nepřátele nechal po vítěnzém souboji prchnout, protože po určitém (ne malém) počtu takových soubojů se postavě shitnulo přesvědčení. A nadával jsem, jak se nedá skoro grindovat, protože náhodných soubojů tam byla pomálu.
O SNES verzi si myslím svoje :)
@mazar1234 (24.07.2019 22:16): jo šestku připouštím tu jsem dlouho nehrál. Ale v prvních třech dílech nebyl problém projít 3/4 patra bez jediného souboje, když člověk už věděl, co a jak. Že to neví Jab mě nepřekvapuje, ale Mick?!! :)
@MickTheMage (24.07.2019 20:08): Já si to taky myslím, ale nebudeme to nikomu řikat, jo? :)

U osmičky přesně popisují tu situaci, kdy se člověk objeví na cestě do Arniky. To pro mě prostě bylo nepřekonatelné, pižlat se po metrech skrz respawn.
@Ringo (24.07.2019 16:08): Já ti jen říkám, co kdysi psal Felipe Pepe na rpgcodexu. Nerozporuju že Amiga je počítač. Ale není IBM PC. Je to jiná platforma. A primární zaměření týhle knihy je IBM PC. Howgh.
No ono je to celkem logicky trochu nekonzistení, když to psalo tolik autorů. I Když Tul napsal celkem srozumitelnou úvahu (vysvětlení), stejně mi to moc neštymuje, proč tam Fate+Ambermoon a ne CD/BC. Taková drobná kaňka :) Těch amiga only titulů zas tolik není řekl bych, takže mohli klidně vyhodit Shadowcastery a spoustu další stříleček, co tam teď jsou a tyhle legendy přidat. Amiga přeci jen je legenda.

Oktaviana si pamatuju z diskusí u cRPG addicta. Jeho závěr u DM je zajímavý. Ono se s ním dá i souhlasit a to i proto ,že dungeony prostě sešly z obliby, nastoupily jiné masovky, a tyhle obtížné kousky už zbyly jen pro nerdy. Osobně si myslím, že se dá ještě leccos "evolučně" z nich vytěžit, ale kdo by to dneska dělal, že :) Otázkou taky je, co Oktavianus myslel přesně těmi blobbery...patří tam Wiz8 např.?

Celkově asi těžko to bude kniha, která se zavděčí všem, pro mě osobně to fakt má speciální nádech předevěím kvůli hrám do roku cca 95, protože spoustu her jsem hrál a docela mě zajímá konfrontace mých osobních zkušeností s autorovými. A samozřejmě obrázkově to je nádhera. Už jen rychlým prolistováním je vidět jak se grafika měnila a kde byl zlom :))
Podle jakého klíče tam ty hry vlastně vybírali? Koukám na to PDF a přijde mi, že tam prostě naházeli na hromadu, co se komu zrovna přišlo zajímavé. Viz ten úvod:

The goal of this book is not only to gather, preserve and share the history of CRPGs, but also to help people find hidden gems or experience classic titles for the first time. The games are listed in chronological order, starting in 1975, but feel free to start right at the end and slowly come back if you wish, or jump to your favourite title and explore what was going on at the time. The book contains over 400 CRPGs – some of them legendary classics, others just curiosities – but even the worst game included here has something interesting to offer, be it a great concept that was poorly executed or just some insight into the reasons behind the game’s shortcomings.