Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

Co já pamatuju, tak na základce měla počítač v maximu asi třetina třídy. Na střední to bylo jiné, ale ta byla zaměřená na techniku a programování. A ani dnes to není běžná součást domácnosti. manželka učí na ZŠ a PC má doma tak 60% dětí, zbytek jen tablety a telefony.
Beholdera hráli u nás všichni, koho jsem znal, že hraje hry. A světe div se, kamarád mi donesl tehdy i Death Knights of Krynn. Originál s manuálem, ale pravda, dovezl mu to taťka ze Singapuru. Ono v tom světě ty hry byly rozšířenější, než jak si představujeme dle toho, jak to chodilo tady u nás. A v první polovině 90. let u nás vyšla brožurka, kde byly popsány různé žánry her a u RPG měl zastoupení právě Eye of The Beholder a Might and Magic III:
@Sadako (08.05.2019 02:27): Já jsem psal, že je to jen příklad, nešlo o reálné číslo. A jistě chápeme, že herní automaty, kde mohl hrát kde kdo a počítače, kde si to uživatelé sami programovali a v podstatě to vzniklo primárně pro jejich zábavu, to je kapku rozdíl.

A ano, hry jsou a vždycky byly zábava, proto se koukám s podivem, když dneska hráč řekne, tohle nehraji, to už je staré. Jak staré, je to hra, kterou se dokázali lidé bavit kdysi, pokud jsi hráč, budeš se jimi bavit i dnes. Jenže já dnes to hráčství moc nevidím, spíše vidím kozum her a to, na čem kdysi stála zábava, to dnes lidi obtěžuje. Spíše mi přijde, že potřebují interaktivní filmy a interaktivní knihy než hru.

@valcik (08.05.2019 08:16): Takže jsem se +/- trefil :-)
@Richmond (08.05.2019 10:22): Jasně, běžná realita 90. let byla poněkud jiná. Peníze do PC se investovaly převážně tam, kde v tom dotyční viděli smysl, nebo to potřebovali k práci. Počítač nebyl běžnou součástí domácnosti ještě hodně dlouho a předpokládám, že to nebyla jen otázka našeho severu.
@Richmond (08.05.2019 10:22): 50 stála ta 386 DX (tuším 1992 nejpozději 1993). ABM to bylo. Na chalupě stále ta sestava je, ale monitor nejde. 486 v noteboocích ale stály i statisíce, co si pamatuji. Každý asi neměl, to jsem přehnal (kvůli té zkratce po omylovém smazání původního příspěvku), ale valná část ano. Jazykovky byly trochu výběrové. Resp. je možné, že tam byly děti z rodin s větším finančním potenciálem (které pak mají tendenci děti protlačit k prestižnějšímu vzdělání). U nás to úplně neplatilo, ale na ty základní věci jsme měli štěstí (byt v obecním vlastnictví jsme postupně spláceli a tedy kupovali - tenkrát samozřejmě z dnešního pohledu za směšné ceny atp.). Z nějakého důvodu byly prostě v mém okolí počítače hit. Vzpomínám, když kamarád dostal od staršího bráchy originálku Dooma 2. Za chvíli jej měl celý barák. :)

Na druhou stranu díky tomu si my dva o té době můžeme povídat. :) A hodně letěla civka. Tady se pak neubráním tomu, že když bys ji dnes v tom prvním dílu dal někomu k zahrání, tak by jej stále skvěle pobavila (že ten koncept nezestárnul dokazují klony a mraky dalších dílů). Na rozdíl od mnoho "RPG legend". Což je právě to, proč chci, abychom v tom dělali rozdíly. ;)
@Jab (08.05.2019 08:53): V ranných 90kách stál kompl 286 určitě 40+ litrů. Pokud měl u vás ve třídě v letech 91-94 každý doma počítač, tak jako fakt jsi chodil do nějaké exluzivní třídy :)

@raisen (08.05.2019 08:46): Jo podobné informaci právě doufám, že tam budou a na ty se těším nejvíc :) Nedávno jsem se přehraboval v bigboxech a pohled mi upoutala krabice Wizardry 4, protože to je prostě naprosej unikát. Tak jsem se prohrábnul obsahem a je tam i jeden list papíru, který je přeložený na dvakrát, přičemž to jedno přeložení je přelepené malou etiketkout. Na jedné straně papíru j napsáno, že pokud máš problém se začátkem hry, tak může ten list rozevřít a najít první hint. Tak ho rozevřeš a tam je napsán malý hint, který jen trkne. Pokud ti ale ani to nepomůže, pak můžeš rozlepit tu druhou složenou část a tam už je asi (já to nerozlepil) konkrétní postup. Ona totiž Wizardry 4 je známá svou legendární obtížností a velká část lidí se zasekla hned na začátku, kdy je tma a nelze se dostat z první malé místnůstky :) Mám pocit, že se tam na chvíli zaseknul i crpgaddict. A tyhle věci mám na těch bigboxech vůbec nejraději. Ty dodané brožurky, složené "dopisy" jako hinty, mapy...žádný figurky ani steelbooky, ani artbooky.
@Rapier (07.05.2019 20:04): https://rpgcodex.net/forums/index.php?th ... e-out.127466/page-27
(příspěvek #655 - kliknout na Show Spoiler)

@Sadako (08.05.2019 02:27): No a Ty máš jakou tedy představu? Že počítač v 80.letech měly statisíce lidí? A že ti, kdo ho měli, navíc uměli nainstalovat hry, upravit různé config.sysy, pohrát si s autoexec.bat souborem, aby bylo více himem, ubrat expanded memory, aby bylo více XMS? Když vyšla Ultima a ukázalo se, že to je trhák, prodalo se jí tuším něco kolem 30 tisíc. To se vůbec nedá srovnávat s dnešníma číslama. Vůbec se mi tedy nezdá Jabova informace, ale u nás na počátku 90.let ten počítač (když nepočítám osmibity) mělo opravdu málo lidí. Osobně jsem třeba neznal v okolí nikoho krom budoucího tchána :) A spusti hru taky moc lidí neumělo. Ale na Západě byla situace určitě jiná, nicméně i tam to nebyla masovka, možná až opravdu ke konci 90.let. Jestli se to vyplácelo? Asi určitě, Garriot si přišel na slušné peníze koneckonců :) JVC taktéž pokud vím a dělal MaM1 sám.

@Kunick (07.05.2019 19:50): Ty jo, já jsem tu tvou repliku taky nepochopil (což ale u mě není nic divnýho zase). :)
@MickTheMage (08.05.2019 08:51): Předpokládám, že korelace tam je. Ale takový závěr, který si mi připsal, jsem neučinil. Pročež kulové zajímavého. ;)

Nabídni určitě vlastní pohled. Tyhle "jaby" si nech od cesty. ;)

@90210 (08.05.2019 08:48): Od třetí třídy na jazykovku. Nevím, zda tam byla finanční situace rodin tak odlišná. Možné to je. Ale když jsem v nějakých osmi devíti dostal počítač, tak už byly v okolí celkem běžně. Stál také nehorázné peníze. Je ale možné, že ta investice do něj šla, páč mám staršího bráchu. Plus táta byl počítačově pozitivní a potřeboval psát na počítači (články a publikace). T602 jela na plné obrátky. :)
@Jab (08.05.2019 08:18): Jsi chodil na zakladku nekde na Orechovce, ne? Ja jsem teda od rodicu vyzebral 386 z 5. ruky v roce 97 a to mel jeste pocitac zhruba kazdej 3., ale uz predtim jsem u kamose hral Dungeon Master a u dalsiho videl Ishar: Legend of the Fortress a Lands of Lore: The Throne of Chaos, ktery bylo v piratskych sidlistnich kruzich cennou komoditou, ale je pravdou, ze RPG tehdy z mych vrstevniku nikdo nehral a jely se takovy ty pohodovy klasiky s rychlou primocarou hratelnosti. Ono je to dany tim, ze ta RPG nejsou hry pro maly deti, ostatne i toho Ishara hral kamaraduv starsi bratr.

Souhlas, ze Diablo a BG uz byly hrany podstatne vic, ale uz jsme byli starsi a na gymplu treba jeste jeden spoluzak dohral Albion, kdyz jako plna hra vysel u Score. Ostatne hodne zalezelo na tom, co vyslo na cover cd u casaku a Plevel to vyhral tim, ze jim JRC dalo ty Fallouty, takze skoro kazdej hral Fallouta, ale RPG nikdy nebyla masovka, spis se hraly novy a novy verze NHL a FIFy, Need for Speedy a hodne se hraly strategie.

Ostatne jeste min nez RPG se hraly adventury a nepamatuji se, ze by nekdo krome me nekdy hral nejakou adventuru, maximalne Mlicnaka nebo 7 dni a 7 noci a to vetsinou do prvniho zaseku, kterej u tech ceskych blbe vybalancovanych adventur prisly obvykle velmi brzo a navody po ruce obvykle nebyly.
@Rapier (08.05.2019 08:32): Docela vtipné, že píši o masivním rozšíření hraní RPG až od IE her (aj.) a pak někdo přijde a zeptá se, co jsou IE hry. Tos mi do toho tedy dobře hodil vidle. :)
The CRPG Book je zatím skvělá. Nejvíce mě bavila kapitola o tom, jak jeden z přispěvatelů - učitel zadal svým žákům hrát pět dní Ultimu IV a měli se dostat co nejdál to šlo. Většina skončila s tím, že vůbec nevěděli co dělat a co je jejich úkolem. O to víc pak byli překvapeni, že si měli přečíst brožury, které byli přidané u hry. A pak tam byla zajímavá kapitola o rozdílech mezi jednotlivými verzemi her na různých platformách.
Ach jo. Smazal jsem si omylem příspěvek.

Ve zkratce počítač měla na základce od ranných devadesátek celá třída, všichni hráli hry, ale RPG minimálně. Změna přišla s Diablem, Fallouty a IE hrami, kdy izometrický pohled ve svých novějších formách překopal ovládání a částečně umožnil větší a uvěřitelnější světy (Fallout to úspěšně kombinoval s realističtějším podáním lidského charakteru).

Čili hry se hrály. RPG ale málo. Snad jen Ishar 2 trochu více, páč to byla krásná hra. Na EoBy, Albiony (ten se mi nějak vyhnul, páč mě nezaujal), DM, Star Trail nás bylo pár. MaM tu nebyly (ty se v mém okolí hrály až od šestky). Ani Ultimy aj.
@Sadako (08.05.2019 02:27): Westwood uvádza štvrť milióna celosvetovo predaných kópií pri dungeonoch, milión pri stratégii:
Westwood.com@web.archive.org
Eye of the Beholder series, Dune II, the Kyrandia adventure trilogy, Lands of Lore, Command & Conquerr and Monopolyr for the Internet. Each title has sold more than 250,000 units world-wide, with Command & Conquer selling over one million units alone.
@Jab (08.05.2019 00:03): Naopak mě to pobavilo :) Kunickovo nutkání přispět, bylo jeho vlastní rozhodnutí, takže nějak nechápu jeho narážku na to, kdo že to chtěl koho a o čem přesvědčovat? Ten původní příspěvek byl určen jmenovitě Richmondovi a mělo to svůj důvod. Mě bylo celkem jasné, že to nikam nepovede, obzvláště když si tu musíme vysvětlovat, co kdo a jak vlastně myslel. Pokud jde o hezkou diskuzi, tak v tomhle jsem dost skeptický. Viděl jsem na DH už dost diskuzí k podobnému tématu a ten výsledek je vždy +/- stejný.

Ale dobrá, tedy k tématu. Opravdu budeme hry záměrně porovnávat s obstarožními jednotkami? A je teď úplně jedno, jak to bylo myšleno. Pro mě je to nesmysl už jen v té symbolice. Konkurence v hrách existovala i před rokem 2000, ty hry se nestaly kultem jen proto, že by proti nim stálo málo potencionálních soupeřů. Ta situace je obdobná. Je tu halda her, které kopírují jedna druhou a sem tam něco vynikne. Legendy to nejsou rozhodně proto, že se o nich jen mluví, je to přesně naopak. To, že budu něco dokola připomínat, z toho legendu ještě neudělá. Vyprázdněnost pojmů je pak dost relativní věc. V tomhle osobně razím názor, že hry by se měly přibližovat na příkladech, které jsou té dané generaci bližší. Pokud budu popisovat současný dungeon crawler, tak sáhnu v přirovnání po LoG, nehledě na to, že ony to jsou často různé klony LoG.
@Sadako (08.05.2019 02:27): tak ono to je taky tím že poslední léta není považováno hraní her za zábavu pro podiviny a snad už tomu nikdo neříká kultura kriplu, ten počet hráčů kdysi byl nižší i kvůli tomu.
@Ringo (07.05.2019 18:29): Tvoje odhady počtu hráčů na přelomu 80/90 let jsou afaik strašně podhodnocené. Hry jsou byznys od doby, kdy si někdo všiml, že jsou populární, což jsou asi sedmdesátky a herní automaty, pak to následovaly různé konzole a PC a bavíme se zejména o milionových USA a Japonsku, potom taky o Hongkongu, Jižní Koreji a západní Evropě. To se ovšem týká her jako celku. Nemám tušení a vlastně nevím, jestli jsou k někde nalezení čísla, kolik lidí si reálně kupovalo třeba ty starší dungeony a spol. - na druhou stranu, kdyby se to nevyplácelo vydávat, tak to nikdo nedělá. Hry od začátku byly, jsou a bezpochyby budou součástí zábavního průmyslu. Teď je ten průmysl akorát větší, protože je víc lidí, rozšířenější a pokročilejší technika a točí se v tom víc peněz a koupit si hru je, zejména třeba v českém, nebo obecně středo-východoevropském kontextu výrazně levnější než před dvaceti lety.
A hry jsou zábava. Někdo je může mít i jako sběratelskou záležitost, proč ne, ale primárně je to zábava. Co jiného by to taky mělo být?
Tak abych nebyl úplně out, tak se těším, až si najdu čas na Final Fantasy XV a Dragon Quest 11 a budu trochu i aktuální. Jenže z časových důvodů to bude tak za 10 let a to pak zase budu s tímhle oldschoolář :-)
@Charllize (08.05.2019 00:36): Jako vyhnout se chybám. Ty vodíkový pumy, s kterejma jste přišly, už tu prostě jsou a budou. "Tady máte klíčky od světa. Jo a mimochodem ve sklepě jsou doomsday devices." Pěkně děkujeme. :(
@Charllize (08.05.2019 00:36): zkušenosti jsou nepřenositelné. Každý se musí popálit o kamna a pořezat o nůž. Ale za tu snahu nás tady zachránit Tě tu máme všichni rádi a to až tak, že Ti tu adoraci Bethesdích Falloutů vytýkáme jen tak trochu.
@Charllize (08.05.2019 00:23): no když to říkaš Ty, tak si na to budu dávat pozor. Přece jen Ti věřím že z vlastní zkušeností víš proč před tím varuješ. :D

a já netancuju, ja jen poukazuju na chybné figury v tanci jak oponentů, tak zastánců.
@Kunick (08.05.2019 00:17): U těch stříleček je divné, že se zažilo Doomovka, když jednoznačný základ byl Wolfenstein 3D :-)

Ale jinak v té diskusi asi každý řeší trochu něco jiného. Ty popisuješ faktický stav, jiný popisuje proč ten stav je takový, druhý popisuje, proč je špatně, že je takový, třetí se snaží zpochybnit trvanlivost toho stavu a čtvrtý považuje tento stav jako jediný možný na věčné časy, protože historii nelze přepsat, maximálně zapomenout :-)
@Ringo (07.05.2019 23:56): To není něco co je dobře nebo špatně. Prostě to je. Pokud by to bylo špatně, nebo by se to časem stalo nepoužitelné, přestalo by se to dřív nebo později používat. Ale protože se to jednou už zaužívalo, používá se to stále. Změna by nastala, jen pokud použití nového názvu přineslo něco navíc.

Pokud novinka nepřinese žádnou výhodu, tak je jen malá šance, že se ujme na úkor původního pojmenování.
Jenže kolik her se v součastnosti srovnává s DM? Jen pár a nejspíš s dalším a dalším úpadkem subžánru se DM stane jen heslem ve slovníku. dej tomu gemeraci dvě, a možná se odočkáš Grimrockovek ;)
(Nicméně DM je spešl příklad - skvěle marketingový název se chytnul, je jednoduchý, výstižný a používá se i v jiných oborech takže mimo videohry bude žít dál.)

Vem si střílečky. Na trunu byl Doom pak Half-life, pak Call of duty,... Historie se neptá, a jen nejzásadnější přežijí


@Jab (08.05.2019 00:12): O tu jsem se snažil... ale tady se nediskutuje, ale soupeří o "správný" názor
@Ringo (08.05.2019 00:06): Já tu jejich diskuzi špatně pochopil. Až teď jsem ji přečetl. Kunick píše o tom, že ty staré legendy se jako legendy používají, páč tehdy mohly vyniknout snáze díky menší konkurenci. Plus jak píše, tím že přišly dříve, tak jsou stále po ruce jako srovnání (podobně jako dřívější jednotky). Pak se ptá, zda všichni, kdo je jako "mem" používají, vlastně ví, proč jsou to legendy (tzn. čím vynikají).

Je to potenciál pro zajímavou diskuzi. Teď je potřeba se vrátit k jejímu jádru od tech debilních sáhů. :)

Klidně přispěji zdrcující kritikou nějaké IE hry a pak vypíchnu, čím podle mého stále vyniká. Pokud to pomůže jako odrazový můstek. ;)
@Jab (08.05.2019 00:03): Dokud Britové měří v palcích, stopách, yardech a mílích, platí status legendy Dungeon Mastera :-) Jak jsem psal někde obsáhle níže, ono je to historicky už zapsáno a nelze o změnit a ten status odebrat, jednou jej měl, má jej napořád :-)

Edit: Editem jsi smazal to, na co jsem ti tu odpověděl..
@Kunick (07.05.2019 23:35): Já z těch přirovnání k palcům a sáhům moc nerozumím tomu, co tím chceš dokázat. Že to je dobře nebo špatně? Že tedy ty staré hry mají nepopiratelný status legendy, který respektují všichni a nebo je to špatně a měly by se tyhle obstaróžní míry opustit? Já si myslím, že tak, jako víme, proč se použijí palce, chceme udat délku něčeho, tak hráči moc dobře ví, proč píší, že hra je ve stylu Dungeon Mastera, coby uvedení nějaké míry, tady v tomto případě přirovnání. Je zvláštní, že se neříká, je to hra typu Legend of Grimrock. Čím to bude?
@Elemir (07.05.2019 23:45): tak edit tu od toho snad je. A pročč neupravit něco, co si to zjevně zaslouží.

zbožné přání, asi ani ne. Jen nechápu Tvoje výhrady ( kromě té na nesmyslnost formulace věty - což jsem přiznal).
@Elemir (07.05.2019 23:29): ok tam mi vypadlo slovo. Z dalšího textu je snad jasné, že jsem myslel jednoduše po ruce a snadno představitelné pro kohokoliv. Nicméně máš pravdu že, pouze ta jediná věta sama o sobě je nejasná.


Nicméně jsi potvrdil, že to skvělá paralela je. Kdo z dněšních hráčů ví, proč byly tyhle legendy vyjimečné už ve své době. Možná to neví ani všichni uživatelé DH. A používají je k přirovnání naprosto bezmyšlenkovitě, protože je to zvykem. ( další skvělý příklad je počítání bodu v tenise)
@Kunick (07.05.2019 23:12): Cituji: "A proč se dřív používaly stopy, lokty apod. Prostě proto,že to je jednoduché." Co je složitého na metru, proč by Val měl být obstarožnější než mol/ml apod. Kdo z dnešní generace ví, co to byl sáh, proč čas je šedesátková soustava ... jasně, protože to je úplně nádherný vztažný bod pro paralelu s hrami.
@Kunick (07.05.2019 22:38): V tom případě se vracíme na začátek, protože si ty měrné jednotky použil špatně :) Ale nechme to být, jako technik za tím vidím něco, co ty možná ne. Proto já osobně nemám přirovnání příliš v oblibě, obzvláště pokud si vybereš něco podobně obskurního. Pokud jde o vaší nedávnou konverzaci s Ringem, to bylo něco poněkud jiného.
@Tulareanus (07.05.2019 21:30): hmm, a víš že takhle mě nikdy nenapadlo se na to dívat? :D vtipné, teď to v tom fakt vidím ale dokud jsi to neřekl, tak jsem to opravdu bral jako puzzle k rozlousknutí.


@Elemir (07.05.2019 21:07): A přesně proto si nerozumíme. To staří jsem se nijak nesnažil prosazovat. Opravdu mi šlo jen o tu snadnou dostupnost. Obecně to připomíná hodně nedávnou diskuzi s Ringem, kdy jsme se nakonec pochopili díky tomu, že jsme přestali domýšlet toho druhého a začali pečlivěji číst. Obecně mám pocit, že ten samý problém máte s Jabem.
@Jab (07.05.2019 21:36): Podívej, mě je jasné, že ti jde o poslední slovo a já ti ho klidně nechám. Po těch letech diskusí, co mám na kontě, mě tohle prakticky nijak nevytrhne, natož aby mě to stresovalo. Nemám potřebu komukoliv cokoliv dokazovat, ostatně než jsem tohle dopsal, tak ty si už 2x ten příspěvek upravil ;)
@Elemir (07.05.2019 21:35): Hmm, vždyť je to dobré vysvětlení, proč ten stěr?

Píšu hned se začátku, že ty minulé kulty odvál čas. A důležitost vidím zejména u těch novějších.

"Hity, k nimž se ostatní snaží přiblížit, jsou ve své většině v novější době než Baldury. "

Hned v dalším pak znovu:
""Kultovní" RPG se najdou i dnes. Naopak "kultovní" hry minulosti stejně z velké části odvane čas."

Proti tvému původnímu:
"Ty starší hry nepotřebují připomínat, ony jsou samy o sobě kultem, což se dnešním hrám stává poměrně zřídka, třeba zrovna proto, neboť málokdy přinášejí něco nového."

Vždyť to smysl dává, ne? Já píši, že inspirace už je v těch současných a ne minulých a ty obráceně. V IE hrách jede toliko ta alternativní scéna, na kterou kladeš důraz, já naopak na ten mainstream (což jsem ale níže také psal). Jen drobné nepochopení. Žádný stres. ;)