Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

A Dragon Quest 1 jste dohráli, když už se tu hádáte o nějaké kvalifikaci? :-)
@Drolin (02.02.2019 16:39): Slib platí, protože v budoucnosti to určitě dohráno bude. Taky jsem nikdy nebásnil o svém expertním vzhledu do japonských píčovin, naopak přímo u Trails píšu, že jsem japonských píčovin hrál jen pár.

Něco se mění, začínáš lhát hůře a hůře, nějak se opotřebováváš. Není divu, nalhávat si tu už roky musí být vyčerpávající. Popojdi dál.
@Drolin (02.02.2019 16:19): Není co nevěřit, já o tom totiž nebásním.

K Thiefovi komentář bude, nicméně raději hraju, byť chápu, že nehrání her a vydáváním cizích dojmů za své (ostatně není to jen u her) je časově mnohem úspornější a proto se lze soustředit jen na ně. Je to smutné, ale popsáním tohoto tvého problému jsme si už prošli právě u diskuze k Xcomu. Nic se nezměnilo.
Těmi Trails tady máte na myslí sérii The Legend of Heroes: Trails in the Sky, Trails of Cold Steel a podobně? Nejsou to dobré hry?
@Drolin (02.02.2019 15:59): Ano, vě většině z nich. Byť možná jsi něco viděl i na Youtube, to bych ti i v dobré náladě uznal.

Co se týče nudy, tak jsem si jistý, že tam budou k objevování různé její všemožné podoby. Další.
@Charllize (02.02.2019 14:43): Já se nesnažím držet krok, hraji, to co mě baví a kam mě srdce táhne, můžu já za to, že i v jjRPG považují za nej éru tu na SNESu, tedy z let 1990 - 96? :-)

Na mě jsou v těch nových RPG jakoby ty postavy už moc v životní velikosti a nepřipadá mi to pak už jako hra, nehledě na tom emo trendu, který mi je protivný. A pokud je to nadabované, tak je to protivné ještě více :-) No a jak tak tady zrovna koukám do poličky nad stolem s originálkama, tak nejnovější, co tu mám, bude asi Lighting Returns, Tales of Vesperia na XBOX, potom Pokemon Ultrasun a Bravely Default Second na 3DS :-) Asi bych toho mohl jmenovat více, ale i na ty handheldy mi přijde, že největší radost udělají více než nějakým počinem, tak remakem nějaké klasiky, posledně Dragon Quest VII.
@Red (02.02.2019 14:30): No tak zase počkat, tímhle přetéká plno jRPG tématicky zaměřených tu na vaření, tu na pěstování farmy, tu na vztahy mezi lidmi. Všechno tu je, jen to chtít najít. Ale popravdě, žánrově je to přesně tam, kde mnoho hráčů jít chtít nebude, třeba já, já dávám přednost RPG s prvky soubojové strategie. V podstatě to od toho žánru vyžaduji a on mi jej plní, až budu chtít soutěžit v tom, že donesu na trh nejlepší rostlinu a vyhraji výstavu, sáhnu třeba po nějakém farming simulátoru plného RPG prvků ze série třeba Harvest Moon.
@Red (02.02.2019 14:39): jrpg se vyviji stejne jako dalsi veci, a mezi tema za poslednich treba 10 let je plno extra kousku ktere jsou mnohdy lepsi nez ty klasiky, ktere diky dobe v ktere vznikly neumoznovali veci ktere jdou ted. Kdyz nekdo chce byt jrpg hrac musi pokryt cele spektrum a ne jen vybirat 20 let stare drobky. Protoze ten pohled na zanr je pak tak jako tak zkresleny. jedinej kdo tady drzi krok a povazuju ho za odbornika je Solidor a tak trochu i Marcus a velkou snahu ma i Jones, jinak jste vsichni vykopavky z roku nebrec. :) ( sorry Ringo, ty taky :)
@Ringo (02.02.2019 10:22): Jak pisu, je slozity to vymyslet, aby to bylo zabavny, pripadne je to moc pracny, proto je RPG v podstate jen o bojich. Byly i dalsi pokusy viz. Robinson's Requiem a Deus, kde to bylo pro zmenu vic o survivalu a leceni, ale delali to tvurci Isharu, takze to nebylo dostatecne "polished".
Hlavně by měli ti, co zde stále žadnoní o tipy, konečně i něco rozehrát a nebýt jak zaseknuté gramofony.

Příklad by si měli vzít ze mě (EotB, LoL), 90210 (Wizardry 8) nebo Ringa (Crystal).

Takže. Nekecat a hrát.
@CeBrk (02.02.2019 11:03): Já už jsem z toho nahrál tolik, že mě napadaj samý hovadiny, tak se tím prosím nenech rušit. Nainstaluj si Final Fantasy 7, Chrono Trigger a přes emulátor Xenogears, Suikoden II. Něco z toho tě určitě uchvátím ně bavilo všechno:)

@Ringo (02.02.2019 10:22): To že jako jedinou alternativu k soubojovému systému bereme dialogové okno je ovšem také syndrom. Ani se nedivím, 30 let se studia triumfují soubojovýmy systémy a tak nás ani nenapadne že bys třeba mohll nakreslit třeba pěkný obraz a tím dostat někde k audienci.
@CeBrk (02.02.2019 11:03): Proč tě to odrazuje? No bude to asi totéž, jako mě budou odrazovat debaty 3D střílečkářů, kteří se budou rozplývat nad tím ,jak jde co kde dělat v té či oné střílečce. Prostě to nejsou hry pro tebe a nebudeš je hrát, takže neděláš chybu nikde, ne? Taky nepovažuji za chybu, že nehraji všechny ty Doomy, Qaky, Duke Nukemy a Wolfensteiny a neláká mě to.
@CeBrk (02.02.2019 11:03): +1 Paradoxně z nějakého důvodu se třebas Bioware ve svých RPG zase vrátil ke koridorům. A možnosti postupu se tak omezily na akční rubačku tu a tam s pár elementárními možnostmi. Bylo to tak i částečně v KotOR, ale tohle universum přece jen je pohádkou s černobílým dualismem. Později to už vadilo více. U Jade Empire to šlo také vzít za součást settingu. V ME sérii už to působilo dost debilně.

Btw domnívám se, že i v pre 1996 RPG lze najít to, co nás baví u dnešních zástupců žánru. Ověřil jsem si to u Betrayal at Krondor. Hra se silným příběhem, společníky (hlavní postava tu vlastně není), zábavnými souboji, pasujícím množstvím předmětů a dokonce i enchantingem. A vše přitom dobře zapadá do celkového settingu.

Snad se mi takto někdy zalíbí i Albion (u kterého nějak musím překonat motion sickness z 3D zobrazení) či ta Ultima VII, kterou jsem ani nezkoušel.

Z JRPG mě nezaujalo nic. Zkoušel jsem přímo vlastně jen Final Fantasy VII. Někde ještě mám CD. Ze Sigil party mi ale (vedle Suikoden 2 níže - ten ale asi jde jen přes emulátor) byl nejvíce doporučován Chrono Trigger, kde by se mělo i dát vyhnout soubojům. Ale i tak, musel bych jej chytnout ve velké slevě na Steamu, abych jej vůbec vyzkoušel. Plusem ale je, že už má ucházející PC verzi. Podle všeho.
Já sám nikdy žádné japonské RPGčko nehrál a klasických dungeonů jen pomálu, ale tak nějak logicky předpokládám, že když si přečtu příspěvky fandů těchto her, měly by mne do nových vod přilákat. Zdejší texty mne spíše odrazují. Kde dělám chybu?

Osobně na RPGčkách hodně oceňuji variabilitu při plnění úkolů. Jistě to znáte. Mít možnost dveře odemknout paklíčem, vyhodit do vzduchu, ukrást klíč, překecat někoho, aby odemknul a tak podobně. Tohle ale ve hrách bohužel není až tak běžné. Hodně s tím pracoval první a druhý Fallout a Deus Ex. Částečně i System Shock 2 a Arcanum. Podobná variabilita se obtížně porovnává, protože není snadné během jednoho či dvou hraní podobné věci odhalit, ale všimnout se toho dá. Vybavuji se, že ve Falloutu 2 jste se mohli dostat do Vault City jako idiot na pomocnou práci. S kůží geckose vás tam vzali jako obchodníka a také jste se tam mohli dostat díky důležité informaci pro První občanku. Můžete také ukrást propustku, podplácet, nebo i udat prodejce falešné propustky a dostat propustku pravou. Myslím, že těch možností bylo ještě několik. Tohle jsem vždy miloval. Podobné kejkle úzce souvisí s vývojem postavy. Není zcela uspokojivé, pokud jsou všechny tyto množnosti otevřené pro každého. V tomto směru je na tom asi skutečně nejlépe Fallout 2. Nebo alespoň z toho, co jsem hrál.
@90210 (02.02.2019 09:21): Otázkou je, na co ti budou expy v RPG, kde se nebojuje, co bude výsledkem v rozhovoru pro postavu s více expy a co pro postavu s méně expy. Proč se snažit získat v rozhovoru více expů, jakým způspbem by šly zužitkovat dále? Jako že čím více expů, tím více informací seženeš a ty expy budeš získávat pečlivým prokecáváním postav? Na to ale ty expy nepotřebuješ, pečlivě můžeš prokecávat a pak se dobrat k těm informacím i bez nich. Proto z toho vznikne spíše adventura.

Ve Fate Gates of Dawn je zajímavý systém rozhovorů, musel jsi chodit po městě a prokecávat NPCčka, ty se generovaly náhodně a jakékoliv jsi jednak mohl dostat do party a jakékoliv náhodné NPC ti mohlo říci naprosto zásadní informaci k postupu dále a ty jsi tu informaci musel vytřískat. a to tak, že jsi kecal a kecal a dokud jsi nevytřískal informaci A, nikdy ses nedobral k informaci B, prostě ti ji nikdo dopředu neřekl, protože ses musel jakoby zeptat na něco konkrétního z informace A. Vůbec to nebyl špatný nápad, navíc na tak stařičkou hru. Nicméně z toho nakonec vyplynul klasický neduh takovýchto her. Po 40 hodinách takového hraní to začalo být úmorné, nastával zmatek, jaké postavy je dobré nabrat a trénovat, zda tam jsou zásadní odlišnosti a nebo stačí jen vybrat z každeého povolání něco a každá ta postava se ti vycvičí prakticky úplně stejně a to dobrávání se informací bylo pak taky úmorné, nikdy jsi nevěděl, zda už ses dozvěděl všechno a proto nenaskakují infa nové a nebo se ti ještě nějaká NPC postava nerozhodla to říci. A neumím si představit, že by to spadalo pod nějakou experience zákonitost. I kdyby to expy odměňováno bylo, každý hráč by se tím pokecem dobral k témuž i bez expů, nemělo by smysl ty rozhovory počtem expů podmiňovat.
Jste se tadz v patek vecer nejak rozjeli.

@Red (02.02.2019 00:23): Zkus treba Lionheart: Legacy of the Crusader nebo Rytíři Grálu, kdybys byl fakt drsnej, ale s tim uz zacni ted, at to mas do prosince dohrany.

@Red (01.02.2019 23:31): To mi vadi taky, IMHO by bylo moc slozity vymyslet ruzny reakce postav na charismu apod. a obecne je tezsi napsat dialogy, nez tam proste napalit hordy priser. Navic ty souboje vetsinu hracu bavi vic, nez cteni dialogu.

@Richmond (01.02.2019 22:44): V adventurach neni vyvoj postav.
@Ringo (02.02.2019 00:39): Jo, Radiata Stories to trochu podobne je, jen vic fludni a plynule a zrejme i rychlejsi. Coz diky tem velkym bojistim clovek spis ocenni. hehe, ty bojiste maji takove rozmery ze jde nepriteli utect a treba stat nekde v koute a cumet jak ostatni bojuji:)

Jo, me ciste ciselne souboje zalozene jen na systemu co bezi na pozadi na zaklade prikazu a jen informuje taky vyhovuji, Vetsinou maji vetsi hloubku a moznosti v rozvoji postav a da se v tom vic nimrat:)
@Charllize (02.02.2019 00:35): Něco v stylu Radiata Stories? Budu si to muset zahrát, mám to tu origoš v krabičce na XBOX360 :-)

Nicméně, já na roleplayi na počítačích a konzolích více ocením, když já zadám příkaz jako hraní role postavě, zaútoč, ona sekne a pak vidím výčet těch naučených skillů, které během toho útoku použila :-)
@Ringo (02.02.2019 00:29): V SO4 je vic moznosti, jako treba vpadnout nepriteli do zad pomoci charge utoku. Slaby, silny, na blizko na dalku uder/skill atd. Hlavne tam jsou velka bojiste kde jde taktizovat a manevrovat. Kazda postava co tam je se hraje krapet jinak. Uskoky, nakopnuti nepritele aby ztratil balanc a podobne. Limit utoky ktere se vymackavaji kombinaci knofliku atd. Zaroven jsou nesmirne dulezite staty a vybaveni, jde to spolu ruku v ruce. Snad se k tomu nekdy dokopes, ta hra je super :)
@Charllize (02.02.2019 00:11): Nevím, jak je to v SO4, ale SO 1 a 2 vypadají rubanicově, ale přitom jde stále jen o to rychle spouštět attacky. Skilly a schopností už se spouští samy dle toho, zda je naučené máš nebo ne. Takže vlastně o zručnost nejde vůbec, byť by se to mohlo zdát, že jo.

Jinak nic proti do vložení zručnostního aspektu do hry třeba tím, že je do hry vložen prvek, že musíš načasovaně stisknout to či ono a zapojit do toho ještě tohle a tohle, ale to jsme pak už u RPG rubanic, o kterých posal RED, že pak už nerozlišuje mezi RPG a rubanicí a to musím říci, že naprosto správně. Mnoho rubanic si na RPG jen hraje.
To mi připomíná, že nemám do výzvy žádné RPG:( Není nějaké vhodné RPG do kategorie "Historie se opakuje"? :)
@Ringo (02.02.2019 00:07): No možná mluvím i z vlastní zkušenosti, ale spousta lidí se pořád nedokáže normálně pohybovat WASD nebo se pohodlně rozhlížet kurzorem/gamepadem...prostě všechno netahové má jistá úskalí:)
@Charllize (01.02.2019 23:54): skill hráče je tak možná v plošinovce a střílečkách a jde tam o postřeh, stihnout v daném okamžiku něco stisknout Hraní role tím, že umím ovládat chvaty sekyrou pomocí myší je holý nesmysl :-) Ale mnozí přesně na tohle hrají. A pak vznikají takové ty kotoulovky. Udělat klávesnicí kotoul a ještě do toho máchat sekyrou, to není jen tak, musíš se umět správně trefit do kláves (nebo tlačítek na gamepadu). Pro mě bylo u takových her rozdílovou charakteristikou při hraní role takových her asi něco jako umět psát na stroji všemi deseti a umět to jen dvěmi prsty :-) Žádné hraní jsem v tom neshledával.
2RED: A na jakých základech se odvíjí odměňování za odpověď A, B, C nebo D? To PJ určí, že D je správně a kdo se do toho trefí, má nejvíce expů? A na co ty expy vlastně pak má? Půjde mu do příště na odpověď D odpovědět jednodušeji? Mě to moc nedává logiku, spíše je to o tom, na čem se hráči domluví, že se bude moci stát, než aby to stálo na pevných pravidlech.

A co odlišuje RPG od rubanice je to, že každá RPG na PC by primárně měla stát na hraní role té či oné postavy, takže hraji-li roli válečníka, tak se rozumí, že jej povedu do nějakých bitev a budu mu určovat, kdy sekne, ale jak sekne by mělo plně záviset na jeho statech a na tom, co ho hráč nechal naučit a výsledek boje by měl záviset na naučených schopnostech, které postava zúžitkuje a hra dle pravidel spočítá, nikoliv na zručnosti hráče z poza monitoru samotného. Jeho schopnost máchat sekyrou při sekání dřeva by měla být hře ukradena. V tomto podle mě spočívá CRPG a odlišuje jej to od rubanice. Uvedu příklad, jdeš v TES na potvoru a do ní sekneš. Nikoliv kvalita tvého seku a kvalita toho, jak vedeš zručně myš rozhoduje o úspěšném zásahu a jeho síle, ale statistiky postavy o tom rozhodují. Tvé seknutí meče není o rubání, ale o zadání příkazu, teď sekni. To se odlišuje třeba od Dooma, kde bylo třeba správně mířit a zasáhnout nepřítele, žádná statistika o tom nerozhodla, rozhodlo o tom to, jak uměl hráč trefit v pohybu křížek do prostoru, kde stála potvora.
@Red (01.02.2019 23:37): vsak to ma hodne adventur, postavy tam maji ruzne dovednosti. U nekterych se na pozadi hazi imaginarni kostkou treba pro vysledek paceni stolku z napovedou a podobne. Jen to holt nejak bezi v tom enginu a nevis to :)
@Charllize (01.02.2019 23:03): Já sám mám restriktivní definici rpg kde polovina produkce jsou pro mě rubačky, takže o tohle se určitě nebudu hádat. Nicméně většina rpg u stolu se bez bojů obešla a nechápu proč to v poč. hrách s dnešními technologiemi nejde.
@Richmond (01.02.2019 22:44): V PS:T souboje jsou, jenže naprosto příšerné, že by té hře pomohlo spíše, kdyby z ní byla čistě adventura. Přirovnal bych to asi k Shannaře, k adventuře, do které vložili naprosto chybný koncept soubojů.