Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@H34D (15.11.2021 12:45): Súhlasím s tebou vo všetkých bodoch.

Ešte by som k tej "vízii tvorcov" dodal, že xkrát som čítal/videl rozhovor s tvorcami, ktorí vyslovene hovorili o tom, ako ich obmedzovali technológie alebo ich vtedajšie znalosti vo viacerých veciach a aj to bol niekedy ich hlavný dôvod na remake, nie preto, že distribútor povedal (napr. konkrétne Quest for Glory I: So You Want To Be A Hero alebo Dune 2000 , aj ľudia z Crya sa vyjadrovali, že ich kreatívne vízie boli brzdené technológiami, no žiaľ k remakom sa už nedostali (to povedal napr. aj Stephane Picq). Častokrát som čítal najmä sťažnosti na vybraný engine (či už nanútený publisherom ako napr. EA alebo nesprávne vybraný samotným vedením).
@Ringo (15.11.2021 09:27): Víš, že ve znalosti starých her tě respektuju, ale ze všech tvých postů, které se nějakým způsobem dotýkají tématu "staré vs nové" je z tebe strašně cítit ten staromilecký zatvrzelý postoj. :) Úplně mi to připomíná, jak jsme se snažili babičku naučit používat rychlovarnou konvici nebo mikrovlnku a ona neustále vymýšlela důvody, proč je to horší, než sporák. :)

Ve zkratce vycházíš z několika mylných předpokladů. 1) výsledná hra je nejlepší reprezentace vize tvůrců - je třeba si uvědomit, že ty nevíš, jaká byla vize tvůrců a kolik kompromisů museli na své cestě učinit a to ať už z technických nebo finančních důvodů, popř. jiných zásahů distributora. Hra, která vyjde může mít bugy, nebo nabízet způsoby řešení určitých situací, s kterými se nepočítalo, obvykle to napravují patche, ale někdy na to nejsou peníze/čas/vůle a tak přijdou až uživatelské mody. Připomeňme třeba Vampire The Masquerade Bloodlines - tuhle hru jsem zatím nehrál (chystám se), ale v dokumentech k immersive sim žánru bylo jasně řečeno, jak distributor stanovil tvůrcům pevné datum vydání kvůli nějaké souhře s Half-Life 2 a vydání source enginu, hra údajně vyšla šíleně zabugovaná. Nevím, zda všechno opravily patche, nebo zda bude vhodné použít nějaký mod. Ale pointa je jasná - původni hra v době vydání zcela určitě nebyla naplněním záměru tvůrcům a tedy nebyla tím posvátným uměleckým dílem, do kterého by se nemělo zasahovat. Příkladů by se našlo jistě více.
2) Pokud hra v době vydání nebyla dobrá a udělali ji dobrou až mody, tak asi tak dobrá nebyla. To je těžké, ais by bylo třeba hodnotit kousek od kousku. Myslím, že to vidění není černobílé a tedy dobrá/špatná. Spíš dobrá původní hra / ještě lepší s mody. :) Co třeba Deus Ex a GMDX mod? Deus Ex byla revoluční hra, třeba tvůrci byli ve svém rozletu také omezeni distributorem, anebo sami si nevěřili s tolika různými inovacemi a složitostmi. Až čas ukázal, že hra mezi hráči nepropadla a že naopak všechny ty vyfikundace jsou vítané. To otevřelo cestu pro GMDX, který nadále přidává další drobná vylepšení, která dělají už tak jednu z nejlepších her všech dob ještě o chloupek lepší.
3) není pravda, že lidi nebaví původní produkt, odpověď je jednoduchá - třeba by je bavil taky, ale doba jde neúprosně dál a pokud existuje varianta, jak si původní produkt vylepšit, neexistuje moc důvodů, proč to neudělat. Uznat můžu např. ten důvod, když chce někdo z hlediska herní historie prozkoumat tu hru skutečně tak, jak v dané době vyšla. Pokud se jedná jen o čirou zábavu a zážitek, nemá smysl se omezovat.

Jsem rád, že aspoň ten System Shock budeš hrát v Enhanced Edici a těším se na komentář. :)
@AiMLEzZz (15.11.2021 12:25): Tak to jsi asi posledních 20 let žil pod kamenem na Marsu :)
A nejde o nevrazivost vůči moderum, ale spis vůči lidem co ty módy pak používají a dělají to důležitější než to ve skutečnosti je.
Nikdy jsi neslyšel ze třeba Skyrim je bez módu nehratelna sracka? Jestli ne tak nemusíš chodit daleko, podobných příspěvku najdeš ve zdejsi diskuzi víc než dost :)
Vůbec nechápu, kde se tady bere ta nevraživost vůči modderům. Absolutně jsem se nikdy nesetkal s nějakou hlasitou skupinou, která by se díky modům povyšovala nad ostatní. To, že PC má možnost používat mody, a tedy přizpůsobit si hru k obrazu svému, ať si o něm kdokoliv myslí cokoliv (pokud mě to těší, tak nevím, proč by mě měl zajímat názor někoho, kdo je konzervativní, protože je prostě konzervativní), to je prostě výhoda. Toť všechno. Pokud někomu vyhovuje hraní na konzolích a mody ho buď nezajímají nebo to s nimi neumí, tak mu to nikdo nebere. Ať si hraje, jak chce.
U Bethesdy mi ta nevrazivost uživatelů módu přijde asi extrémní nejvíc. Přitom prave vývojáři tu hru dělali tak aby šla dobre modovat, hráčům daji komplexni editor a výsledek je ten ze jsou to idioti co dělají špatnou práci. A ty miliony lidi co ty jejich hry hraji na konzolich bez módu stovky hodin nepůsobí ze by ta hra byla špatná. Když je nějaká hra špatná tak nezájem o ni je evidentní a to není případ BGS her.
@Fritol (15.11.2021 12:00): To máš pravdu, že to stárne nejrychleji a ne moc dobře, protože snaha vyobrazit realitu bude s technologiemi jen narůstat a tak obraz, pokoušející se o realitu v technicky zaostalejším období bude velmi brzy vypadat blbě. Zatímco 2D kresba bude pořád kresba, obrázek, na který se bude dát koukat asi kdykoliv.
@Ringo (15.11.2021 11:55): S tím souhlasím, za mě je taky lepší dobrá stylizace, než fotorealistická grafika. Taky klidně označím spoustu 30 let starých her za hezčí, než dnešní AAA hry. Ale jak říkáš, Skyrim je po umělecké strance nula, tudíž tam jde fakt jen o vylepšování detailů a udělat si to tímhle způsobem líbivější, jako všechny tyhle hry bez stylizace a snahou o fotorealismus. Ony právě tyhle hry bez stylizací stárnou ze všech nejrychleji a mody jim dost pomáhají v tomhle ohledu.


@Fritol (15.11.2021 12:00): Pravda, u těch Bethesda her to zas taková menšina nebude. Ale jiné hry to tak žhavé nemají.
@Fritol (15.11.2021 11:39): Pri tom modovaní a počtu hráčov, ktorí modujú veľmi záleží od konkrétnej značky, napr. také hry od Bethesdy sú známe tým, ľudia si tam tie módy dávajú a podľa počtu stiahnutí aj na nexuse a podobne ich nie je zas tak málo.
@Fritol (15.11.2021 11:39): Záleží na tom, co kdo považuje za nejlepší možnou grafiku, no. Možná, že nejlepší "grafika" je nakonec přeci jen v tom reálném lese, ne? Tak proč to někteří chtějí rozpohybovat na monitoru, když jde jen o to koukání a hru už vlastně až tak moc ne. Mně třeba jde primárně nejvíce o hru a těch případů, kdy mi hra ve starší grafice přišla zábavnější a lepší a kolikrát dokonce hezčí, už mám tolik, že lpění na té větvičce mi přijde jako někdejší mánie, kdy hráči pomalu už ani nehráli hry, ale 3D Mark, kde sledovali hodnoty, jak jim jejich nové 3DFX zvládá ty největší grafické vymoženosti :-) Já třeba spíše vyznávám uměleckou formu grafiky a z tohoto pohledu popravdě na ní vlastně lpím taky, je to vlastně kolikrát to první, co mě na hře uchvátilo a screeny ze hry v recenzích mě vlastně nalákaly taky jajko první. A ta grafika může být klidně i černobílá, pokud někdo umí malovat tak, že vystihne atmosféru. A Skyrim, po grafické stránce umělecky čistá nula, to jde pak ještě nějak vylepšovat? :-)
@Charllize (15.11.2021 11:28): Středobod z toho dělá jen hlasitá menšina, takoví ti "master race" idioti, co si se svým PC za 50k, které po třech letech bez upgradu nezvládá hry v kvalitě, jako šest let stará konzole, honí ego. Ve skutečnosti s těmi mody hraje zanedbatelné procento PC hráčů. :D Casualum je to stejně jedno, jako těm na konzolích. Možná u her, které podporují steamworkshop, je to procento vyšší, protože je to uživatelsky příjemnější, ale jinak o tom mám pochyby.

Třeba zrovna DH to imo moc zkresluje, protože tady ta komunita je tvořena docela "hardcore" hráči, kteří podobným věcem rozumí. Bežný casual nemá potřebu někde diskutovat na zájmovém webu. Ale to už si asi každý dlouhodobější uživatel všiml, že DH je takový malý vesmír odtržený od reality často. :D


@Ringo (15.11.2021 11:38):  I kdyby to bylo 5 větviček navíc, tak co? Když tam ta možnost je a stojí tě to jedno kliknutí navíc, tak proč bych si to tam nepřidal, pokud mi to PC zvládá? Já si na grafice taky nepotrpím, ale pokud mám možnost mít někde hezčí texturu a nic mě to nestojí, tak to logicky beru.

Vem si, že se na DH najdou experti, kteří nové Forze Horizon 5 vytýkají, že je graficky slabá, přitom je to aktuálně asi nejkrásnější hra, tak si vem jakou hrůzu musejí mít z původního Skyrimu... Lidi vždycky chtějí hrát v co nejlepší možné grafice a je to zcela pochopitelné.
@Charllize (15.11.2021 09:50): jo, asi tak nějak.

Jinak grafické zkrášlení Sykrimu, to by mě zajímalo, jaký to má vliv na hratelnost :-) To jako smrček má o 5 větviček a 50 jehliček více a vypadá více jako smrček? To mně, hráči, který nachází největší zalíbení v EGA a VGA grafice a když už rozjedu modernu, tak mám dojem, že už tam toho je až příliš mnoho blížící se realitě, a já bych raději hru než realitu, nemá šanci zaujmout :-) No každý to má nějak a tu hratelnost vidí v něčem jiném. Já když jsem rozjel Quest for Glory 5, tak jsem si nejprve řekl, fuj, sterilní moderna, nicméně jsem tam nakonec nějaké ty malebné lokace našel a po čase jsem vlastně spokojen s tím, že vypadají, jak vypadají a není to ještě modernější :-)
@Fritol (15.11.2021 10:21): Já jsem zvyklý z konzoli ze hry jsou většinou v pohodě a vývojáři případne chyby opraví. Samozřejmě se najdou výjimky. Třeba japonsky hry těch oprav vyžadují minimum. Dost často žádné.
A já nevím, mě třeba poslední verze Skyrimu přijde ok. Jasne je to už zastaralý a grafika je dneska jinde, ale ze bych pociťoval nutnost to měnit tak to ani nahodou. 
Modovani je PC záležitost, pro mě věc která jde už úplně mimo mne.
Modovani různých věci je subjektivní věc, někdo to chce jinak a někomu to tak nevadí. Mě jen přijde ze na PC se z toho děla stredobod všeho a přitom konzole a miliony hráčů na nich ukazuji ze to zas taková nutnost nebude. Pravda na PC je mnohem víc technických obtíží atd. Tak se fixuje kde co.
Mne lidi co módy využívají přijdou většinove hrozne edgy, a dost často to vývojáři odserou neprávem. Není to samozřejmě černobíle ale to vynášení moderu do nebes na úkor práce vývojáři mi přijde přehnane a nemam to rad.
Jinak moje nejlepší zkušenost s mody byla u Stalkera. Datastor modpack. Ze hry, kde se jen drželo tlačítko pro střelbu a klikalo zběsile na lékárničky se stal survival zážitek. Ve hře byla opravdu tma. Nepřátelé měli náboje prakticky jen ve zbraních, tak jste museli paběrkovat, jedna rána do nepřítele znamenala smrt, což nabádalo k pomalému taktickému postupu a přesné mušce. Totéž platilo i naopak, takže otevřené střety byly nesmysl. Více než zrezlý samopal jsem ocenil vymazlenou pistoli. Neviditelné anomálie (dodnes nechápu, proč vlastně šly vidět, to tu imerzi naprosto kazilo, když šly jen obejít). A hromada podobných fixů. Dodnes jeden z nejlepších videoherních zážitků.

A přitom bez módů srajda.
Já jsem módy začal používat až v poslední době a to jen z důvodu, abych tu hru rozjel a dal do nějakého rozlišení, které je aplikované na dnešní dobu. Jak zde bylo zmíněno, aby si hru hráč užil v původním záměru, tak by jí stejně musel hrát v době vydání a na železe z té doby, což je u her starších 2010 už skoro utopie... Do gameplaye se snažím nesahat... jsou věci, které mě třeba štvou, jako ukládání na určitých místech v Bully, kde mi to moc nedává smysl, protože to vůbec neumocňuje samotnou hratelnost, ale akceptuji to, ačkoliv hra pořád padá a já si díky tomu rozbíjím dojem z celé hry (což může způsobovat právě i to, že hra špatně běží na dnešních systémech)...
@Charllize (15.11.2021 09:50): Tak není nutné ze Skyrimu dělat korejské MMO, ale osobně jsem tam měl taky minimálně 10 grafických modu, které tu hru prostě zkrášlily tak, aby to nenarušovalo původní vizi. Jednalo se vesměs o lepší detaily určitých věcí, ne že by to něco totálně měnilo. Co si budem, ta hra byla vinou konzolí na PC dost zastaralá v určitých směrech, tak proč si to trochu "neopravit". U těch starších open worldů to bývalo běžné.

A práce moderu někdy zaslouží pochvalu a vývojáři bídu, za tím si osobně třeba stojím. Viz Vávrova posedlost svou stupidní vizí pro KCD, kde nebyl schopný navrhnout ani save systém vhodný pro open world RPG. Když to pak moder opraví, tak má mé díky. Nebo teď ta úžasná GTA Trilogie, kde to hráči během několika málo dnů opravují k lepšímu, přitom vývojáři to nebyli schopni udělat líp za několik let. A to ani není kritika jejich práce, jako spíš toho, že se na to prostě vysrali, protože věřím, že kdyby fakt chtěli, tak to udělají stejně dobře jak ti modeři.
Tak je modovani a modovani. Je jasný ze když hraju hru co mě baví a stane se bug který hru pokazí a existuje mód co to opraví tak ho použiju.
Ale takové to uražené modovani kde čeho s polosilenym výrazem v obličeji ze proste vím lip jak by ta hra měla vypadat je Kocourkov a pomylene. Jupííí 1000+ módu ve Skyrimu a teď to vypadá jak korejský mmo, jsem nejlepší...meh.
A taky mě serou lidi co staví práci moderu nad práci vývojářů.
@Tulareanus (15.11.2021 01:17): Přesné.

Osobně netuším proč bych kdy měl hrát hry v horší verzi než v jaké evidentně mohu, to je jako hrát bez patchů protože takhle ta hra přece vyšla a s patchi nebudu mít ten pravý zážitek jako hráči tehdy a tedy můj pohled na hru taky nebude "objektivní" (a že některé oficiální updaty změní hry víc než mody). Ani nebudu hrát na stejném hardwaru pro jaký byla hra vytvořena, což u toho Blood by znamenalo třeba na 14" monitoru.

A ono ani to jak je hra omodovaná hodnocení až tak moc nenarušuje - už jen fakt že ji hráč omodovat potřeboval je negativum samo o sobě který se v tom hodnocení projeví (ale fakt že mu modování hra vůbec umožnila taky) , a kontext zmíní v komentáři.
Co mi přišlo fakt obludné byla např. modovatelnost Oblivionu. Když jsem se přistihl, že jsem pak z nějaké mánie, kterou ve mně vzbudil nový nabízený obsah, který má jakože hru vylepšit, nevěděl, jestli si vybrat hvězdnou oblohu A nebo B. Anebo jestli se mi na střechách líbí více komín typu A nebo B či C či kterou variantu odlesku vody si vybrat a která herní pravidla odstraňující levelování potvor s hráčem tam dát. Tak jsem se se zděšením ptal sám sebe, co to vlastně proboha dělám, tohle je cesta do pekel a hru jsem odinstaloval a tohle fakt nikdy více.

Jinak obecně, pokud hra byla dobrá v podobě, v jaké vyšla, tak je prostě dobrá. Pokud ne a udělaly ji hratelnou až mody hráčů, tak asi tak dobrá nebyla a obvykle po ni nesáhnu ani s těmi mody. Na co budu hrát špatnou hru, z které udělal někdo něco jiného, aby to šlo hrát, když mám spoustu jiných, které jsou hratelné bez toho?

A o pokud je hra dobrá a přesto měla nějaké dobové neduhy (bugy, padavost, pomalost) a opraví to nějaký patche nebo se udělá nějaká lehká forma remasteru vycházející z popudu nebo schválením původních autorů, tak s tím problém nemám (viz zmíněný System Shock enchanced nebo vylepšené ovládání v Might and Magicu 6, kdy není k běhu třeba držet stále shift, tohle osobitost původního díla autorů nijak nenaruší).
Pokud však původní verze nějak výrazně nezabíjí původní gameplay, obvykle mě nějaké to pozdější vylepšeníčko ani nenapadne hledat. A pokud už jej obsahuje GoG verze a je to kosmetická oprava vyložené chyby, tak si toho dost často možná ani nevšimnu, ať už jde o hru, kterou si třeba zahraji na opáčko a hrál jsem ji kdysi v původní podobě anebo jde o hru, kterou jsem třeba nehrál ještě vůbec. Pořád je to spíše na bázi patche.

Teorie, že se u hry bavím až s mody mi přijde docela smutná. Je smutné, když lidi nebaví původní produkt, tam je pak asi něco špatně. Otázkou je jestli u původních vývojářů nebo u hráčů samotných. Občas mám skoro pocit, že to je jako bych si koupil deskovku, zahodil stará pravidla a udělal si k nim své, aby mě to bavilo. Otázkou je, proč bych tohle dělal, to si raději koupím hru, která by mě bavila. Pokud má někdo povahu, že se těší, až zakoupený produkt rozebere na atomy a vloží do něj svou tvář, budiž. Klidně jej to může bavit a může se z toho radovat. Já holt nejsem cílovka takovýchto aktivit, když je nepotřebuji. Vlastně je to celé zbytený spor, asi jako když má někdo zařeknuto, že z principu nehraje onlineovky, zatímco jiný v tom vidí jediný smysl současného hraní.
@PavelU (15.11.2021 00:00): Ad Necro Age pro Thief - jak víš, že to dělá ten mod? Odkaz je jen tvůj subjektivní popis. Já viděl supreme ghost run od skvělého youtubera Klatreamuse. Ten působil jako velký znalec a Necro Age chválil, žádné bugy nezmiňoval.
Ono i samotné modování může být zábava a navíc hráč alespoň trochu nahlédne to vnitřností toho, jak to vlastně funguje, takže se může i něco naučit.

Ale pokud mě ve hře hodně neštve nějaká očividná věc, tak také většinou první hraní upřednosťnuji bez modů.
S mody většinou nemám problém. Často spustím původní hru, chvíli ji hraju, něco mě sere, hledám mod, co to opraví. Nejjednoduší jsou widescreen patche, patche rozšířující nastavení grafiky či ovládacího rozhraní.

Větší problém je, když problém řeší modů víc a navic modifikují i věci, které za problém nepovažuju. Potom se často dostanu do fáze dlouhodobého studování, jaký mod je pro mě lepší a toto studování často znamená, že nejsem roky schopen hru rozehrát.

Co se týče rozporu hodnocení modu/hra, reflektuji to v textu komentáře.
@Dan9K (14.11.2021 23:16): Podľa mňa zabúdaš na dôležitú vec pre predpokladám väčšinu hráčov a to, že hráč sa v prvom rade chce pri hre zabaviť. Je to pre väčšinu z nás forma oddychu a nie práce. Nebudem hru od Bethesdy prechádzať v "nepoškvrnenom" alias "nedonosenom" stave len preto, aby mi niekto na internete napísal, že som to aspoň mal šancu zhodnotiť objektívne (ha! objektívne hodnotenie je riaden oxymoron), ale chcem sa pri hre zabaviť. Navyše vo väčšine prípadov tie väčšie hry ani neplánujem hrať druhý raz. Je to neskutočne veľa času, ktorý do toho už investovať nehodlám. Inak povedané, prvoradé je pre mňa pri hre sa zabaviť a písať komentár alebo hodnotenie na dh alebo inde je takmer úplne nepodstatné.
@Dan9K (15.11.2021 00:08): Extra Crispy 4.0, tuším, ve hře usnadňuje použití té panenky. Takže bossové jsou pak snazší. Ale primárně ten mod řeší detailněji vypadající textury. A pak jsem jen byl nucen řešit celkovou stabilitu hry. Už by mi neměla způsobovat chyby a problémy, kterými přes 20 let trpěla. Hodnocení dotyčné hry na DH, to neřeším. I když se pak samozřejmě může dojem vanila či mod dost lišit. Taky ale dám na různé neoficiální patche, proto letos prubnuto toto. Hra s tím byla celkem těžká, ale poskytlo to adekvátní výzvu mým dosavadním zkušenostem z hraní videoher.
@PavelU (15.11.2021 00:00): a já zrovna toho Blooda letos dal čistě :-) Co bych, krom bugů, rozhodně opravil, byla účinnost střel, byla strašně nízká. ale i tak, autoři to tak prostě udělali a já když bych to pak hodnotil a tu účinnost měl jinou, tak mi to hrozně ovlivní dojem z celé hry. To změní úplně všechno.
Modifikace mnohdy opraví to, co nezvládli původní vývojáři. Blood II: The Chosen bych už bez nich nehrál. U zmíněné hry tím sice byl ovlivněn i gameplay, ale mám naštěstí střídmý vkus. Skoro nikdy si tak nezkazím zážitek z hraní. A PC verze Saints Row 2 bylo v mém případě též nutné modifikovat. Ale já to časem začal brát tak, že je-li k tomu něco, musím si z dostupné nabídky alespoň jedno vybrat. Bez modů o hru ani nezavadím. Pak instaluji, jak jsem našel nějaký zajímavý mod. Z počátku ale hrány čistě příběhové věci. Jenže vývojáři to nezvládali, změnily se displeje a spousta dalších věcí. Thief II před 15 lety stál na úpravě configu a safe_texture_manager. A System Shock 2 by nebylo možné na Steamu a GOGu nabízet, nebýt věcí od komunity. Pak ty různé emulace, protože jde o staré hry. Špatné palety barev a tak dál. A Hard Reset Extended Edition - (2012) bych neměl bez modifikací dohrán asi dodnes. A Painkiller série. Čas běží, popularita těch her stoupá, ale vývojáře to nijak nezajímá.. Proto se činí hráči. A tak to má být.

@Adieu (14.11.2021 12:10): Necro Age Mod způsobuje ve Thief Gold několik chyb. Bylo nutné jej nakrátko vyjmout, následně ho tam zase vložit.
Já teda poprvé nikdy s módy. Maximálně nějaké debugy a patche, ale to beru jako jinou kolonku trochu. Taky to beru jako posvátné. A nechci ani vylepšení grafiky. Právě spatřuji tu krásu sledovat ty postupné proměny a jak to šlo nahoru a ne si dělat nějaký fejk. Chci mít ten správný dojem z toho, jak která hra v tu chvíli vypadala. A navíc mi špatná grafika zas tak nevadí a jsem na to zvyklej.

A pokud člověk jede s módy hned napoprvé, je pak relevantní jeho zdejší hodnocení? Třeba u těch her u Bethesdy. Člověk si zapne všechny módy, které řeší všechny problémy, pak tomu prskne 100 % a to přece není vůbec objektivní zhodnocení té hry jako takové, ale hodnotí ten člověk něco jiného.

Vlastně v praxi jsem jel s módy jen první dva Doomy a i tam to kazí původní záměr tvůrců, protože mouselook to dělá mnohem jednodušší a je tam i to skákání, se kterým tvůrci nepočítali a podle toho dělali design.
@Adieu (14.11.2021 09:23): Autismem fakt netrpím, ale hra jako původní originální produkt daných autorů je pro mě opravdu posvátná a když do toho zasáhne nějaký hráč, že to jako vylepšil, tak už mě to nebere. Mám prostě rád původní autorské dílo. Pokud to vylepší samotný původní autor, tak to beru. Nicméně aby to neznělo nějak tvrdě ortodoxně, záleží taky na hře. Jsou hry, které to nepotřebují a stejně k nim hráči dělají mody a pak jsou hry, které někdo něčím vylepší, protože se to technicky zdá jako dobrý nápad a pokud je to třeba nějaký příjemnější ovládací prvek, tak to ještě zkousnu. Třeba ten System Shock, který jsem v minulosti xkrát rozehrál, ale nikdy nedojel do konce, si jednou dohraji už v té remasterované enchanced verzi, co je teď na GoGu (nemyslím tím ten nový remake, co má vyjít)
@Rapier (14.11.2021 10:47): U Nintenda bych na prvních pozicích očekával Smash Bros :) 
Ono to v našich končinách zapadne ale ta hra je extrémně populární už od chvíle kdy vyšel první díl. A mám obavu ze v záplavě těch jejich mnohamilionovych exkluzivních hitu by Skyrim a Zaklinac úplně zapadli.
Jinak s tituly jako je Fortnite a podobne se nemůže měřit nic, a je jedno o jakou jde platformu.
@Rapier (14.11.2021 10:47): Tulareanus má v tomto naprostou pravdu. Můj mladší syn má ve Fortnite odehráno přes 1400 hodin, dalších cca 600 hodin v Rocket League, tolik jen jeho nejoblíbenější hry. Do tohoto času se mi vlezou s přehledem všechny PS exkluzivity, které jsem kdy hrál, dohrál a hrát ještě budu (a nebylo jich málo). :c)
@H34D (14.11.2021 11:11): Vůbec netvrdím, že by tím HD modem utrpěla atmosféra, pouze není vizuální dojem tak sevřený, ucelený, jako byl v původní hře, jež působila poněkud pitoreskněji, toť vše. Mě to třeba trochu zamrzí, ale ty ostré textury jsou příliš pěkné na to, abych je pominul, takže já bych v současné době volil gameplay s HD modem. :) Zmíněný NecroAge ani neznám, díky za tip.
@Adieu (14.11.2021 09:23): Ohledně toho Thiefa, to jsou právě ty nejlepší mody, které fakt povyšují zážitek z jinak více než 20 let staré hry. Sice textury barvu trochu změnily, ale nepřijde mi, že by utrpěla atmosféra, s tím osobně nesouhlasím. Navíc existuje třeba i NecroAge mod, který je údajně originálu podobnější.
@Rapier (14.11.2021 10:47): "Samotný žebříček je sestaven na základě kumulativního počtu hodin odehraných napříč hráčskou základnou, nikoliv tedy na základě celkového počtu hráčů." To je inak tak ťažké porozmýšľať nad tým , že singleplayerové hry sú povedzme väčšinou na 5 - 20h, zatiaľ čo v multiplayeru sa dí utopiť stovky hodín?
Před chvíli jsem jen tak letmo prošel článek o nejhranějších hrách na PS5. Půjdu asi do kolen! odkaz 
Říkal tu někdo, že PlayStation se kupuje hlavně kvůli exkluzívním (příběhovým) hrám? :)

Tak očividně to platí především. pro PC hráče zde na DH, mě v to počítaje (nic víc než GT Sport totiž nemám).

Na jednu stranu chápu, že lidé hrají především multiplatformní hry, očividně exkluzivní hry jsou spíše takové pozlátko platformy, proto aby lidé kupovali jejich produkty. Z business pohledu jim ty exkluzivní hry vydělají nejspíš balík, zajímalo by mě kolik hráčů je reálně vůbec dohrálo.

Chtěl bych vidět žebříček nejhratelnějších her na Nintendo Switch za rok 2021. Kdo ví co by mě tam čekalo za překvapení ale můj osobní tip:

1. The Elder Scroll Skyrim
2. The Witcher 3
3.-5. možná exkluzivní Nintendo hra ale třeba se pletu.

Nedělám si iluze, že u Microsoftu je to jiné.
@AiMLEzZz (12.11.2021 12:26): Souhlasím, já jsem jakožto estetický velikán a diktátor vkusu příznivec modů, ale chce to samozřejmě jako vše soudnost a dobrý odhad, pomáhá i zkušenost s modováním, aby člověk ideálně odfiltroval to, co již nabourává integritu díla. Hra jako neměnný posvátný originální artefakt je možná tak nějaký úchylný abstraktní fetiš pro autisty - jak zde již bylo řečeno, při vývoji se musí udělat spousta kompromisů a leckteré snižují kvalitu výsledného produktu. Takže fakt nevidím důvod, proč nezvýšit třeba rozlišení textur, viditelnost či kvalitu LODů. Někde na pomezí akceptovatelnosti jsou pro mě třeba ksichtíky do Morrowindu, sice v mnohem vyšší kvalitě, ale většina packů bohužel ignoruje lore. Anebo ten Bentraxxův HD textures mod do prvních dvou Thiefů - to je krásná práce, nádherné textury, nicméně kompletně autorské, tudíž mění výsledný vizuál, který najednou postrádá původní integritu, ony pastelově syté barvy vylézající ze tmy, typické obzvlášť pro The Dark Project...

Jsem ovšem ochotný namodovat hru napoprvé i obsahově, je to dřina a chce to dva dny času pouze na modování, což člověk po třicítce úplně nemá, ale svého času jsem takto ze Skyrimu a Fallout: New Vegas vyždímal maximum. Skyrimu jsem např. implementoval survival prvky, což podstatně prohloubilo imerzi a hloubku hratelnosti, kdy jsem se musel např. skrývat před vánicí, abych neumrznul. Naprostou nutností je pak pro mě rozšířený character creator, protože jsem sochař charakterů, nikoliv kazuál, kterému stačí 50 možností. :D Takto jsem pak ve F:NV s pomocí modů vytvořil ženský charakter, který vypadal dobře a měl dokonce kosti, žádný odporný mokvající potato head, na což jsem dodneška právem hrdý.
@H34D (13.11.2021 10:07): Tvůrci hlavně kolikrát ani nemají vizi, čas nebo peníze. nebo vše dohromady.

Rád bych to demonstroval na ukázce: Co je kurvicí hru mód, který střelcům přidavá animaci nabíjení, která v základu chybí? 
Co zde níčí tu vizi, tu originální vizi? Tady se opět nahlíží na obrovské téma zuženým pohledem brčka.

Nemluvě o módech, které v podstatě představují úplně jinou, novou hru, udělanou třeba jedním člověkem.
Naštěstí hraju hry, kde módy nejsou potřeba :) Nevzpomínám si na jedinou hru, kde bych ho vůbec potřeboval. I ten Morrowind jsem mastil vanillu.
@Ringo (13.11.2021 01:36): Aimlezz už to napsal za mě, tvé přirovnání nesedí. Picasso měl veškeré potřebné technické možnosti, tvůrci her je mít nemusí. Technologie silně omezuje jejich kreativitu. Nejen co se týče grafiky (ostrost textur, detailnost modelů), ale někdy i designu. Připomeňme třeba (konzolové) hry na Unreal 2 enginu, které nemohou mít velké prostory bez nutnosti je rozsekat na segmenty, které se loadují samostatně. To zcela určitě nebyl tvůrčí záměr (bylo to výslovně řečeno i v nějakém dokumentu k Thief Deadly Shadows). Fanouškovské mody to však dokáží částečně opravit a to je skvělé.
@Ringo (13.11.2021 01:36): Tak ne všechny mody jsou si rovny. Na jedné straně jsou různé widescreen patche, textury ve vyšším rozlišení, detailnější 3D modely, větší dohled atp. Zkrátka mody, které upravují hru tak, jak by ji autoři asi udělali, kdyby je neomezovala technologie doby. No a pak jsou mody, které přidávají a zásadně mění zážitek ze hry. Když vidím takové ty obrázky ze Skyrimu, kde se hlavní hrdina, oblečený jako Spiderman, prohání barevným letním lesem v Cadillacu, tak to už mi připadá, pravda, "mírně" za hranou :D. Nebo takové ty ENB, které zvyšují sytost barev, protože to děckám nepřišlo v originále dost živé. To mi přijde jako sypání cukru do vína.

EDIT: Mimochodem, celkem vítám, když autoři hry prozíravě do hry dají i možnost nastavit úroveň detailů tak, že se počítá, že ji zvládne až hardware budoucnosti. Např. The Witcher 2 má ubersampling nebo Kingdom Come ultra settings. Pro mě, jakožto někoho, kdo se k většině her dostává až roky po vydání, je to pěkný způsob, jak si hru vylepšit bez rizika, že něco rozbiju modem nebo naruším záměr autorů.
@AiMLEzZz (12.11.2021 12:26): Nemám módy rád, hru vnímám jako originál dílo autorů a módy jsou pro mě něco jako překreslování Picassa k obrazu svému. Pamatuji na jednu zkušenost s módováním Oblivionu, totálně mi to nakonec odcizilo hru, že jsem ji začal nesnášet.
@AiMLEzZz (12.11.2021 12:26): Mody jsou pro sraby.

V podstatě je to přesně to, co odlišuje nedochůdčata, která vyžadují zjemnělý a vyhlazený "imerzivní zážitek", od z železa ukutých borců, schopných hledět pravdě do textury rozplizlé tváře a klestit si cestu bugy a glitchy jako tank.
@AiMLEzZz (12.11.2021 12:26): Dřív jsem byl docela proti... dnes, když hraji hru starší jak 2010, tak už prostě potřebuji nějaké to grafické vyhlazení, něco proti padání, případně nějaká další lehčí vylepšení, ale ideálně, aby to neměnilo gameplay... Super je na to steam, kde jsou návody... Teď třeba hraji Bully, tak jsem si to graficky přizpůsobil, aby to nebyl takový výblitek, ale hra pořád docela dost padá a ideálně bych tam bral nějaký mód na ukládání, protože hra docela padá a nebaví mě opakovat ty mise dokola, protože nejsou ani nějaká výzva, takže to ukládání na určitých spotech stejně nedává moc smysl...