Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

a já to teď jdu rozlousknout, jak říká Tul, tím, že já mám radši novější hry, ale hraju ty starší :D

a teď babo raď!

ne, souhlas s tím, že každá doba má něco. Já třeba hraju ty starší hry hodně pro to, protože se těším vlastně na tu cestu k těm novějším, těším se na ty postupné změny. Baví mě ta evoluce. Mám třeba hodně rád hry zaměřené na filmově podaný příběh. A toho je ve starších hrách jak šafránu. Ale užívám si to, když vidím, jak to k tomu postupně směřuje a těším se na to, jak, tím jak budu postupovat k těm novějším hrám, budou přibývat třeba i ty filmově podané scény.  Bylo by pro mě náročné hrát hru z roku 2022 a hned po ní hru z roku 1992, byl bych z té staré asi otrávený. Potřebuju to vlastně nestřídat. Minimálně v rámci žánru. Naopak mám ale zase rád nekompromisnost, komplexnost a náročnost některých her z 90s a přijde mi, že v době 00s přibylo kompromisů, ubylo komplexnosti a náročné designy vystřídaly lineární koridory. A toho se zase děsím, jak vidím, jak to postupně začíná být častější a častější čím postupuji k novějším hrám.

Další aspekt asi souvisí s nostalgií. Když člověk hraje starý hry, vytváří si iluzi, že se vlastně zastavil čas. Strávil jsem teď mnoho let hraním her z roku 1999 :D Rok 1999 je pro mě nějaký magický, bylo mi deset a je to pro mě takové zlomové období, kdy jsem začal plně vnímat svět. A skoro mám někdy kvůli těm hrám pocit, jakoby pořád rok 1999 byl. Vždycky mě šokuje, když si plně uvědomím, jaký rok vlastně je a jak moc daleko už to je od roku 1999 :-)

Staromilci jsou staromilci mimojiné proto, že mají rádi i své názory, které zastávají dlouho. Myslím, že názor na to, že dnešní hry stojí za hovno, se u staromilců vytvořil v době nultých let, kdy nastal podle mě zřejmý odklon od hráče nerdovského intelektuála k běžnému 13 letému klukovi. Podle toho se hry proměnily. Ale dnešní doba je už o něčem jiném a situace se během desátých let dost změnila a především diverzifikovala. Staromilci během toho času ale zestárli a stárnutí má občas ten efekt, že člověk přestane stíhat a své názory konzervuje. Já jsem donedávna vnímal hry z 00s pořád jako nové a až poslední dobou se mi to začíná měnit. Pořád ale hry z desátých let vnímám jako nové. A přitom těm nejstarším je už 12-13 let! V roce 1999 jsem vnímal rok 87 jako totální pravěk a plně si uvědomuju, že jako pravěk vnímají rok 2011 i dnešní děcka. (i když zase jak kdo, znalost starých her mě někdy u dětí příjemně překvapí)

Já se třeba k těm dnešním hrám okolo roku 2050 dostanu. Všichni ostatní už budou připojený drátem přímo do mozku a budou žít svoje paralelní životy, a já si konečně zahraju Kingdom Come :D
Mimochodem podobnou debatu jsem zažil na jednom snad 2 hodinovém streamu o těch nejlepších časech válečných deskových her. Snášelo se spousta argumentů, nakonec asi nejčastější volba padla na druhou půlku 80.let, ale bylo jasné, že to je naprosto subjektivní pohled. A stejné to je s pohledem na zlaté časy videoher. Každá doba má svoje pro a proti a záleží na preferencích jedince, která mu podle toho přijde nejlepší.
@Tulareanus (22.02.2023 17:37):  Přečetl jsem a ? Mám to chápat tak, že pokud mi v dnešních hrách chybí nějaké herní prvky, grafický styl, žánr, blabla, tak je příčinou nostalgie? Na nostalgii se tedy dá svést skoro vše :) Rep. jak chceš určit, u koho je jeho nátor ovlivněn nostalgií a u kterého nikoliv? Podle jakých exsktních meřítek?
Zrovna u Tebe bych čekal, že Fritolův výrok o "objektivní pravdě" napadneš jak první...
@jones1240 (22.02.2023 17:46): Já jsem napsal, že mě hry z první poloviny 90. let baví nejvíce a vždy k nim cítím zápal, i když je rozehraji dnes, a nadšeně je dojedu, zatímco u her 2000+ mě většina z nich baví tak max dva dny a ani mě nebaví je dohrávat (až na pár zářných výjimek). A proto jsou pro mě ty starší lepší. Tak si laskavě nech ty svoje afektované slovíčka o ignoraci a dubech. Nevím, co se mi tu pokoušíš v rámci toho podsunout.
@jones1240 (22.02.2023 17:35): Samozřejmě, že to jde, to jsem někde napsal, že by to nešlo? Jen půjde o výjimky. Což je ale jedno. Mně spíše pobavilo, že "jen ignorant nepochopí, že je dnešní herní doba, než byla tehdy". Ne ignorant, ale člověk, který tu dobu zažil, moc dobře ví, která herní doba jej bavila nejvíce a která nejméně a proč to tak je. Já třeba taky neberu nikomu, že pro něj nej byla doba osmibitová a jsou takoví lidé a neberu jim to proto, že mě osmibitová doba minula. Nebudu jim plivat na hry a nebudu tvrdit, jak ty moje EGAčkové a VGAčkové jsou lepší a jestli to nechápou, tak jsou ignoranti. Naopak, mám k jejich koníčku úctu, respektuji jej a chtěl bych ty hry umět a zkusit to taky prožít, jako oni, ale vám, že je to něco neopakovatelného. Takže já cítím respekt, ty si klidně metej výrazy o ignoraci ;-)
@Richmond (22.02.2023 16:52): Tak ten mýtus vysvetli všetkým tým psychológom, neurológom a iným výskumníkom, ktorí sa tomu venujú profesionálne, napr:
https://www.southampton.ac.uk/nostalgia/what-nostalgia-is.page
alebo tu, kde ti dokonca hovoria, že pre pocit nostalgie nie je potrebné mať ani skutočné spomienky:
https://aeon.co/essays/nostalgia-doesnt- ... d-past-works-as-well

@jones1240 (22.02.2023 17:35): Keby som vedel ovládať parser, tak by som nemusel hrať všetky tie dark souls a sekirá. :(
@Ringo (22.02.2023 17:30): Jasně hlavně že třeba ten danej člověk si sám zahraje hry s praserem a baví ho a oceňuje a má rád staré hry, to nejde žeo. Protože to je výsada jen starých zabubřelých boomerů a malďoši to nechápou.
@Richmond (22.02.2023 16:52): Ono je hlavně super, když ti to, co se ti má a nemá líbit a tu dobu, posuzuje někdo, kdo ji vlastně nezažil :-) Kde bere to srovnání? Že si pustí starou hru a řekne si shit, protože to nemá ovládání pro cvičené opice? No my to tehdy ovládat uměli a umíme dodnes :-)
@jones1240 (22.02.2023 15:38): Až na to, že velká část těch her vyšla v době, kdy jsem třeba ani počítač neměl a o těch hrách jsem ani ntušil (kde pak tu nostalgii vzít?) :) Pak už nevím, co chceš použít :) Pokud někdo napíše, že dnes je "objektivně" lepší doba na hry, tak je to opět jen subjektivní pohled. I když věřím, že lidí s tímto názorem bude mocná většina. Téma nostalgie je stále přežívající mýtus. Tím se dá vše shodit :)
Počátky 3D prostředí ve hrách byly naprosto nechutný. Když to jsou jen 3D postavy na hezkým kresleným 2D pozadí, tak to je pořád roztomile úsměvný, ale jak k tomu přišlo i 3D prostředí, tak to vypadá fakt hrozivě (Neverwinter Nights mě napadá jako typický příklad). Až tak kolem roku 2015 začaly vycházet hry, co se mi opravdu líbí a začala jsem mít zájem je hrát a vyhledávat i sama, nejen s rodinou. Dnes, když si chci zahrát nějakou starší hru, tak sáhnu většinou pro něco z roku +- 2000, kde to nezestárlo tak moc.
Věci, které mi nepřijdou dobré, ignoruji rád a považuji to za naprosto správnou věc
@jones1240 (22.02.2023 15:38): OK zoomer

Problémem dnešních her je hlavně že se s nich stal veliký průmysl jako Hollywood a tak mají zbytečně veliké rozpočty a marketing a pritom se v mnohých věcech za 15 let tak výrazně neposunuly. Takoví Rockstar pořád dělají kvalitní hry, jen opravdu nevím proč teď vydávají jen jednu hru za 5 let když mají tolik studií. O tomhle se mi ale nechce mluvit když to je tak subjektivní. Radši mi řekni která se mnou zminenich her se ti líbila nejvíc.

Nedávno jsem si uvědomil zajímavou věc, Crysis je teď blíže k vydání Doom než my jsme dnes k vydání Crysis :D
@jones1240 (22.02.2023 15:38): Ja jen tvrdil ze driv byli zásadnější hry ze zrejmych důvodu. A dobová zkušenost je pro ty konkrétní lidi dost klíčová. Každý vidí ze vychází plno zajímavých her i dneska a driv bylo i plno sraček. Ja osobně hraju radši nový hry nez starý, když něco je co me zajímá. Ale často to dopadá tak ze je pro mne hra roku remaster 17 let stary hry z ps2. Což je takový kompromis mezi starým a novým.
Navic nevím proč by měl být něčí názor mimo když si proste mysli ze mu ty starý hry který hrál v mladí dali víc než ty dnešní, jako proč :)
Nejlepší by bylo aby tady většina nostalgiků pochopila že nostalgie není jen o titulech ale hlavně o té době ve které ty tituly vycházeli, tak by se diskutovalo lépe :D Ale kecy ve stylu že dnes není kvalita a dříve byla protože si to dotyčný myslí, to může říct jen ignorant :D
To, že kdykoliv sáhnu po devadesátkové hře, a to zejména z první poloviny devadesátek, a vždy se královsky pobavím, zatímco když sáhnu po hře "novější" (tak 2000+), baví mě až na naproste výjimky tak max. dva dny a ani nemám snahu je dohrát, to je něco, co mi prostě nemá šanci nikdo vymluvit, protože to tak prostě je :-) A o nostalgii to není, už zhruba počínaje rokem 1997 mě nebavilo už moc číst ani ty časáky, protože her, které mě z nich zajímaly, razantně ubývalo a mezi třiceti recenzemi jsem si třeba vybral tak tři hry. Ne, že by i před tím nebyly propadáky, ale z deseti recenzí mě v letech 91 - 96 klidně hned šest her zaujalo a zapsal jsem si je do wishlistu, který pro mě zůstal aktuální dodnes, pokud jsem z toho dodnes něco nestihl.

A co se konzolí týče, tam mě hry bavily od SNESu až do konce éry PS1 festovně, nevím čím to, na PS2 už mě to moc nebavilo a zatímco na SNESu a PS1 co jRPGčko, to mě bavilo, tak na PS2 už jsem hodně třídil. Bylo to pro mě v tom vnímání her podobné pak, jako na PC, akorát o pár let posunuté.

Fritol (22.02.2023 12:53): Tuny toho možná jsou, zkouším lecos, ale vesměs prostě tam není asi ta kvalita. Nevím, jestli jeto tím, že už to není mainstream a nebo čím :-) Dnešní doba je pro hry nejideálnější jen z hlediska dostupnosti, člověk nemusí čekat, kdo mu co donesena disketě. To je asi tak vše. Oceňuji tedy ten přístup ke starým hrám a snahu je zprovozňovat i na dnešních strojích.
Pokud si to dobre pamatuju tak marketing Sony před vydáním ps5 byl přesně takový jaký to teď je. Tedy hlavně velký nákladný AAA hry jako priorita. Ono když čtu třeba na konzolistovi ty názory a většina lidi tam je PS tak mi přijde ze ta hlavní cilovka PS jsou prave lidi co takový hry chtějí a nad něčím levnějším a osklivejsim ohrnuji nos. Něco jako: koupil jsem si ps5 a chci tam ty nejvíc AAA hry co muzou být, cokoliv min je póvl. Chci tím říct ze kdyby Sony jela to co MS tak by asi dopadla ještě hur než je na tom teď :)
@BUMTARATA (22.02.2023 14:43): Mě to taky nepřekvapuje, neb... jde o peníze. :D. Jen ten jejich vývoj trochu zamrzí. Jinak vtipné je, že Ubisoft jsem tu kdysi obhajoval, že nemají důvod nic měnit, když jim to hráči furt tak žerou a vida kam je to přivedlo... :) Asi ten důvod měli, ale je pozdě. Doufejme. Vůbec by neuškodilo, kdyby je někdo koupil.
@Fritol (22.02.2023 14:31): Abychom si rozuměli, já nemám potřebu rozporovat to, co říkáš, jen mi tvrzení „těm nejde o hry, ale o peníze“ přijde jako příliš velká zkratka. Zjevně mají nějakou strategii, zjevně neodklepnou kdeco, ani jedno mě a priori nepřekvapuje, nepohoršuje. Myslim, že Sony se docela daří budovat značku velkých single-playerových story-driven her a pro mě osobně jsou jejich releasy zlatým hřebem blockbusterový sezóny. Jen přeci to není produkční linka typu Ubisoft.
@BUMTARATA (22.02.2023 14:26): Nikdo nebránil Sony udělat si vlastní gamepass a dělat si pro něj menší hry. Dokonce pokud se nepletu, tak MS jim i nabízeli, že budou provozovat GP i na plechu. Každopádně pokud ti vadí argumentace gamepass hrami, tak se můžeme přesunout k Nintendu, které má snad ještě větší žánrový a budgetový rozptyl, než Microsoft aktuálně. Nebo k tomu zmíněnému Squeenixu, který taky financuje kde co.

@BUMTARATA (22.02.2023 14:30): Super, budu mu přát brzký odchod ze Sony a založení vlastního indie studia, ať si může plnit sny! :D Tohle si založím a pokud to pod Sony vznikne, tak tu rád řeknu, že jsem jim křivdil. :D
@Fritol (22.02.2023 14:09): Tam by bylo asi potřeba znát i budget…

Nevim, jestli by MS Sawyerovi odklepl nějaký další „Pentiment“, kdyby jednička propadla.

A taky je potřeba říct, že všechny ty hry, co jsi jmenoval, byly nejspíš vyvíjeny pro GP, a tam je ta logika taky přeci jen jiná, to myslim ukáže až čas, jestli se tohle MS dlouhodobě bude vyplácet, obzvlášť, jestli to chtěj furt nabízet za dolar.
@BUMTARATA (22.02.2023 14:02): Jejich studio chtělo dělat Days Gone 2, ale Sony jim to zakázali, protože jim 8 milionů prodaných bylo málo. Chápeš. 8 MILIONŮ PRODANÝCH. Dnes už s PC verzí pravděpodobně 10+. Pentiment neprodal ani půl milionu nejspíš.

Studio co dělalo Gravity Rush pro jistotu zrušili úplně. Myslím, že tam ti vývojáři taky chtěli něco dělat, ale nemohli, protože neprodávali 10M+.

A nevěřím, že tvůrci Wipeoutu chtěli po letech slávy s nadšením dělat nějaké mobilní hovno.

Je úplně jedno, co chtěli dělat, důležité je, že to dělat nemohli, protože Sony tomu nevěřilo.


A samozřejmě je možné, že jejich studia nechtějí dělat 2D hry, ale nevěřím, že tolik jejich studií chce furt s nadšením dělat akční adventury a nic jiného. Samozřejmě o tom můžem polemizovat a realitu se nedozvíme, no takhle to podezřele vypadá, že Sony po nich vyžaduje určitý styl hratelnosti neustále.
@Fritol (22.02.2023 11:25): Sorry já jsem jen poměrně dost cynický když vidím stav současných AAA her, pro každý Elden Ring nebo Xenoblade je tady zklamání jako Dying Light 2, Babylon's Fall, Saints Row a Callisto Protocol. Takže když hrajíi nové hry tak většinou indie věci, I Square Enix začali poslední dobou upadat.

Co se týče jiných her co vyšli v minulém roce tak Horizon a God of War vypadají pěkně, ale ta jejich hratelnost není něco co by apelovalo na mě a nelíbí se mi ty přehnané scény a hand holding.
Slyšel jsem, že nové Call of Duty je celkem dobré, ale já ze série naposledy hrál asi Black Ops 3 anebo 4 a ztratil jsem zájem, tak nevím co toahle přinesla nového. Total War Warhammer a Darktide taky vypadají na slušné hry, i když ja o 40K nevím skoro nic, tak nevím jestli jsou vhodné po někoho nového k sérii. Cult of the Lamb taky lidi chválí, ale já pořád moc nejsem na celý roguelike žánr. Zaujalo mě i Ghostwire Tokyo, které vypadá na velmi Japonskou niche hru, tak možná proto se mnoha recenzantům nelíbila. V plánu mám ještě i Pentiment, který se mi líbí svým unikátním grafickým zpracováním. Ještě bych zmínil i Hell Pie, který tady zatím nikdo nehodnotil.

Většinou jsem hrál starší hry jako Metroid série ale z toho nového co jsem hrál se mi celkem líbilo Stray, i když hratelnost byla opravdu moc jednoduuchá. Bayonetta 3 byla taky skvělá, ale bohužel jí zastínila kontroverze s dabingem. Splatoon 3 je pořád zábavný i když to nemám moc s kým hrát. Teardown byla jedna z nejoriginálnějších her roku z působivým modelem destrukce. The Case of the Golden Idol, který přirovnávají k Obra Dinn se mi taky celkem líbil, ale ještě jsem ho nedohrál. Signalis byla jedna s nejunikátnějších survival horror her co jsem za dlouhou dobu hrál, je to jako Cyberpunk Resident Evil s pixel grafikou.
Pro mne osobně bylo největši zklamání Gran Turismo 7 se zbytečnými mikro transakcemi a příliš lineárním postupem.
@Fritol (22.02.2023 13:38): Otázka je, jestli jejich studia vůbec chtěj dělat něco tak moc jinýho, třeba něco jako zmíněný Pentiment. V posledních letech zafinancovali spoustu nových značek a to je vždycky riskantní podnik. Jenom proto, že jsou si ty hry žánrově podobný, a přesto docela jiný, bych to neoznačil za safe bet. Víš, jde mi o to, že kdybych si řekl, že chci v první řadě peníze, tak by např. takový The Last of Us Part II nevypadalo tak, jak vypadalo.
@Fritol (22.02.2023 13:38): Ja som bol napr. veľmi milo prekvapený, že Microsoft vraj veľm rýchlo kývolna Pentiment . Čítal som celkom dobrý rozhovor s Joshom Sawyerom, ktorý sám povedal, že pred kúpou Microsoftom, by is jednoducho tak niche hru nemohli dovoliť robiť. Ja by som bol veľmi rád, keby takéto väčšie štúdia vydávajú občas niečo "indie-like", lebo tie skúsenosti z vývoja a písania hier, ak si dobre vyberú látku, tam budú fakt pozitívne cítiť.
@BUMTARATA (22.02.2023 13:32): To je hádám provokativní otázka. :D Samozřejmě, že každé firmě jde o peníze, ale když se podíváš, co financuje Squeenix nebo Microsoft, tak asi uznáš, že je mezi nimi a Sony dost zásadní rozdíl v přístupu. Sony jede poslední roky na finanční jistotu, někteří jiní vydavatelé se nebojí riskovat a platit svým studiím i projekty bez (na pohled) většího potenciálu.
@Charllize (22.02.2023 13:00): Já nevím, mě stačí se podívat v obchodě na poličku PS2 her a je to stejně zasraný sračkami jak Steam či Nintendo Eshop, holt je jiná doba a prostředků je více na to vytvořit hovno a dát ho do světa, to dříve takhle nešlo. To je prostě jen pocit.
@Charllize (22.02.2023 13:27): Jestli narážíš na VirtualBoy a tyhle první pokusy, tak samozřejmě, to byl spouštěč, ale nedělejme, že to něco opravdu znamenalo. VR opravdu definuje až Oculus.

A ovládáním jsem nemyslel gamepady, ale pohybová ovládání pro VR, hololens nebo snahu aby člověk k těm ovladačům zapojil i hmat. Nevim jak se to jmenovalo, viděl jsem to na kickstarteru taky. Všechno je to ofc zatím dost nevyužité, ale potenciál do budoucna v tom je.

Mimochodem zásadní skok ve hraní je i rozšířená realita na mobily, jakkoliv tě mobilní hraní nezajímá, tak ty hry hrají stovky milionů hráčů. Rozhodně taky jedna z nejdůležitějších věcí v herní evoluci za poslední roky.
@Fritol (22.02.2023 13:25): VR mělo boom už v roce 1997, nebo tak nějak. Dooma na VR sis mohl vyzkoušet skoro v každým jrc :) Pak to šlo do haje, teď je jen repete který jde o něco lip ..

Ovladani je jen lacineji vyrobené. PS2 ovladače prakticky nikdy nedriftovali, měli zabudované jakési samovyvazovani osy, dneska driftuje všechno. Driv to bylo lepší :)
@Charllize (22.02.2023 13:17): Hry dřív něco definovaly, protože byly v plenkách, tak je to úplně všude. Na přelomu století ti každý výrobce mobilů něco definoval co půl roku, protože mobily byly taky v plenkách. Posledních 10 let ti nikdo nic nedefinuje ani u těch mobilů ale, protože jak sám říkáš, těžko vymýšlet něco zásadního už. Vše prochází jen evolucí.

Každopádně VR hry a dnešní možnosti ovládání jsou docela zásadní skoky v herní evoluci a rozhodně něco "definují". Určitě víc, než byl nějaký grafický posun mezi PS1 a PS2 třeba.

@Tulareanus (22.02.2023 13:10): Protože vývoj nové AAA IP je údajně časově (a tedy i finančně) tak náročný, že jedno studio má šanci vydat jednu takovou hru za generaci. Bohužel směr dnešních AAA her udává především Sony a těm nejde o hry, ale o peníze. Dokud o nekonečné open world akční adventury bude zájem, tak se u těch největších vydavatelů moc měnit nebude. Ale ono to tak bylo vždycky. Jednu dobu jsme tu taky měli milion lineárních military FPS a který vydavatel neměl tu svoji, tak byl out.

Když si člověk veme, že na PS2 a 3 jedno studio vydávalo novou IP co tři roky třeba, tak to jen ukazuje, jak se vývoj her posouvá dopředu rychleji, než se stačí přizpůsobovat lidské i finanční kapacity. Ostatně rozpočty stoupají šíleně, ale ceny her zůstávají téměř stejné už spoustu let. Jenže takové Sony nebo Ubisoft kvůli tomu už mají strach zaplatit s obrovským rozpočtem něco odlišného, neb by se jim to celé mohlo sesypat. Naštěstí to za ně přibírají indie hry a menší AA vydavatelé.
@jvempire (22.02.2023 12:47): Já to mám úplně stejné. Nejsem si jistý, že by to bylo nostalgií a ani netvrdím, že tehdy vycházely kvalitní hry a teď nevychází nic. Ale mám to tak, že si projdu některý starší časopis z těch let 95-98 a je tam spousta her, o kterých si rád přečtu a řada z nich mě i láká k vyzkoušení, i když třeba nejsou můj oblíbený žánr. Když si prolistuju časopis teď, tak mě nezaujme drtivá většina her a u mnohých se mi o nich ani nechce číst. Dřív jsem kupovával všechny časopisy a celkem poctivě jsem je pročítal. Ale s postupující obměnou her, o kterých se píše, tak jsem z toho ustoupil. Teď v posledních měsících jsem si koupil jedno Score a jeden Level. A musím říct, že mě tam toho teda moc nezaujalo...
@Fritol (22.02.2023 13:09): No uvidis sám třeba za 15 let kolik dnesnich her něco definovalo. Bude jich pár. Kdežto na hry z kdysi co něco definovali bys potřeboval naklaďák. Ja vím ze se čím dal tím hur vymýšlí něco zásadního a je to přirozený vývoj a jinak to asi ani nejde ale proste ten suchý fakt ze dřív to bylo lepší a víc wow je nad slunce zřetelný :)
Problem je v tom ze jste to reálne nezažili, možná jako děti který to z pohledu dospělého hráče ani vnímat nemohli. Tím nechci nikoho urážet a boomerovat sám jsem byl taky malej a neměl z plno věci rozum. :D
@Tulareanus (22.02.2023 13:10): Nikde jsem nepsal že nevycházejí dobré hry, také hraju nové tituly stejně často jako staré a rozhodně nemám problém vybrat, spíše naopak. Ale obecně to co je na očích, tj. na běžných herních webech, v reklamách a časopisech opravdu může hodně hráčů míjet.

Třěba letecké simulátory jsou už jen extra realistické nebo čisté arkády - i to v malém počtu. Něco mezi se v podstatě vytratilo (chápu, málo hráčů a drahá výroba).
@jvempire (22.02.2023 13:01): Ak hráč nestrávi viac času hľadaním svojho (sub)žánra, čo je dnes oveľa jednoduchšie než koncom 90. rokov, lebo nie sme odkázaní na časopisy, kamenné predajne a slová kamarátov a rodiny, tak to neznamená, že tie kvalitné hry nie sú. Ak potom niekto tvrdí, že nie sú, tak ich buď nenašiel alebo si nedal námahu ich nájsť, čo stále nemení nič na veci, že existujú.

@Fritol (22.02.2023 12:53): Úplne súhlasím, hlavne od dôb crowdfundingu a boomu indie scény sa veľa mojich obľúbených žánrov a subžánrov (pixel art adventúry, izometrické rpg) obrodilo a vyšlo kopec kvalitných hier, alebo sa zrenovovali alebo vznikli nové žánre, ktoré napr. na pc dovtedy neboli (rogueliky, souls hry, sofistikovanejšie kartové rpg/ťahové stratégie). Takže za mňa absolútna spokojnosť. Čo mi vadí je len, že veľké štúdia sa výrazne držia zubami nechtami (nekonečných) sérii, miesto toho, aby vydali niečo nové, čo sa deje málo. A aj keď vydajú novú značku, tak je hrateľnostne extrémne konzervatívna a v súlade s ich predošlou.
@jvempire (22.02.2023 13:01): To je možné, ale na hodně okrajových žánrů existují zájmové stránky, skupiny na fb či subreddity, kde se o novinkách informuje. Nemyslím si, že je zas tak časově náročné si najít to svoje, pokud člověk opravdu chce.

@Charllize (22.02.2023 13:00): Dřív to stejné nebylo, protože žádný Nintendo shop neexistoval, že jo. A dnešní 10€ blbiny nemohly vycházet v krabicích. Těch dobrých her vychází větší množství než tehdá, ale zároveň vychází 10x větší množství sraček, protože je neomezují krabice, tak se ty dobré hry pak "ztrácí".
@Fritol (22.02.2023 12:53): Určitě vychází hodně různých věcí, i když se najde i dost takových které vymizely a ne vše je indie scéna schopná nahradit. A ten pocit z nedostatku je dán částečně i příliš velkým počtem vznikajících titulů. Běžný hráč, a to i někteří uživatelé DH, což není rozhodně průměr, prostě netráví hledáním hry hodiny. Subjektivní je to vždycky, jednu hru můžu já ohodnotit 100% a ty klidně 50%. Jen říkám, že chápu lidi kterým více sednou starší hry. A jejich dnešní nástupci jsou buď hodně zapadlí nebo žádní.

@Charllize (22.02.2023 13:00): Větší počet srágor je dán větším počtem her obecně, to není nic překvapivého
Tam jde o to ze v době ps1 a 2 bylo tři prdele kvalitních her, sérii a vydarenych hokus pokusu. Takže se ty bizarnosti a sragory ztratili. Stačí si porovnat tvorbu Sony tehdy a dnes. A lidi taky nebyli tak přežraný a vybiravý. Tvořili se moderní konzolové dějiny. Začal ten boom který dneska došel do výbuchu v McDonalds a tech hoven je teď mnohem víc. Ono je víc her obecne samo. Ale když člověk vidí třeba Nintendo shop doslova zamořeny srackami nechápu jak někdo muže říct ze kdysi to bylo stejný :)
@jvempire (22.02.2023 12:47): To je ale jenom tvůj subjektivní pocit z nostalgie nejspíš. Objektivně nebyla nikdy lepší doba pro hráče, než je dnes. Díky kickstarteru, early accessu, otevřenosti Steamu a vznikem spousty malých vydavatelů, což dřív nebylo vůbec běžné, je prostor naprosto pro všechny herní žánry, retro hry i experimenty. Kdo dneska chce tvrdit, že nevychází už to a ono, tak akorát nechce věnovat trochu času a úsilí si ty hry najít. Nejvíc je to znát u fňukání, že nevychází krokovací dungeony, CRPG a point and click adventury. Leda prd, těch her vychází hodně, akorát nejsou tak na očích jako v 90. letech, protože už nejsou mainstream.