Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Far Cry

Far Cry Classic

CryTek •  Ubisoft Chengdu (PS3, X360) •  Ubisoft Pune (PS3, X360)
23.03.2004
11.02.2014
kompatibilní
81
717 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Far Cry je FPS z kuchyně německého CryTeku, odehrávající se na nepojmenovaném tropickém souostroví (předlohou byly Maledivy v Indickém oceánu). Hráč se ujímá svalovce Jacka Carvera, chlapíka "serious samovského" typu, který si pro dovolenou evidentně zvolil špatnou destinaci a chce odtud - spolu s nově nabytou spřízněnou duší - co nejkratší cestou pryč.

Není bez zajímavosti, že se původně jednalo o pouhé tech-demo prezentující sílu karet nVidia. Hra se paradoxně stála záhy oblíbenou nejen pro bezkonkurenční i dobře zoptimalizovanou vizuální stránku (jelikož byl jak Half-Life 2, tak Doom III opět odložen, jednalo se o první plné využití DX9 vůbec), ale hlavně pro velmi intuitivní AI, která neztrácela nit ani na mimořádně rozlehlých ostrovech - hrát Far Cry na vyšších obtížnostech je v daných podmínkách skutečně jedinečný zážitek. Průměrný marketing zejména na západě bohužel nepřinesl CryTeku adekvátní komerční úspěch.

Far Cry se dočkalo duchovního pokračování v podobě Crysis od stejného studia. V roce 2008 vyšlo pokračování s názvem Far Cry 2, avšak už vyvíjené Ubisoftem, který převzal práva na značku.

V roce 2008 byl na základě hry natočen stejnojmenný film.


Poslední diskuzní příspěvek

Krabicovku jsem kdysi koupil na Invexu 2005. Asi dva roky jsem musel čekat až táta koupí DVD mechaniku. Ty screeny ze hry jsem málem na tý krabici Vykoukal :-D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Hru jsem si koupil na doporučení kámoše v loňském létě, jelikož jsem pořád nemohl přijít na to, do čeho bych šel, tak jsem po odehrání dema zvolil pro většinu z vás už dávno odehraný Far Cry. Dodnes nelituju, jelikož mě zaujalo exotické prostředí, ve kterém se hra odehrává, s čímž souvisí i pocit akorátní volnosti, což bych u hry vyzdvihl jako její největší klad, společně s vyvedeným českým dabingem, kde jsem se nejvíce pobavil nad legendárními hláškami nepřátel typu "mám kulku s tvým jménem" apod.

Velmi kladně bych také hodnotil to, že při své pouti "můj" Jack využívá i rogalo, motorový člun apod., čímž se mi hra stala podstatně zábavnější a celkově záživnější.

Jelikož nejsem zas tak ostřílený profík, problémem se pro mě stala absence rychlého ukládání, jelikož autosaving a netrpělivé čekání na něho bylo pro mě při některých scénách občas stresové. S tím souvisí i další stránka hry a tou je obtížnost. Ze všech odehraných her (viz profil) považuju FC za jednu z nejtěžších, což ovšem může mít za příčinu právě to neexistující rychloukládání a rozmístěnost checkpointů. Na druhou stranu, přestože jsem nijak nespěchal, hru jsem odehrál za rovný měsíc, což vzhledem k její rozsáhlosti a zmiňované obtížnosti možná není zas tak špatná herní doba.

Hru mi pouze znepříjemnil, stejně jako u Crysise, výskyt mutantů, ale nakonec jsem se je naučil vnímat a bral je jako nechtěné, leč nutné zpestření.

Co dodat? Pěkné vzpomínky na hru zůstávají, ale nervy, které jsem při ní zároveň zažil, nemálo také. Kvalitativně to však hře příliš neublížilo.

Pro: krásná grafika, akce, dopravní prostředky, dabing, hlášky nepřátel

Proti: vyšší obtížnost, absence rychloukládání, výskyt mutantů

+57 +58 −1
  • PC 95
Rok 2004 bol rokom veľkej FPS trojky. Po 10 ročnej pauze sa vrátil Doom, prišlo očakávané pokračovanie kultového Half Life a z Nemecka sa k týmto dvom gigantom nečakane pridal Far Cry. Výtvor začínajúceho Nemeckého herného štúdia CryTek s vlastným grafickým enginom, nová neznáma značka (paradoxne je dnes z tých troch najživšia a enormne žiadaná) Ubisoftu, herného distribútora, ktorý v tom čase ešte ani zďaleka nemal takú silu, akú má dnes.

Far Cry sa dvom gigantom kvalitatívne vyrovnal. Ponúkol veľké, otvorené lokácie, mnoho možností likvidácie nepriateľov, úžasnú grafiku a šikovnú AI nepriateľov. Vojaci sa ma snažili obiehať, skrývali sa a nenabiehali mi na hlaveň ako sliepky. Prvé úrovne sú otvorenejšie a Demo, ktoré na hru vyšlo som prešiel snáď 10x. Ten tropický ostrov bol jednoducho úžasný a možnosť naozajstného hrania sa s nepriateľmi mala neskutočné čaro. Potom prišli na scénu mutanti, hlavný mínus niektorých hráčov. Mne však nevadili, hra viditeľne potemnela, slnečné pláže sa už nevrátili a obtiažnosť sa zvačšila (mohla za to hlavne výdrž a kvantita mutantov).

Far Cry obsahuje jedny z najpamätnejších herných momentov, aké som v hrách zažil.

Prvý - zlikvidoval som vrtulnik tak, že som sa poriadne rozbehol s autom z útesu a ako auto letelo vyskočil som z neho a narazilo do helikoptéry - buchla! a ja som spadol do mora a horiace kusy z výbuchu za mnou, prežil som a doteraz je to moj najvačší herný zážitok vobec - nečakal som totiž, že sa tak vobec tá situácia dá vyriešiť.

Druhý - Misia, kde som mal len M4 a ak si dobre pamatám, tak nejakých 6 nábojov a bol som vyhodený z vrtuľníka do oblasti plnej mutantov. Plavil som sa nepozorovane v rieke, horko-ťažko som sa dostal k padnutému vrtuľníku s rotačným guľometom a rozstrieľal som tie mutantie smradľavé rite. Neskutočná eufória.

Far Cry teda veľmi príjemne prekvapilo. Ponúklo otvorenejšie úrovne a možnosť hrania sa s nepriateľom, krásnu grafiku a kvalitný fps zážitok. Všetci očakávali boj 2 veľkých značiek a prišiel Far Cry a svojou kvalitou si vyslúžil veľké uznanie a nečakane sa stal rovnocenným súperom a v celkovom boji troch kohútov na poslednom mieste neskončil :) Je len škoda, že v predajnosti ťahalo Far Cry neprávom z veľkej trojky za najkratší koniec. Z podceňovaného outsidera sa však stal čierny kôň a aj preto mi bola táto nová značka tak sympatická a je to moja druhá najobľúbenejšia FPS všetkých čias.

Doyle: “You can’t change the future.”
Jack: “No, but I can make sure you’re not a part of it !” (Shoots Doyle in the face) “Stupid bastard !”

Pro: Krásna grafika, voľnosť, veľa možností likvidácie nepriateľov, prostredie tropického ostrova

Proti: pár slabších a menej zaujímavých úrovní v druhej polke hry

+52
  • PC 90
„Můžeš tam plavat, potápět se, válet sudy, létat rogalem, jezdit čluny, používat stealth postup, stejně jako rambo styl. Sám se rozhodnout, kudy půjdeš nebo jakým způsobem nepřátele sejmeš, zda je přejedeš džípem, vyhodíš do vzduchu či zastřelíš. A to vše máš zabalené do líbivé, technologicky vyspělé grafiky. Hrou by si jistě neměl být zklamán, jsi-li příznivec first-person stříleček a máš-li přešlou prakticky každou, která byla mezníkem nebo posunem v žánru“

Tato charakteristika asi nejlépe vystihuje podstatu a genialitu Far Cry. Proto je škoda, že není takovýchto her více. Potenciál tu totiž pořád je. Schovávat se v trávě, nechat se obklíčit deseti žoldáky poté, co se prozradím a oni na mě za mými zády čekají, vydat se jinou, méně pravděpodobnou cestou či způsobem a vyvarovat se tak střetnutí s nepřítelem. Tohle vše zmíněné je zde možné a osobně jsem se o tom při druhém dohrání sám přesvědčil. V základu sice nelze libovolně ukládat, ale pomocí Quick Save funkce v modu Far Cry Add-On Mod to možné je.

Odpadne tím hráči neoblíbená frustrace z nemožnosti splnit nějaký úsek ve hře, což v mnoha případech končí nedohráním a snížení hodnocení titulu. Díky původním checkpointům se rovněž ukazuje, jak jsou jednotlivé části nevyvážené. Někdy dochází k ukládání dost brzo, jindy pozdě, to platí i o lehkých a těžkých úsecích. Hra tak představuje poměrně adrenalinovou a ostražitou cestu za dalším checkpoitem, neboť jen nerad by hráč zhebnul po vystřílení deseti a více nepřátel, těsně před oním místem na uložení. Po aplikaci zmíněné modifikace jsou mise z výše uvedených důvodů tedy o dost snazší.

Několikero tropických ostrovů dodává na atmosféře a rozmanitosti zdejšího prostředí, takže je hráč skvěle vtažen do děje, prahne po další a další mapě, těší se na to, čím ho tvůrci překvapí příště. Mise mají spád, jsou variabilní, disponují odpovídající délkou a nebojí se používat veškeré archetypy tohoto žánru. Tudíž je čtvrtina hry klasický koridor uvnitř interiérů, zatímco ten zbytek v exteriérech se tváří nelineárně. Často se mění i doba, během níž se mise odehrávají, jednou je slunečný den, jindy temná noc a podobně. To vše vytváří dobře poskládanou směs herních prvků, určujících výsledný dojem. A ten je po dopaření velmi dobrý.

Grafika samotná umí zaujmout i dnes. Ostatně není nic neobvyklého, že v době vydání řada z nás kupovala lepší grafickou kartu, aby Far Cry běžel a vypadal lépe. Platí to i o mně. V současné době už HW nároky žádný problém nepředstavují, hru je možné si dát na úplný max, použít detailnější grafiku a plně si vychutnat dostatečnou plynulost. Vizuální stránka zkrátka jen málokoho zklame, byť samozřejmě byla už dávno překonána. Přesto, nebo právě proto, mi stále učarovává a vždycky fotím jeden screenshot za druhým.

Také se mi líbí celkové pojetí hry jako takové, spadající ještě do staré škatulky čistých, ničím nerušených, nezdržujících FPS. V nichž vždy hrálo roli pouze střílení, vykecávačky tu jsou jen v cutscénách, po odehrání značného úseku dané části, žádné sbírání předmětů nutné není, snad krom zbraní a nábojů, HUD je klasický, totéž platí o lékárničkách. Souboje s pár obtížnějšími protivníky rovněž nezklamaly, závěr dal vzpomenout na stářičký Quake. Hororové situace dokáží kolikrát solidně pocuchat nervy.. Jednoznačně nadčasová pařba a nejlepší střílečka roku 2004.

Pro: Perfektní intro, grafika, hratelnost, variabilita a svoboda konání. Vyvážená obtížnost díky Far Cry Add-On Modu. Série SP map a kampaní Matto 1 až 4.

Proti: Systém checkpointů, těžké mise s Valérií po boku, v misi Dam jsem nenašel přístupovou kartu od brány a musel to obejít po skále.

+45
  • PC 80
Tato prvotina od CryTeku se povedla. Podobně, jako u Crysis, šlo ve své době o grafickou revoluci. Po 7 letech od vydání má Far Cry pořád co nabídnout a vypadá stále moc pěkně.

Ostrov, kde se celá hra odehárává, je nádherně barevný, plný bůjné vegetace a švitolících papoušků. Rovněž se ale na ostrově nachází něco neobvyklého. Něco, co nevzniklo přirozenou selekcí. A nejsou to mimozemšťané a ani černý kouř! To jenom nezbedný profesor Krieger si hrál na boha a stvořil pár krvežíznivých mutantů. Příběh jako celek je nezajímavý, a až na jeden zvrat se vlastně za celou hru nic nestane a tak zůstává jen samotné střílení, které je ale provedeno naprosto famózně.

Ve hře je celkem 20 vcelku rozsáhlých misí. Většina se odehrává venku na ostrově a některé v podzemních laboratořích, které by sloužily jako příjemné zpestření, kdyby jich nebylo tolik. Ano, podezmních pasáží je na můj vkus až moc a jsou hodně lineární. Nejradši jsem měl rozsáhlé exteriéry, a že jich je! Moc se mi líbilo, že Far Cry nebyla jen obyčejná koridorová akce, jakých v dnešní době vznikají desítky, ale jednotlivé lokace byly velmi komplexní a rozsáhlé. Moc mě bavilo jen tak vyčkávat v křoví a plánovat, kam se vydám, abych z oné situace vyvázl s co nejmenší újmou na zdraví. Hrál jsem na střední (2 ze 4) a nebylo to VŮBEC lehké. Sice to nebyla vyloženě hardcore hratelnost, ale stačila malá chybka a hned byla půlka života v háji. Proto jsem VELMI ocenil vyklánění, které mi ve hrách z poslední doby často chybí.

AI protivníků je skvělá, vojáci se kryjí a občas se dokonce snaží hráče obejít a mnohokrát mě nemile překvapili. Občas se zasekli, ale tyto případy bych spočítal na prstech jedné ruky, a jelikož je AI dynamická a ne skriptovaná, dá se to pochopit. Zbraní je hodně, o mnoho více než v Crysis. Využíval jsem opravdu všechny, což se jentak u hry nevidí. Snad jen M4 jsem po výukovém začátku odhodil a už se k ní skoro nevracel.

Užíval jsem si pasáže, kdy jsem se dostal do křížové palby mezi mutanty a lidmi a proto misi Rebellion považuju za vrchol hry, protože mě strašně bavilo projíždět a plížit se bitevní vřavou. Samotný závěr ale moc dobrý nebyl, jednak byl až přehnaně těžký a jednak měl hodně slabou závěrečnou animaci. Jako poslední věc vytknu přehnaný počet bazukářů, kteří mě párkrát dokázali řádně rozčílit. Obzvláště jejich občasný výskyt v interiérech mě dokázal slušně naštvat.

Jako celek je Far Cry skvělá střílečka. Není po všech stránkách dokonalá, ale po hratelnostní stránce je velmi zábavná. A jelikož jde o první dílko této německé firmy, musím tleskat. 80%

Pro: hratelnost, na FPS střílečku slušná délka, prostředí tropického ostrova, pěkně navržené mise a nutnost taktiky, skvělá AI

Proti: na mutanty jsem si musel zvykat, ubral bych interiéry, slabý příběh, konec, nic moc český dabing

+37
  • PC 85
Ach ta krása. Slunce, teplo, dovolená na krásných tropických ostrovech... se zbraněmi v ruce a mutanty po okolí...
No a tímto sranda končí... Boj o život začíná...

Po pár letech, co jsem hru dohrál jsem nyní udělal repete a opět zaletěl na tropické ostrovy.

Hra se stále po těch letech hraje velmi dobře a stále má v sobě ten potenciál. Hratelně stále super záležitost, která neurazí ani ty největší kritiky. Překrásná grafika je další bod, který rozhodně nezklame. Už jen při prvním spuštění vás praští do očí. A vzhledem k tomu, že jde o střílečku, tak nemusím o nějaké akci ani mluvit, je jí tam nespočet.

Ovšem, co mě u této hry opravdu vždy frustrovalo, tak bylo rozmístění některých checkpointů ve hře. V misi Vzpoura se checkpointy dělají po dlouhé době a vy po smrti jdete dlouhou část znovu...

Další věc - M.U.T.A.N.T.I. !!! Dlouho jsem si na ně zvykal a měl kvůli nim vždy strach pokračovat dále, ale to bylo ještě mé dětství, teď už jsem si na to zvykl.

Celkově je ale první Far Cry stále skvěle hratelnou legendou, která i přes menší mouchy, má stále, co do sebe a rozhodně nemůže mrzet.

Pro: Grafika, hratelnost, akce, hlášky,

Proti: Checkpointy, mutanti

+36 +37 −1