Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Far Cry 2

66
342 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
21.10.2008 PCPS3X360
16.01.2018 XOne
Vývojáři:
Ubisoft Montreal
Pokračování Far Cry už nedělá tvůrce původní hry CryTek, ale vlastník značky Ubisoft. Ovšem Far Cry 2 má s původním Far Cry společný maximálně tak název a žánr hry. Hlavní hrdina Jack Carver z předchozího dílu se vydal na zasloužený odpočinek, nahradilo ho devět zbrusu nových žoldáků, ze kterých si můžete vybrat. Také jsme se přesunuli z tropického ostrova na savany Afriky.

Koncepce celé hry se také radikálně změnila - v FC1 jste neměli žádnou svobodu volby, co se výběru misí týče. Tady jste vrženi do 50 čtverečních kilometrů Afriky a máte téměř naprostou volnost, co se vašich možných činností týče. Na začátku hry sice dostanete úkol zabít dodavatele zbraní Šakala, který rozdmýchává konflikt mezi frakcemi UFLL a APR, ale jak a jestli toho dosáhnete, to už je na vás.

Jste žoldák a tak se vše točí kolem peněz, zde zastoupených diamanty. Diamanty potřebujete na nakupování zbraní (a léků na malárii, kterou hlavní hrdina trpí), zbraně potřebujete na dokončování misí. Mise jsou samozřejmě příběhové a potom různé vedlejší, kterých je mnoho a získáváte je od různých NPC jako jsou obchodníci se zbraněmi.

Na misích se můžete setkat s dalšími jedenácti žoldáky (mezi kterými je i zbylých 8 nezvolených za hlavní postavu). Když si je nakloníte na svoji stranu, můžou vám v beznadějné situaci zachránit krk a krýt vás, dokud si z těla nevytaháte kleštěmi všechny kulky, což zde nahrazuje lékárničky.

Třetí díl nazvaný jednoduše Far Cry 3 byl vydán o čtyři roky později.


Poslední diskuzní příspěvek

Neklan (komentář): co se tyce hodnoceni nesouhlasim, ale koment bezvadnej !!!!!

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 70
Far Cry 2 je snad tou nejrozporuplnější hrou jakou jsem kdy hrál a dohrál. Zápletka i sandbox pojetí v sobě měly ohromný potenciál, který vývojáři ale z větší části nelítostně zabili. Snad u žádné hry sem si tolikrát neřikal „tohle mohlo/mělo být jinak“, „to je blbost, proč to tam proboha dali?“ apod.

Nejdříve ale klady, kterých rozhodně není málo. Africké prostředí je opravdu zajímavé a pěkné na pohled. Vizuální stránka je velmi slušná (hlavně oheň je lahůdka) a fyzika rovněž ucházející, AI nepřátel už tak dobrá není, pořád ale strčí třeba Crysis hravě do kapsy. Hra je celá prošpikovaná nejrůznějšími vychytávkami jako explodující bedny s municí nebo hráčovo tělo, které hře dodává mnohem intenzivnější pocit, že jste „tam“, za zmínku pak ještě stojí třeba zasekávající se kvéry, malárie, různé konce (teda snad tam jsou), volba z více postav a spousta dalšího.

Bohužel výčet záporů je mnohem delší, přesto se pokusim bejt stručnej. Představte si GTA IV s jeho nádherně provedeným a propracovaným městem. Máte? A teď si odmyslete všechny ty volovinky spestřující hraní (přítelkyně, minihry apod.) a absolutně všechny civilisty (v autech, obchodech, na chodnících prostě všude), jedinej kdo město obývá, jsou policajti a třeba mafiáni. Policajti a mafiáni spolu vedou válku, ve skutečnosti ale proti sobě nebojují, jediný na koho střílejí, je hráč, střílejí na něj všichni a pořád (i když pro ně zrovna plní misi..). A přesně takhle se hraje Far Cry 2. K čemu mi je krásnej a relativně volnej svět, když v něm nemůžu téměř nic dělat a nic (opravdu nic) se v něm neděje? No on ten svět vlastně zas tak volnej není, je to spíš spleť koridorů (ne ale vždycky, abych byl fér..), kterými vede cesta. Naprosto katastrofální je potom skutečnost, že projížděním těhle koridorů hráč stráví minimálně 50% herního času, protože neustále naráží na checkpointy, jejichž strážci (příslušníci frakcí) na vás okamžitě útočí a pronásledují v jeepech. Odhaduju, že jsem musel během hraní (cca 25h) bojovat s posádkou checkpointů minimálně 80x. K tomu se přidává skutečnost, že zbraně jsou neuvěřitelně slabé, nebylo výjimkou, že jsem do týpka v tričku nasypal 5 ran ze samopalu a on se sesunul na zem a začal sténat jako, že je zraněnej, dostal další dvě rány do hrudníku, načež se zvedl a začal po mě znovu střílet. Přidejte si k tomu ještě neustále respawnování nepřátel jakmile se od checkpointu dostatečně vzdálíte a to, že cíl většiny úkolů se s oblibou nachází na druhé straně mapy …. Jsou-li základní herní mechanismy takhle debilní, pak může hráče u hry udržet snad jen kvalitní a vtahující příběh. Vsadím ale levé varle, že celej scénář FC 2 neměl víc jak 20 stránek. Takhle nudnej, nezajímavej, neuvěřitelně roztahanej a nevygradovanej příběh jsem dlouho neviděl, kdo (jako já) čeká „detektivní“ pátrání po Šakalovi bude ukrutně zklamán. A na tyhle klíčový nedostatky se nabalují další a další negativa: postranní mise jsou NAPROSTO identické, hlavní mise se v podstatě pořád opakují (zabij/znič/přines mi/dones někomu), tolik vychvalovaní parťáci jsou v podstatě k ničemu, navíc je s jejich misemi spojeno další ježdění. Ve hře je pak i bezpočet drobných logických debilit, které tady nechci podrobně rozebírat (kufříky, spotřeba prášků, autobus a další).

Na závěr drobná rada pro všechny, kdo si říkají (jako jsem si říkal já), že je to sice docela nuda, ale že budou hrát dál protože se to určitě zlepší: vyserte se na to, nebude to lepší.

Zklamání roku, u kterého jsem se ale místama docela slušně bavil. O to víc mě mrzí zabitý potenciál.
+36
  • PC 65
Nejdříve:
-Hej, voe, tak co to fár kraj dvě?
-No tyjo, řeknu ti, fakt mazec, grafika parádní, prostředí neokoukaný, vobčas nějaký nový vymakávky, sice je to sandbox a né na mise jako jednička, ale dobrý...
-No dyť to ani nedělali v krajteku, ale i od těch jinejch to může bejt fajn...
-Může, ale znáš to, už to není ono...

O pár dní později:
-Nazdar ty stará buzno, paříš furt to efcéčko?
-No jo, pařím, ale tyjo nějak to ztrácí dech... teď dám třeba jednu misu a už mě to neba a du hrát něco jinýho... ale třeba tu grafiku maj furt perfektní a ten oheň tyjo...

Za týden:
-Mimochodem to far kraj už sem odinstl, tyjo to se nedalo, já jako normálně hru dohraju do konca, ale na tohle asi nejsem dost psychouš..
-Proč myslíš?
-No dop*dele dyť ty mise sou furt stejný, dojeď přes celou mapu sem, tohodle vodkrágluj a dojeď zpátky... a nějakej stupidní autobus je tam total k hovnu, mimochodem nedokážu si představit nějakýho po zuby ozbrojenýho týpka jak nastupuje do autobusu... a ty kufry s diamantama...kua to je nějakej blbej vtip?
-Sedni si ty voe...
-No jo... Dobrý bylo to, jak se odhalí druhá půlka mapy, jako to bylo dobrý a ten svět je fakt přelomová práce, ale na tak velkej svět to chce míň stereotypu... A lepší, možná trochu osobnější a uvěřitelnější příběh...
-Takže nic moc říkáš?
-No...jako chvilu to člověka baví ale pak nějak tak přestane... jo a ti nepřátelé v džípech mě fakt srali...

Pro: grafika, obrovský (vážně OBROVSKÝ) a krásný svět, originální prostředí a některé prvky

Proti: Zachvíli stereotyp, příběh, nepřátelé v autě, kteří najednou vyjedou z křoví a přejedou vás

+34 +42 −8
  • PC --
Po dohrání FC3 mi bylo jasné, že má trojka mnohem více berliček a dementních herních mechanik než FC2. Přitom jsem si trojku velmi dobře užil. Nezbývalo nic jiného, než dát dvojce třetí šanci, což jsem snad ještě nikdy s žádnou hrou neudělal. A vyplatilo se.

Největší srandou je naprosto psychotický respawn. Koho baví jezdit v autech, když se mi každou chvíli do cesty staví vojáci a za zády respawnují gazíky s hlídkou? Stačí popojít pár metrů od vystříleného checkpointu a vojáci jsou zpět na svých místech. Přiblížení se k cestě znamená zastavit a poslouchat, ze které strany se (naprosto jistě) vyřítí jeep s hlídkou. Proto jsem si maximálně oblíbil přesuny po vodě.

Druhým vtipem je rozdělení zbraní do skupin (primary, secondary a special). Můžu nosit vždy jen jednu z každé skupiny. To znamená, že u sebe můžu mít sniperku a RPG, ale nemůžu nosit sniperku a brokovnici, protože brokovnice je ve stejné zbraňové třídě jako sniperka. A aby to nebylo zase až tak jednoduché, tak zatímco granátomet M-79 patří do druhé skupiny zbraní (kam spadají také pistole), granátomet MGL-140 patří do té první... Ubisoft měl vždycky smysl pro humor.

Zbraně po nepřátelích jsou vždy k rozpadnutí a zasekávají se po jedné dávce, zatímco nepříteli se zbraň nezasekne nikdy. Taky zaseknutou zbraň nemůžu v rychlosti odhodit, resp. přepnout na jinou. Místo toho musím zvířecky mlátit do "R", abych ji odseknul. Za což jsem většinou zaplatil životem.

Raketomet je tady naprosto famózní. Taky minomet. Nebo zvuk AS50, o kterém se sousedce bude zdát ještě hodně dlouho. Vlastně zvuky všeobecně. Když rozžhavená nábojnice spadne do vody a zasyčí (hell yeah!)...

Že jsou zbraňové kiosky ve fárkrajovské Africe četnější než místní fauna mi nevadilo, i když nějakého toho krokodýla nebo slona bych uvítal. Že jsou vedlejší mise stále to samé taky tolik nebolí, protože se je stále čím kochat. Ta volnost v pohybu, to je prostě lék na jinak nudnou náplň.

Tahle hra není jen zbraňové porno (jak trefně poznamenal Paul). To, co předvádí Dunia pro mě osobně nemá obdoby. Tak nádherné technické zpracování jsem ještě nikde jinde neviděl. A teď nejde o nějaké rozlišení textur nebo přiteplené speciální efekty. Jde o to, co dokáže engine vytvořit na obrazovce a jak to všechno krásně štymuje dohromady. Úchvatné panoramata, západy a východy slunce, savany, údolí, říčky, jungle, poušť... grafické porno indeed.

Střídání dne a noci je uvěřitelné a nepřátelé taky nejsou úplní idioti. Tedy, sneak se tady moc praktikovat nedá, protože když já na jednoho, tak všichni na mě. Ale je vidět, že se snaží hráče obcházet, využívat terén, krýt se, zachraňovat své zraněné kolegy a v případě rychlých přesunů mezi jednotlivými výstřely jsou roztomile zmatení, odkud vlastně útočím.

A to zakončení... Paráda. Opravdu jsem si celou hru maximálně vychutnal, i když to vyžadovalo zavřít oči nad herními mechanikami, které by málokterý tvůrce myslel vážně. Až na Ubisoft, to je banda šprýmařská.

****/5

Herní doba: 20hod 53min
Obtížnost: Hardcore (3/4)
+28 +29 −1
  • PC 50
Far Cry 2 patří do kategorie her která hráče buď totálně nadchne nebo naopak dokáže pěkně naštvat. Bohužel u mě se konal druhý případ. Přitom prezentace hry, solidní námět, exotické prostředí Afriky to vše krásně láká, a trailer ke hře taky klame tělem a ukazuje přesně sestříhané momenty které mají navnadit na hru. Jak mazané.

Jenomže ze zajímavého scénáře občanské války v zemi kde spolu soupeří dvě frakce, a hráč co by žoldák má ovlivnit dění, posílá celý tento koncept do kytek svým pojetím. Obě frakce jsou vždy ve městech kde je jediný místo kde je klid zbraní a jsou od sebe pár desítek metrů, co působí dost divně proč se nezlikvidují navzájem když si takto koukají do oken, a každá frakce by mohla ovládat jiné město nebo jiné území země. NE, zde jsou všichni nepřátele naprosto totožní, nijak se v zásadě neodlišují, takže nepoznáte vůbec čí straně právě likvidujete vojáky. Navíc po Vás střílejí všichni, i ty pro které máte údajně pracovat a vše je to samozřejmě vysvětleno tím že hráč jede na vlastní triko.

To by se i možná dalo překousnout se skřípěním zubů, jenže ve finále po každé misi co pro ně uděláte se vlastně nic nezmění. Vyvraždíte jednu oblast s důležitou osobou, fajn pošleme tě zabít někoho dalšího a dalšího a takhle dokola, případně něco znič nebo něco vezmi. Ale že by Vaše konání změnilo dění na tomto světě to opravdu nehrozí, nezměníte prakticky nic. A příběh během hlavních misí je tak nevýrazný a roztahaný že je k němu řečeno to důležité hlavně na konci a během několika menších zlomových okamžiků.

Jsou zde sice i postavy kteří jsou parťáky a mohou Vám pomoci, jenže jejich pomoc je značně diskutabilní. Téměř vždy přijdou s alternativním řešením hlavní mise které ovšem protáhne jednoduchý cíl zabíjení, k nalezení někoho a jeho zabití spolu s jeho kumpány, cestou někam zase jinam tam to provést v bledě modrém a vyrazit konečně na místo úkolu kde sice nebude tolik nepřátel ale ve finále stejně zabije cestou více nepřátel než kdybyste na to šli přímo.

Obrovským problémem jsou ale vzdálenosti které musíte urazit mezi cílovými destinacemi. Protože herní Afrika je zde totálně mrtvá bez civilistů a zajímavých úkolů, po cestě akorát potkáte kontrolní body kde stojí vojáci kteří Vás budou otravovat stejně tak budou dorážet i v džípech s kulomety. Excelentní výplň hry opravdu. Pobavila mě stížnost na to že AI nepřátel by mohla být lepší. No tak to už by se potom ani hra hrát nedala. Po prvním výstřelu o Vás všichni nepřátele ví, znají přesně Vaši lokaci a taky všichni se k Vám začnu sbíhat a střílet po Vás. A že mají zatraceně přesnou mušku netřeba dodávat. A to potom nejsou souboje s nimi zrovna zábavou.

Hra vlastně stojí na zbraních které kupujete za diamanty vydělané za mise, jenže pocit ze střílení prostě nepřijde nijak extra zvlášť zábavný když maník dostane dávku z těžkého kulometu spadne na zem kde se 5 vteřin svíjí jako by měl žaludeční křeč, no pak vstane opráší se a vesele po Vás střílí dál.

Jediné co můžu pochválit je grafika hry a prostředí které se náramně povedlo díky tomu že autoři hry opravdu navštívili Afriku a místa si v reálu prohlédli a přivezli spoustu zajímavého materiálu z tohoto kontinentu. Dalším menším plusem je že hráč vidí vše co hrdina dělá když si obvazuje rány, když opravu auto atd...

Far Cry 2 mělo obrovský potenciál který bohužel byl využit minimálně, vytvořil se sandbox který ani není nikterak moc zábavný, a nabízí strašně stereotypní střílečku v mrtvém světě. Pro dohrání této hry jsem se musel přemlouvat a už vím jak se asi cítí recenzent který prostě hru dohrát musí a nebaví ho. Navíc se u hry nedá vydržet delší dobu. Vím že tímto svým názorem naštvu spoustu fandů dvojky, ale tak to holt vidí Jack_Dark a za svým názorem si stojí.

Pro: Grafika, hudba, prostředí neokoukané Afriky

Proti: Viz. komentář

+27
  • PC 55
Kriticky orientovaní uživatelé zde problematické elementy Far Cry 2 dávno vysvětlili v mnoha kvalitních komentářích, v jedné větě ale shrnu, proč jde nikoli o nepochopenou, nýbrž tragicky nedomyšlenou hru: neexistuje jediný rozumný argument, proč do openworld hry, která vás honí po celé mapě po víceméně repetetivních misích, umístit obnovující se hlídky, které se navíc chovají furt stejně triviálně (hyperagresivní AI opustí chráněné pozice, nahope do jeepů, načež umře).

Tohle je opravdu hodně smutné gro hry, která je audiovizuálně konkurenceschopná i po 10 letech, tu více (řešení léků na malárii, které mají občas v držení zmrdi nejhrubšího zrna, opruzující s "originálními" questy), tu méně (zasekávání zbraní) se snažící o určitou realističnost. Nevykládejte si to špatně: je super mít konečně mapu v realtime pozici (takže neslouží např. jako úskok do bezpečí, když vás na vlásku smrti bolí od střílení ručičky), nepotkávat QTE, cutscény a všechny ty moderní interaktivní nápovědy pro úplné debily; pokud ale selhávají zásadní herní mechanismy (což selhávají), je celá snaha o "chytrou" hru nanicovatá.

FC2 částečně drží nad vodou nevypočitatelná bžunda v často bezvýznamných přestřelkách, a to díky kombinaci solidních pyromanských možností v podobě zapalování savany, nadržené agresivní AI a relativně otevřeného světa. Tyto přestřelky však absolvujete pro nic za nic, právě díky nešťastnému respawnu hlídek, takže člověk nemá důvod a tím pádem ani motivaci řešit nějaké sysetmatické dobývání outpostů, protože ví, že obratem budou zase zamořené žoldáky. Oproti tomu mapky jsou vcelku koridoroidní (osekané skalami), chybí tak větší čelinž pro "nosy bastards" (pokud na tohleto jste) s možností vyšňupat v zákoutích map něco zajímavého, vyhopkat někam apod. Stejně tak dění v savaně (která alespoň není přezvěřená) je poměrně předvídatelné, drobné ataky/výjezdy se dějí téměř výhradně v okolí hlídek, savana je skoupá na drobné příběhy z pozdějších her typu "normálům vběhl do cesty hořící tygr, honící jezevce, kteří se lekli a nabourali do žoldáků, kteří je za to zastřelili, aby je nakonec sežral onen zapálený tygr" :)

Miloval jsem drobná překvapení typu: zatímco chrápu v safehouse, příbytek je obklíčen černochy s kvéry; zatímco chrápu v safehouse, nakvartýruje se mi do něj fanoušek; užuž to vypadá, že zhebnu v hořící trávě, ale zachrání mně kozatá mužatka Vasquezovského typu; donutím AI vyletět s jeepem z mostu; donutím AI proletět zadním sklem auta, atp.

Nějakých 20 hodin jsem FC2 věnoval a bylo to fajn, hra si ale tímto způsobem nemá absolutně žádnou šanci udržet moji další pozornost, a poté, co jsem v jednom městě odkrágloval nějaký generický target, abych se obratem o 2 min vrátil zpátky uvítán, protože celé město automaticky neútočí z důvodu výskytu zásadních questů, jsem došel k demokratickému rozhodnutí, že je načase zkusit zase něco jinýho.

Celkově to na mně působí, jako by hru dělala dvě separovaná studia: jedno plné šikovných vývojářů a druhé plné blbů (že je ve hře více autobusových zastávek, než normálních civilů, raději nebudu rozebírat). Byla to nepochybně ambiciózní, ale výsledně taková schizofrenní hra, nebo dort pejska a kočičky, chcete-li. Aby toho nebylo málo, hru zdobí zajímavý, i když nedotažený systém spolubojovníků, kteří jsou IMHO zajímavější než příběh a příběhové postavy, které stojí za starou bačkoru. Vůbec mně netankovalo, kde a kdo je Šakal a kam se to za plnění samých sviňáren dopracuju, zato mně ale vrtalo hlavou, kde je jeden z těch spolubojovnických týpků, co mně zkraje hry vytáhl v boji ze sraček, aby vzal roha a hra mně ho v menu ukazovala jako "missing". Je to sice úplná hovadina, ale po tomhle kořenovi bych pátral stokrát raději, protože ti spolubojovníci byli asi tak jediný, co mně ve hře charakterově zaujalo. Na druhou stranu hra za těch pár babek co teď po letech stojí... asi stojí - z důvodu značného nedostatku kvalitních openworld FPSek.

Pro: Pokud nemáte prachy na výlet od Afriky, pořád lepší takhle, než přes Youtube letstravel videa.

Proti: Příliš veliké, šablonovité a prázdné, jako před mnoha lety Morrowind, gro hry je špatně navrženo viz výše. Průměrně zvládnutý openworld

+27 +28 −1