Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Jab (28.12.2018 13:14): Ze by byl mnich nejak OP si nevybavuju, ale vedma byla neuveritelna, to se autorum trochu nepovedlo a pokud si ji uz nekdo vzal tak to byla sikana vsichni vs. vedma. BTW kdyz jsem to hral naposledy, tak jsme si kazdej losovali 2 postavy a vybirali si jednu. Spoluhrac, kterej to predtim nikdy nehral, si vedmu vylosoval, ale nejspis mu nebyla sympaticka, protoze si ji nevybral, to bylo docela zavahani, ja s ni snad nehral ani jednou.
@Ringo (28.12.2018 21:17): v tom případě nakupuj přímo u Albi neboť jen tam dostaneš promo kartu s princeznou bojovnicí, která rozšíří počet možných postav z 6 na 7. Pochopitelně stojí za to! Koupě nebudeš litovat. Pro děti ideál.
Tak máme za sebou 3 hru v Karaku. Opět jsem si náhodně vybral Čaroděje jako včera ale dnes se mi na kostkách dařilo. Zlodějka našla draka poměrně brzy (zbývala cca polovina polí k objevení), já měl sekeru +3 (za krále kostlivců) a meč +2 (za kostlivce s mečem) a také 2 magické střely = +1 za každou (za 2 zabité mumie - výhoda čaroděje: magické střely zůstávají i po použití na rozdíl od ostatních povolání) a už jeden odemčený poklad (1 vítězný bod). Díky své další schopnosti jsem prošel zdí a zkrátil si tak cestu k Drakovi, poprvé v hodu na 2x K6 neuspěl (+7 bonus za zbraně a magické střely), podruhé to vyšlo a já tak získal 1,5 vítězného budu a ukončil po cca 40 min hru. :)
Druhá za mnou byla zlodějka s 2 vítěznými body ale mizernou šancí porazit draka a ukončit tak vítězně hru. Lord Válečník který se mnou soupeřil o ukončení se jedno kolo (to první co jsem s drakem prohrál) zdržel na kostlivci s mečem, kterého sice zabil na první pokus ale to kolo navíc mu chybělo v možnosti utkat se boje s drakem.
Samozřejmě nemusely mě padnou kostky, to ale ani Válečníkovi a vítězem mohla být klidně Zlodějka, která by si pomalu ale jistě sbírala truhly (za každou vítězný bod!).
Na to jak je ta hra jednoduchá je překvapivě zábavná, pokaždé jiná a pokaždé napínavá až do konce. :)
@SilentWolf (28.12.2018 12:43): tak jasně Talisman není rozhodně dokonalý (ve 4 edici už není vědma tak silná jako ve verzi co u nás kdysi vyšla) a je poměrně dost o štěstí na kostkách, to platí i o Karaku. Beru to jako prvek náhody co každou hru dělá unikátní.
Taky mám raději euro hry jako např. Settlers Zrod Impéria ale oboje má své. :) Ale Settlers si ve 3-4 za 45 minut jako Karak nezahraji.
@SilentWolf (28.12.2018 12:43): Já měl první taky Talisman a Arenu Morituri Te Salutant. Nejprve mě lákaly Ameri Trash, ale pak jsem kupoval Eurovky jak na běžícím páse, pak se mi zalíbily ty AT figurkovky, tak jsem ujížděl na tom a Eurovek jsem se tak nějak z většiny pozbavoval, myslel jsem, že Eurovky už hrávat nebudu, ale ta náhoda byla tak drtivá, že vrchol tomu nasadil Space Hulk, kde se pomalu nedalo bez dobré náhody hnout a bylo čistě o náhodě, jestli proběhnu. Moc mě nenadchnula ani kooperativka Arkham Horror, která mi přišla jako vytuněný Pandemic, který jsem nesnášel.

Velkou část života mi sebrala výroba Duny, kterou jsem vyráběl na 3x, než byl výsledek uspokojivý a skončil jsem u verze Art Deco od Baranovského. Zabralo mi to vce času než hraní hry samotné.

Nakonec jsem se ale vesměs vrátil k Eurovkám a karetním hrám v kombinaci s AT hrami s malým podílem náhody (Starcraft např.)

Hodně mě nadchli The Settlers zrod impéria.

K čemu jsem se vrátil díky děckám je Puerto Rico, které podle mě neztratilo nic na svém kouzlu, Osadníci z Katanu, které sice mají kostky, ale a troch té náhody, ale je to taková vděčná zábava :-) Nedávno jsme oprášili i hodně prachem zapadlý Age of Empires a Railroad Tycoon.

A chystám se na staršího syna vyrukovat s Through The Ages, jestli už to pobere :-)
@90210 (28.12.2018 10:19): mam jak starý talisman (i jeskyni a dobrodružství) a libi se mi o trochu vic než ten nový který mám anglicky a asi 7 rozšíření ( i když harbringer a cataclysm jsou naprosto bombastické rozšíření). Něco na tom starém prostě funguje. Jlavně ty kresby. Když se podívám na vraha tak vidím prostě vraha. Ty potréty 4 edice jsou extrémně meh.

Ale o kvalitách talismanu by se dalo pochybovat,ale proto že byl první tak na něj nedám dopustit. Pamatuji jak mě kolega zlanařil do deskovek a já mu jel nadšený prezentovat talisman a on s úsměvem na tváři vytáhl Imperial 2030 a naučil mě co je to pojem eurohra. Od té doby už kostky a náhodu moc nemusím.
Jinak z počítačovou hrou inspirovaných deskovek bych doporučil Starcraft, jedna z mála her, kterým bych fakt nevytknul nic. A z taktických rychlobojovek bych doporučil Nexus Ops (ta není inspirována PC hrou, ale je skvělá).
@Richmond (28.12.2018 09:57): Jo, u toho Descenta asi záleží na scénáři. Samozřejmě jej nezavrhuji. Je to prostě hodně i o lidském faktoru. Sehnat lidi naladěné na stejné vlně a člověk v tom fakt nesmí očekávat Dungeon Mastera z počítače. To prostě ani udělat nejde.

Titan měl brácha, herně se to asi dost blížilo tomu, co bych očekával od deskovky, od které očekávám, že mi trochu nahradí počítačovou hru a zahraji si to v hmatatelné formě s lidským spoluhráčem. Nicméně ten čas je fakt peklo :-)
@90210 (28.12.2018 10:19): Mně talisman tak super nikdy nepřišel. Fajn mlátička je třebas Smallworld, Cosmic Encounters (bez dalších pravidel z rozšíření), Supernova, Ostrov, Warrior Knights a jako základ Bang. A samozřejmě nej je Duna. Hlavně, aby šlo škodit. :) Všechny budovatelské deskovky jsou otrava.
Ja mam nejradsi Talisman, pravdepodobne proto, ze jsem toho jednak moc nehral, ale predevsim na to mam skvely vzpominky z detstvi. Na prvnim stupni ZS jsme ho hrali na skole v prirode v Italii a pote zpet v CR, rodice jsem prekecal, aby mi ho koupili a dokonce mam i rozsireni Talisman dobrodruzstvi, mam tedy tu puvodni temnou devadesatkovou krabici, ktera nema chybu.

Parkrat jsme to hrali tady s Lauronou a spol. a bavi me to furt, dulezity je se v urcitej moment vydat za dohranim hry, jinak je to zdlouhavy. Pokud by chtel nekdo v Praze zahrat, tak bych se rad pripojil.

Mam i Hobita, taky vydaneho v te dobe, jeste davno pred natocenim filmu, takze nepoznamenaneho tim vizualem, ale ten neni az tak dobrej.
@Ringo (28.12.2018 01:15): Já z těch všech deskovkovách rpgéček mám fakt asi nejraději ten Descent, ale bohužel na to, abych dal kampaň, prostě není čas (tedy já bych čas i měl, ale synáčkové už holt mají trochu jiné zájmy a doma moc nejsou) :) Ale Ringo, ten Descent není šestihodionová záležitost, pokud si zahraješ jen vybraná scénář, tak ani setup ani samotné hraní netrvá ani zdaleka tolik hodin (první scénáře dáte do hodinky a půl i s uklizením komponent do krabice). Runebound je trochu delší, ale nevím proč se mi fakt líbil hodně (bohužel jen mě).

Ale dám tu tip na jinou deskovku, legendární, kultovní...jejíž krabici dodnes uchovávám ve velkém nábožném vytržení. Není to tedy skoro vůbec RPG, ale spíš takové člověče nezlob se se souboji alát Heroes of Might and Magic. Tou hrou je TITAN, prastará rubačka s přenádherným herním plánem a spoustou bojišť dle terénu. Úžasné musterovací stromy pro nábory jednotke, pěkně ilustrované žetonky příšer. Fakt super! akorát je třeba to hrát max ve dvou :) My se ve třech kolikrát dostali na 6+ hodin :)
@Rapier (27.12.2018 22:43): Jako jo, bude to dungeon a asi to bude fajn oddychovka.

Je fakt, že já mám raději ty počítačové, přes to, že mám deskovky moc rád a deskové dungeony i jiné formy RPG jako World of Warcraft boardgame (docela fajn hra) např. či zmíněný Runebound by měly mít předpoklad, že to bude pro mě to pravé ořechové, tak já mám u těch PC dungeonů přeci jen rád i ten vizuál, který mi navodí atmosféru a v podstatě neomezený systém vývoje např. a automatický management postavy (inventář, připisování bodíků a pod. U deskovek narážím na takové ty běžné limity po čase. Postavy mají nízký level cap. KDyž už je něco naučím a těším se, že to budu používat, tak je to vlastně to finále a končí už hra. Když je to kooperativka, tak má klasické neduhy kooperativek, které já jako mechanismus nesnáším - karty náhody různě zahlcují mapu nepřáteli a hráči se mohou přetrhnout ,aby to stihli vybíjet. Pokud je to konfrontační jako ten World of Warcraft Boardgame, tak ke konfrontaci dojde prakticky až na konci hry jako jakýsi finální souboj, do té doby jde vesměs o sběratelství bonusů...no a pak tu máme ty překomplikované Descenty a Runeboundy a pod., které jsou na 6 hodinové hraní a více a tomu jednak nejsem ochoten věnovat tolik času proto, že jej raději věnuji třeba počítačovému dungeonu nebo RPG.

V tomhl směru jsem se u deskovek obecně vrátil k takovým těm euro klasikám, které vytáhneme, do hoďky a půl odehrajeme partii a když se nám chce, dáme ještě jednu a když se nám nechce, tak to balíme a vím, že můžu dělat 3 hodiny něco jiného než dohrávat jednu partii nějakého složitého dungeon crawleru na desce.

Pro tyhle příležitosti by vlastně ten Karak mohl být ideálem, ale asi by mě trápila zase až ta přílišná zjednodušenost systému :-)
@Ringo (27.12.2018 21:57): Karak je dungeon je ale máš pravdu v tom, že je to spíše rodinná hra i pro lidi co deskové hry nehrají. Má to hrozně jednoduchá pravidla (fakticky 2 strany pravidel, naučíš se to za jednu hru) a o nic jiného než vybíjení potvor a objevování podzemí tam nejde. Ve finále porazíš draka, získáš poklad s dračím rubínem za 1,5 vítězného bodu a hra končí.

Přesto všechno tak jak je to jednoduché, je to překvapivě velmi zábavné. Jediné čím si hráči škodí je žeton prokletí (do zbavení se prokletí nemáš k dispozici své speciální schopnosti), jinak spolu nebojují a tak trochu hraje každý sám za sebe ale vhodnou taktikou můžeš jinému hráči překazit vítězství (dnes si náš Lord černoknežník vyměnil políčko s šermířem, kterého tak fakticky poslal na druhý konec dungeonu a tak porazil draka jako první a získal právě ten klíčový půl vítězný bod navíc :) ) nebo naopak pomoci tím, že mu přenecháš nalezené předměty.... :)

Nějaký šikovný klučina už udělal i nové políčka s pastmi viz. obrázky a pravidla v diskuzi aby tak zvýšil zábavnost hry.

Hra je opravdu velmi jednoduchá a právě v tom je její kouzlo.

Připomíná mě to začátky v DRD kdy se jen vybíjeli skřeti a jiná havěť v podzemí a odtud také pramení moje nechuť k dungeonům obecně (obecně na dungeonech většina lidí nesnáší neustále souboje...znovu a znovu co políčko to souboj) a důvod proč jsem později přešel k Shadowrunu abych se o pár let později vrátil k D&D a nově po hodně dlouhé pauze k Dračí Hlídce.
U deskovek těžko říci, co je pravověrný dongeon, ten Karak na mě spíše působí jako rodinná hra. Její výhodou bude, že si zahraje fakt každý, zaujme děti, rodiče, případně i babičky či dědečky.

Opravdeový dungeon bude spíše ten Descent, Případně kooperativka Ravenloft. To jsou ty správně deskové kobkařiny :-) Ale to je fakt pro lidi, kteří tomu asi věnují více času a jsou spíše deskovkáři a počítačové hry berou jako z nouze ctnost výplň, když nemají spoluhráče k deskovce.
@Kvasa (27.12.2018 21:01): kolega v práci vlastní (znám jen z jeho vyprávění, dosud jsem nehrál). Není to asi zlé ale měl bych k tomu své výhrady (nelíbí se mi výběr postav dle popisu kolegy).
Vyšší cena je jedna věc, problém je také časová náročnost. Něco mě říká, že to bude časově náročné ale možná se pletu.

Je fakt, že Albi se nechalo slyšet, že by to mělo vyjít v CZ ale kdo ví zdali to stále platí.
@Richmond (27.12.2018 19:41): RPG prvky tam jsou, jak v Karakovi (posiluješ postavu kouzly, zbraněmi + máš speciálními schopnosti), tak v Talismanu (tam pokud si matně pamatuji je toho RPG víc).
Já dostal Talisman od Ježíška na minulé vánoce a dosud jsem ho jen rozbalil, zkontroloval a tím jsem skončil. :) Pro děti je to zatím složité a v okolí nikdo kdo by zahrál. Už se min. půl roku domlouváme na hraní... snad když děti chytl Karak, tak časem zkusíme i ten Talisman.

Upřímně naposledy jsem Talisman hrál někdy před 20+ lety. Dosud jsem ještě nezačal ani číst pravidla.

@StriderCZ (27.12.2018 19:39): pro děti jedině hra v CZ. I když moje starší dcera chodí do 5 třídy a AJ má už druhým rokem, stejně si není schopna (a tak trochu i ochotna) přečíst i těch věcí v AJ v Lego na konzoli.

@StriderCZ (27.12.2018 18:30): Talisman teď opravdu nekoupíš protože FFG vypršela práva na licenci. Viz. Oznámen nový distributor. Sám bych rád zakoupil rozšíření v CZ, tak snad později. :)
@Rapier (26.12.2018 23:06): Talisman mi přijde spíš jako taková párt řachanda než nějaké "rpg". Když byly moje děti menší, tak jsme si docela dost užili s Dornem, což byly takové fantasy šachy, protože tam moc náhody není a mně navíc strašně bavilo být ten zlý a na hrdiny posílat svoje milášky :)
@StriderCZ (27.12.2018 18:30): nz. Právě jsme dohráli naši první hru do konce. Jeden z hráčů byl i můj 4 letý syn, málem to vyhrál ten nejmladší. :) Já neměl štěstí a můj čaroděj zůstal beznadějně poslední! :) Děti jsou nadšené, okamžitě chtěli hrát znovu.
Na to jak je to prosté je to neskutečně chytlavé.
@Rapier (25.12.2018 18:52): Díky za tip (už mám objednáno). právě že jsem hledal Talisman v češtině a nikde není (o ten první , na který jsem si vydělal na brigádách jsem přišel o povodních). Pak jsem koupil Příšerky z podsvětí a velbloudí závody, jenže ty mají tak ku*evsky napsané pravidla, že jsem je absolutně nepochopil a válejí se (nas*aně) v koutě. Ale o Vánocích jsme několikrát hráli Dominion, což je taky fajná hra. Takže jsem začal hledat něco podobného, zábavného a snadno uchopitelného.
@mazar1234 (26.12.2018 20:49): :) Dnes jsme to poprvé hráli a obě starší děti jsou nadšené. Už se mě dnes ptaly min. 2x jestli si to ještě dnes můžeme zahrát. Vřele doporučuji pro děti, mnohem jednodušší než Talisman. Zítra ráno hrajeme! :) Člověk to musí trochu podat jako PJ aby to mělo tu správnou atmosféru ale i tak je to hodně dobrá deskovka. Řekl bych, že je to baví více než Dixit.

Doufám, že Albi vydá rozšíření, tahle hra by si to rozhodně zasloužila. Více pater a klidně i venkovní prostory, více kouzel, více zbraní, zbroje a různých svitků, předmětů by hře velmi prospělo nebo min. já si to umím představit. Kéž by autoři našli čas.

Naprosto super je, že každá hra je jedinečná, bo podzemí pokaždé vypadá jinak a příšery/poklady jsou pokaždé jinde. Znovu hratelnost je tedy zaručena.
@mazar1234 (23.12.2018 23:00): náhodou já vychovávám novou generaci RPG hráčů. Mladší dcera dostala od Ježíška Karak, což je jedinečný český (nefalšovaný) dungeon crawler!

Až 5 hrdinů (ze 7) se vydá do podzemí tajemného hradu Karak, kdysi dávno obývaný mocnými rytíři, kde nyní údajně sídlí drak, a v jehož chodbách se nacházejí podklady ceny nevídané! Krajinou se pomalu ale jistě šíří zlo a poklady skryté v útrobách hradu Karak lákají mnohé k akci a to i za cenu vlastního života.

Dobrodružství v podzemí začíná.


Mimochodem po cca 15 letech jsem úspěšně dohrál své první dobrodružství v Dračí Hlídce, můj člověk válečník (bohužel při nahazování postavy jsem moc síly nepobral) získal postup na druhou úroveň, zbraně (široký meč a dlouhý luk s toulcem s 20 šípy), zbroj (vycpávanou zbroj jsme vyměnil s doplatkem za vyšívanou), peníze (cca 50 zlatých), dům (po příteli který už bohužel není mezi námi) a dokonce i zabil krysodlaka (můj první souboj vůbec a podle hesla zabij jejich vůdce a zbytek to vzdá) a zachránil tak nejen sebe ale i ostatní z družiny před jistou záhubou v podzemí v obklíčení mnoha přerostlých krys. Dokonce jsem měl na finální hod 3x K6 na útok, takže mocným úderem širokým mečem jsem toho parchanta (který mě tedy ubral znatelně hodně životů a nebýt slušné odolnosti - alespoň tady mě hod na nahazování postavy v celku vyšel) poslal do horoucích pekel.
Další kolo by už z nás nepřežil naprosto nikdo, to jsem si jist!
Málem naše první dobrodružství skončilo smrtí celé družiny. To je tak, když Ti na útok a obranu padají na K6 jedničky a ty potřebuješ házet šestky, nejlépe opakovaně. Byl to masakr. :) A skvělý pocit zároveň z RPG, vypátrali jsme co se stalo s naším přítelem, zachránili jsem domnělého vraha (rváče) před veřejnou popravou (a davu tak zkazili mohutnou oslavu na kterou se sjeli lidé z široko dalekého okolí, poslední poprava byly totiž přesně před 4 roky), získali slávu a čest a dostali se tak do služeb místního vévody.


Pro JABa: nejsi sám kdo vždy měl a má dobré PJ, my hráli vesměs detektivní příběhy (s výjimkou začátku hraní v 90 letech). Tohle Ti žádné RPG na PC nenahradí, žádné! Stolní RPG jsou země neomezených možností. Oblivion, Skyrim nebo Whitcher se tomu přibližují tak z 25% max.
@StriderCZ (21.12.2018 15:26): Z M&M série jsem dohrál 1, 3, 4, 5, 6, 8, 10. Prakticky na konci jsem u Might and Magic II, ten hrávám po pauzách :-) Might and Magic VII jsem rozjel snad už 4x a vždycky mě po chvíli nějak přestal bavit a chtěl jsem hrát něco jiného, asi na něj zatím nenastala správná doba a nebo není tak dobrý, zatímco MM VI a VIII dohrány jedním dechem.

Kdybych měl zhodnotit

M&M1 - úžasná hra, mít grafiku trojky nebo čtverky, asi bych skoro řekl, že byla pro mě nejvíce. Sám jsem si to kompletně zmapoval a byl to masakr :-)

M&M II - v podstatě update jedničky, skoro ve stejném smyslu jako mi přijde, že je VII update VI dílu. Možná proto jsem to nedokázal hrát jedním dechem a jsem pořád ve fázi - hodně daleko, ale stále nedohráno.

M&M III - 2x dohráno, po druhém dohrání se mi definitivně potvrdilo, že je to pro mě nej díl série.

M&M IV - snad nejstylovější grafika z celé série. Celá hra je suprová. Nicméně její spojitelnost s V dílem ji pak dělá jakoby nehotovou, doku tu hru opravdu nespojíte v jeden Xeen World. Dungeony jsou mnohem větší než ve trojce, ale celkově je hra v podstatě menší než M&M III

M&M V - platí totéž co pro M&M IV. Samostatně taky fajn hra, ale po spojení s WoX ještě lepší. Oba díly jsem si nejprve zahrál samostatně a pak si to znovu celé dojel v rámci WoX. Podle mě nejlepší postup :-)

M&M VI - neskutečně monstrózní dílo. Oproti III, IV a V se mi moc nelíbila grafika, ale hudba je úžasná a některé scenérie jsou fakt atmosférické.

M&M VII - prozatím mě nebaví.

M&M VIII - kratší než šestka, ale asi technicky nejvychytanější díl z trilogie VI, VII, VIII.

M&M IX - hrál jsem jen chvíli, těším se, až si na ni najdu čas, láká mě více než M&M VII.

M&M 10 - úžasný comeback, které mu nechybí snad nic. Krásná grafika, skvěle propracovaný svět, dungeon, jak má být. Dalo by se říci, že tohle je výstavní reprezentativní kousek žánru.
@90210 (21.12.2018 12:12): Na mně jsi zapomněl...styď se. :D :D :D. Já hrál DM ještě na Amize (koupil jsem šestistovku z druhé ruky, a ... nefungovala jí disketová mechanika. Dodnes si živě pamatuji, jak nerad mi bratranec půjčoval 40 MB hardisk, abych mohl vůbec hrát (a tak můj první dohraný dungeon byla nezapomenutelná Black Crypt). A jak mi nerad půjčil save disketu s DM (kde byly vytrénované postavy z "tréninkové úrovně" se schody, stromečky a fontánkou).
Od té doby jsem DM prošel třikrát....
@Kunick (21.12.2018 12:30): Hral mozna jo, ale urcite ne dohral. Nebyla to jednoduchoucka sranda typu Golden Axe nebo Commander Keen Episode 4: Secret of the Oracle.

Byl pravda celkem rozsirenej, ale neznam moc lidi, co by ho hrali nejak vic, nerkuli dohrali. Vetsina lidi hrala totalni mainstream jako The Cycles: International Grand Prix Racing, The Games: Summer Challenge, Warcraft: Orcs & Humans, NHLPA Hockey '93, Fifa Socr, Ski or Die, The Need for Speed a samozrejme 3D akcni sracky. Adventury a RPG byly uz tehdy HC a moc lidi je nehralo, aspon co si vzpominam a ja mam na tyto veci dobrou pamet.:0)

@Jab (21.12.2018 12:45): V ramci herni vyzvy ti davam za ukol do konce roku dohrat Wizardry IV.

@Ringo (21.12.2018 12:43): Minimalisticka grafika DM mi prijde porad v pohode, nestarne. A ovladani, inventar a RPG system jsou bez nadsazky skvely.
@90210 (21.12.2018 11:35): Ve své podstatě máš pravdu, Dungeon Master je takový základ, od kterého se pak všechny ty zapuzzlované kobkařiny odvíjely, hlavně ten výhled a kombinační hra ve smyslu managementu postav, ikonkovitost inventáře, interakce s prostředím - zkoumání stěn, proklepávání jich, mačkání tlačítek, plošinek a pod. Byl to vlastně první dungeon s interaktivním prostředím, před tím tu byly jen MM a Wizardry, kde interakce s výhledovým oknem byla jen přes textové příkazy.

Navíc, on ten DM je vlastně i na dnešní dobu úžasně user friendly. Jenom nevím, jestli dnešní rozmlsané nováčky neodradí, že se ty šedé chodby prostě nemění.

EoB a Black Crypt byly zajímavé právě vyšperkováním grafiky.
@Jab (21.12.2018 11:53): Dohranim DM bych podminil umozneni aktivni ucasti v RPG diskuzi, aby se zachovala jeji uroven. Tzn. diskutovat o RPG bych spravne mel mit moznost jen ja, DJ, Karasman, Mazar, Phoenix, ad142, Ringo a Radar. Zbytek read-only. Richmondovi bych udelil vyjimku za zasluhy, ale bylo by to s vykricnikem.