Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Commander Keen Episode 4: Secret of the Oracle

Žánr:
akce > plošinovka *
Forma:
freeware
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
15.12.1991
Vývojáři:
id Software
Podlý vesmírný národ Shikadů chce zničit celou Mléčnou dráhu a Keen je jediný ze Země, kdo zná jejich zvrácený plán. Proto se rozhodne vydat na další dobrodružství a přistane na planetě Gnosticon IV. Zde sídlí Rada Věštců, jež mu může pomoci. Naneštěstí ho však Shikazové předběhli…

Již pouhý rok po vydání úvodní trilogie se id Software rozhodl navázat na její velký úspěch a přišel s pokračováním. Čtvrtý díl oproti předchozím nabídl lepší grafické zpracování i animace a též několik originálních nápadů. Keen si tak například mohl zaplavat i v hlubinách moře. Součástí hry byla také legendární Paddle War.

Poslední diskuzní příspěvek

Gerret
Gerret

To teda, když už, tak ať je to jednotný pro všechny. Když nejsou krabice pro jednotlivý epizody, tak je to lepší jak to přidal Artran.


Nejlépe hodnocené komentáře


Bezkonkurenčně nejlepší díl velitele Keena. Nádherný svět, kouzelná grafika, možnost uložení hry, výdrž - co víc si přát.
Původní Keen trilogie mě moc nebavila. Byla taková nemastná neslaná. Jakmile jsem poprvý vyzkoušel čtyřku, byl jsem nadšen. Opravdu, veliká dávka volnosti mi opravdu učarovala. Roztomilí nepřátelé - taky jste nesnášeli ty otravné létající žáby? Poté jsem vyzkoušel pátý a šestý díl a ty už mě tolik nebavily, přestože byly určitě také kvalitní.
Čtvrtý díl jsem poprvé minulý týden dohrál a musím říct, že je to jedna z nejlepších plošinovek co jsem kdy hrál.

Pro: grafika, originální svět, zábavnost, vyvážená obtížnost, možnost uložení

Proti: level pod vodou

+17+17 / 0

Commander Keen The Secret of The Oracle pro mě znamená vzpomínky na dětství. Byla to má první hra na pc. Dlouhé roky jsem jej hrával u kamarádů (u jednoho na černobílém monitoru) než nám (mě a bráchovi) rodiče konečně koupili počítač. Tehdy se hry jak známo nesháněly tak snadno, a proto trvalo než jsem tento klenot opět sehnal. Byl to však posvátný pocit vidět nápis Commander Keen na svém vlastním!!! osobním 486 počítači!!:). Pamatuji si jak nám to tehdy s kamarády připadalo těžké. Trvalo dlouho než jsme Keena dohráli. Po letech jsem to na easy už dal s přehledem. Nicméně na hard jsem to dodnes nedohrál. Přidávám se k vyzdvihnutí herního světa, různorodých levelů, mapy světa, která v našich dětských očích vybízela k objevování zimního, vodního, tropického světa a líbíla se mi i přítomnost tajné „pyramidy ruky“ jak jsme jí tenkrát jako děti říkali. Keen je svým rozsahem nesrovnatelný s dnešními hrami, ale strávili jsme u něj mnoho a mnoho hodin. Dodnes se mi při vzpomínce na Keena též promítají různé zvuky (ale snad je to v pořádku a neznačí to, že na mě hra zanechala trvalé následky), které ve hře bylo možné slyšet. Brzy se k téhle klasice vrátím...

Pro: svět a putování po něm na mapě, nápady, humor

+17+17 / 0

Jedna z pětice her, které byli přímo nainstalované na našem první “našlapaném“ účetním pc 286... A tak se stalo, že se Commander Keen 4 zapsal do mé životní kroniky pařana jako snad první mnou kompletně dohranou hrou.

Jedná se o klasickou plošinovou hopsačku s na tu dobu typickým ovládáním – šipky a ctrl + alt + space. V době, kdy jsem hru hrál, pro mne nebyl ani tak důležitý žánr nebo pochopení příběhu, jako spíš bezproblémová hratelnost, zábava a rivalita se sourozenci. A že to nebyli jednoduché lokace uzná jistě každý, kdo si hru alespoň jednou vyzkoušel. Tu a tam šel pořádně na nervy skákající klobouček s očima (jako by vypadl s deskové hry Kloboučku hop), typicky žalostná snaha trefit se na nějakou důležitou plošinu zase vzbuzovala nervové tiky a klasicky pokaždé “potěšil“ skon těsně před koncem kola.

Osobní poznatek: hra je více dívatelná na černobílém monitoru. Barevné orgie, po přechodu na barevný monitor, mě vcelku šokovala a nebyla úplně příjemná.

Pro: hosadlo, humor, kapky vody

Proti: některé pasáže, občas zvuk

+16+17 / -1

Ke Keenovi čtyřce jsem se dostal jako k první, někdy na přelomu tisíciletí (tenkrát jsme měli sice nadupanou, ale jen 486tku). Ostatní hry ze série jsem poznal až o pár let později, ale jsem rád, že jsem začal touto epizodou, protože je z nich nejlepší.

Graficky, do čehož spadá i měřítko - ne prťavé jako v prvních dílech, ale ani ne moc velké.
Hudebně - já tu šílenou hudbu měl rád.
Skoro až (na tu dobu) open world mapou s výběrem levelů, i když to bylo už třeba v Crystal Caves a Secret Agent (obě skákačky), tady se mi líbila nejvíc, i víc než Mars.
Ovládání - směrovky, pogo (ne punk), skok a střel.
Šílenost nepřátel.

A samozřejmě, i když to bylo občas těžké, byla to jedna z prvních kompletně dohraných her (první byli Ufouni a Transport), přesně jak říká Virus.

Skákačka v pravém slova smyslu. Klasika a legenda, vypilovaná a propracovaná na nejvyšší míru. O moc lepší to už na PC nebylo. Toto je nejen nostalgický, ale i kritický pohled na hru, jen jí nejde moc co vytýkat. Potěší, že stále jde hrát (díky DoxBoxu), narozdíl od spousty prvorepublikových (Windows 95-98), které často hází problémy.
+12+12 / 0

Před časem jsem si oživil starou (retro) klasiku Keena 4. Pamatuji si, jak jsem to hrál, ještě jako malý capart a ani po těch letech to neztratilo své kouzlo.
Slimáky, odporné houby, nadrogované míče, otravné komáry a už ani nevím, co všechno jsem zde musel přeskákat nebo zastřelit, abych zachránil těch pár důležitých stařešinů. Přiznám se, že mi párkrát došly nervy. Stačil jeden špatný pohyb a už jsem misi musel hrát od znova. Pak jsem však zjistil, že hra jde ukládat i během mise!
Líbilo se mi různorodé prostředí od lední pevnosti, přes neviditelné město, po tajemné pyramidy.
Mezi všemi těmi novotami byl pro mě Keen malým vysvobozením a navracením do dětství. Alespoň na chvíli...

Pro: Stará klasika

+11+11 / 0