Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Adventury

@Pluto (02.02.2019 16:04): Velky podil fanousku adventur je prave tady, prakticky kazda adventura tady ma komentar nebo nejakou diskuzi, v tomto smeru je to tu zdaleka nejvic reprezentativne zastoupeny zanr, naopak u strategii nebo strilecek tu toho obsahu neni zdaleka tolik. Fanousku strategii tady moc neni a fanousci strilecek eufemisticky receno nejsou moc vypisovaci typy.
Ale prd, to, že to má nejaké special features nemení nič na základe hrateľnosti a primárnemu žánru, ku ktorému tie hry náležia. Aj Dishonored je akcia, pretože pod akciou sa nemyslí len vyslovene zabíjanie alebo násilie, ale hrateľnosť s atribútami akčných hier, medzi ktoré napríklad patrí aj hranie z veľkej časti založené na reflexoch hráča v dynamickom prostredí.
@Sadako (02.02.2019 17:07): Označuji to, jak je v rámci game designu ten a ten titul vnímán. Wiki na co, normální publikace o game designu nebo některé youtube kanály ti postačí.

Ale jako u Vampire, prostě to beru vzhledem k rozsáhlým zkušenostem v médiu trochu jinak, takže určité dělení a řazení je třeba. Když se řekne FPS, představí si člověk NAM, ne variabilní evoluci Ultimy Underworld v podobě Prey.
@Drolin (02.02.2019 16:52): V tom případě hovořil o hrách, které dnes už nejspíš prakticky nevycházejí a spousta z nich je dodneška velmi oblíbená a uznávaná, zrovna třeba ten Duke Nukem, nebo Blood, případně SiN. To není odpadní žánr, to je polochcíplý žánr.

A co se týče tvého kličkování s žánry, na to mrdám - pro mě jsou např. SS2, Dishonored, Prey a BL2 primárně akce a je mi úplně egal, jestli TPS nebo FPS. Akce s dobrým dějem, atmosférou a jako bonus navíc vývoj postavy, ale gró hry tvoří to, že tam běháš a střílíš/mlátíš. To je akce. Pro mě za mě si otevři dvacet tabů s wiki a vytáhni si z paty ty nejvíc WTF definice, jaké potkáš, ale na akci jako hlavní složce těch her toho moc nezměníš (výjimku má asi Dishonored, tam je akce záležitostí volby).
@Sadako (02.02.2019 16:44): Spec Ops je TPS a také trochu unikát, Prey je immersive sim (jako SS2, Dishonored nebo Deus), Borderlands je open world akce jako Dead Island, Unreal Tournament je primárně online aréna...

FPS v tom smyslu jak myslel 90210 je Chaser, Duke Nukem 3D, Call of Duty... ale i skvělý Vietcong. A také tuny low budget kravin od Mortyra po You are empty, které zaplavily trh na začátku milénia a celkově zajistili žánru negativní vnímání.

I proto se zde vžil pojem "bezduchá střílečka".
@Drolin (02.02.2019 16:07): Že bys je tam nepočítal je úplně jedno, Undying i Borderladns 2 ale střílečky či prostě akční hry jsou. Stejně jako třeba Dishonored - dobrá, dá se hrát i na stealth, ale já to jela jako masomlejn a hra tenhle průchod plně umožňuje. Unreal Tournament a vlastně i jeho pokračovatelé jsou pořád slušně hratelní. Tebou až slepě obdivované System Shock 2 nebo Deus Ex jsou akční hry.
Spec Ops: The Line je jedna z nejoceňovanějších her posledních let a je to, jaké překvapení FPS, abych taky vytáhla něco nového. Případně Prey.
Dno je jinde.
@90210 (02.02.2019 08:59): Ráj adventur je web, jehož idea vznikla víc jak 15 let nazpět, kdy ještě ani žádný DH neexistoval. Jeho hlavní premisou bylo udělat stránku v češtine věnující se vyhradně jen adventurám, žádnému jinému žánru. Plus to měl být archiv nejen našich článků a recenzí, ale komplexní rozcestník pro fanoušky doplněný o zajímavé aktuality týkající se adventur. Bohužel od základní myšlenky až ke zveřejnění nějak funkční verze uběhlo spousta času, plány se trochu změnily, navíc i ubylo fanoušků adventur jako takových. Uvidíme, jak to bude směřovat dál a jestli bude mít smysl ten web dál držet.
@Jab (02.02.2019 14:08): Tak trolin prakticky nic jiného než debilní akce nehraje a novej komp si koupil jenom proto, aby mohl hrát nové střílečky. O adventurách jenom kvoká a už smaží Dishonored.

@90210 (02.02.2019 14:50): Opomenutí od příležitostného kežl hráče mě žíly netrhá. Ty máš dveře do Pařans Pardajs navždy zavřené.

@Drolin (02.02.2019 14:27): Resty máš především ty. Kdysi jsi měl na profilu napsaný počet dohraných adventur, ale bylo to tak směšný číslo, že jsi to radši smazal :-) A ty tvoje plány... beztak skončíš u Assassins Creed, Metra, Far Cry, Resident Evil a dalších 3D chujovin.
@GodOfTheSick (02.02.2019 13:48): Ne každý má resty jako ty. Firewatch, DreamWeb nebo The Dig zde většina fanoušků žánru již hrála :).

Ale tento rok plánuji určitě Ken Follett’s The Pillars of the Earth, ačkoliv možná zvážím přečtení knihy dříve. Jinak už mi moc těch více zajímavých (dle tématu) adventur nezbývá (The Space Bar, Darkness Within 2: The Dark Lineage, Remember 11: The Age of Infinity a nějaké další).

@Sadako (02.02.2019 14:21): +1
Místní znalci adventur, kteří za minulý rok dohráli dohromady asi 20 adventur. Jeden zamrzl v roce 1995, druhý 2000 a třetí si místo hraní o hrách jenom čte. Tramtadadá a celý svět oněměl úžasem.
@M.a.t.t. (02.02.2019 12:02): Hraji!

Před týdnem jsem dohrál Dear Esther po 9x! A moderní adventura to je, ač je zde podobný rozdíl (od klasických poin n click adventur začátku 90. let) jako mezi Tizianem a Rothkem.
@90210 (02.02.2019 08:59): No neviem, neviem, Drolin už adventúry nehráva skoro vôbec. Spomenúť osobu, ktorá považuje neinteraktívnu prechádzku Dear Esther za modernú adventúru a vynechať mňa, to je skoro rúhanie!
@Pluto (01.02.2019 20:00): No nevim, puvodni hra se diky neustalym casovym limitum nedala hrat, BTW vubec jsem nevedel, ze existuje web Raj adventur. Rad adventur je prece na DH, nikde jinde neni tolik contentu k adventuram, tolik komentarum ke klasickym seriim i novejsim adventuram od znalcu zanru, jako jsem napr. ja, Han22 nebo Drolin.
Ty freeware kořeny jsou pro mě naopak jistou zárukou kvality, že ty hry právě kalkulem nevznikly. A kalkul to, vzít to nejlepší co vzniklo jako autorské dílo zadarmo a vytunit to na prodej zcela beru. Navíc je příjemné vidět, jak ta kvalita neustále roste, což se u konkurence (ano, koukám se třeba na tebe, Daedalic) říct nedá. A poslední díly právě Blackwell jsou někde jinde než Gemini Rue a spol. Přesto na něco, co by mě opravdu odrovnalo, pořád čekám.
@M.a.t.t. (30.12.2018 19:48): Unavowed přeci teprve uvidím :). Nicméně zdroje mi říkají, podobně jako ty Richmondovy o Detroit, že to nebude nic pro mě (znovu). Co na něm bude odfláklé si možná přečteš v mém komentáři.

Ano, učí se i zlepšuje. Ale jiní, s menší pozorností (od médii), to dělají kvalitněji od samého začátku. Nicméně pokud bereš Blackwell Legacy jako kvalitní start tak budiž, já si ale budu myslet své.

A prostor pro napsání svého výběru zajímavých adventur z tohoto roku máš, takže můžeš sepsat. I s názory a tím, proč je tedy Unavowed tak dobré podobně jako tvorba Wadjetu. Třeba mě i nalákáš na dřívější vyzkoušní.
@Drolin (30.12.2018 19:14): sorry not sorry, sice jsem hrál z Wadjetovek jen Shivah (Blackwell serii mám jen koupenou), ale ta se mi libila hodně, nápadem i zpracováním, byť vzhled pokulhává. Jakkoli se mi ten retro vzhled u současných titulu příčí.

Unawowed me začalo zajímat...
@Drolin (30.12.2018 19:25): @Drolin (30.12.2018 19:25): Čo je odfláknuté na Unavowed, na ktorom autori pracovali niekoľko rokov, dali do toho všetko, implementovali tam viacero zaujímavých nápadov a ešte k tomu ide o AGS adventúru s pravdepodobne najlepším vizuálom, ktoré je daný dvojnásobným rozlíšením a určitou znovuhrateľnosťou?

Áno, som fanúšik a vieš prečo? Pretože tie hry si ma získali svojou kvalitou, ktorú navyše neustále stupňujú.
Tento rok som dohral 9 tohtoročných hier, ktoré aspoň trochu spadajú do adventúrneho žánru, skúšal som ďalšie 2 epizodické, ktoré zatiaľ neboli dokončené a sledoval i ďalšie, ktoré vyšli. Dal som si tú námahu to zrátať a dospel som k číslu 3, ak zarátam oba diely Super Seducera. Takže na mňa nechoď s podobne nezmyselnými tvrdeniami a overuj si fakty, predtým, než hodíš svoju argumentáciu do textovej podoby.

A aj keby bola tvorba Wadjet Eye podobná tebou zmieneným titulom, pokiaľ je mi známe, o žiadne hrôzy sa stále nejedná. Nehovoriac o tom, že nijakú výraznejšiu marketingovú kampaň som skutočne nepostrehol.
@M.a.t.t. (30.12.2018 19:19): Je to klasická seriová výroba v AGS zaměřená na rychlý zisk, proto jsou to hry často odfláknuté a prosté detailů. Zrovna toto asi nejvíce ubližuje žánru, na rozdíl od adventur typu XING, From Beyond: Prologue nebo Thimbleweed Park (aneb jak tvořit retro adventuru). Nicméně ty jako fanboy to nevidíš, a moc nové adventury ani nezkoušíš - a pak je pro tebe, jako třeba i pro Goda, vrchol to s největším promem.

/a tyto IZO RPG mají zcela jinou kvalitu, podobně jako zmíněný Thimbleweed

Tvorba Wadjet je spíše v tomto podobná Balrumu nebo Lord of Xullima, ne Pillars a Tormentu
@Drolin (30.12.2018 19:14): Freewarovky s väčším budgetom, nekvalitné dialógy, bez nápadov, hry bez duše... jedna perla za druhou, ku ktorej sa ani nemá cenu vyjadrovať. A vyjadrením, že ide o adventúry pre tých, ktorí ch nehrajú, alebo na ne nostalgicky spomínajú si to úplne zabil. Načo potom hrávaš izometrické RPG a iné podobne ladené hry, ktoré sa rochnia v minulosti?
@M.a.t.t. (30.12.2018 15:11): Klasické freewerovky s trochu větším budgetem, často plné nudných a nekvalitních dialogů a naopak zcela bez nápadů. Adventury pro ty, co adventury (point n click) nehrají nebo na ně již jen nostalgicky vzpomínají. Blackwell je například hrůza (stačí srovnat s The Lost Crown: A Ghost-Hunting Adventure - také od jediného tvůrce), Gemini je asi nejlepší, ale stejně o nějaký zázrak nejde (zlaté Blade Runner), a ten zbytek typu Primordia, Resonance nebo Shivah nemá cenu komentovat.

Absolutní špička AGS to klidně může být dle tebe (i když tam dle mě patří hry s duší typu Donna: Avenger of Blood), ale v obecném kontextu to žádná kvalita není - spíš naopak. A pokud chceš jednotlivé názory, tak koukni na stránku adventure index (kde to popisuje tak jak to vidím i já). Unavowed nicméně brzy rozehraji za cílem dohrání (ale bude to dost přemáhání). Řek dal 1/5, takže to bude asi děs.

Zlaté AGD Interactive nebo Infamous Quests :).
@Drolin (30.12.2018 10:04): Aspoň raz by si mohol skúsiť rozumne odargumentovať, prečo sú podľa teba adventúry od Wadjet Eye tak hrozné, odhliadnúc od to toho, že z nejakého dôvodu zjavne nepatria medzi tebou preferované. Pôsobí zvláštne, nakoľko o sebe tvrdíš, že si adventúrny guru, pričom neustále kritizuješ absolútnu špičku AGS tvorby, a miesto toho uprednostňuješ vizuálne novely, FMV tituly, walking simulátory, či dokonca aj ničím zaujímavé kúsky ako posledný Larry.

@Richmond (30.12.2018 10:38): Interaktívny film je tiež hra. Že to nie je pre každého, a pre teba už vôbec nie, je druhá vec.
@Drolin (30.12.2018 10:04): Co ty o tom víš, když jsi z letoška kromě dvou interaktivních filmů a jedné 3D, žádnou adventuru nedohrál? Odborníci to vidí jasně.

Unavowed is one of the best adventure games ever made
www.pcgamer.com/unavowed-is-one-of-the-best-adventure-games-ever-made

Smiř se s tím.
Klasické hrúzy od Wadjetú sú super. Najatmosférickejšie adventúry za posledné roky, s kvalitne písanými dialógmi a postavami v príjemne malebnej retrografike.
@Drolin (30.12.2018 10:04): Pro tebe jsem vyhledal jeden z těch zdrojů - Především to není hra. Je to interaktivní film. Hra tam není vůbec žádná. Koho bavil Sváťa Kuřátko, přijde si na své. Pak je to také vhodné pro ty, kteří jsou totálně srostlí se svým gaypadem a dokáží v desetinách vteřiny mačkat správné náhodné čudly a mávat gaypadem podle pokynů na obrazovce. V jakékoliv "dramatické" QTE scéně mi vždy xípnul robot, protože jsem prostě příval "L2! čtvereček! R1! Mávat nahoru a dolů! L1! XXXXXXX!" nedal ani jednou.
Filmečková "hra" by byla asi dobrá na takové to domácí TV hraní, ale kurvadrát, kdyby tam byl nějaký příčetný scénář. Ne totální, nejohranější, nejpitomější klišé. Roboti chtějí být svobodní. Tak budeme demonstrovat a prohlašovat "rovnost-svornost-bratrství" (fak to tam cca takhle je!). Dále bylo nutno po vzoru Velmi křehkých vztahů řešit androidí stesky, bolístky a nářky. Když se jedna androidka plačky svěřovala, jak jí znásilňovali v robotím bordelu, už jsem jen tiše síral. #meetoo hadr tvl. Ta scéna mě málem zabila, protože to ještě nekončilo, druhý android byl šíleně empatický, tak jí různě utěšoval (čtvereček, trojúhelníček, kolečko...), aby nakonec došlo k androidímu sexu. Neptejte se mě, jakým způsobem v Detroitu androidi pr..jí mají se rádi... Celkově tam byla jedna, slovy jedna mise, která byla pěkná, když jeden z hlavních droidů dělal gravediggera a sestavoval své zničené orgány ze zbytků ostatních robotů na robotím graveyardu. Pak už ale následoval příval multikulti gendrově vyváženého klišé nejhrubšího zrna. Teď jsem si vzpomněl, že ani nevím, jak dopadla jedna dějová linie (protože mi na QTE zakukala androidka), ale je mi to fakt jedno. Hint: robotka vyrvala ze spárů despotického otce malou holčičku a strá se o ní. Holčička nakonec byla docela sympatická, androidka zase docela sexy, ale celkově kurva ten příbeh byl k nesnesení.
Takže celkové hodnocení: 2/10.
+ Krásná grafika
+ Občas fórek (nechtěný?)
- Dementní scénář
- Není to hra, ale i kdybych to pojal jako interaktivní filmík, tak snad ještě vzhledem ke "scénáři" tím hůř
- Ač je to interaktivní film, nedá se moc ovlivnit. Možná jsou tam 4 volby, jak utěšit androidku (ani jedna co myslíte, prasáci), ale všechny vedou ve finále do toho samého. Navíc volby (jednoslovné) jsou většinou naprosto nic neříkající.
- úchylné QTE, na každou kokotinu. Je to jediná interakce. Šílené.
- Pohyb androidů je příšerně toporný a nepřesný. Ono to je jedno. Důležité je hlavně hodně mačkání tlačítek.
:)))

Nového Larryho se neodvažuju zkoušet :) SKončil jsem u šestého dílu.
@Richmond (30.12.2018 09:49): Jaký zdroj? Detroit bude klasický moderní interaktivní film, takže nic pro tebe tak i tak :).

The 25th Ward: The Silver Case (vizuální novela)
Cineris Somnia (docela zajímavý walking sim)
From Beyond: Prologue (něco pro tebe, hodně kvalitní retro)
Hero-U
Leisure Suit Larry - Wet Dreams Don't Dry
Miazma
Iris.Fall
Rusty Lake Paradise


Z těch dle mě nejvíce zajímavých. Unavowed je klasická hrůza od Wadjetů a Obra Dinn je originální, ale určitě více puzzle, detektivní práce, než adventura. Klasické adventury typu Myst a Monkey Island už tolik nevychází, takže z tohoto pohledu to úspěšný rok není. Jinak ale je stále z čeho vybírat.