Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Retro Klub 2023 #3

Vesmírné dobrodružství je za námi a my se přesuneme k 5. generaci konzolí, kde vyšla jedna z nejzásadnějších FPS herní historie.

Retro Klub 2023


Hned z kraje nutno přiznat, že jsme po opravdu skvělém startu s The Disney Afternoon Collection měli od Space Questu poněkud vyšší očekávání. Přeci jen PC hry jste zmiňovali hned v testovacím kole a vzhledem k historii Databáze her, která byla dlouhé roky omezena jen na PC hraní, a celkově preferenci českých a slovenských hráčů, jsme očekávali poněkud větší nadšení od ryze počítačové adventury. Nicméně tak či tak děkujeme všem za účast, snad vás místy frustrující záchrana před mimozemskými vetřelci neodradila pokračovat a vyzkoušíte s námi podstatně přívětivější záležitost z konzole Nintendo 64.

A pokud stále nevíte, o co v Retro Klubu jde, můžete se to dozvědět zde.
A tou zásadní hrou nebude nic jiného, než:

GoldenEye 007



Profil na Databázi:  GoldenEye 007  
GoldenEye 007 je samozřejmě hra podle stejnojmenného filmu z roku 1995 s Piercem Brosnanem, který je našim divákům znám pod názvem Zlaté Oko. Její dění následuje příběh filmu a hráč tak projde celkem 9 misí v různých částech světa jako je Archangelsk, Monte Carlo nebo Kuba. A nejde samozřejmě jen o prostou střílečku, neboť správná Bond hra musí využívat i různé gadgety, se kterými si lze ulehčovat postup, případně hrát i stealth způsobem, což je v určitých částech vyžadováno a nejlepším pomocníkem vám bude rozhodně pistole s tlumičem. Svou roli pak sehrává i volba obtížnosti. Zatím co v jiných hrách jsou hráči zvyklí spíše na pouhé zvýšení poškození od nepřátel, případně na větší health bar, tvůrci z Rare zde přišli s poněkud odlišným systémem. Nejen že jsou nepřátelé na vyšších obtížnostech inteligentnější, ale po hráči jsou mnohdy také vyžadovány jiné, tedy obtížnější, postupy a cíle v úrovních.

Hra neměla svůj vznik vůbec jednoduchý, a o to větším je překvapením, jakých úspěchů ve výsledku dosáhla. Původně byl totiž titul plánovaný jako 2D side-scrolling akční plošinovka pro konzoli SNES. Jelikož však nestačila vyjít v době vydání filmu, tak se vývoj přesunul na další generaci, tedy Nintendo 64, které vyšlo o rok později. Stále se však našly dva důvody, proč hra málem nevznikla ani zde. Tím prvním byla nedůvěra ve hry dle filmů. Ruku na srdce, kdo z nás i dnes, v roce 2023, očekává něco dobrého od her s filmovou licencí? Kladnou odpověď bude mít málo kdo a v 90. letech minulého století tomu nebylo jinak. Tím vážnějším důvodem však bylo samotné Nintendo. To se, ostatně stejně jako dnes, v té době zaměřovalo na budování vlastních originálních značek jako je slavný Mario nebo Pokémon a financování licencované hry, na kterou bude mít stále částečné práva filmové studio, se jim vůbec nelíbilo. Vše však dobře dopadlo a GoldenEye 007 v roce 1997 spatřilo světlo Nintenda!

A čím že je tahle Bondovka vlastně tak unikátní? V první řadě jsou to různé detaily pro vývoj tehdejších 3D her značně neobvyklé. Hra totiž nabízí na svůj čas nezvykle filmový zážitek a vysokou interaktivitu, což hráče vtáhlo přímo do akce. Rare tak dokázali, že filmová hra nemusí být nutně pouhý laciný cashgrab, ale může jít o plnohodnotný zážitek, který překoná i originální herní značky. Tím hlavním lákadlem své doby bylo však ovládání zaměřování pomocí analogové páčky. Dnes na konzolích běžná záležitost, která však neměla v roce vydání obdoby. Další důležitou součástí a důvodem vysokých prodejů je překvapivě multiplayer. Proč překvapivě? Bavíme se o roce 1997 a také o multiplayeru, který zprvu nebyl vůbec plánovaný a byl ke konci vývoje přidán jen jako "něco navíc". Z dnešního pohledu nijak zajímavé módy nechme stranou, neboť hlavním lákadlem byla možnost hrát ve split-screenu až ve 4 lidech na jedné konzoli. Zatímco platformě v té době dominovalo Mario Kart 64 nabízející stejné možnosti, nikdo neočekával stejný úspěch od FPS hry. GoldenEye 007 se tak nečekaně stal se svými osmi miliony historicky třetí nejprodávanějších hrou na Nintendu 64 a překonal ho jen zmíněný Mario Kart 64 a Super Mario 64. Na málem zrušenou hru bez důvěry slušné, nemyslíte?

Bohužel, bavíme se stále o Nintendu a hra tak následkem tahanic o licenci upadla na dlouhé roky do jakéhosi vydavatelského zapomění, ač hráči samotní o vydání na moderní platformy neúnavně prosili. V roce 2010 sice vyšel stejnojmenný remake, který byl přijat velmi kladně, původní titul však věrným fanouškům nenahradil. Od roku 2002 se Rare přesunuli pod křídla Microsoftu, který měl zájem o věrnější remake hry pro Xbox 360, který dokonce opravdu vznikl a nebyl daleko od vydání. Armáda právníků však udělala svoje a hernímu světu byl odepřen další nadějný titul nejen ze strany Nintenda, ale také ze strany držitelů filmových práv. Neshody pokračovaly dále až do roku 2022, kdy se původní titul dočkal představení nového vydání pro konzole Xbox One, Series X|S a Nintendo Switch. Možná celý tenhle příběh je jen odrazujícím příkladem, proč jsou hry s filmovou licencí většinou lacinými kousky bez špetky snahy a nějaké vize i dnes, neboť málo který vydavatel her s áčkovým budgetem by chtěl riskovat podobné problémy.
Kde si hru můžete koupit? 
Hru si můžete sehnat samozřejmě na bazarech v originální podobě pro Nintendo 64. Ceny jsou i dnes poměrně přijatelné, horší to však bude s funkčními konzolemi. Ta nejjednodušší cesta je tak Game Pass pro konzole Xbox One a Series X/S, kde hru najdete v Rare Replay. Pokud nejste příznivci předplatného, tak vás jistě potěší, že kolekce je aktuálně na Xbox Store ve slevě za pouhých 150Kč. Ochuzeni nezůstanou ani příznivci fyzických kopií a Rare Replay si tak můžete koupit také v krabicové verzi. Majitelé Nintenda Switch pak hru najdou v předplatném Nintendo Switch Online + Expansion Pack.

A co PC hráči? Hra oficiálně na PC bohužel není, ale můžete si ji zahrát přes Xbox Cloud Gaming díky službě Game Pass Ultimate, kde máte první měsíc za 26Kč. A nebo můžete sáhnout po emulaci, která nabízí podporu i pro myš a klávesnici a můžete si hru tak užít s tím nejpohodlnějším ovládáním.

Pro emulaci doporučujeme emulátor 1964 ve verzi GEPD Bundle, který je přímo uzpůsobený pro GoldenEye 007 a jeho duchovního nástupce Perfect Dark. Použití emulátoru je extrémně jednoduché a měl by ho zvládnout každý, avšak pokud si přece jen nejste jistí, připravili jsme pro vás stručný návod, který vás provede jeho použitím.

Do jakých kategorií Herní výzvy můžete hru použít? 
Kategorie 10: Před naším letopočtem (HC varianta) 

Retro odměny


Jako každý měsíc platí, že je připravena odměna za napsané komentáře . Za každý komentář ke hře odehrané v rámci Retro Klubu si u mě ( @Fritol) na profilu můžete vybrat ze Steam klíčů k různým titulům. Pokud máte zájem, neváhejte se mi ozvat.

Nesmí chybět ani Retro achievementy, kterými tento měsíc jsou následující výzvy:
  • GoldenEye 007 - Level 1: Dohrajte všechny úrovně v GoldenEye 007 na libovolnou obtížnost.
  • GoldenEye 007 - Level 2: Dohrajte všechny úrovně v GoldenEye 007 na obtížnost 00 Agent.

Tentokrát bude achievementem opravdová výzva. Jak již totiž zmiňujeme výše, úrovně obtížnosti v GoldenEye 007 totiž nespočívají jen ve vyšší výdrži a vražedném potenciálu nepřátel, ale každá úroveň obtížnosti si na hráče přichystá nové úkoly. V první misi Dam tak například na nejnižší obtížnost stačí dorazit na konec úrovně, ale na střední k tomu musíte ještě zničit všechny alarmy a na nejtěžší ještě nainstalovat štěnici a stáhnout z ní záznam ze satelitu. PC hráči si tak mohou vzpomenout například na Thief: The Dark Project, který pojal úrovně obtížnosti v obdobném duchu a řada lidí se shodne v tom, že pravý Thief začíná až na tu nejtěžší. 

Vaše úspěchy budeme zapisovat v Google Docs tabulce, ale do budoucna plánujeme i vizuálně atraktivnější způsob, jak vaše trofeje vystavit. Pro zapsání se se svými úspěchy můžete pochlubit v diskuzi u článku či @Ronik do soukromé zprávy. Nejúspěšnější hráče na konci roku vhodným způsobem odměníme.

Čas na dohrání máte klasicky do konce měsíce, tedy do 31. března
A co si zahrajeme v dubnu? Info o dubnové hře zveřejníme brzy. Bohužel jsme trochu zaspali a pracovní povinnosti nám zabránily na poslední chvili probrat podrobnosti. Nicméně už teď vám mohu prozradit, že tentokrát nebudete muset nic kupovat a pro hraní vám bude stačit pouze mobilní telefon s Androidem, případně vhodný emulátor na PC. :)

Diskuze ke článku

@Fritol (31.03.2023 10:44): Jo, to je fakt, může být celá kolekce, jako ty Disney hry, ale podle toho, co jsi psal předtím, tak to vypadalo, že máte vybranou jednu konkrétní hru. No Jsem zvědavý, doufám, že článek bude hned zítra.
No, tenhle měsíc to kvůli problémům s internetem nestihnu, ta hra mi není souzená! :)
@Ronik (06.03.2023 23:31): Dobře no, už se těším, jak tu o zimních večerech všichni budeme hrát to jRPG na 20+ hodin, jak se tu psalo. Ale ještě více se těším na tu záhadnou dubnovou hru :)
@Ronik (06.03.2023 20:44): Skvělé shrnutí. Osobně bych viděl jako Level 2 Retro achievementů remake, ale je mi jasné, že jeho dostupnost a spustitelnost není nejlepší.

S tou hrou na Android a kdo ví jakou původní platformu celkem napínáte, ale březen mám celkem našláplý, tak mi to čekání rychle uteče, i kdybyste to zveřejnili až prvního dubna. Zatím jsem se neúčastnil, ale pár hodin na mobilu asi zvládnu a předpokládám, že to nebude něco, na co bude potřeba nějaká stará verze, protože to by účast určitě nijak valná nebyla.

Jo a u té dvouměsíční hry bude i nějaká prosincová nebo o ni přijdeme?
Předně bych se chtěl omluvit za chybějící informace ve článku - vina padá na moji hlavu, jelikož článek jsem měl původně napsat já, ale ke konci února mě bohužel vyřadilo dvojité kombo v podobě nemoci následované služební cestou, takže mě musel zastoupit Fritol. Ještě jednou se omlouvám, příští měsíc se to rozhodně nebude opakovat. :)

Pro ty, kdo čekali na instrukce pro hraní v emulátoru, je v článku připravený odkaz na doporučený emulátor (1964) a pro ty, kdo jej budou potřebovat, i stručný návod. Emulátor je velmi user-friendly, ale kdo by i tak měl se spuštěním hry problém, není problém se ozvat buď zde v diskuzi, v diskuzi se hrou nebo případně i přímo mně do soukromé zprávy.

V článku nechybí ani Retro achievementy pro tento měsíc, které jsou sice tentokrát velmi prosté, ale vzhledem k tomu, jak GoldenEye pojalo úrovně obtížnosti, podle mě velmi vhodné. :)

Co se týče hry pro příští měsíc, tak mě trochu láká nechat si ji jako překvapení. S Fritolem to ještě promyslíme, ale jak již bylo řečeno, hra bude zdarma ke stažení, takže není třeba vyhlížet slevové akce. :)

Ještě bych se chtěl krátce vyjádřit k zde proběhlé diskuzi. Především myslím, že Fritolovo povzdechnutí nad účastí nebylo myšlené zcela vážně a bylo to spíš popíchnutí od někoho, kdo se do zarytých PC hráčů s oblibou strefuje i v jiných diskuzích, tudíž to musíte brát mírně s rezervou. :) Za mě byla účast v mezích očekávání, přece jen jsou old-schoolové adventury trochu obtížnější disciplínou než plošinovky s možností save statů a bylo tak jasné, že se nestrefíme do vkusu každému a jsem vlastně rád, že se našlo tolik lidí, kteří vystoupili ze své komfortní zóny a Space Quest vyzkoušeli.

Nicméně velká část diskuze se točila kolem toho, jaké hry vybírat. K tomu bych chtěl říct hlavně to, že výběr pro celý letošní rok prosím berte jako jeden velký experiment. Je jasné, že žádnou hrou se nezavděčíme všem, ale naší snahou pro letošek opravdu bude co největší variabilita v žánrech, platformách a konzolových generacích. Dojde tak i na "obskurity", které mají na Databázi jedno nebo žádné hodnocení, i na věci trochu známější, které už mají znalci toho konkrétního žánru za sebou, jako je třeba aktuální GoldenEye nebo minulý Space Quest. Zajímavé by potenciálně bylo vybrat nějaký měsíc i hru, která na Databázi má barevné hodnocení a pozorovat, jestli zájem bude větší nebo menší - o tom jsme ještě s Fritolem nemluvili, ale něco na tom nápadu je. Za všechny připomínky jsme rozhodně vděční.

Co se týče návrhu s delším speciálním kolem, co navrhovali například @next_ghost (05.03.2023 15:42): a @Charllize (05.03.2023 12:00), tak tam můžu už teď říct, že dvouměsíční kolo s delší hrou plánujeme, ale ne na léto, ale na listopad a prosinec. :)
@jvempire (06.03.2023 09:31): Já se omlouvám, ale od začátku měsíce jsem až do středy mimo PC a Ronik na tom byl podobně, takže nám to tak blbě vyšlo. A přes mobil to moc řešit nechci. Ve středu to snad všechno doplníme.
Nechci nikoho honit, ale znáte už Retro achievementy? Hru mám dohranou, ale nevím zda se už pouštět do komentáře. :-)
@Charllize (05.03.2023 15:52): Kdyby šlo o školní prázdniny, tak se na ty 2 měsíce může dát něco mnohem delšího než 20 hodin. Naopak spojení těch dvou měsíců dohromady pomůže lidem, co třeba 2 nebo 3 týdny nebudou mít na hry čas vůbec, protože jedou někam pryč na dovolenou.
Taky by šlo udělat letní retro klub speciál, kde by na červenec a srpen byla dohromady jenom jedna hra s rozsahem 20 hodin.
Kdybych to měl brát podle sebe, tak by to asi pro mě bylo zajímavé u her, které pořád nějak odkládám, nebo jsem je hrál jen chvilku a odložil jakože na někdy a to někdy už trvá třeba 25 let. Hned mě napadá několik titulů - The Summoning, Veil of Darkness, The Legacy: Realm of Terror, The Adventures of Robin Hood, Gateway,  Callahan´s Crosstime Saloon ,  Superhero League of Hoboken , Normality....ale to jsou přesně ty věci, které má každý jinak a trefit se do zájmu více hráčů bude vždy těžké.
@Fritol (02.03.2023 10:30): No ono stejně jak někdo nemá čas hrát 20h jrpg, tak budou i lidi co ten čas mají. Ale rozumím ze asi víc lidi potvrdí účast když to bude jednohubka.

Možná by šlo udělat takovou třeba čtvrtletní nadstavbu s delšími a komplexnejsimi hrami, třeba budeme hrát TES Battlespire nebo Rogue Galaxy, bych se hned přidal :)
@Pluto (04.03.2023 13:42): Souhlas. Je to historie a ač se na to dobře vzpomíná, taky bych se dnes s tím nechtěl patlat. Stačí mi si už jen občas hrát s konfigurací DOSBoxu. (podobně třeba formátování disket na vyšší kapacitu) :)
@Karasman (04.03.2023 07:58): Mnohdy bylo rozjíždění hry zábavnější, než pak hra samotná. Míval jsem uloženou spoustu autoexeců.bat a configů.sys, každý maximálně vyladěný na konkrétní hru. Joo, to už je historie. Ano, tohle je přesně ten pocit, který se dá nazvat nostalgií. Byly to zajímavé zkušenosti, ale znova už bych to asi nechtěl...
@Ringo (03.03.2023 21:03): No jéje, tahle hra chtěla XMS paměť, tahle EMS, tahle jakoukoliv, ale víc, no to byly časy... :-) A se slovníkem jsem se něco nahrál. Kdysi mi naši dali k Vánocům jeden a ten jsem měl prakticky celou dobu na klíně a neustále v něm při hraní listoval. Dneska jsem jak chodící slovník a je to hlavně kvůli těmto chvílím...
@Pluto (03.03.2023 20:51): Prvních pár her koukáš do slovníku (mě to překládání bavilo a patřilo k tomu přemýšlení) a další hry se už jen zlepšuješ, lecos si pamatuješ, nekoukáš už tak často a portfolio her se tak rozšíří o kousky, které by sis jinak nezahrál. Ta angličtina k počítačovým hrám prostě neodmyslitelně patřila. Bral jsem to jako totéž, co učení se DOS příkazů a konfigurace autoexecu a configu, abych si uměl hru vůbec spustit.
@Ringo (03.03.2023 20:08): Přiznávám, že hrát hry se slovníkem mě nikdy nebavilo. Když hraju hru, tak si ji chci užívat, bavit se, přemýšlet. A ne sedět se slovníkem a hledat každé druhé slovo.
@next_ghost (03.03.2023 20:00): A byl skvělý právě i na to, aby se člověk AJ začal příjemným způsobem učit. Já jsem to hrál se slovníkem v ruce (teda začínal jsem ale Space Questem 3, abych byl přesný, ale to na věci nic nemění)
@Fritol (03.03.2023 19:15): Vida, to jsem taky nevěděl. :D Myslel jsem samozřejmě Duck Tales pro DOS.

@Ringo (03.03.2023 08:37): Space Quest byl sice slavnější a lepší, ale v době, kdy se k nám konečně dostal, tvrdě narazil na jazykovou bariéru. Duck Tales může bez problémů hrát i mrně, co ještě ani neumí číst. Naopak ve Space Questu člověk bez solidní znalosti angličtiny nemá šanci.
To mě překvapuje. NES jsem ve škole nebo u kamarádů nikde neviděl. O Ducktales jsem se poprvé dozvěděl na nějakém zahraničním kanále typu Angry Nerd.
@next_ghost (02.03.2023 21:41): Tak s tím naprosto souhlasím a tvrdím to pořád, že pokud hra byla pecka v např. v roce 1992, je pecka i dnes a není důvod se nad ní nějak pohoršovat. Jinak teda ale nevím, jestli se tohle týká zrovna Duck Tales, hráli jsme to všichni, ale zrovna tuhle jsem hrál jen proto, že jsem zrovna v ten den neměl nic nového. Duck Tales se mi nelíbil už ve své době a považuji jej z tehdejší produkce za ten slabší kus (jak se často říká pro obhajobu dnešních poměrů na herním trhu, pamatujeme si jen ty lepší hry z té doby a přitom kdysi taky vycházelo mraky těch špatných her a tohle teda podle mě byla jedna z nich) a řekl bych, že Space Quest 1, 2 byl daleko slavnější a lepší.
Na účast hráčů budou mít největší vliv dvě věci - dostupnost hry a míra nostalgie. Disney kolekce slavila úspěch, protože měla největší dávku nostalgie z dosavadního výběru. U nás na základce jsme v hodinách informatiky strávili spoustu času hraním DuckTales (už nevím jestli jedničky nebo dvojky).

Podle mě ani trochu nevadí, že už má někdo danou hru dávno dohranou. Pokud byla nějaká hra dobrá, tak si ji po roce nebou dvou rád zahraju znova. Pro nalákání víc hráčů bych tak doporučil zařadit do výběru i hry, které jsou v našich končinách všeobecně oblíbené a mají víc než dost komentářů a hodnocení. Zvlášť teď na začátku, když se retro klub teprve rozjíždí. Třeba pak bude větší ochota zkoušet i nedoceněné klasiky, které českou kotlinu z nějakého důvodu minuly.
Já třeba se pojmu "retro" úplně vyhýbám. Přijde mi to jako volná disciplína. Klouzavý počet let nazpět mi také nepřijde jako dobrý pokus o definici. Osobně spíš dělím na různé technické, kvalitativné posuny. Pokud se dejme tomu 3 roky po sobě v herním žánru nic podstatného neudálo (hry vypadají skoro stejně, není nový žánr/podžánr apod.), proč by najednou díky klouzavému období měla být hra z prvního roku retro a hra z toho dalšího roku ještě ne? Takže spíš to beru jako 8bity/DOS/Amiga/NES/SNES/PS1...a pak to ostatní později :)
@Pluto (02.03.2023 14:03): Přitom ten parser je tak skvělá věc :-) Absolutně odpadá pixel hunting :-) A napsat si text, co má postavička udělat a mít radost, že to fakt udělala....no já měl z tohoto vždycky skvělé dojmy, jako by to byl takový bonus navíc. Samozřejmě rozumím tomu, že myš je pohodlnější.

Zak McKracken, to by byla výzva. Ovládá se myší, ale ta obtížnost, na to bych byl teprve zvědav :-)
@Ringo (02.03.2023 13:44): No, já si myslím, že velkým problémem Space Questu mohl být i parser (pravda, remaky tohle trochu odstranily). Já, ač jsem fanoušek adventur, tak mě parser vždycky odrazoval. Setkal jsem se s ním hlavně v začátcích v těch devadesátých letech, ale nikdy jsem si k němu nenašel vztah a jakmile jsem objevil, že se hra ovládá parserem, tak jsem ji rovnou zahodil.

Co se týče "retro" a roků, každý to má trochu jinak. Pro někoho jsou retro jen DOS a třeba PS1, pro někoho je retro, co vyšlo na předchozí verzi konzolí. Každopádně já to mám tak, že mi až tak nezáleží na tom, jestli je hra z pravěku, kolem roku 2000 nebo minulého týdne. Musí mě zaujmout a bavit. Je pravda, že těch, které by mě zaujaly, jsou spíše staršího data, ale rád si zahraju i moderní věci.
@Kwoky (02.03.2023 13:30): Já to mám přesně opačně, hry na PC do roku 1997 mě baví skoro automaticky, do těch od roku 1997 se musím značně, až na pár výjimek, nutit. Na konzolích to mám kapku posunuté, tam to mám do roku 2001, tedy do životnosti konzole PS1. Pak už mě to taky nebaví tak automaticky, jako hry před tím. Proto asi to retro vnímám jako něco, co někoho buď baví jako koníček, anebo naopak jej k tomu nedostane nikdo ani párem volů. A ten rok 1997 jsem níže taky uvedl právě jako počátek schůdnosti pro dnešní (mladší či zcela nové) hráče a retro je až to, co bylo před tím.

@Red (02.03.2023 13:24): To je právě otázka, a taky ten risk představit ne úplně profláklou hru. Zájem může jen překvapit. Nezájem v případě Space Questu byl ale dán podle mě už jen tím, že o neprofláklou hru nešlo.
Řekl bych, že se dost liší, co kdo vnímá jako retro. Pro mě je ta hranice docela ostrá, někde kolem roku 1997. Starší hry se mi hrají těžko, musím se do toho nutit a až na naprosté výjimky mě to moc nebaví. Ale jakmile spustím hru z přelomu tisíciletí, jde to mnohem snadněji a bavím se víc.

No a tuhle hranici bude mít každý někde jinde.
@Ringo (02.03.2023 11:21): Máš pravdu, že Hugo by mě asi přilákal, pořád ho beru jako jako rest. Na druhou stranu si nejsem jistý, jestli bychom dosáhli aspoň těch pět lidí:)
Podle mého povědomě ta meta a kritérium výběru her je jejich šedivost, cílem je dostat celosvětové hity s šedým hodnocením do bareveného. Proto asi bylo trochu zklamání, že se tak nestalo.
Nevím jak je ta reprezenativnost vypočítávána, ale přijde mi, že se pořád navyšuje a přijde mi střelené, že ani 14 hodnocení není dost.
@Fritol (02.03.2023 11:00): Šlo o diskuse. Přidávání novinek je pochopitelně samozřejmostí. Poznámky některých diskutérů kdysi občas naznačovaly, jakoby to tu hráči stařešin div ne zaspamovávali, zatímco diskuse u novinek stagnují. To už se neděje, protože někteří ti aktivní diskutéři u klasik už pověsili hraní na hřebík, nebo přestali do diskusí tak často chodit, protože už bylo vše potřebné probráno a odiskutováno, anebo tu přestali chodit úplně. Samozřejmě trend si určí uživatelé a stránky samotné. Diskuse už tu nejsou tak horentní, což dokazují i poznámky typu - dobře že tady zase přišel ten exot generující nicky, aspoň to tu zase žije :-) To je jen takový postřeh, nemusí to být statisticky úplně realita, jen jsem si zrovna toho nějak všiml.

Pokud je cílem Retro klubu vytahovat ne úplně provařené hry, tak právě Space Quest vlastně ani nemohl být úspěšný, protože to je jedna z pilotních sérií adventurního giganta Sierry-on-line. Takže se to tam spíše dělí na - "každý má dávno dohráno vs. nehrál jsem a nikdy nebudu, protože nehraji staré hry nebo nehraji adventury a nic mě k tomu nenaláká".

Takže pokud vůbec nejde tedy o stáří hry a nešlo o to se orientovat spíše na 3D tituly z doby ranných konzolí, které toho jsou schopny (N64, PS1), jak jsem to asi nepřesně pochopil s tím, že ten Space Quest jste tu dali kapku na sílu a pak z toho takto vyvodili ten závěr, ale klíčové je opravdu spíše lehčí zapadnutí či zapomnění dané hry, a chtěl jsi tu dát PC adventuru, přišlo by mi zajímavější, kdybyste sáhli po sérii Hugo's Horrific Adventure nebo Last half of Darkness sérii. A to bych do toho možná šel aktuálně i já, protože jsem někdy v roce 1993 měl tyhle adventury na disketě se shareware hrami, což byly vesměs dema s prvními úrovněmi her, hrál jsem je, ale nikdy jsem vlastně nedohrál do konce, protože jsem už nezískal plné verze, ani se už nedostal k jejich pokračováním, takže by to byl zajímavý návrat s tím, že si ty hry sjedu konečně celé a aktuální zájem více hráču o tito tituly, díky společné hráčské akci tady, by mohly být dobrou motivací.
@Ringo (02.03.2023 10:50): Uznávám, že jsem si ten postesk na začátku mohl nechat pro sebe. Nečekal jsem, že to vyvolá něco takového. Nepřijde mi, že bych to napsal nějak extra negativně. Zda bude letos ještě nějaká PC hra je otázkou, nicméně moc jsme s tím nepočitali ani kdyby SQ byl úspěšný. Vzhledem k podmínkám, které jsme si stanovili, je překvapivě dost těžké něco na PC vybrat. A taky chceme dat prostor co nejvíce platformám, což v 10 měsících je poněkud obtížné.

Zmíňenou dobu, kdy se upřednostňovaly diskuze u nových her si popravdě nepamatuju. Přidávání novinek smysl však dává, neb to zvedá návštěvnost víc, než staré hry. Logicky, lidi nejvíc googlí novinky.
@Fritol (02.03.2023 10:30): Šlo jen o můj dojem z toho celého. Pokud to má být o nějaké míře zájmu lidí a počítáš s něčím a ono se to nedostaví, tak je někde problém a pak se buď smíříš s tím - dělám to pro 5 lidí a nebudu si na to stěžovat, anebo uděláš projekt, který budeš formovat tak, abys zaujal více lidí a když se nedostaví, vyhodnotíš to jako spíše sáhnutí vedle.

To s křížkem po funuse jsem myslel tak, že po těch letech, kdy tady byla spíše atmosféra - rozjeďme diskuse o nových hrách, přidávejme novinky, neřešme pořád retro, rozjedeš najednou Retro klub. Já to jako samozřejmě vítám, o tom to není, že by ne. Jen si myslím, že tohle mohlo padnout na úrodnou půdu někdy v době, kdy se tady lidi o starých hrách aktivně bavili a diskutovali tu o nich (asi cca 6 - 8 let nazpět). Tak jsem to myslel. Teď tu máš sice stále pár hráčů starých her, ale kolik z nich se rozepisuje v diskusích o tom, že tohle hrají a dělí se o dojmy v diskusích u těch her? U Space Questů se to samozřejmě malinko rozjelo díky Retro klubu, což je jednoznačné +. Ale asi nelze očekávat vyložený nějaký boom. Postesk v článku nad malým zájmem naznačuje, že asi nebudeš chtít udělat podobný "přehmat".
@Ringo (02.03.2023 09:55): Já přece ale v článku nehodnotím Space Quest jako takový, nýbrž nižší účast. Měl jsem od minulého měsíce nejvyšší očekávání, protože šlo o PC hru. Docela si to překroutil, o žádném šlápnutí vedle nebyla nikde řeč.

Retro klub má spíše upozorňovat na historicky důležité, skvěle hodnocené, případně na prodejně velmi úspěšně hry, kterým se v Česku nedostalo pozornosti a odráží se to na nízkém počtu hodnocení. Nevím, proč bychom měli mapovat 3D éru. Zatím jsme hráli 4 hry (když berem kolekci jako jednu) a 2 z nich byly 2D, přičemž jedna z těch 2D sklidila největší úspěch v účasti, a to plošinovky z NES, které jsou v českých podmínkách větší retro, než Space Quest. Tudíž nechápu, o jaký křížek po funuse jde. Lidi to zdá se mají zájem hrát.

Když jsme tohle cele plánovali, tak jsme si říkali, že 5 lidi měsíčně budeme považovat za úspěch, a to se aktuálně daří. Hrají tu s námi retro hry uživatele, kteří jich jinak dle profilů odehraných moc nemají, tedy minimálně na konzolích ne, takže to vyvrací tvé tvrzení o zdejší atmosféře.

A co je retro a co ne asi moc rozebírat nebudu. Ať se ti to líbí nebo ne, tak hranice retra se s každou další generací posunuje. Vím, že je těžké přijmout, že něco, na čem 40yo+ člověk hrál ve svých 20s, je dnes už považováno za retro, ale je to tak.

Děkujeme za zpětnou vazbu, nicméně tohle celé je jen pokus inspirovaný zahraničí obdobou vázanou k retro konzolim od Nintenda a Segy. Akorát jsme to chtěli trochu rozšířit na víc platforem i s ohledem na herni výzvu, stav hodnocení na DH a čas hráčů, protože nikdo nemá měsíc co měsíc čas hrát 20h jrpg. Letošek dorazíme, co bude dál se uvidí dle vývoje během roku. Samozřejmě pokud tě napadá "upřímnější" formát, tak do toho, DH myslím uvítá víc článků a aktivit. Ostatně i tohle je reakce na jinak umírající blog a komunitní akce v posledních letech.
@Ringo (02.03.2023 09:55): Já v tom úvodu nikde nevidím, že starší PC hry už nebudou, jen že organizátory zklamala účast. Každopádně za sebe můžu říct, že si Space Quest II: Chapter II - Vohaul's Revenge určitě někdy zahraju, protože vyšel přesně v den, kdy jsem se narodil. Samozřejmě tu původní verzi. Jelikož ale byla v rámci Retro Klubu jednička a dvojka jen jako Retro achievement, tak jsem do toho nakonec nešel. Dva díly za sebou bych asi nedal. Jednou se ale do té dvojky pustím.
@Ringo (02.03.2023 09:55): Já bych asi nebyl na organizátory tak přísný. Ten počet komentářů a dohrání které Space Quest získal je dost významný a i když už podobná hra asi nebude, tak to za to stálo. Navíc zrovna Sierra s parserem opravdu není pro každého a to i když má rád staré hry. Lze samozřejmě očekávat že novější a přístupnější tituly budou populárnější, ale ani tak 3D Onimusha zrovna netrhala rekordy a jde zkrátka o klub pro menší počet lidí.

Díky volnosti v zadání jsem se k SQ vrátil v rámci remaku, ačkoliv originály mám dohrané a remake dvojky mě dokonce přivedl k Troll's Tale. Takže z mého pohledu to smysl má.

Jaké hry volit je složité. Ty hodně populární už většina hrála a naopak zapadlé kousky vzbudí menší pozornost. Pohybovat se někde mezi nebude lehké. Za sebe bych klidně volil i hry pro Spectrum, TRS-80 nebo Atari 2600 - aby to bylo co nejpestřejší, ale chápu že by se na to pak většina vykašlala.
Jen taková poznámka nezúčastněného pozorovatele.

Škoda, že ten dojem z Retro klubu po výběru Space Questu odnesla zrovna moje od pradávna srdcovka, byť teda na ně přibyly aktuálně komentáře, takže se do něj pár málo lidí přeci jen pustilo, byť by tak jindy před tím neučinili. Přesto rezonuje pocit nezájmu s výsledkem - do něčeho podobného už nikdy nepůjdeme. Škoda, ale chápu. Potom však ten Klub ale neodpovídá tomu, co si pod ním představit dle názvu.

Můj názor je, že je to hlavně tím, že je tady celá ta hra na "pojďte s námi hrát retro" tohoto typu "s křížkem po funuse", protože Space Quest 1 a 2 každý hráč, který je kdy chtěl hrát, už měl prostě dávno dohrané a kdo ne úplně dávno třeba v devadesátkách, tak třeba před deseti, pěti, nebo třemi lety, protože jej tady už nějaký klasikář na to dávno kdysi diskusemi nebo komenty nalákal. Celý ten projekt na mě pak působí nuceně, uměle a skoro bych řekl až mírně neupřímně.

A těžko dnes aktuálně nalákat hráče klasik na něco, co mají za sebou a mnohdy třeba už i na zopakovanou několikrát. A je asi docela naivní očekávat, že to přiláká nehráče retro klasik. A to i vzhledem k přístupu většiny uživatelů DH k retro hrám (tedy aspoň té nejaktivnější části, u které mám pocit silně odtažitého přístupu k retru). Asi se dalo očekávat, že tady Retro klub nenadchne něčím, co už tady retro hráči kdysi dávno v diskusích živili a byli vesměs postupem času většinou dávno vytěsněni poznámkami, že se tady pořád diskutuje o vykopávkách místo o novinkách, s tím, že hry už jsou dnes přeci někde jinde. Takže tolik můj názor k tomu, jelikož docela smutně kroutím hlavou nad tím negativním zhodnocením Space Questu 1 a 2 pro Retro klub.

Asi jste to měli spíše pojmout stylem i názvem jako např. "Historie starších her počínaje 3D érou (tedy 1997 - 2010)" a pokračovat v trendu nastoleným tou první hrou, co jste tu měli. Současně vybraná hra by tomu taky odpovídala. Přišlo by mi to autentičtější a upřímnější vzhledem ke zdejší většinové atmosféře, že herní éra 85 - 95 byla hrozná (říkám bez nějaké jízlivosti či touze po sporu, beru a přijímám, že to tady tak většina lidí má). Opravdové retro je totiž asi přeci jen stále éra 2D grafiky v CGA, EGA, VGA a člověk to musí mít jako koníčka, aby do tohoto šel. A pochybuji, že se to tady začne hromadně hrát jakože hurá, je to výzva. Sáhnout teda po skvělých adventurách své doby a pak říci, tohle ne, to bylo šlápnutí vedle...no nevím, fakt chcete hrát retro? :-)
@Kunick (01.03.2023 21:23): To by nedopadlo dobře. Během těch cca. 10 hodin, za které má člověk prozkoumat hru dost na to, aby napsal komentář, se v DF nedá moc pochopit ani základní ovládání. A to ani v té grafické verzi. XD
@Zoltan (01.03.2023 20:28): Všechny hry šly tak nějak odvodit z toho, co Fritol nebo Ronik přidali nebo editovali. Oba dopřidali hry z Disney kolekce, Ronik přidal SpaceVenture a Fritol editoval GoldenEye 007. Nic androidího v jejich aktivitách ale nevidím, snad jedině Metal Slugy, ale ty na Google Play zdarma nejsou.
@Jumas (01.03.2023 17:08): Tipy zajímavé, ale tady víc než o důležitost hry půjde o vývojáře tentokrát, kteří měli v tom, co dělali, po nějakých 10 let naprosto neotřesitelnou pozici jedničky na trhu.

Myslím, že to tu nikoho nenapadne, ale když už se vám to nebude líbit, tak se alespoň dozvíte něco nového, na DH a v Česku celkově dost opomíjeného. Ale tak baví mě vás napínat. :)
Jinak určitě dobrý výběr, protože Bondovky miluju jak filmové, tak ty herní, ale nevyšlo to ani na jednou platformu, kterou máme doma a Game Pass Ultimate ani emulátor mě nijak neláká. Navíc mám za sebou už remake. Do Retro achievementů by se hodilo zahrát si i ten remake, ale s jeho rozchozením bez příslušných konzolí bude asi trochu problém.

@Fritol (01.03.2023 17:05): Mravenci jsou i na iOS, tak to nebude ono :)

EDIT: Ještě mě napadl Arcade Volleyball :)
Ten příští měsíc bude takový experiment trochu. Nicméně pokud vás to tak děsí, tak vás třeba uklidní, že to bude asi hodinová záležitost. :) A nepůjde o Android hru, jen je Android aktuálně jediná platforma, kde jde legálně sehnat. Za mě jde o skvělou věc. :D Ale počítám s tím, že to bude měsíc s nejnižší účasti nejspíš.
Doufám že to nějak rozjedu, tuhle hru jsem si chtěl vždy zkusit. Navíc má na tak známou klasiku docela nízké hodnocení zde na DH.

A příští měsíc asi vynechám, hraní na mobilu nesnáším :) Dodnes si pamatuji tu nekonečnou necelou hodinku u hry Mandagon hranou před pár lety do výzvy :D
Jako mne se tenhle nápad i celkem líbí ale pořad čekám na hru která by mne oslovila což se zatím nedaří. Zlaté oko jsem hrál na N64 a moc si z nej nepamatuji. Nedávno jsem si to oživil v retru na digital Foundry kde mají detailní rozbor a teď tady, ale hrát se mi to nechce. Příští avizovaná mobilní hra taky nic pro mne. No uvidime časem :)
Řekl bych, ze hrát a dohrát tento kousek kdekoliv a jakkoliv bude docela orisek :-D jinak díky za super článek, rad jsem se dozvěděl něco zajimaveho ze světa teto hry.
@Kunick (01.03.2023 07:37): Upraveno, díky. Prodeje ofc podpořila verze prodávaná s konzolí, ale to je i případ Maria.

Jinak připomínám, že odměny si můžete vyzvednout i zpětně. Viz můj profil.

Tabulka pak bude taky doplněna během par dní.
"...třetí nejprodávanějších hrou na Nintendu 64 a překonal ho jen zmíněný Mário."
nešťastná formulace, pokud je zmiňován jen MK64, ale už ne Super Mário 64. A prodeje určitě podpořil i verze prodávaná rovnou s konzolí.