Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Rare

Spojené království
Založeno 1982
Společnost s bezmála třicetiletou tradicí vývoje her na všemožné systémy byla založena ve městě Twycross, v hrabství Leicestershire, ve Spojeném království. Společnost známá také jako Rareware, má od té doby na svém kontě desítky úspěšných titulů.

Za jejím vznikem stáli bratři Tim and Chris Stamper, jeden umělec, druhý programátor. Oba, ještě předtím, ale v témže roce, založili společnost Ultimate Play the Game (Ashby Computers&Graphics). Tu ovšem museli v roce 1985 prodat vývojářům z U.S. Gold, aby se vyhli finančním problémům a zabránili nutnosti prodat i Rare. Společnosti se už dál jen a jen dařilo. Potom, co dotlačili 8-bitové domácí počítače jako ZX Spectrum, Commodore 64 či BBC Micro k jejich limitům, zahájili v druhé polovině 80. let spolupráci s Nintendem, na jehož herní zařízení se Rare na dlouho zcela přeorientovalo.

Po zbytek 80. a po celá 90. léta tak vycházela produkce Rare skoro výhradně na NES, GameBoy, jeho následníka Color a Nintendo 64. Jen minimum her bylo v 90. letech vydáno jinde, třeba na konzole Segy či herní automaty. Právě v této dekádě vznikly série, díky kterým je studio u řady konzolových hráčů tak oblíbené. Byly to zejména Battletoads, Donkey Kong Country nebo Goldeneye 007.

Avšak ani období po roce 2000 se nedá označit jako úpadkové, třebaže co se složení a úspěšnosti her týče je zřejmé, že studio má nejslavnější dny zřejmě za sebou. Bratři Stamperové však udělali v roce 2002 obchod svého života, to když prodali Rare gigantu Microsoft, který udělal ze studia továrnu na exkluzivní tituly pro svoji, tehdy právě začínající, konzoli Xbox. 375 milionů dolarů bylo tehdejším rekordem v akvizicích videoherního průmyslu. Nejznámější hry, které vznikly v Rare pod Microsoftem jsou Kameo: Elements of Power, Perfect Dark Zero, Viva Piñata a Banjo-Kazooie. V lednu 2007 oznámila dvojice zakladatelů Rare odchod ze společnosti, aniž by nastínili své budoucí plány. V současnosti podnikají mimo herní průmysl.

V posledních letech Rare od „velkých“ her zcela upustilo. Do společnosti přišel designér Slim revize Xboxu 360, Scott Henson a Microsoft potvrdil zaměření společnosti na hry pro pohybový ovladač Kinect.