Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Paul Paul

podporovatel 29 let / uživatel / 4581 bodů

Komentáře

« Novější Starší »

Oxenfree


O Oxenfree jsem vůbec nic nevěděl, ale bylo to v humble bundle, hodnocení slušné - tak proč to třeba v rámci výzvy (#6) nezkusit.
A bylo to velmi příjemné. Má to podobně melancholickou atmosféru jako Life is Strange - skoro by mi nebylo proti srsti napsat že je to taková 2D alternative LiS. Nechce se mi o ději rozepisovat, protože děj/dialogy/postavy jsou hlavní deviza Oxenfree a čím méně toho člověk ví, tím víc si to užije.
Soundtrack je nádherný (poslechnu si ho i mimo hru), artstyle sice není vyloženě dle mého vkusu, ale nevadil mi.
Co ale musím vypíchnout jsou ty dialogy. Přirozeně napsané a perfektně namluvené, všechny postavy jsem si ve výsledku docela oblíbil. Ten systém kdy např. mluví víc lidí najednou, růžně se ten dialog dá přerušit v polovině věty - je to trochu náročnější na pozornost a vyžaduje to solidní znalost angličtiny, ale působilo to přirozeně a docela rád bych tento systém viděl ve více hrách. A těch dialogových voleb je spousta, některé mají i vliv na závěr, jaké vztahy mezi sebou postavy budou mít, což přináší další vítaný prvek interakce.
Anyway, Oxenfree můžu s čistým svědomím doporučit každému, koho baví hry jako Dreamfall či Life is Strange - na dialozích založené vztahovky mixnuté s mysteriózností.
+9+9 / 0

Chaser


Nečekal jsem, že ta herní výzva 2017 bude takovej raw hardcore. Hned první hra na holení, a rovnou nejhorší hra kterou jsem se kdy namáhal dohrát - to se nestává každý den.
Protože jsem s Chaserem strávil už takhle mnohem víc času než bych chtěl, nebudu se rozepisovat, místo toho nechám za sebe mluvit samotnou hru a mou dokumentaci z jejího hraní:

- ve vodárně mě to ještě bavilo, slušné tempo a hra odsejpá

- little tokyo má krásně zpracovanou vodu, a to i bez pixel shaderů (5% v hodnocení), tenhle level jsem hrál v roce 2003 v demu a líbil se mi, proto jsem byl i optimista a čekal jsem že si užiju i plnou hru v rámci výzvy. Skvělá hudba!

- bohužel pak následovalo trio misí z pekla - bránění trucku proti respawnujícím vlnám generických panáků, nejnudnější sniper mise v historii, a podmořské lovení koulí - všechny tři tyto mise kandidují (a vítězí) v kategorii "nejhorší mise ve first person akci ever"

- dveře. Připravte se, že jich potkáte identických cca 4841. Z nichž interaktivních bude cca 425. A všechny do jedněch se automaticky po dvou vteřinách zavírají, což vůbec není totální megavoser

- šachty. Do konce života nechci vidět ventilační šachtu. Občas jsem měl pocit že v nich trávím polovinu herní doby.

- žebříky. Už nikdy více. Žebříky jsou všude, protože kdo nemiluje ve hrách lezení po žebříku? Vrchol interakce přece. A nejlepší je když ho vyšplháte, a zezadu do vás okamžitě pálí hitscan nepřátelé aniž by byla možnost se bránit. Fun!

- ta chvála zpracování vody? Moře klukům krapet nevyšlo.

- vojenské základny v Rusku jsou fascinující - tolik sněhu! A..kvádrů!

- není nad pořádné propadnutí skrz mapu. Oldshool raw hardcore!

- kluci nezapomněli na záchody. Vávra by měl radost.

- doufám že máte rádi takzvané "jumping puzzles". V Chaserovi si užijete do syta, včetně takových evergreenů jako zaseknutí v geometrii či propadnutí mimo mapu

- každý správný cyberpunkový agent budoucnosti rád prolézá trubky. Co? Vy neradi prolézáte trubky? Kdo si myslíte že jste?

- a což takhle dát si zimní misi, v níž vás nepřátelé střílí skrze mlhu i stromy, jen proto, že jste si dovolili podívat se jejich směrem? Stealth? To je co?

- každej správnej marsovej agent se musí projít po povrchu marsu a bránit dveře. To ví přece každej. Ale pozor abyste se od nich nevzdálili! Přijde strýček Mission Failed a zábavu vám zarazí.

- když už jsme u toho Marsu, pokochejte se jeho krásným povrchem - Curiosity puká závistí!

- mimochodem, hra je příjemně meta a hlavní hrdina jí výstižně komentuje svým hrdinně dementním hlasem

- naštěstí to má konec, ikdyž to tak občas nevypadá, a ne, příběh za nic nestojí - zkoukněte si znovu Total Recall a uděláte lépe

- a nakonec jsem se stejně docela rozepsal...Damn you Chaser!

Pro: pár skladeb v soundtracku, na svojí dobu pěkná voda v kanále, první cca tři mise jsou ok

Proti: všechno ostatní...všechno.

+23+28 / -5

Dreamfall Chapters: Book Five - Redux


Wow. To bylo skvělé. Nechápu, jak takhle rozsáhlou (28 hodin), takřka tříáčkovou produkci dokázali vytvořit s tak nízkým rozpočtem a malým týmem (ikdyž ano, trvalo jim to).
Jsem rád, že na ten Kickstarter šli, protože mě tento Dreamfall bavil nejvíc. Byl ale dobrý nápad dohrát i první dva díly, bez nich by to nebylo zdaleka tak silné. A samozřejmě také počkat, až bude venku celá hra.
Některé věci bych vytknul. Nejvíc mě štvalo, že hra nijak nedá najevo prokliknutí interních monologů. Když jich má každý objekt ve světě několik, tak je hloupé muset klikat opakovaně. Přitom by stačilo zešedivět kurzor nebo tak.
Voice acting byl výborný, ale pár herců se až příliš opakovalo, hlavně ten co mluvil Vamona. Trochu to rušilo. A prvních pár hodin jsem si musel zvykat na hrubší hlas Zoe, ale po pár hodinách jsem si ji zamiloval stejně jako v původním Dreamfallu.
Facial animace by to chtělo zlepšit, ale furt mnohem lepší než Dreamfall a je to přeci jen indie hra, takže nekladu velké nároky.
A opět zde developeři připravili pár obskurně vágních puzzlů, kdy jsem ztratil trpělivost a prostě si to vygooglil. Přeci jen hledat v obrovské Marcurii nějaký jeden interaktivní objekt se kterým se dá něco dělat abych mohl něco udělat na druhém konci mapy..to není zábava, ale umělé prodlužování herní doby. Ale naštěstí podobných puzzlů moc nebylo.
Poslední věc, framerate. V určitých scénách framerate padal na 40, což na GTX1070 působí trochu nepatřičně. Ale u neakční adventury to není zásadní problém. Navíc Chapters vypadají opravdu nádherně.
No a proč dávám 90. Scénář. Sice Chapters začínají dost...zvláštně, první dvě, tři kapitoly (booky) téměř působí jakoby ani nebyly pokračováním Dreamfallu. Nic moc z otevřených dějových linií (a že jich bylo) se neřeší, místo toho se řeší pražsko-evropsko-arkadijská politika a korupce. Ale už tam mě Chapters hrozně bavily, díky atmosféře a zábavným postavám a dialogům. A ono se to pak rozjede a prakticky všechno co jsem chtěl aby se objasnilo..stalo se. Pár nezodpověžených otázek zůstává (např. co se stalo s rodiči Sagy?), ale to mi nevadí.
Navíc ten design lokací a jejich kontrast, to je prostě paráda. Europolis/Marcuria, průzkum obou jsem si užíval, i to jak se mění s časem. A tolik zábavných postav, samozřejmě Crow, ale i Mira a Nela a Likho a Enu a mnoho dalších. Zoe samozřejmě vládne, ale Kian a Likho a jejich buddy cop chemie přerůstající v regulérní bromanci, bavil jsem se :)
A vůbec mě překvapilo jak jsou Chapters napěchované humorem, i víc než TLJ a Chapters. Trochu mě zezačátku zaráželo kolik Fucků a občas i Cunt postavy pronášejí, ale já s klením nemám problém, takže jsem si zvykl. Ale byl to dost rozdíl oproti TLJ a Dreamfallu, jež byly mnohem výrazněji family friendly.
Jsem rád, že jsem se do Nejdelší Cesty pustil, všechny tři díly se povedly. Jsem zvědav co si Ragnar připraví dalšího. Chtěl bych i tu Nejdelší Cestu Domů, ale té se asi pěkných pár let nedočkáme, pokud vůbec někdy.
+4+4 / 0

Homefront: The Revolution


Homefront 2 mě příliš nezajímal. Jedničku jsem dohrál a nebyla to dobrá hra. Neambiciózní on the rails shooting galerie, jež byla i se svými sotva čtyřmi hodinami příliš dlouhá.
Dvojku už sice nedělal Kaos, ale když jsem se dověděl, že jí kuchtí Crytek UK, aneb patlalové stojící za Haze (a kdysi v dávné historii za prý dobrou sérií Timesplitters, ale ty jsem nikdy nehrál), enthusiasmu mi to také nepřidalo. Navíc ty trable při vývoji, bankrot vydavatele, změna týmu do Crytek Frankfurt, pak zase zpátky do UK, neplacené výplaty zaměstnanců, odchod poloviny studia, následné převzetí projektu Deep Silverem (a opětovný návrat developerů, včetně šéfa vývoje Hasita Zaly)...
Z toho prostě nemohla vzejít dobrá hra, ne?
No a dle recenzí taky nevzešla. Z mě nevysvětlitelného důvodu Deep Silver hru vydal cca 4 měsíce před dokončením, kdy zejména konzolové verze byly kvůli frameratu téměř nehratelné. PC verze byla zase sázka do loterie, někomu to jelo ok, někomu vůbec.
Dambusteři (aka Crytek UK aka Free Radical) naštěstí aspoň dostali od Deep Silveru možnost hru dodělat, ikdyž špatné recenze a nízké prodeje už to nezmění.

Tak tedy nejdřív v rychlosti tu technickou stránku - Homefront 2 vypadá fantasticky (Cryengine má prostě skvělé osvětlení), místy až fotorealisticky, a válečné zóny mají, obzvlášťv noci, skvělou atmosféru. Jak vystřiženou z year 2029 scén v T2.
Framerate je bez problému, pod 60 se dostal vyjímečně, žádný stutter jsem nepozoroval.
Nějaký ten AI sek se občas vyskytne, ale nic zásadního. Co mě rušilo asi nejvíc, byl občas viditelný pop-in, na tohle jsem už z her alergický.
Patche také přidaly možnost upravit si FoV a povypínat všemožné prvky HUDu, což se velice hodí (doporučuji toho povypínat většinu).

Nyní ale k samotné hře. Narozdíl od jedničky, Revolution je mnohem svobodnější záležitost. Odehrává se ve Philadelfii rozdělené na několik zón. Tyhle zóny jsou buď červené, kde se odehrála většina bitev proti Koreji (Revolution se odehrává 4 roky po američany prohrané válce), takže jsou vybombardované a dost mi připomínaly právě scény z Terminátora 1/2 roku 2029 (stejný rok kdy se odehrává Revolution, asi nebude náhoda). Tyhle zóny mají skvělou atmosféru a obsahují právě ten FarCry/STALKER-like gameplay se zabíráním základen a otevřeném boji proti vojsku KPA.

Žluté zóny jsou naopak plné civilů a je zde nutná spíš záškodnická činnost než otevřený boj. Nejvíc mi asi připomínaly intro HL2 po příjezdu do City 17, akorát zde jste aktivním záškodníkem, ne jen pozorovatelem.
Díky tomuto rozdělení je hra příjemně variabilní, není to jen o neustálém zabíjení.
Revolution má v některých ohledech sympatický smysl pro detail, viz
https://twitter.com/BlendoGames/status/776632296472313856

Mám rád hry které svůj interface zobrazují skrze ingame předmět - ve STALKERovi to bylo PDA, ve FarCry 2 handheld mapa, v Homefrontu je to korejský telefon :)
Arzenál mě bavil, pocit ze střelby skvělý. Zejména pistole s tlumičem a sniperovka. Zbraní není moc, ale každá se dá upravit do několika variant. Například pušku si předělat na granátomet, pistoli na uzinu apod. A nelze zapomenout samozřejmě bomby na autíčkách na ovládání, popř. plyšové medvídky.

Hra jako celek mě hodně příjemně překvapila. Takové lepší FarCry 4 a mnohem lepší než Division, které jsem hrál před Homefrontem. Ale nějaké nedostatky se najdou. Nejvíc mi pil krev opět tichý protagonista. Dokonce se zde, podobně jako v Battlefield 4, najde moment kdy na mě NPC řve "say something Brady!" což samozřejmě není možné. Působí to jak pěst na oko. Příběh a psaní jako takové přitom jinak není marné - tichým protagonistou tu byl docela promrhán potenciál. Jak já tenhle design nesnáším.
Pak by se dala ještě vytknout nepříliš dobrá AI, škoda že už asi nic nikdy nepřekoná první FEAR.

Jo a ten easter egg se fakt povedl.
+10+10 / 0

The Witcher 3: Wild Hunt - Hearts of Stone


Obsahuje mírné spoilery obsahu questů, nikoliv příběhu či závěru.

Bude trvat kolem deseti hodin, říkali. Bude se odehrávat na staré mapě kolem Oxenfurtu, říkali. Prý že to bude takový menší datadisk před hlavním chodem v Krvi a Víně.
Realita: hraní mi zabralo 20 hodin, téměř celý datadisk se odehrává v nových lokacích (ikdyž ano, na rozšířené původní mapě kolem Novigradu a Oxenfurtu) a obsahu a kvality to má víc než většina plnocenových AAA her. A to vše za dvě kila.
Začíná to nevinně. "Jdi do oxenfurtských stok, najdi tam monstrum co zabíjí ubohé panny a zneškodni jej." Ta nejklasičtější zaklínačská zakázka.
Jenže nic není tak jednoduché. Monstrum není tak úplně monstrum a po jeho zneškodnění se roztáčí vír událostí které Geralta zavedou na vesnickou veselku (spolu s chlastačkou na Kaer Morhen nejvtipnější část hry), vloupačku jak z klasického heist filmu (je možné si i zvolit pomocníky, navíc obsahuje pár luxusních referencí událostí z prvního dílu i Wild Huntu - a reflektuje i to, kde se zrovna hráč nachází) a završuje to questem u něhož si nešlo nevzpomenout na Silent Hill 2 a Jamesův příběh. Celé se to točí kolem dvou velmi zajímavých, dost nejednoznačných postav, Olgierda von Everec a Gauntera O'Dimm. Oba patří mezi jedny z nejzajímavějších postav co se v zaklínačském univerzu zatím vyskytly a moc rád bych je potkal někdy znovu (ikdyž, Geralt asi ne..).
Shani samozřejmě také nezůstává pozadu, a Olgierdův bratr Vladimír..ne, nebudu spoilovat.
Kromě příběhu jsou zde samozřejmě i nové klasicky kvalitní vedlejší questy, nová herní mechanika se slovotepcem, ale tu jsem prakticky vůbec neřešil (Zaklínače nehraju kvůli lootu a statům). Ale musím pochválit souboje, které mě zde bavily hodně, noví bossové se povedli. Hlavně ten poslední byl solidní výzvou, ale nakonec padl také.
Po technické stránce jsem kromě vtipného duckwalku na žádný bug nenarazil, hra ani jednou nespadla. Duckwalk vyřešil reload pozice.

Zkrátka, doporučení zní: koupit a dohrát.
Jo a dejte si tam tenhle mod:
http://www.nexusmods.com/witcher3/mods/755/?
Malinká věc která mi silně zlepšuje zážitek.
Na závěr pár pohlednic..
Z Kaer Morhen
Ještě jedna z Kaer Morhen
A z okolí Novigradu.
+23+23 / 0

The Witcher 3: Wild Hunt


Dva týdny po více než dvěstěhodinovém dohrání a já každý den bojuji se silnou chutí třetího Zaklínače znovu rozehrát. Stále si pročítám reddit a neogaf a ne a ne tento zážitek dostat z hlavy. Ale chci vytrvat, počkat na dva chystané datadisky, do té doby snad něco pozapomenout, a o to víc si pak druhé hraní užít.

Třetí hra od CD Projektu v řadě, a třetí stovkové hodnocení. To se zatím žádné jiné společnosti nepovedlo. A ne, ty hry samozřejmě nejsou bezchybné - když se ohlédnu zpět, tak u prvního Zaklínače bylo vidět že CDP si nejsou jistí co vlastně chtějí dělat, zda knižní sequel nebo reboot. Příběh tím dost utrpěl. Stále se jim ale tehdy povedlo vytvořit výborné RPG, s momenty na které nikdy nezapomenu. Už jen když se člověk podívá na první prototypběžící na Mortyr enginu, a poté na finální hru běžící přitom na prastaré NWN auroře, nezbývá než smeknout.

U druhého dílu už bylo vidět že CDP jasně ví, co chtějí dělat. Hra byla mnohem sebevědomější, po stránce příběhu a politiky se s ničím příjemně nepárala a i gameplay byl dost upraven směrem, jež mi vyhovoval - hlavně v tom přímém ovládání soubojů. Někteří lidé vytýkali absenci slovanské atmosféry z prvního dílu, ale mě to jiné zasazení nevadilo - atmosféra byla jiná, ale dle mého stejně výrazná. Chybky se samozřejmě našly (a některé má i třetí díl), např, inventář mohl být lepší, našlo se pár bugů a tak podobně. Vesměs prkotiny, z nichž bylo dost opraveno patchem nebo vylepšenou edicí.
Já obecně nesdílím názor některých, že absolutní hodnocení si zaslouží jen "dokonalé" hry. Já absolutní hodnocení dávám hrám, jež mi poskytly zážitek který nezapomenu, zážitek který je přeci jen výše než co zvládly ostatní hry. Za posledních 5 let jsem dal 10/10 čtyřem hrám, a všechny si to zcela zaslouží, chyby nechyby, bugy nebugy.

A Zaklínač: Divoký Hon je další z nich...a nejen to.
Třetímu Zaklínači se povedlo něco, co se zatím kromě New Vegas nepovedlo žádné jiné hře - a oproti New Vegas to Zaklínač dělá na mnohem větší škále, nemluvě o "production values", od grafiky přes animace, modely, textury či třeba soundtrack.
Mluvím o propojení nádherného rozsáhlého otevřeného světa s detailním, výborně napsaným scénářem - scénářem, jehož vysoká kvalita se neomezuje jen na hlavní příběh, ale i na všechny sidequesty, ať už jsou sebemenší.
Nejdřív k tomu světu. Nejedná se o jednu propojenou mapu. V CDP se rozhodli hru zasadit do severní Temerie a okolí Novigradu, pak na nádherné souostroví Skellige, no a samozřejmě nesmí chybět pevnost Kaer Morhen, jakož i pár dalších lokací. Tato místa jsou od sebe geograficky vzdálena stovky (tisíce..) kilometrů, takže by bylo nesmyslné aby okupovala jednu spojenou mapu. Já toto rozhodnutí vítám, svět je velmi variabilní, močály Velenu jsou naprosto odlišné s jinou atmosférou než má Novigrad a okolí, a ten má zase zcela jiný styl nežli drsné severské Skellige. Mimochodem Novigrad je něco fantastického - takhle rozsáhlé, skvěle vymodelované město ještě v RPG nebylo. Povídka "Věčný oheň" mi doslova ožila před očima. První příjezd byl hned dost drsný, zvláště pro čtenáře této povídky (a hráče druhého dílu).

Každopádně každé místo překypuje detaily, je radost je prozkoumávat (je nutnost vypnout si otazníky na mapě - ty radost z prozkoumávání dost kazí a je škoda že jsou defaultně zapnuty) a ozvláště pro čtenáře knižní ságy jako jsem já byla možnost se po těchto místech projít a osahat si je vyloženou radostí. Kaer Morhen je potěcha pro oko, Velen má zase tu výrazně slovanskou atmosféru a Novigrad...Novigrad.

Svět je ale jen jedna strana mince. Tou druhou je právě scénář. A zde se CD Projekt, respektivé jejich scénáristé jako Jakub Szamalek či Borys Pugacz-Muraszkiewicz velice vyznamenali, a hlavně ukázali ostatním společnostem (zdravíme Ubisoft/EA/Everyone), že otevřené světy nemusí být jen vapidním nákupním checklist seznamem plným cut and paste "obsahu". V Zaklínači neexistuje žádné "přines mi 10 krysích ocásků" či "vylez 30 věží". Zde má každý quest nějaký kontext, dává smysl v rámci světa a existuje pro něj důvod. A že těch questů je, a jakých..
Ale nebudu spoilovat, hra si to nezaslouží.
Z hlediska příběhu je toho mnoho co zde oceňuji, často jsem se zasmál jako blázen, jindy jsem neudržel slzy, ale vždy jsem byl zapojen do děje. Převedení postav z knih se CDP povedlo neuvěřitelně. Ciri, Yennefer, Dijkstra, Keira Metz..i takové méně důležité postavy jako např. Dudu. Dialogy s Dijkstrou ozvláště byly naprosto výživné. Jeho rant o Radovidovi jsem si musel pustit dvakrát, to se prostě ve hrách moc často nevidí.
Z příběhového hlediska mám jen dvě výtky, a zde tedy spoiler, raději nečíst před dohráním:
1. Dijkstra, jak jsem psal, je naprosto fantastická postava. Až na jeho posledních pět minut na scéně. Tam mi přišlo, že CDP došel čas a nestihli jeho storyline nějak lépe zakončit. To, co udělal je velmi out of character. Ale když už, tak měla být možnost se ho zbavit non-lethal způsobem. Např. Axii a rána pěstí.
2. Absence Saskie a Iorvetha. Moc velká škoda, na Saskii ozvláště jsem těšil, i jsem si importoval save kde jsem jí vyléčil, ale bohužel. Ani Filipa nevěděla kde se nachází.

Trochu doufám, že tyto nedostatky budou opraveny v chystaných opravách/DLC či těch datadiscích, ale pokud ne, přežiju to. (edit - osud Saskie byl odhalen v komiksu u vydání Hearts of Stone.)

Gameplay...gameplay pro mne byl bez problému. Čtu výtky na ovládání Geralta. Hmm, první půlhodinu jsem si zvykal že má větší setrvačnost než je zvykem, a že bude vhodné občas chodit, místo neustálého běhání. Pak jsem si zvykl a neměl jsem problém.
Je pravda, že Klepna se občas zasekávala, což při závodech na koních nepotěšilo. Párkrát jsem je opakoval. Detail.
Souboje...souboje jsou takové jaké bych čekal. Zlepšené oproti dvojce, s lepší odezvou ovládání a více možnostmi, a kompletní absencí QTE. Jsou zde skilly a kombinace jež jsou nevyvážené, ale to mi vůbec nevadí. Hrál jsem na třetí obtížnost (krev a zlomené kosti) a vyhovovalo mi to, ale příště dám nejtěžší. Bavilo mě využívat všechny možnosti - od olejů, různých lektvarů přes různé kombinace znamení.
Co by chtělo upravit (a dle Filipa Ženíška, šéfa lokalizace, se na tom pracuje) je inventář a možnost mít truhlu kam odkládat věci. Práce s inventářem byla občas krapet otravná (hlavně scrollování při crafting, hrál jsem na gamepadu a tam to ideální opravdu nebylo).
Ale abych ten předlouhý komentář shrnul - výše jsem napsal, že Zaklínač 3 je další desítkovou hrou, a nejen to.

Já mám na hrách nejraději zejména dvě věci - prozkoumávání krásných světů a silné, pokud možno nelineární, příběhy. A Zaklínač 3 oba tyto prvky spojuje ve vyšší kvalitě, než se to zatím povedlo jakékoliv jiné hře.
Díky tomu se stal nejlepší hrou, co jsem kdy měl tu radost zažít, a nelituju těch 6500CZK, co jsem za kombinaci GOG verze, sběratelky a Steam verze včetně datadisků utratil.
Už aby bylo jaro 2016, vyšel druhý datadisk a já si to celé mohl vychutnat podruhé.

Pár posledních postřehů:

- nenarazil jsem na žádný významný questbug

- hra je skvěle optimalizována, ultra + 60fps je na 970 realitou (jen foliage distance high)

- ovládání na gamepadu bezproblému, až na ty výtky s inventářem

- česká lokalizace má pár chybiček, ale jako celek je fantastická a děkuji Comgadu (a speciálně Filipu Ženíškovi) za její vysokou kvalitu

- anglický dabing mi vyhovoval, všem postavám hlasy skvěle seděly - ale toto je subjektivní, takže pokud někdo (zdravíme saye) preferuje polský, nemám s tím problém, hlavně no flame

- Yennefer. Jedině Yennefer. No flame pls.
+61+61 / -1

Lords of the Fallen


Tomasz Gop už při marketingu Zaklínače 2 často zmiňoval, že se souboje ve dvojce trochu inspirovaly u jeho nejoblíbenější hry - Demon's Souls. Tatam bylo rytmické klikání z jedničky. Nicméně v rámci univerza a zaměření Zaklínače bylo Gopovi asi jasné, že hru přímo ve stylu DS v CD Projektu moci udělat nebude, takže se po dokončení dvojky sebral a odešel ke kolegům v City Interactive, kde ve spolupráci s německými Deck13 navrhl a zrealizoval Demon's Souls po Polskoněmecku.
Osobně jsem byl na LOTF docela zvědav, přeci jen her v tomto stylu je dost málo (kromě těch od From Software mě napadají snad jen už výborné, ale pravěké Severance či Die by the Sword). Navíc jsem v Gopa měl důvěru, přeci jen by nezahodil roky života a šanci dělat Zaklínače 3 pro nějakou srágoru.
Naštěstí se LOTF opravdu docela povedli. Není to tak komplexní/obtížná hra jako Dark/Demon Souls, a není ani tak dlouhá - po zhruba 20ti hodinách jsem koukal na titulky - ale to hlavní co dělá, tedy souboje, dělá dobře. Brnění/zbraní/vybavení je spousta a je příjemné je zkoušet a experimentovat. Každý úder má sílu a dopad jak má být. Stejně jako v DS hodně záleží kolik toho má člověk na sobě a jaký má balanc (poise). Osobně jsem se pohyboval někde kolem medium brnění a vyhovovalo mi to - mohl jsem dělat kotouly, ale zároveň mě každá rána neshodila na zem.
Trochu mě mrzel design bossů, většinou to byli klasičtí trochu klišé humanoidní megarytíři, ti z Dark Souls jsou vizuální originalitou někde úplně jinde. Zabíjet je ale byla zábava, ne že ne.
Co se level designu týče..není špatný, ale doufal jsem ve větší variabilitu. Je propojený docela dobře, ikdyž na první Dark Souls samozřejmě nemá. Nekolik lokací se taky navštíví víckrát, ale nevadilo mi to. Samozřejmě jsem proboural spoustu zdí a našel skryté lokace, jak už to tak bývá.
Grafika má dva aspekty - technicky je výborná, hra světel a stínů, dobré textury..na druhou stranu, zvolený umělecký styl podobný Warhammeru mi moc nesedí, preferuji spíš ten klasičtější z Dark Souls / Zaklínače. Ale chápu že se chtěli trochu odlišit.
Ještě mě trochu mrzely neviditelné zdi..jen vzácně se dá nějak spadnout a zabít se, většinou tam je neviditelná zeď.
Z technické stránky ale musím LOTF pochválit. Hrál jsem po vydání patche 1.3 a nesetkal jsem se s jediným bugem. Hra ani jednou nespadla, framerate byl kolem 40-60 na maximální detaily, hrálo se to bezvadně (opět v borderless windowed módu, který je zkrátka super). Internet nadělal spoustu povyku kolem ochrany Denuovo [která očividně funguje výborně, vzhledem k absenci cracku a tedy i zdejších komentářů ;-)], ale nijak se neprojevovala ani nezpůsobovala žádný problém.
Co jsem četl tak se LOTF prodalo hráčům kolem 200,000 kopií, což mi přijde jako hodně málo, vzhledem k absenci warez verze a přítomnosti na všech třech platformách. Snad to ale bude stačit k tomu aby hra časem vydělala na pokračování, které by mohlo být ještě o dost lepší. I tak ale na první pokus v žánru, od firem které nikdy hru tohoto stylu neudělaly - skvělé.
+12+12 / 0

Battlefield 4


Battlefield 4 je perfektní ukázka konceptu "silent protagonist" dovedeného ke své zrůdné (ne)dokonalosti. Jakkoliv mě němí ňoumové, za něž mě vývojáři občas nutí hrát, obecně štvou (damn you, Valve!), tak snad nikde to ještě nebylo tak očividně mimo, jako v singleplayer kampani BF4. Až se mi nechce věřit, že to tak hloupě opravdu napsali. Nejvíce mě po dohrání pobavilo, když v credits pod záložkou "story" bylo 5 (!!) jmen!
Když pominu, že 5 lidí na pětihodinovej tunel v němž hlavní hrdina nemluví je extrémní overkill (Vávra by o tom řekl svoje), tak dát hráči roli velitele týmu, který je hloupé nemluvně..to už je opravdu donebevolající debilita.
Hráč je tedy jen jakýmsi observerem - kolem něj se dějí události, lidé spolu mluví, objímají se, vtipkují, ale Recker/Hráč je jen němý Ňouma co může leda tak vraždit tisíce rusů či číňanů.
Ale ikdyž člověk p(r)omine tu Demenci Tichého Protagonisty (tm), tak je scénář v mnoha ohledech naprosto dementní..ale o detailech se tu už rozepsali jiní.

Proč tomu ale dávám stále ještě lehce nadprůměrné hodnocení ?

Protože mě to, i přes tu všudypřítomnou demenci, solidně bavilo. Prostě si po práci sednout a hodinu střílet v nádherný, fakt krásný, grafice (1080p/60fps/ultra), občas se kochat nějakým tím bortícím se mostem či letadlovou lodí či mrakodrapem, poslechnout si pěknej soundtrack od Johana Skuggea (hlavně song Jin Jie's Revolution se povedl)..proč ne. A mise v Šanghaji, nebo ta v horách..ty mě bavily fakt hodně. Obecně mi přišlo že se i autoři snažili o trochu více otevřenosti v herním designu - docela často se přestřelky konaly na slušně rozsáhlých plochách, kde bylo potřeba zničit i nějaké ty tanky a tak.

Ale pokud by DICE někdy chtěli udělat něco, u čeho bych neměl pět facepalmů za hodinu, dost bych to uvítal.

Pro: Nenudilo mě to, vysoký production values

Proti: Kompletní debilita scénáře ve všech aspektech, nevyužitý potenciál

+22+22 / 0

Metal Gear Rising: Revengeance


Ne, tyhle hry prostě nejsou pro mě. Proč si je sakra kupuju ? Hraju to na normal a stejně mi Armstrong (final boss) zabral tři čtvrtě hodiny nezábavy. Samozřejmě, po půl hodině bez úspěchu pak na netu zjistím, že hra obsahuje bug, kdy je potřeba snížit v určitých případech rozlišení, jinak nefunguje sekací mód správně. Samozřejmě jak jsem tohle udělal, tak jsem bosse umlátil na první pokus.
Ale i tak, MGR mě navždy vyléčilo ze zvědavosti o hrách tohoto typu - už DMC mě místy dost silně nudilo, Darksiders jsem nikdy nevydržel déle než pár hodin, Castlevanii jakbysmet.
A stejně jsem si MGR koupil, přeci jen první Metal Gear na PC po 12 letech, to se musí ocenit, ne ?
Já na tom vidím ty řemeslné kvality. Pro fanoušky tohoto žánru mlátiček, co se předhání ve sbírání ranků S, hrají aniž by je nepřátelé zranili, znají všechna komba nazpaměť a mají vyupgradované všechny schopnosti, jo, pro ty je tahle hra určitě boží.
Ale mě tenhle žánr prostě nudí, neustále něco mlátit, popř. koukat na vymydleně japonský soap opera cutscény. Občas se vyskytlo něco fakt cool, a místy mě to přeci jen chytlo..ale stejně, tenhle žánr prostě není pro mě.
Těch lehce nadprůměrných 60 dávám za tu očividnou řemeslnou kvalitu a za fakt, že jsem to přeci jen dohrál a místy se bavil. Ale už nikdy žádnou další podobnou hru hrát nechci. Mám dost.

...jo a snad nikdy jsem neměl takhle zpocený ruce a mokrej controller, v kombinaci s chtíčem ten controller prohodit plazmou. Jo vlastně měl, u Dark Souls. Zkurvení japonci :))

Pro: Pro fanoušky žánru skvělý.

Proti: Nejsem jedním z nich. Plus ten otravnej bug.

+13+16 / -3

Remember Me


Dohráno. Audiovizuálně hra roku, a nejen tohoto. Design NeoParis je hlavní pozitivum hry, prakticky neustále jsem se kochal. Unreal Engine 3 bych bez loga v intru nepoznal.
Hratelnost průměr - souboje mne víceméně bavily, jak jsem se do nich dostal (což bylo celkem rychlý). Mixování presenů jsem ale využíval poměrně málo, v podstatě jen na bossy.
Platforming slabý, čistě follow the arrow, ale právě díky tomu designu prostředí to tak nevadilo. Memory remixy skvělý, chtěl bych víc a komplikovanější. Ale zajímavý nápad a solidní zpracování, plus je to řádně creepy (hlavně jeden konkrétní..).
Příběh zajímavý, poměrně komplexní se všemi těmi vzpomínkami a jejich modifikacemi. S koncem spokojenost (ikdyž ten boss fight, heh..).
Chci open neoparis world dvojku s propracovanějšími mechanikami - obdobu Dishonored kdy by cíl byl ukrást vzpomínky místo assassinace, například.
Vím že se jí nedočkám...a je mi to líto. Snad DontNod vydrží.
+14+16 / -2

Aliens: Colonial Marines


Nejprve disclaimer: Hru jsem včetně všech DLC koupil v PC verzi za 160Kč na GMG, před hraním jsem (znovu) shlédl první tři díly filmových vetřelců (DC cuts), a hru hrál na TV s gamepadem.

ACM je hodně kontroverzní hra. V době vydání to byla hra s mnoha bugy, nedodělky a grafikou jak z roku 2001 - prakticky žádné efekty a nejhorší textury v AAA hře vůbec.
Nedivím se tedy těm nízkým hodnocením. Jenže, Gearbox (či Timegate, či kdokoliv kdo na tom pracoval) se pochlapili, a vydali několik mnohagigových oprav - a když jsem hru hrál nyní, tak se v podstatě jedná o jinou hru. Nejen ta grafika je na mnohem lepší úrovni - spousta nových efektů (nové light points, fog zones, color grading, ambient occlusion, chromatic aberration...), textury se dočkaly čtyřikrát většího rozlišení..ale, a to hlavně, AI byla razantně vylepšena včetně chování vetřelců, a bugy byly odstraněny - v podstatě na žádné jsem nenarazil.
Další prvek co byl při vydání hodně kritizován byl děj, hlavně tedy "oživení" Hickse, které v hlavní kampani nebylo nijak logicky vysvětleno. No a tento problém zase řeší datadisk Stasis Interrupted, který objasňuje (poměrně logicky a zdařile) jak přežil Hicks, ale i co vlastně uvedlo do chodu události Alien 3 (mimochodem film, jehož první dvě slova jsou "Stasis Interrupted").
Takže pro plný zážitek doporučuji shlédnout první tři filmy a pak rozehrát plnou PC verzi (jen ta se těch obřích oprav dočkala) A:CM.
Dost ale o genezi stavu hry.
Nyní rozeberu přednosti a nedostatky.Nejdříve proč se mi hra dost a nad očekávání líbila:

Za prvé, většina prostředí ve hře jsou z filmů a jsou opravdu detailně převedena. Když jsem se procházel po Hadley's Hope, např. Medlab aka místu kde Ripley spala vedle Newt pod postelí, načež na ně zaútočil Burkem vypuštěný facehugger, a všechny propriety (včetně mrtvých facehuggerů) jsou tam, kde byly ve filmu...nebo když se snažím potichu proplížit kanalizací (mimochodem skvělá, atmoférická mise) a najdu tam hlavu Casey, alias Newtiny panenky, nebo když si mohu prohlédnout Engineera v Derelictu hezky detailně zblízka, přesně zpracovaného podle prvního Vetřelce...moje srdce hardcore Alien fanouška je prostě nadšeno. Tuhle filmovou sérii miluju, a ACM v přenesení jejího světa do herní podoby nemá konkurenci. Atmosféra je spot-on.

Za druhé, zbraně jsou převedeny se stejnou láskou jako svět. M41A Pulse Rifle, SmartGun, motion tracker...takhle věrně tyto "pomůcky" ve hrách ztvárněny ještě nebyly, navíc jdou upravovat, a jako bonus je možné najít legendární zbraně mariňáků z filmu - celou hru jsem střídal Pulse Rifle s Hicksovou brokovnicí, ale když jsem našel klasický SmartGun s ikonickou červenou bandanou Vasquezový, musel jsem ho použít až do posledního náboje :-). Mimochodem to, že je SmartGun "disposable" zbraň, tedy nedá se přebít, je dobré designérské rozhodnutí, protože to přeci jen je brutálně overpowered kanón. Chování zbraní je zmáknuto zábavně, mají dobrý feeling a přesné zvuky. Motion tracker to samé, konečně je potřeba ho držet! A ne jen jako součást GUI /AvP hry/.

Dále, příběh samotný je napsán poměrně slušně (hlavně pokud člověk bere v potaz Stasis) a obsahuje hlášky a rozhovory u nichž jsem se místy příjemně pousmál.Postavy jsou namluveny skvěle, hlavně Bishop či hlavní mariňáci Winter/O'Neal/Cruz. Paradoxně nejhůř je na tom Hicks - Biehn zní místy krapet znuděně, ale nic co by mě nějak aktivně prudilo.

AI parťáků byla OK. Občas někoho sejmuli, nepletli se do cesty. Víc od AI parťáků ve hrách ani neočekávám.
--------
Co se ne úplně povedlo a upravil bych:

Místy jsou ACM příliš přehnaní co se množství nepřátel týče. To, že se ve hře bojuje proti vetřelcům i lidem zhruba stejnou mírou mi nevadilo /variety is spice of life/, ale občas těch neprátel prostě bylo moc a šlo to až příliš do Call of Duty teritoria. Ubral bych na množství a přidal na tuhosti. Vetřelci se v opatchované verzi chovají OK, neviděl jsem nějaké hloupé glitche kterých byl po vydání plný internet, nicméně je pravda, že v AvP 2010 mi přišlo že se chovali ještě o něco lépe, fluidněji, více využívali prostředí.
Dále mi přišel zvláštní efekt smrti, kdy obrazovka ztratí barvu a kompletně se pauzne, než se začne nahrávat pozice, ikdyž to je prkotina.
Cutscény mají dost hroznou kvalitu a modely postav v nich jsou opravdu dost slabé, odpovídající tak roku 2005. Opět, detail, povrchová prkotina, ale mrzelo to.
--------

Celá hra jde hrát v co-op, a to včetně datadisku Stasis, ale nezkoušel jsem, příběhové atmosférické hry preferuji o samotě. Z multiplayeru jsem zkoušel mód Bug Hunt na mapě Tribute, který jsem včera hrál asi dvě a půl hodiny do tří do rána, protože to byla naprosto skvělá zábava. Mapa Tribute je s láskou detailně převedená kolonie Hadley's Hope. Mimoto jsou tu i jiné módy, a mapy s všeříkajícími názvy jako "Nostromo" či "Fury 161" - ale ty jsem zatím nezkoušel.

Jak to shrnout? Při vydání jsem měl chuť zajet do Austinu a spáchat na Gearbox hromadný atentát. Ale trpělivost se vyplatila, hru nakonec uvedli do velmi solidního stavu, a mě tím poskytli nejlepší vetřelčí zážitek od AvP 2 z roku 2001.

Pro: Skvělé převedení světa filmů do herní podoby, atmosféra, hudba, zábava

Proti: Místy špatný balanc množství nepřátel, nepříliš inventivní závěrečný boss fight

+32+33 / -1

Assassin's Creed III


Safra tak nakonec to bylo vcelku skvělé. Vytknul bych hlavně tři záležitosti:

- přehnaně checklist/fetchquestový game design: těch cut and paste úkolů, hledání všelijakých blbin a donášení něčeho někam tam bylo opravdu moc. Mapa je plná, ale většina toho jsou nepodstatný hovadinky

- příliš uspěchaný závěr: ten v přítomnosti - příběh završený po pětici her bych čekal trochu delší, rozmáchlejší. Pointa konce jako taková OK, ale měli si dát víc práce se zpracováním. Connorův příběh tímto netrpěl a byl zakončen výživně, jak to má být.

- craftování, alias nejzbytečnější herní prvek roku 2012, který jsem nevyužil ani jednou

Naopak co se mi líbilo, je to celé dost dobře napsané, Frontier je nádherný a to v zimě i létě, stejně tak města. Příběhové i ty hlavní vedlejší mise měly solidní variabilitu, hodně se mi líbilo to hledání pokladu. Námořní mise jsem dělal jen ty hlavní + dopadení Biddla, ale ty byly místy opravdu famózní, hlavně za bouře.
Vrcholem hry pro mne byly mise po boku Haythama, tu jeho interakci s Connorem byla prostě zábava sledovat a ovládat.
Mise v přítomnosti mě bavily taky hodně. Je to příjemné oživení, po běhání v přírodě si vylézt na mrakodrap či přelézt MMA arénu.

Save mi ukazuje 25 hodin hraní, synchro 69%. Slušný macek.
+15+15 / 0

Spec Ops: The Line


Tak mne zase jedna hra po roce donutila napsat komentář.
Čím se to Spec Ops: The Line, hře s dost možná nejgeneričtějším názvem pro videohru vůbec, povedlo?
Gameplay to nebyl. Ne, gameplay je velmi kompetentní, ale zcela standardní third person shooter affair. V podstatě identická záležitost s Gears of War a desítkami dalších cover stříleček. Na rozdíl třeba od Maxe tu ale nejsou vychytávky typu bullet time. Je tu jen střílení z coveru, občas z turretu, občas ozvláštněné možností prostřelit sklo a zavalit nepřátele pískem. To je asi tak všechno v čem je gameplay zajímavý. Ale nechápejte mě špatně - Spec Ops se hraje dobře. Jen v ničem neinovuje, je to zcela standardní záležitost. Co mne v rámci gameplaye lehce potěšilo - nepřátelé nejsou bullet sponges. Stačí jedna dobře mířená a jdou k zemi.

Takže co mě na Spec Ops tolik zaujalo ? Scénář! U military střílečky, co se genericky jmenuje, genericky vypadá, a dokonce se genericky hraje, docela překvápko.
Scénář je totiž z části napsán jako satira ostatních military her. Nehrajete tu za hrdinu. Hrajete tu za vojáka co chce být hrdina, ale zoufale se mu to nedaří. A tak se noří do hlubin zvěrstev a šílenství a ne a ne se z toho dostat. Nic kolem nedává smysl, jediné co lze udělat je pokračovat v před, a doufat že to smysl dávat začne. A ono začne. Ale to už je příliš pozdě...

Chce se mi to tu všechno vyspoilerovat, ten závěr na mne tak zapůsobil. Ale neudělám to. Třeba si tu hru někdo koupíte (teď je na amazonu za 500) a budete si ten hnus chtít "užít" sami. Hnus v nejlepším slova smyslu.

Co bych ještě zmínil. Zaujala mne hudba. Ta dávala těm přestřelkám občas solidní nákop. Například když začali hrát Mogwai jejich Glasgow Mega-Snake. I obyčejná přestřelka prostě dostala grády.
Prostředí Dubaje je taky element co hru povyšuje nad konkurenci. Sice jeho potenciál není naplno využit, a z mne neznámého důvodu ty hlavní budovy (Burj Khalifa, Burj Al Arab) vzledem vůbec neodpovídají skutečnosti, ale i tak si zdejší pískem zavátý Dubaj zachovává v rámci her unikátní atmosféru.
Z technického hlediska jsem nenarazil na problém, ovládání x360padem v 60fps přesné a bezproblémové. Grafika průměr, ale ten Dubaj to zlepšuje.
Spec Ops: The Line si rozhodně časem zahraju znovu. Doufám, že se hry prodá dost na to, aby Yager jako studio nezaniklo.

Pro: V rámci military stříleček vynikající scénář, výborná hudba, design Dubaje

Proti: Je to krátké (ale lepší než kdyby to bylo přehnaně dlouhé, že), gameplay bez inovací

+19+19 / 0

Deus Ex: Human Revolution


Dohráno. Steam ukazuje téměř přes 40 hodin. Prozkoumával jsem všechno, prolézal všechny šachty, hackoval všechno..takže to tak asi bude. Užil jsem si to. Deus Ex 3 je dobrá hra, a asi i důstojný prequel. Core gameplay je solidní, atmosféra vtahující, příběh slušný, dialogy výborně napsané i zahrané, plus občasné dialogue battles? Super.
Ale je to hodně věcí co mi vadilo, ne že ne.

Např. third person takedowns. Jsou pěkné na koukání. Jenže jen na koukání. Není to gameplay, jen animace. Animace při které se zastaví čas, takže občas vypadá docela debilně. Zkrátka "press a button and awesome happens". To do Deus Ex nepatří..
Neustálé odměňování XP za každou blbost, a navíc takovým tím stylem "když ho omráčíš, dáme ti víc XP"...to tu taky nemá co dělat.

Ingame ekonomika moc nefunguje. Peněz je moc, není za ně moc co kupovat, praxis bodů bylo tolik že jsem nevěděl co s nimi. V jedničce jsem si vážil každého kanistru s nanoboty, navíc šel použít jen jeden ze dvou do každého slotu (yay replayability!). Zde jsem na konci měl i takové krámy jako dermal armor, prostě proto že už nebylo do čeho body cpát. A stejně jsem např. silent running nebo typhoon využil dvakrát za hru..

Taky mě štvalo jak tu zpracovali energii. Dobíjí se jen jeden point, na zbytek je nutné žrát čokoládu. Takže jsem bad ass agent nosící shades i ve tmě, ale abych mohl někoho omráčit, musím si dát Snickers? WTF.Tohle zpracování docela omezovalo možnost používat a kombinovat schopnosti.

Boss fighty. Zbytečný, nudný, o ničem. Ne ani tak proto, že by ty samotný souboje byly tak hrozný. Spíš jde o to, že ty bosse prostě hráč, ani Adam, nezná. Prostě na začátku je s nima jedna animace a to je všechno.Jsou zcela 2D. Takže žádnej boss fight zde nemá ani procento náboje co měly boss fighty s Annou, Simmonsem nebo Guntherem.

No trochu jsem zarantoval. Je to skvělá hra. Ale mohla být ještě o dost lepší. Ale jakožto debut nového studia je to úspěch. Snad bude další hra ještě blíže ideálu 11 let starého Deus Ex.

Pro: Atmosféra, dialogy, jádro gameplaye

Proti: Některá design decisions, slabší grafika

+57+57 / 0

Duke Nukem Forever


14 years in the making...
Škoda že hru nevydali v roce 2001 ve stylu toho slavného traileru. To, čeho jsme se nakonec dočkali, je totiž o dost slabší. Sice lepší grafika (ikdyž na dnešní dobu už samozřejmě také zastaralá...zastaralá by byla i v roce 2009, kdy byla singleplayerová část dokončena), ale co se designu levelů týče, ten trailer vypadá zajímavěji než nakonec finální hra. Zezačátku je to docela dobré - spousta interaktivních prvků, casino, Vegas, Duke Tower...
Je to celkem zábava. Ale pak přijde část v Hoover Dam, jež trvá odhadem tak 3 hodiny (z cca 8smi co trvá celá kampaň), a ta je z 99% nezajímavá, nudná, okoukaná..no jak něco z Fearu 2. Lazy design, ošklivý na pohled, nudný na hraní.

Právě tato část způsobila snížení hodnocení na 60%, původně jsem uvažoval o 75%.
Když ale pominu tuto část tak mě Duke bavil slušně a rád bych se dočkal pořádného pokračování (tak do dvou let), které rozvede interaktivitu ještě dále a přinese mnohem lepší a zajímavější prostředí.

Co mne potěšilo, po dohrání se zpřístupní bonusy - několik trailerů/videí z vývoje (i některé dříve neviděné), hezky udělaná timeline vývoje a tak.

Pro: Duke má stále charisma, interaktivita světa vyšší než jinde, občas je potřeba (lehounce) zapojit mozek, stále je to celkem zábava

Proti: nudnější druhá polovina hry, některá špatná design rozhodnutí, nevyužitý potenciál, 14 let čekání

+29+30 / -1

Need for Speed: Hot Pursuit


Ale tak jsem to cca hodinu a půl hrál. A už je to odinstalovaný. Grafika prostředí a aut krásná, nedostatkem je jen chybějící antialiasing. Ale jízda v noci za bouře je fakt pěkná. Jenže k čemu to je, když mě ta jízda vůbec nebaví. Jak jsem už rozmazlenej z Shiftu a jeho geniálního interiérovýho pohledu a pocitu z jízdy, tady není prostě nic. Furt jedu tupě s plynem na podlaze, catchup zařídí vše potřebný - hrozná nuda. Policajty jsem ani nezkoušel. Stačilo mi těch cca 6 závodů aby mě to přestalo komplet bavit..takže sorry, EA, no buy. Příští rok aspoň bude Shift 2.

A pořád si nemůžu pomoct - kdyby vzali právě Shift a jeho interiéry + driving feel + lehce tweakli fyziku, a postavili Hot Pursuit hru kolem tohoto základu, tak by z toho mohl být důstojný nástupce klasického NFS III - HP. Tento criterioní pokus je spíš nástupcem NFS6 - HP2, který taky za nic nestál :(.

Hodnotit nebudu, přeci jen jsem hrál staženou verzi na otestování místo chybějícího PC dema.

EDIT o půl roku později: Nakonec jsem hru koupil (za 150 orig. krabička, neodolal jsem). Ne že bych na samotnou hratelnost nějak změnil názor, ona to prostě je nic extra arkáda s příšernou rubberbandovou AI, ale nakonec jsem si zvyknul a docela mě to i začlo bavit, hlavně s lepšími auty. Navíc ta grafika je fakt nádherná.Ale víc jak 6/10 si to nezaslouží.

Pro: krásná grafika prostředí a aut

Proti: bohužel je to nuda, žádný pocit z jízdy, fyzika, zábava

+7+10 / -3

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat


Do třetice všeho nejlepšího! Call of Pripyat je úchvatná hra. Přesně takhle jsem si představoval že se Stalker bude hrát, když jsem na něj v roce 2002 četl první preview :). Mnohem otevřenější lokace (v podstatě jen 4 loadingy za celou hru, jen v první zóně jsem strávil snad 14 hodin..), náhodné ultra-atmosférické emise, víc druhů mutantů (každý unikát), perfektně zpracovaný systém upgradů zbraní/obleků, skvěle propracované sidequesty (nevěřil jsem že něčeho takového jsou v GSC schopní, překvapili mne!), unkátně nadesignované anomálie (zapomeňte na ty fádní efekty v SoC!), super zábavné hledání/prodávání artefaktů, příjemné pokecy s postavami, žijící zóna kdy stalkeři bojují proti banditům a ti všichni protu mutantům, ATMOFÉRA, lovení bloodsuckerů v noci za bouřky v bažině, kdy je lokalizuji pouze podle šlápotů ve vodě, ATMOSFÉRA, konečně hodně dobře zpracovaný konec reflektující volby během hry a životy nebo smrt ostatních postav, ATMOSFÉRA, jo a abych nezapomněl, má to nejlepší atmosféru co jsem kdy ve hře viděl.

10/10 a nejlepší open world shooter vůbec.

Za rok si to dám s Complete modem znovu, to už snad bude hotov :).

Hrána - Steam verze 1.6.2
...přitom moje první dojmy skutečně pozitivní nebyly, ale jak mne to překvapilo!

Pro: Neskutečný zlepšení na všech frontách, všechny herní systémy dotaženy k dokonalosti (artefakty, questy, upgrady...)

Proti: možná slabší grafika (ale plně dostačující na vytvoření dokonalé atmosféry), cca dva bugy na něž jsem narazil (zásek jedné postavy ve dveřích..)

+35+35 / 0

Dragon Age: Origins


Dragon Age je masivní RPG. Po dohrání můj save ukazuje 50 hodin, a to jsem určitě nějaké ty sidequesty vynechal.Vyniká dokonale napsanými postavami s nimiž lze vést dlouhatánské dialogy a zábavnými questy.Právě quest design bych vyzdvihl - prakticky každý quest má několik možností splnění a nejedná se vždy o černobílé volby.Postavy jsem si oblíbil snad všechny, ikdyž nejlepší byla Morrigan, Sten a Shale.A Zevran.A Alistair. OK, prostě byli super všichni : ).Pokecy v táboře pro mne byla nejzábavnější část hry.Co mě ale moc nebavilo bylo množství soubojů. Tady to Bioware dost přepískli - tolik filler soubojů se jen tak nevidí. Cca po 30 hodinách jsem to přepnul na easy, protože mě ty boje prostě už tolik nebavily.Zbytek hry mi to ale vynahradil.
Celkově mám po dohrání dobrý pocit. Asi znovu DAO hrát nebudu (příliš dlouhé a příliš málo času), ale to jedno dohrání bylo super.


Článek od autora Nameless Modu pro Deux Ex, který krásně vystihuje proč je vlastně Dragon Age neskutečný achievement.

Pro: skvěle napsané postavy a dialogy s nimi, propracovanost světa, design questů

Proti: generičnost všeho (ale alespoň to bylo zpracované do detailů!), příliš mnoho filler soubojů, takže ty důležité neměly takový dopad

+21+23 / -2

Resident Evil 5


RE5 je první Resi jež jsem dohrál. Je to v podstatě hrozná lineární blbost s typicky japonsky dementním příběhem a over the top postavami i akcí. Jenže má obtížně definovatelné kouzlo, takovou..návykovost.Prostě mě to bavilo hrát a dohrát. Přestože obsahuje spoustu boss fightů (kterýžto koncept nenávidím).Ale rozstřelování hlav negerským zombíkům byla prostě zábava : ).Sheva mi vůbec nevadila, naopak, a s inventářem taky problémy nebyly.A vůbec po technický stránce je to docela skvost - krásná perfektně vyladěná grafika, výborný ovládání na kombu mouse+keyboard (mnohem příjemnější než na gamepadu), dobře zpracovaný menu a všechno okolo.
Suma sumárum, slušná zábava na nějakejch 10 hodin (hrubej odhad).Těch 400kč nelituju, ikdyž to už hrát asi nikdy znova nebudu.

Pro: návykovost, zábava, grafika, ovládání

Proti: prostě jen střílení, žádná ambice, nic nového

+18+18 / 0

Dead Space


Dead Space šlape.Je to jedna z nejneoriginálnějších her co jsem kdy dohrál - mixuje všechno, od filmů (Event Horizon, Aliens..) přes hry (AvP, Doom 3, System Shock 2..) po knihy (už jen to jméno hrdiny Isaac Clarke).Jenže to všechno mixuje perfektním způsobem.Dead Space prostě obsahuje vše, co si lze od hororový sci-fi žánrovky přát - skvěle a poměrně logicky navržený prostředí obrovskýho vesmírnýho korábu, dokonalá hudba a zvuky, solidně napsanej (ač šíleně neoriginální) příběh, dobře nadesignovaný zbraně, možnost vylepšovat si vybavení, sbírání všech možnejch předmětů, audio i video i text logů..
Dead Space obsahuje prostě všechno co bych od hry tohoto typu chtěl, a ještě to ke všemu dělá opravdu dobře.Nenarazil jsem na jedinou chybu, bug, prostě nic - všechno šlape jak má.A to na DS nevyšel jedinej patch.Ovládání také bez chyb, na default rozvržení jsem nemusel nic měnit.
Jen tedy dodám dvě technické poznámky - někteří lidé si stěžovali na špatnou sensitivitu myši - je nutné vypnout vsync ve hře a zapnout si ho v ovladačích u profilu hry (máte-li nvidii) - pak je sensitivita perfektní a nepřátelé se krájí jedna radost.A ještě jedna věc - hra je uzpůsobena ke hraní na widescreen monitorech - zkoušel jsem to před rokem, kdy jsem měl 19" CRT a moc se to nedalo hrát - field of view byl hrozně nízkej a Isaac zabíral půlku výhledu.Na 24" 16:10 už není problém.
Takže moje dojmy po dohrání - hodně pozitivní, doufám že vyjde dvojka, a než vyjde, tak si jedničku ještě zopáknu, a to na "impossible" obtížnost.

edit - Ještě jsem si po dohrání zkoukl animovaný prequel Dead Space: Downfall - není to nic převratného, ale jako prequel posloužil dobře a rozšířil mi zážitek ze hry - pokud se vám hra líbila, doporučuji.

Pro: promyšlený design, vše do sebe zapadá

Proti: musíte mít rádi žánr, ale to není chyba hry

+19+19 / 0

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky


Verze - 1.5.10 bez modů

Clear Sky je slušný prequel, ale na originál nemá.Atmosféra je sice pořád skvělá, ale může za to skutečně hlavně design zóny a perfektní ambientní hudba - co se gameplaye týče, tam se jí autoři pokusili zničit jak to jen šlo.Debilní systém faction wars, kdy mě neustále otravovaly neustále se opakující úkoly "zajmi něco", možnosti vidět všechny včetně mutantů na mapě, minimum creepy podzemních lokací..atmosféře to skutečně nepřidalo.Taky mě hodně naštvalo, že jsem asi čtyřikrát vymlátil sídlo banditů na smetišti (Garbage), ale vždy jak jsem odešel, tak se okamžitě respawnovali a mohl jsem je mlátit znova - takže jsem hru nakonec dohrál bez splnění tohoto úkolu (což věru dělám nerad).

Nové lokace (cca 50% hry) byly veskrze povedené - úvodní bažiny byly zábava, Red Forest mě uchvátil (procházet se jím v noci a narazit na neviditelného Bloodsuckera..kdy prostě víte, že je vám po krku, ale nevíte kde..nářez), Limansk byl taky pěkný, ikdyž zase dojížděl na šílenou akci a přeskriptovanost.Závěr mě (stejně jako v SoC) už víc štval než bavil, protože nikde v dohledu nebyl žádný trader a moje zbraně i brnění samozřejmě kondice = 0, takže jsem všechny pižlal pistolí (naštěstí super vylepšenou).No loadů bylo i tak dost.
Co bych ale z gameplaye vyzdvihnul, je systém upgradů a hledání artefaktů.Obojí se dočkalo výrazného zlepšení a skutečně pozitivně hru vylepšilo.Artifact hunt byla v Clear Sky moje oblíbená kratochvíle, a pak jejich prodávání...super.Navíc se zde konečně vyskytovalo několik skutečně kvalitních - regenerace zdraví nebo zvýšení nosnosti o 20Kg se vždycky hodí.

Příběhově..návaznost tam je, ale že by se jednalo o něco skvělého..ani ne.Navíc závěr je hrozně uspíšený a nezajímavý.Nechápu vývojáře.

Pro: opět ta magická věc s názvem atmosféra, grafika, zábava

Proti: pár dementních rozhodnutí designérů (jak už to tak bývá)

+22+22 / 0

Zeno Clash


Zeno Clash působí po Fearu 2 jako balzám na duši.Tam kde se američtí monolithové zmohli na vykrádačku japonských hororů a podzemní základny, malé chilské studio vytvořilo svět, jehož kreativita mě z monitoru postříkala od hlavy až k patě.Všechny ingame postavy, předměty i lokace mají prostě úžasné kouzlo a celá hra má díky tomuto krásnému stylu skvělou atmosféru.Ta je navíc podpořena i skvěle padnoucí hudbou, zvuky i dabingem.
Jenže, pak je tu ještě gameplay.Tam se jedná o first person mlátičku.Nic víc, nic míň.Ten systém bojů jako takový není špatný, ale chtělo by to zkrátka větší variabilitu.Některá místa jsem musel opakovat víckrát než jsem přišel na ideální postup, ale nic hrozného.Bohužel (ikdyž vzhledem k malé variabilitě hratelnosti možná bohudík) je Zeno Clash dost krátká hra, za nějaké 4 hodiny byl konec (pouze odhad).Za těch 8 eur kolik jsem za hru dal to ale stálo mnohonásobně, a na pokračování se těším - hlavně proto, že by mělo být otevřenější a mlácení všeho možného už tam snad nebude jediná náplň hry.

Pro: umělecký design, hudba, atmosféra, svět, cena

Proti: nižší variabilita hratelnosti

+13+13 / 0

F.E.A.R. 2: Project Origin


Hmmm, tak jak mě demo docela příjemně překvapilo, plná to zase zazdila.Level design je o malej kousek lepší než v jedničce, to jo.Jenže zase na druhou stranu, spousta levelů je furt neuvěřitelně nezáživná.Kolik tam bylo ultranudnejch podzemních základen a podobnejch hovadin? Jízda na tom výtahu na konci, co to sakra mělo bejt? Nebo střílení turettem, prostě stojím na místě a střílím jak kachny v moorhuhnu.Totální nuda.Příběh nestojí za zmínku, samozřejmě naprostá sračka.Co mě ale fakt zklamalo, je naprosté posrání i samotných přestřelek! Zbraně ve dvojce nemaj narozdíl od jedničky žádnej "feel" ani "punch", prostě už mě tolik nebavily ani samotný přestřelky co zachraňovaly jedničku.I ti vojáci - žádný záchvěvy vychcanosti, nic.Prostě naběhnout a umřít.Za posledních 20 dohranejch her je Fear 2 první, kde jsem ani nevzdal hold autorům a neshlédnul titulky.Prostě shit.Nedokážu pochopit jak mohl tým stojící za inventivním Bloodem, perfektní LV-1201 v AvP2, padáním z letadla v NOLFu, či virtuálním světem v TRONu 2.0, vyplodit sračky typu Fear.To Monolith všichni ti talentovaní designéři opustili nebo co?

Pro: asi tak dvě mise

Proti: zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

+8+13 / -5

Cryostasis


Je mi docela líto, že tu ani téměř půl roku po vydání nemá Cryostasis jediný komentář, a k tomu tak málo hodnocení.

Ale ani se tomu nedivím.Tahle hra je totiž jiná.Vyrobená stejně jako Stalker na Ukrajině, ale přitom natolik jiná, že vedle ní vypadá Stalker jako americká mainstreamová střílečka.

Cryostasis je survival horror v němž je vaším hlavním protivníkem čas.A mráz.
Je to první survival horror, u kterého jsem se opravdu bál.Kam se hrabe jinak vynikající Silent Hill.Ale survival horrorů je spousta, a žánr není to, čím tahle hra vyčnívá.Není to ani ten všude omílaný gimmick, kdy zachraňujete (?) členy posádky nukleárního ledoborce tím, že se do nich vtělíte a změníte jejich minulost (a tím pádem i současnost).Ne, tahle hra vyčnívá nečím jiným.Příběhem.Jenže ten tu vyzrazovat opravdu nehodlám.Vyčnívá také jistými momenty u nichž jsem nechápal a obdivoval "jinakost" myšlení autorů.Ale opět - nebudu spoilerovat.Čím méně o Cryostasis víte a čím více open-minded jste, tím více si tuhle totálně nevšední záležitost užijete.Chce to sluchátka, noc se zataženými žaluziemi, nadupané PC a nejnovější patch.

Pro: Atmosféra s velkým S, spousta unikátních momentů, příběh, hratelnost, 0 bugů

Proti: HW náročnost

+24+24 / 0

Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent


"Tom Clancy's SplinterCell 4: SplinterCell4.exe - Chyba aplikace : Instrukce na adrese 0x1090bba6 odkazovala na adresu paměi 0x0572ffea. S pamětí nelze provést operaci: written...."

Splinter Cell - Double Agent je první z mých 111 dohraných her, která spadla při závěrečných titulcích.

Což je jenom vrchol totální programátorský stupidity, jež byla na tuto hru kvůli lemplům z Ubi Shanghai uvržena.V prvních dvou misích jsem se také dočkal tří BSOD, pokaždé s chybou audio driveru, a to na PC jež zvládá Armu 2, Crysis nebo GTA4 10 hodin v kuse rock stable.Zde naštěstí pomohlo nastavit akceleraci zvuku přes dxdiag na "basic" - pak už hra místo BSOD "jen" padá do win, viz výše.
Kromě těchto problémů se pak ve hře vyskytují různé další bugy, stíny blbnou, animace se podivě zpomalí při chůzi po schodech, grafika je mnohem horší než na Xboxu 360 ( i na max detaily).Menu jsou řešená otřesně, plus mi hra třikrát za hru zahlásila, že nemám žádné savy (=hovadina), takže jsem musel začínat level od začátku.Pak bych ještě dodal, že se framerate docela často pohyboval kolem 20-30, na GTX 280.

No, když pominu totální neschopnost Shanghaiského týmu na poli programování, tak...samotná hra ujde.Level design je docela zábavný - mise v Shanghai (překvapivě) je dokonce velmi dobrá, zaoceánská loď nebo Rusko mě taky bavilo.
JENŽE! Pak tu jsou 4 mise, které se odehrávají na základně teroristů.Už první z těchto misí mě neskutečně nudila - a co teprv když jsem jí hrál potřetí, po čtvrté? Hmmm? Nepředstavitelnej opruz.
Příběhově se taky nejedná o nic extra, ale to už hezky shrnul Montana.Ikdyž možnost několika konců je aspoň trochu zajímavá (bohužel zase shozená tím, že všechny stojej za hovno).
Hudba stála oproti Chaos Theory za nic, ikdyž skladba v menu je skvělá - ale když jsem jí slyšel po 50té, už mě opravdu tolik taky nebrala.
Nebudu se dál rozepisovat, prostě Double Agent je zdaleka nejhorší hra v sérii a dohrál jsem jej jen z povinnosti jako přípravku na Conviction (by Ubi Montreal, takže se těším).Double Agent je ještě horší než Pandora Tomorrow, a přál bych si, aby Ubi nechal tým v Shanghai rozpustit, protože "made in china" se pro skvělou sérii založenou v Kanadě fakt nehodí.

Pro: Design asi tří misí, skladba v menu

Proti: Všechno ostatní

+10+14 / -4

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory


Tak z prvních tří dílů je Chaos Theory jednoznačně nejlepší.Technicky naprosto dokonale zvládnutý (verze 1.05, již integrovaná v mé verzi, navíc neobsahující jakékoliv DRM), nenarazil jsem na absolutně žádný bug, technický problém, prostě nic.Grafika perfektní, hudba dokonalá a v sérii nejlepší (navíc jsem díky ní objevil Amona Tobina).Nové vychytávky, nůž, možnost výběru vybavení, spousta možností jak řešit každou situaci.Ikdyž osobně jsem se nemohl nabažit dokonalého Fisherova hlasu a humoru, takže jsem prakticky všechny stráže přepadával zezadu a pak omračoval.Také mě potěšilo zahrnutí "ratingu", to mi v minulých dílech chybělo.Jinak mimo perfektního designu misí je pro mě asi hlavním pozitivem právě to množství humoru - Clint Hocking se projevil jako velmi dobrý writer.
Teď jdu na Double Agenta, a ten to bude mít velmi těžké - Chaos Theory je prakticky dokonalá stealth akce.

Pro: Design misí, humor, hratelnost, dokonalá hudba a technologické zpracování

Proti: Nic moc mě nenapadá

+10+11 / -1

Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow


More of the same.Pandora Tomorrow je prakticky copy paste pokračování jedničky, přinášející minimum inovací.Gameplay je zcela totožný, akorát je zde pár pohybů navíc (swat turn např.), pistole má konečně laserové zaměřování, takže se dá dokonce i občas použít...a to bude asi tak všechno.Mise jsou vcelku průměrné, džungle byla sice novinkou, ale hrálo se to tam úplně stejně.Jedna mise ale nad ostatní vyčnívá, a to skutečně ta ve vlaku Paris - Nice.Sice se dá dohrát za 10 minut, ale stylová je rozhodně.Na Pandoře mě ale docela slušně štvala její technická neschopnost.Nejen, že jsem v ní neměl 95% stínů (protože poslední grafika která stíny v téhle hře podporuje je GF 5900, přitom v Splinter Cell 1 se daly zapnout, zde už ne), ale i night-vision je tu nějakým způsobem zmrvený a z nějakého důvodu vykresluje obraz v nižším rozlišení (takže je všechno ještě hnusně zubatý, nejen černobílý).Nebýt těchto technických nedostatků, užil bych si tu hru asi o něco víc.Takhle jsem musel na několika místech dost tápat kam vlastně můžu jít a kam ne, protože jsem neviděl stíny! : ) Ale dohrát se to nakonec dalo, na nic neřešitelného jsem nenarazil.
Příběh mi přišel o něco slabší než v prvním díle, ale celkem to šlo, hlavně díky Samovo hláškám.A Lambert je tu namluven Haysbertem, alias Palmerem z 24 - velmi dobře.
Teď už jsem dohrál první tři díly, trojku si teď dám asi znovu.Dvojka mi zatím přijde nejslabší, ale možná to změní Double Agent : ).

Pro: Stealth hratelnost

Proti: technické nedostatky, copy and paste jednička

+7+8 / -1

Tom Clancy's Splinter Cell


Šest let, co první Splinter Cell vyšel, a já ho dohrál až teď.Ikdyž před těmi šesti lety jsem se dostal někam do předposledního levelu a z bůhvíjakého důvodu jsem ho nedohrál.Teď ano, a musím říct - ani ta hra moc nezestárla.Grafika je velice koukatelná (po zapnutí realtime stínů v ini souboru, protože gtx280 podporovaná nativně není), lokace atmosférické, a vloupání se do centrály CIA se prostě jen tak neomrzí, zvláště s tím sexy termálním viděním alá predátor.Docela často jsem byl nucen využívat i všelijaké hightech vychytávky - např. kamerku na odlákání pozornosti - to takhle střelím kamerku do zdi, udělám s ní zvuk hvízdnutí, strážnej to jde prozkoumat a tou samou kamerkou ho uspím vypuštěným plynem : ).Příběh vcelku standardní Clancysque thriller, ale alespoň ten Fisherův humor to lehce kořenil.Michael Ironside byla mimochodem geniální volba dabéra, stejně jako např. u Hitmana David Bateson.Co dodat, fandové stealth žánru už mají dávno dohráno, a nefandové na to nemají trpělivost, takže není moc komu doporučovat : ).
+10+10 / 0

Grand Theft Auto IV


GTA 4 v. 1.0.3 PC dohrána, po splnění poslední mise mám podle statistik splněno 68% hry.Ale plnit ty vedlejšáky typu krást auta mě nebaví, takže na to kašlu.
Nejdříve technické záležitosti - za celých 40 hodin hraní ani jeden bug nebo problém.Plynulost v 1680*1050 se vším na high/highest a posuvníky 30/30/30/0, definition a vsync off taky velmi dobrá, ikdyž občasným záškubům jsem se samozřejmě nevyhnul.
Oproti minulým dílům mě trochu mrzelo pár nesmyslných chyb v ovládání - kamera při řízení je tak debilní, že je prostě nutné ji neustále manuálně korigovat - nic gamebreaking, ale zbytečný opruz to je, zvlášť když tím předchozí hry netrpěly.Při řízení mě taky trochu štvalo jak špatně auta brzí, častokrát jsem se chtěl pořádně rozjet, ale pak jsem měl problém ubrzdit zatáčku..jako na ledě.

Anyway, tolik technika.Teď ke hře samotné.Příběh a scénář je skutečně o dost lepší než v minulých hrách.S Nikem se dá celkem slušně sžít - jeho cynický pohled na ameriku a svět obecně dokáže často slušně pobavit.Např. rozhovor o "the whole prison bitch thing" mě rozesmál : ).
Hratelnost....je diskutabilní.Samotná náplň misí je z velké části cut and paste - skoro jsem si připadal víc jak Hitman než jako gangster, Niko prostě zabíjí jednoho člověka za druhým jak na běžícím páse..to je hlavní náplň většiny misí.Občas se vyskytla originální mise jež hru dost osvěžila únos dcery, banka.., ale bohužel jich nebylo dostatek na to, aby dokázaly zábránit občasnému stereotypu.Jenže Rockstaru se podařilo vybudovat nejlépe vypadající virtuální svět vůbec, a hlavně díky tomu mi ani ten stereotyp nedokázal zabránit hru dohrát.
Ještě mi ale trochu vadila jedna věc - neustálé otravování "přátel", jestli si nimi nechci jít zahrát kulečník nebo šipky.Napoprvé, napodruhé je to zábava, ale na podesáté už ně.Ke konci jsem už všechny odmítal, prostě mě to nebavilo.Tenhle mechanismus mohli Rockstaři klidně vypustit.
Na druhou stranu, jedna novinka mě ve hře potěšila - občasná nelineárnost a možnost zvolit, jak se zachovat.Dokonce má, jako první GTA v sérii, dva konce.Já zvolil revenge, protože nebudu dělat obchod s takovým sráčem jako byl Dimitri.IMO to byla správná volba a rozhodl bych se tak i ve skutečnosti.A to i přesto, že Darka jsem nechal jít..ten už si svoje vytrpěl.

Liberty City vypadá naprosto úchvatně.Když jedu taxíkem, koukám z okýnka a sednu si dál od monitoru, tak to vypadá jak reálné závěry z jízdy po New Yorku.Opravdu nádhera.I teď po dohrání mám nutkání to zapnout a jen se tak procházet, popř. projíždět.
K tomu projíždění - rádia ve hře jsou super.Je jich spousta, já si oblíbil nějakých 5-6 - hlavně Radio Broker, ElectroShock, Journey a Vladivostok FM.
Closing words ? GTA 4 je důstojným nástupcem GTA 3. Spolu s trojkou tvoří mé dvě nejoblíbenější hry série - pro Liberty City mám prostě slabost.

Pro: Liberty City, Nico, Dialogy,

Proti: Stereotypní mise, ale nic kvůli čemu bych to nemohl dohrát

+17+19 / -2

Mirror's Edge


Skoro se mi chce dát 95.Mirror's Edge mě nadchlo od prvního teaseru, a teď po dokoukání závěrečných credits můžu s klidným srdcem konstatovat, že mě hra nezklamala.Art style mě uchvátil, parkour mě mě bavil neskutečně, souboje jakbysmet(i ty části kdy jsem si vzal zbraň a použil jí).Párkrát jsem se na chvilku zasekl, ale tak je to správné, nějaká challenge musí být.Hned mám chuť si MiE rozjet znova.Musím pochválit perfektně odvedenou práci na PC verzi, nenarazil jsem na jediný bug ani problém, tedy kromě nutné přeinstalace physx driverů (ty původní kolidovaly s Mass Effectem).Skutečně si nepamatuji moc her, u nichž bych měl hned po dohrání nutkání kliknout na tlačítko "new game".

Pro: Hratelnost, art a game design, hudba

Proti: Slabší příběh, slabší prodejnost než se čekalo : (

+15+17 / -2

Chameleon


Tak, Chameleon dohrán.Nejdříve technické záležitosti - hra vypadá na dnešní dobu velmi slušně, místy dokonce naprosto parádně - uchvátil mě např. Baltimore nebo Irsko.Za celou dobu hraní všech 17 misí (odhadem 10 - 12 hodin hraní) jsem nenarazil na jedinej bug nebo grafickou chybu, stejně tak hra ani jednou nespadla.Zvuk to samý, bez chyb.Hudba je atmosférická a ke hře se hodí, s dabingem jsem taky neměl problém, především hlavní postava je namluvená skvěle.Český překlad bez větších námitek.Koupeno za 129Kč, takže pro fandy stealth žánru jasná nutnost.

A teď k samotný hře.Zaprvé, dostal mě celkovej design - všechno, od menu, přes ovládání, po ty nejmenší detaily je prostě promyšlený.Např. když vás zabijí, hra automaticky nabídne nahrání nejnovější pozice a na nic se vás neptá.Samozřejmě můžete používat quicksave/quickload, což je ještě rychlejší.Menu je skvěle stylizované, s výbornou instrumentálkou na pozadí, prostě paráda.

Design misí i hratelnosti je mimořádný, některé jsou založené čistě na stealth, v jiných použijete i zbraně, spousta jich obsahuje počáteční úsek ve měste, kdy se jen tak procházíte částí města a obdivujete tu tunu detailů...
Co se příběhu týče, není to nic objevného - prostě klasickej revenge story.Ale není to o nic horší než např. příběh libovolnýho Splinter Cellu..
Chameleon na mě prostě hodně zapůsobil, a ty šmejdi z Take 2 jež způsobili jeho dvouletý odklad a následné vydání pouze ve východní Evropě by měli bejt minimálně vyhozeni.

Na závěr takovej detail - v titulcích jsem si pod položkou "additional design" všimnul jmen Michal Rybka a Ondřej Malý : ).

Pro: Hratelnost, design, promyšlenost, atmosféra

Proti: Pár rozmazanějších textur : ).

+20+21 / -1

SWAT 4


Single kampaň jsem nehrál. Pouze multiplayer po LANu. A JAKEJ MULTIPLAYER TO JE! Tahle hra je prostě v co-opu neskutečná (samozřejmě datadisk je nutnost).Když se hraje s fakt dobrým týmem tak je to nezapomenutelná zkušenost.
"Checkni kdo je za dvěrma"
"Ok,...na pravý straně hostile s AK47...vzadu další s pistolí, vedle rukojmího"
"Ok, ty si vem toho napravo, já mám toho vzadu...nejdřív tam hoď flash, hned jak otevřu"
"Hozeno, jsou slepý"
"Kurva ten šmejd se votočil a nakouřil mě, ale sundal jsem ho!"
"Ok, místnost čistá...svaž rukojmí a nahlaš je, já sesbíram zbraně...červený, kde jste do hajzlu?"

Design misí je úžasnej. Náhodný generování pozice nepřátel a rukojmích dodává replaybilitu.Občas to dokáže bejt lehce frustrující (když to poseru a sejmou mě na začátku mise...).Ale to k tomu patří...ono to chování nepřátel umí bejt občas parádně nevypočitatelný..."už si kleká!" "BOOM HEADSHOT" "Ten sráč to jen hrál...a já jsem mrtvej".

Celkově prostě nářez.
+29+29 / 0

Beyond Good & Evil


BG&E je nejtěžší hra, kterou jsem kdy dohrál. A teď nemyslím obtížností.Ona mě totiž cca 50% času prakticky vůbec nebavila.Nainstaloval jsem si jí před dvěma měsíci, a nechuť jí vůbec zapnout způsobila, že jsem jí dohrál až teď - a to v podstatě jen proto, že jsem chtěl vidět jak to dopadne a "zhodnotit" svoje peníze.Já mám rád hry jež mixují žánry - a to BG&E dělá. Jenže bohužel pro mě se 50% hry skládalo z blbě udělaného stealth v nudných lokacích (factory, slaughterhouses) - tam mě hra naprosto zabíjela svojí nudností. Když se zrovna neplížilo, tak mě to docela i bavilo - hledání perel, focení lidí i zvířat..dokonce i u tý pinkaný v Akudě jsem strávil aspoň hodinku čistýho času (a bavilo mě to víc než ten stealth). Postavy jsou sympatický, příběh ujde, celý je to pěkně nadesignovaný...až na ty "hlavní" mise : /.Podivně se chovající kamera a sensitivity myši taky nepomohla.Jinak byla ale celá hra bug-free, když teda pominu jeden takovej "detail", a to že bych jí bez použití traineru (editoru saveů) nemohl dohrát - výbornej bug! (a hrál jsem s patchem..).

Vyzdvihnout musím jednoznačně hudbu, ta byla vynikající po celou hru, a art design. Jenže mě to prostě nechytlo tak jak bych si přál, takže u mě prostě lehkej nadprůměr...na dvojku jsem ale zvědav, atmosféra teaseru se mi líbí moc - a snad to bude mít zajímavější design misí.
+12+16 / -4

Far Cry 2


Far Cry 2 je jiná fps.Je to pravý opak tunelů ve stylu CoD, či popkornů typu Crysis.Je na opačné straně fps spektra, vedle svých vzorů Stalkera a Boiling Pointu. Jenže zatímco Stalker byl přeci jen rozdělen na loadovací zóny a postup světem byl přeci jen víceméné lineární, Far Cry 2 je blíže Boiling Pointu - dvě mapy o rozloze 25km2 a jdi si kam chceš, dělej si co chceš.Osobně se přiznám, že jsem BP nehrál, takže nevím co ta hra dělala správně a co špatně.Za to mohu vyjmenovat co dělá Far Cry 2 špatně (a dobře).
Nejdřív tedy ty nedostatky:

Respawn měl být řešen s časovou prodlevou, tak 3 hodiny reálného času by byly ideální.Buddy systém je inovativní, ale nedořešený. Vidět je jen v baru a pak skriptovaně při záchraně hráče jim na uvěřitelnosti skutečně nepřidá.Příběh je vcelku dobrý, jenže bohužel hrozně špatně a nepřehledně vyprávěný.To je z části daň za jeho neuvěřitelnou rozvětvenost, kdy můžete zabít kohokoliv kdykoliv a hra se tomu vždy přizpůsobí. Chybělo mi trochu víc života v té Africe, civilisté tu sice jsou, ale vždycky jen v několika barácích po malých skupinkách. To že na mě každý střílí mi sice v hratelnosti jako takové nevadilo (přeci jen, je to first person SHOOTER), ale uvěřitelnosti světa to (opět) nepřidalo. Pak tu jsou kosmetické problémy, jako špatné namluvení postav - resp. namluveny jsou dobře, ale všichni mluví hrozně rychle, což jsem skutečně nepochopil. Šakal je skvělá postava, ale ty jeho dialogy a monology tímto docela trpí.

Teď se ale vrhnu na to, proč vlastně tý hře dávám tak vysoký hodnocení. Za prvé, neskutečně mě bavila celých 30 hodin, 6 minut a 22 vteřin co jsem jí hrál. To je hlavní kritérium. Proč mě bavila? Ty chyby mi prostě nedokázaly zkazit zážitek hraní si na žoldáka v neskutečně krásně zpracované Africe.Je tu všechno - krásné savany, nejhustší džungle, řeky, skalní masivy s rogaly, africké vesničky, vězení...svět je prostě tak krásnej, že jsem se v něm vyžíval a bavilo mě testovat všechny možný zbraně, hledat diamanty, plnit i ty nejpodřadnější vedlejší mise...s tím je spojená další věc - tahle hra je GUN PORN. Tak krásně zpracovanej arzenál zbraní jsem ještě ve fps neviděl. Každá zbraň má perfektní "feel" a svůj důvod kdy jí použít. Zamiloval jsem si plamenomet.Miny.Ak47.Granátomet.Dragunov.Přestřelky mě díky skvěle zpracovaným zbraním neomrzely ani po těch třiceti hodinách.

Far Cry 2 má nádherně zpracovaný režim dne a noci.Procházet se ranní zamlženou džunglí s mačetou v ruce (kterou lze s trochou snahy usekávat kapradí apod.) prostě nemělo chybu.K technické stránce bych jen dodal, že mi hra za oněch 30 hodin hraní ani jednou nespadla, nesekla se, a ani jsem nenarazil na jediný bug (verze 1.0).

Příběh skutečně není kdovíjak velkolepý a vygradovaný, ale aspoň má v sobě nějakou myšlenku...ne v každé FPS hlavní "záporák" cituje Nietzscheho : ).

Stalkerovi jsem dal 95, u FC2 jsem se bavil prakticky stejně hodně a zhruba stejně dlouho, takže je pro mě hodnocení jasné.

Pro: viz komentář

Proti: viz komentář

+14+15 / -1

Fallout 3


Fallout 3 je hra, na níž jsem čekal 10 let. Původní Fallout jsem si zamiloval ještě než u nás vůbec vyšel u Levelu, v angličtině, kdy jsem skoro ničemu nerozuměl. S vydáním české verze se moje obsese touhle sérií ještě prohloubila a hraju je cca jednou do roka od data vydání. Když Bethesda oznámila Fallout 3, byl jsem v euforii. Po fiasku s Van Burenem jsem už na trojku rezignoval...

No, a teď je Fallout 3 tady. Je to jiná hra než předchozí díly ? Co se "gameplay mechanics" týče, ano, je to úplně jiná hra.Místo izometrického pohledu "boha" a ovládání pouze pomocí myši se rozhodla Bethesda použít jejich oblíbený first/third person pohled, a udělat hru osobnější a immersivnější než byli její předchůdci.Zde je tedy rozdíl maximální.

Co se ale náplně samotného gameplaye týče, je to pořád starej dobrej Fallout.Stále jde o to, jít kamkoliv, dělat cokoliv a přitom rozhodovat jak co udělám, jak který quest splním, zda se budu chovat jako svatoušek, hajzl nebo člověk vychcanej jak díra do sněhu, ale v jádru dobrej (nebo zlej).Já nemám problém se změnou perspektivy, spíš naopak - už když jsem Fallout v roce 97 hrál poprvé, chtěl jsem si ten svět prohlédnout z vlastních očí - tehdy se mi ale ani nesnilo o tom, kam to nakonec technologie dotáhne. Takže procházení se zničenou pustinou, její prozkoumávání, kdy jdu, vidím v dálce nějakou budovu, přijdu k ní a hele, továrna na Corvegy...krásnej pocit.

Strávil jsem ve Falloutu 3 celkem 45 hodin perfektní zábavy, a pak přestal.Bez dohrání hlavní linie, s prozkoumanou sotva polovinou světa. Proč? Bethesda zase nezvládla vybalancování vývoje postavy. Dosáhl jsem totiž max. 20 levelu, plus jsem ve stejnou dobu získal nejsilnější brnění ve hře a jednu z nejlepších zbraní. A když jsem nesmrtelnej, plus už za questy nezískávám odměnu v podobě XP, zábava se podstatně zmenšuje...

Takže, ač je Fallout 3 úžasná a pro mě osobně téměř dokonalá hra (prkotiny jako animace nebo místy špatně napsaný dialogy mě nerozházej), tenhle jeden problém (příliš rychlé získávání zkušeností) způsobil, že hru ukládám do šuplíku a dám si jí znovu tak za rok (spolu s předchozími díly), až bude venku nějaký pořádný rebalance mod (pohled na fallout3nexus je příjemnej, mody vznikaj už teď...takže to možná bude dřív než za rok, pokud bude čas).

Pro: Atmosféra, svoboda, design, VATS mě (proti očekáváním) stále neomrzelo, změna perspektivy

Proti: Nevybalancovanost XP a dosáhnutí level capu příliš rychle, chybějící animace pro diagonální pohyb : )), místy dialogy

+27+32 / -5

Outlaws


Úžasně nadesignovaná westernová fps, jejíž úrovně se mi navždy vryly do paměti. Už jen ta druhá - klasické westernové městečko, jak vystřižené z nějaké eastwoodovky, nebo ta na jedoucím vlaku, s krajinou krásně ubíhající...
K tomu klasicky ručně kreslené animace vyprávějící dojemný příběh, perfektně vystižená hudba (o níž se kdysi v recenzi ve Score rozplýval i sám Andrew), parádní přestřelky (pouze na vyšší obtížnost) a tak dále..
Tohle byla zlatá éra LucasArts, kdy ještě uměli dělat kvalitní hry (jak dokázal např. i Jedi Knight).
+14+14 / 0

Lost Planet: Extreme Condition


Lost Planet je bezmyšlenkovitá řežba okořeněná krásnou (ač velice náročnou) grafikou a skvělým designem monster.Akridové skutečně berou dech, souboje s monstry velikými jak panelák jsou tu běžné.Jenže, kromě tohohle střílení tu toho potom moc není, a grafika se za chvilku okouká.Příběh je hloupoučký a neuvěřitelně špatně a zmateně vyprávěný, atmosféra neexistuje, design samotných misí taky nic moc.Zklamalo mě to - z takovýho lákavýho námětu se toho dalo vytěžit o dost víc.Ale jsem zvědav na film, kterej napíše David Hayter - ten by mohl být mnohem lepší než samotná hra.

Pro: grafika, design monster a velkolepost

Proti: špatně napsanej příběh, nezajímavý postavy, nudný animace, nic extra hratelnost

+2+2 / 0

Race Driver: GRID


Nejlepší závodní arkáda posledních mnoha let.Když vyšlo demo, hrál jsme ho tejden v kuse (v multiplayeru samozřejmě). Plná nezklamala, ikdyž, doufal jsem v lépe propracovanej multiplayer - to je taky asi moje jediná vážnější výtka.Grafika by taky snesla méně postprocess efektů, občas to bylo nažloutlý až moc.Ale samotný závodění, pocit z jízdy, variabilita všeho, perfektní optimalizace, skvělá destrukce aut..to všechno dělá z GRIDu závodní nářez, kterej už na PC nemá několik let obdoby.
+5+7 / -2