Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Alone in the Dark

Alone in the Dark: Inferno, Alone in the Dark: Near Death Investigation

20.06.2008
18.11.2008
68
85 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

V celkovém pořadí již pátý přírůstek do rodiny adventurní série Alone in the Dark. Výraznou novinkou je příběh, který je rozdělen do jednotlivých, na sebe navazujících epizod.

Děj hry se přesunul do města New York, konkrétně do Central Parku, který skrývá děsivé tajemství. Již není obydlen pouze jeho obyvateli, ale i zcela něčím jiným a neznámým. Pravdu o tom neznámém po celé generace skrývali tajemní ochránci. S jejich pomocí zůstal park nedotčen... až dodnes. Vyšetřovatel Edward Carnby, specialista na paranormální jevy, se bez vysvětlení ocitá uprostřed bouře, která se pokouší zničit celý svět. Pokud jej chce zachránit, musí odhalit dlouho skrývané tajemství Central Parku, nebo New York již nikdy nebude jako dříve.

Ocitnete se tedy opět v kůži Edwarda, se kterým budete prozkoumávat rozmanité oblasti Central Parku. Podíváte se tedy do oné slavné Zoo, ale třeba i do stok či tajemného lesa. Dostanete zde i trochu volnosti a veškeré situace jdou plnit vícero způsoby. Inventář je stylově proveden do pohledu pod vlastní bundu, kde si můžete uschovat několik málo užitečných věcí jako je například léčivý sprej, obligátní baterka či láhev s hořlavinou, kterou můžete hodit do dálky a v letu ji sestřelit a tím způsobit veliké škody nepříteli. Ovšem zde je nově zavedeno omezení pohybu. To znamená, že pokud to se sebranými věcmi poněkud přeženete, tím pádem se omezí váš pohyb na velmi pomalý. Ovšem díky velké interaktivitě prostředí, lze využít třeba i plotové plaňky jako zbraň. Opět také nebudou chybět menší hádanky a hlavolamy.

Hra na PlayStation 3 vyšla ve vylepšené a rozšířené verzi s podtitulem Inferno. PlayStation 2 a Nintendo Wii se pak dočkaly zcela odlišného titulu od studia Hydravision, který se sice částečně držel stejného příběhu, avšak s kompletně odlišnou hratelností.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 40
Ok, dal jsem tomu přes tři hodiny svého života. Nemusím dohrát všechno.
To je opravdu neuvěřitelný kus videoherního neumětelství spojeného s nejvyššími ambicemi, jež kdy měl francouzský vývojář na mozku.

Tolik herních mechanik - jedná se o filmovou lineární akční adventuru, a přitom je tu možnost detailně prohledávat auta, přesedávat si na libovolné místo, damage model co umožnuje ze sedanu udělat kabriolet, možnost kombinovat všemožné předměty všelijak, melee souboják jak z Die by the Sword, dynamický oheň, dynamické black goo co zabíjí na dotek, dynamicky zničitelné dveře/brány/kdesicosi, mechanika pro...*gasp*...mrkání..

A to všechno ve hře kde sotva fungují základní fundamenty jako ovládání, kolize, načítání objektů..a k tomu nabízí občas vyložené otravné momenty, kdy jen kroutím hlavu a říkám si, "mám já tohle zapotřebí?" 
No, nemám.

O příběhu raději nemluvě, i když James McCaffrey (Max Payne) tomu dodává šťávu a jeho "I don't have your stone, and FUCK YOU ANYWAY" patří do análů legendárních videoherních hlášek.

Ty ambice se mi líbí. To množství mechanik a přítomnost fyziky, která překonává leckterý immersive sim. Bohužel samotné provedení je po všech stránkách hrozné. Ale chtěl bych podobně ambiciózní akční adventuru třeba od Naughty Dog.
+26
  • PC 65
Naštvaný kukuč, rozcuchané vlasy, baterka, bouchačka a vnitřní neklid, že jej chce ta blížící se trhlina v zemi zhltnout. Edward Carnby se nám vrátil sice v jistě značkových jeansech a kožené bundě, ale exotem zůstal.
Pokud jste AitD už hráli, tak ti z vás, kteří si nekoupili konzolovou, či PC EN verzi, anebo hru nesosli, jistě postřehli, že se tu šprechtí česky. Všichni, od Edwarda, přes jeho přátele, přemýšlivého důchodce Theofila, potenciální více-než-kamarádku Sáru, až po záporáky, mluví a klejí hezky česky. Ano, AitD ještě stihlo dobu předkrizové konjunktury v CD Projektu vedeného Vítem Balharem, kdy i hry s nižším prodejním potenciálem byly často opatřeny velkorysým obalem a nezřídka i českým dabingem.
Je ale jasné, že AitD sklízející všude rozpačité recenze a na Amazonu bez milosti održivší skóre 2 hvězd z 5 se nestalo hitem ani v ČR. A pochybuji, zda se dabing vůbec zaplatil.

Čím to všechno ale? Vždyť potenciál tu je. Sebereprezentace se hře povedla takřka na výbornou. Tím myslím živoucí soundtrack, který nazpívaly halekačky až z dalekého Bulharska, mám na mysli i parádní stylizaci herních meníček s příslušnými volbami kapitol, scén, jako kdybyste si nekoupili AitD hru, ale AitD seriál z produkce HBO na DVD...

Špatně na tom není ani grafická stránka hry. Obličeje postav, dynamické i statické stíny vrhané objekty, nasvětlení scén, to všechno naznačuje, že nad grafikou tvůrci strávili nejeden večer. Mě osobně se nejvíc líbilo, jak na Carnbym přirozeně plandala bunda a pohybovaly se mu vlasy, když někam upaloval. A hlavně, v této hře jsem zažil nejlépe zpracovaný oheň, včetně jeho šíření a účinků na dřevěné objekty, na což přirozeně navazuje stejně dobře zpracované hašení.

Hra nepostrádá ani pár nezapomenutelných částí, jako je boj o přežití v bořící se výškové budově, průjezd taxíkem bořícím se New Yorkem a sandboxově pojatý Central Park.

Zatímco závraťovou misi a žlutý taxík, už jsem přece jenom zapomněl, ten Central Park se mi doteďka nepodařilo dostat z hlavy.
Proč? No protože na efekt to místo působí famózně!! A naprosto zastiňuje drtvivou většinu hry, kde pokud zrovna nezápolíte s naprosto nemožným ovládáním, nebo se nechtytáte jiskřících kabelů a nehrajete si na Tarzana, tak jste nuceni často k nesmyslným činnostem pro postup dál.

Uvedu příklad. Potřebujete spálit nedosažitelné hnízdo zla, na které přímo nedohodíte ani molotovem. Zamyslíte se, otevřete svoji eso peso koženou bundu a prohlížíte, co máte v jednotlivých foších narváno. A protože jste Carnby a ten je chytrý jak vydra, napadne vás ta největší překombinovaná blbina ze všech možných.
Do hnízda na svých vratkých nožkách proudí malí paraziti jen o rozměrech toaletního mýdla. Vyndáte plastikovou láhev s olejem oblepíte ji oboustranou lepící páskou, a pak se budete snažit toho titěrného živočicha onou lahví zasáhnout. Až se vám to nevím z kolika metrů podaří, samozřejmě se to na něj okamžitě přilepí(!) Láhev pak na něm stačí rozstřelit u zdroje kam chodí. Že je to celé absolutně přes hlavu snad netřeba říkat a takovýchto podivností je ve hře víc.

Zpátky ale k Central parku, jedině díky tomuhle magickému místu se vám hra pomyslně „zaplatí“, jak po finanční stránce, tak ve smyslu investovaného času. Lampy tajemně svítí skrz keře a koruny stromů... O zbytek se stará měsíc jehož svit dopadá na rozlehlé, ale úzkou lávkou přemostěné umělé jezero. Je tu zámeček s výhledem na letní kino, tajemný dům... no zkrátka prostředí ve kterém je Carnby jako doma. Je ovšem na pořádnou facku pro šéfdesignéra, že nám na tomhle obrovském kusu země nejsou autoři, krom hledání symbolů pomocí baterky nabídnout nic jiného, než likvidaci tzv. kořenů zla roztroušených po rozlehlém parku, který je od vnějšího světa oddělen širokou pekelnou trhlinou.

Kořeny zla jsou hlídány posedlými, kteří nesnáši oheň, takže je sprejujete přes zapalovač, rozstřelujete jim hozené nádoby s hořlavinami u papuly, anebo se je snažíte přejet autem. Park je rozlehlý a auto je vítaným pomocníkem, protože posedlí se v mnoha místech parku respawnují, což je pěkná otrava. Tvůrci aspoň zajistili, abyste měli nějaké opuštěné, nebo zaparkované auto vždycky po ruce, a tak lze podle radaru vždycky najít jedno ze zhruba 5 druhů vlastnostmi stejných aut (osobák, taxi, policejní).

Zmínil jsem taky problematické ovládání. Je až neuvěřitelné, jak může být ve hře, kde je hnidopišsky propracované i otáčení klíčkem v zapalování a přehrabování se v příhrádce spolujezdce tak zprasené ovládání!! Auto se ovládá hrozně. Také při chůzi oddělené ovládání dolní a horní poloviny těla mohlo působit dobře tak v zasedačce, když jej tvůrci hry předváděli kravaťákům v powerpointové prezentaci...
Ano dá se to přetrpět, jízdu skrz NY si zopakujete tak 10x, ale působí to celé jako hodně špatný vtip, když se vám v téže hře šikovně zobrazuje i místo a dráha dopadu vaší zápalné flašky když si napřáhnete.

Hra která vyšla snad na všechny platformy co byly svými výrobci v roce 2008 aktivně podporovány snad krom PSP, byla pro Atari, neschopné po léta vydat nějaký opravdový hit, posledním velkým hřebíkem do rakve, než bylo pohlceno Namcem. Je skutečně jen na vás jestli chcete zkusit sice atmosférickou, stylovou akční adventuru, kde ovšem budete při investigaci „near death“ spíš kvůli nemožnému ovládání, než kvůli nějaké reálné obtížnosti. Nepočítejte taky s nějakým uspokojivým koncem, po slušných pasážích zaměřených na puzzly přichází závěr, který jednoznačně patří k těm nejdementnějším v dějinách videoher.

Pro: Poctivý pokus nakopnout slavnou značku...

Proti: ...se stal spíš kopanecem pro naděje společnosti Atari a zklamáním pro zbylou hrst fanoušků živořící série. Zbylý mainstream hráčů, který měl udělat hru ziskovou si pak nejspíš jen řekl: WTF?

+25
  • PC 70
Jak začít. Na Alone in the Dark jsem se poměrně těšil, i když žánru survival horrorů moc neholduji (toto je prakticky můj první, který jsem dotáhnul do konce).

Zpočátku mě dosti naštvala kamera a zejména ovládání. Hra postrádá jakýkoliv tutoriál. Pravda, zpočátku je pomalejší, tudíž se všechno dá naučit, ale když zezačátku nevím, co udělat, abych spojil dva dráty, a poté, co se to naučím, mi hra milostivě v půlce příběhu zobrazí nápovědu, jak to udělat, je něco špatně. Ovládání je, alespoň na myší a klávesnici, poměrně toporné, a zdálo se mi, že rychlosti horizontální a vertikální osy pohybu myši jsou rozdílné, což znemožňuje rozumné nastavení citlivosti. Musím se však přiznat, že po doslova pár (2-3) hodinách si na ovládání zvyknete a už vám to potom, až na výjimky, nepřijde. Kameru lze měnit mezi prvním a třetím pohledem, což je v pořádku, pokud by se hra nesnažila snad po každé cutscéně přepnout do pohledu, který si myslí, že je nejlepší (třetí osoba) místo mnou preferovaného (první osoba). Dále, a kvůli tomu hodnotím pouze 70% a ne víc, mě zejména v závěrečné kapitole zlobily bugy. Auta na silnicích bourala do neviditelných předmětů, lana se zasekávala a trajektorie hodů předměty nefungovala.

Ale teď k těm pozitivním dojmům. Hra je opravdu VELMI FILMOVÁ. Slušné záběry na scénu, vhodné cutscény, hra je prostě na pohled někoho, kdo vám kouká přes rameno, opravdu poutavá. Přiběh se velmi povedl. Je založen na jedné z legend o Central Parku v New Yorku a mně osobně se velmi líbil, právě proto jsem u hry vydržel až do samotného konce (který mě mimochodem fakt naštval, ale co se dá dělat). Většina hádanek je logická a neopakují se, tudíž na vás vždycky čeká něco nového. Hudba skvěle dokresluje atmosféru a celkově se k pojetí hry hodí.

Pro: filmovost, příběh, hádanky, hudba

Proti: ovládání, kamera, bugy, konec

+20
  • PC 65
Myslel jsem si, že jsem ve hrách už zažil snad vše, ale že budu moci někdy ovládat mrkání hlavní postavy, to jsem opravdu nečekal. Shrnutí předchozího děje při každém spuštění hry jsem asi také jinde neviděl a připadal jsem si, jak v nějakém interaktivním seriálu.

Z počátku mě hodně odrazovalo příšerné ovládání a říkal jsem si, zda ho vůbec překousnu. V kombinaci s kamerou, která si dělá, co chce, pro mě byly první kapitoly velkou zkouškou trpělivosti. Na jednu stranu oceňuji, že ve hře nejsou žádné mantinely a mohu kamkoli spadnout, ale z výše uvedených důvodů je to spíše pro zlost. Často jsem tak přepínal do pohledu z vlastních očí, protože pak se dalo směr chůze daleko lépe určovat. Honičky v autě byly fajn a trochu oživovaly hratelnost. Zvláště ta první byla opravdu efektní. Bohužel se ani auta neovládají příliš dobře a neustále se zasekávají o neviditelné překážky, takže jsem tyto pasáže několikrát opakoval.

Výbavu, kterou jsem si schraňoval pod bundou, jsem používal opravdu často a brzy jsem si našel několik oblíbených věcí, které jsem musel mít neustále u sebe a pořád je doplňoval. Jednalo se především o náboje, baterie, hojivý sprej a alespoň jednu výbušnou láhev. Dobré využití našel i mobil, v němž jsem si mimo prohlížení mapy mohl číst i zprávy s tipy na používání předmětů.

Oheň zde hraje celkem zásadní roli. Všechno, co je dřevěné, může shořet, včetně dveří nebo trámů, které mi stály v cestě. K likvidaci protivníků jsem tak využíval zapálené židle, baseballové pálky nebo jiné dřevěné předměty, ale později jsem si prostě vyráběl ohnivé náboje, protože to ovládání při pohledu ze třetí osoby se prostě nedalo. Za nejhoršího nepřítele považuji jakousi temnou vodu, která mě zabíjela častěji, než jsem byl ochoten akceptovat. Na světlo z baterky totiž reagovala prazvláštně a nejvíce se mi proti ní osvědčily světelné tyčinky, které však byly nedostatkovým zbožím.

Příběh o tom, že Central Park je vytvořen proto, aby lidi chránil před Luciferem, je dost šílený a moc jsem ho nevnímal. Propadající se země na mě ale udělala dojem. I likvidace těch ďábelských kořenů mě celkem bavila, i když jich mohlo být o trochu méně. Bludiště na konci bylo nápadité, ale to se nedá říci o zakončení, které za moc nestálo (ani jedno). Přišlo mi, že si vývojáři moc nevěděli rady, tak to prostě rychle utnuli a šli domů.

Byl to první díl série, co jsem hrál a nejspíše i poslední. V úvahu by přicházelo možná ještě The New Nightmare, ale první tři díly mě ničím neoslovily (to 3D z devadesátek vypadá příšerně) a Illumination také ne. Mimo prvního Assassin's Creed mám už za sebou v podstatě celé Stránského herní portfolium a hlášku "Tohle je zmrd, jak vyšitej." si budu pamatovat ještě hodně dlouho. Kdo ví, třeba jednou dojde i na Altaira.

Pro: shrnutí předchozího děje, honičky v autě, výbava, mobil, oheň, propadající se země, bludiště

Proti: ovládání, kamera, temná voda, příběh, zakončení

+19
  • PC 80
Už dlouho jsem nehrál žádnou hororovou hru a Alone in the Dark sliboval skvělý zážitek na který i ve výsledku došlo, ač jsem se u hry bál jen hodně výjimečně. Tento díl hodnotím naprosto samostatně, bez ohledu na předchozí díly, které jsem nikdy nehrál.

AitD je především naprosto filmovým zážitkem a dalo by se i říci béčkem se vším všudy. Scénář je všechno, jen ne originální. Začátek do hry však nesmírně vtáhne díky hodně efektní lokaci – rozpadající se budově na okraji Central Parku, v němž se následně bude odehrávat drtivá většina hry. Velmi silnou stránkou hry jsou výborně zmáknuté cutscény, které jsou však dost shazovány špatným českým dabingem (voice-acting je vyloženě strašný, za což ale hra nemůže a strhávat za to body rozhodně nebudu), který tam český distributor díky absenci jakýchkoli titulků byl „nucen“ implementovat.

První, co praští přes prsty, je hodně prazvláštní ovládání. Nutno podotknout, že se Alone in the Dark ovládá jinak, než ostatní akce z třetí osoby. Například samotné ovládání a rozhlížení hl. postavy neprobíhá za pomocí myši, nýbrž jen za pomocí klávesnice. Zpočátku jsem tedy netušil, jak hru ovládat, protože tutoriál či alespoň vysvětlivky neobsahuje. Myš tedy nakonec použitelná je a funguje jako prostředek při kontaktních soubojích a všemožných hádankách založených na výborném fyzikálním enginu. Celé se to ovládá hodně těžkopádně, ale postupem času se na to dá zvyknout a výsledku bych ho považoval spíš jako klad, nežli jako zápor. Sice není doladěné, ale díky jisté odlišnosti od jiných her, mě opravdu bavilo. Bylo to něco jiného a neokoukaného. Každopádně se tím nedá omluvit nepovedená kamera, jejíž snímání lokace je někdy vyloženě debilní a mnohokrát jsem i na to doplatil svým životem. Naštěstí jsou checkpointy prakticky na každém rohu a není nutno opakovat velké vzdálenosti. Mrzelo mě, že se mi nepodařilo rozjet gamepad, který by určitě ovládání velmi usnadnil.

Tvůrcům ale neodpustím jednu věc a tou je poslední kapitola. Tam se naplno projeví otevřenost prostředí. Nutnost sandboxového ježdění po Central Parku, abych nasbíral určité množství spektrální vize, mě opravdu VELICE nebavilo. Jednak se tu projevují různé neduhy, které v lineárním koridoru nejsou vidět a jednak je to velké hluché místo v jinak dynamickém příběhu, který by měl naopak gradovat do grandiózního finiše. Bohužel ani ten se nedostavil a místo toho je závěr odbyt dvěma větami. Dokonce jsem si chvili nebyl zcela jist, zda jsem nezažil ten nejpitomější bug na světě. Prý nezažil a tímto nominuju Alone in the Dark na hru s nejdementním koncem ve videoherní historii.

Pro: filmové pojetí, velké množství zajímavých nápadů, fyzikální hádanky, místy super grafika, povedená simulace ohně, pro mě ovládání, skvělá hudba

Proti: místy blbá kamera, neodladěnost enginu, ovládání je někdy až moc krkolomné, hodně natahovaná a frustrující poslední kapitola, pitomý závěr

+18