Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Zuma's Revenge!

  • PC 75
Logický rychlík ? Rychlík je to rozhodně v poslední třetině, ale určitě už ne logický, protože plivete kuličky jenom o svoje přežití. Líbí se mi domorodý nesrozumitelný hlášky, které vždycky pobaví zvlášť, když si je doplňuju za vlastní, který raději jmenovat nebudu. Nedostal sem se přes level 59, kde prežiju vždy jen na chvíli, takže adventure možná nedohraju a tak sem se přesunul na challenge mode, který je přijemnější a více motivující. V adventure se mi líbí boss fighty na konci každý části ostrova. Bossáci na vás hážou všelijaké nepříjemné kletby a mají určitou slabinu, takže musíte volit zvláštní přístup. Před střetnutím v průběhu ostrova vám vyhrožují různými žvásty ala "Fear me !". Ve hře je několik power-upů jako dělová brokovnice, laser oči, blesk, zpomalení, reverse, bomba a accuracy. Měl sem rád mise, kde se můžete pohybovat v jedné linii, nebo přeskakovat na dvě plošiny a vůbec kola, kde máte hodně prostoru pro střelbu. Je fajn, když máte čas střilet, tak abyste dostali "chain combo", jinak jde jen o reflexy a náhody. Pokud v pokročilé fázi, ani nehnete vrbou a budete hru hrát stále logicky, tak smekám před vámi flegmatičtí mind mistři. Ke konci mi bylo už dost špatně a začaly se mi plést a splývat barvy a nevydržel sem hrát v kuse déle než 15 minut. Na nervozitě přidává tlukot srdce oznamující váš brzký fail, aneb honem rychle, rychle než mě sežerou.
Otázka do diskuze: směje se ta žába, protože je optimista, nebo se vám vysmívá tomu jak vám to nejde ?

Doporučení:pro hráčky a těm, kteří hledají výzvu v klikfestu postřehu, reflexů, rychlého rozhodování a plánování.

Cena na Steamu

Pro: když vám to jde a je to pohoda, power upy, boss fighty, audiovizuál, satisfakce při vyhře viditelně prohraného levelu

Proti: opakováná frustrace a vyčerpání na konci, neočekávaný posun kuliček, přibývající počet barev

+19

Posel smrti

  • PC 100
Úplně dokonalá atmosférická adventura s pro mě nepředvídatelným dějem. Opravdu úžasný příběh. Asi jsem tupá, ale ten konec mě teda v žádným případě nenapadl. Navíc z dílny čechů - důkaz, že i taková malinká zemička dokáže udělat hru, která pohne Evropou. Dokonce se mi možná zdá, že se tu trochu inspirovali i USA filmaři, protože film Madhouse (doporučuju zkouknout) mi to hrozně připomíná. Ale třeba je to jen náhoda. Nevím. Dále je hra česky namluvená (asi se ptáte, že je to u český hry samozřejmost, ale bohužel to tak není - př. Alter Ego), je v úžřasném prostředí, které doslova vtáhne do hry. Je tam spousta zvratů + několikrát můžeme hlavního i zabít - to člověka, který pravidelně neukládá asi pěkně naštve. Během hry jsem se, musím říct, do Samuela úplně zamilovala. Samozřejmě ne podle vzhledu, to nic moc, ale do hry se to perfektně hodí. Úžasná animace, dabing přesně se hodící do charakteru postav. Opravdu nelituju času stráveným u týhle adventůrky:-)))

Pro: Už jsem uvedla ↑

Proti: Asi nic

+19 +22 −3

Peter Jackson’s King Kong: The Official Game of the Movie

  • PC 80
Bezpochyby nejlepší hra podle filmu, co jsem hrál. Příběh film nekopíruje. Sice tu je pár základních bodů, ale povětšinu času si jede hra svoje. Prostředí je vymodelováno moc pěkně. Ve hře je opravdu slušné množství wow momentů a prostředí jako celek působí skvěle. Škoda některých mizerných textur, zejména na konci hry v New Yorku odfláklost prostředí působí nehezky.

Hratelnost je na velmi slušné úrovni díky rozmanitému designu. Sice jsem měl radši hledání cesty a plížení se džunglí než souboje, ale hra po celou dobu nenudí a furt je na co koukat. Mnohými kritizované pasáže za Konga mě přišly jako příjemné zpestření, protože jich zas moc nebylo. Jack působil jak živá postava, funěl, hekal, dokonce párkrát zakřičel a hned byla atmosféra a sžití s postavou někde jinde. Slyšíš, Gordone? Nebo ty?! No, na tebe mluvím Alcatrazi!

Dabing je na velmi vysoké úrovní, stejně tak hudba. Jako celek je hra místy hodně napínavá a obzvláště souboje s gigantickým T-Rexem byly špičkové. Ona fauna celkově je hodně promáklá. Občas jsem zahlédl, jak se mrchy požírají navzájem a dokonce jsem se stal svědkem zápasu raptora s přerostlou stonožkou. A ne vždy se jednalo jen o skripty na efekt. Určitě mě potěšila absence HUDu. Hře to dávalo nádech nejistoty a nebyl bych proti, kdyby se tento prvek ve hrách v budoucnu používal častěji. U této hry mě to naprosto vyhovovalo.

A teď nějaké ty zápory. Jako první musím zmínit jistou nepříjemnost v hlavním menu, díky které jsem si (naštěstí) na začátku hry smazal účet. Jednalo se o drobnou nemotornost, kdy myš označila něco jiného, než na co jsem klikal. Nejspíš pozůstatek z konzolí. Druhá věc je závažnějšího charakteru. Optimalizace! Nic moc jako. Během hraní mi hra asi 10x spadla s chybovou hláškou nebo zatměním obrazu. Do toho se místy čas od času nepříjemně zaškubala bez jakékoli příčiny. Vzhledem ke grafice je optimalizace strašná. A jako poslední věc vytknu přílišnou „přizoomovanost“ obrazu. Přirovnal bych to ke střílečce s permanentně zapnutým zaměřovacím módem. Zpočátku to působilo dost rušivě a dokonce se mi z toho dělalo i lehce nevolno. Nakonec jsem si zvyknul.

80%

Pro: prostředí, atmosféra a emoce hl. hrdiny, rozmanitá fauna, dialogy, bez HUDu, jiný příběh než je ve filmu, zvuky

Proti: některé textury - hlavně na konci hry, špatná optimalizace, mohlo to být delší

+19

BioShock

  • PC 85
Takový dojmový bodový komentář:

- Prostředí je opravdu nádherné, prvních pár úrovní sem se doslova kochal všemi záhyby, plakáty, malůvkami a celkově prostředím. To bylo ještě ke všemu dostatečně rozmanité a art deco do něho vynikajícně pasovalo. Výtky mam až k posledním pár úrovním, které byly hodně tmavé a celkově ne tak postapokalipticky hezké, jako první úrovně.

- Líbilo se mi zpracování zbraní a plasmidů, resp. se na ně zase pěkně koukalo. Po vytunění i blbý revolver vypadal mocně. Zbraní je 8 a díky různým druhům nábojů na různé nepřátele sem mezi nima měnil celkem často. Což se nedá říct o plasmidech. Je jich tam hodně, ale do konce hry sem stejně nejčastěji používal blesky / oheň / levitaci. V krizových situacích včely. (ruka, používající včely nebo led, vypadá dobře kentusácky :) ) A aby se neřeklo, že když můžu z rukou střílet blesky, tak proč bych používal nějaký kvéry, tak plasmidama se dá vystřelit jen několikrát a pak mají vlastní speciální reload. Což se občas postará o pár infarktových úprků, kdy musíte nabít jak zbraň, tak si píchnout EVE.

- Rozmanitost vlastních herních principů taky neni ke škodě. Člověk si hned zvykne, že voda je vodivá, blesky vadí přístrojům (no i lidem), některé věci hoří, přístroje se dají hacknout, na Big Daddyho bacha, po vypití 3 vodek se mi bude motat hlava, apod.

- Kromě vylepšování zbraní (které se opravdu hodí), jde ještě vylepšit tonikama s různorodýma vlastnostma sebe sama. Bohužel, stejně jako u plasmidů, je jich hodně, ale užitečných je jen pár. Ale zase rychlejší hackování, různé odolnosti nebo dodatečné léčení z potravin se hodí.

- Atmosféra utopistického městečka, kde se něco šíleně podělalo, je dokonalá. Hlavně díky již zmíněnému prostředí. Než sem si zvyknul, tak několik prvních úrovních pro mě bylo hororových a lekal sem se i vlastních kroků. PLUS jak sem šíleně nadával na neskutečně debilní rozhovory nepřátel v SC: Conviction, tak tady vyplňovali tak moc atmosféru, že z některých jejich mumlání mám doteď husí kůži.

- Nepřátel bylo druhově jenom pár, ale alespoň byly tématicky oskinovaní podle úrovně. Big Daddy má respekt. Little Sisters pro změnu měli být roztomilé, ale i po vyléčení jsou pěkně hnusné. :)

- Příběh, na hru, chvalitebný. Pár zvratů tam je. Mnohem lepší je ale poslouchat nahrávky a zjišťovat, co se ve městě vlastně stalo, což je vedlejší příběh sám o sobě a ten je na druhou stranu naprosto božský.

- Úroveň s včelínem mě nebavila

- Voda a zaplavení, se kterým tak strašně machrovali, to všechno vypadalo v roce 2007 asi božsky, ale dneska musím říct, že sem viděl lepší. Ale efekt "tekoucí voda po obličeji" je fakt pěkný. :)

- Byl jsem trošku zmaten délkou hry, protože kde u novodobých her končíme, tak u Bioshocku sem byl sotva v půlce.

- Boss fight poměrně lehký. U vraždění Velkých Taťků sem se zapotil víc.

- Hackování napřed sranda, po milionpáté opruz

Pro: Prostředí, atmosféra, příběh, délka

Proti: nic závažného

+19

Portal 2

  • PC --
První díl mě spíše iritoval, druhý naprosto nadchnul. Portal 2 už není jen další krátkou logickou hříčkou, ale přimíchává do gameplaye i příběh, tolik chybějící prvnímu dílu. Logické hádanky už nefrustrují a nejsou hlavní náplní hry. Jsou jen součástí příběhu, který mi tak trochu připomínal Kostku s Bioshockem. Konečně se dozvídám detaily o prostoru, ve kterém se pohybuju, smysl toho všeho snažení.

Dokonale namluvené postavy trousí jednu sarkastickou hlášku za druhou s takovou kadencí, že mi občas i koutek škubnul, jak vtipné to bylo. Finální souboj má opět šmrnc a nápad a vůbec... Portal 2 je radost si hrát.

****/5 (zatím bez coopu)
+19 +23 −4

Oddworld: Abe's Oddysee

  • PC 100
Když se mi tato hra dostala do ruky bylo mi 6 let, a ještě k tomu jsem to dostal na PS one a dokonce v němčině. V tý době jsem ještě nevěděl co příběh obnáší a co je účel hry. Takže můj úkol byl: dostat se na konec levelu a dělat při tom blbosti. Vážně jsem se vyřádil. Když už jsem jakžtakž začal ovládat angličtinu a koupil jsem si tuto hru i na PC a konečně pochopil příběh a cíle této hry. Dokonce německý jazyk není vůbec špatný, například hlas německýho Sliga zní mnohem víc vražednějí a hustěji než hlas anglického =D. Když jsem hru dohrál, furt mi vrtalo hlavou, kde jsou všichni Mudokonové, porotže já jsem ty po cestě zachránil všechny. Pak se mi náhodou do ruky dostala strategická knížka a v tu ránu jsem pochopil, že autoři ze srandy vytvořili secrety které nejsou nijak označené oproti ve dvojce. No zpátky ke hře, série Oddworld patří k mým nejoblíbenějším hrám a i když to mám už dohráné snad podesáté, vždycky si rád sednu k PC a dohraji to během 3 hodin znovu. Dobrou atmosféru ke hře dodává její hudba, která se mění podle toho, když vás spatří nepřítel anebo prostě změnou krajiny. 3D sekvence jsou udělané parádně a vtip tam opravdu nechybí. A to že hra má dva konce, špatný a dobrý a když máte špatný, tak vás hra pošle do půlky hry se slovy: Víc se snaž tak to mě opravdu dostalo =D. Pár scén ze hry jsou opravdu obtížné a chybí mi zde quicksave. To už potom občas chytám upocený joystick od PSka a dělá mi potíže něco udržet v ruce, jakej mám vztek. Prostě tuhle hru doporučuji všem, kdo má IQ větší než 100 bodů a těm, kteří mají rádi plošinovky s velmi dobrou hratelností. A ke konci tři slova: "This is RuptureFarms" a německy: "Das ist ruptureFarms" =D =D

Pro: Originalita, příběh, nepřátelé, gamespeak, chantování do nepřátel, hudba a grafika

Proti: Místy obtížné

+19

Desperados: Wanted Dead or Alive

  • PC 90
Je nad míru jasné, že Desperados nenalézá svou inspiraci v ničem menším, než je legendární herní série Commandos, avšak i když nedosahuje kvalit své předlohy, přichází s něčím novým, jako je například zasazení herního děje do prostředí Divokého západu, což z něj dělá, spolu s nepokračováním Commandosů, výtečnou hru, jenž stojí za zahrání.

Stejně jako v předloze je i v Desperados k dispozici až šestice členů, z nichž každý má unikátní vlastnosti. Na začátku mi byl přidělen John Cooper, se kterým jsem si v první misi (jakémsi tutoriálu) vyzkoušel a naučil se používat jeho vlastnosti. Nejvíce se mi v oné misi líbila hláška při vyhlašování boxerské soutěže, kde byla zmíněna částka, jež bylo možno vyhrát: „twenty-five dollars“, která mi dodnes, díky skvělému výkladu, utkvěla v paměti.

Při herním postupu se ke mně začali připojovat další členové týmu, se kterými jsem (stejně jako s Cooprem) absolvoval poučný tutoriál. Většinu výstroje jednotlivých členů jsem používal neustále, ale například takového hada, kterého má Sam chyceného v pytli, jsem použil snad jen v již zmíněném tutoriálu.

Mezi další příjemná překvapení patří možnost jízdy na koňském hřbetě, která výrazně urychlí pohyb, dále klasické 2D zobrazení, jenž k tomuto hernímu žánru prostě nepopiratelně patří, pak také příjemná hudba, a to jak ta v hlavním menu, tak i ta při samotném hraní a v neposlední řadě mě zaujala herní videa, jež mě provázela mezi většinou z pětadvaceti misí.

Přes všechny klady není první Desperados dokonalé. Zaprvé je jednoduší, než jeho předloha, což však vyvažuje počet misí a za druhé mě vcelku zklamala mise závěrečná. Čekal jsem tedy daleko nápaditější zakončení příběhu a hlavně samotné provedení poslední mise.

Klady však jednoznačně převažují, a tak určitě nevylučuji možnost, že se mi první díl Desperados jednou v budoucnu zase vrátí na můj pevný disk a já se budu moci kochat nádhernou 2D grafikou, perfektními hláškami a dalšími výtečnými vlastnostmi, jenž tento kousek nabízí.

Pro: prostředí Divokého západu, šestice členů s unikátními vlastnostmi, jízda na koni, 2D zobrazení, příjemná hudba, herní videa

Proti: nižší obtížnost, závěrečná mise

+19

F.3.A.R.

  • PC 65
Když mi bylo asi čtrnáct let dostal jsem se ke hře, která posunula moje vnímání strachu o dimenzi výš. Byla to hra, kdy v mnohých momentech bylo třeba zavřít oči, zmáčknout levé tlačítko myši a naslepo proběhnout chodbou na druhý konec. Když jste pak doběhli na ono místo, oddychli jste si "Bože a mám to za sebou", načež jste prošli dveřmi za kterými bylo ještě něco mnohem horšího. Byl to zkrátka poctivej F.E.A.R., kterej dokázal uchvátit jak těmito strašidelnými momenty, tak i fenomenální dynamickou akcí s nejlepším bullet timem herní historie (dle mého názoru). Posléze se objevilo pár neméně strašidelných datadisků (to už bylo ale více méně totéž).

F.E.A.R. 2 pak lehce posunul nudný grafický zpracování (nutno ale dodat, že to místy vypadalo špatně). Atmosféry zachoval co to jen šlo a akce byla stále zábavná.

ALE! To jsem si tak nainstaloval hru s názvem F.E.A.R. 3 a čekal masivní nálož strachu a šílený brutální akce. To se tak nijak nekonalo. První dojem a zároveň prvních pár minut hraní vypadá skvěle, čím dál se ale nacházíte, tím spíš máte pocit, že hrajete jinou hru. V prvním díle se čas od času nacházeli lokace, kde jste byli úplně sami (když pominu hordu paranormálních jevů), ve trojce toková místa ale téměř nejsou a když už, tak nemají tu starou dobrou atmosféru. K tomu všemu jste neustále stavěni před nátlak nepřátel, sotva se probijete skrze jednu skupinu hned za rohem na vás vlítne další v ještě hojnějším počtu (po chvíli nejenom, že začne akce působit samoúčelně, ale začne vás i náležitě srát). Nepřátelé se na vás hrnou ze všech koutů, k tomu všemu jsou navíc docela nudný, i když je třeba podotknout, že jsou dost chytří. Z řad nepřátel by byl zajímavej jenom týpek procházející skrze zdi (teleportem), ovšem pouze tehdy, že by byl ve hře jedinej, když se ale takovej magor objeví v každý misi, tak jeho zajímavost je rázem pryč.

Grafický zpracování je v některých, dobře nasvícených místech, super. Jindy ale, a to je poměrně často, je grafika dosti bídná. Zprvu se tváří jako Call of duty, což by nevadilo (dokonce i podobná lokace se najde. Lokace celkově jsou docela rozmanitý), jakmile ale onu pasáž opustíte dostanete pocit, že si hru vzali na starost jiní vývojáři. Bullet time (což bylo doménou jedničky i dvojky) je tady jenom jako doplněk, přičemž vůbec neni tak zábavnej, jako právě v původní hře. Vadí mi i strašně okatě nalinkovaná cesta, která byla sice pevně daná ve všech dílech, ale tak bídně to působí vážně jenom tady. Když pak vemu v úvahu i fakt, že jsem nezažil žádnou pamětihodnou situaci, musím se smutkem prohlásit, že mě FEAR 3 naštval, protože jedničku jsem dohrál pětkrát, zatímco trojku dohraju jednou a ještě k tomu s bídou.

Závěrem: Kdyby se novej FEAR neoháněl svým jménem, ani pes by po tom neštěknul. Pokud jste ale ochotni unést absenci atmosféry a vlastně všeho, co dělalo feara fearem, hru si docela užijete a to hlavně díky stále dynamický neústupný akci, která ovšem působí hrozně samoúčelně.

Pro: chytří nepřátelé, místy grafika, zvuk, hudební doprovod, stále slušně zabaví

Proti: grafika, nudný zbraně, nudnej bullet time, už to není FEAR

+19 +20 −1

Baldur's Gate II: Throne of Bhaal

  • PC 60
Při hraní datadisku Baldur's Gate II mi na mysli vytanula jedna otázka: "Toto je ten všude vychvalovaný datadisk, podle mnohých i nejlepšího hra koncipovaná jako rozšíření?".

Throne of Bhaal jsem rozehrál znovu všehovšudy po dlouhých šesti letech od jeho prvního vyzkoušení, kdy se mi postupem času ztratily savy a tak jsem se nikdy nedostal dále než do Saradushe a blízkého okolí na zdejší relativně malé mapce. Dobrá zpráva je, že Infinity engine je stále tím nejlepším pro převedení pen and paper pravidel, hudba je možná i o fous lepší než v druhém Balduru a hratelnost je bezproblémová a zábavná. Horší je to však se zdejšími lokacemi a náplní v nich. Vždy jsem měl za to, že první místo hry mimo astrální sféru, obléhaná Saradusha, je tak malá protože slouží k seznámením se spletitým dějem. Další lokace jsou však ale snad ještě menší a co je horší, drtivou většinu času v nich strávíte bojem (i když ty jsou správně obtížně, někdy až moc, a dají vyniknout většině schopností a kouzel). Což i zapříčinilo, že ToB asi znovu nedohraji do konce, jelikož rutinní opakování nahození rychlosti, vyvolání příšerek a enormní spotřeba lečivých lektvarů není to, co v RPG hrách hledám, minimálně dnes.

K dobru ale musím příčist rozsáhlou Watcher´s Keep, kterou jsem dokončil již v základní verzi hry, a co si pamatuji, tak mě bavila více než příběh hlavní části datadisku. Čekal jsem dle ohlasu rozhodně více, ale hra jako taková působí v záplavě Neverwinterů s příšernou kamerou nebo plytkých Mass Effectů stále dobře, což ale není zásluhou dialogů, příběhu ani rozsahu, ale funkčního ovládání a předně audiovizuální slasti kterou může dodat jen spojení Black Isle/BioWare s Infinity enginem.

Pro: technické provedení, hudba

Proti: akčnější zaměření, minimum dialogů a questů obecně

+19 +20 −1

Amnesia: The Dark Descent

  • PC 75
Tohle byla první hra od Frictional Games, kterou jsem hrál. Na jednu stranu mám teď nutkání otestovat Penumbry, na druhou stranu Amnesia nebyla tak docela to, v co jsem doufal.

Co se technické stránky týče, graficky hra neurazí, i když textury všeobecně působí dost genericky a animace jsou nahrazovány stmívačkama. Fyzikální engine je fajný, akorát věci, které mají byt rozbity, lze imho rozbít až moc snadno - když něco rozbíjím, přesvědčivě to na mě tady prostě nepůsobí. Manipulace objektů myší je ale jinak moc dobře zvládnutá a jediné, co mi v tomhle směru vadilo, bylo pozicování malých objektů do středu obrazovky - v tomhle určitě mohla být nějaká tolerance. Po zvukové stránce bych řekl že vzhledem k tématice není co vytknout, ani nad čím přehnaně jásat.

Osobně jsem od hry čekal mnohem víc survival prvků. V tom jsem se ale ošklivě spletl, protože Amnesia je docela klasická adventura, jen prostě z vlastního pohledu. Nepřátelé jsou tu především jako kulisa - součást atmosféry. A to je jedna z věcí, které mi vadila. Nepřítel se v drtivé většině případů objevuje, aby vyděsil svou přítomností. Pokud se člověk schová (příslušný kout je vždy poblíž) a neleze zmetkovi do výhledu, tak se zase odbelhá pryč. Co mě na tomhle neuvěřitelně štvalo, byla skutečnost, že se tito nepřátelé objevovali odnikud a mizeli nikam. Ze začátku jsem to pochopitelně nevěděl, takže to i fungovalo, ale ve druhé půlce už bylo čekání tak trochu vopruz a zjištění, že když mě nepřítel zabije, tak dřív nebo později zmizí úplně, pro mě nějakou atmosféru strachu zabilo definitivně.

Čekal jsem, že nepřátelé budou víc překážet - že bude potřeba se kolem nich důmyslně plížit, odlákávat pozornost, nastražovat pasti a lákat je do nich, ale ne. Nepřítel se objeví, hráč se schová, nepřítel zas odejde. A zmizí - vůbec se s ním člověk nemusí dál trápit. Sem tam na vás něco vybafne z poza rohu/dveří, v takovém případě následuje leknutí, zdrhačka a skrývání, nebo vše řešící smrt. A v první půlce to ještě fungovalo, ale dál už jsem se prostě nebál. Nepřátelé v Amnesii nejsou opravdovou překážkou, není důvod se jich bát.

Jako adventura je Amnesia náročná tak akorát, aby člověk nemusel moc civět do návodu. Příběhem asi bůhvíjak neohromí a ze začátku jsem mu ani moc pozornosti nevěnoval, ale nakonec celkem hezky splnil svůj účel a spolu se sympatickým Agrippou mě zabavil, když už jsem se smířil s tím, že tahle hra mě už asi nevyděsí. (Ad Agrippa, trochu mě zklamalo, že na cestě do finále už mi nic zajímavého nepovídal.)

Celkově vzato to byla Amnesia zajímavým herním zážitkem, ale herní náplň jsem čekal.. hm... pestřejší. Lokace nejsou tak atraktivně zpracované, aby samotné hledání předmětů a sem tam nějaký jednoduchý puzzle tak úplně ospravedlnily hráčovo (moje) snažení a atmosféra strachu... no... byla prohlédnuta a dál tam dohromady krom příběhu nic není.
+19

The Neverhood

  • PC 75
Na týdenní pobyt na chatě bez internetu jsem si vzal pár her, které bych mohl pokořit, z nichž jsem největší naděje vkládal do Stubbs the Zombie in Rebel Without a Pulse. Jelikož mi ale Stubbs z mrtvých nevstal (rozuměj nešel spustit), padla volba na příjemně vzhlížející adventuru Neverhood.

V tomto plastelínovém dobrodružství jsem se vžil do role Klaymena, jehož zvláštní pohyby (hlavně jeho chůze) mě provázely celým světem Neverhood. Všudypřítomné zde byly i legrační animace doprovázené nezapomenutelnými zvuky, které se spouštěly po různých Klaymenových činnostech. Nejlegendárnější je nejspíše scénka po snězení třetího plodu ze zvláštního stromu.

Po chvíli hraní jsem se dostal do jedné strašně dlouhé chodby s tunami textu o historii Neverhoodu, jehož přečtení by mi nejspíše trvalo déle než samotné dohrání hry, ale snad se k tomu jednou dostanu. Nicméně celý příběh je nakonec vysvětlen po sesbírání všech videokazet, které jsem postupně nalézal, takže jsem snad o moc nepřišel.

Kromě nemožnosti jakéhokoli nastavení, mimo zapnutí nebo vypnutí hudby, musím hře vytknout výskyt mnoha většinou složitých rébusů, které bych bez použití návodu nejspíše nevyluštil a Neverhood tak nikdy nedohrál. Na druhou stranu se díky návodu dá vyřešit prakticky vše, a tak jsem se dostal až na úplný konec a poslechl si skvělý soundtrack.

Mimo závěrečného soundtracku Neverhood nabízí ještě pár dalších kousků, které jistě stojí za více než jeden poslech a jelikož má hra dva různé konce a už vím, jak se většina hlavolamů řeší, nemusí zůstat jen u jednoho dohrání.

Pro: plastelínový svět Neverhood, Klaymen, legrační animace, zvuky, hudba, příběh

Proti: příliš mnoho složitých rébusů

+19

Mafia II

  • PC 85
Nakonec bych se odvážil označit Mafii II za příjemné překvapení. Totiž, příjemné oproti očekávání - nevěřil jsem, že dokáží dosáhnout úrovně dostačující jedničce. Tedy ne, že by druhý díl byl nakonec lepší než první. To ani omylem. Proč?

K Mafii vždy patřilo velké a krásné město. A ono tedy velké a krásné je - v tomhle odvedli hoši opravdu dobrou práci - avšak, jednoduše: Lost Heaven jsem si tehdy opravdu oblíbil, a dodnes si pamatuju názvy čtvrtí a spousty hezkých zákoutí, které skýtaly. Já věřím, že jich pár nabízí i Empire Bay, jenže... Jenže mi je neukázalo. Hra mě vodila po červené lince přes celé město sem a tam, aby nahnala herní dobu (nestěžuju si, k tak krásným autům se jen tak nedostanu), ovšem město jsem při tom nepoznal. Ano, myslím si, že za to může z velké části i ta zatracená GPS, díky které je nemožné zabloudit, a tudíž poznat nová místa. Protože GPSka vyhledává vždy nejkratší cestu, a těch je jen pár. Řekl bych, že dobrou půlku města jsem prostě neviděl. Přitom by snad nebyl takový problém cíle misí trochu... rozprostřít, přidat snad i nějaký výlet do přírody, nebo se alespoň nevykašlat na Lucase Bertoneho.

To se dostáváme k autům. Ano, vozový park je bohatý, krásný a zajímavý. Jenže naprosto chybí motivace se jím probírat a auta sbírat. Však víte, snad jsem nebyl jediný, kdo se v prvním díle těšil na každého nového Lassitera, kterého mi Luca dohodí, abych si jej mohl postavit na dvorek za bar, a občas si jej chodit prohlédnout. Tohle v sequelu zcela chybí. Byť jsem se snažil žihadla sbírat, hra jen hází klacky pod nohy - auto při většině misí zmizí, nebo vám pro jistotu rovnou zmizí garáž. A rozhodně autorům jen tak neodpustím, že mě nenechali vzít si hot-rod (pokud jste se dobře dívali, byly v té továrně dva). Dopadá to pak tak, že zkrátka v každé misi ukradnete nejbližší věc na čtyřech kolech a na konci ji zase zahodíte. Oproti jedničce už totiž ani nezáleží na výkonu či rychlosti, protože se ve městě se stejně jezdí neuvěřitelně pomalu, a honičky autoři nepovažovali za dostatečně zábavné, takže je neočekávejte.

Na druhou stranu, samotná akce mě oproti jedničce bavila nepopiratelně více. Říkejte si co chcete, ale systém krytí je vážně dobrý - efektní stejně jako efektivní. Přestřelky skutečně vypadají jako z filmů a já se mnohdy přistihl, že víc než na zaměřovač koukám tak nějak všeobecně na scénu, kochaje se svištícím olovem. Vzhledem k tomu, že v tomto ohledu nejsem pravý hardcore hráč, a nestydím se přiznat, že docela často hraju na nejjedoduší obtížnost, neboť střílení není to, co mě na hrách baví nejvíce, si na autoheal stěžovat nebudu - byť uznávám, že není zrovna domyšlené jeho svázání s konceptem jídla, které vám dopolňuje životy... Nu, zcela zbytečně. Každopádně, tohle je jediná část hry, která mi přijde oproti předchozímu dílu jako zlepšení. V některých misích prvního dílu byly savepointy vážně nechutně frustrující, a boji jsem se tam co njvíce vyhýbal. Zde jsem si jej užíval. (A, koneckonců, sakra, vy byste se v přestřelkách nekryli?!)

To ovšem zase sráží to poslední, a to příběh. Není vyloženě špatný - je docela zajímavé hrát jednou za skutečného záporáka, který si prostě a jednoduše chce namastit kapsy. Rozumím, že někomu může hra, ve které nezachraňuje svět, připadat jako ztráta času, ale vzhledem k označení, které pro takové lidi mám, se k tomu nebudu dále vyjadřovat. Válka zkrátka donutí člověka koukat na život a morálku trochu jinak. Ovšem, první díl Mafie ve mně vyvolává pravou bouři vzpomínek: Salieriho briefingy, motel za městem, scéna v kostele, výlet do přírody, letiště, parník, bastard se štěstím, honička s Morellem... Ale po dohrání druhého dílu? Ehm... Vybavuju si jen Sawshank, který ještě byl docela nudný, a pak hotel, kde jsem zabil toho chlápka, o kterém nemám ponětí, jak se menuje. A to je to, co sráží titul na kolena dolů z jeho možného vysluněného místečka. Nevýrazné místa, nevýrazné postavy - nic, co bych si opravdu zapamatoval. Ano, věřím, že cutscén je stejně jako v prvním dílu, jenže když většina z nich sestává z telefonování...? Mluvit o filmovém zážitku už, zkrátka a dobře, nejde.

A na konec konec. Líbil se mi. Hodně. Vlastně určitě přidal mému hodnocení deset procent. Pokud ostatní hráče zklamalo, že na konci nebyla žádná hustodémonská scéna s škoujícím odhalením, že Joe je Vitův otec, nebo pětiminutové poslední slovo umírajícího přítele, já jsem byl naopak nadšen, že dokázali jít jiným směrem než Hollywood, a konec mnou narozdíl od jiných tiitulů skutečně pohnul. Vitův konsternovaný pohled za těch pár hodin hraní stál.



P.S.: Proč proboha v každé recenzi naleznu zmínku o "Soundtracku, který skvěle pasuje"? To jako někdo čeká, že písničky z padesátých let do padesátých let pasovat nebudou?

Pro: Stále nádherné prostředí, a svým způsobem zajímavý děj

Proti: To první žalosně nevyužité, to druhé žalsotně zpackané.

+19

Assassin's Creed II

  • PC 20
Prototyp hloupé hry, a to jak po stránce herní, tak dějové.

V jádru hratelnosti se nachází kvalitní model skákání: lezením a přemísťováním po střechách vymodelovaných (a krásných) měst jsem strávil nejvíce času, a je to na hře to nejzábavnější - ovšem jen do určité míry. Z pochybných důvodů však autoři (ať už proto, že dala tahle složka hry spoustu práce, nebo proto, že nic lepšího neumějí) hráče motivují, aby se této činnosti věnoval daleko přes tuto míru: objev 20 A, aby ...; sesbírej 100 B, aby...; najdi 30 C, aby...; atd. Hra je prodchnuta ideou prostoduchého sbírání všeho možného, přičemž je k němu hráč nucen, aby se dozvěděl část příběhu, nebo je spoleháno na jeho puzení k hromadění, což je značně nízké.

Lokace a předměty v nich jsou rozvrženy, aby v nich hráč mohl vykonat to, co je jeho úkolem, do té míry, že působí často směšně nevěrohodně (extrémem je mše v závěru hry). Absurdní je rovněž výskyt předmětů určených ke sbírání: příkladem budiž truhly s poklady povalující se na každém kroku, aby jich mohlo být mnoho a nedalo to příliš práce, nebo malé plakáty oznamující pátrání po mé osobě na zdech v několikametrových výškách, kde na ně nikdo nevidí. Povahu hratelnosti dokonale ozřejmuje pasáž s pronásledováním vojáka, která se ve hře opakuje: s doprovodem dramatické hudby a výkřiky jako o život přede mnou prchá zcela nesmyslně navrženou úrovní, přičemž se co chvíli těsně přede mnou přihodí "něco", co mně jej znemožní chytit (propadne se podlaha, spadne mříž...), a já musím vyvstalou překážku nějak obejít, což se překvapivě vždy snadno podaří. A není třeba se u toho nijak nervovat, protože na mne voják za rohem vždycky počká.

Prostředí renesanční Itálie se jeví být originálním, ve skutečnosti je však pouze zneuctěnou kulisou. Autoři nevytvořili příběh přiměřený této době, nýbrž aktuálně módní fantasmagorii se zoufale křečovitými dějovými posuny (získej předmět X - získej znovu předmět X, který ti ukradli - získej ještě jednou předmět X, který ti opět ukradli -, s prvky O kohoutkovi a slepičce), která do období renesance nechává často vstupovat prostřihy z budoucnosti, čímž možnou atmosféru důsledně rozbíjí. Duchovní bída AC2 je nejzřetelněji vyjádřena v "symbolech" na zdech domů a v nich skrytých hádankách: světoznámá díla malířství či významné osobnosti jsou v nich zneužity k banálním rébusům, které naprosto neodůvodňují jejich použití.

Ve výsledku tak máme produkt, který se pyšní jednou kvalitní složkou řemeslného charakteru, avšak hratelností je primitivní, přeplněný berličkami a zcela přizpůsobený bezproblémovému zážitku s jednoduchými motivacemi (chabé dějové zvraty, hromadění), kterému je obětována mimo jiného i atmosféra renesanční Itálie. Zacházením s existujícími uměleckými hodnotami pak Assassin's Creed 2 vytváří kýč, který je až urážlivý. Takové hry je třeba odmítnout bez ohledu na zábavnost či líbivost, které jsou přece jen vyšší, než jak napovídá hodnocení.

Proti: Agnus Dei; CTF; Lorenzův atraktor; Všechno je dovoleno

+19 +32 −13

Killing Time

  • PC 95
Moje nejoblíbenější střílečka je plná krve. A právě Killing Time se dokáže jejím nedostižným kvalitám - atmosférou a celkovým zpracováním - alespoň částečně přiblížit. Nepatřím mezi velké obdivovatele herní hudby, ale nálada, kterou dokáže místní hudba vykouzlit, je zcela unikátní. Jenom škoda, že PC verze byla až na videa a FMV scény prakticky od základů překopaná. Letmým pohledem a srovnáním s původní 3DO verzí je totiž zřejmé, že některé prvky v ní byly o něco povedenější (např. nepřátelé). Jako celek je však PC veze mnohem lepší.

Killing Time je pravděpodobně první střílečka, která se snažila vyprávět příběh jinak než obligátním intrem/outrem. Kromě videí je ve hře přítomno několik desítek krátkých skriptovaných pasáží, které postupně odhalují příběhové pozadí - co přesně se vlastně na ostrově kdysi stalo. S průchodem jednotlivými lokacemi dochází na určitých místech k jejich samospouštění. A protože jsou umístěny přímo ve hře nedochází k jejímu zastavení.

Hlavní lokací je obrovské panské sídlo a zahrady kolem něj. Kromě bohatých interiérů samotného sídla příběh postupně hráče zavede do hlubokých lesů, okolí majáku, loveckou stezku, podzemních krypt, kanálů, jeskyní, vodního chrámu, mausolea… a i malý hřbitůvek s rozkopanými hroby se ve hře objeví. Ložnice Tess je díky „ozvěnám minulosti“ nezapomenutelná. Některé lokace jsou natolik rozsáhlé a spletité, že se v nich dá velmi snadno ztratit. Naštěstí těla zabitých nepřátel nemizí, takže orientačních bodů v podobě povalujících se tlejících mrtvol je na cestě zpět dost.

Killing Time je podobně nelineární akcí jako třeba HeXen. Přepnutí páky/nalezení klíče zpřístupňuje další část ostrova, v kterém je potřeba najít několik částí hlavního puzzlu. Samotné střílení pak nejvíce připomíná klasické střílečky - doomovky - s tím, že zaměřování cíle ještě nelze plně ovládat myší. Pro pohyb kamery nahoru/dolů je proto nutné využít tlačítka klávesnice. Vzhledem k tehdy běžnému částečnému autoaimingu se však nejedná o větší problém a klávesy k tomuto účelu není ani potřeba příliš používat.

Větší výtkou by spíš mohl být menší arzenál zbraní. K zabíjení slouží pouze páčidlo, revolver, brokovnice, tommy gun, zápalná láhev, plamenomet a magická hůl. Na druhou stranu žádná zbraň není jen do počtu jako tomu v jiných střílečkách často bývá zvykem. Díky neustálému nedostatku munice je nutné až do konce hry průběžně používat všechny.

Nepřátelé jsou přesně takový, jaké je od správné hororové střílečky čekám. Rituál změnil původní lidstvo i zvířectvo k nepoznání, a tak po ostrově pobíhají zombíci, šílení lovci, kostlivci, klauni, sukuby, dvouhlavá psiska, obří vosy, brouci a další kreatury, které je nutné zlikvidovat.

Hráčům, kteří si i dnes čas od času zahrají nějakou starou dobrou střílečku a Killing Time dosud nehráli, můžu jen doporučit. Pro oldskůl šůtéry je Killing Time povinnost.
+19

Shadow Man

  • PC 90
Shadow Man je v mnoha ohledech naprosto debilní hra a může se „pyšnit“ prakticky vším, co ve hrách nemám rád. Debilní ovládání, debilní kamera, debilní zaměřování, debilní respawn, debilní ukládání...no prostě hrůza.

Na rozdíl od jiných her však Shadow Man disponuje zcela pohlcující ATMOSFÉROU, která od první minuty chytí a už nepustí. Přitom lokace říše mrtvých nejsou nikterak úchvatně provedené, aby se bylo možné na chvíli zastavit a jen tak se nimi kochat. Často se jedná o prázdné chodby a tunely, které na screenshotu vypadají všelijak, jen ne pěkně.

Na Shadow Mana je totiž potřeba nahlížet jako celek přímo uvnitř jeho světa. Vnímat ponuré barvy a zvuky. Nasávat podivné aroma, které vytváří zneklidňující, temnou a místy až děsivě chorou ATMOSFÉRU. A s přibývajícím časem stráveným ve hře lze díky ní na veškeré prvotní a velmi otravné debilnosti zapomenout a plně si vychutnávat netradiční zážitek.

Hratelnost je sice na první pohled docela těžká - žádná mapa, šipky, blikátka. Nápověda – co, kde, proč a jak udělat ve hře také není. Postupem času se ale hraní ukáže jako velmi intuitivní a logické.

V dnešní době by podobná hra už asi nemohla vzniknout. Místo vytváření ATMOSFÉRY se většina velkých herních studií snaží ohromit povrchním vau efektem. Jednou, dvakrát...na potřetí už je to docela nuda.

Shadow Man a jeho zcela unikátní ATMOSFÉRA je nezapomenutelná od začátku do konce, přestože lze jen velmi těžko popsat, čím přesně se ji vlastně podařilo autorům vykouzlit. Shadow Man se prostě musí vyzkoušet na vlastní kůži. Na konci hry během návštěv masových vrahů je však už ATMOSFÉRA natolik h(n)ustá, že bych se nedivil, kdyby slabší povahy skončily u Chocholouška. Sám jsem měl co dělat, abych po dohrání neskončil ve cvokhausu.

+19

Transport Tycoon

  • PC 90
Legenda strategických budovatelských strategií a jedna z nejlepších her vůbec. Byla spousta snah udělat nového nástupce Transport Tycoona, ale nikdy nedosáhly tak výborné hratelnosti jako originál. Není divu, že má stále tak velkou fanouškovskou základnu, která se snaží původní hru dále modifikovat. Jedna z mých TOP 10 her.

Pamatuji se, jak jsme se s kamarády chodili navštěvovat a vzájemně se chlubili, kdo má kolik peněz na kontě, kdo má víc vlaků nebo letadel, kolik máme 8-mi kolejných nádraží, kdo máme nejdelší vlakovou soupravu, radili jsme si, jak řešit semafory na železnici nebo jak se efektivně zbavit konkurence. Mým zvykem bylo i pojmenovávání měst názvy českých měst, přičemž ve městě svého bydliště jsem měl i sídlo společnosti.

Pro: hratelnost, dopravní tématika, zábavnost na dlouhé hodiny, kultovní hra

Proti: absence kvalitního pokračování (nepočítám-li TTD)

+19

Moorhuhn 3 ...es gibt Huhn!

  • PC 80
Byly doby, kdy jsem tuto hru hrál i hodinu v kuse a měl opravdu obdivuhodné skóre. Ty už pominuly a až dnes jsem si na ní opět vzpomněl.

Hra by měla sloužit pro odreagování, či zaplnění volných pětiminutovek, což se u mě však minulo účinkem. Nehrál jsem ostatní díly, proto má trojka pro mě výsadní postavení. Moc se mi líbily bonusy v podobě dvojnásobku bodů po střelbě do majáku, nebo naopak mínusu za zabití špatných ptáků. Dobré byla i náhoda skrytá v podobě chmýříček, kdy vám jedno třeba přidalo čas, zpomalilo čas, nebo naopak přehodilo kalibraci myši :) I zvuky nebyly špatné.

Kvalitní hra za málo peněz (rozuměj za žádné peníze)

Pro: freeware, ptáci, zvířátka

Proti: možná závislost

+19

Eye of the Beholder

  • PC 65
Xanathare, ty bulvo prašivá, s tebou mám nějaký nevyřízený účty, že jo? Tak s takovým odhodláním jsem se, po více jak deseti letech, znovu pustil do hraní Eye of the Beholder. A musím uznat, nebylo to vůbec marné. Hra svižně odsýpala a přes všechny ty hádanky, spínače a mechanismy mi přišla poměrně jednoduchá a bezzákysová (proti náročné dvojce určitě). Nebo jsem prostě měl jen štěstí? Nééé, tím to nebude, vždyť jsem nenašel králičí tlapičku.

Na dungeonech mi vyhovuje, když hráče odměňují za poctivé prošmejdění mapy, což na EotB sedí přesně, slušné množství tajných místností a nepovinných puzzlů často bohatě přispělo do mého inventáře. Průzkumnický element je okořeněn o nutnost kreslit si mapy na čtverečkovaný papír, neboť chybí automapování. Oceňuju, že se mě hra pokoušela zabít hned několika způsoby, lítému bestiáři zdatně sekundují pasti a neúprosný hlad, jenže se nemůžu zbavit dojmu, že k pořádné atmosféře ji cosi chybělo.

Další věc, co mně né úplně sedla, jsou pravidla Dungeons and Dragons. Vím, vím, teď si říkám o fireball za 10d6, ale uznejte, není to ideální systém pro hru založenou na realtimových bojích, nejčastěji tváří v tvář. A k tomu neskutečně pomalé léčení při odpočinku (hrál jsem bez klerika, tak si za to můžu z části sám). A poslední výtka směruje do menu hry, kde se průběh hry může ukládat pouze do jediného slotu a je tak nutné průběžně zálohovat soubor ve Windows.

A grafika? Ta mi navzdory své plnoletosti vyhovovala, na podzemí docela světlá (fakt by mě zajímalo, čím si pod Waterdeepem svítí - pochodně jsem nikde neviděl), nicméně přijemně přehledná. Určitě nadprůměr.


PS: Pokud vás děsí použití domácích kartografických pomůcek (čtverečkovaný papír, tužka a pryž), můžete sáhnout po Amiga verzi s automapou.
+19

Need for Speed: Underground

  • PC 90
s touhle hrou jsem se poprvé seznámil u nás ve škole, kdy to tam natahal kámoš. Vypadalo to hezky a já už dlouho scháněl nějaký závodění, tak jsem si to sehnal.

První věc kterou musim zmínit je pekelná obtížnost...ze začátku to ještě jezdí, ale jakmile auto už jede o hooodně rychleji tak se ani nestíháte vyhejbat normal autům anebo sloupům atd.
Aut je zde docela hodně a tunning je asi největší plus týhle hry, protože je to fakt luxusně udělaný, spousta součástek, spousta vinilů, spousta zevnějších změn. Takže si svého krasavce můžete vymazlit jakjenkoli chcete.
A jezdí se s tim vážně parádně, žádný klouzání nebo cukání, je tam vidět že ve hře existuje fyzikální jev a sice tření (i když s gravitací už je to horší ;D). AI bych řekl, že jeslušně vytvořená, dávaj dobře zabrat. Módy závodění jsou taky super (drift, drag race, circuit a sprint), je to dobré když vystřídáte několik jiných závodů a ne furt, rychle předjet rychle předjet.
Bohužel největší mínus hry jsou opakující se tratě. Sice to vývojáři chtěli řešit, že nějaký otočí anebo složí trať z dalších tratí, ale pořád to je stejně, takže potom se dá jezdit i poslepu skoro.

Grafika je famózní, na nejvyšší detaily je to fakt nádherné. Dodává to lesk auta, diváky na startu a takový lesklejší silnice. Krása je v detailech přeci =)

Zvuky myslim že ujdou, auta jsou skvěle ozvučena a hra je doprovázena dobrou hudbou.

Když pominu ty tratě, tak bych řekl, že je to skvělá hra. A skvělý začátek série (po NFS: Porsche)

Pro: Grafika, Hudba, módy, auta, TUNNING

Proti: opakující se tratě, občas obtížnost

+19

007: Quantum of Solace

  • PC 80
V Quantum of Solace se mi naskytla příležitost, vžít se do role agenta 007 a splnit pár úkolů pro Spojené království, a protože mám Bondovky vcelku v oblibě, a když zrovna běží nějaký díl v televizi, rád se na něj podívám, náležitě jsem ji využil.

Když už jsem byl agentem se dvěma nulami a sedmičkou na konci, tak zvolení obtížnosti se stejným názvem bylo jasnou volbou, a jak se posléze ukázalo, vůbec ne špatnou. Trochu zmatený příběh asi pochopím až po shlédnutí obou filmů, ze kterých je převzat, ale i tak se mi celkem zamlouval.

Stejně se mi zamlouvala i stará známá hudba, jenž mě celou hrou provázela a také dabing, namluvený samotnými herci. Krycí systém je taktéž skvělý, když tedy pominu nesmrtelnost a až neuvěřitelnou přesnost při střelbě naslepo.

Co mě ale hodně vytáčelo byly klikací scény. Asi to bylo tou obtížností, ale při více než jedné chybě jsem mohl celou scénu dělat znovu, což nebylo zrovna optimální, když navíc vezmu fakt, že těmto scénám předcházely scény neherní, jenž nešly přeskočit.

Škoda také krátké herní doby, protože při dvojnásobné délce by byl můj výsledný dojem jistě ještě o něco lepší, ale zklamán určitě nejsem a počítám, že se k tomuto titulu někdy v budoucnu vrátím.

Pro: James Bond, příběh, hudba, dabing, krycí systém

Proti: klikací scény, krátká herní doba

+19