Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Medal of Honor: Pacific Assault

  • PC 70
Tak dneska jsem to teda dokončil. První díl byl ve své době hit a samozřejmě jsem ho i já ve své době dohrál jedním dechem. Pokračování z pacifiku mě sice ničím až tak neuráží, nicméně z chválou budu dneska sakra šetřit.

Graficky i zvukově je na tom hra dobře – už Pearl Harbor dokazuje, že je zde snaha o atmosférickou akci typu Call of Duty. Bohužel si kromě atmosféry bere hra příklad i v těch aspektů, který se CoD nejčastěji vyčítaj:

Velkým problémem jsou zde velmi úzké hrací prostory - taková džungle je prostě uzoučká chodbička. Nepřítele nějak obejít je většinou prostě nemožný a hráč tak musí proti čelní palbě. Respawn nepřátel (naštěstí ne nekonečnej) je taky otravnej, především když hráč narazí na místo M – tam kde se japonci rodí jeden za druhym. Za jednu misi pod vaší hlavní zahynou klidně i stovky japonců ačkoli se téměř nestalo, že by byl zmařen americkej hrdinej život. Japonci jsou zde vyobrazeni jako tupý stáda rodících se blbečků, jejichž úkolem je nabíhat pod hlaveň. Vaši kolegové taky moc inteligence nepobrali, člověk mnohdy až žasne nad jejich neschopností, kterou musí řešit jejich absolutní nesmrtelnost. Boje celkově tak nejsou rozhodně něčím, čím by se hra mohla pochlubit.

Náplň misí potom spočívá v prostém – jdi kupředu a zabij vše (až na vyjímky). Některý levely v džungli tak prostě byly nemastný a pořád stejný. Co musím na soubojích pochválit je možnost absolutně vypnout HUD, poměrně slušně zpracovaná střelba včetně zamíření optikou.

Příběh a postavy v něm mi přijdou příliš naivní, celkově mi ladění cutscén připomínalo filmy od Walt Disneyho (už se hrozím novejch SW, snad si na to Lucas dohlídne) naše družstvo se chová trochu jako parta Rychlejch šípů a to k válce tak nějak nepatří.

Hudba dobrá, některý skladby v loadingu mají až vynikající témata, k akci se ale místy nehodí a ruší.

Celkový shrnutí – pro ty co žerou akce z druhý světový je to vhodná zábava - obstojná akce, já hodnotím spíš jako lehčí nadprůměr – hra, ke které se již nikdy vracet rozhodně nebudu.

70%

Pro: Grafika, střelba optikou, možnost vypnout HUD

Proti: Boje, UI, náplň misí, až nezdravě úzkej herní prostor

+19

Mass Effect 3

  • PC 50
V době vydání jsem byl neskutečně nahypovaný na zakončení trilogie. V té době jsem považoval ME sérii za ultimátní zážitek a od třetího dílu jsem očekával kvalitní zakončení epického příběhu. Cílem tohoto komentáře je kromě zhodnocení ME3 i zamyšlení nad celou sérií...

ME série se představila jako ukecaná střílečka z pohledu třetí osoby s prvky RPG. Důležitá slova jsou "střílečka" a "ukecaná." Dialogy jsou skutečně hlavní devizou hry a technicky jsou zpracovány velice dobře a ani jejich obsah příliš nezaostává za technickou stránkou a některé vám zůstanou v hlavě (například Mordin, Garrus, Grunti obecně, ...). V tomto ohledu je třetí díl věrný sérii a funguje jak má s tím rozdílem, že rok po dohrání si z dialogů pamatuji kulové a v hlavě mi zůstává akorát spousta zbytečného střílení.

Co se akce týče, Mass Effect nepředstavil nic nového. První díl byl celkem nudný (na poprvé jsem ho ani nedohrál). Neměl šťávu, nebyl dostatečně akční a ani nijak komplexní a propracovaný, tudíž potenciál taktizování v trojčlenném týmu byl zabit. Dvojka tohle okořenila, vyhodila stupidní přehřívání zbraní a přišla se standardními náboji, hra se stala podstatně akčnější a rychlejší. Nebyl to žádný zázrak, ale po ukecané části hry přišla část střílecí, kde stačilo vypnout mozek a střílet (na těžší obtížnost občas i trochu zataktizovat - tzn.: použít správnou schopnost člena týmu případně mu přikázat přesun na lepší pozici). Trojka je v tomhle případě moc nezklamala. Boje jsou stejné jako ve druhém díle - problém je že jejich četnost je mnohem vyšší a jejich smysl mi od poloviny naprosto unikal. Už jsem nechtěl zachránit galaxii. Chtěl jsem to dohrát...

Čímž se dostávám k jádru problému třetího dílu. Příběh a svět ME je naprosto tuctový a plný klišé, přesto je jeho zpracování na vysoké úrovni a hráče prostě pohltí. To ale není případ třetího dílu. Začátek je celkem slibný, typický Mass Effectovský a hra se vyvíjí dobře. Postupně si ale začnete všímat, že ubývá něčeho, co dělalo Mass Effect Mass Effectem. Přestává vám záležet na osudu galaxie, začínáte zjišťovat že následky vašich činů jsou minimální (a to se nebavím jen o dementním konci, který byl rozebrán tolikrát, že se k němu více nemíním vyjadřovat) a celé vám to připadá zbytečné a najednou zjistíte, že je konec. Konec, na kterém jste pocitově mrtví. A tam je zakopán pes - ME3 prostě nevzbuzuje pocit toho, že jste zachránili galaxii, své přátele, Krogany, archiv roztomilých YT videí s kočkami, sbírku porna... prostě nic.

Bioware sliboval epičnost, velký dopad vašich činů na galaxii, sjednocování znepřátelených národů, ... a vlastně vše dodržel. Bohužel...

Nevím, jaká DLC vznikla a co udělala s koncem hry a vědět to ani nechci. Hra vyšla tak jak vyšla za plnou cenu a jako takovou ji hodnotím. DLC politiku typu "kup si půl hry, zbytek ti naservírujeme za pár měsíců, protože máme málo peněz" nepodporuji

Pro: Hraje se to skoro jako Mass Effect, ale...

Proti: ...není to Mass Effect

+19 +24 −5

SWAT 4

  • PC 95
Už trojky jsem strávil mnoho hodin. Další díl byla tedy zcela samozřejmá volba. Nyní jsem se k této hře vrátil kvůli nezapomenutelné kooperaci v mutliplayeru.

Jakožto důstojnej pokračovatel série si nese v sobě to, co povedlo v předchozím díle: Neskutečně detailní prostředí (pohled na každej stůl, pohled do každý skříně, každá nástěnka stojí za to), individuální chování a inteligence nepřátel i civilistů, snaha o absolutně realistické zpracování. Zvuky jsou radost poslouchat – skučení, hysterický ječení, brek i zpěv včetně smrtelnýho chroptění, hlučný práskání zbraní, super zvukový pokreslení, vyváženost. (muziku jsem vypínal)

Kampaň je pouze série na sebe nenavazujících misí, což je dobře. Příběh tady rozhodně neschází – tady by to prostě nesedlo. Tyto mise jsou ale geniálně i překvapivě atmosféricky zpracovaný, u každé z nich je třeba trochu poupravit vybavení nebo taktiku. Specialitou jsou pro mě mise zatčení masovýho vraha Fairfaxe nebo Taroneho sekta (sklep si asi každej zapamatuje).

Obtížnost je na slušné úrovni. Save v průběhu mise zde neexistuje. Nepřátelé mají ale vždy jiné chování, vždy jsou na jiných místech, i jejich počet se liší v závislosti na náhodném znovurozmístění.

Jasně, že není problém je vystřílet. Jde ale o postihy. Naprosto originální a výbornou složku, která zhutní atmosféru do plnejch:
Nepřítele nejdřív vyzvem, aby se vzdal. Jestliže to okamžitě neudělá, nemůžem mu naprat brokádou vesele do břicha, ale počkat až vás nebo rukojmího zbraní ohrozí. Neuvěřitelná atmosféra, kdy se s napětím čeká na sebemenší pohyb omámených teroristů a že si to odložením zbraně kolikrát rozmyslí na poslední chvíli! Každej výstřel se tady počítá a větší přestřelky mají potom sakra říz!

Velení je nutnost, naši kolegové zpravidla udělají většinu práce sami, pokud je člověk vede s rozumem a rozvahou. Naštěstí se pokaždé situace vyvine jinak a průběh stejnýho levelu se tak nemálo liší. Všechny serepetičky tady člověk opravdu využije a vůbec právě tyhle nesmrtící kravinky (např. granát s gumovejma kuličkama, BANG, dveřní klín) dělají hru rozvážnější než kteroukoli jinou taktickou akci, co znám.

Jediná věc, co se nepovedla je jednání našich svěřenců v některých situacích. Jasně - autoři z nich nechtěli mít tupě stojící panáky (někdy ve SWAT3) a tak jim dali schopnost myslet a samostaně reagovat. Zní to hezky. Bohužel když jeden tým nechám, aby kryl schody a s druhym teamem deme vyčistit místnost opodál tak při kontaktu s nepřítelem přiběhne vesele do akce i team první - aby jako nestáli jako blbci na schodech, když je ta akce. Super. Ale zamrzí, že právě po schodech vylezou dva teroristi a naperou nám to do zad. Tady by měli bejt trochu poslušnější! Nebo se alespoň vždy neprodleně vracet na původní pozice.

Kapitolou sám o sobě je multiplayer. Nejlepší koperace proti complu, co jsem kdy na poli taktických akcí viděl. Díky neagresivnosti policejního zásahu sem to moch hrát s přítelkyní a dotáhli sme to do konce jen ve dvou a bez postihů.

Všem, co maj rádi rozvážný a netradiční taktický akce, hurá do toho. Až překvapivě atmosférická a přitom realistická simulace policejního taktickýho zásahu, kdy je důležitější přemejšlet a zachovávat chladnou hlavu, než dobíjet zásobníky.

Pro: Atmosféra, simulace, grafika & zvuky, level design, zbraně a taktický vychytávky, UI, znovuhratelnost, neagresivnost, multiplayer (kooperace!!!)

Proti: Občas neposlušnost kolegů, levelů mohlo bejt víc

+19

Mafia II

  • PC 75
Mafia II se snaží - příběhem, atmosférou, zpracováním, někdy, ovšem jen někdy, i emocemi.

Všechno okolo hratelnosti a grafiky vezmu celkem zkrátka.
Debilní AI z jedničky se tu nevyskytuje. Policajti nejsou tak otravní - nechají vás s vysokou rychlostí, když jedou naproti. Auta jsou rychlejší takže jim jde i celkem dobře ujet. Zase to jsou ostrostřelci jak hrom. Řidiči jsou tež na tom o mnoho líp. Jsou pohotovější, objíždějí vás, nejsou pomalí, atd.. Ježdění po městě je vůbec zábavnější, i když je ho víc, a to už pak sranda není. Auta jsou (v 50. letech) obratnější, rychlejší a stylovější, takže se hned jezdí líp. Střílení je taky lepší, ale ne zas o tolik. Nejvíc tomu nejspíš napomáhá to skvěle zničitelné prostředí. Ovšem možnost mít u sebe neomezené množství zbraní je teda blbost jako sviňa (Kde jsme, v GTA?). A ještě větší blbost, že to nejde zahodit, i když má zbraň nula nábojů. Střílení z auta taky chybělo.
U grafiky si nestěžuju. Hra je stará nějaký ten pátek, takže třeba slabší detaily zas tak neva. Co mi trochu vadí, je mimika v obličejích, na kterou si dost potrpím. Byla trochu slabší. Ale zase - hra už je pár let stará.

A teď příběh. Odehrává se na pozadí nádherně zpracovaného města. Výhled z nějakého vyššího místa na Empire Bay je opravdu něco. Ať už je hnusné šedé počasí, sníh, nebo noc plná světel.
S postavama to už tak světlé není. Celý ten fakt, že vlastně všichni mafiáni jsou hajzlové, je tu zvládnut na jedničku - opravdu jsou všichni gangsteři v téhle hře lumpové, co vraždí, mlátí lidi, jsou na ně hrubí a všichni si taky své prachy vydělali nějakou tou krádeží, pašeráctvím a jinou špinavou prácičkou. Mezi takové se řadí i hlavní postava hry Vito. Který se od takového Tommyho z prvního dílu, chováním a činy vzdaluje na metry, možná i na kilometry daleko. Vito se chce stát gangsterem, Tommy původně nechtěl, Vito je tvrdší než Tommy. Zajímavý mi teda nepřišel skoro vůbec. Stylově vypadá, okej... Ale když měl teda působit chytře, někdy mi přišel jak bezmyšlenkovitá bezmozková mašina na zabíjení. Ke všemu přistupuje chladně. Žádný pořádný propracovaný charakter. Něco o sobě, nebo o tom co se mu stalo sem tam řekne, ale furt mi nepřipadá jako nějaký charakter, co se měl postupem času nějak vyvíjet, nebo nějak se chovat podle toho co zažívá. Vždyť byl nejdřív dva roky ve válce, pak šest let ve vězení, jako mafián se stává proslulejším a bohatším. Přesto působí furt tak nějak stejně.
Pak tu je Joe, který z NPC postav dostal nejvíc prostoru. Joe je vtipný a... je agresivní a... moc neuvažuje a... je krutý aaaaaa....... je zábavný, a legrační. Pár hlubších chvilek má, a jde vidět, že jsou s Vitem velcí kámoši. Ale stejně ho chtělo podle mě napsat trochu líp, když už je to jedna z dvou hlavních postav a dalo by se říct, že je to i příběh o jeho přátelství s Vitem.
Celkem dost prostoru dali tvůrci i Leovi. No a trošku i Eddiemu. Pak už nic moc. Tolik postav, které mají co nabídnout. Vinci, Clemente, Falcone, Gurino, Harry, Derek, Steve. První mise mi přišla celkem zbytečná příběhem, ale na jejím konci představili hodně zajímavého člověka, který tam pak nebyl vůbec. Vím, že Don Calo existoval doopravdy, takže tvůrci si by si asi nemohli moc vymýšlet, ale stejně tam mohl mít nějakou roli. No a pak je tu ještě jeden - Henry. Celkem tajemná postava, a pak celá ta věc s tím, že pracoval pro tajnou policii, která je tak skvělý nápad, ale zas - nijak dál to není rozšířeno.
Celkově je v příběhu hodně věcí, které nejsou rozšířeny dál, anebo jsou odfláknuty.
Příklady: Jeden příběhový úkol pro Pappalarda, pak dlouho nic, a pak ho zabij, protože se postaral o to, aby zemřel (rukou Steva) Vitův otec - tohle taky není vysvětleno, proč ho zabili.
Další příklad: Vitovi umře matka, ho to v jedné scéně, kdy se to dozví, zasáhne, a pak už to neřeší.
Nebo: Sestra se na Vita nasere v telefonu a řekne mu, něco ať se jí neplete už do života. A to je poslední rozhovor Vita a jeho sestry ve hře. Vito už to nějak moc ani prostě neřeší.
Nebo ještě: Co se stalo vůbec s Eddiem?

No a potom je tu závěr. Když už tvůrci začli nějaký příběh, který nějak vygradoval a už aspoň rozvinuli nějaké ty postavy, závěr, který by k tomu všemu sednul a všem by vyhovoval, je nejspíš složité vymyslet. Proto asi člověk s tímto závěrem nebude moc spokojen. Já sem moc nebyl, chtěl jsem ho rozšířenější, emocionálnější a chtěl jsem od něho zkrátka víc. Teď si ale říkám, že završení nebylo nejhorší. Mohlo to být nějak rozšířenější, to jo. Byl skromný. Špatně ale vymyšlený nebyl. Byl mafiánsky chladný, ale vlastně i emocionálně hluboký.
Mise celkově mě nebavili nějak výrazně moc. Jedna kapitola (návštěva v bordelu) byla vtipná, třeba zase 12. kapitola je nudná. Ale i přesto všechno, to hraní pohání samozřejmě hlavně příběh. A vlastně to celé celkem dobře funguje, ne výborně. Ale možná to na těch 85% stačí.

Jo a ještě pořeším dabing a to, že jde vlastně o pokračování.
Mafia 2 se mohla více věcma spojovat s jedničkou, než jen pár zmínkama o Lost Heaven, nebo při loadingu, no, a nebo samozřejmě zabitím Tommyho Angela. Hlavně teda tady mohla účinkovat lupara (mohla být klidně i jako normální zbraň ve hře, ale stačilo by to v téhle ukázce), Joe s Vitem mohli být oháknuti stejně jak v jedničce a třeba tady úplně selhal český dabing. Ani jedna z těch známých vět nebyla vyřčena stejně jak v Mafii 1. Co ale podle mě bylo nejdebilnější na tom všem, že hned jak nasedli do auta a hráč zas získal kontrolu nad Vitem, tak tam okamžitě vlítli ti policajti, kteří Tommyho chránili, kouzlo téhle sekvence z jedničky se celkem ztratilo.
A ještě dabing: Byl dobrý, ale někde celkem odfláknutý, a někde zněl divně. Ale hlasy Vita, Joea, nebo Henryho byly vybrány dobře. Jen to bylo někdy zkrátka divné. Zase třeba Joeovi hlášky, ale hlavně jeho a Eddieho ožralé hlášky byly vtipné, i v češtině.

A ještě se musím vyjádřit k jedné hodně světlé stránce hry. K rádiu a vůbec k hudbě. Písničky byly vkusné a chytlavé. Někde úplně bombovně dotvářely atmosféru situace. Supr chvíle, když na to šlápnete v Hot Rodu a do toho vám hraje Long Tall Sally. Ale nejlepší bylo spojení závěrečné jízdy směrem na observatoř a skladby Rags To Riches. Soundtrack je naprosto špicovní, toť vše.

Pro: Jako i ten příběh no. Atmosféra, město, rádio, hudba, hlášky, někdy nějaký ten nápad, pár postav.

Proti: Taky příběh, který si nakročil dobře, ale byl ve skutečnosti málo ucelený a ne zas tak zajímavý. Délka hry a nemožnost pustit si kapitolu z jednotlivých částí.

+19 +22 −3

Dead Space 3: Awakened

  • PC 30
Krystalicky čistá ukázka toho, jak rozhodně nemají DLC vypadat. Herní doba 1-1,5 hodiny za bratru 300 (150, pokud DLC koupíte v akci). Z příběhového hlediska navazuje Awakened na dvousekundový cliffhanger na konci Dead Space 3 jen aby skončil ještě větším cliffhangerem, na který bude jistě navazovat čtverka (známe dojiče z EA).

Hratelnost je úplně stejná jako ve trojce (o nějakém návratu k horroru opravdu nemůže být řeč), ovšem autoři se ani nenamáhali vymýšlet nové prostředí (co taky za ty prachy můžeme chtít, že), takže si onu hodinu a půl odbudete v důvěrně známých chodbách s důvěrně známými nepřáteli.

Příběh je možné shrnout do jedné věty a jediná herní náplň navíc proti trojce sestává z jednoho otravného boje s bossem (autoři opravdu nepochopili, že jestli hratelnost Dead Space někam směřovat rozhodně nemá, tak je to zrychlování monster a jejich objevování odnikud půl metru před hráčem, který potřebuje někam rychle doběhnout).

Nenapadá mě lepší příklad výsměchu platícím zákazníkům.

Pro: stále se to dá relativně slušně hrát

Proti: nula nových nápadů, z hlediska poměru cena/výkon výsměch platícím zákazníkům, celková zbytečnost (z celého DLC úplně čiší snaha EA značku za každou cenu podojit)

+19

Giana Sisters: Twisted Dreams

  • PC 60
Pro hru Giana Sisters: Twisted Dreams jsem hlasoval na Steam GreenLight, po nějaké čase prošla a já čekal na příhodnou akci ke koupi.
Už video GreenLight ukázalo v čem bude hlavní prvek této plošinovky, je to přepínání mezi dvěma světy. Čím se mění struktura světa, nepřátel a hlavně schopnosti hlavní hrdinky. Jako u každé plošinovky se vždy něco sbírá, tak i zde jsou to malé diamantíky. Které jsou rozděleny do tří barev modrá neutrální a pak žlutá a červená. Pro sebrání žluté a červené je potřeba mí správnou verzi světa. Tím se krásně zvyšuje obtížnost sbíraní diamantů. Samozřejmě i s vyššími levely přichází i obtížnost hopsání s kombinací měnění světu a využívání schopností hrdinky.
Grafika hry a hudba patří mezi to nejlepší co na hře asi je. Oba světy se pěkně doplňují, jeden pekelný ponurý, druhý barevný veselý. Bohužel musím konstatovat, že po první bossovi a pár levelech na mě dopadl těžký stereotyp. Hra Vás naučí vše na začátku a pak nepřijde s žádnou inovací či zpestřením. Nebo když jo, tak skákání podél zdi neříkám posun..

Verdikt: Na hru jsem se moc těšil, čekal jsem zábavnou a propracovanou plošinovku, které mám moc rád. O to mě víc mrzí, že si na PC nikdy nezahraji Little Big Planet... Asi jsem byl moc natěšen, proto Giana Sisters: Twisted Dreams zanechala ve mně rozporuplný pocit.
Grafika a hudba je skvěla do půlky hry jsem se i bavil ale pak se to změnilo v povinnost dohrát. Škoda... 60%
Jdu nainstalovat Rayman Origins, snad mě nezklame!!!

Pro: Dvojí svět, grafika, hudba.

Proti: Stereotyp, hlavní boss.

+19

Two Worlds II

  • PC 80
Tento komentář je rozdělen obecnou část určenou všem a zamyšlení o Eikronasu pro fanoušky dlouhých komentářů. Pokud jimi nejste, čtěte pouze po zmínku o multiplayeru.

Gandohar, záporák předchozího dílu a nakonec hrdinův spojenec, sice využil moc boha ohně Aziraala ke zničení skřetů, ale po dosažení trůnu se postupně změnil v krutovládce. Tím se rozkmotřil s hlavním hrdinou, jež se několikrát pokusil uprchnout, ale pokaždé selhal. Hra začíná úspěšným osvobozením posledními přeživšími orky vedenými tajemným prorokem. Ti mají na Gandohara spadeno také, ale chybí jim armáda. Proto na oplátku za osvobození budou po hrdinovi chtít, aby objevil zdroj Gandoharovy moci, jeho slabiny a motivace s cílem je proti němu využít v konečné konfrontaci tváří v tvář.

Toto hledání hrdinu zavede do relativně atypických RPG prostředí. Jako je rozlehlá, i když trochu prázdná savana, vším možným přeplněné starodávné "Japonsko" na hranici džungle, pochmurná bažina a nehostinná magií spálená země.

Pro úspěšný průchod bude hrdina potřebovat spoustu skillů. Ty jsou rozděleny do několika kategorií, z nichž lze vydedukovat tři hlavní zaměření – bojovník, lučištník a mág. Bojovník, který má přístup k nejlepším zbrojím, si vystačí útokem, obranou a dobíjenými skilly. Lučištník, za pomocí svých dovedností, může vypouštět očarované šípy, nebo jich vyslat na deset současně, ale je limitován zbrojemi jejichž pozdější verze mají omezení – nelze používat luk, nelze používat luk, nelze používat luk – od určité fáze hry neuvidíte nic jiného. Systém magie, který se počtem kombinací magických karet dostal až do Guinessovy knihy rekordů je ideální pro ty, kterým nevadí experimentováním strávit spoustu času. Pokud si ale chcete sestavit jen konkrétní sadu kouzel a s nimi projít celou hru (např. silné útočné kouzlo, plošné kouzlo, vyvolání spojenců, světlo, chůze po vodě, ...) , můžete narazit na problém, že nebudete vědět jak na to. Lepší rada než vyhledat si radu na internetu, není. Pokud se nakonec doberete k vyvolávání spojenců, dejte si pozor na neduh, který zůstal z minulého dílu. Pokud nepřítel uvidí dříve vás než vašeho vyvolaného pomocníka bude vždy tankovat pouze vás a vyvolaná monstra ignorovat, i kdyby jste jich mezitím vyvolali milion.

Ale třeba systém vylepšování skillů, byl oproti předchozímu dílu vylepšen. Nyní již nemusíte na sebe skládat pouze identické kusy vybavení, ale můžete cokoliv rozbít na jednotlivé fyzikální látky a vylepšit vybavení jimi. Protože ale každý další level vylepšovaných předmětů vyžaduje stále více materiálu, nevyplatí se vybavení vylepšovat o celých dvacet levelů. Ale max. zhruba o pět, protože brzy stejně najdete něco lepšího. A nechávat kupu materiálů na vylepšení vybavení před závěrečným soubojem by byla škoda (viz níže). Pokud ale nebudete nic vylepšovat a vše nepotřebné prodáte, také neprohloupíte. Budete si pak moci koupit spoustu užitečných "kamínků", protože vlastnosti tentokrát nemůžete vylepšovat mícháním lektvarů trvalých změn, maximálně několika, které získáte plněním questů.

Vedlejší úkoly se dělí na klasické a cechovní. Plněním cechovních získáváte vyšší ranky, které vám umožní přístup k úkolům dalším nebo výhodněji nakupovat a prodávat předměty. Většinu vedlejších úkolů pojí skutečnost, že se jedná pouze o prosté přines / doruč / zabij, ale dialogy a vzkazy zadavatelů nebo kejkle při jejich plnění jsou nezapomenutelné. A to jak humorem, tak i originalitou. Sem tam lze narazit i na quest s více možnostmi řešení jako je např. vyšetřování vražd v Hatmandoru, který si určitě nenechte ujít. Možná za něj získáte i něco navíc.

I prohledávání labyrintů v sérii na sebe navazujících úkolů je zajímavá zkušenost. Není v nich totiž mapa a ani na krok vidět. Jediným zdrojem osvětlení je tak vaše pochodeň nebo kouzlo světlo. Pro průchod v úvodních labyrintech lze sice použít metodu chvíli se tam budu motat nebo na každé křižovatce zahnu doprava, ale v pokročilejších byste tak mohli uvíznout na věky věků. Řešení tohoto problému vycházejícího ze starých dungeon her, nechám na vás.

Singleplayerová část končí soubojem s bossem, jehož druhové se již vyskytovali v díle prvním, v němž šli zabít správnou taktikou za jakékoliv povolání. Ve druhé díle, ale došlo ke změnám. Hra nejde ukládat a ani průběžným autosavem souboj nedisponuje. Počet životů, vybavení, ochranná kouzla a schopnosti nehrají roli. Boss vás zabije na 3-4 rány (v závislosti na zvolené obtížnosti) a jde zabít pouze připravenou zbraní, která ubírá šíleně pomalu.

Byť má hra dlouhý multiplayer, zmíním se o něm jen krátce. Je řešen formou co-opu, ale teoreticky je možné ho dohrát i sólo. Při tomto způsobu jsem narazil na pár podivností. Nepřátelé ze singleplayeru mají mnohonásobně více životů (aby pro několik spoluhráčů najednou nebyli moc slabí) a bylinky rostou jedna vedle druhé (aby se na všechny dostalo). Asi po hodině jsem hru na chvíli odložil, abych po návratu zjistil, že se hra ukládá jen na určitých stanovištích, jejichž dosažení při sólo hře trvá strašně dlouho a já tak nenávratně přišel o svůj postup. K multiplayeru jsem se již pak nevrátil, ale v co-opu to může stát za to a pro sólo hru si vyhraďte moře volného času.
---------------------------------------------------------------------------------------
Eikronas aneb přehnané sliby herních vývojářů – POUZE pro fandy dlouhých komentářů.

Možná jste se s tím již v době vydání setkali – Eikronas, obrovský, desítky kilometrů čtverečních velký ostrov a největší lákadlo hry je dostupný pouze v multiplayeru. A přijít na to museli až sami hráči po dokončení hlavní linie. Na oficiálním fóru to bylo probíráno v tomto topicu. Odpovědní lidé si s reakcí dali na čas a zněla pak zhruba takto: "My (vývojáři a vydavatelé) jsme nikdy netvrdili, že mapa, kterou jsme v propagačních materiálech uvedli zobrazuje pouze singleplayerovou část, pouze jsme tuto spekulaci nikdy nevyvrátili, ale to neznamená že jsme lhali (pouze úmyslně zatajovali celou pravdu – pzn. autora). Na Eikronasu se odehrává 3. a 4. kapitola singleplayeru a celý multiplayer. A navíc, kde jinde by se měl multiplayer odehrávat? Pod vodou?" Když jsem o něco později pátral, proč se Two Worlds 1 jmenuje "dva světy" a co je vlastně ten druhý svět, dozvěděl jsem se že, multiplayer se odehrával na externích mapách a jeden svět tak představuje singleplayrovou část a druhý multiplayerovou část. Proto je odpověď "pod vodou" nesmyslná. Two Worlds 2 tak de facto nedostál svému názvu a obsahuje jen jeden svět. Pokud se teď ptáte – jestli je největší ostrov v multiplayeru v čem ve vlastně problém – tak ještě nevíte celou pravdu. V praxi je multiplayerová oblast (viz světle modrá část) na asi 40 % Eikronasu, singleplayerová asi na 10 %, na zbytku není nic. Přesto hromadná žaloba fanoušků, obviňující z klamavé reklamy neuspěla. A protože nechci aby se na tuto kauzu zapomnělo a současně věřím, že přímo ve hře je dostatek nedodělků dokazujících, že vydaná hra je pouze fragmentem původně zamýšleného celku, je druhá polovina komentáře o Eikronasu.

Nicméně nemůžu nezačít Savanou, oblastí 1. Kapitoly. U všech gild je možno získat až reputaci 100 bodů, ale gilda jezdecká má pouze čtyři koňské závody po deseti reputačních bodech. A i jen letmý pohled na mapu Eikronasu dává najevo – tady asi budou další rozlehlé prostory pro závody další. Po dokončení první kapitoly a splnění prvního úkolu ve Veritovém dole je možné se do něj vrátit a bojovat s novými velmi silnými protivníky, (krystalovými golemy) z nichž padají velmi silné zbraně a štíty. Toto vybavení, ale vyžaduje level 56 a dokončením hlavní linie, splněním všech nepovinných úkolů i vymlácením všech nepřátel nepřekonáte 44. level. (Pzn. při svém posledním průchodu jsem toto krystalové vybavení přenesl na importované postavě do datadisku abych je eventuálně vyzkoušel. Přestože vypadaly cool, na hrdinovy mě už svým vzhledem nenadchly. Na původních majitelích vypadají rozhodně líp.)

Na Eollasu, dějišti druhé kapitoly, je možné koupit loď. Tato malá plachetnice pro 1-2 osoby asi měla sloužit k prozkoumávání širokého moře a plnění jinak nedostupných úkolů. Nicméně k žádnému úkolu není vyloženě potřeba a prozkoumávání nedodělaných ostrovů za tu projížďku nestojí.

Ať už za pomocí lodě, kouzla chůze po vodě nebo lektvaru chůze po vodě se dá dostat na dva ostrůvky pirátů (nebo kanibalů?), na kterých se nacházejí Vidoni (častí herní nepřátelé), truhly, chýše a ohrady / vězení. A přestože tyto ostrovy nebyly do hry více zakomponovány mají své vlastní jména. (Jeden se nachází SV od Eollasu, druhý Z od Savany)

Také se takto dá dopravit na okraj Eikronasu. Ten je ohraničen plážemi, útesy a travnatými oblastmi. Ať už s trávou vzrostlou, mezi kterou je možné najít bylinky nebo i jen plochou zelenou texturou. Na plážích se potulují Scapulari (velmi málo častí herní nepřátelé), na jednom místě, kousek do vnitrozemí, mají dokonce chrám. Do 1 km od něj se nachází opuštěná rybářská vesnice s majákem. Z vesnice, a nejen z ní, ale i spousty dalších míst okolo Eirkronasu, vede cestička jako by do vnitrozemí, ale ve skutečnosti nikam nevede. I jiné cesty buď končí ve skále nebo je z nich hráč teleportován zpátky na břeh s hláškou – "Ztratil ses". Přesto z moře nebo ostatních ostrovů oním směrem lze vidět stromy ve vnitrozemí. Na jižní a severní straně Eikronasu se nachází celkem dvě teleportační plošiny. Sever je navíc zajímavý tím, že se zde dá natrefit v jehličnatých lesích na vlky a medvědy, i když se tato fauna nikde jinde ve hře nenachází.

Všechny tyto elementy od vnitrozemí Eikronasu dělí neprostupná kamenná stěna táhnoucí se kolem dokola celého ostrova. Logická úvaha by teď byla – proč se s okrajem Eikronasu vůbec někdo patlal. Dle mého skromného názoru, vývojáři v určité fázi pochopili, že v naplánovaném rozsahu hru ani omylem nemůžou dodělat a pro usnadnění práce pouze přidali kamennou stěnu. Jestli jim chyběl čas, peníze, horlivost nebo um se už asi nikdy nedozvíme, protože v oficiálním vyjádření bylo i – "ze hry nebylo nic vystřiženo". A důvodem proč se datadisk odehrává v zbrusu nové oblasti a ne na nedodělaných částech Eikronasu je pravděpodobně nejen jeho velikost, ale rovnalo by se to i přiznání o nedodělání základní hry.

Poučení do budoucna? Až se bude blížit datum vydání třetího dílu, tak v propagačních materiálech raději nevěřte vůbec ničemu a s rozehráním hry vyčkejte, než ji dohrají první odvážlivci.

Pro: Originálně pojaté neoriginální questy, pro RPG atypická prostředí, tuna různých kouzel

Proti: Krátké (do 30 hodin), závěrečný souboj, zrada s Eikronasem

+19 +23 −4

Amnesia: A Machine for Pigs

  • PC 70
Princeznička Amnýža se vrátila, aby nám opět zadělala na hnědší spoďáry, což se jí bohužel tentokrát nepodařilo. Na druhou stranu se jí podařilo být v ještě větší tmě a klamat tělem.

Na oko větší otevřenost levelů ze začátku vskutku budí dojem snížené linearity, ale již v průběhu druhé úrovně je zcela jasné, že hra je naopak ještě daleko lineárnější a přimočařejší, než jednička. A potom se už ani o tuhle iluzi nepokouší a jednoduše servíruje koridor za koridorem s hromadou dveří, z nichž odemčené jsou vždycky jen jedny. Díky tomu je naprosto nemožné zabloudit, což ovšem není to jediné, co zabíjí imerzi. O absenci invetáře jsem se doslechl ještě před předobjednávkou, ale o brutálně snížené interaktivitě už v oficiálních textech ani zmínka. Zatímco v předešlém díle a v Penumbře jste si mohli ošahat a zablbnout si s více méně čímkoliv, tady je to možné pouze u klíčových předmětů. A židlí.

Kde není inventář a na nic jiného než důležité předměty ani člověk nešáhne, tam důmyslné hádanky prostě nejsou možné. To by ale bylo od čínského rumu nekřesťanské, kdyby z Amnésie udělali Dear Esther 2.0 Dark Squeal Edition, a tak se tu o cosi vzdáleně připomínající puzzle pokouší. A jo, uznávám, jednou dvakrát jsem se na chvíli i zasekl, ale to nebylo ani tak kvůli spletitosti daného úkolu jako spíše tou přehnanou tmou, ve které se mnohé detaily prostě ztrácí. Ad. tma a detaily - jsem si jistý, že graficky a designově je ta hra vyšperkovaná až do nebes, ale když mi to celé zaserete černou, tak z toho prostě mám hovno. Že jsem si mohl zvýšit gammu? Ne, opravdu si obrazovku nechci pokrývat semenem.

Po celou dobu hraní jsem se nevzdával naděje a stále urputně doufal, že se to vzpamatuje a já se začnu nejen patřičně bát, ale v prvé řadě i dobře bavit. Marně. Nebál jsem se vůbec, bavil jsem se jakž takž. Kupředu mě už od čtvrtky hnal pouze příběh a ten nadpozemský zvuk.

Pro: Sound design vypilovaný k čiré dokonalosti; parádní hudba; příběh a jeho podání, společně s perfektním, silným koncem; většinou fungující atmosféra (především díky oněm zvukům), přestože je to zklamání, jako celek je to pořád působivý zážitek

Proti: Brutálně osekaná hratelnost, příliš krátké, snadné a přimočaré...tedy Dan Pinchbeck, který sice umí vyprávět skvělé příběhy, ale zbytek by měl nechat na někom jiném

+19

You Are Empty

  • PC 70
Celkem zajímavá FPS. Objevil jsem to náhodou, a přitom je to přesně ten typ her, co mám rád - klasický old-school, který si na nic nehraje a je prostě tím, čím je. V tomto případě na tu dobu i s poměrně hezkou, detailní grafikou. Chtělo by se říci - téměř Stalkerovskou grafikou. Jo, hoši z východních zemí, i když je ta hra naprostý béčko, umí dělat velmi hezké prostředí - a to se mi vždy na těhle hrách hrozně líbilo.

Nepřátelé jsou opravdu originální, i když úplně hloupí. Ale ono to tady má i svůj smysl. Zbraní je taky celkem dost a docela je zábava s nimi střílet. No a jak už jsem se zmínil o detailní grafice, tak prostředí, převážně industriálního charakteru, vypadá prostě skvěle. Díky tomu má hra na moha místech docela slušnou atmosféru plnou zmaru a správného chaosu. Ten začátek sice moc neoslní, ale věřte, že jakmile se dostanete do města, je to mnohem zajímavější pokoukání.

Samotný příběh má vcelku zajímavou myšlenku a rozhodně se nedá tvrdit, že by byl nějak hloupý. Jistě, žádný zázrak to není. Ale do hry tohoto typu, kde není příběh to nejdůležitější, mi to přesně zapadá. Nevydařený experiment, SSSR v troskách a všude plno mutantů - co víc si přát. Snad by to jen mohlo být o trošku delší a ty předělové filměčky by nemusely být tak silně stylizované.

Je jasné, že tahle hra není žádný AAA titul, ale já mám takovou zvláštní slabost pro tyto hry a hledat v nich jen to dobré. A You Are Empty je nepochybně jednou z nich. Pokud hledáte něco nenáročného na ukrácení dlouhé chvíle, možná by vás to mohlo bavit taky :-)

Pro: Ruské prostředí, detailní grafika (na tu dobu), old-school styl

Proti: Absence běhání, komplikace na Win7

+19

Gray Matter

  • PC 70
Na doporučení jsem si zahrála po dlouhé době tuto adventuru. Nejdříve jsem se trochu zděsila obrázku na hře, jelikož jsem opravdu nemínila hrát jakékoli karetní minihry prošpikované hlavním dějem. Naštěstí se však ukázalo, že přebal má pouze navodit atmosféru tajemna. Ačkoli mám odehráno bezpočet adventur, musím bohužel konstatovat, že tentokrát příliš chválit nemohu.. Příběh se mi vcelku líbí, Samantha, za kterou hrajete je docela sympatická. Stane se asistentkou jistého vědce Davida Stylese, který žije se svou babičkou (zároveň hospodyní) ve svém sídle stranou od lidí a který provádí pokusy. Začíná to slibně a tajemně a příběh začíná tím, že máte sehnat nějaké dobrovolníky k pokusům.

Co mi však dost vadilo byly kouzelnické triky, které mi přišli dosti dětinské a zbytečné. Uvítala bych raději Sam jako někoho třeba s nějakou zvláštní schopností, než jako dívku, co si hraje na kouzelnici a klame přátele lacinými triky.. :-/ Také se mi moc nezdála důvěryhodnost postav.. Nějak jsem jim to zkrátka celé nevěřila.. Samantha kouzlí, ale nevěří na duchy a za vším hledá trik?? Dr.Styles, vědec a praktik, co požaduje vysvětlení ke všemu, ale na duchy skálopevně věří?? Některé situace ve mě zkrátka vyvolávaly smíšené pocity. Co se však týče grafiky, hratelnosti a příběhu, tam jsem byla vcelku spokojená. Ovšem ty lokace... Vše se odehrává v tom samém městě s vyjímkou snad jedné kapitoly. Sídlo Dr.Stylese, kde příběh začíná je sice úchvatné, ale když se tam potulujete každý den a pouze střídáte hrdiny, je to kapánek maličko nuda..

Někteří příznivci karetních či jiných triků si nejspíš přijdou v této adventuře na své, avšak já si myslím, že trik s kouzlem nemá absolutně co dělat.. Ještě k tomu ten trapný klub Daidalos! A ten konec? Ten byl tedy snad nejvíc absurdní.. Duch mrtvé ženy Dr.Stylese je jedna studentka-copak jí vlastní manžel nerozezná?? Za mě tedy nic moc.. :-/

Pro: Příběh, hratelnost, grafika

Proti: Lokace-stále stejná, nedůvěryhodnost postav, smíšené pocity, triky..

+19 +22 −3

Far Cry 3

  • PS3 70
Parta mladých Američanů, jako vystřižených z béčkového hororu, je uvězněna na tropickém ostrově zlými piráty. Naštěstí Jason dokáže uniknout a s pomocí místního kmene vyžívajícího se v mystických silách všechno zachrání. Stává se z něj mocný válečník a… Radši prostě napíšu, že příběh se nedá brát vážně a působí jako hromada slepených nesmyslů.

Far Cry 3 je jednou z těch her, u kterých není dobré příliš přemýšlet. Vytváření lepší výbavy z kůží zabitých zvířat, léčení i chování nepřátel postrádají veškerou logiku. Takřka každá z pirátských základen má nějakou nehlídanou díru v plotě nebo pro sabotéra vhodně umístěný vypínač poplachu. Na vysílací věže vyleze jen vrcholový atlet, protože úplně všechny jsou v dezolátním stavu. Řazení během jízdy v autech také nehrozí. Podobných záležitostí je hra plná, jenže to ani trochu nevadí.

V první řadě je totiž hraní FC3 zábava. Nemohu říct, že bych se za celých dvacet hodin nudil. Opomenu-li Jasona spol., tak postavy, a hlavně jejich pokřivené ideologie, tvoří nezapomenutelné momenty. Klidně dialogů s nimi mohlo být i více. Zato snových sekvencí, i přes nesporné vizuální kvality, mohli tvůrci ubrat. Konkrétně QTE souboje se záporáky obsahují nulové zadostiučinění.

Jak bývá u tříáčkových titulů zvykem, tak vysoká kvalita ozvučení i grafiky tvoří polovinu zážitku. Vedlejší questy a hledání různých skrytých balíčků navíc zajišťují, že je stále co na práci. Po celou dobu hraní třetí Far Cry nabízí parádní jízdu, při níž je ale lepší se moc nerozhlížet kolem.
+19

Medal of Honor: Airborne

  • PC 75
Pokud nebudu počítat konzolové díly, tak je Airborne v pořadí třetí díl, ke kterému se dostávám. A i když pro mě nebyly jiné díly žádné extra pecky, tak jsem se na Airborne těšil. Už jen proto, že mám slabost pro 2. světovou a nudí mě teroristi, kteří jsou prostě všude...

Každou misi začnete v letadle, z kterého jednoduše vyskočíte a máte pod sebou otevřenou oblast a volnost v rozhodování se, kam dopadnete. Ke všemu ještě máte zadané úkoly spočívající většinou jen v tom, že něco odpálíte nebo rozstřílíte. Skvělé je, že se máte naprostou volnost v tom, kam půjdete a co zrovna uděláte. Atmosféra války je taky dobrá. Všude kolem vás se střílí, bouchá to a slyšíte řev vojáků. Navíc se vás hra snaží odměňovat a dostáváte tak vylepšení zbraní a dokonce i před začátkem mise si můžete vybrat jakou trojici zbraní chcete mít.

Grafika je velmi dobrá, hlavně v noci je to pěkný pohled když jsou rozsvícené reflektory a děla pálí do letadel na obloze, tak je všechno úžasně nasvícené. Hudba jako obvykle nádherná a závěrečnou skladbu zařazuji do mých oblíbených herních soundtracků.

A teď k tomu špatnému... Bugy, bugy a bugy. Tak šíleně zabugovanou hru jsem nějakou dobu už nehrál. Maličkosti, jako teleportace nepřátel, nebo že voják po smrti občas vyletí do vzduchu, bych ještě přežil, ale když mě zabije lezení po žebříku, či výtah při pohybu prostě zmizí a vy tak stojíte ve vzduchu, tak už mi leze na nervy kde co a všímám si, že se zasekávám o kdejaký kamínek nebo po žebříku se stále šplhá jak v CSku. Poslední mise dá všechny tyhle problémy dohromady a místo toho, aby jste si užili finále, je to spíš za trest.V misi v továrnách, kde jsou po střechách snipeři jsem se taky nestačil divit, jak je AI blbá. Spojenci tam pobíhají jak telata, zatímco je snipeři jednoho po druhém zabíjejí. No a když se nepřítel rozhodne běžet přes celou mapu jen proto, aby vám dal po hubě, místo toho, aby po vás střílel, tak je to už úsměvné.

Každopádně i přes všechny ty bugy je to nejlepší díl série a pokud ty nedostatky přežijete, tak dostanete fajn válečnou fps. Bohužel jen na nějakých 5-6 hodin..

Pro: Atmosféra, volnost, hudba, grafika, vylepšení zbraní

Proti: Bugy, AI, krátkost, poslední mise

+19

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 90
Přísloví zlaté české ručičky pochopíte teprve ve chvíli kdy si zahrajete Mafii. Legendu české herní scény, která je tak legendární že ústřední melodii mám jako vyzvánění (však víte, pam-pam-pam-padám-pam-pam-pam-padám-padamambapam), jako tapetu mám hlavního hrdinu Toma opřeného o jeho taxík, a hlášky z mafie používám dennodenně. Taky vždycky dvakrát do roka pořádáme s kámošem maratón, kdy nakoupíme energeťáky, vodku, chipsy a paříme vkuse dokud nedojedeme do cíle. Mafie je prostě něco jako pověstný svatý grál, je to něco víc než ježíš spasitel, Mafie je biblí, a to nejen mafiánských příběhů ale i do každodenního života. Mohl bych sem házet superlativy ještě hodně dlouho, leč místa není neomezeně a stejně, kdo by to pak četl. A taky mám vytetovanou spézetku Tomova taxíku na zadku.
_______________________________________________________________________________________
Takže drazí a milý, takhle by asi vypadal můj vykalkulovaný komentář, který by měl za úkol stát se nejlépe hodnocením na databázi (není přeci náhodou že pluska se nejlíp zbíraj právě u mafie, u které stačí nešetřit chválozpěvem). Ale jelikož jsem všemocný Chipsík, tenž co z vody udělá 42, ten který okrádá bohaté z těhož jde zlomek chudým a zbytek do bordelu a hlavně jsem ten nejčestnější muž na světě, tak kalkulovat nebudu a napíšu komentář sobě vlastní, který svým stylem né každému vyhovuje.. Nuže, usaďte se moje ovečky boží pohodlně, jdeme na to.

CHIPSÍK KOMENTUJE!

Bylo nebylo, v České zemi žil člověk jménem Dan Vávra, a ten vdechnul život hře, která je v Českých hájích dost často považována za jednu z nejlepších né-li nejlepší na světě.

Mafie je nepochybně skvělou, možná by se dalo říct i kurva výbornou hrou. Má dobrý a skvěle podaný příběh z mafiánských kruhů. Má propracované město, v němž je radost se projíždět. Má sympatické postavy (kurva, už 3x za sebou jsem na začátku věty použil slovo Má, budu si muset vymyslet něco nového). Dále má (jo, tenhle uprage bude vyhovovat) to pověstné kouzlo. To kouzlo, díky kterému tu hru můžete zapnout kdykoliv (klidně i v den, kdy vašeho bráchu přejede vlak protože se sjede a bude si myslet že hraje GTA a tím pádem si řekne že klidně může skočit pod vlak, že se stejně objeví u nejbližší nemocnice) a také že vás kdykoliv chytne. Tímhle kouzlem je obdařená Mafie.

Popravdě ani nevím jak se panu Vávrovy takové okouzlení (Enchantment? Enchantment!) mohlo povést, ale povedlo se. Nejspíš to bude tím, že se panu rýpalu Vávrovy podařilo skvěle smíchat prvky jako příběh, sympatické postavy, dabing na úrovni, hratelnost, dobovou atmosféru a další prvky hry tak že dohromady dají to pověstné kouzlo. A samozřejmě tomu kouzlu pomáhá fakt že Mafia je hra česká. A tenhle fakt to kouzlo ještě násobí.

Další věc co tomuhle kouzlu hodně pomáhá je to že Mafia je po technické stránce zvládnuta perfektně. Grafika je hezká, tak hezká že i dnes se mi zdá hezká. Město je tak krásně a detajlně vymodelované že i dnes se mi zdá krásné a detajlně vymodelované, stejně tak vozový park je perfektně zpracován tak že i dnes mi příjde perfektně zpracován)

Lidé co dělali na Mafii, tomu dali zkrátka tu nejlepší péči, dělali to z lásky (poznámka komentátora: jedná se jen o mou hypotézu, je klidně možné že to dělali jen pro prachy) a díky tomu je Mafie tam kde je, a díky téhle pečlivé práci (buď díky pečlivé práci a spoustu lásky, a nebo jen Dan Vávra zaprodal duši satanovy a nebo něčemu horšímu...třeba Harbingerovy) má to kouzlo, díky kterému si jí rád zahraji i dnes.

Mafie je nepochybně skvělou, možná by se dalo říct i kurva výbornou hrou, ale že by byla nejlepší hrou vyrobenou v Česku? Dovolte mi udělat mohutné pchééééééé. Nejlepší hrou z tohoto státu je Operace Flashpoint maderfaker ouje bro!

PS: Kouzlo mafie je tak silné, že ikdyž jsem na ní chtěl být trochu zlej a né tak moc ji chválit, tak mi srdéčko jedno zkurvené prostě nedalo a já na ní musel být hodnej.

PSS: Tak jsem si to po sobě přečetl (první koment u kterého to dělám...je to přece kurva Mafia!) a musím říct že tam melu o tom samém a furt dokola....ale to je jedno, hlavní je že sem Mafiu chválil a teď chci vaše pluska muhehehe!

Pro: Má to v sobě to pověstné kouzlo

+19 +22 −3

Mafia II

  • PC 85
Svého času jsem se na pokračování Mafie dost těšil. Nadšení ale postupně opadalo, a nakonec musím říct, že jsem od toho zas až tak moc neočekával... a dobře jsem udělal.

Sama o sobě to totiž vůbec není špatná hra. Grafika je skvělá, zpracování města perfektní, optimalizace špičková, bugy jsem za několik dohrání snad ani nenašel. Příběh se dlouze rozjíždí, ale ke konci perfektně graduje. 50. léta mě do sebe vcucly a chvílema jsem (stejně jako u prvního dílu) litoval, že jsem se v té době nenarodil. Přestřelky jsou skvěle akční, pokud jste šikovní, ani se krýt nemusíte. AI občas trošku hapruje (v krytu jsou nepřátelé takoví neklidní, a občas jim vyčouhne loket nebo hlava, pokud máte permanentně zamířeno, máte vyhráno...), ale nikde se nijak neseká. Animace a dabing jsou celkem fajn, jen mě mrzelo, že postavy otevíraj hubu po anglicku.

Město je skvěle zpracované, ale tak zoufale nevyužité. A copak o to, že není herně využité, vy se vlastně podíváte v hlavním příběhu jen na pár míst. Avšak DLCčka to naštěstí částečně vynahrazují. Příběh je někdy ve svých vedlejších odbočkách tak nějak nedokončený (Frankie). Není žádná jízda ani extrémní jízda. Opět jedině DLC tak trošku umožňují blbnout ve městě. Tuhle jedinou věc jsem si moc přál... Alespoň že existují moddeři, ale stejně... Kdo to zatrhl? Proč nemůžu vzít taxík a vozit lidi? A ani v DLC? A mnoho dalších "proč??!!" by se ještě našlo.

Vztah k postavám si musí hráč budovat trochu dýl, prostě to charisma se ani zdaleka nepřibližuje prvnímu dílu, a to je docela škoda. Na druhou strau, Vito alespoň není jako andělíček Tommy, celkově hra zobrazuje svět mafie daleko surověji a blíže skutečnosti, a věřím, že takhle nějak to mohlo v 50. letech chodit. Jízdní model mě stále baví, tvůrcům se podařilo vybudovat pocit řízení amerických aut tehdejší doby (v rychlosti se auta tehdy opravdu nedala řídit, už jen kvůli pneumatikám o šířce galusky).

Kladů i záporů je více, nicméně ke hře se dodnes rád vracím, občas si střelím nějakou misi a blbnu v DLCčkách. Ten "feeling" ta hra prostě má. Škoda jen, že tvůrci nesmyslně osekali některé věci, které opravdu mohli nechat. Nebazíruju na tom, aby pokračování hry s tak silnou základnou v podobě předchozího dílu převzalo vše, ale občas tvůrci jakoby odsekly prst nebo i celou ruku. Dávám 90%, protože mě hra i přes vše negativní, co jsem zde vypsal, dodnes baví, dílo samo o sobě si ale zaslouží max. 70%.

Pro: Atmosféra, grafika a optimalizace, jízdní model, hudba...

Proti: Zoufale nevyužité město, osekání věcí, které by osekány být neměly...

+19

BioShock 2: Minerva's Den

  • PC --
Zub času je sakra znát a prvních pár kroků může působit lacině, jakmile se ale začne rozjíždět klasická biošočí hratelnost se zajímavým příběhem doplňujícím celé universum o dost podstatný prvek, chytne Minerva za koule a drží až do samotného konce. Čtyři hodiny utečou jako voda a melancholický pocit po dohrání je důstojnou tečkou za vzestupem a pádem Rapture.
+19

The Ultimate DOOM

  • PC 85
Ultimate Doom je sice z většiny re-edice původní hry, ale obsahuje i úplně novou čtvrtou epizodu, takže jde o plnohodnotnou hru a rozšíření zároveň. Protřelí doomeři měli opět možnost si celou hru projít na Ultra-Violence obtížnost, čímž už tak klasická a provařená řežba dostala s novým obsahem ještě větší grády. Kdy v poslední kapitole najednou hrál svou roli poměrně propracovaný a rozsáhlý level design, mapy byly exteriérovějšího a interiérovějšího typu, za to dosti složité. Trvalo delší dobu je dojet, obsahovaly řadu různých mechanizmů, secretů a pastí. Narvány pořádnou várkou nepřátel, tudíž představovaly určitou výzvu všem, co si tuto sérii tak oblíbili. A pokud je někomu čtveřice epizod stále málo, mohu mu doporučit neoficiální pátou, nazvanou Doom: The Lost Episode, o dalších devíti zdařilých úrovních. Nejedná se přitom rozhodně o obyčejné fanouškovské mapy, naopak pocházejí především z konzolových verzí. Vyzdvihnout přesto musím alespoň jednu z nich, konkrétně tu čtvrtou v pořadí, která, jak se zmiňuji v diskusi, opravdu stála za zahrání. Atmosféra v ní totiž oplývala něčím, co doposud nebylo mnou v jakémkoli jiném wadu pro Doom 1 spatřeno.
+19

Dishonored

  • PC 95
Když jsem slyšel o Dishonored, tak jsem od toho moc nečekal, protože úplně poprvé jsem o tom slyšel od spolužáků ve škole dlouho před vydáním, a ti obvykle moc dobrý vkus na hry nemaji, tentokrát bych jim však křivdil.

Hra je důkazem toho, že lze udělat hru roku (a nebýt Bioshock Infinite, tak možná i desetiletí), bez toho, aby vám transformovala grafickou kartu na elektrický sporák.
Grafika je pěkná, textury nejsou moc detailní, ale jednotlivé objekty jsou do prostředí zakomponovány tak, že si toho ani nevšimnete.

Příběh je asi hlavním plusem celé hry. Líbí se mi, jak je zakomponovaný do světa a skvěle se k němu hodí. Je temný, a člověk ho může měnit. Vlastně v našich rukách je toho docela dost.Nejvíce mě zasáhl odlišný přístup převozníka Samuela a zlotřilost/milost malé Emily Bohužel většina zvratů je částečně odhadnutelná předem.

Herní mechanismy jsou zvládnuty bravurně a žádná schopnost či část vybavení není navic. Skilly jsou úžasné, vzlášť mžik a zastavení času jsou skilly se kterými se může hráč pořádně vyřádit, při likvidaci protivníků. Já jsem volil taktiku nezabíjecí, a to zastavením času a následným zaškrcením protivníka v boji.

Corvo je opravdu charismatický, i když vlastně nic neříká. Je to tím, jak k němu ostatní přistupují a jeho slova vlastně nejsou k popsání jeho charakteru potřeba. Emily je roztomilá a líbil se mi vztah mezi ní a Corvem.

Závěrem: Hra mě bavila z důvodů těchto: Při likvidaci protivníků může člověk využít svou kreativitu téměř v plné míře. Hra má úžasný příběh, který je zakomponován do toho správného světa a nic nepřečnívá. Několik dalšich věcí, ale ty určitě objevíte sami (nebo jste už objevili)

Vedle Nového Bioshocku Infinite je to jedna ze dvou mých TOP her.

Pro: Charakter Corva, úžasně vyprávěný příběh, vcelku originální dílo

Proti: předvídatelné zvraty příběhu

+19 +22 −3

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 95
Tři dny jsem přemítal, zda mám komentář k Mafii napsat, nakonec jsem se tedy rozhodl, že ano, i když po jeho dopsání budu moci očekávat rozzuřené davy s pochodněmi a vidlemi pod oknem, protože Mafie pro mě není kultem ani bohem, nýbrž "jen" velmi dobrou hrou.

Začnu příběhem, protože ten je hlavní předností hry. Příběh je skutečně propracovaný a zvraty v něm jsou skutečně nepředvídatelné. Tak nečekané zvrat jsem opravdu v moc hrách neviděl. Bohužel (nebo bohudík, ani sám nevím), jsem po dohrání neměl pocit, že musím mít ještě, a tenhle pocit je pro mě měřítkem napínavosti příběhu. Příběh je tedy opravdu dobrý, ale ne natolik, aby si u mě zasloužil první místo.

Herní mechanismy jsou skvěle promyšlené, prsty se nikdy na klávesnici nepletou, avšak je třeba si na ně první hodinku pořádně zvykat. Jízda je fantastická, alespoň na dobu, kdy hra vyšla, řízení aut je podle jejich druhu odlišné, a to se cení. Sice, v některých případech se může řízení zdát tvrdým, ale jak jsem již napsal, je třeba si na hru chvíli zvykat.

Všemi opěvovaný dabing je skutečně skvělý, a mě nezbývá než se do sborového zpěvu ódy přidat. Prostředí je zachyceno, a to musím opakovat všechny přede mnou, opravdu bravurně a podmalováno dobovou hudbou je absolutně dokonalé.

Jedna z malých chybek, nebo spíše nedomyšleností, anebo ještě lépe - neplánovaností je to, že hra vám nenabízí žádné, nebo jen velmi málo vedlejších cestiček, či alternativních řešení misí, je to velká škoda, protože by si tak u mě o pár příček šplhla.

Osobně si nejsem jist, do jakého žánru hru zařadit, akční není zas tak moc, RPG prvky, až na příběh, také nemá. Možná akční adventura, to bude ono. Rozhodně pokud se čechům podaří ještě někdy udělat ještě něco lepšího, bude to boom a já na takovou hru čekám a hreju jí jednu z vyšších příček v mém hodnocení.

Pro: Příběh, prostředí, soundtrack, charakterní postavy, dabing, zvraty

Proti: žádné alternativní cesty

+19 +22 −3

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

  • PC --
Nejsem přímo ortodoxní fanda série, ale Splinter Cell mám rád. První díl, Pandora Tomorow, Chaos Theory a Conviction jsou prostě výborné hry, každá trochu jinak. Pak je tam nějaký Double Agent, který nikoho nezajímá. A teď i Blacklist.

Čekal jsem akční jízdu se stealth prvky, místo toho jsem dostal rádoby stealth hru s akčními prvky. Největším problémem nového dílu je nevyhraněnost - hra se snaží zaujmout možností jet si po svém - buď jako tajný agent nebo jako střelec alá Jack Bauer. Buď stealth nebo akčňák. Bohužel ani jedno nemá tak dotaženou hratelnost, aby se dalo mluvit o plnohodnotném provedení jednoho či druhého. A kombinace obého rovněž selhává.

Nedotažená hratelnost je jen jedním z bodů, který mě na hře opakovaně zarážel. Tou další je nejen vzhled a hlas Sama Fishera, který prošel kompletní změnou, ale také jeho osobností. Dříve sympaticky sarkastický hrdina je pěknou osinou v zadku a neustále svůj tým peskuje se zaťatými zuby. Mimika jeho tváře je paradoxně nejvíce odfláknutá a jeho výraz při "přemítání před misí" připomíná Davida Hasselhoffa.
Chválím však obličej toho počítačového geeka, který nejenže mi připomíná mého kamaráda, ale také má nejlepší mimiku a jedná se o člena týmu, který je nejméně na pěst.

Jako zajímavé mi přišlo rozhodnutí Ubisoftu udělat z lineárního Splinter Cellu hru ve stylu "zahraj si misi jakou chceš, světové události na tebe počkají". Tentokrát tu nemám jen hlavní linku, ale také úkoly vedlejší, díky kterým vyděláváme penízky, za které si kupujeme lepší vybavení, jehož potřeba je tradičně nulová a jedině snižuje obtížnost. Musím přiznat, že vše si chystám vylepšit až po dohrání, protože jinak bych si připadal spíše jako predátor než jako tajný agent. Zajímavé na vedlejších misích je, že některé MUSÍTE dohrát ve dvojici - výhodu mají samotáři u PS, kteří prostě zapnou split screen a za jednoho paňáka to dohrají, ale abych byl nucen na PC s někým hrát online, to mě teda ani nehne - já rád hraju sám, proč to tvůrci her nechápou?

AI je místy fajn, nepřátelé reagují na otevřené dveře i zhaslá světa a dokonce si všimnou, když některý jejich parťák chybí na svém stanovišti. Bohužel jsou také ale dost hloupí na to, aby se nechali hvízdáním či šeptáním nalákat do očividné pasti.

Děj si neodvážím hodnotit, páč jsem hru nedohrál a asi hned tak nedohraju, ale zatím to vypadá na tradiční neosobní nudu ve stylu prvních třech dílů doplněnou rádoby vnitřním chvěním v týmu.

Závěrem musím napsat, že to není zdaleka takový průser jako Hitman: Absolution, ale po vynikajícím Conviction je to výrazný krok... ani ne zpět, ale spíše jinam. Jedná se o kočkopsa bez zajímavého gameplaye, což je prostě velká škoda. Tak snad zase příště ;)

Pro: já nevim... dá se na to koukat; sem tam dobrá pasáž; sem tam hezké prostředí

Proti: gameplay je nudnej, po Conviction Sam přišel o koule a zapomněl zase střílet; děj nuda...

+19 +22 −3

Unreal Tournament

  • PC 95
Desítky hodin zábavy v SP, stovky dalších v MP, excelentní grafika a level design, nářezový soundtrack, grorious gore.....je třeba psát něco víc? Dobrá pokusím se najít jakékoliv nedostatky........ má ta hra nějaké? Jistě, rejpalové budou hlásat: " vždyt je to jen několik arénovejch map, kde pobíhaji testosteronový panáci, mají jen 11 zbraní, který ale mají debilní sekundární mody střelby a....a.a..srostě je to debilní hra." Haha. Více nemáte? OK. Velká rozmanitost modů a počet map je úctyhodná.
A samozřejmě neskutečně dynamická a zábavná hratelnost.
Soundrack, jak jsem již napsal je suproidní, pro téměř každou mapu jiná skladba.
Heavy metal, gotická hudba, parádní kombinace.

Unreal Tournament je nejlepší Unreal, který kdy byl vytvořen. Ostatní díly jsou také skvělé kousky, ale tento díl je pro mě vrchol MP řezanicové zábavy. Legenda!
+19