Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

The Spirit and the Mouse

  • PC 60
Freebies na Epicu není nikdy dost a tahle hra mě hned na první dobrou upoutala svým námětem a atmosférou. Nakonec ale musím říct, že právě ta atmosféra francouzského městečka, kde se v noci děje cosi podivuhodného je na celém titulu to nejlepší. The Spirit and the Mouse je jinak naprosto průměrná záležitost, která dospělému hráči nemá moc co nabídnout a osloví spíše jejich ratolesti.

Hlavní hrdinkou je totiž malá myška, která více než cokoli jiného touží pomáhat lidem s jejich problémy. Díky shodě náhod se jedné bouřlivé noci srazí s osudem a získává speciální schopnosti v podobě ovládání elektřiny a komunikace s místními duchy, kteří se starají o blaho místních obyvatel. Cílem hráče je těmto duchům tzv. kiblinům pomoci s jejich úkoly a následně je sjednotit, aby společnými silami napravili škody způsobené onou zmiňovanou bouří. Z hlediska hratelnosti jde o malý openworld, který se skládá ze 4 lokací. V každé z nich se nachází několik lidí, které trápí nestabilní elektrická síť, za což můžou právě kiblini, kteří mají na starost její stabilní chod, ale během bouřky se rozprchli všude možně po herním světě. Na hráče tak čeká série různých jednoduchých hádanek souvisejících s jednotlivými kibliními charaktery. Kromě toho jsou po lokacích rozesety poschovávané žárovky, které plní roli collectibles.

Samotná náplň je vskutku jednoduchá. Hádanky jsou většinou úplně primitivní. Což by zas tolik nevadilo, ale on i writing je velmi jednoduchý a velmi repetitivní. Hodně dialogů se ve hře opakuje stále dokola a po většinu času hra ani v tomto ohledu moc co nabídnout. Samotná hratelnost je ale na těch pár hodin celkem zábavná, jednotlivé úkoly různorodé a atmosféra kouzelná. Podíl na tom má i sympatický soundtrack, který kombinuje ryze francouzský tradiční styl (tahací harmonika) se špetkou tajemna (zpívající pila). Nejvíce mě ale bavilo hledání poschovávaných žárovek, protože to bylo to jediné, co představovalo alespoň nějakou výzvu. Prostředí je slušně vertikální a jeho prozkoumávání z perspektivy malé myšky mělo něco do sebe.

Přesto je ale z mého pohledu The Spirit and the Mouse sice sympatický, ale po všech směrech velmi průměrný a lehko zapomenutelný titul, který může velmi uspět svou přístupností u menších pařanů nebo nehráčů. Já přeci jen už ale očekávám něco trochu víc.

Pro: atmosféra, hudba, rozmanitost úkolů, collectibles, svou přístupností vhodné pro nejmenší hráče

Proti: až moc jednoduché, copy-paste dialogy, vizuálně slabší, otravný zvuk cvrčků

+11

Desperados III: Money for the Vultures - Part 3: Once More With Feeling

  • PC 90
Tak jo, konečně jsem se dostal k Once More With Feeling. Poslední část trilogie Money for the Vultures a moje očekávání? No, vysoká jak věž v San Juan. Po geniálním Five Steps Ahead jsem si říkal, že tohle buď zakončí celou sérii s parádní tečkou, nebo to prostě bude fajn, ale ničím extra. A jak to dopadlo? Řeknu to hned na začátku – je to pecka!

Příběh se tu uzavírá. Naši staří známí jdou naposledy po krku vlivné rodině DeVittů, a tentokrát jde fakt o všechno. Hlavní lokací je obří ranč a přilehlé okolí, což znamená spoustu možností, jak si s nepřáteli pohrát. Tahle mise je přesně ten typ „grand finále“, co si přejete od poslední kapitoly. Akce, napětí, prostor pro kreativitu a pár momentů, kdy jsem jen zíral na obrazovku a říkal si: „Tohle je sakra geniální!“

Mapa v tomhle DLC je masivní. Máte tu obrovskou otevřenou plochu plnou pastí, hlídek, rozmístěných odstřelovačů a dokonce pár nepříjemných překvapení. Každý roh skrývá něco, co vás může buď zabít, nebo vám pomoct, pokud jste dost mazaní.
Osobně jsem si prošel několik fází zoufalství, než mi došlo, jak využít všechny ty prvky kolem sebe. Když jsem třeba nechal Hectora nalákat skupinu vojáků na past u stáje, zatímco Kate odlákala další stráže svým šarmem, cítil jsem se jako mistr plánování. A pak jsem omylem stoupnul na alarm… no, řekněme, že se z toho stal trochu chaos.

V tomhle DLC má každá postava opravdu svůj moment. Isabelle a její voodoo magie jsou pořád neskutečně zábavné – když spojíte dva nepřátele a pak jednoho z nich necháte spadnout do studny, je to čistá radost. Cooper je klasika, ale co mě fakt bavilo, byl McCoy, kterého jsem využíval jako nikdy předtím. Jeho omračovací jed a odstřelovací schopnosti tu mají zásadní roli.
Hector, samozřejmě, zůstává králem brutální síly – jeho pastičky byly záchranou v tolika situacích, že jsem si říkal, jestli bych to bez něj vůbec zvládnul. A Kate? No, řekněme, že její šarm je stále neuvěřitelně užitečný, hlavně když potřebujete někoho nenápadně vyřadit z provozu.

Tahle část DLC je jednoznačně nejtěžší. Nepřátelé mají lepší rozmístění, jsou víc na očích, a chyby se tu trestají rychleji než kdy dřív. Ale právě tahle výzva dělá ze hry to, čím je. Každý úspěch je zasloužený. A když se vám podaří dostat celou skupinu nepozorovaně skrz ranč plný nepřátel, máte pocit, že byste zvládli naplánovat i útěk z Alcatrazu.

Once More With Feeling je dokonalé zakončení trilogie Money for the Vultures. Je to napínavé, náročné a zároveň strašně zábavné.
+11

SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE

  • PC 90
SUPERHOT bolo super. Naozaj ma to chytilo, ale bolo veľmi krátke. V podstate po dohratí Mind control delete mi príde základná hra ako demo verzia. Hra síce obsahovala výzvy, ktoré predlžovali pobyt v hre, ale keď som hral už 4.výzvu, tak som sa naozaj nudil. Prechádzanie tých istých levelov proti tým istým panákom na tých istých miestach, to proste nie je ono. Našťastie prišlo pokračovanie, ktoré spravilo ZOPÁR zmien.

V pokračovaní už neprechádzate jednotlivé levely, ale je nutné prejsť skupinu levelov na jeden záťah. Sprvoti je levelov 5, ale na konci ich je 15 a tu už som sa musel hre naozaj povenovať a premýšľať čo, kde a v akom poradí budem robiť.
Levely už nie sú o vystrieľaní všetkých panákov, ale iba ich určitého počtu. To znamená, že keď už máte na pažbe 5 krížikov, tak je veľká šanca, že ďalší panák v poradí bude váš posledný, aj keď na vás vyštartovali traja alebo štyria. Správnou voľbou panákov môžete vystrieľať iba jednoduchých pištoľníkov (sú tam aj panáci bez strelnej zbrane) a panákov s brokovnicou, automatickou puškou alebo laserom budete ignorovať. Pokiaľ sa to samozrejme dá. Drobná rada: Nebojte sa zahadzovať hocijakú zbraň. Každý zastavený panák je dobrý panák. 

Komu sa zdal byť SUPERHOT ťažký, ten by mal dať od pokračovania ruky preč. Normálnych panákov časom doplnia špeciálni panáci, ale to tu nebudem príliš spoilovať. Spomeniem len tých, na ktorých som si zvykol až od levelu 8B (čiže na konci hry). Sú to panáci, ktorí po smrti vybuchnú !!!!! Keď sa na mňa začali v 8B a 8C valiť prakticky vo vlnách, tak som nechcel veriť, že to autori hry mysleli vážne. Časom som ale využíval ich výbušnosť na ničenie ostatných panákov a samozrejme na ničenie mojich nervov, keď som sa občas prepočítal a spŕška nábojov vyletela mojim smerom.
A to som ešte nespomenul 3 špeciálnych panákov, ktorých nie je možné zabiť. Keď už človek mastí 13. level z 15, má len 1 život (o tom o chvíľu) a zrazu príde nesmrteľný panák, tak až vtedy to začne byť to pravé orechové strieľanie. Steam hovorí jasne, hru dohral len každý desiaty hráč a ja tuším, prečo je to tak.

Hráči SUPERHOTu si teraz asi hovoria, že autori prestrelili obtiažnosť a tým natiahli hernú dobu. Áno aj nie, pretože okrem prekážok pribudli aj uľahčenia. Namiesto jedného života má hrač rovno 2 životy (počujem ovácie ? nie ? viem prečo) a keď má šťastie, tak mu hra dovolí po pár leveloch počet životov zvýšiť, alebo sa aspoň vyliečiť. Hra vždy po pár leveloch umožní vybrať jedno z 2 vylepšení (vylepšení je celkovo viac ako 20) a podľa toho sa mení aj herný štýl. Môžete vybrať viac nábojov v zbraniach, silnejšie údery, okamžité nabitie zbrane po zásahu panáka, vybuchujúce predmety, väčší počet životov, veľmi pomalé strely vo vašej blízkosti, odrazenie náboja do iného panáka, keď dáte headshot atď. atď. Je tam toho dosť, niektoré pomôžu viac, niektoré menej. Blbé je, že je všetko generované, takže ak máte smolu, tak vám bude hra ponúkať len to, čo nechcete, resp. neviete dobre využiť.
Taktiež je blbé, a s tým som nejakú chvíľu bojoval aj ja, že skupiny levelov (nody) sú vždy poskladané z rovnakých levelov. Keď budete v leveli Dojo alebo Sewers už desiatykrát, tak si budete hovoriť, že autori mohli tých levelov vyrobiť aj viac. Dokopy je asi 15 levelov a vždy je časť z týchto levelov použitá v cca 25 skupinách levelov/nodoch, ktoré je nutné prejsť na jeden záťah. Nakoniec som tento fakt prijal, lebo hráč často začína na inom mieste, s inými schopnosťami, proti iným panákom, takže ten istý level sa hrá trošku inak. Verím ale tomu, že tento model nesadne každému a tých levelov proste malo byť viac.
Podobne to autori vyriešili aj v základnej hre, akurát tam to opakovanie levelov schovali do nepovinných výziev. Tam som už pri 4.výzve začal pociťovať nudu a to som mal nahratých ani nie 6 hodín. Mind control delete mi zabral 15 hodín a až na krátku slabšiu chvíľku som sa pri hraní ani trochu nenudil.

Po dohratí hry sa potom otvoria bonusové levely s nejakou špecialitkou (napr. chodia len výbušní alebo len čiastočne zničiteľní panáci). Nakoniec je tu jedna drobnosť a to je Node 100, čiže prejdenie 100 levelov po sebe na 1 záťah. Ale toľko času a nervov som zatiaľ nemal.
SUPERHOT ma obrovsky navnadil, ale pokračovanie ma potešilo ešte viac vďaka vyššej obtiažnosti. Každá vydretá výhra ma tým pádom potešila ešte viac, ale posledná štvrtina hry ma určite pripravila aj o pár vlasov.

P.S. Tie záverečné titulky si mohli autori odpustiť.

Pro: Dĺžka, Vyššia obtiažnosť oproti pôvodnej hre, Noví nepriatelia a schopnosti

Proti: Opakovanie levelov nesadne každému, Obtiažnosť pred koncom je trošku vyššia

+12

Dungeons of Hinterberg

  • PC 85
Dungeons of Hinterberg vnímam ako veľmi pozitívne prekvapenie na tento rok. Hra, na ktorú som sa dokázal veľmi jednoducho naladiť a miestami dokázala aj predstavovať celkom slušnú výzvu. Dnes, keď sa povie slovíčko "dungeon" tak si človek predstaví, že sa dočká niečoho ako v japonských RPG, kde musíme zvládnuť jednotlivé dungeony a poraziť v nich nepriateľov, ktorí nám stoja v ceste. A hoci sa to dostalo aj sem, výsledný efekt je nakoniec úplne iný. Táto hra sa totiž rozhodla (podľa slov autorov) skombinovať prvky z titulov Persona 5 a Legend of Zelda: Breath of the Wild. Nehral som síce ani jeden zo zmienených titulov, no pokiaľ by som si na porovnanie zobral tituly ako Metaphor a niečo ako Ocarina of Time, viem si asi zhruba predstaviť, čo mali tvorcovia na mysli.

Dungeony v tejto hre sú spracované ako samostatné svety so svojimi vlastnými pravidlami, pričom v hre budete musieť bojovať s rôznymi slizkými monštrami, no hra je taktiež plná hlavolamov a na splnenie jednotlivých dungeonov ich budete musieť vyriešiť. Práve tento element vnímam ako jednu z najsilnejších stránok hry, nakoľko to nie je len o prechádzaní z jedného miesta na druhé a likvidovaní protivníkov, no často bude potrebné zapojiť vlastnú predstavivosť a prísť na to, ako je potrebné jednotlivé problémy vyriešiť. Väčšinu času sú levely prispôsobené magickým schopnostiam, ktoré máte možnosť v danom svete ovládať, no z času na čas sa tvorcom podarili skutočne parádne kúsky. Najmä vo finálnych dungeonoch, kde budete často meniť samotnú gravitáciu, alebo budete musieť nájsť na mape správne dvere, ktorými môžete pokračovať.

Je ale tiež super, že Hinterberg je sám o sebe celkom zaujímavý svet. Jednotlivé oblasti prinášajú úplne iné výzvy a tiež úplne inú hrateľnosť, je super, že mapy skrývajú aj svoje vlastné secrety, prípadne miesta, kde sa môžete počas dňa len usadiť a vychutnať si samotnú scenériu a podobne. Najradšej som mal asi jesenné časti Hinterwaldu, v ktorom sa podľa mňa nachádza aj najviac zaujímavých dungeonov. A taktiež by som ešte vyzdvihol oblasť Brünnelsumpf, kde máte možnosť sa plaviť na kajaku a objaviť niekoľko zaujímavých ostrovčekov. Kolmstein so svojimi zasneženými kopcami je tiež celkom fajn, akurát ma trochu mrzí, že ovládanie snowboardu sa tu ukázalo trochu nedotiahnuté. Je treba neustále držať tlačidlo a pri sebemenšom pustení vaša jazda končí. To mi bránilo, aby som si to užil naplno. No a nakoniec Doberkogel je fajn, no miestami mi tieto dungeony prišli ako tie najviac nudné. Ale fajn na rozohranie sa.

Potom tu samozrejme máte časti socializácie s ostatnými postavami. Myslím si, že z príbehového hľadiska a taktiež z toho, čo sa o nich dozviete ide o veľmi príjemnú a dobre zapracovanú vsuvku. Nie je to na takej úrovni ako to malo napríklad Persona 3 Reload alebo Metaphor, no zachytené je to solídne. Postavy vám svojimi akciami vedia pomôcť či už lepšími kúzlami, kvalitnejšími zbraňami, nižšími cenami, odkupovaním odpadkov a podobne. Je to vskutku užitočné a vie to posunúť Luisu (hlavnú hrdinku) dostatočne dobre dopredu, aby sa stala aj v boji silnejšou. Koniec koncov, koho by nepotešili zbroj a zbrane zadarmo. No aj ich samotné príbehy majú svoje silné momentky a vedia celkom slušne zapôsobiť. Ja som si to osobne v mnohom užil viac ako som čakal.

Nespokojnosť vnímam zásadnejšie len v pár maličkostiach. V prvom rade mi dosť vadí, že každý deň si musíte na doobedňajšie časti dňa zvoliť, do ktorej oblasti pôjdete, aby ste si vybrali či už navštívenie scenérie, alebo nejaký ten dungeon. Viac by mi vyhovoval systém, aký si zvolili Persona hry, kde si môžete deň naplánovať podľa seba a prípadne sa viac venovať socializácii. Tu máte na nákupy a socializáciu čas vždy len vo večerných hodinách. Príde mi to o dosť slabšie, ako keď som si mohol plánovať dni ako som chcel v Persone.

Druhá výtka pôjde ešte k nepriateľom, nakoľko spočiatku to pôsobí, že sa stretávate s mocnejšími a mocnejšími kreatúrami, no od určitého bodu sa už budú nepriatelia donekonečna opakovať. Áno, budú silnejší a budete potrebovať viac prostriedkov na to ich poraziť, ale stále sú to tie isté monstrá dokola a dokola a dokola. Aspoň ale ocením to, že tu máte aj nejaké tie boss súboje, ktoré sú vždy zaujímavé a plus záverečný showdown, kde budete mať skutočný bonbónik.

Som ale úprimne rád, že hra bola v Game Passe a mal som možnosť ju vyskúšať. Dungeons of Hinterberg je ukážkový príklad, ako sa dajú robiť hry s dungeonmi inak a užil som si to počas celej hracej doby.
+14

Final Fantasy

  • PS5 80
Původně jsem chtěla po odehrání dílů Final Fantasy z éry PS1 přejít na SNES díly, ale ráda dělám věci, pokud možno, popořadě a už mi to nedalo a přešla jsem tak k začátkům série. Vybrala jsem nakonec verzi Pixel Remaster, jehož kolekci jsem si nedávno koupila na fyzickém nosiči, a spustila první díl. První věc, kterou jsem udělala, tak bylo vypnutí pro mě naprosto odporného moderního fontu, a také jsem si přepnula na originální soundtrack. Moje parta se skládala z tradičního warriora a zbylá tři místa byla obsazena třemi kouzelníky (white, black a red) a já se brzy vypravila na jejich společně dobrodružství.

Jedná se o první díl mnohaleté série, který vyšel v 80. letech, a proto bylo všechno v porovnání s novějšími díly značně zjednodušené, což mě paradoxně dost bavilo. Na hradě nám řekli, že jsme vyvolení a že musíme zastavit velké zlo, tak jsme šli. V rámci postupu hrou jsme získávali různé předměty, které nám postupně otvírali nové oblasti mapy, a vždy šlo jen o to něco najít, někomu něco donést a mohlo se jít dál. Žádné dlouhé monology či dialogy, v jedné či dvou větách jsme dostali zadání či nápovědu, ať se úplně neztratíme, ale jinak hra krásně plynula ubíhala.

Soubojový systém ještě neznal Active Time Battle, takže jsem si mohla užít klidu či si jít uvařit kávu při vybírání rozkazu či přemýšlení nad tím, jaké kouzlo bych tak zkusila na daného nepřítele. Jak už bývá v sérii zvykem, tak opět na mě čekala směsice různých typů nepřátel, byť ještě nebyli tak bizarního vzezření jako v novějších dílech. Na začátku hry se hodilo mít velkou zásobu antidotů a vzhledem k jinému systému magie (tedy omezený počet toho, kolikrát mohu použít kouzlo dané úrovně bez nutnosti odpočinku či použití etheru) jsem s kouzly šetřila, a tak se i z mých kouzelníků stali různě slabí válečníci, aspoň zpočátku hry.

Průzkum světa mě bavil a ještě lepší bylo, když jsem se dostala k novým dopravním prostředkům a já hned mohla projet oblasti, které byly pro mne do té doby nepřístupné. Dungeony byly zpočátku hodně jednoduché, ale postupně přibyly i složitější (jak to jen v roce 1987 šlo), které obsahovaly teleporty nebo třeba praskliny, jimiž se dalo propadnout do jiných částí. A samozřejmě jsem se vždy těšila na to, jaký na mě na konci čeká bossfight.

První díl jsem si užila a je trochu škoda, že nelze přepnout i na tu starší grafiku z NES, abych mohla porovnat dané scény. Jsem zvědavá na další díl, jenž přinesl některé změny, které nebyly přijaty všemi jen kladně.
+19

Klášter na kraji lesa

  • PC 65
Klášter na kraji lesa je další z mnoha českých humorných freewarovek. Jak jsem psal o pár her zpátky, klasické věci nesmí chybět - hned v prvním záběru nějaký zapadákov, putyka a nalitej trouba Jeník v hlavní roli. Od začátku útočí typické figurky z podobných her, takže nechybí nadržené jeptišky, nerudní prodavači, v hospodě je ožralý hostinský, v parku přiteplený úchyl atd...

Kupodivu se mě to ale tentokrát celkem líbilo. Humor až na jeden explicitní fekál je celkem nevtíravý a netrapný, je tu jemně pohádkové ladění (víla, mluvící kocour, anděl) a když se to přehoupne k celkem vážnému řešení Bůh vs. Satan, na konci je to krásně ironicky shozeno. Hrdina je sice na začátku idiot, ale poté co se mu zjeví anděl s přáním, aby se změnil se začne snažit a nakonec se svou pomocí opravdu změní. Najde si holku, proběhne celkem příjemná romantika a světe div se přirozená sexuální scéna. A konec má na podobnou blbinku dokonce i trošku hloubku. Z ladění hry jsem byl příjemně překvapený.

Grafická stránka je prostě český freeware, žádný zázrak, ale ani žádný průser. Celkem pěkná naivní kresba, kterou překvapivě doplňuje povedený dabing.

Hratelnost je ovšem dost pekelná. Zaseknout s nutností kouknout do návodu se mi podařilo už na první (a v tu chvíli jediné) obrazovce, kdy jsem ten klacek prostě neviděl ani po prošmějdění celé obrazovky. Poté ještě jednou, kdy by mě ve snu nenapadlo že otevření obchodu závisí na komentáři amerického turisty. Pak už jsem s vypětím sil a notným používáním systému "všechno na všechno" jel bez návodu. Je tu docela dost míst, spousta předmětů a 99% kombinací co Vás napadne končí hláškou "nejde to", která mě ke konci lezla příšerně na nervy. Čas od času jsem se zasekl i na exit gridu, třeba východ na benzínku jsem objevil úplně haluzově. Není to úplně nelogické ani neférové, jen tuhé... a nebo jsem neměl svůj den.

Každopádně těch 64% tady víceméně odpovídá, možná i trochu víc. Typická česká freewarovka s typickými postavičkami, humorem a dějem trošku o ničem, která je ale celkem příjemná.
+12

Sniper Elite 4

  • XboxX/S 80
Hra má vizuálně pěkné mapy, které jsou velké tak akorát pro potřeby jednotlivých mísí. Je příjemné, že jednotlivé hlavní nebo vedlejší objecty můžete plnit ve vámi sympatickém pořadí. Gun play je tu špičkový a samotné střílení ze sniperky je silně zábavné. Parádně jsem si užival x-ray zpomalovačky prostřelení nepřátel, jelikož technicky je to hodně dopilované. Vyprávění příběhu je tu pomalu a je to spíše do počtu. Někomu by asi vadilo, že hra není nijak dlouhá, ale dle mého kdyby byla třeba dvakrát delší, tak by se gameplay někdy v druhé půlce začal ohrávat. Není to úplně GOTY hra, ale jako zábavná sniper střílečka to prostě funguje na výbornou.

Pro: Grafika, různorodost map, zpracovaní prostředí, gun play, x-ray záběry, technické zpracovaní

Proti: Příběh, slabší uměla inteligence nepřátel, slušelo by více druhu zbraní

+5

Marvel's Spider-Man 2

  • PS5 90
Když SM2 vyšel, slíbil jsem si, že si jej hned v den vydání koupím. Předchozí díly mě vtáhly do děje, líbil se mi příběh, systém soubojů a rozmanitost s jakou šlo souboje řešit. Obecně jsem navíc fanda Marvelu, takže to byl ještě o důvod víc. No, nakonec jsem si dal na čas a trvalo to déle. O to ale víc nelituji, že si ten zážitek mohu dopřávat právě teď.

SM2 není oproti ostatním dílům revoluce. Graficky je sice znatelný posun, ale i předchozí díly byly hezké, takže se až tak o moc posunout dál nedalo. Město je ale evidentně živější a zase lépe zpracované. Pár novinek taky přibylo, ale opět musím říct, že o žádnou revoluci nejde. Obleky již nemají své vlastní schopnosti, ale je na to samostatné oddělení. Proto můžete schopnosti a obleky kombinovat jak je libo. Super je systém vykrývání. V boji již pouze neuskakujete, ale můžete své protivníky přes tlačítko i vykrýt. Super detail. Největší a nejzajímavější změna je ale v přepínání hrdinů mezi Milesem a Petrem. Každý z nich navíc disponuje svými schopnostmi, plus mají některé společné a dává to hře plus v další komplexnosti. Zároveň mají oba i své vlastní mise. Krok dopředu, který jsem ocenil jednoznačně nejvíc.

Samozřejmě nezmizely vedlejší úkoly a zajímavé mise, které mohou dále objasnit příběh. Samozřejmě je i nadále k dispozici i boj s náhodným zločinem, který zase přidá potřebné points na upgrade schopností nebo obleků. Jedná se zkrátka opět o hru plnou obsahu, který nudit rozhodně nebude. Alespoň ne mě.

Abych přidal trochu na objektivnosti recenze, najdu i opačnou stránku mince. Bohužel je hra na můj vkus poměrně dost zabugovaná. Nejde o to, že by nešly dohrát mise nebo byl problém v hratelnosti, ale u AAA hry bych očekával, že pokud Spider Man stojí na okraji římsy, nemá obě nohy ve vzduchu například. Jedná se tedy spíš o grafické glitche. Upřímně bych ale věřil, že je opraví nějaký patch. Už to není zas tak krátká doba od vydání. Trochu subjektivně pak mohu říct, že jsou některé mise trochu roztáhlé a dlouho se v nich nic neděje. Jak ale říkám, jedná se asi o subjektivní pocit. Ten bojový systém mě natolik vtáhl, že mě někdy nudí, když musím například chodit na atrakce v zábavním parku. Na druhou stranu musím uznat, že to pomáhá hloubce příběhu a postavy se asi trochu víc zapíší do hlav hráčů.

Prozatím mám hru rozehranou, a proto nechci jít z hodnocením výš. Věřím ale, že pokud si hra udrží tempo a level zábavnosti, půjdu s konečným hodnocením o 5% výš.

Rozhodně doporučuji všem fanouškům Marvelu, ale i ostatním, kterým se líbily přechozí díly. Vsadím krk, že zklamáni nebudou. No a pro ty, kteří by snad hráli první hru na konzoli a byla to právě tato, pozor na jednu věc. Moc lepších her již není :-) Má první hra na ps5 byla The Last of us a dodnes hledám marně něco podobného. Klidně můžete doporučit :-)

Takže za mě zatím všechny palce nahoru.

EDIT: 17.12.2024 - Hra dohrána. Hodnocení nechám na 90%. K dokonalosti tomu zkrátka ještě něco chybělo. Musím jednoznačně ale pochválit Venoma. Ten byl naprosto perfektní. Stejně tak nápad se symbionty po celém městě. Hru jsem si každopádně opravdu užil a 90% je samozřejmě hodnocení velice nadstandardní, takže stále nemohu jinak, než doporučit.

Pro: Záporáci, grafické zpracování města, dějová linka, přepínání hrdinů, soubojový systém

Proti: grafické glitche, sem tam hluchá místa, zdlouhavé některé boss fighty

+6

Desperados III: Money for the Vultures - Part 2: Five Steps Ahead

  • PC 95
Hele, přiznám se na rovinu – po prvním dílu DLCčka Money for the Vultures jsem si říkal: „Jo, dobrý. Starý známý, skvělá hratelnost, ale nic, co by mi vyrazilo dech.“ Pak přišlo Five Steps Ahead a já musím smeknout. Tahle část je prostě pecka a podle mě to nejlepší rozšíření, co kdy k Desperados III vyšlo.

Hned první věc, co mě dostala, byla mapa. Už od pohledu bylo jasné, že tohle bude mazec. Představte si obří opevněné město plné nepřátel, kde každá ulička, každý dům a každý kout má svoje tajemství. Víte, co mě na tom bavilo nejvíc? Ta svoboda. Tady máte pocit, že jste fakt stratég. Musíte myslet několik kroků dopředu, jinak vás nepřátelé převálcují.
Jsem typ hráče, co si všechno pečlivě naplánuje – doslova krok za krokem. Ale stejně jsem to několikrát podělal. Když jsem omylem odpálil sud s dynamitem, čímž jsem přilákal půlku stráží z okolí, musel jsem si dát pauzu a jít si uvařit kafe. A víte co? I tak to byla sranda.

Tentokrát má každá postava opravdu svůj moment. Isabelle a její voodoo magii jsem využíval jako nikdy předtím – díky propojení nepřátel jsem zlikvidoval celou hlídku, aniž bych vůbec pohnul prstem. Cooper je pořád ten neohrožený střelec, ale tady mi přišlo, že Hector se svým medvědím pastem měl opravdu pré. Několikrát mi zachránil kůži, když jsem omylem nalákal víc nepřátel, než bylo zdrávo.
A McCoy? Tenhle děda mě rozesmál, když jsem ho nechal zmizet v křoví, jen aby hodil flašku jedovatých výparů a zabil dva týpky naráz. Prostě kombinace všech těch schopností je v tomhle DLC posunutá na úplně nový level.

Pokud jste měli pocit, že původní hra nebo první část DLC byla náročná, tak Five Steps Ahead vás bude zkoušet ještě víc. Nepřátelé jsou nejen chytřejší, ale i líp rozmístění. Připravte se na momenty, kdy budete deset minut zírat na mapu a přemýšlet, jak sakra dostat dva střelce z věže, aniž by vás ten třetí dole odhalil.
Já jsem to vyřešil kombinací Isabelle a její magie, ale ten proces plánování mě neskutečně bavil. Je to ten typ obtížnosti, co vás frustruje, ale zároveň motivuje. A když se vám to povede? Pocit vítězství je k nezaplacení.

Graficky je to pořád ta stejná nádhera jako původní hra. Ale co mě tady fakt dostalo, byla atmosféra. Město je plné života – jsou tu tržiště, temné uličky a dokonce i scéna, kde musíte unikat přes střechy. Všechno to má skvělý westernový vibe, který mě dokonale vtáhl. Zvuky, hudba, světelné efekty… všechno do sebe perfektně zapadá.

Money for the Vultures – Part 2: Five Steps Ahead je důkaz, že i když už si myslíte, že vás hra nemůže ničím překvapit, mýlíte se. Tohle DLC je intenzivní, strategické, a hlavně neskutečně zábavné. Přineslo mi přesně ten typ výzvy, co jsem od Desperados III chtěl, a ještě něco navíc.
+11

Strayed Lights

  • PC 60
Myslím si, že nič túto hru nevystihuje lepšie, ako známe úslovie, že v jednoduchosti je krása. Strayed Lights ma svojim trailerom úprimne zaujal. Páčil sa mi vizuálny štýl, mal som možnosť vidieť niekoľko krásne nadizajnovaných prostredí, hra bola spracovaná bez akýchkoľvek dialógov a pôsobilo to ako veľmi príjemná oddychovka. Vo výsledku to však platí iba čiastočne. Hoci totiž nemôžem tvorcom uprieť ich ambície a snahu priniesť zaujímavý titul, výsledok nie je až tak pôsobivý, ako som pôvodne očakával. Poďme si to teda rozobrať trochu hlbšie. 

 Príbeh Strayed Lights začína, keď sa narodí vaša postava ako malé svetielko. Prvých pár krokov idete po štyroch, no veľmi rýchlo začnete rásť a stanete sa plnohodnotnou iskierkou vo vašom svete. No potom ako sa stretnete s vašim odrazom sa všetko odrazu zmení. Ukáže sa totiž, že v každom svetle drieme aj temnota a čaká vás úvodný tutoriál, v ktorom sa naučíte základné ovládanie ohľadom útoku a obrany. Po víťazstve vás však nečaká žiadna oslava. To preto, lebo prichádzate o skutočné svetlo, ktoré sa rozdrobí na malé kryštáliky a tie sa roztrúsia všade po svete cez veľké množstvo portálov. Je teda čas ich všetky zozbierať a pomôcť popritom ďalším malým iskierkam ovládnuť ich emócie.

Skôr než sa pustím do kritiky, musím úprimne oceniť snahu štúdia Embers vytvoriť debutový titul, na ktorý po jeho dokončení nezabudnete (pozor, nejde o Ember Lab, autorov Kena: Bridge of Spirits ). Vo svete je obrovské množstvo hier a presadiť sa v konkurencii je vždy veľmi náročné. Je teda potrebné sa odlíšiť a nejakým spôsobom si získať pozornosť. To sa im podľa mňa celkom podarilo. Ako som už spomenul, hra neobsahuje absolútne žiadne dialógy, dokonca ani písaný text. Všetky informácie vám hra dáva len prostredníctvom malieb a reakcií jednotlivých bytostí, ktoré stretnete. Je síce pravda, že vaši bežní nepriatelia pôsobia ako kamenní golemovia s farebným kryštálom v hlave a neukážu veľa emócií, no to neplatí v prípade bossov, ktorých počas hry stretnete. 

 Z ich reakcií totiž viete veľmi dobre pochopiť, čo sa v nich odohráva, aká je ich povaha a tiež, prečo vlastne predstavujú problém. Za najlepší príklad považujem bossa, ktorého stretnete v džungľovom svete. Na jednej strane vidíte jeho roztopašnú povahu, ktorá vám pripomína malé dieťa, keď sa hrá s hračkami. Keď však uvidíte dosah jeho konania na zvieratá, ktoré v tomto svete žijú, razom to vnímate z iného uhla pohľadu. Je taktiež super, že v rámci súbojov reálne bossov nezabíjate, iba sa snažíte upokojiť ich emócie, ktoré ich ovládli a tí sa následne zmenšia a budú sa správať úplne inak. Je síce pravda, že to istým spôsobom vysvetľuje princíp, na ktorom sú súboje postavené, no k tomu sa dostanem o chvíľu.

Po vizuálnej stránke hra určite nesklamala. Jednotlivé prostredia majú skratka svoje čaro a dokonca tu nájdete i oblasť, v ktorej všetky farby úplne žiaria a pôsobí ako keby bola plná života. Aj v temnejšie ladených miestach však môžete vnímať rôzne nádherné detaily. Ako napríklad dva mesiace vedľa seba na oblohe, ako ich svetlo dopadá na povrch a tak podobne. Takisto je na pohľad príjemné vidieť zmeny zafarbenia nášho hrdinu z modrej do oranžovej podľa toho, aký útok je potrebné odvrátiť. Vizuálom tak hra trochu pripomína tituly ako Ori and the Will of the Wisps . Vyzerá to skutočne magicky a jednotlivé prostredia vedia skutočne zapôsobiť. 

Farebný vizuál pritom neustále sprevádza aj veľmi príjemná hudba. Soundtrack je presne tým ambientným typom hudby, ktorý takáto hra potrebuje. Dáva to všetkému emocionálnu silu, no rovnako vámneustále pripomína, že sa nachádzate vo svete plného fantázie. Hudba skrátka robí v niektorých momentoch zázraky a môžete si byť istí, že ak náhodou stíchne, niečo sa začne diať.

Ak je ešte niečo, čo musím na hre vyzdvihnúť tak sú to už spomínané súboje s bossmi. Je potrebné vedieť kedy sa máte vyhnúť, ako rýchlo reagovať, pomaly sa snažiť pochopiť jednotlivé útoky a naučiť sa načasovať blokovanie. Chce to síce väčšiu dávku tréningu než dostanete v tutoriáli, no keď pochopíte jednotlivé princípy a aké útoky budú nasledovať, začne sa vám dariť oveľa viac než počas prvých pár pokusov. Pokiaľ si odblokujete správne schopnosti a začnete sa efektívne brániť, s vašimi protivníkmi si určite poradíte. Hodí sa i zmieniť, že každému z bossov postavíte viackrát, pričom druhé stretnutie býva vždy náročnejšie. 

Hra však podľa mňa robí jednu zásadnú chybu, ktorá jej bráni, aby sa stala tým nezabudnuteľným titulom, aký tvorcovia zo štúdia Embers chceli. Tou je pre mňa paradoxne súbojový systém ako celok. Proti bossom pritom skutočne funguje, no to rozhodne neplatí, keď sa postavíte bežným nepriateľom. K dispozícii totiž máte len tri možnosti – odraziť útok, zaútočiť, alebo sa im vyhnúť. Hra je však postavená tak, aby vašou primárnou reakciou bolo jednotlivé útoky odrážať. To má však za následok, že súboje sa veľmi rýchlo stanú repetitívnymi a budete čeliť tým istým útokom znovu a znovu. A rovnako ich budete opätovne odrážať a snažiť sa sem-tam zasadiť nepriateľovi aj nejaký ten úder.

Istá miera frustrácie však prichádzala aj z toho, že som počas hry nikdy nenadobudol pocit, že by sa moje útoky nejakým spôsobom zlepšovali. Máte totiž možnosť zbierať farebné krúžky, ktoré vám zvyšujú silu vašich schopností, no neustále som mal pocit, že som potreboval na likvidáciu oponentov rovnaký čas. Nepriatelia majú navyše i útoky, ktoré nie je možné odraziť a v takom prípade je potrebné sa im vyhnúť. Občas sa mi však zdalo, že to nefunguje ako má a že je to skôr ideálna metóda na to, ako úder od protivníka schytať. Celkovo platí, že akcia je veľmi monotónna a mimo súbojov s bossmi ma skôr nebavila ako bavila.

Občasné problémy som mal aj počas platformingu. Z času na čas som narazil na nepríjemné neviditeľné steny, ktoré ma zablokovali a následne som sa musel snažiť správne otočiť kameru, aby som sa mohol dostať z miesta. Alebo sa postava nezachytila skaly a bolo tak potrebné prechádzať dané miesto odznova. Aby som však hre nekrivdil, férovo musím uznať, že sa ukladá veľmi často. Ak vás teda nepriateľ zabije alebo spadnete do hĺbky, ocitnete sa len pár sekúnd predtým, ako ste sa dostali do fatálnej situácie. Hra mi však niekoľkokrát padla, a najhoršie na tom bolo, že som musel kompletne resetovať celý počítač. Pretože keď Strayed Light zamrzne, nedostanete sa ani do správcu úloh.

Za zmienku ešte stojí fakt, že hra je celkom krátka a na dokončenie by ste nemali potrebovať viac ako 5 hodín. Osobne by som pritom ocenil i viac obsahu a väčšiu dávku lore. Titul mal rozhodne potenciál na to aby vyrástol v niečo výraznejšie – tak ako aj náš hrdina vyrastie z malého svetielka na obrovského žiarivého bojovníka. Úprimne by som si prial, aby som mohol titul pochváliť za všetko čo priniesol, pretože je na ňom vidieť čas, ktorý mu tvorcovia venovali. Osobne som však čakal oveľa silnejší zážitok.

Aby som túto recenziu zakončil pozitívnejšie, v Strayed Lights sú určite dobré nápady, akokoľvek vždy nefungujú ideálne. Po vizuálnej stránke však ide o umelecké dielo a v dôležitých momentoch dokáže hra emocionálne zasiahnuť tak, ako sa patrí. No ako by ju poňali ako oddychovejšiu záležitosť, alebo aspoň spracovali jednotlivé súboje energickejšie, mohlo to dopadnúť lepšie. V jednoduchosti je síce krása, ale občas to nemusí fungovať tak, ako by sme si predstavovali.
+8

Trust Me, I Got This!

  • PC 60
Jumas mě v doporučení pravdu, tohle je opravdu krávovinka na 10 minut a já si tak můžu odškrtnout první a nejspíše poslední adventuru z roku 2020. Jeden pokoj, 4 jednoduché záležitosti na pár minut a výsledek je absolutní katastrofa :) Normálně bych nad takovou krátkou hříčkou spláchl, ale ono je to zaprvé docela hezký a zadruhé docela vtipný.

Zapnout telku, stáhnout roletu, vyvrtat díry pro obraz a zrcadlo už se zdá jednoduché. Výsledkem je zdemolovaný byt, záplaty ve stylu Pat a Mat a pičující hrdina ve stylu legendárního Luboše opraváře traktorů - já se na to... já to nebudu dělat... už jsem jen čekal když začne hystericky řvát a nadávat, ale zůstalo jen u relativně slušných narážek.

Pozná se v tom opravdu každý "kutil" jako já co má obě ruce levé. Třeba taková roleta v prastarém bytě v prastarém dvojitém okně, sešitá z dvou kusů jakéhosi igelitu. Uprostřed se to začalo párat, do bytu mě prosvítalo slunce či noční lampy, takže jsem roletu sundal i s dřevěným válcem (v 3 metrové výšce). Prostředek jsem zašil... vítězoslavně to tam pověsil, zatáhl za provázek ke stažení... a ruply ty staré stehy po stranách :D Po kompletním zašití (v ruce of course) roleta sice drží, ale zato je nakřivo a dřevo co je dole drhne o dřevěné stěny vnitřku okna.

Zkrátka ano, poznal jsem se v tom :) proto aspoň 60%.

PS: Čau miláčku na konci :D
+12

Legie

  • PC 75
Díky doporučení uživatele Jumas jsem zkusil Legii, kterou jsem sice měl v seznamu českých freeware adventur, ale když jsem koukl, že je to mixlé dungeonem, neodolal jsem a musel si ji zahrát hned :) Nu a pěkné to bylo, konečně zas český pokus za který se nemusíme stydět. Jen to není úplně adventura. Legie to je pohyb po čtvercích, k tomu pár dungeonů včetně soubojů, ale RPG prvky chybí a výzbroj si kupujete prakticky jen jednou. Je tu pár adventurních úkonů, ale povětšinou lehoučkých... přesto jsem se návodu nevyhnul, protože jsem díky backtrackingu, poměrně nejasnému cíli a pár prasárnám nevěděl co dělat a kam jít první. Takže snad akční adventura?

Grafika sice neohromí, ale na freeware pokus je to paráda. Autoři vytvořili sice graficky primitivní, ale poměrně atmosférické kobky a městečko, ve kterých navzdory čtvercovému pohybu nechybí plynulý pohyb a v lesích dokonce nechybí plynulý přesun ala Atlantis. Jak se jim tohle povedlo nacpat do 10 mega netuším, ale klobouk dolů!

Atmosféra je vůbec parádní. Jsme v nějakém středověkém zapadákově, odkud už skoro všichni utekli. Venku neustále prší, kolem řádí mor, v dolech se usídlili banditi, les ničí nákaza, vozka vezoucí pivo se utopil v bažině. V městě nechybí vydřidušský šmelinář, žebračka, pár ožralců a věčně nasraný hospodský. Hlavní postava není žádný hrdina, naopak je to poslední poskok v hospodě, který uklízí blitky, hospodský ho péruje za rozlité pivo, vlastní opilectví a jeho úkolem je sehnat zásoby piva... ber kde ber. K nějakým bojům se připletete náhodou, stejně tak náhodou se dostanete k penězům a lepší výbavě a záchrana světa se nekoná. Vaše pomoc je spíše kontraproduktivní (poustevník). A nejlepší na tom je, že 99% hry je reálný středověk, žádné nadpřirozeno, magie, elfové či trpaslíci. To 1% tvoří dvojice konců, které jsou poměrně překvapivé, cynicky špatné, ale k náladě hry se hodí naprosto dokonale.

Obrovské plus za staročeštinu, ve které jsou veškeré popisy i rozhovory, to muselo pořádnou práci!

Hratelnost trošku kulhá v tom, že máte celkem volnost kam jít a ani tucha, co vlastně dělat. I když je to kratičké - město s hospodou a 4 lidmi, les s cca 6 lokacemi a dvojice menších dungeonů na pár pater, tak jsem se ztrácel. Je tu pár adventurních úkolů (zprovoznění stroje na zlato mě udělalo velkou radost :D). Některé věci jsou ovšem z říše jasnovidectví. Helma a mnich v jednom dungeonu, kde předtím nic nebylo, nebo kýbl použitelný na uhlí i vodu, hru si můžete i zkazit když prohrajete všechny peníze ve skořápkách. No a v dungeonech potřebujete nakupovat (nebo najít) pochodně, hodí se víno na doplňování životů a jsou tu souboje. Levým tlačítkem se snažíte trefit odkrytou část těla, pravým přepínáte na krytí soupeřova protiútoku štítem. Celkem náročné, ale ne frustrující a výborně vymyšlené. V dungeonech nemáte moc času se rozhlížet, protože dochází pochodně, ale přitom občas musíte hledat ne příliš viditelné věci, hlavně peníze a pochodně.

Zkrátka chybičky tu jsou, je to poměrně krátké a nečekejte plnohodnotný dungeon ala Cardhalia (proto o 5% míň než jsem dal ji) ani rozsáhlou adventuru, ale zároveň tomu nechybí solidní atmosféra, zasazení příběhu i celkem slušná hratelnost. Když český freeware, tak takhle ano!

PS: Díky konci dává zpětně smysl i název.  I am Legion, for we are many.
+9

Mega Man

  • PC 60
Jméno Megaman jsem v rámci videoherní historie určitě slyšel, avšak nikdy jsem neměl tu čest si tuto hru zahrát. Na první díl jsem se podíval až díky Retro klubu.

První pocity byly spíše pozitivní, zajímavá plošinovka, příjemná grafika i hudba. Avšak čím dále jsem se ve hře dostával, tím mého nadšení ubývalo. V prvé řadě mi přišlo ovládání Megamana zprvu dost těžkopádné, zvláště když může střílet jen rovné střely, zatímco nepřátelé na mě nalítávají či střílí i šikmo. Než jsem si na to pořádně zvykl, měl jsem stisknuté tlačítko pro rewind skoro pořád. A když jsem narazil na Big Eye, tedy jakousi skákající "botu" či "razítko", které mi na jeden zásah ubírá třetinu životů, to ten rewind jel v jednom kuse.

Po čase jsem narazil na finálního bosse první oblasti a i s trochou štěstí se mi ho podařilo pokořit a hurá na další level. Tou dobou jsem si už začal celkem zvykat a tlačítko rewind už přestávalo dostávat tak moc zabrat. Časem jsem se probojoval skrze všechny základní úrovně, kde mě asi nejvíc bavila zmrzlá úroveň s bossem Icemanam.

Pak přišla na řadu poslední velká oblast, kde jsem prožil jedno velké prozření. Narazil jsem totiž na slepý konec a nevěděl jak dál. Až díky zhlédnutí videa na youtube jsem zjistil, že můžu používat zbraně dříve poražených bossů! A že někteří další bossové jsou na některé zbraně celkem dost citliví. Ok, jdu dál a dostávám se do oblasti, kde nemám jak vyskočit nahoru. Kouknu znovu na video a další prozření se mění na WTF moment. V jedné z předchozích úrovní byla schovaná zbraň Magnet Beam, bez které se není možné dostat dál. No super. Naštěstí jsem nemusel opakovat celou hru od začátku, ale stačilo se nechat zabít a zopakovat příslušnou úroveň

Nakonec jsem se dokázal probojovat až do konce a porazil jsem Dr. Williho. Ale byl to boj. A to jak se samotným finálním bossem, tak s mými nervy. Ale na rovinu přiznávám, že bez toho rewindu bych to nezvládl.

Celkově mám ze hraní spíše negativní pocity. Z mého prvotního nadšení, že určitě pokořím všechny hry z kolekce a k tomu si dám všechny challenge, jsem zde dostal slušnou studenou sprchu a jsem rád, že se mi hra podařila vůbec dohrát. Další díl určitě zkusím a uvidíme, jestli mě to více chytne.
+12

Resident Evil 2

  • PC 85
„This is not how I imagined my first day.“ 

Komentář obsahuje drobné, neskryté spoilery.

Bože, co jsem si vlastně myslel? „Resident Evil mě vlastně nijak neláká, bla bla bla, nemám rád zombie horory, bla bla bla, hledám spíše atmosférické věci, bla bla bla…“ Jo, to jsem byl já. A to hodně dlouho. Dokonce i poté, co jsem si nesmírně užil Biohazard a Village, jsem se ke starším dílům Resident Evil nechtěl vracet. Ani remaky mě nijak nelákaly. Survivor zombie horor, kde jsou hlavní roli biozbraně? Nic pro mě. Hah. Byl jsem idiot.

Nemyslím, že v tomto komentáři napíšu něco, co by ten, kdo to bude číst, už dávno nevěděl. Je to spíš takové urovnávání mých vlastních myšlenek, protože tohle je ve své podstatě můj vstup do Raccoon universa. A jednu věc musím přiznat: Resident Evil prostě tvoří fantastické příběhy. Ano, můj vztah k zombíkům se nijak nezměnil, ale jsem ochotný to přehlédnout pro dobře napsaný příběh o lidské chamtivosti a jejích následcích, s morálně nejednoznačnými postavami. Přitom se autoři nebojí přidat i postavy čistě hrdinské.

Biohazard, moje srdcovka a vůbec první Resident Evil, kterou jsem hrál, sází primárně na atmosféru, ale Resident Evil 2 Remake je hodně narativní. Z toho, co jsem četl, je originální RE2 v tomto ohledu ještě o něco lepší, protože příběhy obou postav, mladého policisty Leona a sestry Chrise Redfielda, Claire, jsou do sebe úzce propletené a jejich rozhodnutí ovlivňují komplexní příběh.

V remaku je to poněkud jednodušší. Hrajete za dvě postavy a procházíte dva scénáře. Já hrál nejdřív Leon A a poté Claire B. Druhý scénář je o něco kratší, protože první část děje prakticky dokončila už druhá postava. A tady je to trošku smutné – až na jednu či dvě poznámky vlastně nepoznáte, že už tam ta druhá postava byla. Celkově se Leon a Claire potkají fakticky jen jednou, a poté až děsně před koncem. Nemluvě o tom, že timeline absolutně nedává smysl a některé události se stanou dvakrát a odlišně. To mohlo být rozhodně zpracováno lépe, i když to nemuselo být přesně jako v originále.

Na druhou stranu musím ocenit, že pro úplné pochopení příběhu je nutné odehrát oba scénáře. Navíc pokud je nedohrajete, neodemknete „skutečný konec“. Tohle mě vlastně bavilo. Na konci prvního scénáře se postavy setkají, začnou závěrečné titulky a pro pokračování příběhu musíte odehrát druhý scénář. Je to vlastně taková drobnost, ale připomnělo mi to pár starších her, a je škoda, že se to už dnes moc nedělá. Perspektiva různých postav s propojeným závěrem.

Za sebe musím říct, že jsem si nakonec užil scénář Claire o něco víc, ale to je subjektivní. Jsem ale rád, že jsem nejdřív hrál za Leona.

Hra je v podstatě... Je to zkrátka survivor. Máte se bát, takže munice je málo, nepřátelé jsou odolní a musíte být opatrní. Ale stojí za zmínku, že nejvíc jsem se bál během scény v sirotčinci. Což krásně podtrhuje, že RE2R není příběhem primárně o zombie, ale o tom, nakolik jsou skutečnými monstry lidé.

Co mě ale štvalo, hlavně během hraní za Leona, byl nedostatek léčiv v posledním aktu. To nedávalo smysl – jsme přece v laboratoři, kde by měla být tuna lékárniček. Ale hlavně mě naštvalo, že hra nenabídla ani jedinou lékárničku před předposledním soubojem s bossem. To mě donutilo, abych si pět minut před koncem snížil obtížnost, což mě fakt otrávilo.

Naopak se mi líbilo, jak mě hra nepřímo odměňovala za mé vlastní znalosti. Největší a hlavní část hry se odehrává v rozsáhlé policejní stanici. Jakmile se zorientujete, jste pánem situace. Vy ovládáte stanici, ne zombíci. Z toho jsem cítil nadšení při hraní druhého scénáře, protože jsem věděl, kde, co je. Ale, a to je potřeba zmínit, tady by se hodila nějaká komunikace mezi postavami. Mít vedle „doylovského“ vysvětlení i trochu „watsonovského“ kontextu.

Ale nebudeme šťourat. Většina lidí se asi shodne na tom, že nepropojení scénářů je největší minus hry. Jinak? Fantastická hra. A já byl blbec, že jsem se jí roky vyhýbal.
+10

Drova - Forsaken Kin

  • PC 90
Příznivci série Gothic zpozorněte. Tento skrytý poklad má mnoho společného. Pokud navíc máte rádi Stardew Valley, doporučuji rovnou wishlist. Recenze prakticky žádné nejsou (ačkoli zrovna dnes jedna vyšla), jen ty uživatelské. Narazil jsem na hru náhodou a vůbec nelituji koupě za plnou cenu.

Příběh se odehrává ve fiktivním světě Drova. Nebudu nic prozrazovat, ale celkově příběh hodnotím lehce nadprůměrně. Hlavní body jednoznačně dávám za vynikající živý svět - objevujete skryté jeskyně, poklady a prozkoumáváte každý kout. Za průzkum jste odměněni předměty nebo surovinami a postupně tak vylepšujte svoji výbavu. Nemusím dodávat, že obtížnost není nejlehčí a ze začátku se snažíte nepřátelům hlavně vyhýbat. Vývoj postavy stejně jako spousta dalších věcí je podobných Gothicu. Za každou úroveň získáváte dovednostní body, které pak investujete do svých schopností. Já byl bojovník s kopím a štítem. Na výběr jsou dále meče, sekery, dýky, prak a luk. Za mága bohužel hrát nemůžete. Čímž ovšem neříkám, že magie ve hře není a nemohli byste kouzlit. Máte totiž k dispozici ještě schopnosti, které dělají souboje velmi zajímavé a zábavné.

Mapa není vůbec podrobná a občas je těžké se zorientovat. Tady mám možná jedinou výtku - na některá místa je docela složité se dostat a když tam chcete příště, přemýšlíte, kudy se tam vlastně šlo. Je to ale jeden otevřený svět, takže hned na začátku můžete jít do jeskyně se silným bossem.

Celkově mám nahráno cca 50 hodin - je to včetně splnění všech questů a průzkumu celé mapy. Hrál jsem na standardní obtížnost (ještě je lehká a těžká + možnost neukládát manuálně hru a hardcore (jeden život)). Výborné vybalancování obtížnosti i financí. Na konci nejste žádný superman, který si může koupit cokoli. Můžu Drovu jen a jen doporučit, vynikající herní zážitek.

Pro: gothic ve 2D, bez bugů, soubojový systém, svět

Proti: občas složitá orientace

+16

Bez peněz do hospody nelez

  • PC 20
A pokračuji ve sračkojízdě. Bez peněz do hospody nelez je další desetiminutovka jako Adventura v Olomouci. Ten minimalismus je tu dovedený k aboslutní dokonalosti, protože se odehrává na ploše jediné místnosti (ano modří vědí, je to hospoda). Zjistit že nemám na zaplacení je sice nemilé a jistě se s tím potýkal nejeden z nás, ale to ještě není důvod dělat o tom hru že?

Každopádně poklikáte pár věcí, někoho oberete, získáte love a šlus... hra je v podstatě jediný typický adventurní úkon. I když je to ještě kratší než výše zmiňovaná hra, dávám o 10% víc, neboť grafika je celkem pěkná.

Každopádně by mě zajímalo, jestli mezi těmi českými freewarovkami ještě narazím na podobný klenot jako Pět kouzelných amuletů. Nejspíše ne.
+10

Adventura v Olomouci

  • PC 10
Adventura v Olomouci tu má 20 hodnocení, tedy třeba více než pátá Atlantis nebo čtvrtý Simon the Sorcerer ze stejného roku. Přitom jsem k tomu sednul 0:52 a 1:05 bylo dohráno. Nebýt hledání exit gridů, tak by to bylo rychleji. Takže špatný vtip z hlediska délky a bohužel i z těch ostatních. Jestli Okulděje mi ukázaly, že adventura složená z fotek nemusí vypadat vůbec zle, tohle je přesně ten rozplizlý, vyblitý, odpudivý humáč jaký si pamatuju u podobných pokusů z devadesátek.

Příběh tu není žádný (výlet do města a focení) a adventurní úkony jsou jednoduchoučké a pitomoučké. Před kostelem pláče holčička co chce dovnitř, ale nezná žádnou modlitbičku, farář si mě jako cizince pošle pro bezpochyby vzácnou sošku ke kostelníkovi, jeptiška chce abych ji otevřel auto. Opravdu se to odehrává v Česku roku 2007?

Dobré tak max pro sběratele dohraných adventur a 10% jen proto, že už jsem hrál i jednu horší (Blue Top).
+9

Call of Cthulhu

  • PC 40
Takhle ne.

Úvod Call of Cthulhu působí docela nadějně a zajímavě, pak to ale postupem času bohužel všechno přejde.
Hra se ze začátku snaží tvářit jako relativně otevřený svět, kde se z hlavní lokace postupně otevírají směry, kudy je možno se v roli soukromého detektiva vydat, zkoumat prostředí a vyšetřovat případ. To ale nevydrží dlouho, a pak už se jen během loadingu teleportujeme mezi lineárními lokacemi. Příběh z mysteriózního přechází v naprosto zmatený, a to ne způsobem "postupně se propadáme do Cthulhu šílenství plného chapadel", ale spíš stylem "četl tenhle scénář vůbec nějaký editor?". Během načítání se loadingová obrazovka snaží trochu dovysvětlit, co se vlastně děje, protože hře samotné se to moc nedaří.

Kromě hlavní postavy jsou dabérské výkony hodně dřevěné, a animace postav tomu nepomáhají. Dialogy chvílemi dost nedávají smysl a velmi často naprosto nesedí tón hlasu k situaci, nebo k tónu repliky před pár vteřinami. V jednu chvíli postava funí hrůzou, aby se o vteřinu později konverzačním tónem zeptala, čípak jsou asi tyhle uřezané končetiny?

Je tu nějaké vylepšování postavy, ale pro mě nepřinášelo nic moc pozitivního. Místo, abych byl motivovaný hrát určitým způsobem, v praxi mě hra spíš upozorňovala na místa, kde o něco přicházím. "Aha, nevylepšil jsem dostatečně skill vyšetřování, takže za tyhle dveře se nikdy nepodívám. Tady bych se možná dozvěděl něco zajímavého, ale nejsem dost okultně vzdělaný, takže nic." A kdybych od začátku leveloval sílu, asi bych se ke konci mlátil do hlavy, protože ta měla za celou dobu využití tak jednou. Zároveň žádná z promarněných příležitostí není natolik významná, aby ospravedlnila druhý průchod hrou s jinak vylepšenými schopnostmi. Všechno vede ke stejnému cíli, například u tajných dveří jde jen o to, jestli je otevřu jedním kliknutím s využitím síly, paklíče, puzzlu, nebo páčidla. Rozdíl ve výsledku nulový.

Sekce, kde je třeba se plížit, nejsou až tak náročné, jako spíš otravné a zdlouhavé. Je tu něco jako boss fight, kdy je potřeba vyhýbat se nestvůře a pak zvolit správný rituální nůž. Je nějaký způsob jak ho identifikovat jinak než pokus-omyl nebo přečtením návodu? Nevím o něm, to bych asi chtěl moc. A když jsem pak v závěru dostal pistoli, abych v krátké pseudostřílečce postřílel nějaké zombie, už jsem jen obracel oči v sloup.

Musím uznat, že ke konci hry jsem navštívil i docela cool vypadající scenérie, ideální pro rituály a Staré Bohy. Pak ale přišla závěrečná volba, konec působící spíš jako plácnutí do vody, a pak už jen titulky. Hm, tak nic, na tuhle hru rád rychle zapomenu.

Herní výzva 2024 - 3. Volání Cthulhu - Dohraj hru, která je adaptací nebo přímo inspirovaná dílem H. P. Lovecrafta. 

Pro: vizuál některých lokací, naštěstí hru moc nenatahovali

Proti: zbytečný systém vylepšování postavy, dřevěné dialogy a dabing, zmatený příběh

+12 +13 −1

Únos aneb Tajemství hlubin lesa

  • PC 50
Tak jsem si zas pustil jednu z českých freeware adventur a zase si po dohrání říkám proč to dělám. Já na ty hry opravdu nechci být zlej, ale ono se to prostě nedá.

Únos boduje už od začátku - (pod)průměrná grafika v malém okénku uprostřed normálního obrazu, příšerné hrubky, kterých si všimne i dysgrafik jako já. Hudba v první kapitole brakuje Slepic pírka v kratičké smyčce, nejde vypnout, takže jsem musel vypnout repráky. Při opuštění hry a nahrání je půlka obrazovek šedá, což vyřeší jedině vypnutí, zadání nové hry a poté nahrání pozice.

Česká adventura z přelomu milénia samozřejmě musí začínat v nějakém vidlákově plném karikatur a "humoru". Kupodivu ten je místy i docela vtipný (zastřelený a pohřbený Pankrác hned vedle Luneticů :D) a hra vezme docela nečekaný obrat k temnému příběhu o děsivých lesích, jednorukém strážci, monstru a armádě nasraných mnichů. Je tu docela dost gore, mrtvol a nechutností a za tohle rozhodně plusové body nahoru, stejně jako celkem solidní vyprávění v hrdinově deníku. Jenže... humor se pere s temným vyprávěním a to se pere s "vtipnými" humusárnami, kterých je hra plná. Jakoby autor nevěděl, zda chce dělat Poldu, Život není krásný nebo Posla smrti a tak to zmatlal všechno dohromady.

Totéž bych napsal o hrdinovi. Ten se zaťatými zuby bojuje s děsivým zlem, srdceryvně prožívá v deníku že musel někoho zabít a svinstva co vidí... a mezitím dělá věci u kterých nestíháte žasnout. Mírné SPOILERY! Dynamit a prase to je zbytečný humáč, zhypnotizovaný tlusťoch čirá sociopatie. Mno a pak taky narazíte na pedofila za křovím, který má potřebnou lopatu. Co s tím? Inu koupíte lízátko malé holčičce a dovedete ji k pedofilovi za křoví, pak se ozývá jen křik... a v bonusu si ještě můžete poslechnout jak to sice bolelo a krvácelo, ale příjemně. Jo tohle fakt chci dělat ve hrách, chytat malé holčičky pro pedofily...

Jinak hratelnost je celkem slušná - je tu několik kapitol, kupodivu celkem logický postup, na konci je bonus s odhalením původu zla a ještě jedna naprosto zbytečná "superbonusová" kapitola s řáděním ve městě. Hratelnost by byla fajn, jenže to skončí do ztracena, navíc předměty z inventáře jdou použít (objeví se na liště) jen když hra to uzná za vhodné.

A pak je tu několik stříleček u kterých se autor asi pomátl a kde musíte zhruba za sekundu zabít řadu strážců na obrazovce (2, 5, 6 a 4) což se prostě férově NEDÁ stihnout. Po asi 150 pokusech jsem pochopil, že mě nepomůže žádný skill, trénink, protože můj počítač je na to moc rychlý. Nepomohlo čachrování s procesory, nepomohl CPU Killer a nakonec pomohl AutoClicker, prográmek který automaticky kliká na myš. S jeho pomocí a notnou dávkou haluze, rychlosti a reflexů jsem to nakonec. Naprosto šílená, debilní minihra která nemá v adventurách co dělat.

Pro srovnání ze stejného roku a kategorie - Mrtvé město přes kratičkou délku bylo nesrovnatelně lepší, takže víc jak 50% to nebude.
+8

LSD

  • PS1 70
Zapomenutý, ale dnes již kultovní, titul LSD: Dream Emulator je unikátním zážitkem, který spíše než hru připomíná sérii různorodých vjemů. Dílo je inspirováno skutečnými deníkovými záznamy snů jedné ze zaměstnankyň vývojářského týmu, konkrétně Hiroko Nishikawy (inspirovala se např. dílem Akiry Kurosawy Sny?), a titul vlastně nemá tradiční příběh, postavy ani jasný cíl.

Hráč je vrhnut do snů, které nemají lineární strukturu a jejich náplň je zcela různorodá. Každý sen trvá přibližně pět až deset minut, po kterých se hráč probudí zpět na obrazovku kalendáře. Hra pokrývá období 365 snů (respektive dní), během nichž se prostředí a zážitky mění a kombinují do stále bizarnějších scén. Jde vlastně o určitý prototyp, respektive předchůdce, minimalistických adventur z prvního pohledu zaměřených na atmosféru, příběh nebo exploraci. Např. se podíváme do proměnlivého města, pustin plných tvorů a nadpozemských úkazů, japonské vesnice s gejši, nebo i do samotného domova hlavního, snícího, představitele.

Jedinou mechanikou je chůze nebo běh. Cílem je jednoduše prozkoumávat prostředí, vstřebávat snovou atmosféru a sledovat, jak se sny a kulisy mění. Pokud narazíte do objektu nebo postavy, hra LSD teleportuje hlavní postavu do jiné lokace. V první řadě experimentální titul bohužel selhává v opakujících se assetech a variabilitě, kdy se začnou určité vzorce objevování opakovat. Nicméně to nelze dílu, na PSX a na jednom disku, vyčítat. Zvláště, když hra obsahuje více video materiálu, který dokresluje svým napaditým střihem a obsahem již tak zvláštní titul. I tak ovšem dokázalo LSD měnit tempo, a úplně nenudit; tedy v rámci možností, 365 dnů je opravdu hodně, a hra spíše vybízí k pozvolnému dávkování „snů“.

Jednou je možné ve snu kráčet po klidné vesnici, zatímco v dalším snu se tato vesnice změní v psychedelickou noční můru plnou barev a deformovaných postav. Nicméně co dokáže udržet pozornost jsou nově vzniklé retro achivemnety, které do jisté míry plní roli určitého cíle, a důvod, proč v desítkách až stovkách někdy repetivních snů pokračovat. Osobně nevím, zda někdy LSD: Dream Emulator dotáhnu do posledního dne, ale jednou za čas titul splní svůj účel a zabaví na 15 nebo 30 minut.

Jako historická hra, která na to šlo trochu jinak, je LSD určitě zajímavé, stejně tak nelze upřít inspiraci svým konceptem pro další experimentální hry (např. Everything, Yume Nikki nebo The Endless Forest). Nicméně dnes už zaujme asi jen herní archeology nebo ty, kteří od videoher očekávají neobvyklé koncepty.

Hru si lze vyzkoušet mimojiné i na PC, konkrétně v konverzi LSD: Revamped.

Pro: experimentální zážitek, atmosféra, achievmenty

Proti: hratelnost, "bez cíle", opakující se sny a obsah

+22