Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Yume Nikki

26.06.2004
2016
74
10 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Madotsuki nikdy neopouští svůj byt, je hikikomori. Skutečný svět jí nenabízí nic, co by stálo za řeč. Pro Madotsuki je však skutečný svět pouze jedním z mnoha. Madotsuki má přístup i do světů snových, zajímavějších. Snových světů je celkem dvanáct, každý dosti odlišný od těch ostatních. Úkolem Madotsuki je získat z těchto světů dvacet čtyři zvláštních předmětů, které ji mohou přeměnit například na semafor či žábu.

Yume Nikki, neboli snový deník, je populární nezávislou japonskou RPG adventurou vytvořenou v RPG makeru 2003. Kromě programu, ve kterém byla vytvořena však s ostatními hrami vzniklými z RPG makeru příliš společného mít nemá. O skutečné popularitě hry je možné mluvit od roku 2010, kdy se hra stala jedním z nejčastěji stahovaných programů roku, což zapříčinilo, že už od roku následujícího se Yume Nikki stalo i úspěšnou obchodní značkou, když se úspěšně prodávala například trička s motivem hry. Poslední verze hry 0.10 je přístupná od října roku 2007.


Poslední diskuzní příspěvek

No zaujímavá vec to bola, ale rozhodne odporúčam občas použt návod lebo niektoré efekty je dost ťažké nájsť.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 75
„Ocitl jsem se ve špatně osvětlené místnosti s nízkým kulatým stolem uprostřed. Kolem stolu bylo usazeno několik starých Číňanů, neustále si něco šeptali. Když jsem se ke stolu přiblížil, jeden po druhém začali hořet. Šeptat si přitom nepřestali. Až z nich nezbylo nic, než hromádka popela, začal jsem se zajímat o předmět uprostřed stolu. Bylo to velké zelené vejce, dotkl jsem se ho a… změnil se v semafor.“

Umístíte-li děj hry do snového světa, můžete si dovolit mnohé. Čím více se budete držet své bdělé logiky, tím méně atraktivní snový svět stvoříte. Tvůrce Yume Nikki se jí naštěstí příliš nedržel a vytvořil hru, která si získala přízeň tolika hráčů, že se to až zdá neuvěřitelné. Přitom má Yume Nikki skutečně smrtelně pomalé tempo, neposkytne skoro žádné instrukce, má těžce čitelný či žádný příběh,… Jenže právě ten snový svět je vykreslen výborně, je až příšerně rozlehlý a nalezení všech tzv. efektů představuje skutečnou výzvu.
+14
  • PC 95
Tak se konečně setkáváme, Yume Nikki. Jak si tak všímám, tato dnes již ve světě a především v Japonsku kultovní explore hra nyní zvolna doráží i k břehům primitivní Evropy, sužované útlakem nadvlády krutých amerických konzervativních producentských praktik, které se zabývají především tím, jak naklonovat zaručený úspěch starších titulů a vydělat další a další hromady peněz neustálým vývojem dalších pokračování, kde je hlavní změnou většinou pouze nejnovější grafické zpracování, čímž dělají radost nejen nedočkavým fanouškům, ale především společnostem, zabývající se výrobou a prodejem výpočetní techniky.

Yume Nikki je hra, která patří do jiného světa v porovnání s již zmíněnou herní většinou. Ukazuje nám, jak lehké je udělat skvělou hru. Nejsou na to potřeba týmy o stovkách lidí ani masivní sponzorská pomoc, jen fantazie a ochota skočit do vývojářského neznáma a zkoušet věci, které na první pohled nemají příliš šancí na pozitivní přijetí.

Madotsuki je hlavní postavou této hry. Je to poetická hnědovlasá dívenka s copy. O jejím příběhu není řečeno téměř nic, přesto je právě příběh jedním z hlavních taháků. Jakto? Hra rozebírá její osobnost v zatím nevídaném měřítku, a to jest ve snech. Je čistě na člověku, aby si "vytvořil" příběh této hry podle svého. K tomu mu pomáhá rozmanitá vizuální stránka, která ačkoliv nevyniká moderním vzhledem, poskytuje hráči mnohá témata k přemýšlení a společně se (opět značně minimalistickým, přesto však velmi působivým) soundtrackem podmanivou psychedelickou atmosféru. Ve hře jde o to, najít v jejích snech 24 předmětů, jakýchsi efektů. Prakticky ovšem jde spíše o vizuální zážitek z prozkoumávání nepřeberných detailů z množstvích zajímavých snových světů. Hra rozhodně nevodí hráče za ruku, naopak, začátek ve stylu "Bum, už hraješ" a rozsáhlé, nepřehledné lokace bez jakékoliv nápovědy působí při průzkumu někdy až frustrujícím dojmem, ale to je vše podle plánu a pasuje to do filozofie hry. Nemusíte se na sebe zlobit, když se občas rozhodnete pomoci si s hrou na internetu. Jistě naleznete více než jen radu jak dál. Hra má stále celkem velkou fan základnu a jedno z velkých pozitiv je právě to, že si můžete přečíst dojmy, objevy a teorie ke hře od ostatních lidí.

Že je to nějak málo věcí na 95%? Ó nikoliv. Nezdráhám se říci, že Yume Nikki má potenciál být revoluční hrou. Nicméně zůstane asi jen u toho potenciálu, nedělám si naděje, že by se místo nového gtáčka rozhodl Rockstar udělat velkorozpočtovou verzi YN, přestože by to rozhodně stálo za to. Musí nám stačit to, že již vznikli desítky Yume Nikki fangames, které pokračují v nastoleném trendu. Příkladem jsou Yume 2kki, .flow, Me a další. Pokud se Vám YN líbilo, rozhodně doporučuji vyzkoušet. YN je pro mě herní obdobou filmů Davida Lynche, kdo zná, tak pochopí. Je to alternativní psychologický zážitek, který mi dokazuje, jak špatný je ve skutečnosti mainstream. A působí přesně jak má- vyvolává ve vás mnoho pocitů a myšlenek. A TO je kvalita, která se cení.
+10
  • PC 95
Yume Nikki. Neznáma jednoduchá hra o ktorej nikto nič nevie. No, tak je to v našich končinách. Vo svete sa jedná o kultovú záležitosť, po ktorej vzniklo nespočetné množstvo fanúšikovských hier. Hra vytvorená v RPG maker, ktorá nie je RPG. Miesto toho je to walking simulátor. Koncept, ktorý pred tým nikto nikdy nevidel. Po spustení hry sa ocitnete v malej miestnosti, z ktorej naša malá hrdinka Marotsuki nechce vyliezť. Ale keď si ľahne do postele a ocitne sa vo svete snov, bezproblémov tieto dvere von otvorí. Dostane sa, ako inak, znovu k ďalším dverám, ktoré reprezentujú jednotlivé snové svety. Cez ne sa dostane do ďalších, cez ďalšie zase do ďalších. Sú prepojené ako pavučina. Prostredia sú jedinčné majúc úžasnú memorickú hudby, ktorá celý zážitok hrania obohacuje. Cieľom hry je získať všetkých 24 efektov. Väčšina z nich je kozmetická, ale nájdu sa aj také, ktoré vám zvíšia rýchlosť pohybu, umožnia sa vám dostať do nových lokácií, alebo aktivovať špeciálne eventy. Toto všetko spolu tvorí jeden celok. Počas cestovaní v snoch našej hrdinky, si občas spomeniete na tie svoje. Možno preto si túto hru tak veľa ľudí obľúbilo, možno preto ku každej udalosti v hre vymýšľajú teórie o minulosti Madotsuki a jej dôvodu, prečo neopúšťa svoju izbu. Madotsuki je najhlbší herným charakterom bez toho, aby povedala jediné slovko. Mne sa veľmi páčil vizuál a atmosféra hry. Mal som taký divný pocit po jej dohraní. Táto hra nie je pre každého. Akcia tu nie je žiadna a toho známeho hororu tu tiež moc nenájdete. Pri hľadaní všetkých efektov pravdepodobne použijete návod, lebo bez neho by ste ich hľadali aj roky. Zaujímavý zážitok táto hra.

Pro: atmosféra, jedinečnosť, hudba, impact hry

Proti: hra nie je pre každého (jedinečnosť/divnosť)

+7