Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 3

  • PC 70
Po několika letech, kdy už se zdálo, že tato série nadobro skončila, dokonce to i potvrdili samotní autoři, se najednou objevil 6. díl. Samozřejmě jsem si ho jako zapřísáhlý fanda nemohl nechat ujít a rozehrál ho jen pár desítek minut po vydání. A zas to na mě dýchlo jak už několikrát.

Známý lovec Brent, který se objevil minimálně v prvním dílu jako zkušený protagonista takřka ve stylu ubohého dobrodruha s šípem v koleni ze Skyrimu, je tu s plnou parádou. Hned po kratičkém začátku je na něj chrleno množství více či méně důležitých úkolů od "Dones mi pivo!" po "Zachraň nám králoství, jinak tu všichni umřeme!" Tohle dřív v sérii s takovou intenzitou nebylo. Tady jsem měl otevřeno snad 30 úkolů najednou a prakticky žádný jsem nebyl schopen udělat jen tak, protože na sebe tak nějak navazovaly a nějaký předmět, který jsem získal odměnou přímo chtěl zas někdo jiný v rámci úkolu, abych pak za odměnu dostal třeba prosté děkuju a pytel mouky. Prostě klasické schéma pohádky o kohoutkovi a slepičce. Jen prostě malinko trpěla ta zábavnost z předchozích dílů, protože neustále je všeho nedostatek a je nutné přepínat obrazovky, vyzobnout tu správnou věc a tu předat o pár obrazovek dál. Přišlo mi, že autoři zbytečně tlačili na pilu a uměle natahovali herní čas, ač to nebylo vůbec potřeba.

No nevadí. Příběh je podobný jako u jiných dílů, ale zase je to něco trochu jiného a je to prima pohádka. Změn je minimum a objevil jsem snad jenom pár předmětů a jednu příšerku, které nebyly použity už dříve. To ale taky není na škodu, protože je to pořád fajn a to i z toho důvodu, že od posledního dílu utekly 3 roky. Ovšem, kdyby někdo hrál všechny díly bez větších přestávek, tak se asi stereotyp a únava dostavit může.

Takže, není to špatná hra. Může se to klidně hrát bez znalosti předchozích dílů a bude bavit. Bude bavit i fanoušky série, je tam všechno, jak to máme rádi. Ale je to prostě trochu moc chaotické. Je otázkou, proč, ale třetí díly: Hero of the Kingdom III a tento, jsou v dané trilogii nejslabší. Ale ne zas o tolik, je to pořád fajn hraní.

Bude ještě někdy série pokračovat? Myslím, že ne. Ale byly to fajn časy a třeba někdy vznikne něco podobného v jiném kabátku. Kdo ví.

Pro: po delší době zase další nášup, všechno je tak, jak to každý zná z minula, některé fajn momenty příběhu

Proti: tvůrci víc tlačí na pilu a je to o běhání sem a tam, všechno je tak, jak to každý zná z minula

+21

Forza Motorsport

  • PC 85
I po roce jsem váhal, zda FM pořídit, protože jsem měl stále v paměti ten příšerný launch (horší měl snad jen nedávný TDU:SC). Impulzivnost (a 50% sleva) mě přemohla a já šel do rizika. Udělal jsem dobře? Po 22 hodinách můžu s klidným gamepadem říci - ano!

Má poslední simcade byla Project Cars 2, což není vůbec špatná hra, ale nějak jsem se do ní stále nemohl zakousnout. S GT7 porovnávat nemůžu, jelikož ho nevlastním a GT6 v emulátoru by bylo cheatování, tak to vezmeme pěkně od pedálu. Začnu jízdním modelem, který je pro mě absolutně skvělý. Nastavit se dá od úplné arkády po velmi slušnou simulaci. Kromě zapnuté trakce a stability jezdím na "hard" a je to požitek. Každá skvěle projetá zatáčka a prosvištění okolo bezradného soupeře, který apex netrefil, je slast a nutí mě se stále zlepšovat. A ten progres je patrný, po dvou dnech jsem sebevědomě nastavil obtížnost soupeřů na pátou úroveň z osmi (abych se po prvním závodě na chvíli potupně vrátil k té čtvrté) a i když vítězství stále nejsou samozřejmostí, určitě se k nim brzy propracuju. Ovládá se to prostě skvěle, dokonce i na gamepadu, ale na volantu je to samozřejmě úplně někde jinde. Tedy až na to, že FFB stále (sic!) absolutně ignoruje přejezdy obrubníků a žádný kopanec nepřijde. To doufám devs ještě opraví.

Když už jsem nakousl ty soupeře... AI rozhodně není dokonalá, ale oproti jiným hrám je o level výše. Ostatní auta nejezdí strojovou stopu, umí udělat chyby, které škodolibě potěší a hodně se snaží o čistou jízdu. Není to pravidlem, občas první zatáčka dá vzpomenout na Destruction Derby, ale toto se děje minimálně. Soupeři využívají každou možnost vás předjet (slipstream, podjetí, chodí pozdě na brzdy), ale téměř nikdy ne za cenu sestřelu. Pokud zjistí, že to nestihnou, klidně přibrzdí a zkusí to o kus dál. Občas nesmyslně vybrzdí v jednoduché zatáčce, což může být úmysl nebo taky ne, ale celkově je radost i obyčejný závod ve volné jízdě.

V té si na (zatím 27) tratích lze nastavit každý jednotlivý parametr, od varianty okruhu po počasí, zastávky v boxech, kvalitu soupeřů, denní / noční dobu, rychlost opotřebení pneumatik, více kategorií aut... nebo nechat vše vygenerovat náhodně. Sice je přítomna i single kariéra, ale to je spíš slepenec závodů bez ladu a skladu pro různé kategorie aut, rozhodně to není hlavní tahák. Tím je, zcela nepřekvapivě, multiplayer.

A proč? Proč já, herní introvert, spěchal do mulťáku? Protože penalizace. Ne, že bych je miloval, ale protože platí pro všechny. Takže jsem očekával mnohem férovější závodění a taky jsem ho dostal. A potěšilo i to, že mě tam hra hned nepustila, ale musel jsem si vyjezdit hodnocení v prvních třech závodech. Dle úrovně pak Forza pouští do závodů jen hráče s podobným hodnocením, takže vyložené prasiče jsem zatím nepotkal (už jsem velice blízko hodnocení A). Za mě tedy konečně multiplayer, který nemusím ignorovat a ochuzovat se o polovinu hry. Na druhou stranu, penalizace by si ještě zasloužily vyladit, protože někdy pošlu soupeře mimo trať a nic nedostanu, někdy zase někdo drcne do mě a dostanu ji já.

Jak to celé vypadá? Jak kdy... tady si troufám tvrdit, že GT7 stále vede. Když se sejde denní doba a nasvícení, tak umí Forza vypadat velmi dobře, ale za konkurencí zaostává. LOD občas viditelně doskakuje a okolí trati by určitě také šlo lépe. Z modelů aut jsem též lehce zklamán, detailů není přehršel a jejich vykreslování během závodu umí zazlobit. Tady je ještě spousta prostoru pro updaty a jelikož jsou devs poměrně aktivní, tak snad i tady se to zlepší. Ale optimalizace je o míle dál, než při vydání. Na RTX4070 hra udrží bez problémů 60fps se vším na max a škálováním na 150% (kromě raytracingu, ten jsem nechal uprostřed).

Hodně hráčů nemá rádo způsob upgradu aut - čím více se s ním jezdí, tím více je bodů pro upgrady. Mně to naopak vyhovuje, protože mám čas se s autem sžít a ne, že je budu měnit po pěti minutách jako v Horizonu. A než se s autem dostanu na maximální level 50, nějaké 2-3 hodinky závodění to zabere. Level auta ovlivňuje i možnosti tuningu, takže kdo si chce auto vymazlit, musí tomu věnovat trochu času.

Na závěr už jen stručně. Kromě zmíněných herních módů jsou tu Rivalové (překonávání časů ostatních) a Výzvy, které se obměňují. Nechybí fotomód, skvělá možnost nechat si upgradovat automaticky auto jedním klikem, naopak mi chybí fiktivní tratě ze starších dílů (Praha...), ale je super, že je devs tratě postupně přidávají a ne jako DLC! To je velké plus.

Risk se tedy vyplatil a kdo má rád přístupnější okruhové závodění, tak s FM už nešlápne vedle. Potenciál je velký a věřím, že v budoucnu bude FM ještě lepším závodním zážitkem, než je teď.

Pro: Jízdní model, slušná AI, možnosti nastavení aut a závodů, automatický upgrade aut pro lenochy

Proti: Nedoladěné penalizace, nic moc FFB, hra by mohla vypadat lépe, zatím chybí fiktivní tratě

+5

Sam & Max Hit the Road

  • PC 65
Dvojice "poldů" Sam a Max-bílý králík a hnědý pes.Ironie a "ostrovtipu"je zde docela hodně.Prostředí hry v New yorku je moc pěkné.Zábavná stránka hry je celkem dobrá.Taky zde musíte uvažovat logicky.Například v myší díře zde nejdete v kanceláři u Sama a Maxe finanční obnos.Tuto hru jsem hrával jako dítě.
Vždy není lehké v této hře najít pomocí logiky správnou "věc".Dále pak se v této hře musí člověk "zorientovat".
Sam a Max potěší zvláště mladší generaci.Kolem 10 let věku.Tato PC hra má tu výhodu,že se dá hrát celé hodiny a neomrzí se...Avšak na internetu lze pouze mezi retro hrami najít demo k této hře.
Dávám 65 procent hlavně za příběh a grafiku.Taky se mi zde líbí animace a grafika.Rozhovory jsou sice anglicky,ale jsou zde i titulky(ale jen anglické)Další výhodou této hry jsou "mezihry".Nevýhodou této PC hry je například to,že je "stará"a třeba ještě to,že je určena hlavně pro mladší "publikum".
Taky zde Sam a Max jezdí třeba policejním autem.Je zde i "mezihra"právě s autem.Jsou zde různé "lokace".
Před domem(policejní stanice),v kanceláři či v bufetu a u cirkusu...a tak dále.
Nevýhodou této hry je například to,že někdy nevíte "na čem jste"(náročná situace na logiku).
Sam a Max zkrátka pobaví i potěší...

Pro: Grafika,ironie,příběh

Proti: Stará hra a na internetu pouze jako demo

+5

Subnautica

  • PS4 80
Subnautica patří mezi skupinu stále populárnějších survival her. Intro vás krátce uvede do situace, která není dobrá. Vaše loď ztroskotá uprostřed oceánu a vy se zachráníte v modulu k tomu určeném. Po ruce máte pouze fabrikátor, rozbitou vysílačku a jakýsi skener spojený s analyzátorem, ve kterém najdete spoustu užitečných informací. Vaším cílem je jednak přežít, ale také zjistit co nejvíce informací o tom, co se v oblasti stalo a proč jste ztroskotali.

Hned první skok do vody je velmi sugestivní. Kolem vás je rozmanitá fauna a flóra. Některá se vás snaží sežrat, jinou chcete sežrat vy. Máte totiž hlad a žízeň a to jsou problémy, které musí řešit každý člověk, ne jen ztroskotanci. Když vyřešíte hlad, musíte si začít obstarávat základní materiály, abyste přežili. Například radiace jdoucí z lodi není úplně příjemná záležitost, stejně tak vyšší tlak vody v hloubkách vám úplně dobře nedělá.

Příběhem vás provází zanechané rádiové komunikace doplněné přes různé deníky. Postupně si rozšiřujete rádius působnosti, stavíte si lepší oblek, a když jste šikovní, i hlavní pomůcku oblíbeného kapitána Nema, tedy ponorku. To vám pomáhá dostávat se dál a dál, hloubš a hloubš. A postupně objevujete tajemství této hry.

Na to, že žánru survival her opravdu nehodluji, subnautica mě od začátku pohlitla. Objevování světa má skvělou atmosféru, stejně jako příběh, podmořský svět je vskutku krásný a jako hráč jsem pocítil touhu posouvat se dál. Nadšení mi vydželo nějakých 40 hodin, pak mě postupně opouštělo. I tak času stráveného v neoprénu nelituji, i proto, že sám odvahu vydat se do modmořského světa v reálu nemám.

Pro: Atmosféra pomořského světa, zpracování

Proti: Dlouhé načítání v menu, ke konci už grind tolik nebavil

+15

Tony Hawk's Pro Skater 1+2

  • PS5 80
A je to tady. Remake nejslavnější skateboardingové série přišel na nové konzole. Nový kabát hře perfektně sedne. Remake nic neubral na hratelnosti a tím pádem i nostalgii, která mě provází každým skateparkem. Přibylo pár menších novinek, které jsou jen třešnička na dortu. Soundtrack opět skvělý.

Prostě opět arkáda, jak má být. Pro milovníky původních dílů je tohle povinnost. Opravdu si s radostí jen tak jezdím a připomínám si mé mládí u PS1 s Tony Hawkem v rukou.

Heelflip darkslide always!

Pro: Nostalgie, grafika, stabilita bez bugů, oba díly hezky pohromadě

Proti: Návrat rozlámaných ovladačů po nepovedeném combu :-)

+2

Ni.Bi.Ru: Posel bohů

  • PC 80
Legendární česká adventura, to je Posel Bohů, tentokrát v novém kabátku. Musím se na úvod přiznat, že jsem hru hrál déle než je zdrávo.

První polovina hry mě hodně bavila a připomínala mi původní hru. Prostředí je velmi poutavé a tajemné. A líbí se mi i detaily. V pozadí jezdí tramvaje, dokonce v jedné budově funguje paternoster (to je snad první hra, kde jsem ho viděl funkční), a mnoho dalších zajímavých detailů.
Druhá polovina hry je o poznání těžší a jiná. Pátrání v cizině už není tak zábavné, zejména všemi zmíněné Mexiko. Jakoby došly nápady.

Dabing a jednotlivé postavy jsou napsány velmi dobře. I když jsou někdy rozhovory poměrně zdlouhavé.

Pro: Atmosféra celé hry, pěkná a detailní grafika. Skvělé zvuky, hudba a dabing.

Proti: Někdy příliš zdlouhavé, některé minihry. Ke konci hra působí, že docházely nápady při vývoji.

+17

Dino Crisis

  • PS1 85
Nejjednodušší co lze o Dino Crisis říct je, že jde o Resident Evil s dinosaury. To je v mnohém pravdivé, ale hra přináší dostatek svého aby stála za pozornost. Už jenom změna zombie za dinosaury je velký rozdíl. Jsou rychlejší, zákeřnější, odolnější a tím i nebezpečnější. Mění to tempo hry, probíhání při nedostatku nábojů je intenzivnější. Jejich počet je naštěstí nižší, což i dává smysl. Přece jen pět raptorů v chodbě asi nebude.

Dino Crisis klade o něco větší důraz na příběh. Hlavní hrdinka je sympatická a není problém se s ní sžít. Potěší i možnost více konců, které sice nemění moc velkou část hry, ale je zajímavé prozkoumat více z příběhu. Navíc díky uložení v emulátoru jsem nemusel opakovat celou hru, ale jen závěrečnou část. Základní hratelnost s průzkumem prostředí, řešením hádanek i hledáním klíčů je téměř nezměněna. Je trochu škoda, že jsou prostředí většinou různé laboratoře, sklady a jiné vnitřní prostory. Dinosauři si přímo říkají o nějaké lesy a podobně, ale vzhledem k větší technické náročnosti to chápu. Postup je poměrně logický a díky dobře udělané mapě se nestává, že nevíte kam jít. Hledání klíčů a luštění kódů je snad ještě zábavnější než v Resident Evilu.

S grafikou je to složité. Samotné postavy a objekty jsou na tom o něco lépe, ale prostředí zestárlo hůře než jeho předrenderovaný předchůdce. Animace, které nejsou v enginu, vypadají výrazně lépe, což bývalo v té době běžné. Obtížnost soubojů je rozhodně vyšší, dinosauři logicky více vydrží a většinu hry je celkem málo munice. Léčiv je ale dostatek. Hádanek je sice víc, ale díky větší logičnosti to působí snadněji. Celková atmosféra je výborná a hra mě bez problémů držela od začátku do konce. Naopak jsem měl skoro problém skončit. Když překousnete horší grafiku, které emulátor může trochu pomoci, tak Dino Crisis bez problémů obstojí i dnes.
+17

Resident Evil 4

  • PS5 95
Sérii RE si vždy pamatuji a vybavím dle jejich prvních 3 dílů. Tíživá atmosféra, minimum nábojů, zombies a jiné nemrtvé potvory a poměrně složité hádanky. U RE4 Remake je téměř vše jiné. A taky proto, mě nikdy moc nebrala možnost, že bych si tento díl zahrál. Nakonec jsem povolil, v akci hru koupil a mohu říct, že to bylo skvělé rozhodnutí a RE4 Remake se zařadil do mé síně slávy.

Ještě dodatek - původní verzi jsem nehrál.

Rozhodně si mě hned získalo to, že se hra stala akčnější, Leon je v potyčkách mnohem stylovější a obecně mě tento systém soubojů opravdu chytl. Zajímavá novinka pro mě byl i systém nakupování u obchodníka bez totožnosti. Čím déle jsem hrál, tím víc jsem si uvědomoval, jakou chybu jsem dělal, že jsem čekal na tento počin tak dlouho. Každá lokace pro mě byla pastva pro oči, komplexní prostředí jsem si opravdu užíval, stejně tak jako nepřátelé, kteří se samozřejmě stávají s přibývajícím časem těžšími. Některé modely byly navíc opravdu působivé (vězeň se sešitýma očima byl perfektní). Takto bych mohl pokračovat fakt dlouho.

Toto krátké shrnutí je zejména pro nováčky a nepolíbené dílem RE4. Nedělejte tu samou chybu jako já.

Drobné mínus bych přiřadil k atmosféře jako takové. Ta bohužel nedosahuje kvalit předchozích dílů, ale je to dáno asi také tím, že se zde obecně nejedná moc o horror jako o survival akční hru. Každopádně jeden z nejlepších remaků, které jsem hrál.

Pro: Nádherná grafika, animace, komplexnost prostředí, počet různých nepřátel, boss fights, příběh

Proti: Hororová atmosféra, systém uhýbání

+6

EA Sports FC 24

  • PS5 50
Předem upozorňuji, že jsem online hrál pouze pár zápasů a tam se level zábavnosti vyšplhal kousek výš. Nicméně to není nic, kvůli čemu bych volal do rádia.

FC24 jsem si koupil jako následovníka poslední FIFY s vírou, že se snad něco změní. Vždy jsem byl spíš fanoušek kariéry, než online hraní. Nicméně tady to dopadlo otřesně. Výsledky jak v basketballu (finále LM jsem vyhrál 16:3, ale předtím jsem prohrál 4:7 s Levante), AI si hraje jak se jí to zrovna zlíbí atd. Pokud prostě chce dát gól, dostanete ho. Většinou je to hned po rozehrání po obdržené brance. To se z AI stává Iron Man na hřišti a z 50% je to vždycky branka vykombinovaná způsobem, kde by i Messi jen hleděl. Pak se ale opět veškeré schopnosti ztratí a jakoby se úroveň přepne o dva levely níž. Samozřejmě do té doby než dáte gól. No a takovým způsobem to lítá celý zápas. Takže s výsledky 0:0 nebo 1:0, 2:1 nepočítejte. To spíš 6:4, 7:5 apod. A to mi bere opravdu obrovskou porci na zábavnosti. Mně arkády obecně nevadí, ale EA dělá reklamu na fotbal a reálnost, o čemž tady opravdu nelze mluvit.

Obecně je jedno plus a to je grafické zpracování, které je obecně na vysoké úrovni.

Rozhodně nedoporučuji těm, kteří vyrostli na sérii PES a brali ji jako takový svatý fotbalový grál. Bohužel ale je tady jedna otázka - Máme na výběr něco jiného?? Bohužel jen těžko... Konkurence žalostně chybí.

Pro: Grafické zpracování

Proti: AI, režim kariéra obecně, hratelnost, až směšné arkádové pojetí

+1

Horizon Forbidden West

  • PC 65
Po neskromném výšlapu se přede mnou rozléhá lákavý kaňon. Pluju dolů s polorozbitým digištítem a razím na průzkum blízké jeskyně. Vesele ignoruju přítomné strážné, kteří na mě štěkají ňákési nesmysly, a svědomitě se v jeskyni vydávám na další polofunkční šplh. Cestou lootím řadu beden, pouštím dolů žebřík, abych to zpátky měl snadnější, kdybych někde zahučel zpátky dolů (což jsem vskutku zahučel), a nakonec úspěšně dosahuji vrcholku a vylejzám tak akorát při východu slunce. Vrcholek samotný je ale vesměs prázdný, tak znovu tasím digištít a plachtím zpátky dolů, tentokrát směrem k blízkému questu. Ten mě posílá znovu do té samé jeskyně (nemohu zmínit, že jsem ji již navštívil), kterou zadavatel popisuje jako 'velmi obtížnou' (není), nějaké hovado mi tam ovšem opět žebřík srolovalo zpátky nahoru (ale bedny lootem samo znovu nenaplnilo), a vrcholek tentokrát nějakým kouzlem jest okupován solidní skvadrou robotů, které tam během těch 10 minut od mé poslední návštěvy asi dropl nějaký cauldronský mrak.

Matné vzpomínky na díl první jsem si osvěžil opětovným přečtením svého komentu, který jsem uzavíral fundamentálním nepochopením, proč to prosatana vůbec musel být open world se skill stromy a side questy. Zde díl druhý toto nepochopení jen potvrdil a následně ještě prohloubil, neb skill stromy soudruzi značně obohatili a vedlejší obsah přeleštili do takové podoby, ve které to z hlediska škály a cinematického zpracování dokonale souzní s obsahem hlavním, ergo natřepává to svou neandrtálskou sukni s příslibem opravdu vytříbeného, mrtě drahého pseudoRPG. Jenže pod sukní je plastová barbína, nikde žádné hloubky, svět a jeho obyvatelstvo jest striktně nereaktivní, na oko větvené dialogy jsou zas a opět úplně k hovnu, jelikož opět všechno samozřejmě zákonitě musí mít jedinou možnou trasu (a to minimálně jednou hra navoko týzuje dosti agresivně, že hráči dá možnost nějaké zásadní volby), a volný průzkum těch oku vskutku nenažraně lahodících lokací je v podstatě trestán, protože pravděpodobně tam hráče někdy veme quest a bude se ho pokoušet přesvědčit, že tam ještě nebyl.

Abych si zvětšil baťůžek na lektvary všeho druhu, potřebuju kapří kůži a kost konkrétně velkorohé ovce. Abych mohl u sebe mít o dvě léčivé bylinky navíc, to už ovšem chce tři skillpointy. Už u jedničky jsem na crafting a obtíže s ním spojené pyskoval, jsem tedy moc rád, že zde tvůrci potvrdili striktní umělecký záměr - grind za vylepšováním vercajku prostě musí být co možná největší, po bližším přezkoumání zhola nesmyslná pruda, které pod postelí opět dělá společnost ten stejnej RNG bubák, díky kterému je sehnání jedné konkrétní legendární součástky - kterou potřebuju jen na jednu jedinou věc z nějakých třiceti - otázka x hodin. Taky jsem tehdá pyskoval na fakt, že dlouhej kotrmelec ti šašci taky šoupli do skillstromu, nečekal bych ovšem, že pro pokračování ho vymažou úplně. A že místo lepšího uskakování se pokusí obohatit máchaní kopím jakože kombíčky, které ale bude v lecčem doprovázet ten stejně kreténskej input design, který doprovází vše ostatní. Protože není větší moderní herní rozkoše, než něco sbírat zmáčknutím jednoho čudla, něco jiného podržením onoho čudla, a něco dokonce podržením dvou různých čudel po sobě, m m m!

Návrat hororového craftingu v kombinaci s těžkopádnějšími souboji mne po nějakých 25 hodinách přesvědčil, abych se to přestal pokoušet hrát stejně poctivě, jako jedničku, a tak jsem z hard přešel na nejlehčí obtížnost. A voilà, po této změně mě už mohl volně srát jen ten extrémně neučesaný platforming, v rámci kterého jsem za celých 50+ hodin nenabyl sebemenší jistoty, kdy to po mně chce jen držet směrovou páčku a kdy naopak dodatečně mačkat skok, anžto někdy jen směr Aloy posune o metr a půl dál, jindy musím zmáčknout skok aby se borka posunula o 20cm. I v mých jinak velmi oblíbených cauldronech mi toto jen prznilo radost z objevování, i když tam jsem zas většinově mohl jen slepě hádat, kdy mě to na pohodu nechá zahučet přestože drtím ten skok jak o život, a kdy mi to naopak veškerou kontrolu čorkne a Aloy v podstatě přeleze celou mašinérii sama. A co teprva nízké šutry, na které Aloy moc ráda začíná šplhat samovolně, i tehdy, kdy do jednoho takového šutru nechtěně hodím kotrmelec při neúspěšném pokusu se vyhnout roboaligátorovi. M M M! 

A i příběh to má slabší tvl. V jedničce taky nešlo o satanvíco, ale aspoň tam fungoval ten základní hnací motor pátrání po odpovědích a poznávání tohoto nového čudného světa. Zde už všechny tyto odpovědi máme, a tak místo toho celou hru jen sledujeme Aloy, jak drsně na všechny queefue, protože jen ONA SAMA MŮŽE ZACHRÁNIT SVĚT, NIKDO JINÝ TO NEDOKÁŽE (lebo geny, a poměrně brzo se ukáže, že s onými geny není jediná, takže pak jsou tyhle autofelační kecy o to víc na skalp), byť jednička končila jakýmsi uvědoměním, že v přátelství je síla a asi by sama mohla čerpat z těch, kteří ji chtějí podpořit, ale nač, tady Aloy dostane základnu, do které se periodicky vrací s novými nálezy, zatímco její kámoši tam na ni prostě čekají a kopou se do prdelí. Není mi dost dobře jasný, proč jsem ani jednou nemohl třeba páprdy poslat lovit matroš, zatímco já questuju. Něco mi říká, že v tom možná měl být nějaký základní companion systém. 

Nicméně u jedničky mi zase něco říkalo, že brutální RNG u dropratů matroše bude asi bug, takže evidentně vím pejču. Samo Aloy mě bytostně až do konce srala především tou svou samomluvou. Ono, samomluva jako taková by mi v žaludku ani neležela, ale opravdu i v pokročilé fázi hry musím znovu poslouchat, jak si Aloy nahlas připomíná, že by něco mohla oskenovat? Umíte si představit, že by třeba v takovém třetím Zaklínači Geralt i ten stý kontrakt doprovázel neustálými hláškami ve stylu "Můžu použít svoje WIČÁ SENSES k nalezení stop!"

Jsem rád, že to má svoje fandy, ale já to stále moc nechápu. Jedničku jsem hrál před sedmi lety, a ani těch sedm let nestačilo na to, abych se při hraní dvojky ubránil pocitu protivné repetice. Na trojku asi provizorně už radši seru.
+15

Stardew Valley

  • PC 90
Ve Stardew Valley jde dělat tolik věcí. Pěstovat dýně, dojit krávy, chovat králíky, sbírat borůvky, kácet stromy, lovit ryby, kupovat nábytek, těžit uhlí, rýžovat zlato, vybírat popelnice, řešit osobní problémy vesničanů, randit s několika osobami najednou, uzavřít sňatek, ukončit sňatek a zkusit to s někým jiným, zaprodat se megakorporaci, šikanovat létající úhoře, padnout v boji, skočit do lávy...

Pod velmi roztomilým pixelovatým grafickým zevnějškem, který nestárne, se skrývá neskutečně rozsáhlá hra. Každá interakce se světem je v základě strašně jednoduchá - několika kliky pokácím strom, několika kliky zasadím a sklidím kukuřici. Postupně se ale do hry nabaluje tolik různých možností a mechanismů, že je desítky hodin co objevovat. Což jsem taky udělal, a přesto zdaleko nevím o všem, co se ve Stardew skrývá. Rozhodně nejde jenom o farmaření.

Stardew Valley velmi schopně kombinuje pohodové hraní, při kterém je na všechno klid a dost času, s pocitem, že v každém konkrétním herním dni jsem nestihl udělat všechno, co jsem chtěl. Na jednu stranu se totiž vlastně nic nestane, když stáj postavím až příští rok, a co jsem nestihl toto jaro, určitě stihnu během toho příštího. Na druhou stranu ale hodiny v každém dni nezadržitelně plynou a já třeba před koncem dne nestihl opravit plot. Ale hned ráno to napravím, odehraju jen jeden další den a půjdu v reálném světě taky spát. Ale kruciš, on je zrovna ve městě festival... Tak ještě jeden... nebo snad dva dny? Ale pak fakt už opravdu končím..! Je to nebezpečně návykové.

Úžasné je, jak jde o pořád živou a aktivně vylepšovanou hru. Netuším, jak přesně Stardew vypadalo v roce vydání 2016, ale vím, že o 8 let později vyšel už šestý obrovský update, z nichž každý přidává spoustu dalších vylepšení a obsahu, a to prosím pěkně zadarmo pro všechny. Vždyť i kooperační hraní příšlo až dva roky po vydání - a že to byl nějaký upgrade! Z mých dasavadních 180 hodin hraní byly všechny v kooperaci a momentálně si hraní jinak ani nedovedu představit.

Jsou hry, které ve mě zanechaly silnější dojem, měly úžasnější příběh nebo vypadaly v porovnání se Stardew božsky. Ale jen ve Stardew Valley jsem měl po celou dobu z hraní pocit pohodového života v idealizované vesničce, kde si komunita pomáhá, dobrá práce se vyplatí a pěstováním květáku člověk nepředstavitelně zbohatne. Hned bych se tam vrátil. A doporučil bych to každému, protože ve Stardew Valley je krásně.

Herní výzva 2024 - 2. Láska nebeská (HC) - Dohraj hru, ve které uzavřeš manželství s jinou postavou, která se ve hře vyskytuje.

Pro: přístupnost pro skoro každého hráče, neuveřitelné množství obsahu, nestárnoucí grafika, úžasný hra pro kooperční multiplayer

Proti: člověku se najednou někam začne ztrácet volný čas

+17

SUPERHOT

  • PC 85
Hotovo, mám to za sebou a steam mi hlási 4 odohraté hodiny. Hmmm.
Herná doba je z pohľadu hodnotenia kvality hry diskutabilná. Niekedy stačí 5 hodín, inokedy je málo 50 hodín. Ale čo keď je základná hra dohrateľná za 2 hodiny ? Samozrejme sa nebavíme o hraní na najľahšej obtiažnosti s postupom priamo za nosom. Koľko ste ochotní zaplatiť za takú hru ?

Trošku to naťahujem, lebo inak by bol tento komentár podobne superkrátky ako základný príbeh SUPERHOT.
Je to preto, lebo mi hra SUPERHOT dosť učarovala. Lenže základná hra má len 2 hoďky ! Nič moc na FPS hru, v ktorej je základnou myšlienkou zastavený/spomalený čas a la Matrix. Určite si pozrite nejaké gameplay videjko, aby ste mali o hre dobrú predstavu.

Po prejdení základnej hry je možné hrať výzvy a ja som si dal dve. Ja viem, najprv si tu vylievam srdce, ako mi hra sadla a potom si dám len 2 výzvy. A jednu minihru s drevorubačom, ktorá zabavila asi na 3 minúty.

Prvá výzva s katanou je vyslovene skvelá. V základnej hre je možné používať pištoľ, brokovnicu, automatickú pušku a katanu. Prechádzanie levelov iba s katanou má väčšie napätie, keďže je nutný tesnejší kontakt s nepriateľmi. Tým pádom je aj postup levelmi iný. Je to to isté, len s drobnými rozdielmi.
Niekto možno namietne, že ten tesný kontakt nie je nutný, lebo je možné katanu hádzať, ale bez katany v tejto výzve nezmôžete nič. Akonáhle katanu niekto zničí (zdravím súperov s brokovnicou), tak môžete reštartovať level. Levely sú našťastie/bohužiaľ krátke, takže reštart nie je skoro žiadny problém, ale sprvoti to trošku zabolí. V hre totižto platí pravidlo: jedna rana, spíš jak vrana. Každý vydrží len 1 zásah z hocijakej zbrane. Časom si ale zvyknete a budete prechádzať levelmi efektne ako hlavný hrdina v John Woo filmoch. Dokonca môžete skončiť s tým, že hodíte katanu po nepriateľovi, vymeníte si s ním pozíciu, zachytíte katanu letiacu na vás a vyriešite zvyšok nepriateľov. Rovnaký postup platí aj pre palné zbrane. Je to efektné aj efektívne zároveň. 

Druhá výzva vlastne nebola výzva, lebo nepriatelia mali namiesto hlavy tekvicu, vďaka čomu boli ľahší terč. Zaujímavé ale je, že sa k tejto výzve ani nemusíte dostať.

Ako som písal na začiatku, chcelo by to dlhšiu hernú dobu a bol by som oveľa spokojnejší. Vonku je aj pokračovanie, ale zatiaľ musím súhlasiť so všetkými pripomienkami, ktoré hre vytýkal užívateľ thepcqwer vo svojom komentári.


O 11 dní potom, ako som napísal tento koment: Nakoľko som vo veľmi pokročilej časti Mind Control Delete a sem tam ma poriadne potrápil, tak som sa v rámci oddychu vrátil ku SUPERHOT výzvam. Dal som si ďalšie 3 a nerád to hovorím, ale nie je to ono. Čiastočne to môže mať na svedomí Mind Control Delete, ktorý považujem za vysoko kvalitné dielo a vrátenie sa ku jednoduchému SUPERHOT už pre mňa nemalo ten efekt, ako keď som ho hral prvýkrát. Autori sa vo výzvach snažia meniť prístup v hre (napr. v jednej výzve nemôžete zabíjať, ale sa môžete len prevtelovať), ale už ma nebaví bojovať proti rovnakým nepriateľom na rovnakých miestach v rovnakých leveloch. Spolu s výzvami som v SUPERHOT strávil cca 6 hodín a už ma to viac nepriťahuje. Zato pokračovanie mi ukazuje krásnych 13 hodín a ja sa teším na každú novú výzvu, ktorú mi hra pripraví.

Výzvy
Tých výziev je v hre viac, ako som si myslel. Nie všetky sú totižto hneď prístupné a nie všetky sú pre mňa zaujímavé, ale rozhodne to pridáva hre na hracej dobe. Je fajn vidieť, ako stačí zmeniť jeden-dva detaily a hra je opäť iná a zaujímavá.

Pro: Originálne, Miestami napínavé, Efektné, Výzvy sú fajn

Proti: Krátke, Príbeh nenadchol, Pre niekoho príliš ľahké/ťažké

+18

LEGO Jurassic World

  • PS4 70
LEGO Jurassic World je moja druha lego hra. Po Lego Harry Potter, z ktorého som bola nadšená až tak, že som si ho dohrala na 100%, som sa s veľkou chuťou pustila aj do tejto časti. Bohužial, ostala som sklamaná.


Na úvod musím ale povedať, že aj keď som fanúšička Jurského sveta, je to už doba, čo som zhliadla všetky filmy. A hlavne tie staršie mi ostali v pamäti hlavne iba ako útržky. To mohlo mať veľký vplyv na to, že som si hru neužila tak ako hore spomínaného HP. Pre skalných fanúšikov JS, ktorí poznajú filmy lepšie, možno hra prinesie viac zábavy.

Humor tu funguje rovnako dobre ako v iných Lego hrách a nie raz som sa dobre pobavila aj na maličkostiach ale príbeh bol uponáhľaný a pre mňa niekedy chaotický. Hrali sme to vo dvojke a to, že môj spoluhráč poznal zápletku ešte menej, nám na zábave nepridalo.Asi nám k tomu nepomohlo ani to, že hra obsahuje vlastne ako keby 4 časti. Pôvodné 3 filmy a plus jeden nový. Možno keby hra obsahovala iba pôvodnú trilógiu a tú rozviedla obsiahlejšie, tak by sa ten zážitok z hrania obohatil.

V každom prípade je hra ako stavaná pre dvoch hráčov a sama by som ju nehrala.Po každom levely si hráč sprístupní nové postavy, ktoré majú rozdielne schopnosti a tie mu pomáhajú odomknúť nové achievementy, ak sa rozhodne si daný level zahrať znova (a znova). Mňa by k tomu ale fakt nikto nedonútil. Stačilo raz.

Ako plus by som hodnotila dĺžku levelov, ktorá nebola premrštená ale zase ten ,,HUB" mi prišiel neprehľadný a zbytočne veľký.

Som teraz trochu na pochybách, či mám ešte skúšať inú Lego hru. Dúfam, že to sklamanie nezatvorí dvere k výnimočnejším Lego-herným zážitkom.

PS: Ale hrať za dinosaura ma bavilo.
+8

Marathon

  • PC 65
Marathon jsem si chtěl zahrát už dlouho. Nejprve originál, pak source port a nakonec Steam vydání, které je na něm postavené. Ale pořád nějak nebyla to správná nálada. Nakonec mám ale ze hry velmi rozpačité pocity. Po spuštění a nějaké základní konfiguraci jsem pár levelů odehrál s původním velkým HUDem, pro zachování atmosféry a vyzkoušení původního náhledu na hru. V komplexnějších levelech to ovšem začalo být málo přehledné a tak jsem přepul na modernější rozhraní. Ani tak mě Marathon moc nechytl a až tak ve třetině jsem se do hry opravdu dostal. Asi bylo nutné si zvyknout na jiný přístup než v ostatních dobových střílečkách. Ten první kousek hry zabral skoro měsíc a neustále jsem odbíhal k jiným titulům a naopak větší zbývající kus padl za dva dny. Upřímně jsem už dlouho nezažil u hry tak dlouhou seznamovací fázi.

Nejvíce trvalo si zvyknout na trochu matoucí design levelů. Nejsou špatné a vypadají dobře, ale zpočátku jsem měl problémy s orientací. To se postupně zlepšilo a tím dost pomohlo zážitku ze hry. Atmosféru má Marathon povedenou, prostředí, nepřátelé i zbraně k sobě dobře sednou. Zbraně musím pochválit. I když jsem měl své favority, tak jsou všechny dobře použitelné a i základní pistole má své využití celou herní dobu. Za zmínku určitě stojí level ve vzduchoprázdnu, kdy je nutné si doplňovat kyslík z terminálů. Spotřeba není přehnaná a je škoda, že byl tento princip využit pouze jednou. Příběh vyprávěný pomocí informačních terminálů je fajn a potěší také úkoly v jednotlivých levelech. Ačkoliv občas to chtělo trochu pátrání. Hra obsahuje i nějaké hrátky s plošinami a skákáním, ale v rozumné míře, takže jde i přes omezení enginu o slušné osvěžení.

Obtížnost hry je také nastavena celkem rozumně, ačkoliv se starším ovládání a v malém okénku by šlo o větší výzvu. Ukládání pouze u terminálů obecně není problém, ale jejich rozmístění je vyloženě pitomé. Často nejsou na začátku levelů ani u konce a opakovat polovinu levelu kvůli smrti v začátcích dalšího je vyloženě nepříjemné. Celkově nejde o špatnou hru a má několik dobrých nápadů, ale výsledek je horší kvůli těm několika chybám. Do dalšího dílu se pustím, ale prvotní natěšení bohužel opadlo.
+15

Balatro

  • Android 85
Návyková roguelike karetka postavené na poker handech? Ideál na mobil!
Každá ante mě hnala dál a každý otevřený balík mě nutil to na mobilu zase zapnout a projít. Skvělě vystavený systém na pokerových figurách, které si během hry člověk vylepšuje i díky speciálním žolíkům, planetám a dalším kartám. Těch možnosti jak to hrát a výhrát je tam strašně moc.
Pixel art grafika uplně dostačuje a dostatečně přehledná, aby se to skvěle hrál na mobilu. Pokud chcete nějakou závislost na pár měsíců, tak doporučuju!
+6

Mafia: Definitive Edition

  • PC 85
  • PS5 85
Dycky okomentovat hru, která má tolik hodnocení a komentářů, je blbý. Kor když mám takovou sklerozu a zjistím, že u takové hry jako je remake Mafie nemám ani čárku. Nu což, i tak to zkusím. Hru jsem dohrál tentokrát na PS5.

Asi začnu tím, co všichni u takových her očekáváme a to je dabing. Vidět na obrazovkách a televizích zase v kurzu český dabing je prostě osvěžující a nostalgický a naprosto skvělý. Tohle je to, co by každého mělo přimět si to aspoň jednou zahrát. Protože dabing je tu zase skvostný a taky má skvělý herecký ansábl. Hlavně se tu nezapomnělo na Petra Rychlého, který zase exceluje. Vašut mi přijde, že čím je starší, tím nechci říct odbývá svou práci, ale je hodně takový strohý a přišel mi víc bez emocí, ale i tak odvedl dobrou práci. Každopádně pan Salieri je jasný, že má změněný dabing, ale to vůbec nevadí. Prostě v tomhle ohledu to bylo naprosto skvělý.

Co nechci dělat, je to abych srovnával tento remake s originálem. Přece jen jsme tu dostali trochu jinou hru než předtím a proto bych se vyvaroval co je tady horší a lepší. Jen k tomu řeknu, že hra je jiná a dostanete zase trochu jiný příběh a postavy jsou taky trochu jiný a celkově si to vyvojáři vzali po svém a k tomu jen řeknu, že je to dobře, že tam přidali nové věci. Přece jen dělat kopírku taky není ku prospěchu věci a takhle to mám rád.

Každopádně co se týče příběhů, postav, tak to jsem fakt neměl problém s ničím. Hra odsýpá, příběh je klasicky dělaný na mise, kde každá mise je jiná a je to jízda od začátku do konce.

Ale s čím jsem měl problém, tak je velký počet bugů. Upřímně jsem hru trochu nadhodnotil protože technický stav aspoň na PS5 po takové době vydání není ok. Grafické glitche, zamrzání postav, občas při cutscénách prolítavaj předměty, auta, no prostě je toho tady fakt dost. Ale musím říct, že se mi nestalo, že bych kvůli tomu nedokončil misi. Ale nepotěší to. Takže při hraní se na to musí člověk připravit.

Co je ještě potřeba zmínit je, že každá mise je prostě přestřelka a hra si staví na střílení. Ale musím říct, že střílení mne bavilo. Jasně, nebylo to bůhví co, ale přišlo mi i na gamepadu, že se ovládá ok a neměl jsem s tím problém. Ale trochu to zamrzí, že tu nemáte až na jednu misi ani stealth a prostě jen jedete rambo styl. Někomu to může přijít i stereotypní, mne osobně to tak tolik nevadilo. Ale ano, staré dobré závody jsou tady taky. Jenom jsou upravený a nehrozí takový nervy, jako tomu bylo u předchůdce ( budiž země lehká klávesnicím a myším, co jsem u toho rozflákal).

A taky soundtrack. Starý dobrý soundtrack tu nenajdete a jsou tu nové songy. Že by mne to pohoršilo se říct nedá, ale taky mne tolik nezaujaly.

Ale jinak bylo fajn si zase zahrát za Tommyho Angela a připomenout si staré dobré časy mafiánů v Americe. Víc k tomu asi nemám co říct, jelikož bych stejně neřekl nic nového a vše již bylo řečeno. Snad jen, že konec je prostě zase jako tehdá, hrozně dojemný a kdo tento příběh nezná, měl by napravit.

Pro: dabing, postavy, město, variabilní mise, historické vozidla

Proti: hra obsahuje moc bugů, technický stav není moc ok, skoro každá mise obsahuje střílení

+11

Diablo II

  • PC 80
Oproti Ďáblovi Jedna je Ďábel Dvě, stejně jako všechny hry od Blizzardu, zaměřený na multiplayer. Kdo si chce tedy přečíst dobrý komentář o druhém Ďáblovi, ať klikne na LoD (Lord of Datadisk) profil a opluskuje příspěvek od raisen.
...
Resurrected se povedl. Tohle a remaster jsou pro mě definitivní verze Ďáblů. Dvojka je o generaci lehčí, mnohonásobně rozsáhlejší a přidává strom dovedností, který kromě krámů zaručuje cyklické hraní donekonečna. Questy sere pes. Vykydli jeskyni, kobku, sejmi mini-bosse, sesbírej části artefaktu, od 3. aktu už to asi nebavilo ani vývojáře:

"hele"
"nechci, dej to Ormovi"
"nyní mluvíš s Ormem a ten to nechce, nyní to dej Alkorovi"
"co zas?! priď pozdějc...na vypi to"
+ 20 hit pointu
QUEST COMPLETE!

S nervózním kozlem Gharbadem Slabým, ukradenou cedulí hostince nebo teleportem k Řezníkovi se to nedá srovnat. Určitě doporučuji vychutnat si videosekvence v Legacy verzi (nové se nepovedly), aby ten stereotyp a předvídatelnost něco povzneslo. Vždycky se mi líbilo, že Diabla z jedničky tady pronásleduju (Teď tu byl!) a příběh je vyprávěním z perspektivy podruha, ale z hlediska obsahu je to Metzenova nejslabší série (po Trojce se psychicky složil).

Pro: epické | synergie, CB, DS, FRW, ITD, IBS, OW, prefixy a afixy

Proti: na singl slabý drop | bezobsažné questy

+16

Vampire: The Masquerade - Reckoning of New York

  • PC 70
Zúčtovanie robí krok dopredu vo vizuálnom spracovaní a v mechanike diára stačí myšou nájsť nad zvýraznené slovo a zobrazí sa vám text, bez nutnosti odchádzať z obrazovky, ale krok späť v kvalite písania – a je to vidno; na hre totiž robil iný tím než na prvých dvoch.

Páči sa mi, že mechaniky ako ohrozenie lovcami a kŕmenie tu nechali voliteľné (pred začatím hry sa dajú vypnúť) a kompletne tu prerobili vizuál - okrem úplne nových poloanimovaných kresieb postáv a miest použili vkusný font a paletu farieb UI.

No a replayabilitu zvýšili tým, že príbeh môžete hrať očami dvoch postáv, kedy tú druhú si odomknete až po dohraní prvej toto mohli nechať na začiatku hráčovi na výber, ale dobre.

Avšak je to príbeh, ktorý ma tak zúfalo nebavil, že do dohrania prvej postavy som sa musel nútiť a druhú som sa rozhodol vynechať - a čo som následne pozrel na youtube, o veľa som neprišiel.

Po tom, čo sa na Bloodlines 2 vykašlal samotný Paradox, však vyvstáva otázka, pre koho sú vlastne tieto vizuálne novely určené?

Pôvodne malo ísť o jednohubky, ktoré utíšia hlad, než príde hlavný chod.
Teraz ich existencii akosi chýba zmysel... Napriek tomu by som najmä druhý diel, ktorý je prudko hrateľný aj sám o sebe, odporučil.

Zvyšné dva pokojne vynechajte.

Pro: voliteľné mechaniky, automatické posúvanie textu, audiovizuálne najvymazlenejšia hra v sérii...

Proti: ... a zároveň príbehovo najslabšia, klávesy sa nedajú premapovať

+11

Sekiro: Shadows Die Twice

  • PC 90
Miluji Dark Souls a jako správný fanoušek této série jsem se těšil na další titul od FromSoftware a stejně jako mnozí další jsem na začátku tvrdě narazil. I když jsem slyšel ze všech stran, že se Sekiro hraje trochu jinak, i tak jsem ty souboje zkoušel hrát mým oblíbeným uskakovacím stylem a samozřejmě jsem tak dostával slušně na frak.

Musel jsem tak jít do sebe a začít více hrát stylem, jaký se ode mě očekává. Tedy dokonale se naučit číst pohyby nepřátel a na základě jejich útoků se bránit, uhýbat nebo dělat protiútoky. Docela zásadní je pak použití mikiri counteru, na který jsem si taky musel nějakou dobu zvykat. Zajímavým doplňkem soubojů jsou pak i použití prostetických nástrojů. Oblíbil jsem si hlavně sekeru a oheň. Ty jsem používal především proti bossům.

Na prvního pořádného bosse jsem si musel nějakou dobu počkat, až jsem si myslel, že žádní velcí ve hře nebudou. Nakonec jsem si jich užil do sytosti. Asi nejhorší bylo pro mě porazit Genichira zhruba v polovině hry. Když jsem si na něj konečně zvykl a prošel prvními dvěma fázemi, přišla fáze třetí s elektřinou. Strávil jsem s ním asi 4 hodiny, než se mi ho podařilo porazit. Nejednou jsem pod vousy pronesl hlášku: "Zlatí Ornstein a Smough". Podobně dlouho jsem pak likvidoval i řezbáře v jeho skutečné podobě jménem Demon of Hatred a finálního Isshina. Dost mě bavil boss fight s chytáním 4 opic, akorát to bylo vždycky hrozně na dlouho.

Naopak se mi moc nelíbilo, že se někteří bossové opakuji. Například Monk nebo velký opičák, i když je pravda, že tam bylo při druhém setkání vždycky něco zákeřného navíc. To samé mi pak vadilo i v řadách minibossů, především Headless či Centipede.

Dalším nezvykem z dílen FromSoftware je celkem výpravný příběh. Ten mě celkem bavil a postupně jsem si vyzkoušel se dostat ke všem čtyřem koncům. A popravdě, dost dlouho jsem si myslel, že je Kuro holka.

Graficky hra nevypadá na svoji dobu nijak převratně, na druhou stranu nijak neurazí. Líbí se mi level design, často je ve velkých oblastech možné otevírat zkratku, což mi tak trochu připomínalo první Dark Souls. Nejvíc se mi pak líbilo v oblasti Fountainhead Palace a na střechách Ashina Castle, kde jsem si při opakovaném používání prostetického háku připadal jako Spiderman.

I když jsem často při hraní nadával jako špaček, hra mě hodně bavila. Probít se přes všechny nepřátele je často opravdu dost těžké, ale postupně jsem si na všechny zvykl a další průchody hrou už byly obvykle rychlé. Hru mohu bez váhání doporučit, ale často to chce mít pevné nervy.
+25

Samorost 3

  • PC 85
Vykašlal jsem se na zkoumání freewarovek nejasné kvality a po dohrání prvních dvou Samorostů jsem si sehnal i třetího. S malou dušičkou jestli mi to pojede, neodvaří počítač nebo něco podobného... přece jen hry z roku 2016 většinou nespouštím. Jelo to díky bohu i na "kalukalčce" a já dostal (skoro) přesně to, co jsem od třetího, před 8 lety hojně probíraného dílu čekal - z hříček se stala plnohodnotná adventura. Jestliže jednička byla hříčka na 10 minut a dvojka na půl hodiny, trojka mi zabrala celé odpoledne, neobešla se bez nakukování do návodu i záseků, ale o tom až níže.

Přestože od dvojky uplynulo 11 let, grafika se prakticky nezměnila. Ano je ostřejší, detailnější, ale styl zůstal zachovaný a to i tak, že přestože ve hře cestuje po několika různých planetách, stylově jsou si vlastně dost podobné. Grafika úžasná ve vypiplaných detailech, milionů drobných animací na pozadí, zvláštním stylu planetek evidentně bez atmosféry, vizuálních vtípcích (trpaslík tančící s čerty) a občas dechberoucích scénách. U broučí barevně-světelné šou mi spadla čelist. Příroda se střídá se pár stroji, nechybí opět povědomé mašinky z Machinaria... no a obrazovku můžete zoomovat, posouvat myší.

A ještě zůstane u technické stránky a to hudby. Jelikož je na hudbě hra postavená (opět níže), Floex si dal záležet. Hudba je úchvatná od tisíců variací na trumpetky, přes kytary až po stylové úlety typu ještěří beatbox nebo neskutečně chytlavá čertovská písnička :) Jinak trpaslík opět žvatlá, juchá a raduje se poočesky... mno a záporák mám pocit že nadává německy :)

Co mi nesedlo je příběh. Trpaslíčkovi spadne na planetku trumpeta a tak se vydá hledat její tajemství. Prochází 4+1 planety + pár měsíců/asteroidů a odhaluje krypticky zahalený příběh. To co funguje u krátké hříčky - náznaky v bublinách, komix prostě u dlouhé adventury nefunguje. Navíc když se odhalují co kdo a jak, ukáže se, že jde ve zkratce o zlého čaroděje s drakem.

Jinak hra je samozřejmě úžasná i když s výhradami. Hra Vás vysadí na planetu (vlastně i na tu si musíte doletět sami) v ruce máte trumpetu na komunikaci s čímkoliv (kameny, stromy, brouci, zvířata...) a poraď si jak umíš. Něco Vám dojde hned, něco tušíte, u něčeho si zavaříte mozek. Někdy jsem opravdu netušil co vlastně mám dělat, případně zda se sebrat a odletět (lávová planeta), jindy mi nedocházelo bublinové zadání od někoho, občas jsem se zasekl na principu puzzlu. To je jen drobný povzdech nad vlastní neschopností :) protože jinak puzzle jsou úžasné. Hrátky s prostorem, fyzikou, hádanky řešené tím že něco v rámci prostředí přetáhnete, světelné puzzle promítané do prostoru, samozřejmě spousta hudebních hádanek. Principy jsou tu podobné jako v předchozích dílech, ale o něco složitější. Třikrát jsem beznadějně zasekl - u lepidla mě nedošel princip za něco zatáhnout (nikoliv jen kliknout), finální puzzle byla klasická adventurní neférovost s opakováním postupu... mno a křížení kytiček to byl absolutní oser :)

Achievmenty bych si odpustil, ale samozřejmě posbírat jsem je musel :) Ony jsou většinou docela vtipné a oceňuji, že v jejich sbírání pokračujete i po dokončení hry a dořešíte pár restíků.

Nu a to je vše :) Překrásná hudební i grafická stránka, originální hratelnost i hádanky a občas trošku chaos v "příběhu" i v tom jak dál. Rozhodně to stojí za to.
+14