Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Sam & Max Hit the Road

74
46 hodnocení Platformy
Žánr:
adventura > 2D adventura *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
01.11.1993 PC
Vývojáři:
LucasArts
Sam & Max Hit the Road je devátá hra postavená na SCUMM enginu vycházející z komiksu Steva Purcella, ve kterém účinkují antropomorfní pes Sam a hyperkinetická králičí věc Max. Konkrétně se hra inspirovala komiksem "On the Road" z roku 1989, ve kterém se Freelance Police, jak si Sam & Max říkají, snaží najít yettiho, jenž zmizel z nedalekého cirkusu.

Hráč se ve hře ujímá Sama, Maxe nemůže přímo ovládat. Ten jen pobíhá okolo, dělá neplechu a vypouští jednu hlášku za druhou. Hra se ovládá pouze myší, přičemž pravým tlačítkem se přepíná mezi akcemi (jdi, seber, prozkoumej, použij, mluv) a levým se akce vyvolává. Zajímavostí je, že v inventáři lze nalézt i Maxe, jehož "použití" je ve hře nutné dokonce několikrát.

Mezi lokacemi se Freelance Police přesouvá pomocí DeSota Adventurer (auto objevující se i na obalu). Hra obsahuje i několik miniher jako třeba Whac-A-Mole (mlácení z děr vykukujících hlav kladivem) nebo obdobu Lodí, kdy se protivník hádáním souřadnic snaží zničit ty vaše a naopak.

Jak už bylo zmíněno, příběh se točí okolo yettiho Bruna, jenž byl donedávna zamrzlý v kostce ledu a stal se hlavní atrakcí cirkusu. Jednoho dne ale spolu se žirafí ženou Trixie zmizel a zbyla po něm jen hrstka chlupů. Podivní majitelé cirkusu tedy zavolají Sama & Maxe a požádají je, aby Bruna našli. Pátrání zavede Freelance Police do všech možných i nemožných lokací, namátkou třeba k "World's Largest Ball of Twine" (Největší klubko na světě) nebo do domu slavného country zpěváka a hlavní záporné postavy Conroye Bumpuse.

Hra vyšla původně pro DOS ve verzích na CD a floppy discích (tato verze neobsahovala dabing), v roce 1995 pro Mac OS a v roce 2002 vyšla re-edice kompatibilní s Windows. Používala systém iMUSE, jehož cílem je synchronizovat zvukovou stránku hry s děním na obrazovce, což dříve nebyla samozřejmost jako dnes. Jako jedna z prvních byla kompletně nadabována profesionálními dabéry Billem Farmerem a Nickem Jamesonem. Stejně jako většina her od LucasArts dodržuje "LucasArts Game Design Philosophy" - hráč nemůže zemřít, ani se dostat do situace, kdy musí načíst starou pozici. Účelem je hráče bavit a ne ho trestat za chyby.

Hra byla přijata velmi dobře, byla chválena za vytříbený humor, hratelnost, grafické zpracování, hudbu a namluvení postav. Obsahuje narážky na ostatní hry LucasArts, Star Wars, Indiana Jonese atd. Několik pokusů o pokračování bylo zrušeno, až práva odkoupili Telltale Games, kteří v roce 2006 kult obnovili a vydali první díl nových epizodických dobrodružství Sama & Maxe.


Poslední diskuzní příspěvek

Drolin: Hele tys frcel ciste podle navodu uz v roce 2011, good job. Jako tahle hra bez obcasnyho nakouknuti do navodu nejde, vysoka…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 80
Zvířecí dvojici složenou z Irského vlkodava Sama a psychopatického králíka Maxe, mám již v povědomí, zejména díky Telltale Games, budiž jim země lehká. V roce 2010 scóréčko vydalo své 198. číslo, kde plnou hrou byla právě první sezóna Sama a Maxe od Telltale. Tam započala moje láska k této ulítlé dvojici. Tehdy jsem však netušil, že nějaký LucasArts v roce 1993 vydalo Sam & Max Hit the Road, tedy až dodnes, kdy jsem se rozhodl sáhnout po tomto titulu a opět si doplnit kousek té videoherní historie.

Abych pravdu řekl příběh mě nikterak neoslnil, ba dokonce mě i nebavil. V půlce hry jsem úplně zapomněl, co je vlastně cílem celé hry, proč jsem se do tohoto případu se Samem a Maxem pustil, a co mám vlastně vyřešit. Normálně bych létal z kůže, avšak slabý příběh táhne humor, který je v této hře opravdu skvěle napsaný a hlavně zábavný. Sam a Max je kuriózní dvojice, která hláškuje jako o život a jejich parťáctví tvoří z této hry opravdu příjemnou buddy komedii, kde mi vlastně ani nevadí, že příběh je slepenec čehosi. Líbí se mi pošahanost světa, kdy každá lokace je pošahaná svým způsobem a kde zde potkáte opravdu řadu pošahaných postav. Celkově Hit the Road má takový pocit příjemného komiksového světa, který sám sebe bere s nadsázkou a to miluji!

S tímto bych také chtěl pochválit audiovizuální stránku hry. Grafika je opravdu hezká a dobře se mi na ní koukalo. Odvážím se i říct, že po těch 26 letech grafika vůbec nezestárla. Teď si říkám, že je neskutečné, že za čtyři roky bude této hře třicet let! Hudba je taktéž povedená a dobře se poslouchala. Dabing je jedním slovem bezkonkurenční. Taktéž se mi podařilo sehnat hru ve fyzické podobně, sice s německým obalem, ale i tak, a musím říct, že obal hry je opravdu krásně namalovaný.

Jak byste asi čekali, jako většina starších adventur, tak i tato má na každý pokyn své vlastní tlačítko, tedy LOOK, USE, TALK, PICK UP a podobně. A kromě normálního kombinování věcí v inventáři a následné používání na různé objekty, zde máte i minihry, které mi přišly jako příjemné zpestření hratelnosti. Máte zde například Lodě, kde akorát místo lodí sestřelujete auta, máte zde mlácení krys palicí, omalovánky, dress up minihru, či na dálnici s Maxem na střeše se pokoušíte, co nejdéle přežít a uskakujete cedulím.

Ale jak je ulítlý svět Sama a Maxe, tak v takovém duchu jsou i hádanky. Tedy naprosto nelogické. Mnohokrát jsem seděl, přemýšlel nad tím, jak postoupit dále, až jsem si říkal, pokud je debil na jevišti, či v hledišti, v mém případě v křesle. Problém je v tom, že já tušil, jak nějaký problémy vyřešit, ale netušil jsem jak. Poté po nahlédnutí do návodu, jsem si připadal, že si ze mě LucasArt dělá regulérní srandu, jak si mohli myslet, že na něco takového má člověk sám přijít.

Abych své povídání nenatahoval, tak Sam & Max Hit the Road je rozhodně vtipná a příjemná buddy komedie. A i přesto, že příběh je zde nijaký a hádanky bych bez návodu řešil, až do Vánoc mi přijde, že Sam a Max mohou místo toho nabídnou skvělý humor, bombový dabing a peckový vizuál. Pokud se tedy rozhodnete se Samem a Maxem vyrazit na cestu, a překousnete se přes již dva zmíněný problémy, čeká vás komediální jízda. Osobně si ji rád opět za nějakou dobu zopakuji.


(Herní výzva 2019 – „S humorem jde všechno lépe“)

Pro: Sam & Max | Humor | Hlášky | Grafika | Hudba | Minihry

Proti: Příběh | Nelogické hádanky

+15
  • PC 80
It was day before today and I remember it, like it was yesterday...

Sam & Max je vo svojej podstate šialenou, absurdnou hrou, tak šialenou, že Monkey Islandoproti nej pôsobí ako surový príbeh nemilosrdného pirátskeho života. Uh, no možno až tak veľmi nie. V každom prípade je Hit the Road plný prekvapení. Je evidentné, že príbeh je tu skôr taká účelová kulisa na navštívenie všemožných slávnych miest v USA, o ktorých nikto nikdy nepočul. Ale sú slávne!

Hra rozhodne nie je jednoduchá a pre svoju absurdnosť a množstvo dialógov hráča otestuje, či vie naozaj tak dobre anglicky, ako si myslí. Na tom asi stojí i padá veľká časť zážitku, pretože o humor tu ide v prvom rade. Množstvo narážok a popkultúrnych odkazov od absolútnych fastfoodových blbostí, po narážky na klasickú literatúru (napr. na Nahých a Mŕtvych od Normana Mailera) zároveň preukážu, či je hráčov rozhľad dostatočný na to, aby bol "cracked up". Niekedy však netreba v humore hľadať hĺbku, maniakálny sadizmus králika Maxa rozhodne nie je intelektuálnou záležitosťou a miestami až dadaistické vetné skladby psa Sama tiež nemusia vždy obsahovať "skryté" posolstvo.

Práve prostredníctvom dvoch dosť odlišných hlavných postáv, množstva lokácii a vtipného hlavného záporáka dokáže hra vytvoriť akúsi Monty Pythonovskú zmes humoru (tým ako dokázali byť u MP jednotlivé scénky absolútne odlišné podaním, (ne)pointou i (ne)kultúrnou rovinou). Ten kto chce a dokáže preniknúť do tohto ostrovtipu, sa bude baviť. Ten komu sadne čosi jednoduchšie, či nemá dostatočný rozhľad a vycibrenú angličtinu, bude asi tápať. Ale náročnosť by fakt mohla byť nižšia.

Pro: humor s množstvom popkultúrnych narážok, postavy a lokácie

Proti: náročnosť a zákysovosť stojaca na absurdnom riešení úloh

+13
  • PC 80
První herní dobrodružství šílené zvířecí dvojky, která se prvně objevila v undergroundovém komiksu který vytvořil Steve Purcell.

Celé naše dobrodružství začíná tím že Sam a Max jsou zavoláni do nedalekého cirkusu, odkud zmizel sněžný muž a sním i žena se žirafím krkem. Už zápletka dává najevo že tady se pojede na velice bláznivou notu, hlavně když se do toho ještě zaplete namyšlený country zpěvák Bumpus.

Hlavní dvojka kupodivu patří mezi nejzábavnější postavy ať už Max který pro vypečenou hlášku nejde daleko a chce všechno zbořit,sníst či zmasakrovat, nebo Sam který je sice klidnější ale místo toho aby Maxe krotil, tak ho často využívá k různým neplechám jako třeba: Proč se trápit s oholením mamuta, když vám na to stačí Max. Samozřejmě je tu i další spousta zábavných postav.

Lokace ve kterých se pohybujete, jsou často velice hezky a vtipně provedeny, je libo asfaltové koupaliště pro děti ? Není problém tady se to jednoduše bizarními nápady jen hemží. Lokací je dost a jsou často zajímavé jako třeba největší klubko na světě apod. Grafická stránka je samozřejmě na skvělé úrovni, a hra i dnes vypadá skvěle.

Dialogy jsou vtipné a čtivé, člověk skoro nemá chuť je přeskakovat, tomu všemu pomáhá i výborný dabing, který je na jedničku.

No a soundtrack ? Ten je jednoduše výborný, a už ho zase opakované poslouchám.

Bohužel jelikož se jedná o bláznivou adventuru je tu vysoká obtížnost, a to kvůli bizarnímu řešení úloh. Ale co vždycky se můžete podívat do návodu. Navíc hra má docela dost krátkou herní dobu.

Takže pokud máte rádi bláznivý,bizarní humor plný pop-kulturních narážek tak směle do toho.

Pro: Výborný bizarní humor,Sam a Max, soundtrack,lokace,dabing, postavy, grafické zpracování

Proti: Vysoká obtížnost a krátká herní doba (možná je to ale i dobře)

+10
  • PC 75
Druhá vtipná adventura od Lucasů během jednoho dne asi nebyl úplně nejlepší nápad. Sam a Max jsem kdysi samozřejmě dohrál, ale zatímco začátek jsem si pamatoval skoro celý, pozdější průběh hry prakticky vůbec.

Začnu tím dobrým a tím je technická stránka. Grafika i animace jsou na vysoké úrovni, grafika je řekl bych o fous lepší než Day of the Tentacle ze stejného roku, protože není natolik karikovaná. Nechybí samozřejmě dabing, skvělá hudba a veškeré technické záležitosti fungují na sto procent. Nikde se neseknete protože jste něco udělali jinak než chtěli tvůrci, nikde se nesetkáte s bugem, dead endem, smrtí. Navíc zde Lucasové opustili Scumm a představili inteligentní kurzor měněný pravým tlačíkem myši (podívej se, seber, použij, promluv + aktivní předmět). Veškeré dialogy i předměty jsou obrázkové. Co jediné hapruje je občas hledání cesty, protože kurzor se nezmění dost rychle, abyste si cesty všimli.

Obtížnost je vysoká, to nebudu zastírat. Zpočátku jsem vábení návodu odolával, později už jsem musel nakukovat, protože je tu tradiční bolest starých adventur. Lokací a aktivních míst přibývá, předměty v inventáři neubývají i když je dávno nepotřebujete. Logika tu občas je, občas není, nicméně některé puzzly (golf, rotující dalekohled) jsou dost neintuitivní. Občas musíte netradičně použíte i Maxe pro vyřešení problému. Na druhou stranu jsou tu povedené minihry (mlácení krtků po palici, závody, tradiční lodě).

Hlavní devizou je humor. Sam a Max hláškují a vtipně komentují každou situaci, každý nepovedený pokus, nechybí tu naprosto šílené lokace (obří klubíčko, farma na celebrity zeleninu), občas krásný animákovitý humor a hlavně spousta odkazů na všechno možné. Od Lucasích her a filmů, před staré filmy či písničky či knihy. A vsadím se, že další spousta věcí mě utekla. Samotný Max je navíc nenažrané, bezcitné a polodementní hovado, které nejde nemilovat.

No a proč jen 75%? Protože příběh. Sam (pes) a Max (králík) jsou dva poldové (či soukromá očka), kteří se vydají vyřešit zmizení Yettiho a jeho lásky žirafí ženy z cirkusu. Zpočátku to vypadá nadějně, jenže děj se podřizuje humoru. Takže procházíte další a další šílené lokace, potkáváte jednu ujetou postavu za druhou a příběh se prakticky neposouvá (což komentuje i samotný Max). Hlavní záporák (mrňavý country zpěvák) je slabý. A jak jsem tak procházel bez děje jednu lokaci za druhou, nakonec mě to začalo trošku nudit. Ke konci se z toho vyklube záchrana rasy Yetti a vyústěním děje je v podstatě ekologická katastrofa - všude rostou stromy - což opět komentují hlavní postavy s neskrývanou škodolibostí.

Sam a Max je dobrou hrou, to bezesporu, ale klasikou pro mě bohužel i díky výše uvedenému nikdy nebyl.

Pro: Humor ve všech podobách a spousta odkazů, šílené lokace a postavy, grafika, moderní ovládání.

Proti: Velice obtížné a většinou nelogické, příběh prakticky neexistuje.

+10