Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Everybody's Gone to the Rapture

  • PS5 60
Everybody's Gone to the Rapture je jedna z těch her, kde jsem už nejspíše minul její dobu. Walking sim je relativně mladý žánr, který však za pár let prošel tak velkým vývojem, že jeho první zástupci často z dnešního pohledu nemají kromě potenciálně zajímavého příběhu oproti svým nástupcům už moc co nabídnout. A to je hned dvojí problém této hry. Nejenže to je celkem unavující hra, ale on i ten příběh je tu vyprávěn dost nevýrazně a nudně.

A to říkám jako někdo, kdo má dobré walking simulatory fakt v oblibě. Už se asi budu opakovat, ale opravdu neznám ohranější prvek tohoto subžánru než když hráč chodí systematicky od jednoho aktivního místa k druhému a poslouchá jakési mlhavé duchy, ozvěny nebo hologramy. Jasně, má to ušetřit peníze a čas, ale je to prostě nuda. Druhý problém, a ten je za mě ještě významnější, je nezáživné podání děje skrze nevýrazné dialogy. Celá hratelnost stojí na tom, že hráč v mírně otevřeném leč statickém prostředí (zoufale pomalu) chodí za levitujícím orbem - od rádia k rádiu, od telefonu k telefonu, od světýlka ke světýlku a poslouchá dialogy o nezajímavých problémech nezajímavých postav. Je to k uzoufání pomalé a stereotypní. Na pozadí toho všeho se však odvíjí naopak velice zajímavá záhada a to jest, proč všichni z minuty na minutu zmizeli z povrchu zemského. Je totiž horký letní den. Na šňůrách visí čisté prádlo, v kostele stále hoří svíčky, na prostřených stolech stále ještě doutná žhavý oběd. A vzduchem se nesou tajemné ozvěny lidí, kteří tu ještě před chvílí byli a nyní už nejsou. A právě tahle atmosférická zápletka ve spojení s pěknou grafikou malebné britské vesničky, creepy nazvučením a krásnou hudbou Jessicy Curry je to, co mě u hry udrželo až do konce.

Konce, kde do sebe řada věcí nakonec dost slušně zapadla a konce, u kterého nakonec musím pokývat hlavou nad tím, že to měli tvůrci na papíře velice slušně vymýšlené. Pro podobné sci-fi zápletky s filozofickým přesahem mám slabost. Ale prostě... to podání.

Pro: ústřední záhada, ozvučení, Jessica Curry, filozofický přesah a pointa

Proti: nezáživné podání, statičnost, úděsně pomalá chůze v roztahaném prostředí

+20

Medal of Honor: Warfighter

  • PC 60
Asi nebudu předbíhat, když řeknu, že hra dělá vše o třídu hůř než její předchůdce.

Warfightera jsem si pořídil na Originu asi půl roku po vydání, abych zjistil, že singleplayer je nezáživný a nikdy jsem ho nedohrál – příběh mě prostě nebavil. Teď, po 12 letech, když jsem si znovu zahrál jedničku, jsem chtěl hře dát ještě jednu šanci. Bohužel se ale můj dojem z kampaně nezměnil. Medal of Honor: Warfighter je hůře napsaný než jeho předchůdce. Autoři pojali hru méně militaristicky a více ve stylu Call of Duty, přičemž se snažili napravit všechny chyby v psaní z prvního dílu. Sledujeme postavy z jedničky, tentokrát s větším důrazem na jejich osobní život a emoce – včetně rozpadajícího se manželství jednoho z nich. Jenže to nefunguje. Postavy mi nic neříkají, jejich dialogy jsou generické a příběh je nepřehledný a ve výsledku o ničem. V prvním díle chyběl hlavní záporák, tady sice je, ale opět k němu necítím žádnou vazbu.

Audiovizuálně na tom hra není špatně. Přešla z Unreal Enginu na Frostbite, který lépe pracuje se světlem a stíny. Hra je extrémně plynulá a bez input lagu při pohybu myší. Výsledný dojem je ale rozporuplný – chvíli mě mapa uchvátí, aby hned poté přišlo zklamání. Textury jsou často rozplizlé. Zvukově to není zlé, ale stále si myslím, že jednička to dělala lépe. A poznámka na závěr: autoři zřejmě nikdy neviděli ženu, protože žádná z těch tří, co se ve hře objeví, nevypadá jako žena – spíš jako bowlingová koule s ušima v paruce.

Zbraně a samotné střílení jsou fajn. Už v jedničce jsem je chválil, i když tehdy působilo střílení do nepřátel jako do papíru. Tady to autoři zlepšili zvukovým efektem zásahu, což výrazně zlepšuje celkový pocit z gunplaye. Ačkoliv je hra plynulá, při střelbě se objeví zvláštní efekt rozmazání – nejsem si jistý, zda je to skryté nastavení, protože motion blur jsem měl vypnutý. Na ten efekt jsem si ale rychle zvykl a střílení bylo nakonec velmi uspokojivé. Hra odstranila gore prvky z prvního dílu, což je škoda – brokovnice byly díky nim devastující a zábavné. Arzenál zbraní v singleplayeru je omezený: vždy začínáte s primární zbraní, kterou vám parťáci doplňují, a sekundární se zásobníkem s nekonečnou municí. Nepřátelé mají jen různé varianty Kalašnikova, PKP kulomet a brokovnici – nic víc. Vzhledem k tomu, že si z multiplayeru pamatuji mnohem širší výběr, je to zvláštní. Největší „inovací“ oproti tehdejším střílečkám je možnost zvolit si způsob, jak vyrazíte dveře do místnosti s nepřáteli, než je postřílíte ve zpomaleném záběru – ano, to je opravdu ta jediná originální věc, se kterou tvůrci přišli. Kromě střílení jsou tu dvě dlouhé, ale nudně zpracované mise, v nichž sedíte za volantem a honíte padoucha – s arkádovým modelem řízení.

Multiplayer si už dnes nezahrajete, protože EA vypnulo servery. Na EA Play mi hra ukazovala 25 hodin, z toho minimálně 20 strávených v multiplayeru, který byl zábavnou variací na tehdejší Call of Duty a Battlefield.

Závěrem lze říct, že nejsilnější stránkou hry je samotný gunplay. Jenže singleplayer je nezáživný a střílení do nepřátel, kteří se jen krčí za překážkou a nehýbou se, je doslova definicí nevyužitého potenciálu. Když vezmu v potaz, že většina herní náplně se omezuje jen na tohle, dostávám velmi průměrný herní zážitek.

Pro: Plynulý audio vizuál a uspokojující střílení. Multiplayer v době vydání.

Proti: Příběh, dialogy, postavy. Fádní střílečka bez inovací a stereotypní náplň.

+8

Brotato

  • PC 75
Další přírůstek do rodiny army survival žánru, jemuž Vampire Survivors stále bezkonkurenčně vládne. Tentokráte se jako B(rambo)ra vydáte na anihilaci voškliváků z hlubokého kosmu. V zásadě Brotato nevybočuje z řady nijakým výrazným způsobem. Kromě dvou aspektů: Tím prvním jest vizuální zpracování, které jako by z oka vypadlo flashovkám z dob počátku 21. století, což velice příjemně škádlí mé boomerské oči. A vedle toho je tu herní variabilita, která je tu zastoupena desítkami druhů zemiaků, jenž se vám plněním úkolů zpřístupňují. Tudíž vás potenciálně čekají desítky odlišných herních stylů, což je príma. Od základní všestranné brambory, jež je schopná třímat každou bouchačku a zbraň na blízko, po kamikadze beze zbraně, která se nebojí ze sebe udělat lahodné bramborové piréé. Zbraní je dost, systém vylepšování přímočarý a jednoduchý. Celkově vzato, Brotato je na oko prostá, leč variabilní a všestranná, stejně jako ona královská zelenina.
+10

Fortix 2

  • PC 40
Fortix 2 jsem si pořídil, protože mě připomněl stařičkou dosovou hru Xonix, na kterou mám vzpomínky z dětství (a to nemluvím o pikantním klonu SeXoniX, ten mi taky zůstal v paměti...). Chtěl jsem se nostalgicky pobavit podobnou minimalistickou arkádou, akorát obohacenou o nějaké interaktivní prvky na mapě (soudě dle obrázků). Což by snad i vyšlo, nebýt jedné věci, a to je ovládání pohybu. To mi bohužel přišlo otřesné, a donutilo mě asi po třetině hry celé hraní opustit.

V původním Xonixu se můžete pohybovat kdekoliv na vybarvené ploše. Zároveň vás tam nahání speciální nesmrtelný nepřítel, abyste byli stále ve střehu a nemohli zcela beztrestně vyčkávat na nejlepší příležitost k obarvení další části. Vaše čáry jsou hodně široké (samozřejmě tehdy dané i rozlišením), takže není problém je snadno napojovat. A ve Fortix 2 je všechno naopak. Nemůžete se pohybovat po vybarvené ploše vůbec, jen po hranách. Takže pokud máte složitě vykousaný obrazec uprostřed obrazovky, tak pak přesun např. z pravé poloviny do levé je zdlouhavý a otravný proces. Na hraně jste zcela v bezpečí (až na výjimky, občas je tam pronásledující netopýr, kterého se lze zbavit, ale aspoň že tak). A vaše čáry jsou tenoučké, takže dost často se nenapojíte, kde očekáváte, ale místo toho projedete o pixel vedle, a snadno vás to může stát život. Navíc tím na čáře vznikají miniaturní zuby, kterými, kvůli nemožnosti chodit mimo čáru, musíte otravně kormidlovat při pohybu.

Tyhle zdánlivě drobné změny v přístupu mi dokázaly velice zrychle znechutit celou hru. Místo soustředění se na zábavné aspekty tak člověk polovinu času tráví jen příliš obtížným pohybem, a pak ještě ztrácí životy, protože si nevšiml, že je o pixel vedle a není tedy v bezpečí čáry.

Když odmyslím otravný pohyb, tak zbytek hry vypadá celkem v pořádku. Nic světoborného, měl jsem představu, že prvky na mapě budou interaktivnější a nějak zábavnější, než jen "obarvi katapult a on jednou vystřelí", ale na nenáročnou jednohubku celkem dostatečné. Takže bohužel, jen ten pohyb.

Celkové hodnocení: Nic moc
+4

Commandos: Origins

  • PC 75
Herní výzva 2025 - 6. Nekonečné čekání 

Jako milovník původních Commandos i série Desperados jsem tento restart série vyhlížel ostřížím zrakem. Opět dostaneme pod myš až šest členů speciálního komanda, každého se speciálními schopnostmi a jen díky jejich kooperaci lze uspět. Zde si jen trochu povzdechnu, že postava řidiče je téměř zbytečná a kromě jeho schopnosti hodit zmetkovi do zorného pole krabičku cigaret a tím ho vylákat, jsem ho využíval jen minimálně oproti třeba ženistovi nebo potápěčovi.

Gró celé hry jsou mise a jejich design. Bohužel hned ty první dvě, sloužící jako takový tutoriál, jsou úplně tragické. Grafika i design jsou otřesné a věřím, že spousta hráčů zde hru znechuceně vypne a to by byla škoda. Ty ostatní jsou totiž parádní, většina je co do rozlohy dost velká a designově vypiplaná do posledního pixelu. Bohužel na sebe příběhově nijak nenavazují a jsou tak pouhým slepencem různých událostí.

Vydání hry bohužel provázela spousta bugů technického rázu. Několikrát jsem se dostal i do místa, kde nešlo pokračovat (např. neviditelné dveře, které nešlo otevřít), ale tyto už jsou naštěstí opraveny. Stále jsou zde ale drobné chybky typu špatné kolize objektů nebo tragická práce s patry, kdy se různě zapíná/vypíná střecha a někam se trefit kurzorem je občas o nervy. Rovněž umělá inteligence není nejlepší.

Těžko uvěřit, že jsme si na regulérní pokračování série Commandos museli počkat tak dlouho. Ale vyplatilo se! Ano, hru kazí několik neduhů, ale ve finále se jedná o důstojného nástupce, jeho hraní jsem si užil a milovníkům žánru bez výčitek doporučuji. Herní doba u mě přesáhla 40 hodin a to už je slušná porce zábavy.

Pro: Design a rozmanitost misí; hratelnost.

Proti: Absence uceleného příběhu; první dvě mise; bugy.

+18

Metro Exodus

  • PC --
Arťom, ty něbojsa, hlavně nezůstaň v metro a ubjegáj do póezdu!  

Zvuk je podsamplovaný a má špatně nastavené směrování. Jako bych měl celou hru uši ve vatě. Nechápu, co to má znamenat. Druhá hra ve které je pořádně vidět Ray tracing (první je Quake II RTX). Moře assetů, které si bohužel kolikrát překážejí a stejně jako zvuk jsou podanimované. Studio by hodně chtělo maximální imerzi, ale nejsou CD Projekt. Ocenit se to dá v kobercovce na masce nebo soubojáku s lidma, u potvor už je to horší, nicméně pokrok od 2033 je znát. Kradmý přístup je příliš ošetřen skripty, než abych ho bral vážně, podobně tak level design. Povšechně QTE konzolovitost, kterou by mohl spasit příběh, ale nestalo se. Moje žena je původem Ruska, u jejího zazobanýho papy jsem musel kolikrát vystřihnout úplnýho Leona S. Kennedyho aby mě bral jako patriarcha v potaz a takových věcí se v této, byť hře s literárním podložím, opravdu nedočkáte. Je to kažuální záležitost cinklá S.T.A.L.K.E.R.em.
+6

Warcraft III: Reforged

  • PC 5
Hru hodnotím pouze z pohledu hráče kampaně. V tomto ohledu hra nabízí několik pozitivních změn – modernizovaná grafika zlepšuje vizuální zážitek oproti původní verzi, ale troufnu si říct, že na rok 2020 je stále zastaralá. Cutscény jsou přepracované s větším důrazem na detail, což přispívá k celkovému dojmu z vyprávění příběhu. Kladně hodnotím i některé nové prvky a upravené mapy, které jsou často lépe navržené a působí promyšleněji než jejich originální verze.

Bohužel, celkový dojem z kampaně značně kazí technický stav hry. Od šesté mise kampaně Lidské aliance (The Culling) se hra opakovaně zasekává. Buď zcela zamrzne, nebo přestane reagovat. Situaci se nepodařilo vyřešit ani opakovaným načítáním uložené pozice, restartem systému, nastavením režimu kompatibility na starší verze Windows, snížením grafických detailů, vypnutím efektů a znovuodehráním mise. Jelikož zasekávání pokračovalo i v následující misi, hru jsem odinstaloval. Tento závažný technický problém výrazně narušuje hratelnost a kazí celkový zážitek z jinak vizuálně poměrně povedeného remasteru. Kdyby hra fungovala, hodnotil bych ji někde okolo 6-7/10.

Pro: lepší grafika, přepracované cutscény, nové herní prvky a upravené mapy

Proti: katastrofický technický stav hry plný opakovaných záseků od 6. mise za Alianci, pokračující záseky i v pozdějších misích

+8

Fallout 2

  • PC 95
Pro mne absolutní legenda, která ani po letech neztrácí nic ze své nadčasové hratelnosti. Jednička byla hodně dobrá hra ale dvojka vše pozvedla další level. Vzpomínky na Sulika máchajícího kladivem nebo Vica jak mne střílí do zad se mnou zůstanou navždy. A paní Bishopová:). Hudba je pro mne důležitou součástí každé hry. A tady jsou všechny lokace pěkně doplněny zvukovým doprovodem.

Hlas Rona Perlmana nás na začátku upozorní na že válka se nikdy nemění. To ani moje (naše) obliba Falloutu 2.

Pro: snad úplně vše

Proti: občas technický stav

+16

The LEGO Movie Videogame

  • PC 75
Poté, co jsme s dětmi zhlédli Lego Movie v televizi a já se mezi řečí zmínil o tom, že existuje stejnojmenná videohra, bylo o další zábavu postaráno. Pro mě to byla druhá lego hra, kterou jsem si později prošel i sám za sebe.

V prvé řadě hodně potěšilo, že hra celkem věrně kopíruje děj filmu včetně některých scén. Děti tak tušily, co od hry očekávat a užívaly si každou scénu z filmu. Současně se dcera hodně těšila, až bude moct hrát za jednorožce Unikitty, jehož reálná lego postavička dělala dětem při hraní povinně společnost. Za mě je příběh jednoduchý a přitom stále zábavný. 

Hratelnost je stejně jako u Jurského světa jednoduchá a zábavná. Děti nemají problém pochopit, co jaká postavička umí a dokáže. Až na pár výjimek na všechen postup v misích přišly samy. Akorát je můj synek typický kluk a často si místo postupu hrou chce jen tak zablbnout. A pohled na rozpadající se panáčky na kostičky je tak zábavný! Horší to bylo mezi misemi při volném pohybu v Lego světech. Dost často nebylo jasné, kam je potřeba se vydat a zelené navigační lego ťuplíky nebyly moc vidět. Po čase jsme si ale na každý svět zvykli a další mise a tajné úkoly v pohodě nacházeli. Potěšila i přítomnost tří miniher v podobě tančení, výběru vhodné kostky při stavění a jednoduchého systému hackování.

Trochu nepříjemná je nutnost myslet na to, že se hra primárně ukládá jen na začátku a konci mise a výjimečně na terminálu uprostřed mise. Několikrát se tak stalo, že mise děti v půlce přestaly bavit, tak jsme hru vypnuli. Avšak další den se děti divily, že to musí jet znovu. 

Ústřední návyková píseň nám říká "Everything is Awesome", avšak během hraní jsme narazili na několik problémů. Především často zlobí kamera, kdy se není možné na gamepadu vytočit tak, jak bych zrovna potřeboval. Nehledě na to, že na split screenu na ten výhled není ani moc místa. Bohužel se nám několikrát také stalo, že se nějaká postava zasekla při pádu mimo herní oblast bez možnosti opětovného spawnutí. Museli jsme tak danou misi jet znovu od začátku.

Ale jinak to bylo celkem zábavné hraní, které mohu doporučit. Obzvláště dětem, které si oblíbily film.
+6

Deathloop

  • PC 85
Celkem záhy je jasné ze hry (i z materiálů), že půjde o časovou smyčku. A když jsem se do tohoto položil, tak vskutku mi Deathloop sedl náramně. Pravda, přišel jsem k němu pozdě, kdy už odpadly problémy s optimalizací ap., ale také bohužel odpadl multiplayerový aspekt narušování smyček jiných hráčů. Za mě super nápad jak převést rogue-lite do FPS podoby a navíc ten aspekt zapojit do příběhu, který nám umožňí prožít v praxi klasický scifi příběh s časovou smyčkou.

---

Časová smyčka mi však přišla hratelností i game designem jako skvělý nápad. Hráči si u běžné hry také často zapamatují pozice nepřátel, časování stráží ap. Tady však navíc máte prvek čtyř částí dne a čtyř lokací, kdy něco, co jste udělali ráno bude na místě viditelné i večer. Můžete si tedy např. ráno udělat cestu skrze okna, která večer zůstanou rozbitá a můžete tedy v tichosti proniknout do budovy. Super.

Stejně jako v Groundhog day či jakémkoliv jiném filmu s časovou smyčkou (např. super díl Stargate), repetitivnost světa pokud do něj nezasáhnete je ku prospěchu věci. Můžete si dokonale načasovat průnik budovou nebo naopak i agresivní útok. Přesně jako v jiných příbězích s časovou smyčkou je to o tom

Je zajímavé také jen sledovat jak se v průběhu dne celá scéna mění a celková atmosféra mi docela připomínala díla z Bioshock série. Ze začátku jsem byl hodně zmatený a nevěděl, co se dějě (jak jinak po amnézii), ale postupně jsem se stával pánem času a motto, které občas člověk viděl "Time is your plaything", se naplňovalo.

I když někomu vadí, že je těch lokací jen šestnáct (4 časy x 4 mapy), já si užíval, že díky tomu mohu snadno experimentovat. Není problém se do map vícekrát vracet, prozkoumávat je, zkoušet, jaké důsledky vaše akce mají a pak si užít nějaký super běh, ve kterém můžete ukázat co umíte. K tomu vám dopomůže kombinace dovedností postavy (např. super tiché plýžení), zbraní (např. extra velikost zásobníku) a dovedností (např. neviditelnost).

Ocenil jsem také formu provázaných indicií a úkolů, který postupně jako u nějakého detektiva odhaluje svět, jeho aktéry a co musíte udělat pro to, abyste přerušili smyčku. Ukončení příběhu bylo také zajímavé, ač mě ponechalo s více otázkami než odpověďmi. Avšak volba na konci hry mi přišla pěkná, kde není jasného "dobrého" konce. Opět, měl jsem výhodu, že jsem měl pozdější verzi, kde jeden z konců dostane i závěrečný filmeček. Přesto ve mě zůstal pocit, že příběh čeká na pokračování nebo nějaké rozšíření, které se však už asi nedostaví.

Co mě ve hře vyloženě vadilo byl inventory management, možná jsem něco přehlédl, ale postupně člověk nasbíral spoustu různých věcí a těžko se vyhledávalo, zda už danou věc náhodou nemá, protože je nešlo řadit podle jména. Podobně mi přišlo divné, že nebylo jasné jak kvalitní které zbraně jsou, zejména když v mapě nemáte přístup do inventáře a spoléháte jen na malý popisek u zbraně co leží na zemi.

Za mě, pěkně v souladu s obsahem hry, skočím ještě párkrát do smyčky :)

Pro: loop, možnosti hraní, téma, hra pro lidi co nemaji cas

Proti: porovnávání zbraní, inventář

+9

Blacksmith Master

  • PC 85
Další středověké dobrodružství od Untitled Studio, které se zaměřuje na správu a budování kovárny. Hru hodnotím ovšem o něco méně než předchozí titul i přesto, že jsem se dobře bavil.

Hra se hraje podobně jako hospůdka. Čili stavíte vybavení kovárny, najímáte zaměstnance a ze začátku je hra svižná, stále se něco děje, něco se odemyká, přibývají možnosti a tempo hry je super. Začátek hry je krásný žrout času a člověk se těší až si zase zahraje. Zlom nastává v době, kdy se vám podaří odemknout všechny vývojové větve. Tím nastane stagnace tempa hry a hráč se soustředí spíše na achivimenty.
Ve hře jsou i doly a lesy, čímž lze doplňovat zásoby rud a dřeva. Otázkou je, jestli se to vyplatí u základních surovin. Jestli nevyjde levněji rudu a dřevo kupovat oproti mzdě horníků a dřevorubců. Další vzácnější druhy rudy a dřeva již kupovat nelze a je potřeba je těžit.
Předměty lze vylepšovat pomocí výzkumných bodů. Tyto předměty mají výrazně vyšší cenu, ale jejich vzhled se nemění. 

Dále musím pochválit možnost převzít kontrolu nad kovářem a pomocí miniher vyrábět třeba meč. To je takové zpestření hry. Bohužel jiné úkoly, jako výroba keramiky nebo šperků žádné minihry nemá a jen se díváte, jak kovář pracuje (jako když ho vlastně neovládáte). Což je mínus.

Kromě výroby zboží pro kupce je tady i výroba zboží do vlastního obchodu. Do obchodu putují zejména ty nejvzácnější předměty, které lze vyrábět. Což je taky škoda, protože kupci chtějí sotva polovinu věcí. Obchod díky vzácným předmětům krásně vydělává. Obchod lze i zkrášlit pomocí dekorací či svícnů (ohrožení v podobně požárů tady chybí oproti minulé hře). Divné ovšem je, že se do zkrášlení obchodu počítají dekorace, které člověk umísti přímo do výroby ke kovářům. Chápu proč to tak je, ale nelíbí se mi to :)

Pro: Skvělá stylizovaná grafika, hudba a prostředí středověku. Skvělé počáteční tempo hry, minihry, množství achivimentů, čeština v základu.

Proti: Ke konci hry se vytratí tempo a začíná stereotyp (respektive se ze hry stane čekací hra). Kupci nechtějí všechny předměty, chybí lepší statistiky. Nelze ovládat všechny druhy zaměstnanců.

+5

I Am Your Beast

  • PC 75
I Am Your Beast je adrenalinová indie FPS s netradiční strukturou. V roli elitního zabijáka Alphonse Hardinga projdete 25 krátkými misemi, z nichž každá trvá zhruba minutu. Úkoly se liší – od eliminace všech nepřátel po ničení satelitů nebo sestřelení helikoptéry. Po dokončení mise dostanete známku, která hodnotí rychlost a způsob likvidace. Hra nabízí malé mapy a poměrně omezený arzenál, ale právě to podporuje kreativitu. Sestřelit vosí hnízdo na skupinu vojáků vám dá lepší ohodnocení než 3 headshoty.

Autoři se snažili dodat hře i příběh – skrze radiové rozhovory mezi Hardingem, generálem a jedním z vojáků. Generál na vás posílá další a další jednotky, protože odmítáte „ještě jednu poslední misi“ na Blízkém východě. Jeden z vojáků vás zase tajně informuje, výměnou za to, že ho nezabijete. Bohužel příběh působí ploše a nedává silnou motivaci – zejména ve srovnání s jinou indie střílečkou SuperHot, která dokázala na stejném prostoru nabídnout zajímavější premisu.

Po dokončení hlavního módu (cca 1 hodina) následují challenge mise, krátké přídavky z pohledu přeživších vojáků a sedm extrémně obtížných, surrealistických úrovní. Ty už ale nesednou každému – třeba já jsem se nedostal ani přes první.

Kromě příběhu hru také sráží dolů technické chyby – občas se nepřátelé zaseknou a musíte je najít, abyste mohli dokončit misi.

I Am Your Beast je krátká, brutální akční jednohubka, která baví rychlým tempem, ale trpí slabším příběhem a technickými nedodělky. Pokud hledáte nekomplikovanou střílečku na večer, klidně po ní sáhněte – jen nečekejte víc než zábavnou indie jednohubku.

Pro: Čistá adrenalinová zábava, hudba

Proti: Snaha o výprávění velmi špatného příběhu, bugy

+9

Half-Life

  • PC 95
Já jsem vyrostl na Half-Life: Uplink, nikdy jsem nehrál originál, až do teď. A musím uznat, že jsem o dost přišel, protože je to opravdu  masterpiece. Ale rest dohnán.

Hráč se ujímá role Gordona Freemana, teoretického fyzika, který právě nastupuje do práce v tajném vědeckém komplexu Black Mesa. Zde ale dojde ke katastrofě a dále k invazi mimozemšťanů z dimenze Xen. Half-Life vypráví svůj příběh bez tradičních cutscén – hráč zůstává po celou dobu ve Freemanově kůži, což přináší nebývalé ponoření do světa hry.

AI nepřátel, zejména vojáků HECU, je na svou dobu, ze které je hra, výjimečně propracovaná – kryjí se, spolupracují a snaží se vás obejít. Na hře je asi nejlepší ta atmosféra - zvuky sirén nebo chcete-li alarmů, blikající světla, zvuky zbraní, nebo zvuk doplňování života a energie do obleku jsou prostě skvělé. A díky tomuto všemu je hráč vtažen do světa, který působí jako živý, organický celek.

Tohle je hra, která ukázala, že i střílečka může vyprávět silný příběh. I po více než pětadvaceti letech má co nabídnout a pro milovníky her je to povinnost.

Legendární titul, který změnil svět akčních her.

Pro: příběh, atmosféra hry, Gordon Freeman, různorodí nepřátelé, AI nepřátel, zbraně

Proti: možná levely Xen no... a závěrečný boss fight

+23

Medal of Honor

  • PC 70
Další starší hra, kterou jsem na steamu oprášil, abych zahnal čekání, než se mi vrátí grafika z reklamace.

Hra běží na Unreal Enginu 3 a tvůrci z Danger Close z něho vytáhli opravdu hodně. Hra vypadá po doladění v ini souboru velmi dobře při 2K a 165 snímcích. Mapa Afghánistánu je krásná a běhání po hezky zpracovaných kopečcích v Afghanistánu je zábavné. Zvuky jsou ale to v čem hra vyniká nejvíce. Ozvučení zbraní a výbuchů to je potěcha pro uši. Když tohle porovnáme právě z Call of Duty a jejich Black Ops z toho roku, tak samozřejmě MoH vyhrává na plné čáře, protože i nyní po letech si vzpomínám, jak otřesné zvuky jejich zbraně a výbuchy měly.

Zbraně jsou výborně zpracované a ozvučené. Paradoxně ale chybí uspokojující pocit ze střelby – zasahovat nepřátele působí spíš jako střílení do papíru. Každý nepřítel sice reaguje na nesmrtící zásah, ale nějak to nebylo ono - v dalším "Call of duty killerovi" Homefrontu, (kterou jsem taky znova dohrál po více jak dekádě nedávno, a kterou považuji za mnohem horší hru), to tvůrci vyřešili multiplayerovým zvukem zásahu a hit indicatoru, tady by to taky možná pomohlo.

Příběh je z většiny nijaký a chytl mě až ke konci, kdy jde o záchranu vašeho týmu v nepřátelském území. Postavy jsou nevýrazné, dialogy nudné – nejhorší jsou ty, které směřují na vaši němou postavu. Kolegové vám neustále říkají, co máte dělat, jako byste nebyli elitně vycvičený voják. A chybí tu i hlavní záporák. Celkově je hra napsaná, jak když pejsek a kočička pekli dort. Tvůrci chtěli nové CoD, ale chtěli ho více při zemi, takže žádné wow nerealistické scény ve hře nenaleznete. Ale naopak potěší vojenský žargon a hra velmi dobře ukazuje, jak US Army funguje jako celek. Potěšil mě dialog přes vysílačku, kdy postava ve vašem týmu žádala o vzdušnou podporu, ale bylo mu řečeno, že v dosahu žádný jejich stroj není, ale že CIA tam někde operuje, a že jim vypůjčí Predator dron.

Pak je tu mnoho malých detailů, které je potřeba zmínit. Už jsem zmínil, že postavy se s tou vaší baví, jak kdybyste byl nějaký turista, který se tam náhodou objevil. Ale bohužel to nezůstalo jen dialogů. Ostatní postavy v pohodě vyšplhají na střechu, kopeček, skálu, ale vy bohužel ne, vy musíte čekat, až vás kolega vytáhne. Vy si nedokážete ani otevřít sám dveře, musíte čekat, až se zapne skript, a váš kolega voják vám zpřístupní další cestu. Nikdy vám nedojde munice, protože vám váš parťák vždy může doplnit zásobníky pro americkou zbraň, nehledě na to, že pistole má neomezeně zásobníků, což vás nenutí sbírat zbraně nepřítele . A to je škoda, protože Kalašnikov je skvěle ozvučen a zpracován. Nejlepší zbraň - brokovnice - je bohužel jen ve dvou misích a je to jediná zbraň, která mě bavila coby likvidační nástroj, protože, a na to jsem úplně zapomněl, hra má dokonce gore, a právě pouze u brokovnice a granátu jsou vidět výsledky. Hra je také jedna z prvních fps, která využívá zkluz ze sprintu. Extra náboj v hlavni. A taky potěší přepínání módu střelby. Některé tyhle prvky se sice objevili už v Crysis v roce 2007 (trilogii jsem taktéž znovu po letech dohrál, škoda, že jsem se nedonutil napsat recenzi), ale ani v roce 2010 to nebyl standard.

Hra má multiplayer, u kterého mi steam píše: "Naposledy hráno 2012, odehráno 16 hodin". Moc si z něj nepamatuji, jen vím, že ho dělali lidé z Dice, jel na jejich enginu a byl to mix CoD a Battlefieldu. Neinstaloval jsem ho, protože steamdb ukazuje, že ho za den hrají 3 lidé.

Ale i tak je to obstojný vyzývatel pro tehdejší Call of Duty. Což například o již zmíněném Homefrontu (aka CoD z wishe) říct nemůžu, i přestože ten má zase nějaké ty wow scény, které si na rozdíl od MoH pamatuji a budu pamatovat. Tvůrci a hlavně EA si asi slibovali mnoho a pamatuji si na jejich marketing a taky na Linkin Park, který pro hru vytvořili main song. I když si na tento počin za pár dní nejspíš nevzpomenu, při hraní jsem se většinou dobře bavil – a to je u podobné hry možná to nejdůležitější.

Pro: Ozvučení a grafika, ultra zábavná efektivní brokovnice, Afghánistán a prezentace US Army

Proti: Nic moc napsaný příběh, postavy a dialogy a na nic z toho si za pár dnů nevzpomenete, pocit při zásahu nepřítele

+12

The Punisher

  • PC 60
Další abandonware hra, kterou jsem hrál poprvé až nyní. A to je ten problém, protože takhle na tuhle starou hru nemůžu nostalgicky vzpomínat. A tahle hra zestárla a to setsakramentsky a to nemluvím o grafice. Mluvím o hratelnosti, ovládání a celkovému pocitu ze hry. Hra je to z roku 2005 ale první a hlavně druhý díl Maxe Payne, který je o 2 roky starší nabízí prostě mnohem mnohem lepší zážitek. Ovládání je něco příšerného, pocit ze střelby vlastně taky, fine aiming, jak se zde říká míření je něco tak příšerného. Jediné, co drží hru nad vodou je hlavní postava, Frankovy hlášky a jeho brutalita a s tou si tvůrci dali velmi záležet. Je zde mnoho možností, jak svého protivníka odstranit z povrchu zemského. Punisher si přitom drží velmi dobrou rovnováhu mezi humorem a vážně odvyprávěným příběhem, který rozhodně není tak špatný, jako v jiných střílečkách té doby. Ale stejně hru v roce 2025 nemohu doporučit pro první hraní... A to ani největším fanouškům tohoto Kata.

Pro: Samotná postava Punishera a jeho "techniky"

Proti: Ovládání, většina gameplaye, nevyvážená obtížnost

+8

Blood Stone 007

  • PC 75
Další zábavný abandonware, který mohu doporučit. První půlka sice byla pro mě boj, protože mě to nechytlo, ale od zběsilého útěku ze Sibiře jsem si hru velmi užil. Možná to není ten nejlepší bondovský příběh a je plný klišé, ale člověk se opravdu cítí jak agent 007. Hratelnost je skvělá, autoři si vzali ty nejlepší herní prvky z Conviction, ale i z Uncharted. Bond umí efektivně a efektně zpacifikovat nepřítele nablízko. Umí mrknutím oka zasáhnout tři headshoty. Občas si musí zaskákat a lézt po římsách. Překvapila mě i AI nepřátel, ty když vás spatří tak po vás nejdou jak zombie, ale kryjí se a místo toho, aby měli wallhack, tak vás hledají na posledním místě, kde vás spatřili. Ve hře se mění lokace a herní náplň. Jednou si zastřílíte v obřím akvárium, abyste následně zdemolovali při honičce za doprovodu výborné hudby půlku asijského městečka. Dabing od Craiga a Denchové je už je třešnička na dortu. Vlastně ta hra je v kontextu dnešních stříleček, kdy jsou všechny open world s generickým obsahem, velmi osvěžující. Takže body dolů jdou snad jen za ten příběh a za nemastnou neslanou Bond girl.

Pro: Rozmanitá hratelnost v Bondově kůži

Proti: Příběh mohl být lépe napsán, nic moc Bond girl

+11

Rage

  • PC 60
Nevyužitý potenciál, zklamání. Asi tak bych popsal výsledný pocit po dohrání této hry.

Ale popořadě. Po nainstalování jsem zjistil, že Rage stejně jako 90% procent všech PC her před rokem 2013 mají uzamčené fps, zapnutý motion blur, mouse smoothing a všechny další ošklivé věci, které my pc hráči nemáme rádi. Takže jsem začal googlit. Vyřešil jsem jednu věc, ale objevila se věc druhá a to, že hra padala, takže jsem investoval další hodinu hledáním a zkoušení nastavení v ini a cfg souborech... Pak se mi to konečně podařilo a já byl ohromen, jak je hra na svůj rok krásná a plynulá. Teda až na většinu interiéru, tam jsou velmi nehezké textury.

Rage je mix fps, open worldu a rpg prvků odehrávající se v post-apo světě. Po mapě jezdíte vozítkem, který si můžete upgradovat a při ježdění na místo nového úkolu na vás neustále útočí nájezdníci. Jenže po chvilce jsem zjistil, že Rage je extrémně fádně napsaný, stále opakující se úkoly, ježdění z místa na místo malou mapou, která je sice za chodu hezká ale nemá co nabídnout. NPC nemají co říct. Vedlejší úkoly stálé stejné a o vracet se zpět do nezajímavé lokace, kterou už jste jednou vystříleli se vám prostě nechce. Žádný zajímavý lore. Ke konci už jsem se s nikým dále nevybavoval a prostě jen chvátal ke konci, který byl samozřejmě taky fádně zrealizovaný. Naštěstí střílení je vcelku zábavné, je to mnoho zbraní a každá zbraň má své typy nábojů. Je to spoustu zajímavých vychytávek a můj oblíbený bumerang je velmi efektivní nástroj.

Rage byl ve vývoji nejméně 4 roky a výsledný produkt je spíše technologické demo. Nevím, zda za to může Bethesda nebo samotní vývojáři z id software. Každopádně je to takový nedodělek a tento fakt pociťujete na každém kroku. Hra to mohla být dobrá, ale není.

Pro: Hezká a plynulá (tuhle část si musí ale hráč zařídit sám) střílečka

Proti: Nevyužitý potenciál, prázdný svět, nezajímavé postavy, příběh a dialogy

+12

Mystic Towers

  • PC 75
Stará,ale dobrá PC hra.Hrajete zde mága a dědka.Animace jsou pěkné.Příběh je celkem dobrý.Souboje jsou dobré.Jinak trochu "stejnorodá"hra.

Pro: Animace,souboje,příběh ujde

Proti: Stará hra,trochu monotoní

+3

Diablo III

  • PS4 80
Třetí díl nejlegendárnější Hack&Slash série, která dala celému žánru jméno, je hráčskou obcí považován za nejslabší díl série. Je mu mimojiné vyčítána málo temná grafika připomínající sérii Torchlight a nízká základní obtížnost.

Nepatřím mezi hardcore diablo hráče, který by měl odehráno všechny sézony všech dílů a každou hru porazil za každou postavu na nejbrutálnější úroveň. Ani nepatřím mezi hráče, kteří donekonečna chodí jeden a ten samý dungeon, kde doufají, že jim padne jedna konkrétní část výzbroje. Proč?

Když si vybírám hru, kterou v danou chvíli zapnu, po Diablu sahám, když si chci odpočinout. Po únavném dni v práci je velmi relaxující jen tak si mačkat tlačítka, zabíjet vše kolem a koukat na graficky velmi pěkně zpracované efekty jednotlivých schopností hrdinů. U diabla se mi opravdu nechce příliš přemýšlet a kalkulovat, při jakém setu dávám o procento vyšší poškození a co na jakého bosse použít. To stejně časem přijde tak nějak přirozeně s objevováním všech mechanik, které hra nabízí.

Ze stejného důvodu taktéž neřeším, jestli náhodou není grafika příliš světlá a nemá tu správnou diablo atmosféru. To, co se děje na obrazovce, je pro mě osobně poutavé, vypadá to zkrátka hezky. A opravdu si nemyslím, že hra vypadá jako Torchlight. Ten je opravdu stylizován do více dětské podoby a do té má třetí diablo daleko.

Hru jsem zatím dohrál za tři postavy (Witch doctor, demon hunter a crusader) a jistě se k ní rád vrátím. Ne kvůli tomu, abych dropnul támhletu legendárku k támhlesté postavě. Zahraju si jí proto, že se u ní skvěle člověk oprostí od okolního světa a nabije baterky.

Pro: odpočinkové, atmosféra, postavy

Proti: ke konci repetativní, nutnost být vždy online

+13

Command & Conquer: Yuri's Revenge

  • PC 80
Po dohrání Red Alert 2 přišel na řadu i Yuri´s Revenge. Opět jsem zvolil Allies a k mému překvapení proti mě stála v podstatě nová frakce "Jurášů". Čekal jsem pouze sověty s novými jednotkami. Tedy je vidět, že od dob datadisků k první dvojici dílu se dost změnilo. V prvním případě musel postačit pouze set nových misí a u Red Alert v případě Aftermath i pár nových jednotek. Nikoliv však video sekvence, apod.
Hrálo se to velmi dobře ačkoliv to bylo až příliš rychlé. Užil jsem si zejména poslední dvě mise, tedy London, kde je potřeba co nejrychleji postavit bázi a pak se ubránit hordám Yuriho armády. Poté přišla Antarktida, která chytře nabídla kombinaci Sovětských i Allies forces. Velmi jsem si užil. Takto bych si představoval všechny mise datadisku.
Nové jednotky jsou super (zejémna obrovský kanón za Allies) a Yuriho frakce je též velmi dobře udělána. Hlavně ty všemožné "mind control" jednotky.
Takže takto jenom v krátkosti. Jde v podstatě o komentář pouze ke kampani za Allies. Uvidíme kdy se k této expanzi vrátím a dokončím i v druhé variantě. To co jsem hrál ale můžu určitě doporučit!
+7