Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Horizon Forbidden West: Burning Shores

  • PS5 --
mno, jak som sa na to dlc tesil, tak som ho rychlo dohral...neviem ci je to mnou, ci sa mi frozen wilds zdalo dlhsie, ale toto som obehal vazne moc rychlo, plus zaroven som z neho po obesahovej stranke viac sklamany ako nadseny...prvom rade teda pochvalim, stale sa jedna o horizon, takze po technickej a audiovizualnej stranke je to perfektne, tam nie je o com a teraz take polochvaly az kritika a radsej to schovam, lebo sa nebudem asi kontrolovat co je a co nie je spoiler
tak za prve stroje, necakal som kanonadu novych strojov, to nie, ale z tych novych 4 predstavenych napalit 2 uz do traileru, jak sa ma clovek potom na to tesit, ked zvysne dva stroje su zas tak uzko spojene, ze jeden bez druheho nenajdete....za mna by som waterwinga vobec pred vydanim neukazoval a nechal to cele len o metal devilovi...co sa tyka absentujucich strojov, kde je ku*** tallneck. ak nieco forbidden west oproti zero dawn spravilo perfektne, boli to tallneckovia, kazdeho jedneho z nich bola radost zdolovat, lebo bol niecim unikatny, nez len niekde vylez a vyskoc mi na chrbat...v burning shores ziadny nie je, smutne, mne skoro az do placu....

dalsia vec, kombat....bolo pridanych cca 20 novych skillov, z ktorych som aktivne vyuzil asi dva krat az jeden, ale viem si predstavit, ze pokial to niekto len zacne hrat a bude ich mat pristupne este pred dlc, moze to razne ozivit hru, co sa novych zbrani tyka, zas ta jedina najzaujimavejsia a naozaj nova musela byt hodena do traileru a pritom som si ju ani moc neuzil, lebo som mal proste lepsi arzenal...

za tretie, postavy...velice ma pobavil starej postavy z dlc prveho dielu, to som necekal a bolo to velice prijemne prekvapenie...co sa novych tyka, seyka je v pohode, sympaticka a dufam, ze sa do buducna na nu nevykaslu, rad by som ju videl v tretom diele, co sa zaporaka Londra tyka, not great, not terrible, osobne by som vymyslel asi nieco ine, ale to co vymyslela guerilla je fajn, uveritelne....co mi pride menej uveritelne je, ako scenar tlaci niektore postavy do situacii, ktore sa mi k nim absolutne nehodia a keby sa dalo, dam spoiler do spoileru...lebo osobne proti lgbt nic nemam, ale tu mi to prislo uz strasne tlacenie na pilu, ked do romantickeho vztahu tlacia aloy so seykou, snazil som sa si to nejak oddovodnit, ci to ma niekde zaklad a urcite by sa dalo argumentovat, ze aloy uspesne ignoruje nejake narazky a naznaky od muzov, ale na konci forbidden west to uz vyzeralo, ze by sa v trojke mohli prelomit lady medzi nou a erendom...ked to teraz pisem, neviem ci som nejake taketo pokusy nevidel uz medzi aloy a talanah....skratka sa mi to sem nehodi  
 

takze za mna najvacsi problem co to dlc ma, je vlastne trailer, ktory vyzradza az moc a mne pri pisani tohto komentaru vybehli flashbacky na age of ultron, kde som v tom case tiez hltal kazde jedno promo a vo finale som mal potom z filmu hovno, lebo som uz vsetko videl v ukazkach, takze som rad ze horizon ma dalsi obsah, ale ja osobne som si ho az tak moc neuzil ...80% za to, ze napriek vsetkemu si myslim, ze ide stale o kvalitny pocin, ktori si mnohi uziju asi viac nez ja

Pro: audiovizual, postavy

Proti: trailer, miestami scenar

+8

Resident Evil 4

  • PS5 85
K sérii RE jsem neměl nikdy extra blízko, krom Resident Evil 3: Nemesis a Resident Evil Code: Veronica jsem žádného RE nedohrál. To se změnilo až s Resident Evil Village , který mne uchvátil a proto jsem se rozhodl dát i šanci tomuto remaku, jelikož o něm všichni známý mluví jako o nejlepším díle.

V roli Leona S. Kennedyho se vydáváte zachránit Ashley Graham, do "malebné" španělské vesničky, kde již na první pohled něco nehraje. V cestě za záchranou vám bude stát nejedno nebezpečí od infikovaných vesničanů, přes zmutované mouchy, až po nepřátelé, kteří se neustále regenerují. Toto jsou základní nepřátelé, pak jsou to bossové a každý z nich je unikátní a na každého je potřeba trochu jiný přístup.

Příběh je rozprostřen do 16. kapitol a hru lze dohrát cca za 20 hodin. Myšleno první průchod, kdy si to budete prozkoumávat plnit vedlejší úkoly a šmejdit po všelijakých pokladech, ale skončit u jednoho průchodu by u této hry byla škoda. S každým dokončeným průchodem se vám odemknou nové předměty, které lze využít (samozřejmě některé odměny jsou spojeny s obtížností, nebo čas za který musíte hru dohrát). K dispozici máte vcelku širokou škálu zbraní, které však musíte buď najít, nebo zakoupit u obchodníka. Každou zbraň můžete vylepšovat a modifikovat.

RE 4 se hraje velmi dobře, až na pohyby vaší postavy, kde mi přišlo, že se postava pohybuje pomalu a to i při běhu, ale to může být jen preferencemi, kdy jsem zvyklý spíš na svižnější pohyb. Co se týče střelby, je vcelku intuitivní a s trochou cviku trefíte co potřebujete, v čem je trochu rozdíl oproti jiným hrám tohoto typu, že se ne vždy vyplatí střílet na hlavu, jelikož nepřítel se může zvednou a zaútočit na vás ve své zesílené formě. Takže většinou střílíte na nohy a doděláváte ho v kleku nebo na zemi. Kapitola sama o sobě jsou útoky na blízko, které můžete provést kopem, ale to jen v případě, že nepřítel klečí. Druhý způsob je útok pomocí nože. Má to jedno velké ALE. Nůž se vám opotřebovává a po čase se zlomí. Lepší nože můžete opravovat, anebo můžete za dohrání na specifický způsob dostat jakožto odměnu nezničitelný nůž. S nožem můžete odrážet útoky na blízko, i na dálku. Nůž se mimochodem vcelku hodí, jelikož munice je zde vcelku málo. Není to tak, že byste každý náboj museli třikrát otočit, ale na rambo styl to není. UI zde, krom bossů, moc inteligence nepobral, ale to nevadí, jelikož to koresponduje s myšlenkou "nemyslících" nepřátel. Takže povětšinou humanoidní nepřátelé půjdou prostě za vámi, psi a mouší mutanti kousnou a uskočí. Ve hře se nachází několik hlavolamů, ale které nejsou nikterak složité a naopak zpestřují hru.

Po grafické stránce hře není co vyčítat a dělá čest tomu, že si hra může říkat remake. Mimika a celkové propracovanost postav je skvělá. Oceňuji i možnost nepříteli ustřelit končetiny, což přidává hře na autentičnosti. Zároveň atmosféra je dobře udělaná a dostatečně stísněná, jak se k takovým survival horrorům hodí. To samé se dá říct o zvukové stránce, i když tam pro mne není vyloženě hudba, kterou bych si poslechl, ale je na dobré úrovni a co se týče ostatních zvuků není co vyčítat. Snad jen hlas Ashley v anglickém dabingu mi přišel extrémně otravný, ale to je jen můj názor.

Technická stránka hry je bezproblémová. Hra mi běžela stabilně bez znatelných propadů FPS. Na žádné zásadní glitche, nebo bugy jsem nenarazil, sem tam problikne textůra, nebo ji projede vaše noha, ale nic rušivého a ani častého.

Závěrem se jedná o velmi kvalitní remake, který by měl vyzkoušet každý fanoušek survival horrorů.

Pro: atmosféra, puzzly, mechanika

Proti: snad jen hlas Ashley

+8

The Finals

  • PS5 80
The Finals díru do světa eSportu asi neudělá, hru jsem si však vlastně dost užil. Po zdolání Výzvy mám před Vánoci vždy tendence hrát něco nedohratelného multiplayerového a nová 3v3v3(v3) FPS The Finals tuhle chuť uspokojila velmi zdatně.

Ač hra možná působí na první pohled lehce genericky, ve skutečnosti nabízí dost k tomu, aby se odlišila od konkurence. Líbil se mi velmi dobrý balanc mezi rychlou akční hratelností a nutností taktického postupu zejména pří obraně pozice během "Cashoutu". Mezi další povedené vějičky na hráče rozhodně patří zničitelné prostředí, které do taktiky také hodně promlouvá. Situace, kdy vám pečlivě střežený sejf soupeř odpálí o dvě patra budovy dolů asi v žádné jiné FPS nezažijete.

Prostředí jednotlivých map je dost industriální a působí malinko tuctově. Map také není příliš velké množství, i když jsou poměrně rozsáhlé. Jde však o F2P hru, kde by měl další obsah postupně přibývat, proto menší množství obsahu jako zásadní zápor nevnímám.

Matchmaking funguje velmi dobře a hra mi ani jednou nespadla (stejně tak jsem nebyl z rozehrané hry nikdy "vyhozen"). Bugy prakticky neexistují, nepočítám-li občasné zaseknutí, které však souvisí spíše s destrukcí prostředí. Pocit ze střelby je solidní a zbraní pro jednotlivé třídy je dostatek. Některá udělátka mi přišla celkem k ničemu, ale je možné, že šikovnější hráči najdou smysluplná využití pro veškeré možnosti arzenálu.

Za herní měnu se odemykají nové zbraně a gadgety. V tomto ohledu je hra celkem velkorysá a po dvaceti hodinách vlastně již nemám moc co odemykat. Rozhodně neplatí, že byste zpočátku byly zásadně znevýhodněni do doby, než si nasyslíte dost na nutné vybavení. Prémiová měna za peníze odemyká skiny a další blbiny (klasika). V tomto ohledu však hra trochu zaostává a proti sobě se tak staví týmy, které vizuálně vypadají velmi podobně.

Hra představuje také jeden trochu kontroverzní prvek a to komentátory, které "mluví" umělá inteligence. Za mě tahle vychytávka funguje bez problémů a kdybych na tento fakt někde na "internetech" nenarazil, ani bych to nepoznal.

Se hrou končím po dvaceti hodinách, které jsem si užil. Zpočátku jsem si připadal jako Jetel, který netrefí ani vrata od stodoly (nebo hráčského avatara Heavy, který je suverénně největší), ale postupem času se mi do hry povedlo proniknout. Tento typ her si však vždy něčím ohraničím a po získání trofeje za 300 zabití na dálku se jde dál. Za sebe však nemám problém The Finals doporučit. Za zkoušku navíc nic nedáte. Doslova.

P. S. Platinová trofej v době sepsání tohoto komentáře ještě nebyla nikým získána. Ve hře je totiž potřeba strávit přibližně 700 hodin :).

Hodnocení na DH v době dohrání: 68 %; 3. hodnotící; Free To Play

Pro: Dobrý mix akční hratelnosti a taktického postupu; slušné možnosti vybavení a zbraní; napínavé momenty; zničitelné prostředí; férový F2P model, kde žádnou výhodu nekoupíte

Proti: Relativně málo herních módů a obsahu obecně

+8

Dead Space

  • PS5 90
Naprosto výborný remake hororové klasiky! Originál jsem hrál, ale moc jsem si z něj nepamatoval, takže remake pro mě byl v podstatě nová hra. Možná i díky tomu jsem byl hned pohlcen atmosférou hry a jejím příběhem.

I když jsem se u hry bál, užíval jsem si procházení lokací a odkrývání příběhu. Stejně tak mě u hry držela skvělá gunplay, která díky odřezávání končetin a možnosti různých zbraní působila pořád svěže.

Graficky je hra naprosto krásná, stejně tak sound design jen podtrhuje, že se jedná o naprosto AAA titul!

Pro: ATMOSFÉRA, gunplay, přiměřená délka

+8

PowerWash Simulator

  • PS5 75
Můj herní záběr je poměrně široký. Baví mě skoro všechny žánry, pokud je daná hra udělaná dobře. Vždy jsem však sveřepě vykřikoval, že sportovních her a simulátorů se nedotknu ani dvoumetrovou tyčí... a pak tu přes padesát hodin šplíchám wapkou hektolitry vody na virtuální objekty v té nejnudnější "střílečce" všech dob.

K vyzkoušení PowerWash Simulatoru mne přesvědčila nadšená kolegyně a obrovská popularita hry po jejím zařazení do nabídky služby PS Plus. První dojmy byly strašné. Dodávka ještě šla. Když jsem však šíleně pomalu omýval virtuální zahrádku nějakého prasete, začal jsem přemýšlet, co to sakra dělám se životem. Jenže pak to "zacvaklo" a já během asi čtvrt roku prošel celou kampaň. Za hraní jsem se stále trochu styděl, ale většinou si to vlastně užíval.

Hra se postupně přetransformuje ve skvělou relaxační oddechovku, která většinou štve pouze ke konci jednotlivých úrovní, kdy se nešťastně snažíte vyselektovat poslední nedočištěné plochy. V registrování umytého/špinavého je hra trochu nekonzistentní a občas je tak kus objektu ještě viditelně celkem zašvihaný, hra vám přitom již uzná část jako hotovou. V úrovni skateparku a poté na jedné z obřích ploch posledního levelu (který mimochodem trvá vyčistit cca šest hodin!) se mi stalo, že i po stisknutí tlačítka pro zobrazení špíny bylo již až na pár "teček" vše čisté, ale plocha se ne a ne započítat jako hotová.

Hra působí jako narvaná obsahem a úrovní je spousta - 38 v rámci kampaně a slušná nálož nepovinných bonusových, které vychází i z jiných populárních herních sérií (kdo by byl řekl, že je Lara Croft takový nehorázný čuně). V některých lokacích však strávíte třeba 2-3 hodiny a jde vlastně "jen" o vymodelované objekty s různými částmi, takže ono to zase takové terno není. Některé lokace či objekty jsou rafinované a povedené jsou asi všechny. Rozhodně utkvělo třeba ruské kolo, stanice metra, či právě závěrečná úroveň. Vlastně mě překvapilo, že má hra i příběh, který je vyprávěn textovými promluvami zadavatelů jednotlivých zakázek i povahou zakázek obecně. Není moc dobře napsaný ani podaný, ale lze ho s klidným svědomím ignorovat. Že se autoři vaše snažení v kampani pokoušeli nějak propojit, beru jako plus.

Vizuální zpracování úrovní i menu je poměrně strohé, ale naprosto funkční. Hudbu hra vůbec neobsahuje, ona by ale spíše rušila od poslouchání relaxačního "pššššššššššššššššš". Návykový je poté cinkavý zvuk, kterým hráče PowerWash Simulator odměňuje za umytí dané části objektu. Líbil se mi i přístup autorů k trofejím, které hráče motivují k hraní úrovní či jejich části specifickým způsobem. Úplně mě nenadchl nekompromisní challange mód, jež je trochu v rozporu s zenovou podstatou hry. Jako další možnost pro hraní hry ale rozhodně ok.

Hodnocení na DH v době dohrání: 74 %; 12. hodnotící;  zdarma v rámci PS Plus

Pro: Absolutně relaxační záležitost; spousta objektů k umytí; má to i příběh (byť ne moc dobře zpracovaný); CINK

Proti: Za hraní se budete občas stydět; někdy je to přeci jen příliš nudné a otravné; nekonzistentní registrace míry umytí jednotlivých ploch

+8

Minit

  • PS5 65
Minit je vážně rychlovka. Za dvě až tři hodinky je hotovo a osobně jsem bohužel nenašel motivaci pustit se do kratičkého dobrodružství znovu. Hra tak působí spíše jako vlastně minimalistický experiment založený na nápadu, který v konečném důsledku funguje také bohužel více na papíře. Hlavní hrdina kvůli prokletému meči vždy do minuty zhebne. Je tak třeba postupovat metodicky a v rámci jepičího živůtka si tak postupně proklestit cestu až do továrny na zhoubné perořízky.

Hra je spíše velmi jednoduchou metroidvanií než klasickou roguelike/roguelite. Nápad s životem na jednu minutu se poměrně rychle vyčerpá a asi dvakrát, kdy jsem trochu tápal kudy dál, mne časový limit vyloženě otravoval. Autoři toho na malém prostoru vlastně tolik nevymysleli a byť v sobě hra schovává nejedno tajemství, zajímavého obsahu není skutečně moc. Sbírání penízků, zbytečných srdíček, či chapadel zase tolik nemotivuje. Striktně černobílá grafika tvořená velkými pixely není úplně můj styl, Minit tím však dostává fajn retro nádech. Bohužel opět převládá pocit, že si se hrou autoři prostě nedali až tolik práce (na druhou stranu však zase perfektně sedí do letošní Herní výzvy, že ano :)).

Původně jsem plánoval hru projít ještě jednou v NG+ módu. Ten ale snižuje limit z minuty na 40 sekund a omezuje i hráčovo zdraví. Děkuji, nechci. Část hry jsem tak neobjevil... hra se bohužel uložila již v místě, odkud nešlo zbylá tajemství vyzobat, což je škoda.

Minit je milé minimalistické dobrodružství s retro nádechem a herní mechanikou, která vydrží bavit tak akorát po nevalnou herní dobu. Autoři však za hru ani při vydání nechtěli přehnaně moc kaček a za zahrání tenhle videoherní experiment věhlasných vývojářů stojí.

Hráno jako součást Herní výzvy 2024 – " 7. Ve stínu pixelů: Dohraj hru s černobílou stylizací. " – Hardcore varianta /hra je celá kompletně černobílá/

Hodnocení na DH v době dohrání: 70 %; 19. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Nápad; milé dobrodružství na malém prostoru; skrytá tajemství

Proti: Grafická stylizace působí trochu jako lenost; dost krátké a ani na malém prostoru hra nepředvádí nic vyloženě dechberoucího

+8

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

  • PS5 100
Příběh je tak skvěle vystavěný a odvyprávěný s plnými charaktery a epickými momenty, že se mi pak ani nechtělo dohrávat samotné CP2077 abych nebyl zklamán. Charaktery zajímavější než v hlavním příbehu CP2077, dostatečně prokreslené aby se dalo pochopit jejich chování. Výborné dialogy a zajímavý příběh, který má pár překvapivých momentů a hlavně epické vyvrcholení. Tohle se CD projektu opět skvěle vydařilo a stejně jako u Zaklínače 3 dokázali vytvořit něco uceleného co je ve výsledku lepší než základní hra.

Protože jsem CP2077 hrál až jako komplet, moc nedokážu ohodnotit jaké herní změny příšly a co nového přídali či předělali (krom stromu relikvie), nicméně hratelnost je fantastická. Jak jsem psal v komentáři pro CP2077, hra nabízí nespočet možností jak hrát a hlavně je plynulá a návyková, za což určitě mohou i změny z nového patche a tohoto rozšíření.

Co se týká nového stromu pro relikvii, tak ten jsem nijak moc nevyužíval a nepociťoval jsem, že nabízí něco co si nutně chci odemknout.

Pro: příběh

Proti: krátká délka

+8

DIRT 5

  • PS5 75
Pátý Dirt je z určitého úhlu pohledu vážně dobrá závodní hra. Byť asi někteří členové komunity série nesouhlasí, podle mě má hra velmi slušný jízdní model. Ten je sice arkádový, ale nejde o takové ty nesmyslné fantasmagorie za volantem, které předvádí některá konkurence. Jednotlivá vozidla se neovládají všechna stejně a zkrotit zejména buginy je fakt kumšt. Pocit z jízdy i z rychlosti je parádní. Hra navíc skvěle vypadá a minimálně po vizuální stránce krásně simuluje i jednotlivé povrchy. Pamatuji si, že po vydání jsem při hraní na PS4 byl z grafické stránky hry nadšený. Teď jsem celou kariéru absolvoval na PS Portalu a na menší obrazovce hra přeci jen tolik nevynikne. Rozhraní hry je pestrobarevné a barvami do značné míry hýří i tratě samotné. Grafický styl rozhraní hry se mi líbil, byť až pastelové barvy asi nebudou pro každého.

Nejsem kdovíjaký virtuální Lauda a tak mě hra na obtížnost HARD v jednotlivých závodech dokázala potrápit. V tomto ohledu však ke slovu přichází první výtka... obtížnost mi přišla opravdu hodně nevyvážená. Zatímco v některých závodech nebyl problém dostat se rychle do čela a poté s trochou bedlivého soustředění špičku udržet. V jiných mi přišlo, že i při jízdě bez větších chyb prostě čelo pelotonu ne a ne dohonit a od půlky prvního kola jsem odsouzen k přetahování se o nějakou cca pátou pozici. Přiznám se, že některé třidy vozidel jsem neměl rád a řídily se mi prakticky všechny špatně. Zbytečně moc "eventů" se také omezuje na buginy či velká SUV a klasické závodní speciály se nedostávají tak často ke slovu. Herních módů je osm, ze Showdownu je zpět například Gymkhana a již tam jsem si ji překvapivě oblíbil. V pětce mě bavil Pathfinder, kde mi opět dle předchozích řádků přišla zvláštně nastavená obtížnost a dojet pro tři nálepky nebyl prakticky nikdy na první nic moc pokus problém.

No a teď to nejhorší... kariéra, tedy ústřední mód pro jednoho hráče, je zastaralá a nudná. Jde o série na sebe navázaných závodů, rozdělených do pěti kapitol. Autoři ale na hráče kladou prakticky nulové nároky a na postup do dalších kapitol je potřeba jen úplně směšný počet nálepek. Regulérně se tak stačí ve většině závodů dokodrcat do cíle klidně na posledním 12. místě (jedna nálepka ze tří) a poté dojet alespoň na třetí pozici v jednom ze tří závodů na konci kapitoly. V Codemasters se tak strašně snažili nikoho neomezovat, až je z toho cesta k závodnímu vrcholu naprosto bez výzvy a napětí.

Snažení hráče doprovází podcast, kde se ve směšně předvídatelném příběhu buduje rivalita dvou závodníků, ze kterých však uslyšíte pouze hlasy (už dost provaření Troy Baker a Nolan North). Vzhledem k benevolenci kariéry je tak úsměvné, že můžete zvesela jezdit jak slepej po poli a v podcastu vám všichni svorně líží zadek jaká to jste nedostižná extratřída. Scénář leze hráči do zadku opravdu hodně až je to chvílemi otravné. Reakce jednoho z rivalů po dokončení hry všemu dodává jen tečku.

Že na hráče kariéra neklade prakticky žádné nároky, je prostě škoda. Závody samotné dokáží být krásně napínavé a v těch několika, kde se skutečně musíte alespoň trochu slušně umístit, je zábava asi nejvyšší. Alespoň, že do DLC trofejí autoři začlenili nutnost všechny závody v bonusových sériích vyhrát.

Různých aut nabízí hra obstojné množství. Každé má však pouze dva ukazatele a to "výkon" a "řízení". V praxi tak po pár závodech prostě koupíte to papírově nejlepší v dané kategorii a s ostatními nemá smysl ztrácet čas.

Vyjma kariéry hra nabízí i mód Playgrounds. Ten šel mimo mě. Nejsem kreativní hráč a zkoušet kostrbaté tratě ostatních hráčů mě vůbec nebavilo. Hra nabízí také spoustu odemykatelného "bordelu" v podobě pozadí hráčovi karty, nálepek či možností pomalování vozidla. Opět vychytávka, kterou jsem použil jen v míře nezbytně nutné a pro vozidla volil barevná provedení od sponzorů.

Hodnocení na DH v době dohrání: 67 %; 33. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press na recenzi

Pro: Zábavný jízdní model i závody samotné; grafické zpracování, Pathfinder

Proti: Nudný a vůči hráči přehnaně benevolentní mód kariéry; předvídatelný příběh, který svým podáním občas sklouzává k trapnosti

+8

Necrosmith

  • PS5 60
Necrosmith by mohla být taková tak dost fajn indie hříčka s neotřelým nápadem. Mohla by, nebýt toho, že na hře autoři dost nepochopitelně dodrbali vlastně dost zásadní (a základní) věci. O těch však později.

Hlavní hrdina a jeho sarkastický kočičí společník uvízli kdesi v Tramtárii odkud je třeba uniknout. Ústřední postava naštěstí disponuje schopností oživovat mrtvé, a tak začíná výprava za co nejfajnovějšími kusy těl, ze kterých si poté sestavíte armádu posluhovačů. Samotné jednotky samy běhají po mapě, zabírají nepřátelská doupata, sbírají zlato a manu a sem tam narazí i na unikátní artefakt, či součástku potřebnou ke sestrojení vesmírného korábu. Jednotky jde teoreticky omezeně ovládat i napřímo, využil jsem to však reálně pouze jednou... jednoduše na to není čas a to i přes to, že jde hru kdykoliv pozastavit.

Do nemrtvé armády se postupně přidají splácaniny kostlivců, zombíků, harpyjí, ale i třeba kyklopů, kudlanek či ultimátních mechanoidů. Každá část těla má rozdílné vlastnosti a různou cenu. Existují i kombinace, jejichž sestavením získá jednotka nějaký ten bonus a nemusí jít vždy pouze o to, že poskládáte konzistentní "živočišný" druh. Nápad je to fajn, končetin s různými zbraněmi je přehršel a možností takřka neomezeně. Bohužel se hra velmi brzy zvrhne ve skládání mechanoidů a z potencionálně zajímavých vzácnějších druhů jednotek použijete maximálně tak nohu či hlavu na doplnění. Poté, co zdraví vaší základny klesne kvůli útokům zástupů nepřátel na nulu, se totiž koná Game Over a tomu se předchází právě nejlépe díky armádě terminátorů, jejichž součástky po zakoupení příslušného vylepšení přibývají automaticky po uplynutí každé herní sekvence. Mezi "runy" lze pořídit i pár permanentních vylepšení relativně nenápaditých kouzel, jež jsou však při obraně základny neocenitelná.

Potud tedy řekněme ok, šlo by hru lépe vyvážit, ale zábava by to mohla být neotřelá, jenže... Hra má otřesné ovládání, u kterého jsem absolutně nechápal, jak mohlo projít do finální podoby hry. Nepotřebné části těl (a že jich bude!) lze tzv. spálit, což je ovšem i nutností, jelikož z toho plyne mana pro vytváření lepších jednotek. Zcela nesmyslně však musíte každou část vždy označit a poté spálit, označit spálit, označit spálit... Nakonec se tak herní seance zvrhne v šílené drcení dvou tlačítek na ovladači. Úplně stejný problém je například při vybírání vylepšení základny, přičemž pokaždé hra vyskočí z daného menu pryč, ačkoliv máte prostředky třeba na deset různých vylepšení. Takže znovu otevřít, vybrat potvrdit, znovu otevřít vybrat potvrdit. AAARRRRGGGHHH!!!

Druhý problém hry je neméně otravný. Při pozdějších fázích partie, kdy máte částí těl chtě nechtě stovky (i při poctivém pálení) se začne pixelartová hra o pár MB neúnosně sekat a to hlavně při střídání dnů. Záseky jsou to i na dobrých deset sekund, což činí hru extrémně nepříjemnou na hraní. Bídný technický stav dotváří i bugy, kdy se občas zasekne na obrazovce infografika s novým vylepšením, která nejde potvrdit a jednou jsem musel dobře rozehranou partii zcela vypnout, jelikož hra už nereagovala vůbec na žádný povel ovladače.

Relativně zábavnou a nenáročnou hru s fajn nápadem si tak autoři pohřbili za mě naprosto nepochopitelnými přešlapy. Nad zmíněnými zásadními neduhy jsem se rozčiloval hodně a jinak fajn zážitek to hodně kazilo. Uvažoval jsem o hodnocení i nižším kolem 5-5.5/10, na druhou stranu jsem však nakonec přihlédl i k tomu, že i za plnou cenu hned po vydání nestála hra ani dvě kila (na PC bez slevy dokonce ani kilo) a za takto střízlivý přístup autorů si ode mě hra přeci jen vysloužila více shovívavosti.

Hodnocení na DH v době dohrání: 50 %; 2. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Fajn nápad; spousta druhů jednotek a kombinací; nízká cena

Proti: OVLÁDÁNÍ!!!; mizerný technický stav; nepříliš dobře vybalancované

+8

The Solitaire Conspiracy

  • PS5 70
Postupem let zjišťuji, že mě virtuální kartičky v různých podobách vážně baví. Nejinak tomu bylo i v The Solitaire Conspiracy, kde jsem se subjektivně možná pobavil i více než na konečných 7/10. Objektivně je však třeba uznat, že je to vlastně pořád "jen" Solitaire a většina té omáčky "navíc" je vlastně spíš nic moc.

Autor Mike Bithell (jeho Thomas Was Alone mám velmi rád) se na karetní klasiku pokusil nalepit příběh odvyprávěný částečně v live action sekvencích, přičemž hlavní roli si pro mne překvapivě střihl Greg Miller z IGN (jinými slovy, ideální kandidát do příslušné sekce aktuální herní výzvy). Na kartičky je však děj naroubován jen velmi neohrabaně a vlastně to vůbec nedává smysl. Není navíc vlastně ani trochu zajímavý a působí tak absolutně zbytečným dojmem a spíše otravuje než baví.

V jednotlivých "misích" hrajete klasický Solitaire s tím rozdílem, že karty "J", "Q" a "K" tvoří agenti některé z frakcí, z nichž každá má unikátní schopnost. Jedni tak mohou na vršek řad vytáhnout karty s určitým číslem, další seřadí řadu pěkně podle hodnoty a podobně. Jsou i agenti se schopnostmi, které většinou nadělají daleko více škody než užitku a o vyváženosti tak nemůže být ani řeč, což však není ani účel. Kampaň je naroubována na mapu světa, ze které vybíráte libovolné mise s přednastavenými frakcemi agentů. V základní obtížnosti stačí úroveň jen dohrát a zcela tak absentuje výzva. Za bonus v podobě pár XP navíc lze však spustit level s omezeným počtem tahů, což je daleko uspokojivější zážitek.

No a to je tak nějak celé... nechybí možnost volné hry, kterou však zkusíte tak možná jednou a frenetická časovka, která prověří rychlost hráče. Nakonec jsem to v ní doklepal až do 15 úrovně a platina tak padla (hurá!). Hra tak zabaví maximálně na deset hodin (spíše o něco méně). Twist v podobě schopností agentů je fajn, v jádru je to však pořád desetiletími prověřený Solitaire s nic moc omáčkou okolo. Jestli je to dost, si musí rozhodnout každý sám.

EDIT 10/8/2024:  Hráno jako součást Herní výzvy 2024 – " 4. Tenkrát v Hollywoodu: Dohraj hru, ve které vystupují živí herci. " – Hardcore varianta / Příběh hry je vyprávěn pomocí četných live action sekvencí./ 

Hodnocení na DH v době dohrání: 67 %; 5. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Příjemné vizuální zpracování; proměnné barevné filtry; schopnosti agentů; lety prověřená hratelnost zde funguje

Proti: Příběh je nezajímavý a v kontextu karetní hry vůbec nedává smysl; vlastně jen Solitaire s pár speciálními efekty J,Q,K karet

+8

Harry Potter: Quidditch Champions

  • PS5 60
Je mi líto, ale tohle je prostě strašně málo. Již před vydáním jsem dost pochyboval, že Famfrpál sám o sobě stačí na samostatnou (kvalitní) hru. Výsledek v podobě Quidditch Champions potvrdil, že nestačí.

Samotná hratelnost není vymyšlena špatně. Ze hry zmizel jeden odrážeč a chycená Zlatonka nyní automaticky nekončí zápas. Je za ni navíc „jen“ 30 bodů a v každém sedmiminutovém utkání ji lze chytit přesně dvakrát. Jinak jde o Famfrpál víceméně v podobě, jak jej známe z knižní předlohy či filmů. Role ve hře jsou tedy čtyři a až na útočníky je každá reprezentována přesně jedním hráčem. V multiplayeru se každý ze tří spoluhráčů zhostí jednoho z útočníků a poté brankáře, odrážeče, či chytače. Není úplně překvapením, že za brankáře nechce hrát nikdo a tato role je skoro vždy volná jako poslední. Ve hře pro jednoho hráče se mezi jednotlivými rolemi přepíná. Zbytek týmu celkem zdatně ovládá umělá inteligence a na nižší obtížnosti se klidně může stát, že váš tým s vylepšenými košťaty vyhraje, i kdybyste po celých sedm minut létali se svojí postavou do zdi.

Co vypadá jako výborná zábava na papíře v knize, ve virtuální podobě zase takový odvaz není. Pravidla Famfrpálu nejsou až tak komplexní a hra mne i přes slibný start začala nudit hned první den hraní. Autorům se toho prostě nepodařilo vymyslet dostatek, aby pozornost hráče udrželi po delší dobu než pár hodin (otázka, jestli to je vůbec možné). Aréna je jasně daná a není zde prostor pro jiné než vizuální odchylky v okolí. Vůbec nepomáhají i opakující se repliky jak soupeřů tak komentátorů. Hra nabízí ubohé tři turnaje, přičemž v základní fázi můžete vesele všechno prohrát, vůbec na tom až do semifinále a finále (v případě světového turnaje ještě čtvrtfinále) nezáleží. Podle popisků by měl takový Zmijozel hrát trochu jinak než řekněme Havraspár. V praxi jsem to ale nic zásadního nezpozoroval.

Vyjma pár turnajů a multiplayeru už hra vlastně nenabízí nic, co by stálo za zmínku. Na začátku vás přinutí vytvořit si postupně sedm postav v relativně omezeném editoru. Za nasbírané zlaťáky si můžete na postavičku pořídit čepici, koupit jí kouzelnickou hůlku (kterou pak není prakticky nikdy vidět), nebo zajistit, aby ten který útočník vypadal třeba jako Hermiona. Schopnosti jsou samozřejmě totožné a já vlastně neviděl důvod, proč si v editoru upravenou postavu nahrazovat skinem některým ze zajetých charakterů univerza Harryho Pottera. Vytvořené hráče úplně nesmyslně nelze pojmenovat (hlavně, že si můžeme vybrat z více než dvou pohlaví, že?).

Harry Potter: Quidditch Champions je tak hra s ok hratelností a velmi mdlým obsahem. Naštěstí hned po vydání zamířila do PS Plus. Hráčů, co za pár hodin relativně průměrné a stále stejné zábavy vyplázli sedm stovek, upřímně lituji. Být Famfrpál v této podobě obsažený v Hogwarts Legacy, šlo by o vítané zpestření hry, kde by šlo strávit pár opravdu fajn chvil. Na samostatnou hru je všeho ve hře hrozně málo. 

Hodnocení na DH v době dohrání: 64 %; 7. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Hratelnost je ok (ale rychle se omrzí); přiměřená délka utkání; slušný spád

Proti: Málo obsahu a ten co zde je, není nic moc; repliky postav i komentář se velmi brzy opakuje; nulová motivace pokračovat hraní již po pár hodinách

+8

Alan Wake II: Night Springs

  • PS5 75
Vlastně se mi celkem líbí, jak bylo DLC Night Springs pojato. Když se hry snaží v malých rozšířeních něco "roubovat" na základní hru, moc to nefunguje, nebo to působí strašně zbytečně (proč se snažit u něčeho, co uvidí jen zlomek hráčů, že ano...). První DLC k dvojce Alana tak servíruje slibovaný bizár hned ve třech poměrně odlišných chodech. Samotný Alan si teď dává pauzičku (i když vlastně ne úplně) a ke slovu se tak dostává Fanynka číslo jedna, nová Ředitelka FBC a Shawn Ashmore v roli sama sebe. Bez výjimky je to vždy jedno velké WTF, ale každá z epizod má co nabídnout. Slabší mi přišla možná jen návštěva Jesse v Coffee Worldu, byť ne výrazně.

Pro fanoušky bizáru je to opět paráda, Night Spring však za základní hrou přesto výrazně zaostává. Jednak se zde poměrně dost recykluje a navštívíme převážně již viděné kulisy. Horší je to s hratelností. DLC se úplně vykašlalo na prvky survival hororu a munice se zde počítá na stovky. Při hraní za Rose jsem to bral jako součást jasného trollení hráče a k přepálenému akčnímu stylu epizody to vlastně sedělo. Nesmyslný nadbytek všeho se však vrátil ve druhé i třetí části DLC. Střetnutí s nepřáteli rázem vůbec nefungují, napětí neexistuje a těch pár stínů se stává pouze otravou překážkou v cestě k cíli. Co do hratelnosti DLC působí i dost odflákle. V bednách se povalují haldy munice do brokovnice, kterou však druhá a třetí epizoda neobsahuje (nebo jsem ji nenašel?). Měl jsem radost, že jsou zpět zamčené skrýše... tedy do chvíle, kdy jsem zjistil, že tentokrát se k jejich otevření neváží hádanky, ale minihra jako pro cvičeného šimpanze.

Po stránce hratelnosti tak Night Springs prostě stojí za prd, přesto má smysl prakticky pro každého fanouška základní hry. Pomineme-li recyklaci a nenapínavé souboje, dostaneme obstojnou dávku parádního bizáru a v případě poslední epizody i vážně povedeného boření čtvrté stěny.

Hodnocení na DH v době dohrání: 71 %; 24. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Opět správně divné; odvážné nápady a jejich realizace

Proti: Tuny munice v každé bedýnce; recyklace prostředí

+8

Life is Strange: Double Exposure

  • PS5 50
V komentáři k poslednímu příspěvku do rodiny Life is Strange her jsem vzdával hold Deck Nine za to, že umí udělat lepší hru, než původní autoři... Možná jsem se unáhlil. Double Exposure je bohužel líná, odfláknutá a nezajímavá slátanina, kterou jako by Max sama přenesla z 10 let vzdálené minulosti.

Než začnu nadávat, začnu s tím pozitivním. Přechod k motion capture udělal divy už s True Colors a nejinak je tomu u Double Exposure. Hlavní postavy mají velmi dobře čitelnou a pěkně zpracovanou mimiku, ve které se dobře promítají emoce - jak jen je to možné při lehké stylizaci, která tyto hry pořád provází. Vzhledem k tomu výborně vyniká herecký výkon Olivii Abiassi (Safi), která (bohužel pro celkový dojem ze hry) naprosto zastiňuje velmi průměrné podání samotné hlavní hrdinky. I když jsem si občas i říkal, že se mi nová starší Max začíná líbit, až do konce hry jsem se nemohl rozhodnout, jestli si z jejího zpracování odnáším spíš pozitivní, nebo negativní dojem.

Velkým zklamáním je příběh a herní náplň, což jde spolu ruku v ruce. Max umí nově přecházet mezi dvěma realitami. Určitě vás napadne, že by Max mohla třeba v jedné realitě potřebovat nějakou věc, kterou najde v realitě druhé. Přesně tohle napadlo i herní designéry. A pak už je nenapadlo nic jiného. Celá hra je z herní stránky pouhé chození za roh, kde se Max může přehoupnout do druhé reality, a pak fetch questy mezi nimi. A tím myslím naprosto inteligenci urážející fetch questy, jako když se Max ocitne v situaci, kdy musí sundat ze zdi kravskou lebku. Ta je ale o 30 cm výš, než kam Max dosáhne, a tak se tento problém musíme vydat vyřešit do druhé reality a hledat štafle (stejně vysoké, jako naprosto VŠECHNY židle v baru, kde se zrovna nachází). Nebo vám překříží cestu policejní... no, branka. V lese. Aby designéři nemuseli rušit neviditelnou zeď kolem ní a nemuseli vytvářet animaci podlézání, musíte přejít do reality, kde branka není. Hned o minutu později se na místě za brankou objeví další postavy, které se přes ni nějak záhadně dostaly i bez použití superschopností! Plot twist? Ne, lenost a stupidita.

Celých pět kapitol se odehrává v neustále se opakujících kulisách školy, baru a Maxina bytu s pár vedlejšími minilokacemi. Nenápaditost herních mechanik a extrémně omezená a repetitivní herní plocha by se dala vytěsnit alespoň odvedením pozornosti k dobrém příběhu, ale to se hře nakonec daří jen v částech 3. a 4. kapitoly, kdy se začne zdát, že i v tomto díle se dočkáme nějakých koulervoucích Life is Strange momentů. A skutečně, asi dva nebo tři ve hře jsou... ale to je bohužel velmi málo. Nakonec příběh skončí tak nějak nijak, na polovinu věcí se raději zapomene, aby je nikdo nemusel vysvětlovat, a člověk si nakonec klade otázku, jaká vlastně byla pointa toho všeho. Tím bohužel o to víc vychází najevo milion drobných i větších přešlapů. Kdyby se raději autoři zaměřili víc na design hry samotné, než na to, aby každá postava byla nějakým způsobem členem LGBT komunity...

Počkejte na velkou slevu, nebo si s klidným svědomím nechte Double Exposure ujít.

Pro: Motion capture, konec kapitoly 3, Safi, herní doba (9 hodin)

Proti: Konec všech ostatních kapitol, design, herní náplň, příběh

+8

Animal Well

  • PS5 100
Nejsem moc častý hráč plošinovek, není to žánr který vyhledávám, a už vůbec ne metroidvanie, ale Animal Well je něco výjimečného, na co jsem narazil z čista jasna.

K Animal Well jsem se dostal asi jen díky jeho zařazení do předplatného PS Plus, hledal jsem nějakou klidnou hru na večery a tato mě něčím okouzlila. Hudbou? Zvuky? Tajemnem a zároveň cozy atmosférou? Krásnými barvami? Možná všemi těmito aspekty.

Jakožto malý panáček, se vylíhnete z nějaké rostliny a objevíte se v jeskyni. Později zjistíte, že se jedná o obrovský komplex jeskynních chodeb s mapou rozdělenou do čtyř částí, kde nalézáte plno zvířátek, ať už hodných nebo zlých. Každá část je něčím odlišná, někde je více vody, někde zase více zeleně. Postupem hry se dostáváte do nových a nových koutů mapy a získáváte další a další itemy, které vám pomáhají vyřešit hádanky a dostat se do nových míst. Například jeden z prvních itemů je světlice, která je hezky stylizovaná i ozvučená, jako asi každý item, Světlicí se osvětlit temná místa nebo zneškodňovat nepřátele, na které narazíte.

Co se týče obtížnosti, nemohu porovnávat s ostatními hrami tohoto typu. Určitě bych Animal Well označil za méně akční a méně zaměřený na boj, než je třeba Hollow Knight, z kterého jsem toho sice ještě moc neviděl a hrál jsem ho jen chvilku, ale Animal Well se mi zdá o dost klidnější hrou. Nicméně párkrát, když jsem si nevěděl rady, kouknul jsem se na YouTube, ale jinak se vše dá zvládnout i když se možná párkrát zaseknete. Dovolím si říct, že se nejedná o složitou hru. Co se týče hrací doby, podle mě se hra dá zvládnout za nějakých 10 hodin, já ji do hrál za cca 13 hodin.

Když jsem Animal Well hrál, říkal jsem si, že se jedná o hru, která by mohla zabojovat o cenu na TGA (to by ale nemohlo vyjít Balatro :D). K této skvělé videohře asi nemám ani žádnou velkou výtku, proto jí hodnotím nejvyšším možným hodnocením a byl bych rád, kdyby se dočkala svého pokračování.

Pro: atmosféra, hudba, zvuky, prostředí, obtížnost, hádanky, dobří bossové, příjemná stopáž

+8

Call of Duty: Modern Warfare

  • PS5 85
Bude to znít divně, ale asi jsem jeden z mála lidí, co nehráli skoro žádnej díl CoD. Kdysi dávno jsem hrál některý díl, ale že bych si to pamatoval, to vůbec. Jenže spolehnout se na ostatní recenze a všechny ostatní názory v týto sérii úplně nedoporučuju. Je to opravdu mix názorů a proto jsem si musel udělat svůj vlastní názor. A upozorňuji předem, že do této série jdu jen na single, mulťáky nehraju a ani s tím nebudu začínat.

Co můžu s radostí říct je, že ta filmovost a provedení, OMG. Ozvučením a vizuálem, je to něco jako v Battlefield 3, tohle je prostě porno. Už od začátku na vás dýchne všechen ten smrad ze střelného prachu, ohně a mrtvol. Jako kdyby jste tam byli. V tomto to byl zážitek.

A taky jsem si užil příběh. Je mi jasný, že to nemá žádný propracovaný a sofistikovaný děj, je to prostě jako kdyby jste se dívali na béčkový akčňák z 90.tek a to přesně mám rád. Jednoduchost a hlavně akci a pro tu jsem si taky šel a taky jsem ji dostal.

Co musím zase říct, tak nejsou tu žádný zbytečný výplně, žádné nudné ani výplňové mise. Ale i to může uškodit protože to časem začne být trochu stereotypní. Ale s tím jsem tak nějak počítal. Záporáci tu jsou, takže dojde i na vypjaté situace.

Ve výsledku to bylo moc fajn. Znovu, neznám původní díly, nevím jak moc se tento restart liší či neliší, ale mne to teda bavilo. A utvrdilo mne to v tom, že si chci projít další singláče protože pokud to bude aspoň v podobném duchu, tak to beru všemi deseti. Jen ta cena no, to je celkem peklo.

A zda to doporučit či nikoli? To si netroufnu říct, je to hrozně specifický, ale pokud se najde nadšenec do akčních béčkových filmů, věřím, že to toho Ramba v něm může aspoň trochu uspokojit.

Pro: filmovost, audiovizuální porno, přímočarost, spoustu akce, vypjaté situace, dabing

Proti: akce může po chvíli působit stereotypně, mise mají celkem stejný scénář, dost vysoká cena, prostě ty single playery nejsou nikterak dlouhý

+8

God of War Ragnarök

  • PS5 85
50 hodin. To je čas, který jsem s GoWR strávil. Připadá mi to docela dost, když si uvědomím, že mě severská mytologie úplně nebere. Hry, které jsou ale nějak spjaty se SONY už ano. Předchozí díl jsem také dohrál a s hodnocením šel o stupínek níž. Tady jsem musel přimhouřit obě oči, ale výsledek mě těšil ještě víc. Abych to upřesnil. 85% je zatraceně moc. Tohle hodnocení dávám i navzdory tomu, že subjektivní pocit mě tlačí níž. Nechci ale, aby hra trpěla tím, že jsem si sám od sebe a dobrovolně vybral žánr, který mi není nejbližší. Ona hra samotná je totiž opravdu veledílo.

Opět se setkáváme s ústřední dvojící v podobě otce a trochu tvrdohlavého syna, který si musí projít tím nejhorším, aby nakonec vystoupal na trůn nejvyšší. (tohle neni spoiler, jen obecné konstatování :-) ) Kratos dostal do rukou opět staré známé zbraně, ke kterým se později přidá ještě jedna parádička, ale to už bych vyzradil hodně. Soubojový systém se nezměnil. Ono ani není co měnit. Patří totiž mezi absolutní špičku na poli podobných her. Desítky různých variací jak protivníka zabít nám dává vše, jen ne pocit monotónnosti. A to je samozřejmě dobře. Ke každé zbrani je opět připojeno několik různých lehkých nebo těžkých combo útoků, opět mají zbraně různé účinnosti na různé nepřátelé atd atd. Evolucí samozřejmě prošel samotný Atrees. Už to není malý kluk, ale tvrdý oříšek pro každého nepřítele. Jeho schopnosti dozrály a nyní se z něj stalo mnohem víc, než synátor "do počtu".

Postavy jsou obecně opět vykresleny fantasticky. Každá má svou minulost, svůj příběh, své cíle i odhodlání. Rozhovory nejsou plytké a ukazují povahu a motivaci každé z nich. On příběh je obecně velmi komplexní a výborně napsaný. Tady se ale dostáváme pro mě k největšímu problému. Znovu opakuji, že je to asi opravdu dané tím, že nejsem pravý fanoušek těchto mytologií, ale příběh se někdy hrozně vleče a zejména v první polovině bylo poměrně dost hluchých míst za mě. Dokonce jsem třeba i týden hru nehrál, protože jsem neměl motivaci vědět, co bude dál. Je to ale podobné jako například s TLOU II. Zde taky mnoho lidí reklamovalo zbytečně vleklý příběh a mně naopak přišel fantastický a klidně mohla být hra delší. A to je prostě ono. TLOU je mi bližší.

Zpět ale k pozitivům. Jestli jsem zapomněl zmínit vizuál, udělám to teď. Ten je opět a zase bezchybný. Různé světy jsou vykresleny skvěle a zejména na kvalitní TV si člověk opravdu užije detaily všeho. Zamrzlé krajiny, ale i rozkvetlé louky, lesy nebo interiéry působí téměř živým dojmem.

V průběhu hry si často zahrajete samozřejmě i za synátora a parťáka Vám budou dělat i další postavy, což je velice příjemné zpestření. Hlavně, když parťáka dělá THOR. To je naprosto boží.

Jestli jsem trošku hanil příběh, jeho závěr a poslední část je dechberoucí. Dechberoucí, velkolepá, úžasná. Opravdu jsem hleděl s otevřenou pusou. Tady prostě nejde jinak, než fandit vašim postavám a dělat vše proto, aby to dopadlo dle představ.

Co říct na závěr. Rozhodně hru doporučuji. Myslím, že i hodnocení tomu napovídá. Hra se mi opravdu líbila. Zahrát znovu už si ji asi nehodlám, ale kdoví...

Pro: spousta protivníků, grafika, příběh hlavně v poslední třetině, soubojový systém, parťáci při boji, fascinující závěr

Proti: asi nic moc zásadního, za mě pouze trochu vleklý příběh.

+8

High on Life

  • PS5 80
Bude se Vám High on Life líbit? To záleží čistě na tom, jaký vztah máte k dnes už prakticky kultovce Rick and Morty. HoL je totiž primárně komediální hra, jakých věru příliš není a vše stojí právě na humoru, jehož styl je poplatný právě zmíněnému seriálu. Připravte se každopádně na scény, které snad žádná jiná videohra doposud nenabídla. Lituji všechny rodiče, kteří se snad nechali zmást barevným vizuálem a hru koupili svým ratolestem.

Osobně jsem pár sérií Rick and Morty spokojeně absolvoval, takže jsem se u FPS těch samých tvůrců výborně bavil. HoL je specifickým, bizarním často až fekálním humorem napěchovaný. Jasně, vnímání humoru je subjektivní. Sám za sebou pár her zjevně spoléhajících na humornou složku mám a často mi přišly spíše trapné. HoL takový naštěstí není a tak 95 % scénáře se vyloženě povedlo... tedy pokud na to máte žaludek. Hra je plná vulgárních scén, postavy se vás (nebo sebe navzájem) nebojí přímo poslat do píče, v jedné z nepovinných hádanek máte za úkol propojit potrubí, kterým jeden z mimozemšťanů doslova nasere tomu druhému do huby... konsenzuálně, zbraně s vámi po celou hru nadšeně hovoří, či vám nevybíravě nadávají a neustále glosují okolní dění. Kupodivu mě to nikdy nezačalo vadit. Skvělé byly fiktivní pořady a reklamy v telce, které opět do jedné brousí na hraně dobrého vkusu. Je to jeden velký vesmírný trip... tedy za předpokladu, že byste si papírek s LSD narvali přímo do análu... a já si ho každopádně velmi užil.

Nejdůležitější pilíř v podobě humoru tedy naštěstí stojí bytelně, hra překvapuje, šokuje a baví. Měl jsem nicméně přeci jen obavu, jak to bude se samotnou hratelností. Naštěstí si autoři neuřízli žádnou ostudu. Jasně, určitě existují lepší FPS, ale i pořádná řada podstatně horších. Zbraně jsou osobité (doslova) a i když není arzenál příliš bohatý, střelba z nich je poměrně zábavná a i díky rozumné délce hry nezačnou souboje otravovat. Nepřátelé z řad G3 kartelu by mohli být o něco pestřejší, ale třeba souboje s bossy opět plné slovních přestřelek a většinou i nějakého gameplay twistu mě vyloženě bavily. Taková bitva s Dr. Johnem Gibletsem, PhD je naprosto epická mrk, mrk. Hra se nebojí neustále a velmi umně bořit čtvrtou stěnu a potěšila i řada odkazů na jiné hry (přímo jmenované), filmy či popkulturu obecně. Která jiná hra adresně vyzývá redaktory například IGN, aby jí v recenzi strhli pár bodíků za právě líný level design? Když jsme u filmů, ve hře si klidně můžete sednout do kina a zhlédnout kompletní stopáž Céčkového hororu Demon Wind za doprovodu satirického komentáře dalších mimozemských diváků. A takových drobností je rozsahem jinak poměrně skromná hra plná!

A co příběh? Mezihvězdný drogový kartel G3 obsadil matičku Zemi, aby si zde zotročil veškeré obyvatelstvo. Lidé jsou totiž žádanou drogou a ve vesmíru neexistuje lepší pocit, než když takového Slávka z Brna vyhulí pomocí hyperbongu. Nemluvnému hlavnímu hrdinovi se naštěstí během invaze dostane do rukou Kenny. Kenny je původem Gatlian z vypleněné planety Gatlus, což je v podstatě mluvící ničivý kvér. Hon na vůdce kartelu v čele s ohyzdným Garmantuem může začít... je to samozřejmě velká blbost, ale blbost povedená díky již zmíněnému scénáři, který doplňuje prvotřídní dabing. Snad jen hlas hrdinovi ségry je trochu otravný... ale to bude asi taky záměr.

HoL je slušná střílečka, kterou vzhůru urputně táhne skvělý humor. Některé aspekty hry by šlo ještě dotáhnout a nevadilo by přijít s jednou či dvěma vizuálně odlišnými planetami navíc. Každopádně jde o velmi specifický zážitek, který rozhodně nesedne každému. Jedna z her, jejíž původní vydání pouze pro Xbox jsem tiše oplakal. Naštěstí jsme se časem dočkali i na PS a výsledný dojem je jednoznačně pozitivní. 

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 9. Na život a na smrt:  Dohraj hru, která má v názvu slovo “Life” nebo slovo “Alive” – Hardcore varianta /Bližší vysvětlení snad netřeba./ 

Hodnocení na DH v době dohrání: 77 %; 33. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Humor; scénář; spousta bizarních nápadů a drobností; příběh i postavy jsou vlastně dobré; celkem slušný gunplay; TV spoty

Proti: Opakující se nepřátelé; občas zvláštní respawn po smrti; lokací není závratné množství a hra vás do nich posílá opakovaně

+8

EA Sports FC 25

  • PS5 55
Další ročník nejznámějšího fotbalu je tady. A jako velký fanoušek, který sice jen horko těžko věří ve znatelné zlepšení, jsem opět hru koupil abych se přesvědčil, že to zas dopadlo tak, jak všichni čekali. Musím říct ano i ne.

Tuhle recenzi píšu jako hráč, který hraje víc single hru než multiplayer. Takže se dnes víc zaměřím na hru za trenéra. Ve hře jsem zatím odehrál necelých 60 hodin a myslím si, že už mám více méně dobrou představu, zda EA udělali krok dopředu v kariéře pro jednotlivce nebo ne.

Věřím, že se pořád najde spousta hráčů, kteří si chtějí prostě z tepla domova zahrát pouze za svůj oblíbený tým bez nějakých online turnajů apod. Já patřím mezi ně. Kariéra byla ale vždy kámen úrazu. Především v minulém ročníku to byl děs a hrůza. V tomto se evidentně někdo na tento aspekt hry zaměřil. Máte totiž na výběr ze dvou režimů, z nichž jeden je simulace. Dále pak můžete měnit ještě další nastavení, ale tam jsem subjektivně nějaké velké změny nepocítil. Každopádně je hra v režimu simulace opravdu krok dopředu. Zápasy již nekončí, nebo alespoň ne pokaždé, výsledky 6:4, 7:5, 9:2 apod, ale běžně je to 1:0, 2:1 nebo třeba i 0:0. AI již neprodukuje smrtící protiútoky pokaždé, když dáte gól, ale také je větší problém se přes obranu dostat. Samozřejmě není výsledek úplně ideální, ale rozhodně je to krok kupředu. Jinak kariéra obsahuje všechny známé věci z předchozího dílu, krom novinky Rush - v tomto případě juniorské turnaje 5 vs 5, což se mi jeví jako příjemné zpestření. Stále jsou ale otravné rozhovory před utkáním, kde mi tak trochu přijde, že předložené otázky dávají ještě menší smysl, než u předchozího ročníku.

Obecně budu hodnotit kladněji než předchozí ročník. Nicméně na PES před 20 lety to má stále nedosažitelnou ztrátu. Ten herní prožitek je sice lepší, ale pořád na míle daleko. Chápu. Vývojáři se prostě budou zaměřovat víc na online hraní. Pro nás hrstku to je ale trochu škoda.

EDIT 25.3.2025 - Bohužel musím jít s hodnocením dost výrazně dolů. Opět připomenu, že píši o offline hraní. Člověk má za sebou již 115 hodin a rozhodl se zvýšit obtížnost. To, co následovalo, je bída a utrpení srovnatelné s předchozím dílem. AI opět hraje jak se ji zlíbí. V jednom zápase porazím Man UTD 9:1, abych pak prohrál 0:5 s Getafe, a to hráli od 20.minuty bez vyloučeného hráče. AI si ze mě prostě dělal kuželky, střílel způsobem, který se nemůže hráči nikdy povést, dělal akce na jeden dotek lépe než Barca ve svém primu. Absolutně nechápu, proč EA zvyšuje obtížnost právě tímto způsobem. Aktuálně se dá hra označit za dost mrzutou arkádu, kdy jsou všechny vaše taktiky k ničemu. Záleží totiž na tom, jak se AI "vyspí". Hry s fotbalovým výsledkem 1:1 nebo 1:2 jsou taky fuč. Začínám opravdu ztrácet naději, že se to snad někdy zlepší.

Pro: grafika, rush mode, zlepšení režimu kariéra

Proti: Revoluce se nekoná, pořád stejné mechanismy hraní, šíleně nevybalancovaná AI, rozhovory u kariéry

+8

Black Myth: Wukong

  • PS5 90
No konečne! Už som si myslel, že sa nedožijem žiadnej kvalitnej 3D souls hry, ktorá nie je od FromSoftu. Teda, pokiaľ budeme Wukong charakterizovať ako souls-like (ale myslím, že pokojne môžeme). Na Wukonga som sa tešil, ale mal som sa tiež na pozore, keďže zatiaľ ma všetky souls-like hry viac či menej sklamali. Napokon bolo dobre, že som sa k hre dostal až s odstupom, keďže tvorcovia dovtedy vyladili niektoré nedostatky (napríklad pridali mapu či možnosť preskakovať cutscény – tieto veci tam mali byť už od začiatku).

Hneď na začiatku ma oslovil súbojový systém, ktorý je jednak cool, krásne plynulý a celkom rýchly (čo preferujem). Páčilo sa mi aj audiovizuálne stvárnenie. Áno, je pravda, že po grafickej stránke vyzerá hra trochu zastaranejšie, ale nie je to nič hrozné. Výkon bol tiež lepší, než som čakal a FPS – paradoxne – občas klesali skôr v cutscénach. K príbehu sa vyjadriť nemôžem, pretože je prevažne rozprávaný "Souls štýlom", čo v preklade znamená, že išiel mimo mňa (predlohu som nečítal). Cutscén je síce viac, ale s výnimkou originálnych animovaných sekvencií na konci kapitol mi neprišli zrežírované práve najumnejšie.

Čo sa týka obtiažnosti, je to taký mixed bag. Väčšina hry nie je nijako zvlášť náročná, ale zopár bossov mi naozaj dalo zabrať, pričom jedného, ktorý sa nachádza v istej tajnej lokácii, považujem za porovnateľného s tými z FromSoft soulsoviek. A klasicky: ako som sa blížil ku koncu, tak prituhovali aj bossovia. Záverečný boss sa mi páčil. Efektný a aj dosť náročný. Celkovo vzaté je ale asi hra skutočne ľahšia než Dark Souls, čo beriem s povďakom, keďže na niektorých bossov od FromSoftu už nestíham (ako mi potvrdil Elden Ring). Okrem toho, Wukong je voči hráčovi ústretový. Body skúseností si môžete ľubovoľne presúvať a viac experimentovať, po smrti nestrácate žiadne expy, a tak podobne.

Čo ma štvalo? Niektoré zbytočné a lacné triky (ako schytávanie damage v cutscéne, kedy nemôžete nič robiť), level design naozaj nie je silná stránka tvorcov a mohol byť výrazne lepší a pokus o open world v poslednej kapitole bol fakt dosť tragický. Potešilo ma však, že po skončení môžete pokračovať v hre ďalej a dokončiť questy či dohľadať bossov, ktorých ste minuli. Oceňujem aj systém Challenges, kde môžete s bossmi opakovane bojovať.

Pro: súbojový systém, príjemný audiovizuál, bossovia

Proti: level design, zopár zbytočných podpásoviek

+8

The Invincible

  • PS5 --
Ačkoli je hlavní premisa strašně sexy a dokáže navodit přitažlivou atmosféru v takovym tom vosumdesátkovym futuristickym retru, táhne jí k zemi příběh plný děr a nevysvětlených situací. Když už to autoři potřebují někam posunout, nechají hlavní postavu omdlít a probudí o jí kus dál... ani nespočítám, kolikrát jsem vykřikl "už zase?".

Když zmíním, že je tady jedenáct (!) různých konců, je asi každému jasné, že s jejich kvalitou to nebude žádná sláva. Prakticky se dělí na dobré a špatné, přičemž obě strany mají své variace, lišící se v detailech. Svým způsobem jsou ale všechny až příliš plytké, zakončené zatmívačkou, bez řádného outra nebo hlubšího vysvětlení. Na to, že příběh je inspirován knižní předlohou, mi přijde hlavní zápletka celkem slabá. 

Přestože z dálky vypadá planeta parádnicky, není radno zkoumat detaily. Ať už je to obyčejný kus šutru nebo oceán, zaostření a přiblížení pohledu na konkrétní části odhalí velké nedostatky v ostrosti textur nebo jejich lícování. Né vždy, né všude, ale na lineární hru toho bylo docela dost. Naopak velmi povedené jsou modely strojů a přístrojů, se všemi těmi elektronkami a čudlinkami v atompunkovym stylu.

Technicky by to potřebovalo ještě trochu poladit - kromě propadů framerate a doskakování textur (PS5) jsem se potýkal i se zvláštním škubáním kamery při ovládání vozítka ve 3rd person pohledu a nepotěšilo ani zanikající mluvené slovo, ať už na úkor ambientní hudby nebo překrývajících se dialogů.

The Invincible má nejblíže k Firewatch, kde spolu velkou část herní doby komunikují dvě postavy přes vysílačku. Dialogy ale nejsou tak zajímavé a místy jsem měl pocit, že toho mluvení je až moc. I na "imerzní procházku" je tempo hry velmi pomalé, přestože postava může běhat a v otevřenějších částech je k dispozici i přibližovací vozítko.

Počítadlo herního času mi ukazuje 15hod, ale reálná herní doba bude maximálně k sedmi hodinám. Co se stalo? No, zatímco Firewatch jsem sfouknul na jeden zátah, tady se mi podařilo hned několikrát usnout...

Hodnocení: ✰✰
+8