Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Kena: Bridge of Spirits

  • PS5 80
Velmi důstojná prvotina. Naštěstí i po stránce hratelnosti, z čehož měli hráči před vydáním asi největší strach. Vlastně bych paradoxně řekl, že mě hra až tolik neuchvátila svojí grafikou (byť samozřejmě není ošklivá), bavil jsem se ale velmi obstojně.

Hře je trochu vyčítáno, že jde o spletenec spousty dalších titulů. Ale ruku na srdce, která hra dneska není? Kena se sice jinde inspiruje, ale koktejl vytváří vážně fajn. Soubojový systém je tak akorát komplexní a souboje jsou zábava. Hra obsahuje vzhledem k poměrně skromnému rozsahu slušný počet napínavých bossfightů. Trochu mě však mrzí, že jsem se nepustil rovnou do "Master Spirit Guide" obtížnosti. Na druhou nejtěžší mi hra snad až na poslední střetnutí nijak zvlášť náročná nepřišla. Zase jsme se nechal zmást nářky "slabčáků" na internetu :).

Hra se mi v režimu kvality trhala, takže i PS5 verzi jsem musel hrát v režimu "performance". V tom mi přišla hra lehce rozmazaná a i když jsou třeba animace skutečně kvalitní, chybí trochu rozmanitější prostředí, aby šlo hru označit za pastvu pro oči. Na menší tým, ale samozřejmě úctyhodný výkon.

Svět Keny je polootevřený se sběratelským harampádím na úrovni "tak akorát". Hádanky jsou většinou zábavné a intuitivní. Mechanik není hodně a tápat nejspíš moc nebudete, byť postupem času přeci jen hra opustí od původní triviálnosti a k překonání překážky je potřeba alespoň lehce zapojit mozek. Určitá nezkušenost autorů směrem k hráčům tu a tam vykoukne, například v plošinovkových sekvencích, kdy není občas jasně zjevné, zda na tenhle stupínek Kena ještě vyskočí, nebo na něj vede cesta schovaná za nějakou hádanku. S logickými překážkami i v boji samotném vám ochotně pomůžou malý pišišvoři "Rots", kteří koukají na hráče snad z každého promo obrázku.

Příběh mě moc nezaujal. Kena samotná mi přišla absolutně plochá a neprokreslená a i ani ostatní postavy si mě příliš nezískaly. Námět je zajímavý, ale hra s ním pracuje jen velmi povrchně. Opět nejde něco, co by bylo vzhledem k žánru zásadní překážkou, jen jsem tím pádem moc neocenil avizovanou filmovost hry. Ve výsledku jsem však spokojený a dostal jsem víceméně to, co jsem očekával. Fajn záležitost, kterou by však v potencionálním druhém dílu šlo v mnoha ohledech rozvinout do již skutečného veledíla. I tak ale velmi dobrý!

Hodnocení na DH v době dohrání: 76 %; 69. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: Příjemná zábava na přiměřené hrací ploše; mechanik není tolik, ale jsou jasně funkční; "Rotíci"; slušné množství bossfightů; souboje; animace

Proti: Příběh si mě nezískal; některé prvky hratelnosti by zasloužily doladit; asi to mohlo být i o něco delší

+7

Mafia III

  • PS5 50
No asi nemá smysl se v této hře nadále pitvat. Vše už bylo řečeno přede mnou a hra je opravdu ale opravdu výzva.

Pokud někoho nebaví genericky stejné mise jako mne, tak se bude opravdu trápit. To, že si projdete skvělý začátek, je jedna věc, ale jak mohl někdo dopustit, že někdo vzal do každé mise ctrl+c a ctrl+v a udělal tak celou hru, tomu nerozumím.

Tohle bylo asi nejhorší, to dohrát. Každá mise se skladá z toho, že musíte někam zajet, někoho tam odkráglovat nebo vyslechnout a jet na další. A takhle vlastně postupujete až do konce. Nemáte tam nic navíc a prostě jedete jak stroj až do konce. A tohle má jako člověka bavit? jasně, 10-12h to zvládnu, ale tak dlouho?

Hra opravdu není krátká a se svou obtížností vás celkem potrápí dlouho. A než se dostanete k něčemu zajímavému, to opravdu potrvá delší dobu a je potřeba se na to připravit. A že cestou zažijete i spoustu bugů, je taky dost zásadní věc, která ovlivňuje pohled na tuhle hru.

Ale abych nebyl jen negativní, přece jen jízdní model je dost zábavný a některé přestřelky taky. Občas má hra světlé chvilky a celkově i hlavní postava mne prostě bavila. I její motiv.

Ale zbytek už bohužel. Asi tuhle hru fakt už nechám na pokoji a na potřetí se do ní pouštět opravdu nebudu. Bylo to dlouho, co jsem to hrál poprvé a není potřeba už si nic připomínat. Zkrátka a dobře tahle série má už to lepší za sebou a doufejme, že to lepší ji zase teprve čeká.

Pro: hlavní postava, brutalita, místy i grafika, jízdní model aut

Proti: Všechno ostatní, od misí až po grafický bugy, bohužel

+12

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge

  • PS5 90
Jelikož jsem nedávno jel na vlně nostalgie a pouštěl jsem si staré dobré TMNT, tak jsem nemohl v tomto opojení vynechat novější herní počin těhle zmutovaných želv. A že to byl parádní výlet.

Hned po zapnutí a prvních momentech na vás dýchne duch nostalgie a připomene vám ty staré dobré časy her, které jsem hrával jako malej a nebylo nic jinýho. A přesně tohle ta hra dělá.

Jede se pořád dopředu a háže na vás hromadu nepřátel a vy jako jedna z postav, kterou si vyberete odrážíte jejich nálety spoustu zajímavými údery a předměty, které se válí kolem. A jakmile se probojujete k bossům, tak vás čeká dost velká zábava.

Zase jsme u těch bossů. A u mého hrozného skillu, kterej mne trápí v každé takové hře. Ale musím říct, že jakmile se naučíte pohyby bossů a jejich slabiny, jde to celkem dobře. Souboje nejsou nikterak dlouhé, takže nemusíte 10 minut skákat sem a tam, ale jdete si pro výhru po hlavě. Aspoň tak to mám dycky já.

Levely jsou prostředím variabilní a dokonce se i proletíte. Je tu opravdu vše, co by taková jednohubka měla mít. Jasně pár neduh se dycky najde, ale proč si kazit nostalgický výlet. Tady se jde mlátit Foot klan a Trhač. Nic víc za tím nehledejte.

Pro: skvělá zábava, hromada různých nepřátel, hromada skvělých pohybů jak nepřátele zmasit, dost zajímavé souboje s bossy, nostalgie jak má být, soundtrack

Proti: Já bych hru klidně snesl delší, přece jen děláte to fůrt to samé dokola a někomu to nemusí vyhovovat

+5

The Dark Pictures Anthology: Little Hope

  • PS5 65
Tak tedy tohle bylo takové nijaké. Je o mne známo, že jsem fanoušek QTE a že mám rád hry, kde si rozhodnutími a QTE tvoříte příběh a proto tyhle typy her hlavně od Supremassive rád vyhledávám. A je potřeba i tuhle antalogii dohrát. A proto jsem se pustil do druhého příběhu, který má být více hororový a lepší jak předchůdce.

No lepší není, to si řekneme hned na začátku, ale hororový. No jak se to vezme. Do doby než vlastně se vše vyjasní, tak ano, atmosféru hra si umí opravdu držet a svými tajemnými lokacemi a vším co se děje, dokáže vzbudit strach a napětí. Ale právě jen chvíli.

A to je hrozná škoda. Co si budeme, u hororových příběhů je právě ten příběh, co táhne hru či film dopředu. A tady to chvíli tak opravdu je, tak první řekněme část je fakt dobrá. Ale potom to začíná už trochu tuhnout. Ale ne vaše krev, ale hra obecně.

Některé rozhodnutí, které uděláte jsou prostě dost divný a celkově i chování postav a celej ten příběh. Nebylo to něco, z čeho bych si sednul na zadek a čekal jsem větší jatka a celkově rozzuzlení.

Ale ony zmiňované QTE jsou dost povedený a ty na hře jsou takový ten hnací motor. Ještě je velký plus, že hra není nikterak dlouhá a pokud vás začne nudit, tak jste schopný to vydržet a dohrát.

Jinak herně to bylo fajn, grafika je stejná jak v prvním díle a celkově herně je to fakt stejný. Není tam nic navíc ani jinak, takže ani s tímto jsem neměl problém.

Abych to shrnul, je to taková hororovější jednohubka, ale žádná pořádná story, která vás bude budit ze spaní. Bohužel, ale první díl mne bavil daleko víc.

Pro: grafika, QTE, dá se dohrát za malou chvíli, některé momenty jsou hororovější

Proti: chování postav, příběh, po čase začne atmosféra upadat, hra začne i trochu nudit, trochu vyšší cena vzhledem ke kvalitě

+2

Astro Bot

  • PS5 100
Jak já jsem byl překvapen. Nebudu nikomu mazat med kolem pusy, ale po oznámení a zkouknutí pár trailerů jsem byl celkem skeptický proti této hře, říkal jsem si, proč zase další hra která vypadá dobře je cílená spíše na malé publikum. A stejně jako třeba v případě Harryho Pottera, tak i tady to platí, že si to užije opravdu každý.

Hraje se to naprosto famózně. Hra využívá veškerý potenciál ovladače dual sense a je to jízda. Nenašel jsem jedinou chybu, která by mne nějak omezila či pokazila mé hraní. To, že se něco pokazilo, tak za to jsem si mohl já sám. A to se často nestává, že bych se setkal s tak dobře optimalizovanou hrou. To, že jsem levej, je druhá věc a to se naopak stává pravidelně.

Přidejte si k tomu naprosto famózní, nádherně barevnou grafiku, skvělé postavičky a hlavně naprosto parádní herní mechaniky. Když už si myslíte, že v půlce herní doby vás nemůže nic překvapit, tak ano, překvapí. Každý level má určité "pomocníky" ve vaší výpravě, např. psa kterej vám dodává turbo, slepici která vás vystřelí doslova do vzduchu nebo i opici, díky které šplháte, hážete různé předměty atd. a je to naprosto famózní. Střasně dobrej nápad se kterým jsem se ještě nesetkal.

Celkově se u hry člověk pořád usmívá a užívá si každý krok. Co je teda trochu mínus, tak jsou souboje s bossy. To, že jich je dost a jsou pokaždé jiný, je dobře, ale ne jednou jsem se zapotil. Já prostě tady na tyto souboje nejsem a kolikrát jsem se rozčílil a trochu mi to trvalo, než jsem udolal např. Lady Venomaru. Kor ještě když to hrajete na jednom ovladači s malým synem, tak to jde o to hůř. Ale stálo to za to.

Fakt, že tohle byla i první hra mého syna znamená pro mne hodně a jsem rád, že ho to bavilo a že jsme si mohli spolu projít tuhle nádhernou herní hříčku.

Doporučuju opravdu každému, ať to aspoň zkusí. Třeba bude překvapen stejně jako já. A ten konec? Slzička by klidně ukápla :)

Pro: nádherná stylizace, zvuky, herní mechaniky, je to prostě 10tková hra ve všech ohledech

Proti: souboje s bossy, jinak nemám nic co by mne jinýho vadilo

+4

Final Fantasy VII Remake

  • PS5 80
Zatímco si v dnešních dnech řada více či méně JRPG pozitivních hráčů užívá s jistou peckou z dílny francouzských vývojářů, já si pro své žánrové "poprvé" vybral remake sedmého a nejoceňovanějšího dílu kultovní série Final Fantasy. A po dohrání musím říct, že volba to byla velmi dobrá. Bylo to pro mě nové, bylo to svěží, bylo to až neuvěřitelně chytlavé, ale úplně nekritický taky nebudu. Nutno podotknout ale, že jsem hraním "objevoval Ameriku", tak prosím případně omluvte mou případnou vyjevenost z věcí, které jsou třeba žánrovým standardem.

Za zmínku rozhodně stojí soubojový systém, který k mé spokojenosti není tahový, ale spíše takovým real-time hybridem toho, co hráči z JRPG znají - tedy moderních rychlých hack'n'slash bojů s příměsí kouzel a skillů a několika pro ryze západní hráče atypickými mechanikami navíc. Ze začátku jsem tak příliš nerozuměl taktikám (jak vyvolat stavy pressure a stagger), které poměrně zásadně ovlivňují případný úspěch a neúspěch. Naštěstí na obtížnost normal byla první třetina hry vyloženě jednoduchá a řadu věcí mi odpouštěla. Nepřátel a druhů útoků je hodně, skillů, magických materií a různých jejich kombinací je také dost. Ničeho ale není přehnaně moc, takže jsem se postupným hraním ve všem docela dobře zorientoval. Řadové souboje jsou hezky svižné, velké bossfighty dokáží zaměstnat i na desítky minut. U mnoha soubojů jsem pociťoval, že bojuju na hraně svých možností, ale vyloženě prohrál jsem jen málokdy (když nepočítám výzvy v aréně). Za mě pro nováčka v žánru velice dobře nastavená obtížnost. Rozumná a férová výzva.

Zvykat jsem si musel i na celé to japanoidní pojetí, které si i vypůjčuje manýrismy z anime. Různá gesta, podivné posunky a celkově přepálené chování a stylizace postav. Ale zvykl jsem si rychle, protože pozápadnělé je to pořád dostatečně a ty postavy jsou většinou děsně super. To samé úplně nemůžu říct o příběhu jako celku. Ač mě jeho podání i díky postavám bavilo, je hodně epizodický a roztříštěný. Obsahuje celou řadu různých postav a příběhových črtů, ale jako někdo, kdo tuhle sérii teprve načnul, jsem měl u řady zápletek pocit, jako kdyby byly vytržené ze širšího kontextu. Možná, že pokračování věci více vyjasní, ale první část remaku prozatím působila jako nepříliš konzistentní kompilát různých motivů, přičemž některé části mě bavily více, některé méně.

Hodně svěží tu byl přístup k postavám a zejména těm ženským. Interakce s nimi jsou hravé, roztomilé a decentně sexy, což je přesný opak toho, co předvádí současné západní hry, kde jsou ženské charaktery jednak snahou je odsexualizovat a jednak často i vlivem nepříliš dobrého writingu někdy poněkud fádní. Tady nejenže jsou holky (a nejen ony) velice kvalitně vymodelované a hezky vypadající, ale jsou i zábavně živelné. S tím se pojí i uvolněný humor, který je často přepálený a ne za všech okolností mi úplně 100% sedl, ale... je to prostě svěží. Hráč si musí zvyknout na fakt, že realistické to prostě není a že v tomhle světě může úplně v pohodě mezi běžnými civily běhat nakorbený, celým městem hledaný, týpek s rotačákem místo ruky a s nikým to prostě nehne.

I tak mě ten setting bavil. Město Midgar byla radost prozkoumávat, byť uspokojení ze samotného exploringu bylo spíše průměrné. Většinou se putuje jen z bodu A do bodu B. Hra je hodně koridorová, dungeonoidní a plná poměrně prázdných chodeb, což může být jednak specifikum toho, že se jedná o remake staré hry, ale možná i žánrové. Upřímně, jak nejsem znalec žánru, tak nevím. Je ale fajn, že většinu herní doby jsem trávil v hlavním příběhu. Kromě několika miniher a arénových výzev se hráč dočká v ústředních hubech sérií vedlejších úkolů. Ty nestojí za moc a většinou jsou to jen primitivní fetch questy, ale nejsou nikterak otravné a dají alespoň hráči příležitost se zastavit, počumendovat po okolí, popř. si trochu dobrovolně zagrindit (zdravím Charllizeho tam hore). Jen toho vracení se v rámci subquestů do již projitých lokací např. skládky by nemuselo být tolik. A zase naopak mě trochu zamrzelo, že v horní, vizuálně daleko přitažlivější, steampunkově laděné části města hráč nestráví více času. Tam bych si klidně zagrindil dobrovolně. Naopak bych se v pohodě obešel bez všech těch výzev v arenách, ale holt hráči to asi u těchto her vyžadují.

Technologicky je úroveň grafiky trochu rozkolísaná. Někdy to vypadá jako hra z PS4 (hlavní příběhové huby) a někdy spíše jako z PS3 (některé dungeony, 2D pozadí). Jako celek žádný zázrak, ale stačí to. Stylizace je fajne. Modely postav, jak už jsem říkal, jsou parádní. Výkon na PS5 by ale s ohledem na vizuál mohl být lepší. Ani v režimu výkonu hra nejede vždycky úplně stabilně.

Pochválit musím také až na drobné výjimky soundtrack, který se fakt dobře poslouchá a udává hře specifický vibe. Vyvrcholení v podobě zpívaného medley složeného z ústředních skladeb u hezky zpracovaných závěrečných titulků výrazně umocnilo výsledný dojem z už tak nadupaného (byť poněkud šíleného) konce.

Byla to zajímavá a navzdory několika výtkám zábavná zkušenost. Na druhou část remaku zasazenou do tentokrát otevřeného prostředí se těším fest.

Pro: zábavné postavy, Tifa a Aerith <3, chytlavý soubojový systém, kvalita cutscén, zajímavý setting, podání příběhu, hudba, nepřekomplikovanost, není třeba grindit

Proti: roztříštěnost a občasná neúměrná natahovanost příběhu, občas fádní a až příliš statické prostředí, slabší vedlejší questy

+13

Firewatch

  • PS5 95
Po skoro 10 letech od vydání jsem se vrátil k tomuto walking simulátoru a ztrávil s ním pěkné dva večery. Hra mě hned úvodem vtáhla a já začal nasávat osudovou volbu Henryho útect od životních problému do přírody.

Hra má skvělý začátek, který míchá vizuální novelu, intro a základy hry do jedné směsy a díky tomu se vám chce pokračovat dále. Jako hlídač národního parku hned prvního dne narazí Henry na problémy, ale taky na fajn partačku Delilah, která ho naviguje do vysílačky, kam vyrazit a co řešit. Po prvním dnu a prvním úspěšně vyřešeném problému, se ale začíná odehrávat něco podivného - možná až mysteriozního.

Denní hikování parkem je uklidňující. Atmosféra, kterou se tu povedlo přenést je naprosto vtahující a příběh hlavního hrdiny dostatečně zajímavý. O to víc, když Vám samotnému je ke čtyřicítce a hrdinu více chápete. Bylo skvělé nemít na mapě žádné body zájmu, ale orientovat se jen podle kompasu. Příjemné bylo i poslouchat skvěle namluvené postavy a sledovat tak jejich vývoj v čase.

Za mě je tohle nejlepší walking simulátor.
+16

Uncharted 2: Among Thieves

  • PS5 80
Oproti prvému dielu výrazné zlepšenie. Po skúsenostiach s jednotkou sa mi do Uncharted 2 príliš nechcelo, ale napokon som Drakeovi dal šancu. Spočiatku ma to príliš nebavilo, pripadalo mi to v podstate rovnaké ako jednotka. Ale čím dlhšie som hral, tým viac som sa bavil. Postavy sú lepšie napísané a človek im nemá problém fandiť. V jednotke mi Nathan prišiel otravný, tu bol v pohode (ba dokonca aj sympatický!), sexy femme fatale Chloe tiež a potešil ma aj návrat Eleny.

Príbeh mi prišiel tiež kvalitnejší, hoci je to (zámerne) podobne preplácaná bejkovina ako minule. Bol však zrežírovanejší oveľa zručnejšie, dynamickejšie a nebál sa megalomanskej popcornovej akcie (páčili sa mi rôzne uhly kamery v niektorých akčných scénach).

Samozrejme, nič z toho nebolo ani trochu realistické a postavy by nič z toho, čo sa tu deje nemohli prežiť. Ale vyčítať to podobnej hre by bola podobná hlúposť, ako to, že podobné kúsky vo filme prežije Indiana Jones. Záporák je síce stereotypný, ale opäť: výrazne lepší a zapamätateľnejší než v jednotke. Hádaniek mohlo byť viac, ale zábavný gunplay to celkom kompenzoval. Cením pridanie stealthu, ten v jednotke citeľne chýbal. Zdalo sa mi tiež, že záporákom trochu stúpla AI, takže už nenabiehali pred hlaveň ako ovce na porážku a párkrát ma dokázali aj celkom potrápiť. Stále sú síce sem-tam grambľaví a dokážu sa odpáliť aj vlastným granátom, ale fuck it, zlepšenie bolo aj tu citeľné.

Stále mám síce trochu pocit, že gunplayu chýba väčší naturalizmus (napr. keď to porovnám s The Last of Us, kde som cítil váhu každého výstrelu), ale bavil ma viac než v jednotke. Zmienku si zaslúži aj príjemný grafický kabátik a zaujímavé prostredia. Celkovo ide o príjemnú, nenáročnú popcornovú jazdu, akýsi videoherný ekvivalent hollywoodskych dobrodružných filmov. Čakať nejaký komplexný príbeh či postavy, alebo nebodaj emócie, by bolo chybou. Toto je proste čistá oddychovka, pri ktorej človek vypne. A v tejto kategórii Uncharted 2 obstojí bez väčších problémov.
+8

The Sinking City

  • PS5 --
U svatýho Dagona, já si to fakt užil. Určeno spíše pro univerzálnější hráče, kteří se nezaleknou otravné akční složky, otevřeného světa, detektivní činnosti, relativně hlubokého lore a opakujících se mechanik. Je to low-budget slepenec všeho dohromady, v né úplně ideálním provedení.

Zdecimované město po povodni má svou uhrančivou atmosféru a všudypřítomná zkáza nabízí solidní postapo kulisy. Hlavní hrdina se propadá do šílenství a jeho podlité rudé oči naznačují, že mu ty noční směny moc neprospívají. Nebo má fakt děsivé noční můry.

Jakožto bývalý námořník (a vojenský potápěč) se ve skafandru vrhá do hlubin na krátké výlety po mořském dni, aby se v lineárních koridorech vyhýbal bublinkám a občas vyharpunoval nějakou dotěrnou rybku s chapadýlky. Ve čvachtajícím otevřeném Oakmontu si zase hraje s mapou a neustále hledá souřadnice dalšího místa k vyšetřování nebo destinace pro jeden z mnoha vedlejších úkolů. Kromě nočních můr, vidin a náchylnosti na mentální kolaps, má hrdina i nadpřirozené schopnosti, co mu pomáhají provádět detektivní činnost.

Zamořené oblasti ve městě mají nekonečně se spawnující příšery a jsou spojené většinou s nějakým vedlejším úkolem. V rámci hlavního příběhu není jejich návštěva povinná, ale soubojům se zmutovanými monstry se ani tak nejde úplně vyhnout. Naštěstí se v popelnicích spawnuje i harampádí, pro krafting munice, výbušnin a lékárniček. Vyrábění věcí za pochodu, z nesmyslných surovin, je tady docela běžná kratochvíle.

Autoři sice město otevřeli k volnému prozkoumávání, ale pohyb po něm je zmatečný. V zatopených částech je potřeba všudypřítomný motorový člun, se kterým často není vidět na cestu (tma, mlha) a občas jsem se s ním dokázal i solidně zašprajcovat. Všudypřítomný je i pocit dežaví z interiérů, které se opakují v různých variacích nebo jsou rovnou kompletně zkopírované. Řešení úkolů skáče po mapě sem tam a je znát, že ani samotní autoři nepočítali s tím, že by někdo nevyužíval "rychlé cestování". I průchod otevřeným světem má mít nějakou posloupnost, ale tady se na to nehraje.

Kvůli neosvojeným detektivním praktikám se mi podařilo zakysnout hned na začátku, pak už to ale (na nejnižší obtížnost) šlo relativně hladce. Hra příliš nevede za ručičku a na vyšších dvou obtížnostech dokonce ani neposkytuje nápovědy pro další postup, takže je určena jen pro ty největší šerloky - např. máte text a musí vás napadnout si zajít do kartotéky policie vyhledat adresu podezřelého. A nad tím vyhledáváním je taky potřeba se trochu zamyslet. Takže hodně štěstí.

Volby v příběhu nemají vliv na zakončení a příklon k jedné nebo druhé postavě byl často výběrem mezi dvěma zly nebo mezi pomstou a přirozenou spravedlností. O třech různých koncích se rozhoduje až v samotném finále, což pro mě bylo mírným zklamáním. Přesto mě příběhovno, inspirované Lovecraftem, neskutečně chytlo a to vlastně nejsem žádný fanda. Nebo jsem?

Hodnocení: ✰✰✰
Herní doba: 35hod

Remastered verze:

První hodinu jsem odehrál ještě v původní verzi (PS5) poměrně nedávno a poté plynule navázal Remastered verzí. Sépiově rozpitý obraz nahradily textury s vyšším rozlišením a ostrostí, Unreal Engine vylepšil hlavně nasvětlení a zvýšený byl i počet objektů (např. nábytek v místech, které předtím byly prázdné). Autoři údajně zapracovali i na chování NPC ve městě, zkrátili nahrávací časy nebo lépe vybalancovali souboje. V některých místech mi ale přišla hra až příliš tmavá, hlavně při přejezdech na člunu. Cutscény zůstaly prakticky stejné. Celkově fajn update, hlavně pro majitele původní hry, kteří ho mají zdarma.
+15

Metro Exodus - Sam's Story

  • PS5 85
Velmi podařené rozšíření. Zatímco The Two Colonels minimálně po stránce hratelnosti předvedlo prakticky to nejhorší v rámci série, Sam's Story snese srovnání naopak s tím nejlepším minimálně v kontextu základní hry. DLC přináší další otevřenou a vizuálně i herně zajímavou mapu. Arťom si spokojeně mlčí někde v brlohu a ke slovu se dostává sympatický amík Sam. Proč tímhle způsobem nemohli "rozmluvit" hlavního hrdinu v základní hře nepochopím. Sam toho taky moc nenavykládá a většinou se touláte nehostinnou pustinou sami (pokud teda zrovna neprobíhá pijatyka s Kapitánem). Bohatě to ale stačí k tomu, aby vám interakce mezi postavami nepřipadaly naprosto stupidní jako v Exodu samotném.

Po z části zatopených ruinách Vladivostoku se budete pohybovat v orezlé motorové kocábce. Míst k prozkoumání i mimo hlavní příběhovou linku je dostatek a DLC potěší slušnou herní dobou. Příběh i postavy se mi líbily, snad jen Kim byl vykreslen jen velmi zběžně a když jsem šel toho zmrda odpravit do věže, ani jsem si nevybavoval, jak vlastně vypadá. Po stránce hratelnosti je přídavek také příjemně pestrý. Nechybí i pár novinek a nový zmutovaný nepřítel v podobě obřího netopýra (a speciálního elektro-pavoučka). Měl jsem trochu obavu, že mě budou srát minová pole, ale naštěstí s tímto způsobem "zamořenými" oblastmi autoři šetřili. Přídavek obsahuje i dost akce a zejména v závěrečné pasáži si zastřílíte do syta. Třeba z některé ze dvou nových kvérů.

Stejně jako na základní hru se i na DLC moc hezky dívá. Párkrát jsem s radostí Sama posadil na moly prožrané křesílko a s výhledem na lehce nazelenalé vodní plochy si a zafoukal jednu z poschovávaných melodií na foukací harmoniku (samozřejmě nějakou pořádnou americkou odrhovačku). Jen bacha, aby to křeslo neleželo v zamořené oblasti. Filtrů do plynové masky ve světě Metra není nikdy nazbyt!

Hodnocení na DH v době dohrání: 81 %; 69. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: Nová pořádná mapa; poměrně pestrá hratelnost; opět hezká grafika a fajn atmosféra; hrst smysluplných novinek; Sam umí mluvit; herní doba

Proti: Po desítkách hodin jsem byl už hratelnosti trochu přežraný; nevýrazný záporák

+10

Lost Records: Bloom & Rage

  • PS5 50
Audiovizualní román ve slušivém kabátku Unreal Enginu, který doplňuje indie hudba neznámé kapely. Příběh čtyř outsiderek, které v devadesátkách objevují samy sebe, své přátelství a mystické okolí (hlavně krásné lesy) městečka Velvet Cove, se vypráví retrospektivně s pohledu hlavní postavy Swan. Ta se vrací do svého rodného města po 30 letech, abych se setkala se svými ztracenými kamarádkami. Hra je rozdělena do dvou částí.

Tape 1 hráče postupně uvádí do příběhu a snaží se nastavit atmosféru příběhu a doby. Celkově jsou první kroky příběhu a postupné objevovaní postav vtahující a zábavné. Swan má navíc svou kameru, kterou může krásné okolí natáčen a dostávat i více kontextu z příběhu. Postupem se ale hra stává více a více jen románem a herní vsuvky jsou nepodstatné.

Tape 2 se už snaží být více akční, více strhující, více emotivní. Ale selhává v podstatě ve všech směrech... Dokončení příbehových linek ztrácí tempo a pointy jsou spíše nezajímavé. Hlavní akční pasáž za mě byla úplně mimo a z pozice vykreslení postav prostě nedávala smysl... Zustala jen ta fajn hudba.
+4

Everybody's Gone to the Rapture

  • PS5 60
Everybody's Gone to the Rapture je jedna z těch her, kde jsem už nejspíše minul její dobu. Walking sim je relativně mladý žánr, který však za pár let prošel tak velkým vývojem, že jeho první zástupci často z dnešního pohledu nemají kromě potenciálně zajímavého příběhu oproti svým nástupcům už moc co nabídnout. A to je hned dvojí problém této hry. Nejenže to je celkem unavující hra, ale on i ten příběh je tu vyprávěn dost nevýrazně a nudně.

A to říkám jako někdo, kdo má dobré walking simulatory fakt v oblibě. Už se asi budu opakovat, ale opravdu neznám ohranější prvek tohoto subžánru než když hráč chodí systematicky od jednoho aktivního místa k druhému a poslouchá jakési mlhavé duchy, ozvěny nebo hologramy. Jasně, má to ušetřit peníze a čas, ale je to prostě nuda. Druhý problém, a ten je za mě ještě významnější, je nezáživné podání děje skrze nevýrazné dialogy. Celá hratelnost stojí na tom, že hráč v mírně otevřeném leč statickém prostředí (zoufale pomalu) chodí za levitujícím orbem - od rádia k rádiu, od telefonu k telefonu, od světýlka ke světýlku a poslouchá dialogy o nezajímavých problémech nezajímavých postav. Je to k uzoufání pomalé a stereotypní. Na pozadí toho všeho se však odvíjí naopak velice zajímavá záhada a to jest, proč všichni z minuty na minutu zmizeli z povrchu zemského. Je totiž horký letní den. Na šňůrách visí čisté prádlo, v kostele stále hoří svíčky, na prostřených stolech stále ještě doutná žhavý oběd. A vzduchem se nesou tajemné ozvěny lidí, kteří tu ještě před chvílí byli a nyní už nejsou. A právě tahle atmosférická zápletka ve spojení s pěknou grafikou malebné britské vesničky, creepy nazvučením a krásnou hudbou Jessicy Curry je to, co mě u hry udrželo až do konce.

Konce, kde do sebe řada věcí nakonec dost slušně zapadla a konce, u kterého nakonec musím pokývat hlavou nad tím, že to měli tvůrci na papíře velice slušně vymýšlené. Pro podobné sci-fi zápletky s filozofickým přesahem mám slabost. Ale prostě... to podání.

Pro: ústřední záhada, ozvučení, Jessica Curry, filozofický přesah a pointa

Proti: nezáživné podání, statičnost, úděsně pomalá chůze v roztahaném prostředí

+18

McPixel 3

  • PS5 70
McPixel je taková fajn blbina. Určitě nebude po chuti každému a sám si vzpomínám, jak jsem se u prvního dílu pustil v diskusi na Steamu do křížku přímo s autorem slovutným Sosem Sosowskim (a pak se mu časem omluvil, že jeho hra zase taková srajda není). Třetí díl (druhý podobně jako v případě Goat Simulator 3 nikdy nevznikl) se mi líbil rozhodně víc a v kratších seancích cca kolem hodinky dokáže hra mozek skvěle vypnout.

Se hrou podobného ražení jsem se asi vyjma přímého předchůdce nikdy nesetkal. Na obrazovce nemilosrdně ubíhá různě dlouhý časový limit, během kterého v jednoduché grafice musíte "Zachránit den". Většinou jde o to, vypořádat se s bombou, někdy to však může být blížící se meteorit, obří sněhová koule či spousta dalších bizarností. Byť k zdárnému pokoření kratičké úrovně vede většinou jen jedna cesta, ta správná zábava spočívá ve zkoušení co možná nejvíce interakcí na obrazovce.

Gagy nejsou vždy úplně vtipné a dost často se sází na naprosto primitivní humor. Třeba nutnost něco pochcat, či jinou postavu nakopnout se ve hře objevuje velmi často, rozhodně však nechybí i rafinovanější (a řádně pošahané) interakce. Úrovní je něco přes stovku a pestrost situací je úctyhodná. Občas se ke slovu dostane i jednoduchá minihra. Utkvěla třeba variace na žánr Tower Defense, kdy se praskání bublin snažíte zabránit gigantickému prdu před chuděrou babičkou.

Grafika je jednoduchá, ale naprosto funkční. Stejně tak je zatraceně návykových těch pár melodií, co hra obsahuje. McPixel tři i při zevrubném prozkoumávání všeho nezabere ani deset hodin. Hraní je navíc vhodné si rozkouskovat a pokud se tomuhle šílenství věnujete více než třeba hodinku a půl v kuse, začíná primitivní hratelnost ztrácet dech. Přesto nemám problém McPixel 3 doporučit. Je to prima prkotina narvaná až po okraj naprostým bizárem. Těch pár desetikorun můžete utratit daleko hůř.

Hodnocení na DH v době dohrání: 83 %; 3. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Unikátní hratelnost; spousta příjemně bizarního obsahu; v kratších seancích fajn oddych; minihry

Proti: Humor je často vážně dost primitivní; některé typy interakcí se často opakují; volný "průzkum" města moc zábavný není

+6

Lost Records: Bloom & Rage

  • PS5 60
Vývojáři z Dontnod nám v Lost Records přinášejí další „young adult“ příběh, kterým se marně snaží navázat na svůj zatím jediný opravdu úspěšný projekt Life is Strange. Tematicky tu máme čtveřici nepříliš oblíbených puberťaček a jejich prožití letních prázdnin. První polovina děje se soustředí na jejich seznámení a založení punkové kapely, zatímco druhá nabízí drama s nádechem mystery. Vše je navíc, možná trochu zbytečně, vyprávěno retrospektivně.

Popravdě, celé vaše vnímání hry bude založeno na tom, jak moc si hrdinky (ne)oblíbíte. Za sebe napíšu, že v zásadě jediná z nich, která mi vadila byla protagonistka Swann. Na roli zakřiknuté asociální baculky o ní hráč dostane příliš málo informací a výsledkem toho mě většinou prostě štvala. I ty mysteriózní prvky dojem spíš kazí a nejednou mi přišly vyloženě rušící a úplně zabíjí jakýkoli pokus o emociální závěr.

Vůbec by mě zajímalo, jaký mělo LR původní koncept. Výsledný produkt totiž nejednou působí jako kostra něčeho podstatně zajímavějšího. Třeba na to, jak málo postav se zde vyskytuje (vlastně šest) jsou jejich motivace a historie zpracovány dost vágně. Podobně i lokací je zoufale málo a celá hratelnost vlastně spočívá v natáčení záběrů na videokameru a tím i sbírání collectibles. Dva jakési pokusy o puzzly zase působí značně nahodile.

Pochválit musím audiovizuální zpracování. Hudba je určitě nejlepší složkou hry. Citlivě doplňuje povedenou atmosféru a obecně filmové zpracování tvůrci prostě umí. Tím víc zamrzí celková nedopečenost a úspornost v mnoha ohledech. Věřím totiž, že Lost Records mělo původně být mnohem lepším dílem, jehož občasné náznaky lze zahlédnout.
+13

Metro Exodus - The Two Colonels

  • PS5 70
Zdejší lehce rozpačité hodnocení chápu. The Two Colonels se věnuje zjevné mezeře ve vyprávění v rámci poslední kapitoly původní The Dead City, která je však paradoxně asi nejslabší částí hry. I když mne tak osud plukovníka Khlebnikova nějak dvakrát nezajímal, nakonec se DLC co do vyprávění předvedlo poměrně zdatně. Během cca dvou až tří hodin hratelnosti si retrospektivně projdeme poslední měsíce života obyvatel v novosibirském metru. Zpracované to není špatně a původní mezera se poměrně jasně doplní.

Bohužel dost pokulhává hratelnost. Pomineme-li neakční vyprávěcí sekvence, "zastřílíme" si za Khlebnikova snad jen třikrát. Úvodní pasáž, kdy se plukovník vydává za pomoci plamenometu vypálit všudypřítomný sliz, je po stránce hratelnosti strašná a patří k vůbec tomu nejhoršímu, co nám série doposud nabídla. Špatnému zážitku dost dopomohl i fakt, že mi nejspíše vinou bugu plamenomet přestával nesmyslně fungovat. Vždy po vyléčení jsem musel přebít, jinak plameny prostě nešlehaly. Zpočátku nevylepšenému plamenometu navíc neustále klesá tlak a po pár fouknutích je opět nutno pumpovat. No paráda. Druhá pasáž s plameňákem je naštěstí přeci jen povedenější a škvaření mutantů určité potěšení hráči nabízí.

Kratší délka DLC mi v tomhle případě nevadila. Jednak má být Metro Exodus - Sam's Story podstatně delší (a údajně i povedenější) a z původní hry jsem byl metra již přeci jen trochu přežraný.

Hodnocení na DH v době dohrání: 68 %; 68. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: Poměrně smysluplně odvyprávěno; Khlebnikov na rozdíl od Arťoma alespoň mluví

Proti: Slabá hratelnost zejména v první pasáži s vypalováním slizu; plamenomet nefunguje jak má; když DLC vynecháte, o nic zásadního vážně nepřijdete

+14

The Last of Us Part II

  • PS5 85
Uffff no hodně se ve mně pere to hodnocení, ještě ve dvou třetinách hry jsem asi byl někde na 95%. Ale k tomu až dál.
V průběhu hraní se na tom jen těžko hledalo něco negativního. Tahle hra je technologicky a vizuálně jedna z nejlepších, co jsem kdy viděl. Vypadá a hraje se líp, než většina her, které vznikají i letos. Je to zážitek s perfektním soubojovým systémem, obrovskou výpravou, skvělými hereckými výkony, zajímavými vedlejšími postavami.

Problém mám ale s příběhem. A to jsem teda do hry šel s velmi otevřenou myslí a byl jsem si docela jistý, že ten hate co se na hru snesl se mě týkat nebude a já budu ten co tam bude určitě každý rozhodnutí autorů podporovat. Hate k tomu žádný necítím, ale spíš z celkovýho vyznění hry cítím úplný prázdno. Bez nějakých větších spoilerů - první dejme tomu půlka až dvě třetiny hry jsou za mě úplně v pohodě, tam mi vůbec nevadí věci, co se tam stanou a postavy, za který hrajeme. Problém mám se závěrem, což je složitý udělat bez spoilerů, takže jen pro ty, co už to hráli: Jsem naprosto v pohodě s tím, že dobrou třetinu hry hrajeme za Abby, byla to zajímavá část hry, objevilo se tam několik fakt zajímavých postav a bylo zajímavý vidět celou skupinu WLF. Co mě sere, že až se teda úplně zlomená Ellie dostane potom, co tam teda jen tak tak přežije souboj s Abby - do kterýho sem se taky musel nutit, protože prostě to, že sem viděl příběh Abby ve mně rozhodně nezanechalo to, že bych měl chuť s ní teď jít zlikvidovat Ellie - do spokojenýho místa na tu farmu - a kde jsem si říkal, no bylo to docela krutý, ale aspoň mají svoje happily ever after a jsem s tím vlastně spokojenej. - Tak po tomhle se vydá kvůli jedný noční můře - který bohužel určitě bude mít do konce života ať už Abby žije nebo ne - tak vyrazí na křížovou výpravu, která stejně skončí tím, že v podstatě naopak zachrání Abby, nechá ji jít a my se musíme dívat na úplně zničenou naši oblíbenou postavu, která skončí nešťastná a úplně sama. Zkrátka přijde mi to debilní a u mě to zůstalo nepochopeno.

No nepsal se mi ten komentář vůbec dobře a myslel jsem si, že se tu budu na několika tisících znacích rozplývat a v podstatě bych z většiny hry i mohl. Ty herní mechaniky, zážitek ze soubojů, perfektní cutscény na úrovni hollywoodskejch filmů, to tam všechno je a dívá se na to a hraje se to skvěle.. Ale i když jsem si nechal pár dní na to, aby se mi vyřešení příběhu Ellie trochu rozleželo, pořád cítím pachuť a bohužel na rozdíl od jedničky si nemyslím, že si dvojku dám někdy znovu, protože to zkrátka prožít znovu nechci, na druhou stranu tomu dát míň asi nemůžu, protože prvních 20 hodin jsem se naprosto královsky bavil.

Pro: vizuální zpracování, hudba, zvuky, postavy, herní mechaniky, prostředí

Proti: pro mě neakceptovatelný vyznění příběhu, negativní emoce z dohrání hry

+12

Days Gone

  • PS5 85
Já tak strašně chtěl dát vyšší hodnocení. Hraju to i podruhé (nyní 95% příběhu za mnou), ale já prostě nemůžu. Pěkně popořadě ale. DG je další exkluzivitou pro majitelé konzolí PS. Na PC si hru taky zahrajete, ale konzole X mají smůlu. A mají ji opravdu?
Ve hře se zmocníte bývalého vojáka Deacona St. Johna (jednoznačně nejotravnější jméno v historii her :-) ), kterého se snažíte udržet naživu i s jeho parťákem ve světě postihnuté nákazou, kde se lidé, zvířata (i vrány) mění v krvelačné "kámoše". Pro lidské nepřátele se nabízí slovo zombies, ale ve hře je nazvali Freakers. Stejně jako ostatní druhy nepřátel, jsou velice rychlí a souboj s více než dvěma představuje už docela nemalý problém. Děj hry pak pokračuje nikterak originálním způsobem. Vše ale vynahrazuje svět Oregonu, který je ztvárněn opravdu perfektně. Je velice komplexní a míst k prozkoumání je snad tisíce. Na Vaši cestě Vás kromě nakažených bude čekat taky problém ve formě řekněme frakcí, kteří bojují sami za sebe. Jsou to nepřátelské tábory plné zločinců nebo třeba tzv. RIPerů, kteří jsou jakýmsi živoucím ekvivalentem Freakerů. Ne že by Vám chtěli vykousat vaše mateřská znaménka z krku, ale jejich vzhled a obecně chování spočívá v tom, že Freakery uctívají. Obecně je seznam nepřátel opravdu velký. V průběhu hry se podíváte taky do přátelských táborů, pro které se vyplatí splnit nějaký ten úkol. Odměnou vám budou kredity, které můžete utratit za zbraně nebo vylepšení motorky. Tady bych poradil okamžitý upgrade palivové nádrže. Základní kapacita je až směšně malá a doplňování paliva se stane tak trochu otravnou nutnosti, než nějakým super survival prvkem. Hra odsýpá, baví a dokonce se i děj dostane do obrátek a začne se solidně zamotávat.

Grafika je opravdu krásná. Jak na původní, tak remasterované verzi samozřejmě. Rozdíl oproti oběma ale není tak zásadní, jak by se mohlo s názvem Remastered zdát. Nasvícení je lepší, ale modely postav, Freakerů nebo třeba model poškození je pro mě subjektivně totožný. Co se nezměnilo jsou ale technické nedostatky. Ty mě mnohokrát vysloveně vytáčely do nepříčetnosti. Střelba NPC přes zeď, kdy kouká hlaveň zbraně, zaseknutí motorky při útěku o malou větev atd atd. Pokud zabití nepřátelé, zejména pak hordy freakers, leží na sobe, tak vlastně ani neleží, ale někteří třeba stojí nebo jsou v různých krkolomných pozicích. Je to taková kaňka na jinak fantastickém vizuálu. Každopádně by technický stav chtěl nějakou tu hodinku na vyšperkování navíc. Nahrávací časy jsou na můj vkus taky někdy docela dlouhé, ale při tom množství obsahu se to asi dá pochopit.
Ve hře je samozřejmě dostupný crafting. Vyrábíte si vše od upgradů na tupé zbraně, až po různé druhy granátů, lékáren, drog, které Vám pomáhají udržet výdrž apod. Zbraní je obecně celá řada a každý si najde tu svou.

Co mi tedy vadí? Je to technická stránka, která mě v mnoha případech vyloženě štvala. Myslím, že by AAA měl v tomto ohledu vypadat trochu lépe. Doplňování paliva a s tím spojená nesmyslná spotřeba motorky, nevyvážená obtížnost - Na cestě potkáte past, spadnete z motorky, střílí na vás sniper, skočí po vás banda freakerů a k tomu ještě číhá rozzuřený vlk. Výsledkem je smrt v řádech jednotek sekund. Obtížnost totiž není nikterak velká, ale místy se ze situace jde dostat opravdu jen horko těžko nebo spíš vůbec. AI NPC postav taky není úplně závratná a mnohdy se ukrývají tak, že se člověk spíš směje, co vlastně mělo být úmyslem.

Myslím, že bych nějaká negativa ještě našel, ale asi nechci. Nechci totiž, ať to vypadá, že je DG odfláknutá hra nebo, že za hraní nestojí. To totiž není vůbec pravda. Solidní herní doba, perfektní vizuál včetně zvuků, otevřený svět Oregonu a příběh, který se postupně hezky otevře. Nejen tohle všechno je opravdu důvod, proč hru hrát a proč je rozhodně škoda, že si ji nemohou užít majitelé konzolí X.
Na závěr ještě dodám jednu silnou stránku hry a to jsou tzv. hordy. Stovky a stovky freakerů se řítí na vás. Jsou rychlí a samopalem je rozhodně nezastavíte. :-) To je perfektní nápad, který žádná jiná podobná hra nenabízí.

Suma sumárum - desítky hodin v Oregonu rozhodně nudit nebudou a přes některé nedostatky se opravdu jedná o výborný titul.

EDIT 21.5.2025 - po pár hodinách hraní přidávám ještě zasloužených 5%.

Pro: grafika, atmosféra, příběh, komplexnost prostředí

Proti: technické problémy, AI nepřátel

+11

LEGO Builder's Journey

  • PS5 65
Příjemný absolutně nenáročný relaxační kousek. To je ale tak všechno. Herní doba s bídou přesáhne dvě hodiny a ani na tak skromném prostoru hra úplně neohromí. 

Hru jsem pořídil za nějakých 120 kaček a po dohrání mi to přijde vlastně pořád celkem drahé. Za normální cenu kolem šesti kil je to pak absolutní nesmysl. LEGO Builder's Journey vás ničím vyloženě nenadchne a nepřináší žádný geniální herní mechanismus, který by jí pomohl razantně navýšit poměr cena:výkon.

Hezky se na hru kouká, příjemně se u ní odpočívá. Zásek prakticky nehrozí, nepříjemné jsou snad jen sporadické chvíle v úrovních, kde je nejprve nutné najít zdroj světla. Úrovní je ke čtyřicítce, což možná nepůsobí jako málo, některé jsou ale vážně kratičké a během pár jednoduchých interakcí je hotovo. Herní principy jsou jednoduché – převážně jde o to postavit cestu panáčkovi z kostek LEGA v rámci poměrně malé úrovně, která respektuje jeho omezené možnosti pohybu. Mechaniky hry se během nedlouhé cesty párkrát lehce promění, ale opět platí, že nikdy hra nepřijde s ničím zcela neotřelým. Hra vás nikdy nenechá z kostek LEGA stavět nic ambiciózního (dokonce ani v poměrně chudém CREATIVE Módu), většinou jde jen o jednoduché mostky, či krkolomné stavby o několika málo kostkách.

Jako mobilní hříčka za pár korun či v dobře nastaveném F2P režimu? Určitě fajn. Regulérní hra za šest kil? To fakt ne.

Hodnocení na DH v době dohrání: 65 %; 9. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Hezká grafika; příjemná nenáročná hratelnost

Proti: Velmi krátké; ani při malém rozsahu nedokáže hra úplně nadchnout; neadekvátní cena

+3

The First Berserker: Khazan

  • PS5 100
Bossovia s masívnym HP a reflexy prechádzajúce skúškou ohňom, kedy jedna chybička môže prehrať celý bossfight. Nebudeme si nič nahovárať, táto hra je naozaj brutálna. Ale zároveň je absolútne parádna! Náhoda tomu chcela, že som si krátko po sebe zahral hneď dve vynikajúce souls-like hry. Black Myth: Wukong a práve Khazana. A hoci som ako najlepšiu souls-like hru označil Black Myth: Wukong, teraz svoj záver musím prehodnotiť. Khazan je totiž lepší, a to o celkom dosť. Dokonca by som príliš neváhal porovnať ho rovno s majstrovskými dielami od FromSoftware.

Súbojový systém je totiž abolútne "mňam, dopíči". Je rýchly, rytmický, návykový, adrenalínový a hlavne: vyladený a fér. Čo je niečo, s čím majú ostatné souls-like hry problémy (napr. v prípade Lies of P mi nedopečený súboják otrávil celú hru). Bossovia sú fantasticki a dajú hráčovi poriadne zabrať. Súboje sú relatívne dlhé a tuhé. Ale sú fér, bossovia svoje útoky signalizujú prehľadne, napriek tomu si však zachovávajú náročnosť. Čo sa týka obtiažnosti, hra si môže smelo podať ruku s FromSoft dielami. Podobne ako v Sekiro, aj v Khazanovi ide hlavne o odrážanie/vykrývanie úderov (niekedy kombinované s dodgovaním), rozbitie nepriateľovho postoja a následné zasadenie comba. Dôležitá poznámka: ak sa vám to podarí, nepriateľa tým nezabijete, len mu uberiete trochu viac HP.

Vyložene jednoduchý boss sa v hre asi nenachádza. Dobre, aby som nekecal... nepovinní bossovia v side misiách sú viac-menej oddychovkou. Ale tí hlavní, tí sú brutálni. Avšak, sú tu predsa len isté možnosti, ako si boj uľahčiť. V prvom rade je možné si povolať NPC posilu (ktorá je spočiatku slabučká, ale dá sa vylepšiť), prípadne zmeniť obtiažnosť na easy. Pôvodne ste po zmene obtiažnosti už nemohli prepnúť späť na normal, ale autori to opravili v nedávnom patchi. Oproti normal módu je easy odlišný jedine v tom, že vám nepriatelia dávajú menšiu damage, inak je všetko rovnaké. Takže o výzvu neprídete, len si doprajete menšiu výhodu. Avšak, keď som si easy mód sám vyskúšal, prišiel mi až príliš jednoduchý. Ale možno to bolo tým, že som už mal mechaniky hry zažraté do podvedomia.

Napokon som teda hru dohral na normal (a bez summonov), hoci najmä pri záverečnom bossovi (ktorý je naozaj hardcore) ma to veru lákalo prepnúť na easy. Úplne teda chápem každého, kto tak urobí. Výhodou však je, že po každom pokuse zdolať bossa dostanete lacrimu (tunajšiu obdobu duší). Jej výška sa odvíja podľa toho, ako dobre sa vám v bossfighte darilo. Čím viac HP dáte bossákovi dole, tým viac skúseností dostanete. Elegantné riešenie, vďaka ktorému odpadá zdĺhavé farmenie a hráč má navyše pocit, že sa stále posúva. Platí to však len pre bossov, v bežných misiách si budete musieť pre lacrimu po respawne dobehnúť sami.

Farmenie v hre síce prítomné je, avšak pozor! Týka sa hlavne bossov! Keď ich totiž porazíte, môžete sa s nimi stretnúť znova a znova a získať od nich nové predmety či výzbroj. Super nápad a niečo podobné by som rád videl aj v hrách od FromSoftu. Rovnako body v strome schopností môžete ľubovoľne presúvať a viac experimentovať. Pochváliť musím aj cool grafiku v anime štýle a tentokrát aj zrozumiteľný príbeh (ktorý síce nie je nijako zvlášť originálny, ale pre podobnú hru bohato postačuje), skvelé zvuky, dabing aj hudbu. Hra ponúka aj pomerne veľa obsahu. Tvorcovia hovorili o cca 80 hodinách, How Long to Beat hlási nejakých 50 hodín (hlavný príbeh + side misie). Ja som s hrou však strávil viac ako 100 hodín (áno, zomieral som často). Čo je však podstatnejšie: vôbec ma nezačala nudiť, naopak, bavila ma až do konca!

Predsa len je tu ale pár chybičiek. Tak napríklad sa priamo v teréne nemôžete teleportovať medzi jednotlivými checkpointmi. Musíte sa vždy vrátiť do hlavného hubu, kde máte k dispozícii mapu. Je to trochu otravné, ale dá sa na to zvyknúť. Tiež by som prijal možnosť vrátiť sa k najbližšiemu checkpointu priamo "z terénu" (niečo na spôsob homeward bone z Dark Souls). Tvorcovia ale tieto veci prisľúbili napraviť v updatoch, takže ak budete hrať neskôr, zrejme sa už budete môcť teleportovať voľne.

Niekomu tiež môže prekážať, že čo sa týka lokácií, tak sa Khazan drží celkom pri zemi. Asi zo žiadnej lokality nepadne sánka, hoci sú urobené pekne a prehľadne (level design je o dve úrovne napred pred Wukongom) a ide skôr o klasické miesta (hory, horiace mesto, jaskyne, podzemné šachty...). Žiadne majestátne scenérie typu Anor Londo nečakajte. Mne osobne to príliš neprekážalo, ale aj tak je to trochu škoda, pretože tvorcovia by na to schopnosti mali. Chápem ale, že ich možno tlačil skromnejší rozpočet. Čo mi ale trochu vadilo, bolo nadužívanie status efektov. Takže skoro každý boss nejaký má (elektrina, oheň, chaos, jed, však to poznáte). Bolo to trochu repetitívne. A veční kverulanti by, pravdaže, mohli povedať, že hra do žánru vlastne nič nové neprináša.

Vadí to? Mne teda vôbec! Khazan mi totiž ako celok absolútne sadol a ja som sa na ňom stal závislým ako svojho času na Bloodborne, Dark Souls či Sekiro. Dostával som na prdel, nadával som, hovoril som si "dobre, už len jeden pokus a vypnem to" a po smrti som neodolal a musel zo skúsiť znova. A znova. A znova. Presne tak, ako to v týchto hrách má byť.

Pro: grafika, dabing, hudba, súboje, bossovia, náročnosť

Proti: len drobnosti

+6

Assassin’s Creed Odyssey - Legacy of the First Blade: Hunted

  • PC --
  • PS4 70
  • PS5 70
Legacy of the First Blade má asi nejblíže ke klasickému Assassin's Creed zážitku z toho všeho, co může Assassin's Creed: Odyssey nabídnout. Rozšíření jde však tak trochu proti principům základní, a tak to, jak moc si jej užijete, bude dosti záviset na vašem vztahu k samotnému Odyssey.

V první kapitole zavítáte za Kassandru (případně Alexia, pokud jste si nezvolili canon postavu) do Makedonie, kterou sužuje nová hrozba – tajemný Řád prastarých (v budoucnu známí jako Templáři), okolo čehož se v podstatě točí jak hlavní linka, tak vedlejší úkoly. Díky tomu je příběh více sousředěný okolo jednoho tématu, což je v kotrastu se základní hrou, kde i hlavní příběh měl více rozcházejících se linek.

Zároveň zde však výrazně ubyly možnosti voleb v dialozích, což může pro některé hráče být nagativum, já osobně však tuto změnu spíše schvaluji. V základní hře mi totiž přišlo, že jsou tam dialogové možnosti často dány jenom proto, aby tam byly. „Velká RPG jako třetí Zaklínač přece mají dialogové možnosti a lidé mají Zaklínače rádi, proč to nedat i do Assassin's Creed?“ Mně osobně lineární příběh k AC však sedí výrazně víc, a to vlastně už jenom z toho principu, jak by měl fungovat Animus. Zde je však místy problém v samotném psaní. Hra vás například podprahově nutí pozezřívat Daria, že vám lže. To ale moc nefunguje jak na zaryté fanoušky, tak na hráče, kteří hráli bonusový úkol za předobjednávku. Naopak sympatie k Natakovi vám hra celou dobu tak trochu vnucuje, aby si připravila půdu pro budoucí dějovou linku. I přesto vám ale v obou případech pak dá rozšíření možnost vybrat si, co nakonec Kassandra odpoví. Pokud ale půjdete proti tomu, co vám hra doposud podsouvala, stejně vás nakonec donutí hrát podle svých předem daných pravidel. Dalším příkladem zvláštního psaní mohou být výčitky od obětí, jejichž blízké jste ve hře údajně zabili, což zkátka vzhledem ke struktuře samotného Odyssey nesedí. Je to dobrý koncept, avšak ve špatnou dobu a asi i ve špatné hře. No a v neposlední řadě mi také moc nesedlo, jak jsou napsaní samotní Templáři.

Za zmínku na závěr stojí, že hra přináší také nové vybavení a jednu novou schopnost. V obou případech se jedná o poměrně užitečné možnosti, jak svůj build vylepšit.

První kapitola tohoto DLC by tak šla asi nejlépe označit slovem „fajn“. Šlo by to udělat lépe (a ten potenciál tam je vidět), na druhou stranu jsem vlastně spokojen. Není to lepší než ty nejlepší zápletky z Odyssey, je to ale výrazně lepší než nejhorší dějové linky, kterými nás základní hra zavalila.

Pro: příběh více sousředěný na jedno téma, méně „zbytečných“ dialogových možností, nové vybevení, nová schopnost

Proti: zvláštní psaní, falešný pocit možnosti příběh jakkoliv ovlivnit

+4

Metro Exodus

  • PS5 80
Potřetí do té samé řeky (ok, spíš tunelu) se mi i přes nesporné kvality jedničky i dvojky paradoxně moc nechtělo. Navíc se mi trochu hůře kousal fakt, že se Arťom ze stísněného moskevského podzemí vydal na výlet lokomotivou po povrchu zemském. Přišlo mi, že tím hra trochu ztrácí svoji unikátní tvář a rozhodnutí mě nenadchlo ani z hlediska příběhu a pozadí zdejšího "světa" (byť je pravda, že přečtené mám pouze první dvě knihy ze série... takže to klidně může být "kánon"). Po pár hodinách se naštěstí pocit ze hry výrazně zlepšil a kvalitou se hra svým předchůdcům prakticky vyrovná.

Venkovních lokací není tolik, ale jsou rozsáhlé, rozmanité a zajímavé. Hra Vás naštěstí občas zavře i do nějakého toho bunkru či spletitého komplexu, takže rozhodně neplatí, že Metro je teď třeba celé odstřílet v polootevřených plání Ruska. Na nich už většinou není nezbytná maska, byť ikonického soptění přes filtry si i tak užijete dosyta. Ve svých otevřenějších pasážích Metro silně evokuje sérii S.T.A.L.K.E.R. Ke ztrátě identity však nakonec naštěstí nedošlo. Hratelnost je tak opět velmi povedená. Základ zůstal stejný, přibylo pár novinek v podobě rozsáhlejší správy zbraní a poměrně jednoduchého crafting systému. Zpočátku se mi hra moc dobře neovládala, ale to je jen o zvyku. Pocit ze střelby opět parádní a štěkavé zvuky rezavých zbraní si zaslouží jedničku. O něco horší známku by si odnesl dabing, minimálně ten anglický, který místy tahal za uši.

Moc mě hra nebavila ve chvíli, kdy se jala delší časové úseky vyprávět. Námět je zajímavý, scénář řekněme nekonzistentní, ale na "střílečku" rozhodně v pohodě. Až u třetího dílu mi však přišlo již regulérně stupidní, že hlavní hrdina nemluví. Hra je tak plná groteskních scén, kdy postavy k hlavnímu hrdinovi promlouvají (či se ho dokonce na něco ptají) a ten prostě jen jako kus retarda kouká před sebe. Hlavně, že mezi kapitolami Arťom hráči vesele vypráví, co bylo a co ho teď čeká. V Exodu toto rozhodnutí už vyloženě bije do očí a nulová interaktivita v poměrně četných rozhovorech mi tentokrát trochu vadila. Způsob vyprávění trochu házel klacky pod nohy příběhu i jinak poměrně zajímavým a sympatickým postavám (až na Plukovníka, ten mě sral konzistentně až do konce).

Možná na tom nese zásluhu i nový monitor, ale teď již pár let starý Exodus vypadá opravdu hezky. Zejména rozsáhlé venkovní oblasti jsou zpracovány parádně a výhledy jsou dech beroucí. Rozhodně bych pochválil i leveldesign po drtivou většinu hry. Slabší byla snad jen trochu utahaná poslední kapitola příběhu, kde je soubojů jen minimum, zvlášť když zohledníte požadavky jedné z trofejí.

Metro Exodus nabízí pár skutečně silných okamžiků a "výlet" do podzemního bunkru v hoře Yamantau budou slabší povahy možná rozdýchávat. Něco do sebe má však každá z lokací a dost se mi líbily pouštní pláně u vyschlého Kaspického moře, jež se ke slovu dostane kolem poloviny hry. Nutno podotknout, že v rámci série je Exodus bezesporu nejdelší.

Ač bych tak Exodus asi neoznačil za nejlepší díl trilogie, rozhodně za svými předchůdci nezaostává. Je možné, že potřetí prolézat stanice moskevského metra by již prostě nefungovalo a rozhodnutí autorů vzít Arťoma s kamarády na výlet dalo autorům potřebnou svobodu. Stále hodně povědomá hra tak přináší dost nového na to, aby si hráč opět užil kus parádní zábavy.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 10. Crash: Dohraj hru, ve které narazíš na havarované letadlo, popř. v ní dojde k hráčem nezaviněné havárii letadla. – Hardcore varianta /V první otevřené mapě s názvem Taiga lze narazit na havarované civilní letadlo, jehož trosky je možné prozkoumat./

Hodnocení na DH v době dohrání: 82 %; 248. hodnotící;  fyzická kopie na disku

Pro: I přes otevřenější pojetí hry nakonec atmosféra netrpí; pocit ze střelby a zvuky; krásné lokace; solidní leveldesign; stále zajímavý postapokalyptický svět; Yamantau je silný kafe

Proti: Arťom opět nemluví, ale všichni mluví na něj; pár slabších pasáží; dabing (anglický)

+19

Assassin's Creed Shadows

  • PS5 80
Z oznámení dalšího velkého RPG ze série Assassin's Creed jsem popravdě moc radost neměl, a to zejména z toho důvodu, že jej měl na starost Ubisoft Quebec. Jak Syndicate, tak Odyssey jsou totiž v mém pomyslném žebříčku oblíbenosti na nižších příčkách. Nečekal jsem tedy, že tomu bude u Shadows jinak. Nakonec mě však feudální Japonsko v mnohém překvapilo.

V první řadě musím říct, že Japonsko nikdy nebylo mým vysněným zasazením. Nakonec si mě však hra svým prostředím a krásnou grafikou naprosto podmanila. Snad nikde jsem nepoužíval rychlé cestování tak zřídka, jako tomu je u Shadows. Hra vás navíc za projíždění světa odměňuje mnoha způsoby, a to jak menšími nádhonými aktivitami (kreslením zvířat, skrytými truhlami v okolí nebo možností záchrany civilistů, kteří vám na oplátku mohou nabídnout třeba informace o světě), tak monžností zaslechnutí rozhovoru, který na první dobrou může znít sice nevýznamně, většinou v sobě ale ukrývá nějakou informaci, jež vás může nasměrovat k jednomu z cílů, který byste jinak museli hledat zapomocí skautů. Svět díky tomu působí živě a organicky do té míry, ve které jsem to v žádné jiné Assassin's Creed hře neviděl.

Dalším pozitivem je hratelnost, která je pro mě jednou z nejlepších v sérii. Vývojáři si tentokrát dali opravdu záležet, aby hráči dostali plnohodnotný steath i combat. A přestože Naoe byla celou dobu prezentována jako ta stealth postava, zatímco Yasuke jako „one-man army“, své role si mohou do velké míry prohazovat. Combat i stealth za každou z postav však působí diametrálně odlišně. Když hrajete za Naoe, máte mít díky navrátivšímu se Eagle Visionu dokonalý přehled o svém okolí. Můžete tak plánovat. Yasuke Eagle Vision nemá, díky čemuž musíte více reagovat na nastávající situace. Jeho parkour je navíc do značné míry omezen a jeho pohyby jsou hlučnější. Pokud však svůj build zaměříte například více na luk, budete schopni zabít tři nepařátele stojící vedle sebe rychleji, než kterýkoliv z nich stihne zareagovat. V souboji je Yasuke naopak naprosto neohrožený a nedělá mu problém prosekat si cestu skrz celou pevnost. U Naoe je ale každá rána cítit, dává menší základní poškození a hráč se musí spolehnout více na svou zručnost. Při správné taktice a buildu je však právě Naoe ta, která tři osamocené napřátele může v boji zlikvidovat během mžiku oka. Dualita postav se projevuje i v příbehu, kde často dostanete mírně či více odlišný dialog na základě toho, za kterého z protagonistů jdete s určitou postavou mluvit. Často také nastane situace, kde se dialgu účastní Naoe i Yasuke. Je pak na vás, kdo s danou postavou bude mluvit (můžete se rozhodnout na základě minulosti postav, přístupu obou protagonistů, atd.). Jindy naopak nastane stiuace, kde si nějaká postava vyžádá konkrétně Yasukeho, nebo Naoe. Obě postavy jsou tak stejně důležité, záleží ale do jisté míře i na hráči, koho bude prioritizovat. Právě rozdíly v postavách ale ve výsledku přidávají zcela novou úroveň jak hratelnosti, tak znovuhratelnosti. 

Příběh samotný ve mě však po dohrání hry vyvoval spíše rozpolcené emoce. Prolog je perfektní, samotné dějové linky v jednotlivých lokacích také. Jako celek to však trochu skřípe. Opět to není ten klasický Assassin's Creed zážitek, který bych si přál. A teď opravdu nemyslím herní náplní. V průběhu příběhu totiž zjišťujete, že asasínský řád byl v Japonsku v podstatě vyvražděn. Neoe se tak postupně vydává ve šlépějích svých rodičů na cestě jej znovu vybudovat. Bohužel k tomu ale nemá žádného mentora, který by ji učil, jaké jsou myšlenky a principy řádu. Naoe tak používá skrytou čepel, vaše nová sekta používá asasínský znak, avšak chybí tam jakákoliv vazba. Naoe navíc ani nebojuje proti Templářů, ti jsou naopak napojeni na Yasukeho dějovou linku. Tomu všemu navíc nepomáhá ani závěr, který působí neukončeně. Je tu očividný teasing na budoucí obsah, já se ale nemohl ubránit pocitu, že jsem byl trochu zrazen. Jak je zkátka možné, že když to konečně začíná působit trochu jako Assassin's Creed, naskočí závěrečné titulky?

Mimo hlavní příběh hra samozřejmě nabízí nepřeberné množství vedlejších úkolů. Jsem rád, že se vrátila vyštřovací tabule z Mirage, působí zde ale bohužel hůře využitá. Velké množství úkolů vede k tomu, že dostanete novou skupinku cílů, které je potřeba zneškodnit. K některým z nich vede podpůrný úkol, jenž vám lépe specifikuje lokaci, ve které máte cíl hledat. Díky zábavné hratelnosti a občasným twistům nejsem vyloženě zklamán, dalo by se to ale určitě udělat lépe. Pozitivní pocit ve mě naopak vyvovaly vedlejší aktivity na mapě, které jsou poměrně různorodé. Po nějaké době se i ty sice začnou opakovat, rozhodně se však jedná o jeden z těch lepších příkladů v rámci série. Grind tu samozřejmě nechybí, avšak není tak masivní jako v Odyssey, ve výsledku je navíc poměrně zábavný (opět s odkazem na dobrou hratelnost).

Dalo by se toho samozřejmě napsat ještě spoustu. Podle mě jsem ale shrnul to nejpodstatnější, co mě na Shadows bavilo/mrzelo. Hru určitě mohu doporučit jak old school fanouškům, tak příznivcům morenějších dílů. Hratelně je to pradoxně takový kočkopes, který kombinuje to nejlepší, co jsme v sérii viděli. No a mně nezbývá než čekat, co nám v rámci dodatečného obsahu vývojáři ještě nadělí.

Pro: nádherné a živé Japonsko, zábavný stealth i combat, hratelnost za dvě postavy, jednotlivé příběhové linky, vyštřovací tabule

Proti: hlavní příběh, velké množství úkolů typu „zabij cíle“

+9

Croc: Legend of the Gobbos

  • PS5 70
Remaster oblíbené plošinovky z 90. let měl původně vyjít už na konci roku 2024, ale vývojáři vydání odložili asi o tři měsíce. Říkala jsem si, že si tedy počkám, že to bude aspoň stát za to. V dětství jsem u Croca strávila dlouhé hodiny, na remaster jsem se proto těšila. Byla jsem zvědavá na to, co přinese nového oproti původní hře. Změny ve vizuální stránce nejsou kdoví jak velké, i když je možnost si přepínat mezi novou a starou verzí a změna to určitě je, ovšem mám v hlavě srovnání s Crashem, který byl také označovaný jako remaster, ale dostalo se mu mnohem větší péče. Do hry přibyla Crockopedie a také vylepšené ovládání postavy, kdy lze opět nechat původní poněkud těkopádné ovládání. Změn tedy není mnoho, a proto si myslím, že zábava, kterou hra přináší, je z velké části postavena na nostalgii starých hráčů a nemá příliš potenciál oslovit nové, například dnešní děti.

Jde o typickou plošinovku, ve které je cílem doskákat na konec levelu. Croc postupně prochází čtyřmi (a pátým skrytým) ostrovy ve snaze osvobodit své vychovatele-kamarády Gobbose a porazit nepřátele nastrčené a proměněné finálním bossem Dantem. První lesní ostrov je vcelku jednoduchý, následuje zimní ostrov s ledovými plošinami a obtížnost se postupně zvyšuje. Ve třetím, pouštním, ostrově jsem téměř všechny levely musela několikrát opakovat. Čtvrtý ostrov představující hrad - velké sídlo Danteho, se mi líbil nejvíce, i když jsem občas nechápala, jak fungují některé herní mechaniky. Například houpající se sekery Croca zraňovaly i přesto, že v jejich těsné blízkosti vůbec nestál (a jak tak čtu zpětně opravný patch z půlky dubna, tak by tato kolize měla být opravena, včetně celého soundtracku, o kterém píšu níže). Myslím, že člověk neznající hru z dětství by měl s její obtížností mnohem větší problémy. Hodně věcí jsem si totiž pamatovala a například těžký level Panic at Platform Pete's Lair jsem přeskákala téměř bez vynaložení úsilí. Bossové jsou naopak velice primitivní a mechanismus boje je u všech na vlas stejný: počkat až se ve svém pochodování po aréně unaví a pak je bouchnout a třikrát zopakovat.

V celé hře hraje skvělá chytlavá hudba, která mění v jednotlivých ostrovech motiv a v rámci levelů se často střídá. Nejvíce mě nadchly rolničkové vánoční melodie zimního ostrova a tajemné tóny hradu. Mrzelo mě však, že nebyla použita všechna hudba z původního vydání a některé skladby byly vynechány.

Hra nabízí pěknou zábavu na pár hodin a pokud nejsou v blízkosti houpající se sekyry, tak se jedná i o vcelku relaxační záležitost.
+22

Indiana Jones and the Great Circle

  • PS5 90
Tak já se přidám k pozitivům. Musím říct, že je to fakt dobrá hra. Není nejlepší, to ani omylem, má svý mouchy, ale co se týče hratelnosti a pokud jste fandové značky Indiana, je to naprosto skvělý a opravdu má člověk pocit, že hraje za Indianu a ne jen počítačovou postavu.

Kdo zná filmy, tak ví, že se vyznačují humorem a zábavnými scénky. A tady to platí taky. Cutscény jsou pro mne jedny z nejlepších, které jsem kdy viděl. Jsou tak vtipný, že jsem se ne jednou u toho nasmál. Co se týče humoru ve hře, tak už to není tak slavný, zvláště když se některé věci opakují.

A dostáváme se k těm neduhům. Opakující se humor, hlášky a žádné nějaké vtipné scénky krom mlácení nácků vším co máte po ruce, bohužel přímo ve hře nenajdete. Další co mi vadilo, tak ten semi-open world. Prostě když se v některé lokaci někam vydáte kam nemáte, hra vás dál nepustí a máte jen určitý prostor. Tohle bylo celkem nudný a dost to ubíralo na tempu. A celkem mne to otravovalo.

Protože úkoly, které člověk dělal mimo hlavní náplň, byly prostě standartní vedlejšáky. Jediný, čím se to lišilo bylo, že jste museli najít vstup do kobky atd. Takže pořád tam byl ten nádech toho archeologa, ale jako to mne na zadek neposadilo. A taky jsem narazil na dost otravný bug, který mne nepustil dál, když jsem chtěl dělat jednu misi a musel jsem prvně udělat jinou misi a pak až tu osudnou.

Ale jinak je to fakt zábava. Herní doba je dost velká a už mi to ke konci přišlo i trochu moc. Ale zase jsem byl rád, že v tomhle fiktivním světě trávím tolik času. Příběh, postavy a záporáci jsou opravdu dobře napsaní a vše funguje jak má.

A co si budeme, mlátit nácky smetákem nebo čímkoli jiným je prostě zábava. Ozvučení úderů je na jedničku a pokud nevytáhnete zbraň, málo kdy ji na vás taky použijou, takže si bitek opravdu užijete spoustu.

Já fakt jsem po delší době nadšený a jsem rád, že existuje takový odkaz na Indianu. Nemám to s čím srovnávat, protože jsem starší kousky nehrál, ale po tomhle mám chuť to napravit. A Baker? tss nepoznáte, že to není Ford.

Pro: opravdu zábavná hra, vtipné cutscény, krásná grafika, Troy Baker, záporák, celkový styl vyprávění a zpracování od zvuků až po grafiku, můžete skoro cokoli použít jako zbraň

Proti: semi-open world který ubírá na tempu, otravnej bug, opakující se humor přímo ve hře, vedlejšáky jsou nezajímavé, konec je už trochu přehnaný

+10

Death Stranding

  • PS5 55
Death Stranding je výjimečná hra. Natolik výjimečná, že to je první hra, ke který napíšu komentář.  

(v komentu jsou i spoilery, byl jsem línej je zaškrtávat, tak případně číst asi až po dohrání)  

Premisa s doručováním zásilek ve mně příliš nadšení nevyvolala, asi proto mi hra ležela pět let ve skříni. Ale co se nestalo? Byla ohlášena dvojka a já si řekl, že bych si teda už mohl zahrát tu jedničku, abych pak dalším dílem mohl plynule pokračovat. To se ale nestane, protože až do konce života se budu vyhejbat všemu, co vyprodukuje Kodžima.

Z části je ta hra vážně dobrá. Chápu sice lidi, co jí po pár hodinách vypli, protože to byl pro ně jenom nudnej walking simulator, ale ono se to rozjede, člověk bude celkem mobilní, doručování začne odsýpat a odměny za každou doručenou zásilku budou poměrně hodnotný. Dokonce jsem si po čase začal plánovat trasy a přestal jsem dělat rovnou přímku z bodu A do bodu B, jak jsem zvyklej ze všech ostatních her. Když jsem na větrných pahorcích hor potkal kotvu, kterou tam nechal jiný hráč a díky níž jsem se mohl bezpečně dostat ze svahu, jelikož já už kotvu neměl, sakra, to byl vážně příjemný pocit. A celkově pokud jde o samotné doručování, boj s přírodou, i s těma blbýma VV, jo, tohle všechno je celkem v pohodě a dokonce snad i zábavný. Ještě tak osm hodin před koncem hry jsem si říkal, že to ohodnotím tak 80-85%, pokud se nestane nic zásadního. Jenomže ono se samozřejmě stalo.

Především je třeba říct, že těch posledních osm hodin bylo to, čemu se ve všech ostatních hrách říká "závěr" a trvá tak hodinu. Když mi asi potřetí jeden z těch hologramových jantarů, co máte kolem sebe, řekl, že tohle už je vážně poslední úkol, ať na to klidně vsadím svoje boty Bridges druhé úrovně, měl jsem co dělat, abych nestrčil jazyk do zásuvky. Takže pokud někdo tvrdí, že závěr je trochu natahovanej, je to jako kdyby říkal, že výlet Titanicem byla neuspokojivá dovolená. Ne, konec není natahovanej, je k...a nekonečnej, otravnej a frustrující.

Ke konci hry, kdy se už dostanete úplně na západ, se vám hra totálně vytlemí do ksichtu a s chabým vysvětlením (proč to nejde skrz Fragile) vám řekne, že si máte sbalit žebřík, kotvu a granát z vašich h...n a mazat zase zpátky na východ. Naštěstí to je jenom přes celou mapu, že jo? Tohle přece sebevědomý hry nedělají. Takhle trapně a uboze natahovat herní dobu sebevědomý hry nemají za potřebí. Ale co, cestou určo narazím na auto a budu tam hned, ne?

Tak to se z toho deliria rychle proberte. Po čase totiž zjistíte, že nejrychlejší způsob přesunu je pěšky, jelikož cokoli mobilního je absolutně nepoužitelný. "Auto mi sjíždí ze svahu, ale to je přeci normální", říkám si pro sebe."Proč mi to auto ale nesjíždí dolů ale do strany?". Protože jakmile sednete do něčeho pojízdnýho, přestanou fungovat veškerý fyzikální zákony a ani náhodou neřídíte nákladní automobil Bridges s dlouhým dojezdem, jak vám hra tvrdí, ale obdélník na kolečkách, jehož cílem je nejbližší roklina nebo vrchol nějaký hory, ze který by se mohl snést elegantněji než druhoválečná Štuka.

Což je vlastně příhodný, druhou světovou tu zažijete taky. A pokud se někdo na akčnější pasáže těšil, tak po jejich absolvování s pokorným úsměvem na rtech vezme za vděk, když bude moct zas nějakýmu troubovi spěšně doručit pizzu. Ne, střelba a pocit z ní je tragickej a než se z těhle flashbacků dostanete, musíte, a to je třeba zdůraznit, velmi charismatickýho a herecky neskutečně nadaného Madse zabít třikrát. Netřeba dodávat, že pokud chcípnete při třetím kole, jdete zpátky úplně od začátku, protože v průběhu nelze ukládat. Kodžima a jeho tým posílají lajk...

Je mi líto, vy ten lajk ale bohužel neuvidíte. Je totiž schovanej na čtvrtý obrazovce, kterou musíte proklikat při otevření terminálu. Jakmile totiž chcete přijmout zakázku, je třeba se prohrabat několika obrazovkama než budete vůbec moci vyrazit. Chceš tuhle zakázku? Dobře, kam si ji dáš, na záda? Ok, co na cestu nějaký vybavení, nechceš? Ne? Tak ale auto si vezmeš doufám? Nene, tady to neodklikáváš, tady ten křížek musíš držet. Ale když už jsi zase zpátky u vybavení, nechceš teda jednu tu kotvu?...a pořád a pořád dokola. Naštěstí v době vývoje Kodžima nenavštívil Česko a naší národní chloubu českou poštu, jinak by ve hře poslední obrazovka před začátkem zakázky byla nabídka výherních losů, který si můžete vzít na cestu.

Ty by se totiž hodily. Pokaždý, když narazíte na VV, hra vám to dá jasně najevo patnáctivteřinovou animací, samozřejmě nepřeskočitelnou. A když ve hře narazíte na VV třeba padesátkrát...to by bylo, aby aspoň jeden ten los nebyl výherní. Jinak v situacích, kdy je třeba se plížit a pomalým postupem se vymotat z teritoria VV, se běžně hra rozhodne, že je ideální moment na to, aby vám, omlouvám se za svůj slovník, zam...la čtvrtku obrazovky s doporučením, jak zacházet s krevními vaky. Chceš se toho banneru, kterej si četl už asi šestkrát, zbavit a vidět zase celou obrazovku? Tak to máš samozřejmě smůlu, banner se totiž identifikuje jako volnomyšlenkář a zmizí si až se bude jemu chtít.

Jako volnomyšlenkář se jistě identifikuje i Higgs, chábr, se kterým budete mít tu čest. Několikrát. A mám tím na mysli ve finálním fightu. Několikrát. Vyhrát závěrečný fight, porazit bosse a odejít do západu slunce je totiž přežitek dob dávno minulých. Tady budete final fight mít jednou, když ho vyhrajete, dostane možnost s tím stejným lemplem bojovat i podruhý a pokud i tady uspějete a symbolicky se mu vymočíte na masku, přijde Horst Fuchs a řekne svoje legendární "a to ještě není všechno", protože v pěstním souboji musíte chábříka porazit ještě potřetí. Higgs je zkrátka něco jako chronický zánět močového měchýře. Pořád se vrací.

A na závěr to nejlepší. To, co jsem nikdy a nikde ještě neviděl a vsadím Samovo vznášedlo první úrovně na to, že už neuvidím. Teda očekávám, že to bude i ve dvojce, ale tu hrát nebudu, jelikož mě jednička naučila mít se rád. Jak jsem zmiňoval, konec je nekonečný a neuvěřitelně se vleče. Když Vám potom na pláži ta blonďatá buchta vysvětluje, kvůli čemu jste ztratil padesát hodin života, po třech větách skončí, aby na obrazovce mohlo neskutečně pomalu probliknout pět jmen, kteří se podíleli na hře a ona pak zase mohla pokračovat. Takhle asi pětkrát. Načež následují titulky. Musím to říkat? Jako vážně? Ale tak dobře, když si to žádáte. KURVA NEPŘESKOČITELNÝ ! Ale máte štěstí, jelikož jste evidentně výše zmíněnému Horstovi stihli zavolat do pěti minut, jako bonus dostanete i po titulkách další kapitolku, ve který musíte dítě odnést do spalovny. "Cajk, ta snad není daleko, to bude hned", říkám si naivně. Nene, kamaráde, ty jsi evidentně nevěnoval téhle hře sto jednotek své pozornosti. Hned to nebude, jelikož nemáš k dispozici mapu. K čemu taky, že jo? Vždyť už jsi v tý spalovně byl....Jo, byl, PŘED PADESÁTI HODINAMA...a ten lajk si strč pod chránič první úrovně. Hra pokračuje, ve filmečku vysvětlí nějaký věci a následují...to byste neuhodli...TITULKY. PODRUHÝ. Tý žloutence se sice nepovedla definice novýho žánru, v což doufal, ale povedla se mu nová definice totálního vý..bu. Dvakrát závěrečný titulky. Přeskočitelný. Haha, nachytal jsem vás, jasně, že se nedají přeskočit ani ty druhý. Když mi pak hra i po nich nabídla pokračovat ve hře a čekat na inauguraci prezidenta v 15.kapitole, která tam fakt je, ačkoli na netu jsem viděl, že to má jen 14.kapitol, hru jsem vypnul, pro zmírnění bolesti si narval pár bambusových třísek pod nehty a šel psát tenhle koment. Můj první. Takže přeci jen asi nějaký přelom. Kodžima donutil jednoho asociálního a neradno se projevujícího gamera se veřejně vyjádřit a za to samozřejmě...posílám lajk, kriple.

Pro: prostředí a pohyb v něm

Proti: výše zmíněné, je to dlouhý seznam

+9 +10 −1

Astérix & Obélix XXL

  • PS5 40
Mizerná skákačka a ještě horší remaster. Do konce jsem se protrápil s velkými přestávkami během několika měsíců a těch 10-12 hodin herní doby mi přišlo jako věčnost. Jasně, originální hra je stará více než dvacet let, ale ani tehdy to žádná sláva být nemohla.

Ve hře je přinejlepším průměrné prakticky všechno. Slabý design úrovní i hádanek, frustrující ovládání (zejména sjezdy z kopce jsou mňamka), nepříjemná hudba, rozbité zvuky, ale hlavně příšerné souboje jsou jenom některé z neduhů, kterými hra trpí. Asterix poplatně předloze stojí na četných soubojích se zástupy Římanů, kteří se zejména u konce hry počítají i na vyšší stovky v rámci jediného střetnutí. Hra má však soubojový systém naprosto debilní a jde prakticky o frenetické mačkání jediného tlačítka s tím, že si jednotlivé skupinky Římanů musíte rozběhem separovat. Souboje s "bossy" jsou pak vysloveně tristní. Na konci každé z šesti lokací (možná s výjimkou první?) na hráče čeká úplně stejný nepřítel v podobě ozubeného gigantického stroje, který nemá s Římem a Římany nic společného. Mechaniky souboje se železným krámem se mění pouze minimálně a zábava to není ani poprvé natož popáté (kdy na konci hry máte rozbít, tramtadadá, stroje dva!). Před dvěma dekádami to možná obstálo o trochu lépe, dnes hra již vážně nemá co nabídnout.

A teď k tomu remasteru. Zmáčknutím jediného tlačítka lze přepínat mezi původní a remasterovanou verzí hry. Ve výzvách (pokud se jimi tedy masochisticky budete zabývat) je přepínání dokonce součástí hratelnosti. Vlastně si pořád nejsem jistý, jestli hra vypadá lépe v originálu nebo v remasterované verzi. Původní verze dnešní optikou samozřejmě dobře nevypadá, ale má určitý styl. Nová grafika mi přišla vlastně jen ošklivá. To samé platí pro hudbu. Skladby jsou přepracované a často zní lépe ty původní, nehledě na to, že v remasteru při bossfightech či soubojích nesmyslně hraje poklidná hudba místo té akční. Zvuky v PS5 verzi hry zlobí takřka neustále, mnohdy nebylo vůbec slyšet údery, úplně chyběl zvuk výbuchu a zvuková stránka obecně daleko lépe funguje v přepnutí na originální verzi hry. Soundtrack je však tak jako tak nepříjemný na poslech a některé skladby mě takřka přinutily hudbu úplně vypnout.

Za zmínku stojí i četné bugy. Hra se nestydí úplně zaseknout a vypnout, což je vzhledem k poměrně sporadickému ukládání velká paráda a balzám na duši. Ošklivá skákačka se dovede trhat a v jedné pasáži mi i při opakovaném nahrávání FPS klesaly někam k číslu pět. Nepřátelé se velmi rádi někde zaseknout, což v pasážích, kde musíte vybít všechny, taky náramně baví.

Jednoduše tápám, v čem bych mohl hru s klidným svědomím pochválit. Důraz na souboje se zástupy nepřátel by mohl být poměrně fajn nápad, ale kvůli tragickému soubojovému systému to nefunguje. Vlastně mě jen napadají další a další důvody, proč jde o mizernou hru, kterou nepodařený remaster ještě zhoršil. Už jsem hrál i horší 3D plošinovky (pevně věřím, že ohavnost jménem Balan Wonderworld nikdy nic nepřekoná), ale Astérix & Obélix XXL mezi ty nejslabší rozhodně patří a je až s podivem, že série má už čtyři díly. Na druhou stranu, horší to už snad být nemůže, že ne?

Hodnocení na DH v době dohrání: 63 %; 12. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Možnost přepínání mezi originálem a remasterovanou verzí; pár pasáží, které jsou ale i tak spíše jen ok než povedené

Proti: Mizerný soubojový systém; příšerné bossfighty; ovládání; spousta bugů; hudba; rozbité zvuky; remaster vypadá místy hůř než originál; dabing; scénář; ...

+10

Vampire Survivors: Tides of the Foscari

  • PS5 70
Při hraní Tides of the Foscari jsem si uvedomil, že jsem hratelnosti Vampire Survivors přeci jen už přežraný. Přídavek jsem si tak až tolik neužil, i když objektivně je vlastně asi lepší, než první (placený) v podobě Legacy of the Moonspell.

Mapy jsou nové "dokonce" dvě a nové zbraně mi přišly povedenější, zejména Eskizzibur s ničivým grafickým efektem na obrazovce. Tentokrát je pro odemčení další fáze DLC na mapě potřeba provést pár konkrétních akcí a nejde tak o (úplně) bezcílné pobíhání mezi tisícovkami nepřátel. Jediný problém pro mne tak spočíval pouze v únavě materiálu. Byť je základní hratelnost hry geniálně jednoduchá, časem se to přežere... A přesně to se mi stalo v Tides of the Foscali.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Další poměrně smysluplný obsah za pár korun; jako oddechovka stále funguje; fajn nové zbraně

Proti: Veterán přídavkem projde jako nůž máslem; hratelnost je naprosto stejná a po desítkách hodin v základní hře je cítit únava materiálu

+10

Doom 3

  • PS5 50
V roce 2025 DOOM 3 už neobstojí. Bohůžel hra zastárla až moc a designové chyby se projevují mnohem více, než co jsi to pamatuju v roce vydání. Pozitivní je, že graficky hra vypadá stále fajn a pacing (neznám český ekvivalent) je taky příjemný. To jsou asi jediné dvě pozitiva co bych v současné době (rok 2025) našel.

Design je extrémně zastaralý - uzavřené koridory a místnosti s nudným vizuálém prostředí. Náplň úrovní jede podle stále stejného mustru:
1. hlavní cesta k cíli je blokována
2. najdi klíč (PDA, konzoli, token) v jiné části úrovně
3. backtracking zpět aby se odblokovala cesta
Navíc tohle se i někokrát po sobě v jedné úrovni opakuje, občas se k tomu přídá fyzikální hádanka. Problém vidím i v algoritmu objevování nepřátel. Jde se chodbou a najednou za vámi odpadne kus stěny a ze zadu zaútočí Imp. Otevřou se dveře a hned za nimi na vás vyskočí Imp. Seberete trochu více zdrojů (náboje, zdraví) a přiteleportuje se Imp. Dostanete se do nové místnosti a hned se zaplní nepřáteli, ty pozabíjíte a pak najednou z předchozí místnosti příběhne týpek s rotačákem. A takto stále dokola. Žádna invence.

Atmosféra strachu v podstatě žádná, krom opakujících se lekaček za dveřmí nebo v tajných úkrytech za zdmi. Boss fighty úplně nudné, nejvíc jsem se bál u prvního, protože jsem nevěděl co čekat. Zbraňový arzenál hodně plochý, brokovnice otřesná. BFG neuspokojující. Jedině pulzní zbraň skvělá a soulcube originální.
+15

Metaphor: ReFantazio

  • PS5 90
Společnost Atlus mám nejvíce spjatou s jejich tvorbou na PS2, kdy se jim podařilo vytvořit hned několik her jako bylo Nocturne/Lucifer's Call, Digital Devil Saga, Devil Summoner a v současné době jejich nejznámější a nejpopulárnější sérii Persona. Design monster a postav z pera umělce Kazumi Kaneka/Shigenori Soejimi, hudební stránku zase obstaral Shoji Meguro. Herní mechaniky točící se kolem verbování démonů, bůžků či různých folklorních bytosti na svou stranu a využití jejich silných/slabých stránek. Každá z her měla sice svůj vlastní příběh, ale svým výrazným uměleckým zpracováním a herníma mechanikama šlo poznat, že jde zkrátka o titul od Atlusu.

Příchodem HD konzolí Atlus přesunul své soustředění na konzole od Nintenda a na PS3 vydal jen experimentální plošinovku Catherine. Celkově šlo vidět, že jim dělá problém vytvářet velké a nákladnější hry. Více se hojil licencováním různých spinoff titulů právě pro oblíbenou Personu a dovršil to až vydáním plnohodnotného pátého dílu a následným vytvořením dalších spinoffů. Proto mě mile překvapilo oznámení Metaphor: ReFantazio.
Nejjednodušším způsobem popsat Metaphor by bylo přirovnat ho k právě k oné Personě. Konec konců na tom dělal úplně ten stejný tvůrčí tým. Mechanicky jsou si ty hry dost podobné. Opět exploitace silných/slabých stránek nepřátel, časový management aktivit, utváření vztahů se společníky, počasí ovlivňující chování nepřátel atd. Rozdílem je zasazení děje z moderního života středoškoláka do fantasy světa. Nebo jde o skutečný svět a ten náš je právě smyšlenou fantazií? 

Svět Metaphor jde popsat  jako když si japonec sedne v hospodě a dá hlavu  dohromady s nápady od ideologů Thomase Mora a Machiavelliho, esteticky pak z obrazů Hieronymuse Bosche. Dokonce některé scenérie mi připomínají svým stylem verneovky od Karla Zemana. 

Vše začíná vraždou krále, jelikož jeho syn a právoplatný dědic zemřel před lety a neexistuje jiný dědic je vyhlášen turnaj o nového nástupce, který by vedl už tak rozpadlý národ. Jinými slovy jde o volební kampaň, které se zúčastní i hlavní hrdina se svými společníky a vydá se na cestu po celém království. Víc nechci prozrazovat. Dějově jde o povedou kombinaci standardních fantasy klišé s pár originálními zvraty a nápady. 

Možná budu za kacíře, ale jako člověk, co nemá už čas trávit hodiny grindováním postav, tak oceňuju přístup Metaphor k tomuto věčnému problému rpgéček. Souboje s nepřáteli se spouští zaútočením na nich, při průzkumu dungeonů. Ale pokud level postavy převyšuje úroveň nepřítele o několik levelů, tak ho na místě zabijete a dostanete patřičné  zkušenostní body a dokonce předměty. Tohle eliminuje mnohdy otravné grindění, kdy výsledek souboje je jasný od začátku, ale musíte se proklikat přes útoky. Taky mi přijde fajn, že animace většiny útoků jdou přeskočit nebo zrychlit jedním tlačítkem a nemusím se na ně neustále koukat dokola. Krom levelu postav se ještě dají expit specifická povolání postav, takzvané Archeatypy. Těch je něco přes 40 druhů a každá z postav v partě, což umožňuje vymýšlet různé strategie v boji. Později se dokonce odemkne možnost přejímat až 4 různé skilly z jiných povolání, která nejsou zrovna aktivní. 

Na závěr bych chtěl i pochválit demo samotné hry. Pokaždé když už jsem si říkal, že ukázka skončí, tak se veselo jelo dál. Obsahuje úvodní tuturialový dungeon a částečně začátek prvního většího příběhového dungeonu. Celkem tedy odhadem nějakých 8 hodin z úvodu hry a následná pozice se dá převést do plné verze.
+16