Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Biohazard 7 je splněný sen.

Vyrostl jsem na jednohlasně dabované VHS Evil Dead, cenil její makabrální a drastický odstín, než se změnila od druhého filmu v sebeshazující kult, a u texaských masakrů, kde vliv na sedmý Biohazard vyvěrá z pokračování z roku 1986, zejména co do psychotického veselí a zinscenování murder party vyšinutým rodinným kruhem.

Těmito inspiracemi Biohazard 7 přetéká a je jejich nečekaně důstojným herním ekvivalentem. Nadto je dítětem doby, kdy na obzoru poletovali zlí duchové her jako P.T. a Allison Road, ve všech pádech se skloňovalo slovo zkušenost a sahalo se po nejvyhrocenější imerzivitě; toho se tu dočkáme ve vší přepjatosti, ať už při prolézání opuštěného domu, brodění zaplaveným sklepem, nebývale surové brzké kontaktní konfrontaci, kde dojde k odmršťování, probodnutí končetin, přišpendlení šroubovákem a amputaci, následnému přišití, na něž zakrátko naváže infarktové utkání v aréně, kde do těch probodnutých a přišitých rukou připadne řetězová pila. Tahle dýchavičná, z vlastních očí prožitá etuda si nezaslouží kritickou připomínku.

Narativní konzultant a scenárista byl Richard Pearsey z F.E.A.R. a jeho zásah je znát nejspíše v tom nejlepším: ani důlní šachty požitek nedrtí, jak bych si z takového tendenčního zasazení předem myslel.

Zároveň je Biohazard 7 vytržením ze snu.

Ačkoliv hra jako rejuvenace série funguje bez větších přešlapů, zrovna příslušnost k sérii, u níž bylo na můj vkus vždy potřeba odpouštět, subjektivně zážitek ruinuje. Práce s inventářem a bednou zásob, neohrabané pozdější souboje, příběh a rozhovory hlásící se ke kořenům Biohazardu, stejně jako situace, do nichž je naskriptovaným chováním avatara dosazen, mě nutily pro veškerý zbytečný opruz obracet oči v sloup.

Námět není nepodobný Silent Hill 2, ale postrádá jakoukoliv intimitu či emocionální podněty. Mia je otravná a chování postav, mimo krvežíznivé třeštění, kdy dává smysl a baví, bylo úplně na hlavu: je sice poměrně působivé, jak skrze Zoe – ostrůvek naděje, milou a ano, přitažlivou holku –, postupné rozkrývání tajemství a přídavky do příběhu vrahů vnikají lidské okolnosti, jimiž je lze zhlédnout jakožto oběti zavlečené do katastrofické souhry událostí (jejichž zaslouženým vrcholem je End of Zoe). Nikdy to však nevynikne s plnou pompou a brakovost Biohazard nezapře.

Za sebe říkám, že herně to nejskvělejší předvedl teaser Beginning Hour. Dodatek End of Zoe je hřejivou tečkou a katarzí.
+14
  • PC 85
Resident Evil 7 s příznačným podtitulem „Biohazard“, kterýžto byl použit jako alternativní název pro první díl, skutečně symbolizuje návrat ke kořenům. A pokud by nešlo o kořeny samotné herní série, která přeci jen nezačínala jako „first person shooter“, tak určitě jde o návrat ke kořenům hororu jako (nejen videoherního!) žánru.

Příběh není zatížen překombinovanými konspiračními teoriemi, zkrátka za tajemných okolností Vám zmizí přítelkyně a Vy se za ní na základě znepokojivých indicií vydáte až do opuštěné vilky v zarostlém zapadákově… A tam se začnou odehrávat pravá 80. léta! S domem a jeho nezvykle květnatými podzemními chodbami není něco v nepořádku. Všude hnus a smrad. Do toho na vás vyskočí schizofrenní bejvalka a usekne vám ruku! Je tady někde šikovný chirurg, který ji dokáže přišít zpátky? Zvoní telefon… Kdo je na druhé straně? Někdo s váma hraje nečistou hru... Nejste tu sami… Tady kolem dokola nechodí pešek, ale šílený Jack se sekerou v ruce a chutí zabíjet!

Resident Evil 7 má zvláštní smysl pro humor. Je to takový ten humor, u kterého nevíte, zda vlastně má být humorem, ale na jisté zvrácené úrovni vás baví. Jedná se o momenty u rodinného stolu s mísou lidského masa, o šílenou Jackovu jízdu po garáži (pokud ho necháte nastoupit) a samozřejmě kovbojský souboj, kde se místo koltů nosí proklatě nízko motorové pily. Říká se, že špatný horor překvapuje náhlými lekačkami, Resident Evil 7 nemusí nutně překvapovat, on naopak disponuje řadou předvídatelných a schématických scén, jenže právě ty ve víru hororů z 80. let fungují skvěle. Můžou to být klasické sklepní mučírny, nebo gore scénky typu lovení klíče v krku těla s odříznutou hlavou… A co třeba vstup do dětského pokoje, kdy k Vám z absolutní tmy a hrobového ticha dohopsá barevný míč? Ať už bude následovat cokoli, atmosféra je hustá od prvního okamžiku…

Přerod herní série ze statické kamery do volného pohledu z 3. osoby a nyní do 1. osoby nesklidil vždy pozitivní ohlasy, nicméně nakonec funguje a dá se říct, že přispívá k realistickému a pohlcujícímu prožitku. Řekl bych, že díky grafickému pokroku a většímu množství detailů v prostředí, je možné pohled takto uměle „přiblížit“ a tím pádem i zpomalit pohyb hráče. Tvůrci tím chytře (vyčůraně?) docílili toho, že mohli zmenšit herní mapu. Komplexnosti policejní stanice z druhého dílu Resident Evil 7 tedy zdaleka nedosahuje, ale je fakt, že herní doba cca 11-12 hodin hrubého času je dostatečná.

V Resident Evil 7 budete především prozkoumávat okolí, přičemž postačí, že pocit hrozícího nebezpečí je všudypřítomný a reálný. Na přestřelky i bossfighty také dojde. Zatímco v prvních dílech série bylo dilema, jaké zbraně v dané situaci použít a zda je vůbec použít, tak nyní – pokud umíte mířit - je munice vždy dostatek. Také jakmile ze hry zmizí konvenčními způsoby nezabitelný Jack, tak fakticky zmizí i prvky „survival hororu“. Osobně jsem byl za to rád, protože Mr.X byla moje nejméně oblíbená „herní mechanika“ v Resident Evil 2 a 3.

Sečteno a podtrženo, sedmý díl legendární série dobře využívá prvky moderních FPS a zároveň zůstává věrný hororovému jádru s jednoduchým, ale sympatickým vyprávěním. Je to hravý druh hororu, který dokáže pobavit svojí absurditou a zároveň vzhledem k fungujícím puzzlům nepůsobit hloupě. S hodnocením jsem hodně váhal a nakonec tedy s přimhouřením oka jdu výš…
+13
  • PS4 90
Vlastně to není ani tak dávno, jako ano nějakou chvíli ano, co jsem to dohrál, ale prostě na tuhle hru se nedalo zapomenout. No když jsem to poprvé dostal do ruky, tak jsem byl skeptický, ale na druhou stranu moc jsem o tom nevěděl a dělám to u všech her, mrknu se třeba na recenzi nebo na pár videí ale nic si o tom nezjišťuju a nechám se překvapit sám. A tady jsem byl sakra překvapen protože jsem slyšel, že demo je mazec ale tohle teda byl fakt mazec. Co mne celou dobu provázelo tak takový ten divný pocit, kdy vlastně nevíte kdo na vás z jakého rohu vyskočí, přesně jako u starého dobrého RE2 a takový ten pocit nejistoty. Ostatně jako v minulosti i tady střílíte jen z důvodu sebeobrany a ano moc nábojů tu fakt není. A ty boss fighty? Ty mne bavili ze všeho nejvíc. Hra se s tím nepáře a ani s vámi. Akorát hlavní hrdina, no moc o něm nevíme a přidal mi takový nemastný neslaný, což je trochu škoda protože přece jen série RE byla i o hlavních hrdinech a je to takový ten typický rambo, sice tu je takový ten pocit, že máte propíchlou ruku ale nijak vás to neomezuje, takže zase o nějaký survivor nebo prostě takové ty vymakané věci tu nemůže bejt řeč, ale i tak nějaké to bodnutí vás taky zabolí, udělané je to hezky, ale to je vše. Nu což, každopádně i ten ending mne jako úplně nevzal za srdce, ale co ve výsledku je to opravdu povedený restart který si zaslouží nějaký ten váš herní čas.

Pro: příběh, napětí, rodinka magorů, boss fighty, vhsky

Proti: ending, když vás někdo zraní tak to nemá na nic žádný dopad a lékárnička vše vyléčí, hlavní hrdina je nevýrazný

+10
  • PC 60
  • PS4 60
Dokud se hráč pohybuje v domě a jeho blízkém okolí, tak je to super, ale závěrečná třetina na lodi i finální boss nestojí za nic. Příběh příliš poutavý není, protagonista je nudnej cápek a boss fighty by mohly být komplexnější a náročnější. Nelze jim však upřít působivost.
  • PC 85
Po šestce vyznívá RE7 jako hra z úplně jiné stáje. Autoři se rozhodli pro spoustu změn a musím uznat, že přestože vrchol série (u mě RE2) zůstává nepřekonán, dostáváme zde do rukou ucházející moderní horor.

Hlavní změnou je patrně pohled, kterej nově sází na ten z první osoby. Ačkoliv proti tomuto rozhodnutí nic až tak nemám, je to pro mě překvapením, neboť právě pohyby postav a detailní zpracování jejich modelů bylo u předchůdců často na vynikající úrovni. Hra se nicméně nyní však stává jaksi více pohlcující, kdy se dostavuje pocit, že člověk bojuje o svůj vlastní krk.

Ačkoliv se ze začátku zdálo, že bude hra o schovávání se za překážkami a stealth postupu (ala Outlast) naštěstí jde jen o jakejsi (krátkej) úvod, než člověk ukořistí první zbraň. Ačkoliv nábojů pak není moc, není jich rozhodně ani zoufale málo (NORMAL) a tak jsem bez rozmyslu jsem všechny nepřátele likvidoval, probíhat okolo nich nebylo třeba (a na nůž došlo jen dvakrát).

I když střelba je nyní jaksi atmosferičtější, mrzela mě slabá hlasitost výstřelů a vůbec zvuky zbraní byly takový nerealistický a odfláklý, především zvuky pistolí. Taky škoda, že není zpracováno zamíření optikou zbraně, tohle přidává až DLC "Not a hero". Zaměřovací kříž tak člověk (pokud se nepovažuje za herního boha) nemůže v základní hře vypnout.

Samotnej gameplay se přes výše popsané rozdíly kupodivu vrací na úroveň dílu 1 (a 0), kdy jde o procházení malých (ale o to detailněji zpracovaných) prostor a postupně člověk proniká do dalších a dalších míst, aby se ve vhodnou chvíli mohl vrátil zase zpět. Této rozvážné atmosféře "hledání cesty kudy dál" prospívá výborně zvolený tempo pohybu (walk). Ačkoliv jsem se na něčem vyloženě zasekl jenom dvakrát, nelze říct, že bych to prošel s prstem v nose, občas jsem musel skutečně přemejšlet a pořádně se koukat okolo po detailech.

Trochu nudnější byla přecejenom část "Lucasova party" tam mi to přišlo trochu přitažený za vlasy - tam mi to survival moc nepřišlo.

SUMMARY
Capcomu se povedlo vytvořit jakoby hru nové generace, přesto hezky navázat na kořeny série. Ucházející horor, kterej většinu předchozích dílů překonává a vrací RE na výsluní.
Díky za něj!

85%

Pro: RE univerzum, komorní, svěží, tempo hry.

Proti: Absence optiky zbraně, některé zvuky, část "Lucas".

+10
  • PS4 85
Dohráno v rámci Herní výzvy 2022 - 9. Vzkaz ze záhrobí ["Dohraj hru, ve které se vyskytují tzv. nemrtví (zombie, duchové, upíři, atd.)."] 

Odůvodnění (spoilerové): Ve hře se vyskytuje jedna záporná postava, která párkrát během příběhu zemře ale díky regeneračním schopnostem znovu ožije. 
 
Tvůrci udělali dobré rozhodnutí se po herní stránce vrátit zpátky ke kořenům série. Tedy k pomalému průzkumu lokace, řešení hádanek a neustálému boji o přežití. Poprvé se v rámci hlavní série přepne pohled do první osoby, což je druhé dobré rozhodnutí od tvůrců, hodně to dopomáhá navodit strach a hororovou atmosféru, nehledě o těch pár povedených jumpscarech, většina z nich mě nedokázala tolik vystrašit, ale dva nebo tři, u kterých mě hrklo u srdce se najdou.

Hratelnost je poměrně prostá ale dost zábavná. Funguje na principu prozkoumání celé lokace, sběr klíčových předmětů, řešení hádanek a u toho se zároveň nenechat zabít. Z minulých dílů se vrací správa inventáře, kombinování nebo zkoumání položek inventáře či skladování do beden. Nově lze nacházet sběratelské předměty ve formě mincí, které na určitých místech působí jako platidlo pro získání prémiových předmětů, které usnadní průchod hrou. Puzzlů jako klasických logických hádanek zde tolik nebylo. Hlavní náplní je sběr těch klíčových předmětů a jejich následné využití v postupu hrou, což neříkám že by nebyla zábava. Co se mi ale vyloženě líbilo, byli VHS kazety, které lze najít, na určitých místech pustit a fungují jako hratelné flashbacky jiných postav než Ethana, z nichž lze zjistit klíčové informace pro vyřešení budoucích hádanek, což je velice originální nápad (minimálně jsem ho jinde neviděl). Ohledně akce… Nepřátel zde nebylo mnoho, jejich variabilita byla hodně malá, což mě poměrně zklamalo, jistou náhradou byli sekce, kde mě naháněla jedna nesmrtelná postava, kterou nešlo porazit, maximálně tak na pár sekund omráčit a mezitím utéct nebo se schovat. To dodávalo takovou správnou beznaděj. Další náhradou mi byli souboje s bossy, které bych zařadil mezi ty lepší v sérii, byli poměrně prosté ale fungovali správně. Zbraní tu nebylo hodně ale byli rozmanité, silnějšího kalibru (brokovnice, granátomet), slabšího kalibru (pistole, různé nože), vyplatilo se šetřit municí, někdy jí bylo požehnaně, někdy ne a díky tomu došlo na intenzivnější střety.

Samotný příběh už na mě působil hůře. Byl natolik zajímavý, aby mě poháněl dopředu, ale v rámci série Resident Evil působil spíše jako spin-off, než jako hlavní díl. Chápu proč se tvůrci vydali tímhle směrem, ale toho napojení na univerzum na mě bylo moc málo.

Postavy nepatří k tomu nejlepšímu v sérii. Hlavní hrdina Ethan Winters ušel, ale nebyl nic extra. Spíše takovej generičtější hrdina. Jeho absence (ale vlastně neabsence) obličeje nevím jak moc pomáhá/nepomáhá se s ním ztotožnit. Vedlejší postavy už jsou lepší. Bakeři jako maniakální vidláci působí správně a jde z nich přirozený strach. Nejvíce jsem si ale oblíbil Miu Winters, manželku hlavního hrdiny, která je pohledná, chová se trochu podivně (avšak v rámci příběhu to je přirozené), je celkově sympatická a dle mě dobře napsaná postava.

Ještě musím vzpomenout grafiku a vizuály, level design a soundtrack. Hru pohání nový RE Engine, na PS4 jsou vizuály poměrně pěkné, snad jen pasáže na denním světle jsou poměrně hnus. Level design je povedený, stealth pasáže fungují, stejně tak akční, ve kterých jsem na nepřátele narážel často v malých prostorech, ale dodávalo to tomu správnou tíseň. Soundtrack moc zapamatovatelný není (krom hlavního songu), v rámci momentálního dění funguje na jedničku.

Celkově jsem si hru velice užil a doporučil bych ji všem fanouškům survival hororových her, ať už jsou nebo nejsou fanoušci série, i když samozřejmě fanouškům to řekne trochu více. Jednou bych si to chtěl zkusit projít ve VR, to by byl horor na nové úrovni.

Pro: Souboje s bossy, snaha o inovaci, návrat ke kořenům (survival horor, nutnost průzkumu, hádanky), zábavný gameplay, FPS pohled, VHS kazety, Mia Winters

Proti: Slabý konec, po příběhové stránce to působí jako spin-off, vizuály na denním světle, malá variabilita nepřátel

+16
  • PS5 80
Můj úplně první dohraný Resident Evil :-). Bavilo velmi, jdu hned na remake dvojky. Osobně mě nejvíc bavila část hry u Bakerovic ve vile, samotný konec byl trochu víc akční, ale atmosféru to mělo. Jestli je tenhle díl hodnocen jako návrat ke kořenům, tak se do těch remaků pustím co nejdříve.

Pro: atmosféra, univerzum, brokovnice

Proti: molded monstra jsou hodně generický, klidně bych to snesl delší

+11 +13 −2
  • XOne 90
Výborná hra. Nikdy jsem nehrál ani jeden RE. Ale tenhle mě zaujal tím, že je z první osobny. Hrál jsem na One X a grafika super, jak to vypadá tak reálně. Až na závěrečného bose a solné jeskyně, které mě zklamaly.
Prvních několik levelů jsem byl neskutečně podělaný strachy. Postupně však s tím jak sem měl víc a víc zbraní strach ubýval. Ovšem hrál jsem na easy...takže tak. Rozpadnutí závěrečného bose v grafice PS1 byl děs. JInak nemám ke hře výtku :)

Pro: Grafika atmosféra

Proti: Ke konci ubývá strach a solné jeskyně

+12
  • PC 95
Co to bylo? Člověk si žije naprosto mirumilovny život, odjede mu přítelkyně, takže další body plus, ale přítelkyně se dlouho nevrací.. hlavní hrdina je teda tak odvážný, že ji jede hledat do naprosto opuštěný lokace, která je jak vytazena z prd**e Blair witch. Ale ty se ničeho nebojíš, že Ethane? Hlavní postava je dá se říct v klidu, jako kdyby touhle trasou chodila každý ráno do školy a radostně si skáče do domu hrůzy. Já kdybych viděl v ledničce to co viděl on, tak bych pakoval šunky někam hodně daleko a řekl bych si, hele Mio bylo to krásný, ale tohle prostě ne.. sešlehejte mě klidně kopřivou, vyhoďte do žumpy, ale tady nebudu už ani minutu. No Ethan je kliďas, ale není se čemu divit, když pracuje s kompama a na nějaký sluneční světlo moc nedá. No po pár minutách nachází Miu a přichází na to, že ji naprosto praštilo v palici. Prostě ty jedeš hledat svoji milovanou do největší prdele, porovnal bych to s Ustím nad Labem, a ona se ti odvděčí tim, že ti probodne ruku a následně ti ji odřeže motorovkou? A kde tu motorovku doprd**e vůbec vzala? To Bakerovic rodina jen tak válí sekery a motorovky na zemi? Pak Ethanovi není vůbec divný, že musí střelit Miu do palice asi 25x aby konečně pošla. Normálně by z hlavy měla cedník na špagety, ale tohle je resident evil kamarádi. To je asi ten nejmenší problém. Po Mie potkáme místní obyvatelstvo skládající se ze 3 naprosto sympatických členů. Dají vám najíst, posedite, pokecate a pak berete roha. S tím má velký problém Táta Baker, který váš odchod vidí nerad asi jako poslanecká sněmovna, když se má rozhodnout, kdy si dá přestávku na oběd za dvacku. No na úvod pořádnýho psycho dílu resident evil dobrý ne? Celý je to o to strašidelnejsi, že hrajete z pohledu první osoby v naprosto stisnenem prostoru. První enemaci vypadají jako kdyby vylezly že záchodové mísy. Pro mě jako pro naprostého laika v sérii resident evilu, tohle byla nezapomenutelna jízda, kterou určitě zopakuju. Ze zmateného úvodu se vzpamatujete a začněte chápat příběh mnohem více, stezejni je poslouchat nahrávky a dávat pozor, kdo vám co říká, pak ten příběh pochopí i revizor z tramvaje. Možná ovládání je trošku krkolomne,ale dá se zvyknout, rozhodně nedoporučuju hrát na ovládači. To by asi rychle letěl z okna někomu na hlavu. Když člověk ví co a jak, tak to není tak těžký, ale když je to váš první titul resident evilu, jako ten můj, tak se divíte, proč musíte hledat nějaké klíče? Kde je máte hledat?, Prostor se zdá tak malý, ale když něco hledáte, tak je to jak jehla v kupce sena. No prostě nightmare pro Basic hráče.Grafika je velice pěkná a na rok 2017 velice pokročilá.Atmosféra by se dala krájet.No prostě masterpiece,který musíš mít ve své knihovně.Doporučuju hrát na nejtěžší obtížnost pro ještě větší posra*i v trenkach :)
+13
  • PC 95
Herní výzva 2020 - 2. "Heuréka" (Dohraj hru, ve které vyřešíš alespoň jeden logický problém.)

Resident Evil 7 je zatím nejlepší videoherní úvaha nad tradičními rodinnými hodnotami, v níž se kombinují prvky hixploitation (o tom, že tvůrci viděl Texaský masakr motorovou pilou, není pochyb), zombie horroru a nechybí tam ani povinná děsivá dlouhovlasá holčička, bez níž si Japonci nedovedou horor ani představit.

Hlavní silou RE7 je jeho malý, ale zato detailní a propracovaný svět, který úspěšně evokuje pocit reálného místa s reálnými postavami; není to jen nějaká aréna, kam level-designeři v editoru náhodně rozmístili pár příšer a puzzlů.

Hra také velmi dobře dokáže dávkovat informace a vést hráčovu pozornost. I díky tomu může být skutečně děsivá a její příběh je navzdory pulpovosti a klišovitosti opravdu vtahující. Tady by se v Remedy Entertainment (i jinde) měli učit, jak se dělá environmental storytelling - namísto zahlcení hráče kvanty logů a e-mailů, které stejně nikdo nečte, to chce dát od začátku najevo, že všechno, co se kolem děje, do sebe nakonec perfektně zapadá a dává to dokonalý smysl a vzbudit tak v hráči touhu přijít všemu na kloub. A spolehnout se na jeho schopnost interpretace a induktivního usuzování.

Stejně vzácně dobře se v Capcomu vypořádali například s plynulým přechodem mezi hratelnými pasážemi a neinteraktivními animacemi. Nadto dokázali do hry nacpat řadu pamětihodných momentů - ne zrovna hladké první setkání se ztracenou manželkou, chirurgii pomocí sešívačky, večeři, souboj na lopaty, auta a motorové pily, objev vraku v bažinách, apatickou babičku na vozíku objevující se na podivných místech atd.

tl, dr: Resident Evil 7 je pecka jak sfiňa a všichni si ho zahrajte. Máte-li na to odvahu.

Pro: vyprávění pomocí prostředí, perfektně budované napětí a atmosféra strachu, grafika a vizuální design

Proti: slabší závěr

+15
  • PS4 90
Resident Evil 7, vyvojari vsadili na svuj prvni dil serie s pohledem z prvni osoby a byla to zmena vice nez dehberouci. Hrac tak proziva vse daleko intenzivneji a prostory, ve kterych travi svuj herni cas, jako by ho opravdu obklopovaly a jako temnota prosakuje zdmi stareho domu, tak i mraziva atmosfera, jakoby se tetelila na rukach hrace a stale vice jej zabalovala do nepropustne mlhy plne napjeti, beznadeje a vsude pritomnych lekacek. Hra vas tedy nenecha ani chvili v klidu, stale vas drzi napnute, ze strachu co bude za dalsim rohem, clovek se boji otacet a vstupovat do novych mistnosti domu, jenze ani stare zname lokace, davno projite, nejsou bezpecne. Nevim zda hrac hraje hru, spis mi prijde, jakoby si hra hrala s hracem. Ne vsechny mistnosti jsou od zacatku pristupne a tak si hrac jen ulevi, kdyz zjisti, ze dvere nejdou otevrit, protoze nechce celit dalsimu zlu, dalsim desivym paranormaliim, ktere ho znenadani obklopuji. Spocatku bezbrany Ethan vyzbrojeny pouze svitilnou si casem prijde na slusny arzenal zbrani a pokud hrac poctive prohledava kazdy kout, tak objevi i par rozsireni sveho batohu, diky kterym s sebou v jednom okamziku muze nosit brokovnici, samopal, granatomet, magnum, plamenomet, pistoli a nuz, samozrejme i peknou hromadu naboju a nejake ty vybusniny a pokud clovek hraje moudre, dobre miri, nehrne se slepe do kazdeho stretu, tak od te doby co se ve hre objevi samopal, tak s naboji jiz problem mit nebude. Pres velke mnozstvi zbrani mam vsak pocit, ze do hry uplne nezapadaji, ze strileni je jen takove spestreni pruchodem hrou, alfa a omega je zde totiz pribeh, prostredi a vsudy pritomna husi kuze, at uz ze zvuku, ktere jsou krajne neprijemne a clovek upada do stavu, kdy zacne byt paranoidni a ma pocit ze je stale nekdo za jeho zady a, ze ho stale nekdo sleduje. Abych se vratil ke zbranim, nepomaha memu nazoru ani to, ze mimo souboje s Bossy, ze kterych me bavil snad jen souboj s matkou Marguerite, se ve hre vyskytuji 3 druhy nepratel a vsichni bohuzel vypadaji stejne, jedna se o jakousi cernou hmotu, humanoidniho tvaru a lisi se pouze svou velikosti a stylem pohybu, za me velike minus a ve hre by vubec nemuseli byt, nejsou bohuzel ani desivi, ani nebezpecni, snesu sice velke mnozstvi kulek, ale jinak jsou temer neskodni, tyto nepratele a ze prostredi lodi neni uz tak dobre, jako desivy dum, beru jako jedine minus, ktere jsem ve hre objevil. Myslim si, ze presne tohle je ten smer, kterym by se serie Resident Evil mela ubirat, nechybi zde ani odkazy na kultovni horrorove filmy, napr. Blair Witch, predchozi hry Resident Evil, ci demo P.T.
+12
  • PC 90
Tohle byl velký návrat Resident Evilu jako série, aby ukázal, že pořád umí dobrou hororovou atmosféru a povedlo se to na jedničku a minimálně pro mě to je jeden z nejlepších dílů téhle série.

Jako klady tu máme dobře napsaný příběh, postavy, ale nejvíc vynikají záporaci, což jsou Bakerovi . Měl jsem je rád všechny, ale nejvíc mě bavil Jack, který měl dobrý černý humor a výborné hlášky, ale i ostatní tu byly skvělý, což už jsem napsal. Pak jako klad bych dal prostředí , které je sice jen jedna farma,ale tak dobře udělaná. Sice se budete vracet třeba do sklepa, ale pak vlezete do další části farmy což je zase něco jiného a potřebujete trochu jinou taktiku na člena rodiny, který má tu danou oblast na starosti. Tak například Jack dominuje velkou fyzikou silou, Marguerite na vás posílá všelijaký hmyz a jiné potvory a Lucas vás zase sleduje přes kamery a hrajete smím jeho verzi Saw a potom co tohle všechno projdete tak si s nimi dáte boss fight, který bývá většinou rychlý, ale je to adrenalinová jízda. Ale abych nechválil jen záporné postavy, tak i ty kladné jsou skvěle a například hlavní hrdina Ethen mi přirostl k srdci hned na začátku hry.

Jako další klad jsou hádanky, které sice moc těžké nejsou, ale když pospícháte a nějaký nepřítel vám dýchá zezadu na krk, tak to není zrovna příjemný. Pak tu je i dost velká paleta zbraní od pistolí, brokovnic, plamenometu, granátometu a ke konci i samopalu, takže je toho tu dost, i když se to vrátilo od akční střílečky k hororu, tak výběr je dostačující. A jako poslední velký klad tak to je hudba, která je také výborná a dotváří už tak dost skvělou atmosféru.

Tak a teď zápory a jedním z nich je rozhodně délka hry. Kdyby hra byla delší, tak by to neuškodilo, ale těch 6 hodin je prostě málo, pak tu jsou běžní nepřátele, které potkáváte během hry ty jsou hrozně jednoduší stačí střílet do hlavy a máte je a jako poslední je poslední boss fight. Ale jinak se jedná o skvělou hororovou hru a pro mě společně se čtyřkou nejlepší díl téhle série a a doufám že v tomhle duchu bude pokračovat 90%

Pro: Příběh, grafika, optimalizace, kladné a záporné postavy, prostředí, velký výběr zbraní, boss fighty, černý humor, atmosféra, hudba, je to zase skvělý horor.

Proti: Délka, běžní nepřátele, poslední boss fight.

+19
  • PC 80
Co se mých zkušeností s touto sérií týče, hrál jsem do této doby pouze remaster z roku 2015 remaku z roku 2002 prvního dílu z roku 1996.

Na rozdíl od prvního dílu, na jehož herní mechanismy odkazující právě někam do devadesátek se mi v roce 2018, kdy jsem se s ním pustil do křížku, přistupovalo poměrně těžko, si mě Resident Evil 7 hned omotal kolem prstu.

Koši Nakaniši se nebál říznout do živého a po statické kameře vyjmul ze série i pohled z třetí osoby, který by alespoň v aktuální reinkarnaci byl jenom na škodu. Nejpůsobivější tu jsou totiž právě ty okamžiky, kdy se v pohledu z vlastních očí plížíte stísněnými chodbami, nakukujete skrz škvíry v polootevřených dveřích a napínáte uši, neblíží-li se náhodou pan domácí či jiná havěť ze sklepení.

Ačkoliv v průběhu hraní narazíte na relikty z doby dávno minulé, rozumějte poznávací znaky série, jako jsou bedny, do kterých si můžete uložit právě nepotřebné předměty, a s tím spjatý velmi limitovaný inventář, je jich pomálu a naštěstí už neplatí, že se musíte vracet přes deset nahrávacích obrazovek dveří do bezpečí, abyste si udělali pořádek po kapsách.

Zaznamenal jsem obavy, že nejnovější díl série už nebude oním starým dobrým „Resim“, na který byli všichni zvyklí. Můžete být klidní, Resident Evil 7 je Resident Evil se vším všudy. Tajemný dům? Checked. Pozamykané dveře? Checked. Poschovávané klíče? Checked. Za vlasy přitažená story? Tak určitě.

Budete se bát!
+18
  • PC 85
Můj první kontakt s touto hrou proběhl už někdy kolem jejího dne vydání. Tehdy jsem viděl tuším kousek gameplaye a hned jsem věděl, že tohle si musím jednou zahrát. To "jednou" přišlo o dva roky později.

Samotný začátek mě tedy příliš nepřekvapil. Snad až na píseň "Jó, třešně zrály v moll", která hrála v intru. Pěknou krajinu v podzimních barvách, Bakerovic dům a děsivou atmosféru jsem si pamatoval už z výše zmíněného videa. To jsem, ale tenkrát vypnul dříve, než mě stačilo šokovat.

První šok přišel ve chvíli, kdy mi má milovaná manželka, slovy Monty Pythonů, způsobila "just a flesh wound." Nejsem žádná slečinka, ale způsob jakým se RE7 vyžívá v brutalitě mě znechucuje a baví zároveň. Druhý šok mi zprostředkovala už samotná rodinka Bakerů a jejich perfektní znalost základů stolování a evidentní zběhlost v první pomoci. Pak už mi došlo, v jakém duchu se hra ponese a mé šokování začalo pomalu opadat. To se ale nedá říci o perfektní atmosféře, která člověka sžírá ze všech stran už od prvních minut a trvá to SKORO až do konce.

Dokud jste zavřený v tom šíleným baráku, neexistuje nic, co by se dalo hře vytknout. Je děsivá, atmosférická, násilná, vcelku obtížná, vynalézavá a občas trochu nechutná. Navíc je v domě na můj vkus až příliš málo nábojů, takže jsem se snažil opravdu přesně mířit a pokud možno používat i nůž, což není nic příjemného, protože monstra pochopitelně moc krásy nepobrala a takový kontaktní souboj s nimi je čirou kombinací strachu a zhnusení. Další lokací je ztroskotaný tanker, ve kterém je sice atmosféra stále velice silná (zvlášť v části, kdy nemáte zbraně, ale monstry se to kolem jen hemží), ale hra mě v této části už nebavila tolik jako v domě (rozuměj ne na 100%, ale "jen" na 90%). No a pak následuje poslední část hry, ve které se přemístíte do dolů, kde už ale hra znatelně trpí na nedostatek všeho, co jí do té doby formovalo. Dostane se vám totiž do ruky samopal a ohromná hromada nábojů, což naprosto zkazí atmosféru a tento perfektní horor se přesune kamsi do akčního žánru, ve kterém stačí jen stát na místě a střílet do monster z bezpečné dálky. Proč taky ne, když mám po kapsách desítky zásobníků.

Samotný konec mě spíše zklamal. Rozuzlení samozřejmě příjemné, ale předvídatelné (čekal snad někdo, že babča bude jediná v pohodě? Kdepak, babča musí být nutně ten největší badass). Finální boss mi přišel spíše jako tutoriál k řadové akční střílečce. Ani jsem nevěděl, jestli mi hrozí nějaké nebezpečí a nebo mě hra prostě nenechá umřít. Cítil jsem se asi takto: “Tady si stoupni/lehni, vem si zbraň a střílej hlava ne hlava a skripty to za tebe dodělají.” Ostatní boss fighty ale byly dokonalé. Když jsem se poprvé ocitl zavřený s papá Bakerem v jedné místnosti, byl jsem tak vystresovaný, že jsem měl nutkání hru vypnout, odinstalovat harddisk rozdupat, kompostovat, vykopat, znovu kompostovat a pak z něj udělat rašelinu na podpal :-D Hlavně jsem ale dlouho nevěděl, jestli s ním mám opravdu bojovat (dle hlášek si mojí střelbu spíš užíval) nebo jen hledat cestu, kudy utéct. Každý další souboj byl vždy o něco ujetější a nepřítel nechutnější (nevím, jestli mi víc vadilo poslední stádium Jacka nebo jeho broučí manželka). Hodně zajímavá byla ale i Lucasova hra à la Saw. To se skutečně povedlo a skoro mi bylo líto, že takových místností nemá hra více. Puzzlů je tu totiž poskrovnu, i když originalita jim rozhodně nechybí (štelování stínů předmětů).

Nepřátelé jsou sice odporní, ale pokud se k vám nedostanou až moc blízko, tak nepředstavují (s dostatkem munice) zas tak velký problém. Tedy snad krom těch počtyřechnoháchlezoucích zmetků, ti mě opravdu štvali. V jedné části jsem dokonce vystřílel komplet všechny náboje a začala opravdu nepříjemná část. Ethan je ale kliďas a nic si z monster nedělá. On celkově reaguje až příliš klidně. Vleze do baráku, kde to vypadá jako ve strašidelném zámku, v ledničce cosi nehezky hnije, stěny jsou jedna velká vražedná plíseň, jeho manželka ho chce rozřezat na kusy, ale on si většinou pronese jen nějaké to “fuck.” Ujetá rodinka se mi ale strašně líbila, stejně tak jejich hlášky, smích, smysl pro humor a dabing. Ano, dabing je tu taky parádní. Jak Ethnovo minimalistické povídání, tak šílený hlas Jacka Bakera i jeho šáhlé drahé polovičky. Navíc je zde zvuk doveden k takové dokonalosti, že jsem se několikrát lekl vlastních kroků. Pootočíte-li se totiž do strany, tak jdou slyšet Ethanovi kroky, jak přešlapává na místě. V momentech, kdy se soustředíte na sebemenší ruch, abyste lokalizovali nebezpečí, je tento prvek naprosto příšerný (v dobrém slova smyslu).

Shrnutí:
Nebýt slabší poslední ⅓, měl bych tu nejspíše osobního adepta na nejlepší hororovku. Bál jsem se. Bál jsem se hodně a nechyběly ani chvíle, kdy jsem hru musel prostě vypnout a vrátil jsem se k ní třeba až za tři dny. Jinak bych asi zešílel. Hrozně se mi líbila možnost zakrýt si ve hře oči. Při filmech tohle dělám pravidelně, takže jsem byl velice nadšený, když mi to bylo nabídnuto přímo ve hře :-D Tak jako tak se ale ani sedmému Residentu nepovedlo sesadit z trůnu můj oblíbený, atmosférou nepřekonatelný Alien: Isolation.

Hru jsem dohrál na ten horší konec (vybral jsem si Zoe a Miu "obětoval", protože mě strašně štvalo, jak se jí Ethan snaží zachránit i poté, co mu uřízne ruku, pokusí se ho opakovně zabít, přizná, že mu celý život lhala, protože pracuje v kriminální organizaci a vůbec to byla zkrátka špatná holka.)

Herní doba: 10 hodin a 5 minut.

Hra dokončena v rámci herní výzvy 2019 – 7. Hra roku (hardcore)

Pro: Atmosféra, zvuk, grafika, rodinka Bakerových, boss fighty, nechutnost

Proti: Poslední 1/3 spolu s posledním bossem, inventář, možná až příliš mnoho skriptů

+18
  • PC 75
Od RE 7 by člověk čekal další zombí mlátičku, ale hra se přenesla dál a i když máte co dočinění se zvláštními zrůdami nejedná se o klasické zombie nakažené virem.

Z hry se stala hororová adventura v první osobě, kde při plynutí příběhu se "vtělíte" aj do jiných osob a musíte vždy něco udělat abychom jste se pohnul dál. Atmosféra je hustá v pravém slova smyslu, zvuková stránka a dabing je na jedničku s *. Příběh vás nenechá vydechnout ani na moment a drží vás v strachu a musíte být fakt ostražitý.

Gamesa postrádá nějaké hlubší AI prvky a celý koncept je řešen neskriptováním všeho dopředu. Zatím jsem nenarazil na "hlavolam" (překážku) který by se dal řešit jinak jak tým jediným správním způsobem.

Každý kdo se rád bojí titul doporučuji, vývojáři připravili fakt strašidelnou podívanou a gurmán který obdivuje starý RE 2 anebo hry typu Amnesia atd. nebude zklamán.

Mně trochu chybí nějaká vlastní cesta řešení, ale to neberte jak negativum, protože do tyhle typu hry se takové věci těžko začleňují.

Dalším zklamáním byli některé zvraty v příběhu které byli fakt přitažené za vlasy, nebudu spoilerovat, ale někdy jsem se musel chytat za hlavu. Dále dost negativně ovlivnili některé řešení, které byli hodně předvídatelní anebo moc krkolomní, no ani tyhle negativa nebyli tak silné aby hra neposkytla děsivou zábavu na dost dlouho.

Pro: strach, napínavý příběh, silný nástup hned od začátku, audio stránka hry, napětí

Proti: vše je naskriptováno, řešení hlavolamů je trošku stereotypní a předvídatelní

+19
  • PC 85
Od nejnovějšího, již sedmého Residenta Evila, nesoucího podnázev Biohazard, jsem očekával hodně. Už teaser s názvem Beggining Hour dokázal svou atmosférou, děsivostí či možností více konců něco, o čem se jiným rádoby hororovým titulům ani nezdálo. A stejně tak nasadilo i laťku dost vysoko plnohodnotné hře. O to víc potěší, že kvality hry samotnou laťku teaseru převyšují.

Resident Evil 7: Biohazard se od svých předchůdců značně liší. To, co snad každého ihned bije do očí, je pohled z první osoby, který se v sérii vyskytuje vůbec poprvé. Taktéž se hratelnost vrací k původním kvalitám survival hororu, který můžeme znát z kořenů série a začal s vydáváním nových a nových dílů značně upadat. Od původních dílů se taktéž odklání příběh, jenž se odehrává ve fiktivním městě Dulvey v americkém státě Louisiana. Jako Ethan Winters se sem vydáváte za svou milovanou ženou Miou, kterou jste považovali za zesnulou… ovšem až doposud. Přišla vám od ní totiž po třech letech zpráva odkazující na opuštěný dům rodiny Bakerových. Po vstupu dovnitř ovšem zjišťujete, že dům opuštěně jen vypadá. Rodina Bakerových tu stále přebývá, už vás jen tak ven nepustí a vašemu útěku se bude pokoušet zabránit zuby nehty.

Často se s nimi tak budete muset utkat ve velice povedených bossfightech. K tomu všemu většina členů rodiny dokáže použít různé genetické mutace, zvýšenou regeneraci, možnost dorůstání končetin a nadlidskou fyzickou sílu. Nebyl by to ale Resident Evil, kdyby se tu neobjevila monstra, která vám taktéž zkříží cestu. Často si tak samotný boj s příslušníky rodiny nebo monstry rozmyslíte, a to nejen kvůli jejich síle a obtížnosti je zabít, ale také kvůli nedostatku munice a léčiv. Mně samotnému se stalo, že jsem v podzemních uličkách bez jediné kulky kličkoval s nožem v ruce mezi monstry vycházejících z každého rohu jen proto, abych se dostal alespoň k pár nábojům, které by mi usnadnily cestu dál. Už dlouho se mi u hry nestalo, že bych měl takovou radost z nalezení munice, střelného prachu nebo rostlinky, ze které jsem si mohl následně vytvořit lék.

Správně! Z nalezených surovin si lze vytvářet léčiva i náboje a jde o velmi příjemné zpestření. Některé suroviny, jako například psychostimulanty, které vám zobrazí interaktivní předměty ve vašem okolí, lze použít ihned. Dočkáme se i slušného arzenálu zbraní, počínaje nožem a pistolí, přes brokovnici a ručně vyrobený plamenomet, až k samopalu, granátometu či motorové pile. K tomu všemu si za nalezené mince budete moci pořídit i nějaké to vylepšení, či dokonce samotnou zbraň. V pozdějších fázích hry vám ovšem začne dělat neplechu malý inventář oproti velkému množství nalezených předmětů. K tomu slouží velké bedny, které se nachází ve všech místnostech s uložením hry a u kterých si budete často lámat hlavu nad tím, jaké předměty si s sebou vzít na následující cestu a jaké nechat uvnitř na pozdější použití. Lámat hlavu si budete ale hlavně u hlavolamů a hádanek, které sice nejsou bůh ví jak složité, ovšem různorodé a vždy zábavné. Otravného stereotypu ve formě opakujících se puzzlů se tak nedočkáte, co je jenom dobře. Mezi vedlejší aktivity hry patří hledání bobbleheadů nebo hledání předmětů či dokumentů odhalujících více o životě Bakerových.

Příběh jako takový z úvodu nezní nijak zvlášť originálně, avšak postupem hrou se začne slušně zamotávat, především poté, co začnete nahlížet do soukromí jednotlivých příslušníků rodiny Bakerových. Především vyvrcholení je povedené a dočkáme se i příběhového rozhodnutí. Jako zpestření vyprávění slouží videokazety, které budete průběžně nacházet, a dostávat se tak do kůže vám zcela neznámých lidí, kteří během pobytu v domě nebo okolí nahrávali, nebo byli nahráváni (s totožnou funkcí ve formě navštívení domu reportéry jsme se mohli setkat již ve zmíněném teaseru).

Samotná atmosféra je výborná. Oproti jiným hororovým titulům ji nerýsují pouze jumpscary, ale celkové budování strachu vlivem tmy, temnoty, zvuků, hudby, extrémní brutality nebo dokonale napsaných charakterů rodiny Bakerových, jejichž šílenství začne dohánět k šílenství i vás. Můžete tak klidně neohroženě nést v rukách samopal, ale i přes to budete mít často obtíže udržet svěrače u sebe. Osobně si dovolím vypíchnout například pasáž v domě matky Marguerite, jež proti vám dokáže poslat hejna hmyzu, a celý její dům je prolezlý všemožnými pavouky a brouky. Nebo část, v niž se poprvé setkáte s malou Eveline… děti v hororové hře nikdy nevěstí nic dobrého a zcela upřímně jsem v této části propadl panice a chtěl mít ten nepříjemný pocit co nejdříve za sebou. Nutno podotknout, že hru lze celou projít s podporou PS VR, která intenzivní zážitek ještě umocňuje.

Co musím pochválit, je technické zpracování. Všudypřítomný bordel, plísně, odpadky, špína nebo hra stínů, světel a odlesků dokáží vybudovat hodně. Avšak grafika má i své slabší momenty. Musím vytknout umělou mimiku postav, jež vůbec neodpovídá dnešním standardům, obzvlášť u takového titulu. Několikrát jsem se osobně také setkal s rapidními propady fps, především mezi přechody mezi lokacemi. Ovšem oproti všem kladům tyto menší vady na kráse dokážete snadno přehlédnout.

Resident Evil 7: Biohazard vám nabídne vše, co od pravého hororu můžete čekat, a také to, co dlouho žádná hororová hra nepředvedla v takové míře. Nabídne vám brutální intenzivní hororový zážitek, na který v čele s šílenou rodinkou Bakerových jen tak nezapomenete. Pokud hledáte hru, u které zažijete upřímný pocit strachu a dokážete místy přehlédnout slabší grafické momenty, je sedmý Resident Evil jasnou volbou pro vás.

Pro: Intenzivní hororová atmosféra, technické zpracování, charaktery, obtížnost, hádanky a hlavolamy, bossfighty, výroba léčiv a munice, arzenál zbraní, zpestření ve formě videokazer, brutalita, ozvučení

Proti: Slabší grafické momenty, mimika postav, propady fps

+17
  • PC 85
Po opravdu dlouhé době, jsem se rozhodl, že sem napíšu svůj názor na hru. To že jsem si vybral zrovna 7 díl ze série Resident Evil, není náhoda, jelikož Resi patří mezi mé top hry a konkrétně 2 a 3 díl je pro mou maličkost to samé, co pro ostatní např. Doom. Ovšem dost bylo řečí mimo a pojďme se podívat na samotnou hru.

Příběh
Od příběhu jsem toho nečekal moc již od oznámení. Nechápejte to ovšem tak, že bych hru hanil hned od začátku, ale ruku na srdce Resident Evil byl vždy příběhové béčko jak řemen a za účelem propracovaného příběhu to hrál asi málokdo. Ovšem ze strany druhé, by bez své brakovosti Resi nebyl tam kde je teď. Jestli je to dobře nebo špatně nechám čistě na vás. To samé platí i v sedmém přírůstku do série. Hlavní hrdina Ethan Winters jede navštívit jakýsi zapadákov v Americké Luisianě, kvůli videozprávě kterou mu poslala už tři roky nezvěstná žena Mia. Návštěva domu, kde by měla vaše milovaná být, je však trochu jiný než by se mohlo zdát a záhy zjistíte, že dům i přes svůj rozpadlý vzhled má své obyvatele a že se jedná o opravdu vyvedenou rodinku a každý člen této vypečené rodinky má své vlastní záliby, které jsou více než ochotní vám předvést. K příběhu už není moc co bych mohl napsat, aniž bych nezabrousil mezi spoilery.

Grafika
Z mého pohledu je grafické zpracování na velmi dobré úrovni. V některých recenzích jsem se dočetl, že grafický háv je zastaralý a v některých ohledech to pravda je, ale jako celek vypadá grafika opravdu povedeně. Na mysli mám konkrétně detaily v prostředí jako jako poletující prach, odlesky, hru stínů a světel a i samotné textury. O to víc zamrzí, když grafický engine vykreslí texturu opožděně, nebo jí nevykreslí vůbec (to pak textura vypadá jako z RE 5 a jelikož je hra z první osoby, tak to vysloveně bije do očí) a celkový dojem to dokáže dost pokazit. Některé objekty pak dostaly o něco méně péče než druhé, ale jako celek hra působí nadprůměrně. Kapitolou samou o sobě je pak vymodelování potvor. Tak krásně vymodelovaná monstra s důrazem na detail jsem snad v žádné jiné hře neviděl a je trochu škoda, že monster není víc. Velkou dávku inspirace pak vidím v monstrech ze čtvrtého dílu a to konkrétně z potvory Regenerator a Iron Maiden. Dodatečnou třešničkou na dortu, jsou pak modely zbraní, které jsou taktéž vymodelovány s velkou péčí a při boji na bližší vzdálenost jsou pak zašpiněné směsí krve a tkáně. Jako celek to vypadá opravdu dobře.

Zvuky
Zvuková kulisa je věcí, kterou se Resi hry vyznačují již od prvního dílu (nemyslím teď dabing, ten byl naopak podprůměrný a často parodovaný a i v pozdějších dílech se jednalo spíš o průměr) a ani sedmý díl v tomto nezklamal. V pozadí jdou slyšet různé zvuky, které mají za úkol držet vás v napětí a opravdu se to daří. Hudební podkres je pak také zvolen velmi dobře a pomáhá držet hutnou atmosféru. Zvuky zbraní jsou pak vcelku standartní, a zvuky nepřátel jsou asi takové jaké by jste čekali. Opravdu za povedené pak považuji zvuky, když se vám podaří monstru ustřelit končetiny a nebo rovnou hlavu. Onen čvachtavý zvuk dokáže navodit pocit satisfakce. Dabing postav je pak kvalitou průměrný, ale hlasy k postavám sedí a především Jack a Mrguerite mají projev vyvedený víceméně dobře.

Gameplay
Co by to bylo za hru, kdyby neměla zábavný gameplay. To by pak mohla hra vypadat a znít sebelíp a přesto by jí nikdo nehrál. V případě Resident Evil 7 jsem byl především u prvního oznámení dosti skeptický, jelikož tvůrci slibovali onen opěvovaný návrat ke kořenům, který však slibovali už u 6 dílu a ten dopadl obzvlášť bídně. Mé skepsi nepomohli ani první vydané gameplaye, ze kterých jsem měl pocit, že se série uchyluje ke hrám typu Outlast nebo Amnesia. Mé obavy se však naštěstí nestaly skutečností a Hra se opravdu soustředí na budování atmosféry a až na pár výjimek se jí to opravdu daří. Další věcí, které jsem se trochu bál, bylo rozhodnutí vývojářů udělat hru z první osoby a někteří dokonce tvrdili, že je to první Resi z pohledu hlavního hrdiny. Pravda je však taková, že z první osoby tu už pár dílů bylo (Prví Resi který spočinul v mé PS one byl Resident Evil Survivor a dodnes tato hra zůstává mé osobní Guilty Pleasure, ale jinak se jedná o opravdu hroznou hru) a výsledek nedopadl zrovna nejlépe, takže tu prostor pro obavy rozhodně byl. Nakonec to naštěstí také dopadlo vcelku dobře, i když pár výtek by se také našlo a to především v nízké rychlosti chůze i běhu a jisté nemotornosti postavy. Chápu záměr udělat hlavního hrdinu co nejobyčejnějšího a taky snahu neudělat z něj druhého Leona, ale trochu ho zrychlit by také neuškodilo. Vysloveně iritující ovšem bylo, když se v pozdější fázi hry objevilo více nepřátel najednou a při snaze obejít objekt se hrdina zasekl a nemohl projít dál i přes to, že by se tam v klidu vešel.
Další věc, co vás hrou bude provázet je samozřejmě boj. K likvidaci nepřátel máte klasickou paletu zbraní (pistole, brokovnice, samopal a z těch silnějších pak granátomet a magnum. Svou chvilku slávy zažije i plamenomet) a střelba z nich se opravdu povedla. Zde byl samozřejmě také záměr, udělat hlavní postavu jako obyčejného chlápka, co nemá s bojem žádné zkušenosti, takže střelba působí nemotorně a přebíjení také trvá věčnost. V tomto případě se však jedná o věc, která do hry přináší trochu jiný náboj než v předešlých dílech a opravdu to dokáže navodit pocit nejistoty. K dispozici je také krycí systém, který spočívá ve včasném zmáčknutí tlačítka a hrdina si tělo zakryje rukama. Jednoduché, ale funkční.
Původní díly Resiho si zakládaly na budování atmosféry pomocí strachu z konfrontace nepřátel a stejná složka figuruje i v této hře. Pokud se do hry opravdu ponoříte, tak vás dokáže i hezky postrašit. Zde se nabízí porovnání s výše jmenovanou hrou Outlast, který sice není špatný, ale koncept Jumpscare horrorů mě osobně nepřipadá strašidelný a už vůbec ne atmosferický. Člověk se sice lekne hlasitého zvuku a trhne sebou, ale strach to zkrátka nepřivodí. Abych byl však fér, tak takovéhle momenty se najdou i zde a popravdě mě to i trochu mrzelo. Celkově jsem se však do hry dokázal ponořit což mi právě Outlast nedovolil.
Série RE se samozřejmě proslavila i použitím hádanek. V sedmém díle jich není nijak moc a další postup je spíš závislý na nalezení klíčů a karet s čímž souvisí i backtracking, který naštěstí není nijak hrozný. Jediná část která s hádankami pracuje trochu víc, je v pasáži kterou si pro vás připravil povedený synáček Lucas.

To by k této hře bylo asi vše. Souhrnem získáte povedený béčkový příběh zabalený do hezkého grafického kabátku, který dokáže chytnout. I přes pár slabších momentů se opravdu jedná k návratu ke kořenům série za což jsem opravdu rád. Závěrem bych jenom dodal ještě jednu věc, která po dohrání v případě Resiho působí jako studená sprcha. Po dohrání hry nečekejte nějaké herní módy navíc. Vše je řešeno pomocí DLC, což u série nebývalo zvykem a jedná se o věc, která může zklamat především věrné fanoušky.

Pro: Grafika, zvuky, atmosféra, nepřátelé, soubojový systém

Proti: Průměrný dabing, pohyb postavy, jumpscare pokusy o vystrašení, bonusy v podobě DLC

+21
  • PC 90
Herní výzva 2017 - 8. "Pokračování příště!"

"Welcome to the family, son!"

Hláška, kterou už asi nikdy nedostanu z hlavy.

Resident Evil 7 je mým prvním Residentem, který jsem dohrála do konce. Ano, jsem ostuda. Chtěla jsem si původně stihnout projít všechny díly před vydáním toho nového, ale pouze chtít nestačí. Někdy tenhle restík napravím. A jaký že vlastně ten nový byl? Pro mě, nervního strašpytla, jedním slovem intenzivní! Konstantně jsem byla v napětí, místy ve stresu a během soubojů s bossy totálně na nervy. A i přes to jsem si hru dokázala pořádně užít a jednou za čas mě přepadne chuť ji zase zapnout. Nezapínám!

Děj hry se sice odehrává většinu herní doby v jedné lokaci, ale i přes to se neomrzí. Postavy jsou skvěle namluveny a zpracovány (Mia mi šla pěkně na nervy), hudba a obecně audio je vynikající a graficky je hra zpracovaná moc pěkně. Minimálně interiéry. Logické hádanky, systém ukládání a atmosféra je hodně podobná původním dílům a celkově je ze hry znát, že to vývojáři s návratem ke kořenům mysleli vážně. Pohled z první osoby je pro mě osobně velkou změnou. Bojím se totiž jen v případě, sleduju-li herní prostředí vlastníma nebo spíš hrdinovýma očima. A když si představím, že je hru možné hrát navíc ve VR, tak mi jde mráz po zádech.

Příběh mě zaujal, chytil a hnal kupředu. Nic světoborného, ale ani nic, u čeho by se hráč nudil. Ethan, hlavní hrdina měl svou hlavu a záviděla jsem mu jeho odhodlanost pokračovat dál. Co mi na něm naopak trochu vadilo byly jeho občasné divné, až nemístně klidné poznámky k určitým dramatickým situacím. Atmosféra hry byla velice povedená, tísnivá až klaustrofobická a to k původním dílům série rozhodně patří. Z nepřátel šel strach, a když ne přímo z nich, tak z toho, kde na ně zase narazím. Mou frustraci násobil fakt, že jsem střelec příšerný, a když u toho ještě panikařím, jakože vždy v takových situacích panikařím, tak už netrefím skoro vůbec nic. A omezené zdroje střeliva na dobrém pocitu taky moc nepřidávaly.

Sice mě minula spousta letošních her jako např. Horizon, Wolfenstein II nebo Nier, ale pokud zapřemýšlím nad hrou, která by za mě mohla získat titul hra roku 2017, dost se nad Resident Evilem VII rozmýšlím. Hned vedle toho stojí The Evil Within 2 a Prey. A asi si jen tak jednoznačně nevyberu.

Pro: Animace, atmosféra, grafika, hádanky, herní doba, hratelnost, namluvení postav, obtížnost, optimalizace, OST, pohled z první osoby, příběh a volba, zpracování prostředí

Proti: Bugy , někomu může vadit omezený inventář

+24
  • PS4 85
Když mám chuť s nějakou hrou seknout, obvykle to znamená, že mě neba a nechci s ní ztrácet čas. Nicméně s Resi7 jsem chtěl opakovaně seknout jen z těch nejlepších důvodů.

Asi největším překvapením pro mě u této hry byla ta skutečnost, že jsem se opravdu při prvním hraní bál. Jo, měl jsem dokonale zatemnělou místnost, prostorný pohodlný gaučík, a televizi o rozměrech boku malé dodávky, ale i tak jsem nečekal, až jak úspěšně mi hned několik hodin v kuse bude každý krůček Bakerovic statkem sevírat půlky. Kolik kuráže bude vyžadovat otevření i padesátých dveří. Od teď si přeji, aby se každý další moderní Resi hrál přesně takhle. Abych musel sbírat všemožné harampádí, řešil puzzlíky, a hledal cestu dál, zatímco po mně jde ufuněný Jack Baker, jemuž stačí se jen tak šprímařsky procházet kolem a sem tam zavolat mé jméno, abych měl vmžiku naděláno a úspěšně cítil ten adrenalin a instinktivní strach z toho, že po mně prostě někdo jde. Všechna čest.

Mno ale byl by to prd Resi, kdybych si v tom taky občas trochu nepozabíjel, že. Od toho tu jsou molded - jsou tak akorát silní, tak akorát rychlí, a v neposlední řadě tak akorát odporní na to, aby mi vidina byť i krátkodobého pobytu v malé sklepní místnosti, ve které mi společnost dělá právě skupinka takových čtyř molďáků, byla dosti nepříjemná. Po nemilosrdném vykidlení asi dvaceti těchto moldy pšouků jsem už ale chtivě vyhlížel nový typ nepřítele, ovšem po zhruba šesti odehraných hodinách jsem se smířil s tím, že už mě žádný satanužel nečeká.

Co ale hra postrádá na rozmanitosti nepřátel VÍCE než adekvátně kompenzuje svou šťavnatou kinestetikou. Soubojům nechybí pořádná fyzikalita, kdy každou ránu z každého kvéru opravdu cítíte. Navrch toho zdejší modely zbraní jsou naprosto fenomenální samy o sobě. Mnoho her poskytuje kvalitní zbraňové porno, ale Resi7 v tomto směru opravdu zvedlo laťku, kdy krom excelentních vizuálních designů zbraně mají i výborné zvukové efekty. To, jak ta brokovnice spokojeně drnčí, když ji držíte, jsem prostě ještě nikde jinde simulováno ani neviděl.

Krom obyčejných moldy smraďochů hra samozřejmě taky obsahuje pár bossů. Ti kvalitativně pokrývají celé spektrum od "to byla neskutečně klaustrofobická jízda, a ta euforie po výhře!" až po "to byla jedna z nejhorších bossbitek, jakou jsem kdy viděl, fakt zklamání twl". Většinově jsou ale naštěstí oukej; většinou je situace vyhrocena nevelkým prostorem k manévrování, a mrštnou sviní k zabití, takže nutnost rychlého přemýšlení pod neustálým stresem hraje prim.

A co se mi teda vlastně nelíbilo? Za zmínku vlastně stojí jen jedna věc - hádanky. Jak jem si je užíval ve starších dílech, zdejší hádanky bohužel doplatily na modernizaci a snahu učinit hru přístupnější. Ve výsledku tak člověk s železnou konzistencí vždy najde do očí bijící vodítko, popř. rovnou celé řešení, do tří metrů od samotného puzzlátka. Nikdy jsem nemusel fakt přemýšlet a prozkoumávat, abych našel cestu dál, což zaštípe.

Taky zaštípe, že Madhouse se odemkne až po dohrání hry. Na Normal totiž stačí jen ždibítko šetrnosti k zajištění, že se člověk nikdy nedostane do opravdu nebezpečného nedostatku munice a zdraví. Od půlky hry si k nedostatku pak už ani nepřičichne, neb nábojů, chemikálií a zelených bylinek je habaděj. Zato Madhouse, to je panečku jinčí kurva. U Madhouse se počítá naprosto každá kulka; tížilo mne na srdénku pokaždé, kdy jsem netrefil headshot. Jednou jsem taky omylem zbaštil kvítko, když jsem byl zcela živ a zdráv, což mi hlodalo na svědomí ještě dobré dvě hoďky poté. Madhouse je ryzí survival zážitek, anžto dělá z takřka každé potyčky nefalšovaný boj o přežití. Nejlepší na něm ale je návrat ukládacích itemů - checkpointy jsou zredukovány na absolutní minimum (cca šest na celou hru), a aby jste si hru uložili, musíte si nejdřív najít kazetku, a tu následně jednorázově použít. Je to bomba, vpravdě věčná škoda, že stejný systém není přítomen i u normální obtížnosti.

Na konec si ještě neodpustím jednu malou poznámku, která víc než výčitkou je takovým zasněným přáním - ten hlavní barák fakt mohl být větší a hlavně otevřenější. Sotva si vzpomenu na Resi2 a jeho policejní stanici, či Resi1 a jeho Spencerovo panství, zasteskne se mi při vzpomínce na to, kolika všemožnými stezkami se dalo dostat na jedno a to samé místo. Když jsem měl namířeno do východní ukládací místnosti, mohl jsem to vzít spodní chodbou, koridorem v patře, nebo tou tajnou místností za obrazem ve vstupní hale. Zdejší plantáž, přestože jinak parádní zasazení a ukázkový příklad fantastického hororového level designu, fakt mohla taky nabídnout vícero možných cestiček kolem a dokola.

Takže ták, je to dobrý. Vona je to de facto kombinace Outlast a Condemned. Což by vám samo o sobě mělo znít ultra šukézně a kopat vás ke koupi. Tak šup šup, tohle si ve vaší knihovně místečko zaslouží.

Pro: Audiovizuál; atmosféra; příběh; VA; šmakózní kinestetika spojena s výbornými modely zbraní; Madhouse

Proti: Hádanky; Bombermaní finále (thx SilentWolf!); mohlo být více typů nepřátel; Madhouse měl být dostupný od začátku

+26
  • PC 100
Kdybych měl hru vystihnout jedním slovem, bylo by to slovo STRACH. Už jsem nějaké hry s hororovým podtextem odehrál a málokdy jsem se při nich, až na pár výjimek, bál. Myslel jsem si, že u Resident Evil 7 tomu bude taky tak, avšak jsem byl mile překvapen. Celá hra je podkreslena strašidelnými zvuky a hudbou. Od samého začátku hry až po závěrečnou scénu, musí být hráč pořád ve střehu, nikde jsem nevěděl, kde se mihne nějaký nečekaný stín či na mě vyskočí nepřítel. Když jsem si už myslel, že by mohl být chvilku klid a v klidu šel prozkoumávat přístupné pokoje v usedlosti, kde se hra odehrává, z ničeho nic se přede mnou objevilo strašidelné monstrum či některý z hlavních protivníků z rodiny Bakers. Musím se přiznat, že jsem se mnohokrát pořádně vylekal.

Prostředí hry bylo ztvárněno velice nechutně, někdy mi stačilo trošku a byl bych si asi schopný představit i pachy, které různé rozteklé či shnilé věci doprovází. Hned na začátku hry jsem si prohlížel první místnost, otevřu ledničku a ta celá oslizlá asi od nějakého rozteklého másla a plná zkažených věcí. Hned vedle toho byl na stole hrnec, kde po odkrytí poklice na mě vykoukl neidentifikovatelný obsah něčeho odporného. Celá usedlost byla detailně propracována, aby v člověku budila pocit neobydleného domu, z kterého se majitelé na rychlo odstěhovali a vše nechali ležet, tak jak bylo.

Připadalo mi, že hra není ani moc zaměřená na akční scény, ale spíš na řešení hádanek a užití si atmosféry. Průběžně jsem musel řešit různé hlavolamy, prozkoumávat temné kouty, objevoval jsem záhadné předměty či důležité indicie k postupu ve hře.

Když vezmu v potaz celou hru, tak asi nejstrašidelnější pro mě byla scéna,
kdy mě honí paní Baker a já se před ní musím schovávat, aby mě neobjevila. V klidu si myslím, že je daleko za mnou a já že jsem jí utekl, jdu tedy do dalšího patra, otvírám dveře a ona za nimi na mě vyskočí.. Měl jsem co dělat abych tuto scénu rozdýchal.

Nevím, jestli bych si tuto hru zahrál znovu, neboť mám obavu, že by mi hororové prvky mohly přivodit infarkt.

P.S. Jsem rád, že jsem po dohrání hry měl stále čisté spodní prádlo.
+39
  • PC 85
Nějak nestíhám dopodrobna studovat, co si to vlastně kupuji za hru, takže když jsem viděla, že je dostupné něco, co nese známou značku Resident Evil a má to vysoké hodnocení, šla jsem do toho. Jaké bylo moje překvapení, když namísto nekonečných lesklých sci-fi chodeb, kde na mě občas vybafne nějaká zmutovaná příšera, jdu vysokou travou, nacházím podezřele a nehygienicky působící trofeje z koňských nožiček a vidím, že mým cílem je oprýskaný baráček, v němž, jak se ukazuje, bydlí trochu divná rodinka.

Asi takhle - téměř nic ve hře mi nedávalo smysl (utajovaná biologická zbraň v podobě zlé malé holčičky uprchne výzkumníkům a "infikuje" americkou white trash rodinku žijící kdesi v lesích, aby si z nich udělala psychopatické, kanibalistické, nesmrtelné a neustále různě mutující sluhy --- ok?), ale i tak mě to bavilo. Při prvním hraní bohužel nejde vybrat těžší obtížnost než "ne úplně lehká" a podruhé to hrát asi nebudu, takže jsem vždycky měla všeho dost a hledání škorpióních a dalších klíčů, zatímco mě pronásledovala hmyzí babka, mi šlo rychle od ruky.

Některé scény jsou opravdu trochu esteticky diskutabilní - extrémně lehký boss fight s rozplizlým chlapíkem, ale na druhou stranu jsem ocenila tu atmosféru lepkavého, zpráchnivělého hororu, kterou hra zprostředkovala. Skoro mi bylo nakonec líto vrátit se v roli zachráněné přítelkyně zpět do těch sci-fi chodeb.

Ještě oceňuji písničku u titulků - dodává hře charakter a zapamatovatelnost.

Pro: dobrá hororová hra

Proti: trochu nesmysl, příliš jednoduché

+18
  • PC 70
Přepsaný komentář
Resident Evil by se dal považovat za Doom akčních survival hororů. Alone in the Dark to vše odstartoval a Resident zpopularizoval. První tři hry jsou klasikami žánru. Mix akce a andvetury s přednastavenými fixními kamerami zavedl standard, který nesmazatelně pozměnil Resident Evil 4, jenž se změnou perspektivy a přizpůsobivou kamerou ustanovil nový směr nejen pro akční a adventurní žánr, ale pro akční TPS vůbec. Po čtvrtém díle však studio Capcom opustil mastermind za sérií RE, Shinji Mikami. A již v nadcházejícím díle capcom změnil přístup k desinu hry. Pohled kamery a koncept zůstal nezměněn, ale hra se velmi zrychlila a nabrala daleko akčnější obrátky. Díl šestý se pak z většiny stal mokrý sen Michaela Baye. Nynější díl sedmý po dvanácti letech opět učinil jednu velikou změnu. Přinesl další změnu perspektivy a hlásání s jasnou zprávou "Resident Evil se vrací tam, kde započal!" tedy k hororu. Tento krok byl nečekaný a mnohé, včetně mě zaskočil. Už od prvních gameplai ukázek bylo jasné odkud vítr vane. Inspirace asi nejslavnějším demem v historii jménem P.T. byla zřejmá.

I když na pohled Biohazard 7 nevypadá jako Resident, tak vězte, že jím skutečně jest. V nynějším komorněji podanějším příběhu inspirovaném známými hororovými fláky jako texas chainsaw massacre, Blair Witch project a The Hills Have Eyes se skrývá klasický "residentovský" story, kde hlavní roli hrají mutanti, virus, tajná organizace a odnož Leona S Kennedyho jakožto hlavního protagonisty.

Resident Evil 7 zaznamenal po dlouhé době změnu technologie, což se na pohled nemusí jevit jako zřejmé, neboť umělecký design zachoval věrnost předešlým dílům. Vizuálně je hra velice temná s opravdu nízkým barevným kontrastem. Skvělá práce se světelnými efekty, parádním ambientním ozvučením a sound desidnem obecně evokuje konstantní pocit napětí, který v sérii tolik let chyběl. Osobně jsem se u tohoto dílka nebál tak, jak bych si přál a to i pod hustou rouškou noci, ale v žádném případě se nedá RE7 upřít atmosféra, kterou jistě a nepochybně má. Psychotická rodinka je sama o sobě banda creepy bastardů, která vám bude zpříjemňovat váš pobyt na jejich pozemku. Stejně tak sbírání kazet, skrze které se sbíráme interaktivně střípky z příběhu a jenž dodávají právě onen Blair Witch efekt jsou velice dobře zakomponované a celkový feeling nejistoty a napětí jen umocňují. Krom toho je tu samozřejmě přítomen silný vizuální horor s řadou nechutností a místy až morbidním násilím, což je pro resident jasný vodoznak.

Herně je to pro mne trochu rozpačité. Akce tu je, zbraně též, ale nijak tomu chybí balanc. Střelba může být někdy dost frustrující a nepřesná, což dává jasně najevo, že zde nehrajeme za supermana typu Leon či Chris. První. Opravdu první věci, jenž jsem učinil po spuštění animace obludáka po zásahu do hlavy, že jsem k němu přiběhl a chtěl mu zblízka dát otočku a kopačku do úsměvu, leč bohužel jsem místo toho byl obdarován láskyplným obětím přeskynovaného regenátora z resident evil 4. Holt některé zvyky prostě neumírají :) Takže jsem před nepřáteli spíše utíkal a každou kulku počítal. Tedy až do té části na lodi. To se z RE7 stane na nějakou dobu Relevations, munice exponenciálně přibude a atmosféra jde do kopru. Navíc je zde dosti backtrakingu a ne zrovna moudře rozmístěných čekpointů. Orientace v inventáři byla do příchodu beden noční můra díky, které jsem zaklepal bačkorama více, než by bylo zdrávo ( s návratem pomalejšího tempa by se zde mělo navrátit pauzování hry) Nacházejí se zde jednoduché puzzle včetně poměrně zajímavé stínohry/stínobudování(?) shánění klíčů, kombinace předmětů, krafting, léčivé bilinky (jejichž systém se zde trochu pozměnil) a vše co k dobrému residontovi patří. Zakončení mě zklamalo, hlavní boss byl velice primitivní a spíš než herní výzvu měl poukázat na schopnosti a sílu nového enginu.

Devět hodin trvala tato smradlavá anabáze, kterou jsem si většinu času velice užíval. Jen mě mrzí, že přídavný obsah v podobě "banned footage" je zbytečně nuceným přídavkem, který opět s pomalejší hratelností nedává moc význam. Není to resident evil čtyři, který dokázal tak bravurně spojit tajemno s adrenalinovou akcí a adventurou a vytvořit tak hororové dobrodružství, které se nezapomene. Resident Evil 7 Biohazard je správným krokem a dobrý návrat k aspektu, který dal residentu kultovní status. Doufám , že se bude Resi7 dobře prodávat a my se dočkáme vybroušeného a hororového zážitku v podobě RE8, protože co si budeme nalhávat. Každý první krok z vyšlapané a zavedené cesty je těžký a rozhodně ne perfektní a RE7 perfektní není a proto doufám, že si RE vyšlape novou a lepší.

Pro: Atmosféra, optimalizace enginu, některé skvělé pasáže, dabing (jak ang, tak jap), dobře vyvážené, bossfighty.

Proti: Uměle natahovaná délka, backtracking, inventář, druhá polovina hry, zakončení, malá variabilita nepřátel.

+14
  • PC 85
Znáte ty hry, co vám zůstanou v paměti dlouho poté, co je dohrajete?

Přesně to je pro mě teď Resident Evil 7.

Hra má v sobě mnoho z původních dílů, dost z texaského masakru, špetku F.E.A.R. a jako bonus je tento dortík posypán bombermanem, za kterého šlo 5% dolů. Ta hra má totiž naprosto katastrofální závěrečný level, kdy chodíte tunely a máte v inventáři 10+ dálkově odpalovaných bomb. Bravo…

Zbytek je ale bez přehánění nejlepší horrorový zážitek, jaký jsem kdy hrál. Ten teror známý z Resident Evil 1 se vrací a je o to osobnější díky 1st person kameře, která této sérii velmi sluší. Vzpomeňte si na to, když k vám bude kráčet zombie/terminátor se sekyrou a vy budete mávat holýma rukama před sebou a snažit se minimalizovat škody. V této hře se opravdu cítíte ztracení v „opouštěném“ domě a to dokonce natolik, že se mi pár dnů poté zdály škaredé (hezké – záleží na úhlu pohledu) sny. Což se mi z hraní ještě nestalo. Chci víc toho domu a míň zbytku. Hra si totiž drží úctyhodnou délku 10 hodin, což se může jevit jako málo, ale je to intenzivní horrorový zážitek a hlavní lokace je prostě jeden dům. V tomto světle je hra adekvátně dlouhá, ale chtěl bych ještě o hodinku nebo dvě více teroru v hlavním sídle nebo okolních lesích, kterých by mohlo být alespoň tolik co ve 4. Medvědí pasti, pochodně v dáli, bažinaté části, kterými se musíte brodit..hmm.. snad bude série pokračovat správným směrem.

Zbraně jsou až na již zmíněné bomby perfektní a jde velmi poznat, pokud se vám vlastní šikovností podaří opravit nějaké rozbité kousky, které poté nahradí účinností staré modely. Natož zhotovit třeba vylepšené kulky do pistole. To je panečku pocit ze střelby! A pamatujte – i na kopy hnoje platí headshoty.

Vypíchnout musím i dabing postav, hudbu a celkově zvuky. Není co vytknout. Graficky jsou některé obličeje OK, naopak některé obličeje (matka) slabé. Jen teda snaha o co nejdokonalejší ztvárnění Mii v úvodním filmečku vyústila spíš v solidní uncanny valley a říkám si, jestli se někdy povede tu propast překonat.

Nuže a proč nad hrou pořád přemýšlím? Za prvé je příběh o něco málo hlubší, než v podobných titulech a o dost věcech se tam dá teoretizovat. A za druhé se mě stále nezbavil ten adrenalin z toho, jaké je to být uprostřed filmu texaský masakr motorovou pilou. Ono je to hrozné klišé, ale kolik her vám to vlastně naservírovalo? Tajemná sídla plné skrytých chodeb mají něco do sebe a zatímco u prvních dílů strach už kdesi ustupuje, zde vám ho servírují na zlatém podnose.

A DLC? Perte mi to přímo do žíly!

Pro: Posun série správným směrem, to je nejlepší klad, jaký si mohou sedmé díly sérií přát.

Proti: Poslední hodinka je dost směšná protože.. BOMBY! Ubouchly tak 5%.

+25
  • PC 85
Přestože šla série po pátém dílu mimo mě a oznámení sedmičky mě vzrušilo stejně, asi jako oznámení nového filmu Zdeňka Trošky, tak mě tvůrci povedeným demem (dost připomínající stylem Alien: Isolation *mlask*) zaháčkovali natolik, že se Resi stal jednou z mých nejočekávanějších her roku.

No jo, ale povedlo se splnit ono slibované "návrat ke kořenům"?
Hele, fakt jo!

Možná to tak nevypadá, ale sedmička má s prvními díly společné více, než se zdá:
1. Odehrává se v uzavřeném prostoru Bakerovic statku, který dá vzpomenout na Spencer Mansion z prvního dílu.
2. Než na předimenzovanou akci vsází hra na atmošku a průzkum prostředí.
3. Když už dojde na střelbu, jde spíše o nutnou sebeobranu, protože po většinu času nemáte munici na plýtvání.
Na to, že je to z prvního pohledu se*e pes.

To je sice pěkné, ale je to pořád Resident Evil?
Hele, fakt jo!

Jak jsem psal výše, styčných bodů v hratelnosti to má dost. Pravda, co se příběhu týče, tak až na pár pomrknutí a na poslední cca půl hodinku by se hra mohla jmenovat "Pivo's Grand Adventures 3" a nikoho by nenapadlo, že to vykrádá Resiho. Není tam Leon, není tam Jill, Wesker neproskočí oknem, o Umbrelle a předchozích virech se tam prakticky nemluví, ALE... opravdu velké ALE... není to tak vlastně lepší? Jak série pokračovala a představovala pořád nové a nové postavy (o virech nemluvě), začal v tom být trochu zmatek. Jsem proto rád, že tvůrci představili zajímavou, uzavřenou linku, kde není nutné znát předešlé díly, ale do univerza pasuje a má potenciál dále rozvinout mytologii série.

Dobře, ale je to strašidelné?
Hele, možná...

Novému Resimu se nedá upřít výborná atmosféra, která skvěle pracuje s pocity nejistoty. Nikdy nevíte, co vás čeká, kde na vás co skočí a co se bude dít. Ale strach budete mít jen minimálně, jestli vůbec. Neopakuje se situace jako v Alienovi, kde jsem klidně strávil několik minut v jedné skříní, či šachtě a "čekal" na ten správný okamžik útěku. Kromě zajímavých bossfightů vás budou Bakerovy honit snad jen ve třech titěrných částech domu a pan Baker mě musel praštit 4x, abych umřel. A věřte, 4x vás praští, jen když chcete. Navíc jim stačí utéct za roh a už o vás prakticky neví. Nevím, demo mě třeba děsilo víc a to tam ani nebyli. Pak jsou tam ještě pomalá monstra, ty ale zabijete a máte klid. Strach máte, jen když vám dojde munice a to podle mě není nejlepší výsledek. Naštěstí to dost zachraňuje právě ta hutná atmosféra.

Aha, ale jinak je hra bezproblémová?
Hele, pár věcí se najde.

Předně jsem nebyl schopný hru hrát déle než hodinu vkuse. Ne proto, že bych se bál, ale docela často mi padala. Neviděl jsem však, že by na netu podobným problémem trpělo víc lidí, takže je možná chyba na mojí straně. A pak už mám spíše drobnosti:
- Debilní nazvučení postav. Zvuky jsou ok, ale když někdo mluvil, měl jsem pocit, že je snad nahrávali všechny přes zavřené dveře. Znějí přidušeně.
- Stoický klid Ethanovi závidím. Jo, sem tam řekne "Fuck", ale je to spíše takové to konstatující "Fuck", než "Fuck" plné strachu.
- Hru jsem dokončil ani ne za 8 hodin. Jo, užil jsem si to, ale nezlobil bych se, kdyby to bylo delší.

Shrnutí:
Návrat ke kořenům. To tvůrci slíbili a k mému velkému překvapení to taky opravdu splnili. Napínavá a atmosferická hra, vhodná jak pro neznalé, tak i pro ty, kteří nad sérií zlomili hůl. Pravda, moc se bát nebudete, (Alien zůstal nepokořen) ale hra vás nudit nebude.

2. bod herní výzvy 2017
+43