Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@BUMTARATA (07.01.2024 20:58): Já ho třeba nezmiňuju velmi intencionálně, protože čistě in-game roleplayingové možnosti i v tom nejvymazlenějším počítačovém RPG jsou za mě prostě více či méně velmi ohryzané. Hra je schopna nabízet jen omezený set možností a stejně tak je schopna reagovat na hráčovy akce dynamicky jen do nějaké míry - protože to médium hry je prostě velmi ohraničené.
Nejjednodušší příklad, když máš encounter, u kterého je naskriptováno, že skončí bojem a hotovo, tak neexistuje se z něj vykecat, protože ta možnost tam z autorského rozhodnutí není. Žíly mi to netrhá, chápu, že do počítačové hry, má-li vyjít v nějakém rozumném horizontu let, není lze implementovat miliardu různých řešení každé (nebo i jenom klíčových) situací. A samozřejmě, jsou hry, které jsou dynamičtější, jsou hry méně dynamické, jsou hry, které dávají více možností a takové, které jich dávají méně, ale vzhledem k té ohraničenosti to pro mě časem přestalo být v PC hrách podstatné.
@Eru (07.01.2024 21:32): Fair enough, zvlášť jestli do toho počítáš i Gothicy - já měl za to že požaduješ vyloženě tahové souboje.

Pro mě byl příběh MM6 zapamatovatelný velmi, bohužel - protože mě tehdy hrozně nasralo když do toho hezkého fantasy světa začali míchat nějaké pitomé sci-fi prvky :)
@AlieN (07.01.2024 19:44): Nemyslím. RPG z pohledu třetí osoby, které nejsou náročné osobní zručnost: KOTOR 1,2,3; Gothic 1,2,3,4; Crusaders of Might and Magic, Divinity 2: Ego Draconis, Mass Effect 1, Risen 3, Two Worlds 1, Zaklínač 1.

Jasně, že mám rád hry s kvalitním příběhem a dobře napsanými postavami. Ale v RPG to pro mě není to hlavní. Např. Might and Magic 6-8. Neuvědomuji si, že bych z nich byla nějaká zapamatovatelná postava. Se všemi se hráč potká jen krátce. A příběh, s porovnáním s dnešními tituly, není v žádné z nich také nic extra. Přesto na ně nedám dopustit.
@BUMTARATA (07.01.2024 20:58): To zahrnuji pod nelinearitu - nejde jen o volby v dialozích a z nich vycházející ovlivnění světa kolem, ale třeba i různé možnosti buildu postavy a z toho vycházející průchod hrou (např v CPR hrách - první měl skvělé W3, v druhém vládne Cyberpunk)
Vtipný, že nikdo nezmíníte role-playing. V první řadě chci mít možnost formovat svoji postavu, zvolit si, jak budu hrát, a chci, aby to hra reflektovala. Následně chci dobrodružství, tj. smyslupnej quest, svět k objevování a překážky k překonávání. Teprve pak přichází všechno ostatní.

Samozřejmě tohle, co jsem popsal, neodmyslitelně zahrnuje tzv. „dobrý psaní“, protože nelze oddělovat obsah od formy, nelze vytvořit dobrej dungeon, aniž by ho někdo dobře „nenapsal“.
@AlieN (07.01.2024 20:23): To bereš nějak divně ale pokud to vnímáš tak ze je podstatné z čeho to vychází, ok. Ale zřejmě i ten Gothic nebo Witcher zřejmě z toho izo vycházejí taky.

Tezko říct jak to je i v jednoduchosti textů a určité nablblosti muže být něco víc. Koneckonců když to vztáhneme k reálu spiš to bude ten Skyrim než BG3. Přeci jen málokdo vypouští z pusy samé zajímavé věty a vytváří tím zaujetí. Jasně je to hra a chceš se bavit celou dobu ale já si furt myslím ze hry na to nejsou to 100% medium a prostě to po nich nevyžadují. Kniha je něco jinyho, ta nabízí jen ten text. Filmy už těch věci na čem můžou stavět mají taky víc. Ne writing nikdy u mne ve hře nebude numero uno, nemůžu si pomoct.
@Tulareanus (07.01.2024 20:23): U toho Gothicu vůbec nemyslím tu mou ideální vysněnou představu o dialozích a volbách. To jsem začal motat jablka a hrušky. Ale než byl Dark Souls byl tu Gothic 2. A i když by Elden Ring měl v podstatě být tím Gothicem 2, tak ne.. stále bych chtěl hrát dítě Dark Souls a Gothicu 2. :D To je důkaz toho, že nepotřebuji dialogy a kvanta textů, ale stále hrají prim.
@SilentWolf (07.01.2024 20:15): S týmto súhlasím, až na ten Gothic 2. :D V podstate by som na tom nadviazal, že chcel by som viac príbehových hier bez ludonaratívnej disonancie.

To najabsurdnejšie, čo som za minulý rok v tomto smere zažil bolo Hogwarts Legacy, kde ako študent noob, ktorý doslova skipol 4 roky školy likvidujem do pár dní genocídne temných čarodejov, goblinov a iné stvorenia po desiatkach. Nehovoriac o neobmedzenom používaní zakázaných kliatieb. V dialógoch akože naivný dobrá a v boji temná mašina na smrť. Fascinujú ma tam aj tie občasné akože vety na ospravedlnenie, keď som napr. vyzabíjal celý tábor goblinov, tak moja postava utrúsila, "..nemali ste si začínať".
@Charllize (07.01.2024 20:12): " Pak bývá zvykem ze pobihas po světě a při setkání s enemy se to přepne do souboj obrazovky na tahy. "
Tak ale to pořád beru jako to izo - bylo takové i první rpg jaké jsem kdy hrál. Prostě během souboje nehoníš tlačítka, ale máš nadhled a řešíš taktiku.
U nového FF je to možné, to jsem neviděl.

A jasně, ta kvalita writingu rozhodně je subjektivní. Pro někoho holt budou literárně dostačující i rodokapsy, někdo z nich vyroste když mu bude deset :)

@SilentWolf (07.01.2024 20:15): S prvním odstavcem velký souhlas... ale kdo jiný to dělá než CDPR? To je ta uvřitelnost, realismus fantaskního světa, kterou na západě prostě neumí a všechno je příliš čitelné předem.
Já bych uvítal, kdyby byly volby v RPG trochu míň černobílé a víc odvážnější. Jakože by hráč mohl být občas i potrestaný za dobré úmysly a ne to vymýšlet stále tak připosraně, že se dobré skutky nikdy nevymstí.
Zatím to dobře udělalo třeba DLC do Witchera 3, tam byl nějaký případ se zakletou princeznou, která ale fakt nechtěla být zachráněna.

Ale opačně...vrchol absurdity je (ač ne RPG) Bioshock, kde by měl být hráč trestán za nevysávání těch sisters, ale nakonec se topí ve skillech snad víc, než kdyby je vysával, jako odměnu za to, že je nevysává.

Každopádně jsem rád za originalitu, ne každému se chce hrát stále to samé a zrovna RPG žánr tím trochu trpí. Nicméně si dokážu užít i horší hru když hezky vypadá. Tím, jak jsem furt někde na horách mě baví, když vypadá prostředí ve hře krásně a ideálně tak, že podobnou věc člověk v reálu nevidí, takže surrealistické výjevy. Ale stále čekám na to RPG, kde se budu realisticky brodit bažinami, prosekávat trním, balancovat na římse vysoko v horách, brodit hlubokým sněhem, chránit se před větrem. Snad někdy..

A můžou za to růžové brýle ale stále bych řekl že Gothic 2 je v mnohém nepřekonán.
@Charllize (07.01.2024 19:49): I shall not today attempt further to define the kinds of material I understand to be embraced within that shorthand description ["well written"], and perhaps I could never succeed in intelligibly doing so. But I know it when I see it , and the videogame called Avatar: Frontiers of Pandora is not that.

Když mě dialogy a postavy baví, jejich chování dává smysl v rámci univerza a jejich osobnosti, když ve mě hra dokáže vyvolat emoce, i třeba smích či překvapení, tak ji pravděpodobně budu považovat za kvalitně napsanou. A když naopak nudí a jediný pocity co vyvolává jsou cringe/facepalm, tak asi spíš ne.
@AlieN (07.01.2024 20:07): FF12 třeba určitě izo není a má ATB souboje, tedy styl kde na dovednodnosti prstu skoro nezáleží. Pak bývá zvykem ze pobihas po světě a při setkání s enemy se to přepne do souboj obrazovky na tahy. Takových jrpg jsou tuny a z izometrii nemají co dělat :)
Proste napsané tak ze te to bavi, to beru, ale pro někoho to muže být ve Skyrimu a pro někoho v BG3. Mně ta fráze dobře napsané přijde jako když je někdo fanoušek xboxu a nejede přes to vlak :)
@Charllize (07.01.2024 19:49): Ty jrpg beru taky jako izo... aspoň ty co jsem hrál. Third person je z pohledu za ramenem hlavní postavy, to si úplně nedokážu představit hrát čistě tahově.

A dobře napsané postavy - že mají charakter (nemusím je mít rád, ale musím chápat proč dělají to co dělají), že jejich dialogy nejsou jak kdyby je psalo ChatGPT, že působí aspoň v rámci daných herních mezí uvěřitelně a růsznorodě.
Když se rozepíšu za sebe:

1. Zajímavý setting a lore - když tohle mě nijak nezaujme, hra nemá moc šancí
2. Kvalitní příběh a postavy - nechci mít chuť si u čtení dialogů prostřelit hlavu
3. Subjektivně pěkná grafika - nemusí být technicky vymazlená a moderní, ale ať má styl. Může se mi líbit i hra třicet let stará hra (ale asi ji budu hrát na mobilu)
4. Zábavné souboje - kterých buď není přehnaně mnoho, nebo nezaberou moc času
5. Chuť do zkoumání světa - jak prolézání openworldů a nacházení nečekaných detailů, tak i subtilnější vyprávění prostředím
6. Nelinearita - chci mít ve hře možnost dělat to co mě připadá vhodné, ne jen to co mi nalinkoval pomateně smýšlející designér
7. Nerepetivnost - minimum opakovaného obsahu, tzn žádný grind na stále stejných úkonech. Když už procedurální generování, tak s velkou variabilitou.
8. Pocit progressu při zlepšování postavy - tedy žádný nebo velmi omezený level scalling
9. Žádná hluchá místa v ne-open world hrách - když už nemám volnost v tom kam chci jít a co dělat, tak ať to není nuda
10. Immerze, survival prvky v open worldech - citelně zvyšují můj pocit že "jsem tam"
Pro mě je jednoznačně v RPG nejdůležitější celkový setting. Resp. svět kolem postav(y) hráče, který reaguje na hráčova rozhodnutí a posuny v ději. Hmm... Možná z tohohle důvodu mně BG3 nesedne a těžko se mi k němu vrací? Každý je tam nahraditelný, svět se příliš nemění. Jde o kulisy, v kterým si "hrajeme", ale místnost zůstává stejná.
@Eru (07.01.2024 19:21): Tím pohledem třetí osoby nemyslíš spíš izometrii? Third person RPG naopak bývají snad všechny docela akční, kdy už na tom prstokladu záleží - a když pominu tuhle kategorii (což zahrnuje i Witcher 3 a podobné), tak k tvému žebříčku určitě palec nahoru.

Teda... kde máš příběh a dobře napsané postavy? To jsou taky první místa.
@Charllize (07.01.2024 12:25): Až mně překvapuje kolik lidí to dokáže takhle sepsat :)

Přiznávám teda, že mám úplně jiné priority u jRPG, západních RPG, izo RPG a třeba "pseudo" RPG typu Mass Effect.

Možná proto nemám moc rád, když se vývojáři pokouší dělat něco, co jim očividně není moc vlastní. Podle toho to taky většinou vypadá.
@Charllize (07.01.2024 12:25)

1 - grafika aspoň na úrovni Might and Magic VI: The Mandate of Heaven 
2 - bojový systém v němž záleží zejména na tom jak jsem si postavy vypiloval a jen minimálně na obratnosti mých skutečných prstíčků
3 - pohled z první nebo třetí osoby
4 - svět, který je radost prozkoumávat
5 - atmosféra
6 - znovuhratelnost
7 - možnost hru kdykoliv uložit
8 - voice acting
9 - absence level scalingu
10 - většina hry se odehrává ve venkovních lokacích
11 - absence respawnu nepřátel
12 - různorodé dungeony
jsem nad tím chvíli přemýšlel a v podstatě u každého bodu, co jste napsali, jsem si říkal, že je to pro mě taky důležité.
A holt asi je u mě každý bod důležitý u každé hry jinak. Když je nějaká hra nastavena víc na příběh, mám větší nároky na příběh, když je víc o boji, je důležitější ten boj atd. Rád se přizpůsobuji hře, než že bych měl nějaký jasný a priori názor, se kterým bych k té hře šel.

takže mám na RPG nároky asi úplně stejné, jako na jakoukoliv jinou hru.
asi jsou pro mě obecně důležité ty umělecké složky: 1. hudba, 2 hlavní příběh, 3. kvalita textů, 4. celková myšlenka, 5. vizuální styl. Ale to jsou body, které cítím, že mám asi víc, než ostatní. Jinak samozřejmě taky chci, aby byly zábavné questy, sympatické postavy a motivující progrese.
Taky je pro mě asi víc důležité, než pro jiné, co si z toho můžu celkově odnést i tak nějak mimo hru, což se pojí i s předchozími body.
Jsem asi víc odpouštějící co se týče soubojových mechanik a ovládání. Ale těžko říct :-)
@Charllize (07.01.2024 12:25): Pfff, 12 bodů dohromady nedám, 10 maximum.

1) setting/rámec/atmosféra, nebo jak to nazvat, prostě co to vlastně je (sem spadá i lore), když mě něčím nezaujme nebo vyloženě nasere setting, nedotknu se té hry ani pětimetrovou tyčí na dráždění opic
2) možnosti explorace onoho settingu, čím více a rozmanitější, tím lépe
3) vizuál; nemusí to být AAA nextgen, ale musí mě oslovit styl
4) způsob předkládání settingu hráči; hra je audiovizuální dílo, takže je milé, když to dělá i jinak než tunou textů, třeba desing prostředí je takový hezký prostředek
5) kamera; dávám v posledních letech dost přednost 3rd/1st person před izometrickým
6) herní náplň, ocením vyváženou kombinaci bojových (pokud možno real-time, tahy jsou otrava), sexuálních (to se moc nestává, no) a dialogových encounterů, naopak až na výjimky velmi neoceňuju puzzly, crafting a budování
7) postavy a dialogy; ať jsou aspoň něčím zajímavé a nejsou pokud možno trapné, když jsou postavy navíc sexy a dají se povalit na krovky, samozřejmě body navíc
8) ovládání, nebudu se s ničím rvát a odezva má být okamžitá
9) hudba, zvuky a voice acting, mám paměť na hlasy, takže by ideálně jeden hlas neměl mluvit 30 postav (zdravíme Skyrim, i když to přeháním, tam to bylo tak 15)
10) main story a ostatní linky, ať se to dá aspoň zajímavě interpretovat, když už nic jiného (když nad tím tak uvažuju, na tohle vlastně nemám moc vysoké nároky, to budou ty roky strávené hraním MMO)
1. Explorace (zajímavej svět, dobře nadesignovanej) = kvalita scénáře, příběhu, dialogů, design questů, writing obecně - tyhle dva aspekty jsou prostě stejně důležitý
2. Atmosféra a hudba
3. Nelinearita questů a příběhu
4. Systém charakter progrese
5. Soubojový mechaniky

Plus by za mě kvalitní RPG mělo mít jen kvalitní obsah, tzn. pokud je něco ve hře jen pro utrácení času bez přidaný hodnoty, nemělo by to tam být.
@Charllize (07.01.2024 12:25): Nejspíš to mám stejně. Ještě bych do první pětky přidal prozkoumávání - ideálně skrytá místa na mapě a skryté silné předměty (klasický Gothic) :)

I když je zajímavé, že mě moc nebaví TES hry od Oblivionu (který už jsem nedohrál).

Vlastně to asi chápu - chybí mi tu motivace, u Oblivionu to bylo získat různé speciální zbraně a brnění a sestavit co nejhezčí a nejlepší set - to tam až tak nevyšlo. A v dalších hrách už jsem nic takového neměl - naposledy F4.

A s tím se pojí extrémně slabý bod 3.

Naopak Dragon‘s Dogma je myslím přesně podle téhle osnovy :)
@Charllize (07.01.2024 12:25): Za mě takto (plus v závorce zástupci žánru, kteří to za mě dělají dobře),

1. Atmosféra (lore, svět, detaily...) (Fallout 2 a Albion)
2. Kvalita nebo originalita textů (Vampire: The Masquerade - Bloodlines)
3. Exploring a objevování světa (Ultima VII: The Black Gate a Gothic a Elden Ring)
4. Hlavní příběh (Planescape: Torment)
5. Hratelnost (Baldur's Gate II: Shadows of Amn a Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep
6. Hudba (Disco Elysium)
7. Vizualní a estitická kvalita (The Witcher 3: Wild Hunt)
8. Mechanika souboj (Chrono Trigger) 
9. Vylepšování postavy, nové předměty (Diablo II)
10. Vedlejší úkoly (The Elder Scrolls IV: Oblivion)
11. Postavy (Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura)
12. Délka (záleži dle kvalit daného RPG - ideálně ale asi jako Final Fantasy VII 30-40h)
@Charllize (07.01.2024 12:25)

1. postavy
2. příběh hlavní linky
3. svět, exploring, interaktivita
4. zábavný souboják
5. zábavné vedlejší questy (idealně s příběhem, ne MMO styl dones 5 toho a toho)
6. délka (30h ideal, max 50, pak už často ztrácím pozornost a hraju hru měsíce či roky)

Na zbytku mi moc nesejde. Mám rád když mi hra nabídne možnosti řešení questů, ale proti lineárnímu pojetí nic nemám. Grafiku neřeším, ač mám rád detaily (hlavně v interiérech), což nemusí souviset s kvalitou grafiky jako takové. Grind nemusím, ale je fajn když je volitelný. Bohatý lore potěší, ale mám raději komornější věci zaměřené na postavy než na svět.
@Charllize (07.01.2024 12:25)
1. příběh, hloubka lore a celkově kvalita writingu
2. design questů
3. celková imerze
4. délka přiměřená kvalitě obsahu (hlavně žádný grind) a úrovni propracovanosti herních mechanik
Co je pro vás v rpg nejdůležitější. 12 bodů. U mně takhle :)

1. motivující systém hry
2. délka, čím delší tím líp
3. zábavnost a mechanika soubojů
4. postavy
5. svět a jeho podmínky (lore, zasazeni )
6. úkoly co baví
7. grind
8. hlavní príběh
9. grafika
10. kvalita textů
11. ovládání
12. délka, čím kratší tím líp
Suikoden IV, Sailing Era, Lost Sphear, Alliance Alive, Final Fantasy IX, Xenoblade Chronicles 3. Potom myslím mají ovladatelné lodě některé staré FF 1-6. Pak trochu za roh od jrpg najdeš lodě v Zeldě, Wind Waker třeba a za dva rohy od jrpg AC Odyssey :)
Btw, už ses na to ptal ne? Nebo mi hrabe? :)



@Paul (05.01.2024 10:55): zrejme si minul další nudný sidequest :)
@Paul (05.01.2024 10:55): Byl tam motorovej clun, kterej se dal ovladat na 100% a pak se myslim dala ovladat i ta gondola v pseudo Benatkach.
Hrala jsem az tu komplet Royal verzi na PC, jak pise M.a.t.t.
V FF15 je vlastní ovladatelná loď? Si nějak nepamatuju. Nebo je myšlená ta lodička v benátkách? To se snad an nedalo ovládat, nebo jo?

Ale auto co se dá předělat na letadýlko tam je, no.