Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Tulareanus (29.03.2023 15:16): Ale houbeles argumentační faul. Pokud někdo napíše "hry od Bethesdy", je to širokej pojem a tudíž si nejsem jist, zda myslí všechny, většinu apod. Měl jsem za to, že jsi proti paušalizaci :) Koneckonců, u té Bethesdy to není ani zdaleka jediná výjimka, jak se snažíš naznačit.
@M.a.t.t. (29.03.2023 15:27): Mně přišlo Vaporum hodně o skillu hráče. Souboje byly v aréně, a nutily mě abych se nadriloval sekvenci pohybů. Jako kdybych řešil nějakou logickou hádanku. Vycvičit postavy nebylo kde. Jediné co pomáhalo, bylo ohmatávat stěny a hledat lepší zbraně v tajných úkrytech. Ale takhle si teda "grind" nepředstavuju - i když úmorné to bylo, to jo.
@M.a.t.t. (29.03.2023 15:27): tak LoL není úplně o zběsilém mačkání tlačítek, jakože, když si dáchneš, tak zhebneš, nesmíš být úplně pomalý a extra rozvážný, ale... no, to je právě ta dělící hranice, co kdo už považuje za skill hráče a co za skill postavy :), ale tady je to pořád hlavně na postavě...
Keď sme už pri tom rýchlom stláčaní tlačidiel, neboli o tom náhodou aj nejaké staršie klasické RPG? :D Bratranec mi niečo také spomínal o prvom Lands of Lore (nehral som), ale možno by sa našli aj lepšie príklady, nemám v tomto dokonalý prehľad :)
Akože, už by tých príkladov na elitizmus aj stačilo, nie? :D

@Richmond (29.03.2023 15:04): To teraz demonštruješ argumentačný faul, že Ak 5 bodov na niečo sedí (Morrowind, Oblivion, Skyrim, Fallout 3 a 4), tak nájdem jeden, čo možno nesedí?
@Richmond (29.03.2023 15:04): to asi ne. Ale nehrál jsem.

@Ringo (29.03.2023 14:55): zrovna Soulsy moc o zběsilém mačkání nejsou. To je tam cesta do pekel. Ale taky preferuji tahové souboje. Je to čistě jen reakce na Charllizeho. Mě přijde, že ať už hraju cokoliv, tak pokud to není open world, tak u toho moc odpočívat nemůžu. A když jo, tak zvýším obtížnost. Charllize to vidí moc černě a já zase vidím tu neochotu se ve hře jakkoliv snažit a cokoliv v ní dělat jako ten grind co tak opěvujete - vždyť u toho můžete sledovat telku a boss pak umře pouze z vaší přítomnosti.

Však normálně napsané postavy, svět a příběh jde mít i ve hře s normálním množstvím textu. VtM:Bloodlines.

Hlavně ať si hraje kdo chce co chce. Jinak než shumorem tohle téma brát už nejde
:-D
@SilentWolf (29.03.2023 14:36): Taky naopak ty dialogové hry... Minimálně ta západní produkce (jrpg jsou možná více lineární) tím větvením děje a různými konci vyžaduje pozornost hráče při čtení a volba je pak logicky jeho gameplay. Souhlas pak s předřečníky (tj. s tebou a Redem) že Disco Elysium by bylo esencí RPG. Neb dialogy stojí i na "vlastnostech", které hráč povyšuje v rámci RPG systému. A stále je tam i prvek náhody v podobě kostek. I s kritickým úspěchem a neúspěchem. Pokud to někdo nezbytně potřebuje k definici hry jako RPG. I ten souboj tam tak je (resp. více dle hráče) a je v pravdě gamebookový tím stylem.
@SilentWolf (29.03.2023 14:36): No ale to je ten rozdíl v gameplay, pokud jsi na akci, rubeš a snažíš se co nejrychleji klikat na gamepadu. Kdo na tento styl hrani není, jakože jsem na něj nebyl nikdy, raději sáhne po tom RPG, tedy po vylepšování postav.
@hanak_v_exilu (29.03.2023 12:00): Nenene :) To musí být takhle.
Nejdůležitější součást rpg je příběh, cutsceny a dobře napsané postavy. Potom imerze světa s pěknou grafikou. Tedy věci co nevyžadují skoro žádnou herní činnost. Zapnu si autoposuv titulků a vlastně na ovládání ani nemusím sáhnout. Ok teda, ale je to hra, dobře. Ovšem. Nechci aby to bylo moc těžké, přece nebudu trapně dvakrát bojovat s bossem, taková ztráta času a to úsilí co tomu musím věnovat. Když to je lehké tak se nemusím starat a něco se učit. Nemusím řešit vybavení ani rozvoj postav, nějak to naklikám a jde to. Hlavně rychle zase odložit ovládání a koukat jak si postavičky povídájí a nechat se unášet atmosférou. Nechci se vracet zpět, to už sem viděl a když už, tak chci fast travel přímo na místo kde, jak doufám, bude zajímavé čtení. A musí to být hned ten loading, mám ssd, no ne??
A když už někam tedy jít musím, taková nuda, tak rozhodně NE po cestě souboje kterým se nejde snadno vyhnout a nedej bože aby šlo o souboje náhodné, to je hned 3/10 a jde to z disku. Ideálně to chci tak na maximálně 8-10 hodin, to mám tak na měsíc. Hraní totiž už není moje priorita, již jsem dospěl, mám rodinu a povinnosti a pořád o tom musím mluvit a všem to připomínat, hlavně těm co mají na hraní čas. Miluju RPG !!!
@SilentWolf (29.03.2023 11:24): Kdyby byl tupý grind nezbytnou součástí žánru, tak by ho to pravda degradovalo, ale asi jsem ještě nehrál RPG, kde by byl nezbytnou podmínkou dohrání. Většinou se k němu obracím jenom když se něco snažím vyřešit "na sílu" - nemám lektvar kterým bych si pomohl, nebo mi chybí důležitý předmět z úkolu, který zadává bůhvíkdo bůhvíkde. Pak dává smysl bezcílně běhat po krajině a nabrat dvě úrovně zkušenosti, se kterýma souboj zvládnu.
@Richmond (29.03.2023 10:12): Obě verze mají hodně do sebe. EU2 historičnost, kdy se události v Evropě nedají tak dobře vykolejit. V EU3 je zase ukrutně těžké vybudovat třeba z Pruska koloniální mocnost. Ameriku tak obsazují tradiční námořní velmoci a ten zbytek si možná pak někdy později urve pár ostrůvků, jak to bylo v reálu.
@Richmond (29.03.2023 09:39): V EU2 ani ty Dějiny číst nemusíš, ne? Dvojka se otrocky drží historie, takže ti hází pod nohy historické události. Já už jsem ani za Anglii nechtěl hrát, protože absolvovat pokaždé Válku růží byl fakt hnus. To mi zastavilo rozvoj na desetiletí.
@SilentWolf (29.03.2023 08:09): Grind k RPG patří, je to trénování postavy, bez trénování postavy jde o adventuru.



@Red (29.03.2023 09:15): A proto mívají jRPG nejlepší soundtracky. Kde jsi přišel na tu neodpovídající hudbu? :-)



@hanak_v_exilu (29.03.2023 08:15): Nejde o čistotu žánru ve smyslu, aby RPG prvky nebyly v jiných žánrech, ale spíše aby se hned za RPG nepovažovalo vše, kde se jich pár objeví. Tedy aby se do žánru hned neřadila kdejaká střílejda třeba.
@Charllize (28.03.2023 14:05): Jrpg bych definoval jako nápodobu rpg, které přiznaně selhává v aspektech na západě považovaných za samozřejmé. Vytváří je grafici, co neznají proporce; zvukaři, co nedokáží přiřadit k prostředí odpovídající hudbu; dabéři dabující jen každou pátou větu; scénaristé, generující navzájem se popírající nelogické řetězce událostí atd.
Já chápu RPG jako královský žánr (a krokovací dungeony jako můj "domovský" žánr). Ale to neznamená že bych požadoval jeho čistotu. Naopak, pokud má střílečka RPG prvky, tím líp. K nějaké se to nehodí - třeba k DOOMovi, ale u některých je to ku prospěchu. Však co je lepším důkazem že RPG je vynikající koncept, než to, že jeho charakteristiky přetékají do ostatních žánrů?
@Dan9K (28.03.2023 22:36): Pojem královský jsem bral vždy v tom smyslu, že jde o jakýsi rozvážný gameplay. A ano, královský žánr jsou i stategie, jak musím výjimečně souhlasit s Gordonem, pokud měl na mysli tahové :-)

Čistotu myslím ve smyslu, že se do toho příliš neplete z herního hlediska primárně jiný žánr. Kontrastem čistoty žánru tady není rozhodně špína. Takže myslím, že jde v tomto našem sporu o nedorozumění a různý výklad pojmů ;-)
@Ringo (28.03.2023 22:06): snažil jsem se dostatečně jasně napsat, že to opírám o ten pojem "královský žánr", ze kterého nutně vyplývá, že když je něco královské, nemůže takové býti všechno, a proto na některý žánr (ten královský) nahlížíme jako na hodnotnější a na druhý jako o něco méně hodnotný, protože kdyby byl stejně hodnotný, musel by být taktéž královský. Dále to opírám o ten pojem čistota, jehož protikladem je špína nebo nečistota. Což je celkem jasně hodnotící, že to nečisté, je horší, než to čisté. Nebo ne?
Toto napsal sice Bellerofontes, ale tys to plně podpořil a přidal si do toho ten prvek lidí, kteří se (jakoby) marně touží dostat na pozici toho královského RPG hráče, ale nemají nárok, protože hrají to (jakoby) RPG, které je ale nečisté, takže by si tak neměli říkat. Ty říkáš, že ti jde o princip (hovězí/kuřecí maso), ale vsadím se, že hodně velká část lidí za tím bude vidět i to slovo od e. V podstatě jen říkám, jak to taky možná trochu působí. A já nevím jak to je, za mě to může být tak, i tak, nebo je v tom obojí :-)
a když jsem si to sesumarizoval, splodil jsem onu parafrázi, kterou jsem záměrně nadsadil, proto jsem napsal, ať to zkusíš vzít s humorem, abych tě nějak nenaštval.
Můj předchozí příspěvek nebyl výsměchem, ale spíš povzdechem s troškou zklamání, že se to nepovedlo a upřímným pardonem, protože není mým záměrem tě nějak nasírat, prostě mě mrzelo, žes to nevzal, toť vše.
@Dan9K (28.03.2023 21:57): Nemůžeš přece argumentovat s tím, že mi podsuneš volovinu a hned si to hájit tím, abych to bral s humorem. Já s humorem samozřejmě beru kde co. Ale pokud se regulérně bavíme stylem, vysvětleme si, proč je tak to či ono, nemůžeš mi přece vtisknout do mého tvrzení totální kokotinu a pak mi na to říct, sranda, no, sorry, nevěděl jsem, že to nepochopíš.
@Ringo (28.03.2023 21:18): "Samozřejmě parafrázuju a zkus to vzít trošku s humorem"

"To, že údajně přijdu a řeknu, "vy nehrajete RPG, ale píčovinu", je přesně vztahovačné a ukřivděné podsunutí něčeho, co jsem neřekl. "

tak nic no :-( pardon
@Jab (28.03.2023 20:55): Takhle, já měl na to kdysi averzi, protože jsem si ze svých pubertálních let pamatoval na Pokémon seriály, na které jsem měl averzi. Klasika, tohle je pro malé děcka a já přeci strašně dospívám. Postupem času se tenhle pohled ale začal měnit. Vytěsnil jsem seriál a zkusil Pokémon jako hru a zjistil jsem, že jde o sofistikovaný RPG tréningový simulátor vyvolávající fatální závislost :-) Samozřejmě se všemi obvyklými jRPG postupy. Nejhorší je, že tu závislost je schopen vyvolat i černobílý první Gameboy díl této série. Od té chvíle jsem to začal sbírat a snažil se koupit aspoň jeden díl z každé generace. Vesměs se to povedlo. Problém je ten čas. Pro hráče novinek rozhodně doporučuji alespoň zkusit nějaký z poslednějších dílů klidně i na 3DS.



@Dan9K (28.03.2023 20:58): Ano, ztotožňuji se s tím, co popsal Bellerofontese, protože to tak mám prostě hozené, vím proč a elitářství v tom absolutně necítím. Přirovnal bych to asi k tomu, že pokud máš rád hovězí steak, nenahradí ti jej steak kuřecí a není to o elitářství mé, ale pokus o to se cítit elitou těch, kteří se pokouší jezením kuřecího steaku zařadit k pojídačům toho hovězího ;-) a vůbec to není o tom, že by kuřecí steak taky nebyl dobrý.

Co se týče čistoty žánru, tak v tom hned nehledej rasismus, jde o to, že pokud někdo přilnul k RPG právě proto, že rád trénuje postavičky a pak součtem nabušených statistik udolá bosse nebude mu logicky imponovat něco, co vyžaduje nácvik vytříbeného prstokladu na ovládači, jak v nějaké arkádě, a logicky nevezme argument, že tohle je taky RPG. O tom to celé je. To, že údajně přijdu a řeknu, "vy nehrajete RPG, ale píčovinu", je přesně vztahovačné a ukřivděné podsunutí něčeho, co jsem neřekl.

Já elitář nejsem a už mě docela přestává bavit, že si to o mně někdo myslí.
@Ringo (28.03.2023 20:41): nereaguješ zbytečně přehnaně?

Reagoval jsi na Bellerofontese, který popisoval to, že někteří vnímají RPG jako královský žánr a popisoval to, že někteří chtějí zachovat jeho čistotu. Tys na to reagoval tak, že se s tím plně ztotožňuješ a dodal jsi, že někteří hráči kvůli tomu mají tu touhu hrát RPG, aby si připadali, že jsou taky cool, že hrajou ten královský žánr. A pak právě přichází Ringo, který řekne: "nené, vy nehrajete RPG, to je královský žánr, vy hrajete nějakou píčovinu, co má možná nějaký strom dovedností, ale RPG, to pravé RPG, to je jinde a já vám vysvětlím kde".
Samozřejmě parafrázuju a zkus to vzít trošku s humorem.
Já nevím, jak jinak si to vysvětlit, než svým způsobem elitářství, ale já na tom nevidím nic nutně špatnýho, já jsem elitář. Ale tebe zjevně to slovíčko triggeruje.
@Jab (28.03.2023 20:05): Ano, je to jRPG. A ony i tam mají postavy své role, které nejsou vysypány jen tak z ničeho nic.



@Dan9K (28.03.2023 20:32): Není to o elitářství, proč v tom hned někdo hledá elitářství? Je to o nějakých specificích a pravidlech. A třeba i o tom si přiznat, že prostě někdo RPG až tak nehraje a je na jiné žánry, na tom není nic špatného. RPG na počítači z něčeho vycházejí a kdyby hráči toho stolního základu viděli někoho rubat hlava nehlava na monitoru a byli srozuměni, že ten člověk hraje na počítači RPG, nevím, jak by se asi tvářili. Vykřikovat - tohle je elitářství, je v podstatě takové ukřivděné přiznání spojene s obviněním, že se chce někdo nad někoho povyšovat.
@Ringo (28.03.2023 17:58): takže je to o tom elitářství.

Něco jako když si někdo vezme do kapely saxofon, tak to taky není hned jazz....ale některým to pak tak přijde.

A přitom je řešení jednoduché, FPS s RPG prvky, tyranousarus se nažere a triceratops zůstane celý.

Nebo tě vytáčí, i když někdo řekne, že to má RPG prvky?

to je jak s tím jazzem, někdo si pak vystačí, že je to jenom najazzlý :D
@Jab (28.03.2023 16:21): Pokémoni jsou fajn. Sice je to pořád dokola to samé, ale když se do toho člověk ponoří, tak to dokáže pohltit. Mám jich hromadu ponakupovaných na NDS a 3DS a pořád nevím, jestli je udržet ve sbírce, nebo pustit k vodě, dohrál jsem všeho všudy dva a je to monstrózní žrout času a těžko nacházím čas na nějaký další díl :-)

@Bellerofontes (28.03.2023 17:15): Tak tohle jsi vlastně definoval přesně a já ten pohled, který nesdílíš, právě sdílím naprosto a nemám rád, když se do žánru snaží zařadit někdo něco jen proto, že to hraje a chtěl by taky strašně, aby to bylo do toho RPG zařazeno, i když tam převažuji šablony zdaleka jiného žánru než ty, kterými se původní smysl RPG žánru hratelností vymezoval od ostatních :-) A stačí málo, dát do něčeho statistiku, která nějak roste a už by to hned každý do toho RPG žánru házel, i když je to primárně hratelností třeba FPS.
@S4TW (28.03.2023 13:07): Skrytá a smutná motivace těch rozepří z největší části je, jak tady v diskuzích na toto téma v minulosti konec konců mimoděk zaznělo, že mnozí považují RPG za "královský žánr". Logicky pak jde o zachování jeho čistoty nebo naopak rejuvenaci, v případě příslušnosti jednotlivých her k němu o to, zdali se zařadí mezi privilegovanou sortu, ke které se pojí dojmy komplexnosti, propracovanosti či větších intelektuálních nároků na hráče.

Kdo tento pohled - například já, ale bude nás tu více - nesdílí a RPG jako žánr neřadí nad ostatní, můžeš vypozorovat, že potřebu přít se v podstatě nemá.
@Charllize (28.03.2023 15:19): Japonské RPG jasně definuje manga styl + specifické svázání postav s dějem včetně jejich minulosti. Celá definice jRPG je prakticky obsažena v Dragon Questu a Final Fantasy.
@SilentWolf (28.03.2023 15:13): Jako ze to tak plno western rpg ultras vnímá nemám pochyb :)
Ale spíš to bude tak že tam je zásadní rozdíl tak to má svou kategorii. Taky jrpg žánr častěji používá podkategorie jako sjrpg nebo drpg což u západních rpg lidem moc nejde, jak jsou v těch mantinelech :)