Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Závodní a simulátory

Co se týče třesení, tak Nordschleife je zrovna dost hrbolatý. Pro referenci mrkni na tohle video, timestamp kolem 4:55 jak auto skáče a jak to hází s řidičem. Sice je to upravenej LMP prototyp, ale v menší míře to uvidíš i u pomalejších aut.

https://www.youtube.com/watch?v=PQmSUHhP3ug

AMS2 bylo známý tím, že tam to poskakování bylo možná trochu moc znatelný oproti jinejm simům, ale nevím, nakolik je to reálný či nikoli.

Osobně AMS2 nehraju, jen jsem ho zkoušel a microstutteringu jsem si nevšiml. Mám starý Core i5 3550, Radeon RX570 4GB, 16 GB DDR3 RAM a SSD.
S velikostí VRAM na FHD rozlišení souhlasím 2-4 GB VRAM musí bohatě stačit na jakoukoliv hru, taky se mi nezdá, že by 8GB nestačilo. Nejspíš to byl jak naznačil @USER47: problém přímo ve hře, nebo v ovladačích, případně kombinace obojího.

@USER47: + @speedevil: co říkáte na to třesení kokpitu/auta u AMS2 i na rovince? Přijde mi, že proto není žádný reálný důvod. Nevšiml jsem si u běžného auta (ne sportovního), když jedu na rovince, že by se mi třáslo auto při rychlostech 150+ na našich nic moc dálnicích. Chápal bych tvrdé tlumiče u sportovního auta, ale až tak?!
Beru, že na trati  Nürburgring Nordschleife může po zaplacení běžně jezdit kdokoliv a asfalt dostává nepochybně zabrat, i tak mi to přijde přehnané. Navíc ačkoliv mají GT motory výkonu na rozdávání, stejně nechápu proč v FF odezvě cítím při jízdě na 5,6 rychlostní stupeň u ASM2 vibrace (třesení?).

Přesně! Vsync on, 90+ fps a místy jde vidět  micro stuttering, absolutně nechápu! Více VRAM u GPU samozřejmě nepomůže nutně více FPS to je jasná věc, ačkoliv to úplně neplatí pro hru kde jsou velké 4k textury. Koneckonců i GTX 1650 Super s 4GB VRAM podává lepší výkony prakticky v téměř každé hře, než starší GTX 1060 s 6GB VRAM, a to dokonce i v QHD rozlišení!

@USER47: právě, že nejede. Pouhým okem si všimneš, že hra není plynulá. Kolega má nadupaný serverový Intel s vodníkem (beztak přetaktovaný), 64GB RAM a zmíněnou RTX 2080 a stejně je úplně jedno zdali má vsync on, nebo off, respektive jedno to není: s vsync on mu to na starší Samsung TV stabilizuje FPS na 60 (viz Hz TV neumí) a micro stuttering je z velké části eliminovaný, bohužel ne úplně. Podle mě je něco špatně s enginem hry, nebo Tobě to nedělá?! Na jaké sestavě to hraješ?
@Rapier (26.03.2022 23:08): Jo, z tý "roztřesenosti" grafiky u AMS2 (i když je Vsync=ON a "budík" ukazuje stabilních 100FPS!) nejsem nadšenej, ale u týhle hry mě celkem baví fyzika, takže jsem ochotnej se s tim smířit. Škoda, že starej AMS nemá udělaný počasí jako AMS2, klidně bych pak zůstal u starší verze Automobilisty, jehož grafika mi uplně stačí a perfektní plynulost grafiky tam oravdu funguje jak má. Stabilních 100fps je pro mě zásadní, jinak nedokážu závodní hru hrát, s Vsync=ON vždycky v nastavení začínam a ostatní grafický parádičky přidávam jen když to nemá vliv na požadovanou plynulost. Ale to pro virtuální závodníky nemůže bejt překvapení, však oni sami tvrdí, že pro závodění nejsou důležitý efektní grafický parádičky a když ho valim v rally nebo eFjedničce 200-300km/h z kokpitu, mam plný brejle toho trefit správně apex a na nějaký odlesky v loužích, kvalitu 3D-diváků, RT a podobný pí*ovinky fakt neni čas. A starý AMS nezavrhuju taky kvuli tomu, že se tam dá jednoduše upravit fyzika pneu (podobně jako třeba v rF nebo starý Spintires) - některý celkem hezký módy maj občas divnou přilnavost pneu a hodí se to trochu poštelovat, aby měl člověk víc pocit, že řídí závodní speciál, než rodinnou oktávku v kombíku se sjetýma gumama.
ACC by celkem šlo, ale ta grafika se mi nelíbí, to už mam radši starý AC. U ACC mi grafika přujde jakože taková moc "umělá", vypadá to jak omalovánky, ale přitom (pro mě) ne hezčí, než starý AC. A jenom kvuli GT-čkům si můžu klidně ACC odpustit, GT si najdu v jiný hře, kde mi bude vyhovovat víc i grafika hry. 
A ty GB VRAM... tomu nerozumim, ale pamatuju si, jak jsem si kdysi naivně myslel, že větší GB u GPU pomůžou k více FPS, zkusil jsem tehdy místo GTX s 2GB dát do PC Radeona s 4GB a byl z toho jasnej a viditelnej propad v hernim výkonu, takže návrat k GTX 2GB. Teď hraju s 8GB VRAM a víc by se možná hodilo, ale zatim se to dá.
8GB VRAM je ve Full HD až až, buď byl v ACC nějakej memory leak nebo to byla nějaká bugnutá crash message či problém s ovladačema. Ještě někdy zkus R3E, pokud ho má. Můj nejoblíbenější sim, i když mu chybí pár moderních fičur. Nicméně má výbornej jízdní model, kvanta přívětivě naceněnýho obsahu a dobrej online MP.

Jinak AMS2 musí jet na 2080 jako z praku, funguje v pohodě i na řádově slabších kartách. Asi by to chtělo se trochu povrtat buď v nastavení hry, zkontrolovat drivery nebo samotný PC. Co jsem to krátce zkoušel, tak jsem měl stabilních 60fps i s postarší RX570.
Mám za sebou čerstvý zážitek z intenzivní téměř 5 hodinové session v Simracing kokpit RECART GTR s volantem Trustmaster TS-PC + pedály T-LCM, řadící pákou TH8A. Kolega má k rigu samozřejmě držák klávesnice + sedačku, které se platí jak je to obvyklé extra. :) Ve finále do toho nalil docela dost peněz, každopádně zážitek je to vážně skvělý.

Nejprve jsem u něj na tom jezdil ACC (to už jsem u něj jezdil dříve ale bez rigu, respektive s home made - dřevotříska a křeslo) a především jsem poprvé viděl a jezdil iRacing + Automobilista 2. Asi není nutno dodávat, že kolega jezdí na max. realismus.
Nevím zdali je to tím, že jsem v poslední době najezdil něco v GT Sport a GT7 na ovladači (především školu jízdy, různé úseky okruhů, apod.), ale překvapivě jsem se na volantu chytal, tentokrát jsem řadil výhradně manuálně pádly, dokonce jsem byl schopen po rozježdění v Automobilista 2 dojet i Nürburgring Nordschleife více méně bez škrábnutí (vážného poškození auta) už na druhý pokus. Hrozná škoda, že ACC je jen GT a tak legendární okruh zde je jen zkrácená GT verze.

ACC už jsem zkoušel dříve. Tam jsem tak nějak věděl co mě čeká, i přesto mě dal okruh s výkonným BMW pořádně zabrat.

Co mě mile překvapilo byl iRacing. Grafika sice nic moc, ale při rychlostech okolo 100-200 km stejně není co řešit, na stromy, trávu a okolí není moc času, člověk se soustředí na jízdu, každopádně jízdní model mě přišel skvělý. Strašně dobře se dalo číst auto a reakce z force feedbacku, brzdy. Škoda jen toho obchodního modelu, za každé auto, každý okruh se platí, a samotná hra se platí měsíčním poplatek. V podstatě je to služba a tomu odpovídá špičkový support, ovšem závodník si za tu službu nemálo připlatí.

Nakonec jsem jezdil Automobilista 2 výše zmíněný okruh. Grafika vypadá vážně skvěle (stíny stromů na trati, apod.), překvapilo mě hodně třesení auta/kokpitu a to i na rovince, nebo v některých zatáčkách.
Ve volantu byl při rychlostech okolo 200+ na cílové rovince s GT vozem cítit jakoby ta trať měla hrbolky i na rovince, takže auto se třepalo. K jízdnímu modelu nemám výhrady, jsem sim racing amatér, ale kolega byl zklamán, zdálo se mu, že auto tam moc klouže. Mě to přišlo vcelku OK. Ačkoliv má kolega RTX 2080 8GB VRAM a hráli jsme na obrovské ovšem staré TV jen v FHD rozlišení, jediný Automobilista se trhal, takový ten micro stuttering a to i když jsme zapnuli VSYN on.

Ovšem co mě dorazilo, když kolega mluvil o tom jak 8GB GPU má limity už v FHD rozlišení. Stalo se mu po 45 min v závodě v ACC, že mu hra spadla s nápisem nedostatek grafické paměti. Takže se zdá, že u simulátorů není nikdy dost VRAM.
Říkal, že kdyby neměl averzi vůči Radeonům tak si koupi 12GB RX 6700XT nebo 16GB RX 6800/XT. :) Já averzi nemám takže třeba jednou v budoucnu provedu upgrade. I když, přijde mi divné, že by racing simy v FHD vyžadovaly více než 8GB VRAM, ACC nevypadá špatně, ale grafický zázrak to také není.
@Jab (20.03.2022 20:22): vždy je cesta kam se žánr může posunout. Jak naznačil @Paul: v jiné diskuzi, stačilo aby bývalí  Evolution vypadli z korporátních Codemaster a udělali nový Driveclub. :)

Jinak to srovnání z video není úplně fér. :) GT7 a PC3 jsou okruhové závody, které nemají šanci konkurovat open world Forza Horizon. Mimochodem nedávno jsem si si stáhl a konečně vyzkoušel hru na XSX. Z grafického rozdílu mezi verzí GT7 na PS5 a FH5 mě málem spadla čelist!

GT7 se časem (tak cca za rok až dva) bude srovnávat s novou Forza Motorsport 8, a tam min. graficky pohoří na celé čáře. Tedy ne, že bych čekal implementaci Ray Tracing přímo v gameplay, ale kdo ví co Turn 10 Studios/ Playground Games  vykouzlí za dva roky z nových konzolí.
https://www.youtube.com/watch?v=7W3YzIubSSQ

Forza Horizon 5 jsem spíše kritizoval za nedostatek inovací. Bohužel prostě na první pohled vypadá proti konkurenci jako o deset let novější hra. To pak chápu, proč do toho Playground Games nemusí sypat nápady a peníze. Chjo. Podobná srovnání ve mně vzbuzují obavy, kam se vůbec tenhle žánr může posunout. :/
@Aaron_Hill (23.02.2022 10:25): téhle snahy je mi upřímně líto. :( Já se snad budu muset naučit pořádně programovat, zrovna jsem se díval na source code Free Falcon (Falcon 4.0) https://github.com/FreeFalcon/freefalcon-central
Nejhorší na tom je, že ti lidé dělají letecké simulátory sami, tzn. v jednom člověku. Ať už to byl (je) ed.scio68 (Combat Air Patrol 2: Military Flight Simulator) viz. https://steamcommunity.com/app/347170/di ... 447927175939/?ctp=54, nebo ten borec co maká na Tiny Combat Arena. Proč?!

Nikdy by mě nepadlo, že jednou když budu zpětně číst tenhle legendární article  http://www.combatsim.com/memb123/archive/htm/htm_arc3/may1-98a.htm od jednoho z vývojářů DID bohužel prorocké věty z něj budou dnešní (dlouhodobou a stále trvalou) realitou:
 "Dynamic Campaign systems are very difficult and costly to develop which could mean that smaller simulator developers might not be able to compete with the larger more established brands. This coupled with the limited market for flight simulators and their development costs might lead to less combat flight simulator products on the shelf of local computer stores in the near future"

Z článku z 29th April 1998 a nyní je February 2022 a my stále nemáme na trhu jediný letecký simulátor s dynamickou kampaní v rozsahu jaký nabídl legendární EF2000, F-22 Total Air War nebo Falcon 4.0 / Falcon 4.0: Allied Force (což je defacto Falcon 4.0 + Super Pack 3/4 ale reálně odladěný) a jeho komunitou stále vylepšované verze Falcon BMS 4 .

Člověk z DID (Roger Godfray) co to kdysi pronesl dnes dělá pro Star Citizen což je další nekonečná story:
"VonTarget I mentioned earlier is Roger Godfray. He works at CIG nowadays (most likely Star Citizen / Sqadron 42)." Snad jej někdo kontaktuje a snad ten vývojář má někde source code TAW, ačkoliv se obávám, že to dopadne podobně jako z Martinem Kenwrigtem.

MARTINa KENWRIGHTa z DID oslovila řada lidí z UK aby poskytl laskavě source code F-22 TAW a on se tváří, že jej nemá. Vlastníci díla - Infogrames, respektive Atari dali fanouškům povolení a source code oficiálně v dopise uvolnili pro komunitu.

Celá řada lidí ve svém volném čase maká a snaží se pochopit jak dynamické kampaně v F-22 TAW reálně fungují https://taw.fandom.com/wiki/Category:Campaign_Specific_Files a především jak fungují ve Falcon 4.0.
Hrozná škoda, že source code F-22 TAW nebyl, na rozdíl od leaku source code pro Falcon 4.0 nikdy "ukraden".
Jiní vývojáři, kde byli mimochodem lidé z DID (TFX, EF-2000,F-22ADF/TAW) a DI (Lonbow, HIND, F-16, Tornado, F-18E) tzn. Razorworks co makali na Enemy Engaged sérii Enemy Engaged: Apache V Havoc  + Enemy Engaged: RAH-66 Comanche vs. KA-52 Hokum source code po zavření studia uvolnili.
Kdyby si nějaký devadesátkový pilot (koukám na tebe, Rapiere) měl chuť zahrát včera vyšlou Tiny Combat Arena, tak může zůstat v klidu a zalovit raději v originálech. Stylizace mě oslovila, ale to je tak vše. Jde o absolutní arkádu se systémem arén ne nepodobným War Thunderu. Moc šancí jsem tomu popravdě nedal, odehráno 33 minut a vráceno, opravdu mě to ale nebavilo.
@jvempire (09.02.2022 13:43): dříve jsem odebíral, o hrách se tam už nepíše co vím. Nejsou lidi, a asi není ani zájem redakce.

Třeba ten Hammer Standa Selič co psal ve své době o Falcon 4.0 Super Pack 2/3 je můj bývalý kolega z 42CSV virtual squadron. Jeden ze zakládajících členů co to lítal ostošest a přeložil skoro všechny manuály. Později bohužel s létáním sekl. Já vlastně také, ale po delší pauze se k němu zase vrátil.
Je tu nějaký čtenář časopisu Letectví a kosmonautika, který ví zda ještě stále píší o hrách? Případně do kdy? Zatím jsem zjistil, že začali s tímto tématem v roce 1993 a poslední jsem našel 2002. Děkuji za pomoc.
Zajímavý, že Alza bude prodávat Fanatec, doteď Fanatec s 3rd party distrubutorama moc nepracoval.

btw: rovnou počítej s investicí do dalšího věnce, pokud se nemýlím, u xboxu je kompatibilita daná nikoli základnou, ale právě použitým věncem, a tipnu si, že ten GT volant s xboxem asi kompatibilní nebude (navíc působí jako plastová hračka nehodná DD základny:)). A load cell kit pro pedály bude taky must have.

Jinak jo, CSL DD je v současný době rozhodně výborná volba. Ber v úvahu, že 8nm volant a load cell pedály budou třeba slušně přikurtovat, takže si vyhraď peníze a místo pro nějakej slušnej rig.
@Rapier (22.01.2022 15:26): Už by konečně mohli někde dát i F-15 Strike Eagle II, ten je pro mě nejoblíbenější :-) Připadá mi to, že na F-15 je nějaké embargo nebo co. Jednička kdysi na STEAMu byla, ale na žádost vydavatele byla stažena. Přitom F-19 a F-117 na GoGu je.
@Widl (16.12.2021 10:31): momentálně je to čistě military simulator pro armády a další vážné zájemce, nebude v běžném prodeji pro koncového uživatele (bohužel), ale kdo ví třeba jednou .. a teď si to představ novém Unreal Engine 5. :) Kam se na to hrabe DCS World a další.
Základní hru. V deluxe je myslím navíc jen Panzerplatte superspeciálka a jedno historický auto. Obojí se dá koupit i samostatně, kdyby bylo třeba, ale jak se znám, stejně bych v to strávil tak pět minut.
Jj, mám to, multiplayerový funkce jsem zatím nezkoušel, ale teď po listopadovým updatu clubs to mám v plánu.
WRC10 schvaluju. V posledním updatu i upgradovali Clubs - můžeš nastavit jeden pokus na erzetu a přenášení poškození/nutnost oprav, takže se dá konečně nastavit pořádná multiplayerová rally, kterou si každej účastník může dát ve vlastním čase.
AMS2 má vcelku rozporuplný ohlasy. Část lidí z mýho okolí to má ráda, část nikoli. Grafika samozřejmě dobrá, je to postavený na enginu Project Cars 2, který vždycky patřilo ke grafický špičce. Fyzika ale má zjevně mouchy, často kritizovaný je poskakování aut jako by neexistovaly tlumiče, podivný chování při nedotáčivosti a celkově nedoladěný ovládání aut na hraně přilnavosti.

Např to co popisuje random callsign ve včerejším videu v části o GT3
https://www.youtube.com/watch?v=uD2m4Inv-FE

Další problém je netcode, zjevně to má podobný síťový problémy jako PC2.

Nicméně některý auta jsou asi docela povedený, a obecně je AMS (včetně prvního dílu) zajímavý zaměřením na méně známý jihoamerický tratě a závodní série. Postupně to vylepšujou, možná se z toho časem vyklube všeobecně povedenej sim, ale osobně to nechávám uležet a zatím si vystačím s R3E, kterej nemá tak pěknou grafiku, ale všechno tam funguje tak nějak podle představ a netcode je dost možná nejlepší v žánru a umožňuje bezproblémový závodění tělo na tělo v multiplayeru.
@Widl (29.11.2021 08:35): doporučuješ dvojku nebo jedničku? Tady borec o ASM2 nemluví úplně v superlativech odkaz Mám pocit, že už mám těch aut dost. :) Ale recenze na steamu jsou neskutečně kladné odkaz Tak nevím čemu věřit. Každopádně grafika vypadá fantasticky, za deště to je úplná bomba.
Kdyby chtěl někdo v rámci DH závodit v MP (jsem začátečník) tak mám na Xbox Forza Motorsport 6/7, na PS Gran Turismo Sport a na za PC: F1 2018, Project Cars 2, Dirt 4, Dirt Rally 2.0 a nově i kompletní Assetto Corsa Competizione - kamarádi mě překecal ke koupi. :)
V podstatě mám něco málo odježděno ve Forza Motorsport a Dirt 4. V ostatním jsem více méně úplný nováček. :)

Hodně jsem uvažoval o koupil Automobilista 2, nakonec vyhrálo ACC.
Když už tady propaguji letecké simulátory a závodní hry, nesmím zapomínat na konzole. Moc rád bych časem ve zpětné kompatibilitě na Xbox Series viděl následující tituly od Gaijin, tvůrců dobře známého War Thunder:

1. na Xbox 360/PS3 je k dispozici snad první letecký simulátor (nikoliv arkáda) v historii konzolí a to konkrétně
IL-2 Sturmovik: Birds of Prey.
2. pro stejné platformy, a to mě úplně uniklo, Gaijin připravil také WW2 letecký simulátor z Pacifiku prosím! Birds of Steel 

Obě hry na DH chybí.

První jmenovaná později lehce upravená, s podporou HOTAS, Track IR, apod. fičůrkami známými jen z PC master race scény vyšla pod názvem Wings of Prey + datadiskem Wings of Prey: Wings of Luftwaffe na PC. Nicméně ten pokud se nepletu neobsahuje pacifik a to je děsná škoda. Upřímně podobně jako u všech pozdějších Gaijin her, rozuměj u War Thunder je podpora HOTAS a jiných specializovaných leteckých zařízení přítomná, ale z vlastní zkušenosti vím, že odladit i pouhý joystick je téměř nemožné. Odladit tak aby se choval jako letecké páka v PC simulátoru. :)
@Widl (25.10.2021 08:46): a je tolik lidí co si přeje aby konečně Coddies dostali WRC licenci, že WRC pod Kylotonn stojí za prd. Konkurence bude chybět. Lidé to poznají o rok později, a dost možná ještě budou vzpomínat na časy kdy na trhu rally her byla nějaká konkurence. :)
Osobně taky preferuju WRC sérii, převážně kvůli designu erzet, i když mě sere spousta technickejch nedodělků, nekonzistentní AI apod.
Zajímavé porovnání Dirt Rally 2.0 vs WRC 10 na které jsem narazil při procházení reviews na Steamu:
DiRT Rally 2.0 player review

The difference between DiRT and WRC10
DiRT Rally 2.0 is more arcady, feels faster, stages are more open and there is more room for mistakes.
WRC is definitely more claustrophobic, stages are narrow, you need a lot more precision and awareness, feels a little bit slower but really realistic in my opinion.

I really like how WRC feels, it's more like a real life rally where you have to think about how to make a corner or when to brake. In DiRT you just listen to pace notes and slam your foot to the ground to achieve best times. I love DiRT for it's arcady playstyle but this game is equally as fun but in different things (such as realism or new stages). Career mode is also fun in my opinion.

I can't tell you what changed from WRC9 because I haven't played it but if you're switching from DiRT, this is the game to go.

I'm playing with Xbox Controller. After some minor adjustments with steering sensitivity I can safely say that I'm comfortable driving a car in this game.

I really like to immerse myself into the game, so I turn off all HUD (or OSD) aspects and just drive listening to my co-driver. (both in WRC and DiRT)

Overall I really like the style of this game and I would give it a solid 8/10. This is THE RALLY GAME TO BUY TODAY!
The only negative I can think of are weird graphics and lighting issues (on some stages).
(Ryzen 5 3600, RX 5700XT, 16GB RAM, High/Ultra, 80-130fps (depending on stage))


Upřímně něco na tom názoru bude pravdy. Potom co jsem jezdil WRC10 na volantu a WRC9 na ovladači mám tak trochu podobný názor. Dříve bych byl nejspíš zapřisáhlý obránce Codemasters Dirt Rally/2.0 jako nejlepší Rally hry současnosti, ale .... časy se mění, od dob WRC8. Opravdu není na škodu dát konkurenci šanci.

I tohle je zajímavé srovnání:
WRC 10 VS Dirt Rally 2.0
Here's the comparison list you've been looking for;

User Experience (Gameplay)
Fun & Replay-ability: WRC 10
Community & Events: Dirt Rally 2.0
Stages: WRC 10
Car Selection: Dirt Rally 2.0
Co-Driver: Dirt Rally 2.0
Beginner Friendly: WRC 10
Unexpected Events: Dirt Rally 2.0

User Experience (Looks)
Graphics: Dirt Rally 2.0
UX Design: Dirt Rally 2.0
Scenery & Weather: Dirt Rally 2.0

Car Simulation
Weight & Feel: WRC 10
Handling: WRC 10
Transmission: Dirt Rally 2.0
Damage Sim: Dirt Rally 2.0
Tyre Compounds: WRC 10
Surface Conditions: WRC 10

Menu
Features: WRC 10
Career Mode: WRC 10

Take from this what you will. Personally I quite like them both.