Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Charllize (09.07.2020 12:27): Tak většinou se snaží věnovat tomu, co zajímá čtenáře, takže nejde o to jestli se na to novináři vyserou, ale spíš o to, jestli to bude někdo číst :)

Sword Art tu asi budou znát hlavně lidé co koukají na anime, což není zas tak velká skupina no...

@Jab (09.07.2020 12:35): K těm sériím - ono se nakonec většinou stejně uchytí jen pár dílů z těch sérií a na některé se zapomene. A série Final Fantasy prostě není jako Witcher, protože to na sebe nenavazuje, takže to vůbec nemá smysl porovnávat. Větší smysl by bylo dělat porovnání jako - série Final Fantasy vs Bioware RPG.
@Richmond (09.07.2020 11:51): Jasné. To beru. Také to beru ze svého pohledu. A Witcher 3, Mass Effect 3 i ten F:NV jsou pro mě RPG trháky. :)

@Ringo (09.07.2020 12:07): Pár měsíců zpět dal Witcher 3 28 milionů prodaných kopií. Třetina z toho na PC.

Jak jsem ale psal, bavím se o té poslední dekádě. A tam je i Diablo 3. F:NV, Fallout 4, Skyrim. Mass Effect 3 a další. Tady je ten rozdíl evidentní. Na série máš recht. Ale to je mimo to mé srovnání. Neb mnoho JRPG začínalo ještě v osmdesátkách či devadesátkách. A já mluvil o současné a relativně nedávné situaci. A doložil to pár články, které uvažují nad příčinami.

Btw asi nepřesně, ale nějaké ty prodeje (sérií i jednotlivých her) byly tady. Tuším to tu ale už někdy bylo a ta čísla tam byla nějak zpochybňována jinými údaji. Teď už si to z hlavy přesně nepamatuji.
@Charllize (09.07.2020 12:27): Tak já v rychlosti koukal na Personu, FF a DQ. Ono lidi co hrají více žánrů málokdy zvládají více než zásadní tituly z každého.

Ale vůbec bych se nebránil vymyslet nějakou akci na zpopularizování žánru. A zasloužily by si to nejen jrpg.
@jvempire (09.07.2020 12:20): Hmm, nevim no, ja mam primarne nastavenou pri filtrovani recenzi na steamu cestinu a vetsinou to nic nenajde. Pokud nejde o nejaky vylozene slavny a titul. Spis mi prijde ze si plno lidi takzvane doplnuje herni vzdelani, nez aby byli stalymi hraci jrpg.



@orromis (09.07.2020 12:24): Jo, FF 7 je ale ikonicka hra, to si nemohli dovolit, se na to vysrat. Zitra vychazi novy Sword Art, jsme zvedav na kolika ceskych webech se tomu budou venovat. Tipuju ze na zadnem. pritom jde o celkem dobre prodavanou serii :)
@Charllize (09.07.2020 12:13): Tak třeba na Steamu mají některá jrpg celkem dost komentářů v češtině a to si myslím, že většina hráčů nic nenapíše. Takže nějaká hráčská základna tu bude. Samozřejmě srovnávat to s počtem hráčů TESu nebo Dragon Age prostě nejde.
@orromis (09.07.2020 12:06): hmm, to by me zajimalo kde jsou zalezly kdyz je jich stejne. Tady na Dh jsme tak ctyri mozna sest lidi co to jrpg bere aspon trochu vazne. A na jinych cz/sk webech to neni o nic lepsi, co jsem mel moznost sledovat.
fakt bych si tipnul ze ta generace co to hrala proste odrostla a uz na to nemaji cas ani naladu a proste se to nepredalo dal:)
Podle mě jRPG je na tom lépe ne na počet prodejů jednoho dílu, který to má obvykle zaručené, ale s prodejem série jako takové. Pokud může mít stabilní klientelu Final Fantasy a Dragon Quest po 15 či 11 dílů, tak o tom se může jakékoliv západní hře jen nechat snít. Semo tamo nějaká trhne rekord napříč žánry, ale nevím, jestli ten Witcher třemi díly třeba prodejem rozseká nějaké tři díly Final Fantasy. No a u těch jRPG jeto i o tom, že mají neskonale větší počet sérií než RPG na PC. Ono vypichnout jednu hru na PC a říci, dívejte jak to válcuje trh, to je prostě nejlepší, je asi hodně zkreslený pohled na to, jak na tom jsou západní RPG vs jRPG. Na PC se prodá, úplně střelím, 1 milion kusů Witchera 3, na konzolích se prodá třeba 600 000 kusů Final Fantasy 15, 500 000 kusů Dragon Questu 11, 300 000 kusů poslední Tales hry, 800 000 kusů nového Pokemona (kdy skoro co dva roky vyjde nový díl a ještě ve dvou verzích:-) a tak by se dalo pokračovat a obrázek, jak na tom jsou PC hry vs jRPg je na světě.
@Charllize (09.07.2020 11:53): Podle mě se tu o JRPG zajímá pořád podobný počet lidí, akorát tu je spoustu nových hráčů, které to vůbec nezajímá. Také je dnes víc her obecně a západní hry jsou mainstreamu kulturně bližší. Nemyslím si, že by to bylo generační...
@orromis (09.07.2020 11:46): zacatkem milenia a predtim u nas byl zajem o jrpg o dost vetsi. Koneckoncu kdyz vysla nejaka Final fantasy nebo jine zasadnejsi jrpg tak prakticky vsechny weby u nas tomu venovali celkem velkou pozornost. Pamatuju si to i z prodeju u nas v obchode. Pak prisla PS3 a nejak to slo cele do haje u nas. Asi nastoupila nejaka herni generace co ji jrpg bylo ukradene a uz to tak vicemene zustalo dodnes. Wrpg si to nejak stabilne drzi u nas celou dobu. Mozna lepsi dostupnost PC za lepsi ceny po tom mileniu, kde vetsina lidi hrala a tou dobou bylo jrpg na pc jak safranu. Nevim. Kazdopadne jrpg u nas v CR zvoni umiracek uz dlouho a celkem nahlas.)
@Jab - k diskusi ve Všeobecně o DH:

Má lehká ironie směřovala k tomu, že mi ten výčet přijde jako maloučko pro to, aby bylo možné konstatovat, že dochází ke zlatému věku. Já si totiž myslím, že to prostě nelze globálně objektivně říct. Může to platit pouze pro ty počty prodejů, kde se to dá kvantifikovat a dejme tomu i ten "dosah", ale to jsou marginální parametry pro takové tvrzení. To hlavní totiž má každý jinak. Takže za sebe můžu bez problémů říct, které období je pro mě nej, ale nemůžu už to napsat za ostatní, tak jak čtu v některých periodikách, že "zažíváme (my všichni!) nej časy rpg". Ale pokud bych měl mít nějaká kritéria, asi bych to poměřoval početným zastoupením rpg her v mém dlouhodobém žebříčku. Pokud prostě nějaká pětiletka má v TOP20 4 zástupce, půjde asi o hodně silné období a to bez ohledu, na kterém místě v žebříčku bude. Poměřoval bych to prostě tituly, které se pro mě navždy zapíší mezi ty nej hry. To logicky o této době nemůžu ani z legrací říct, ale jak jsem psal, jde o můj subjektivní pohled.
@S4TW (09.07.2020 11:11): ja jen navazoval na diskuzi z vseobecn o DH kde se tvrdilo ze jrpg je niche trh, nebo tak neco. Pritom to podle me tak neni, aspon ne u tech hlavnich serii jrpg a jejich AAA jrpg produkce. Samozrejme jsou jrpg ktere jde do velmi uzke skupiny hracu zaradit (neptunia, disgaea, atelier atd). Ale tak to ma i wrpg.
@Charllize (09.07.2020 10:22): Diablo, Fallout? ... ale je pravda, že v tomhle směru bude jRPG vycházet lépe, už jen v tom množství, kolik jRPG vs WRPG vychází... Navíc bych řekl, že samotné Japonsko je poměrně slušný videoherní trh (případně Korea, Čína)...
hlavni serie Final fantasy bezne k tem 10 milionum prodava a ty nejlepsi jdou pres ( 15m FF7 tusim). Samo Zaklinac 3 nebo Skyrim na tom jsou lip, ale je to kapka v mori. Nebo nevim ktere wrpg ma prodeje k 10m a vic. Japonskych rpg, tech kvalitnejsich vychazi nekolik desitek za rok a jelikoz si na rozdil od WRPG dokazali docela udrzet letite serie tak to ma fanousku vic nez dost . Svedci o tom i mohutne expanze na PC kde se to posledni leta jrpg jen hemzi. Vubec bych se nedivil kdyby ty celkove prodeje byli hodne blizko tem zapadnim rpg. Serie jako Tales of, Dragon Quest, Persona, Xenoblade, Legend of Heroes atd bezne prodavaji par milionu prakticky pokazde jak se objevi novy dil, nevim ktera Wrpg serie to ma podobne, krome TES a Zaklinace.
@Richmond (09.07.2020 09:49): Té invence je obecně dost. Jen není vypilovaná do finálního AAA produktu. Žlutých a zelených čísel jsem v jiné dekádě snad tolik nerozdal. A prodejně se také žánru daří. Nechápu tedy tvou (předpokládám) ironii. Svá osobní kritéria "úspěšnosti" jsem představil. Imho mají i nějakou korelaci s obecným pohledem. Představ ale svá kritéria "neúspěšnosti", jinak si o tom moc nepopovídáme. Klidně to už hod do té obecné RPG diskuze. Neb tu už odbíháme od původního tématu. ;)

P. S. Čeká mě ještě Disco Elysium a Cyberpunk 2077. To je nutné dodat. Bavíme se o RPG poslední dekády, takže jsem některá, která chci zkusit, ještě logicky neměl možnost hrát.
@Richmond (09.07.2020 08:43): Spoj to dohromady. Her je hodně, mají invenci, dosah i prodeje. Že třebas některé ty indie projekty mají svá ale (a proto nemají od všech devadesátky a stovky) je logické. Vynikají naopak třebas hratelností a také nápadem. Že dám jen třem hrám za dekádu 90+ % neznačí, že žánr jako takový si (podle mě) vede zle. Však těch 90+ % RPG v tom svém seznamu vedu jedenáct celkem. Variabilita je. Jen část WRPG už sklouzává k tomu klanění se modlám minulosti. Což mi vadí, neb propaguji vývoj a změnu. Jet toliko v "baldursovkách", "TESovkách" by se mi zamlouvalo asi stejně, jako kdyby se zase dungeony staly dominantním žánrem.

P. S. Tím níže jsem i poukazoval na to, že JRPG si sice leckdo do žebříčku top her dá, ale v některých ohledech je to "niche market" i ve světě (mimo DH). Já vím, že na mě možná nastoupí Pokémoni. Ale logiku uvedeného to jen podtrhne, páč krom nich nic prodejů Witchera 3 či Skyrimu nedosáhlo. A Pokémony (či případně Monster Hunter World - ten jako jediná další výjimka není těm prodejům až tak daleko) je imho možné označit za RPG velmi specifická (přičemž jak jsem psal níže tohle nutně JRPG nevyčítám - naopak). Klasická RPG ale i já budu vidět jinde.
@Ringo (09.07.2020 07:37): Úplně si nejsem jist, zda si mají WRPG a JRPG co vyčítat. Na prodeje WRPG zabírají valnou část trhu, pokud vím. Prodeje, které AAA WRPG v poslední dekádě často vykazují, jsou jinde. U JRPG mají vyšší prodeje často dost specifické hry (série), které bys, podle toho, co píšeš, mezi RPG ani nezařadil. Pokud už bych měl JRPG nějak ocenit, tak právě v té invenci, kdy třebas výsledkem není "čisté RPG", ale alespoň zkouší něco jiného. Naopak při pohledu na všechny ty WRPG pohrobky Infinity engine her se mi chce plakat. Tam je nedostatek invence zjevný. Ostatně devadesáti a více procenty jsem v poslední dekádě ocenil jen tři RPG. A to to ještě trochu fixluji, páč New Vegas je z roku 2010.

@Všivák (09.07.2020 08:23): Vyřeší štítky neasi. :)
Já myslím, že hráčů jRPG je dost, akorát ne tady na DH, no. Celkově RPG žánr dnes z mého pohledu vlastně drží nad vodou hlavně ty japonské. Když se jen namátkou mrknu na nějaké (jakkoliv reprezentativní) výsledky při namátkovém googlení termínu "The best RPG", tak žebříček ovládají japončíkárny minimálně z poloviny, v další polovině je mix RPG, které vyšly napříč platformami (i na PC) a z toho polovinu z nich bych do RPG žánru vlastně ani vůbec nezařadil, protože jde vesměs primárně o nějaké kotoulové akčňárny, do kterých byl vložen nějaký RPG vývojový prvek. Někomu k definici RPG stačí třeba jen to, že tam může sbírat zbraně a zbroj, kterou si na sebe obleče a hra má inventář a může zbraně a zbroj kombinovat.
tak jsem koupil se slevou na gogu planescape torment enhanced edition a muzu rict, je to docela fresh :) .. ja teda musim rict, ze jsem PT nikdy nedohral v daleke minulosti ...
Ještě mě napadlo, když zabijete v RPGčku nepřítele, co na sobě má třeba lepší pláty než vy a když si ho chcete vylootit, tak tam najdete jen nějakou trapnou vestičku.
@Richmond (13.06.2020 19:21): Hned jsem si vzpomněl na Roj z Diabla II, z kterého vypadlo také všelicos. Když to byl lektvar, tak asi každý hmyzák měl jednu kapičku (ale nechápu tu flašku), no a brnění a zbraně ani nekomentuji :) Zabití mečem, sekerou nebo fireballem je samozřejmě také absurdní :)
No, já to teď zaznamenal v KCD, Jindra dostane štít a dá si takové malé nic do zadní kapsy kalhot :)
@Gordon (13.06.2020 16:42): V PRGčkách jsou všechny ty kiksy se zbraněma asi nejvýraznější, protože čísla a zvyk z doby technických omezení. Že různé poloautomatické pušky, byť střílí stejnou munici, mají diametrálně odlišný damage a podobně, to chápu že bylo dřív, nějak to do těch tabulek a tahů museli nacpat.

Dneska ale když je všechno 3D a ta gunplay jde udělat dobře...tak už jakmile vidím v nějakým RPG, že do někoho našije půl zásobníků a jen vyskakují čísla damage a týpek není ani zdaleka mrtvý...už si zasloužíme něco lepšího :))
@Gordon (13.06.2020 14:17): Nebo když po tobě nepřátelé střílí hlava nehlava klidně několik minut, aby pak u sebe měl 0 nebo 2 náboje.

Nacházet různě ve světě po bednách a v krabičkách náboje po dvou nebo třech kusech je taky pecka. Proč je tam někdo nechal? Kdo někam ukládá náboje po dvou?
@S4TW (13.06.2020 13:38): Vadilo mi to asi skôr v adventúrach, kde postava získala nejaký predmet alebo vykonala nejaký úkon a bola k tomu absolútne nekorešpondujúca animácia. Lepšie by bolo, keby tam žiadna animácia nebola alebo by sa prejavila postava skôr nejakým gestom vďaky alebo hrdosti a podobne.