Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

Prostě další Silent Hill produkt, nebojte priste udělají deskovku, to se bude líbit:)
@Kunick (16.10.2019 11:04): Nevykrucuji se, ty mi podsouváš něco, co jsem tak ani formulovat nechtěl. To zahlcení platí pro sandbox hry, proto je Minecraft tam, kde je, né pro FPS, kde tvůj jediný cíl je rostřílet nepřítele na sračky.

Chci ti jen taktně naznačit, že bych rád tuhle diskuzi ukončil.

Mimochodem zastřelit při zákroku ozbrojeného medika, (byly běžně ozbrojení, třeba pistolí) by v reálu bylo pořád považované za válečný zločin.
@Gordon (16.10.2019 10:58): Tak se nevykrucuj a přiznej, žes to napsal jinak než jsi to myslel. Takhle formulace je zásadně jiná než ta níže.


Pokud však debatu opět zobecníme. Myslím, že právě omezení jsou důvodem kreativity. Ostatně zahlcení velikostí výběru je známý problém.
@Gordon (16.10.2019 10:10): formulace "...omezováním se jaksi ta zábavnost zpravidla vytrácí. Ostatně proto tu máme mód na zabíjení dětí ve Skyrimu... " jasně implikuje, že díky módu ej Skyrim zábavnější
@Gordon (16.10.2019 00:55): ve videu má medik na zádech zbraň - tudíž, se nejedná o nebojující osobu.

na jednu stranu si pochvaluješ, že se objevil mód na vraždění dětí a na druhou lsi stěžuješ, že hry ještě nedospěly.
@Fritol (15.10.2019 06:10): Deus Ex som hral len prvý ale nedohral, Dishonored s toho čo som hral bolo fajn, ale nie nejak úžasné, Alien Isolation som už stiahol a mal v pláne hrať. Zo Stealth ešte vyšiel Styx, ale ten je tak trochu nedorobený. Outlast ma moc nebavil, SOMA vyzerá zaujímavo, ale je to odlišné od ich predošlých hier. Podobne to je ale aj so závodnými a spomenutými RTS hrami, dobré hry dnes jednoducho nemajú dostatok marketingu.

@Paul (15.10.2019 08:54): Niekto teraz utratil 150,000 dolárov Transformers hre. Regulácie nie sú riešením, ale ľudia budú vždy vyhadzovať peniaze na blbosti a s tým sa nedá nič robiť.

@orromis (15.10.2019 09:20): A ty už tu konečne prestaň so svojim arogantným chovaním, len som tu vyjadril svoj názor že moderné hry nie sú pre mňa tak zaujímavé a že dobrých hier nevzniká toľko ako predtým napriek tomu vyšším rozpočtom a vylepšenej technológii. Viem aké hry stále vychádzajú ale len málo z toho vyzerá zaujímavo.
Tyi si ale dal 90 a 100% preceňovaným cinematic veciam ako Bioshock Infinite a God of War tak tvoj názor aj tak neberiem vážne.

@Samariel (15.10.2019 17:34): Nie, pretože ako Extra Credits povedali hrať za naciztov v hrách ich normalizuje.

@Kwoky (15.10.2019 21:03): Na kontroverzii sa teraz ale dobre zarába.
Richmond: nějak mi z tvých příspěvků nevyplývá, které časové období považuješ za to lepší dneška. Devadesátá léta, první, druhá polovina? Jak dnešek, tak všechna předchozí období měla svá pro i proti a asi je na každém, co komu víc vadí.

Zaujala mě poznámka o možnosti importu postav z her od jiných tvůrců. Export/Import postav se obecně moc nevidí ani dnes, pokud odhlédnu od her od Bioware. Napadá mě snad jen Quest for glory, ale to jsou stejní autoři. Možnost převodu postav je samozřejmě v Dungeon Masterech, Wizardry a pak ještě u her na Goldbox enginu, na kterých se sice podíleli různé vývojářské týmy, ale snad vše bylo vydané stejným distributorem/držitelem licence?

Měly export/import i jiné herní série jako Eye of the Beholder nebo první tři Bard's Tale? Ishary?

Co se Might and Magic týče, tam jsem pořádně hrál jen 6-9 a ty import/export nevedly. Docela bych se divil, kdyby to měly Ultimy, Lands of Lore nebo Realms of Arcania, ale třeba se pletu -a jiné RPG série více částech si nevybavuji.

Jinak rozšiřující (a placený) obsah (ať už ve formě DLC, datadisku, extra epizod) se dělal léta a léta, kolik jich měly střílečky už od Wolfensteina 3D. To Ti jistě nemusím připomínat.

Souhlasit by se dalo s tím, že čím hlouběji do minulosti člověk jde, tím nižší jsou průměrné náklady na vývoj her, tedy i nižší risk pro producenty a větší ochota k experimentům. Dnes se experimentuje především v indie scéně, kde jsou opět budgety v nižších řádech než u AAA titulů.
@Richmond (15.10.2019 22:43): sry to jsem špatně nadkliknul odpověd Gordymu.

No myslím, že konzolí se prodalo takřka 100 milionů kusů (pokud sečteme Nintendo a SEGU). Našel jsem udaj, že NESu se do roku 91 prodalo v US přes 30 milionů kusů. Apple 2 se prodalo 6 mega. C64 asi 15 mega. prodeje PC těžko odhadnout. Ale myslím, že to je prostě vliv toho, že u nás jsme konzole tolik nikdy neměli.

Jo, zdánlivě to nesmysl je. Jenže pokud jsou díky využití enginu a hotové grafiky minimální, i tak se to vyplatí. Hlavně pokud je hype ze značky velký. Ostatně pokud bys bral jen Witchera 3 a jeho datadisky, které jsou dost bohaté, tak srovnání s W 1-3 sedí ne?
@Gordon (15.10.2019 22:13): myslím, že to je hodně individuální. A většinu toho co popisuješ jde připsat na vrub FPS žánru. Jiné žánry se s tím vypořádávají lépe.

Jen k těm odlišným prostředím - tak to určitě kreativita není. Kreativní by bylo zpracovat tyhle části jako ústup, kdy bys musel narušovat zaběhlá klišé žánru.

Tak naštěstí je většina z nich ve hrách ozbrojených :) Ale chápu jak to myslíš a je to taky problematická věc. Obecně to ale beru jako menší zlo, protože to není systematické. Mít ale stranu, která za svou ideologii prohlašuje vyhlazení všech nediků tak bych to za zrůdné považoval.

Jenže tebou navrhnuté řešení by bylo na ukor zábavnosti, na kterou se odvoláváš.

Jinak mi trochu kolidují prohlášení: "Ostatně proto tu máme mód na zabíjení dětí ve Skyrimu... " a "áš ale pravdu, že hry ještě do takového bodu vyspělosti nedospěli."
@Kunick (15.10.2019 21:50): A proč by o peníze němělo taky jít? Já tu snad ty firmy prezentuju jako nějaké donátory nebo filantropy? :) Ano protipiráské ochrany tu byly, některé mám dokonce i ve fyzické podobě :) To přece ale není forma vylákáváné dalších peněz nebo snad ano?
90% konzole?? Mám docela dost bigboxů z 80.let a na všech je buď Apple 2, C64 a v drtivé většině PC...
Wizardry 2/3 jsou skutečně specifikum. Ale to je řekl bych z komerčního hlediska právě nesmysl ne? Aby sis mohl zahrát jejich novinku, pak musíš nejen vlastnit, nýbrž i DOHRÁT předchozí díl (nebo rovnou dva díly)!! A ještě připlácnou nálepku na krabičku, že určeno pouze pro hardcore hráče :) Prodejnost zajištěna řekl bych. Si představ, že by Zaklinač 3 si mohl zahrát jen ten, kdo dohraje první dva díly. Kolik by se prodalo kousků? :)

Ta druhá část předpokládám není na mě, FPS nehraju ani se jim valně nesměju :)
@Kunick (15.10.2019 21:50): 1) Já právě myslím, že to nepotvrzuje vůbec nic... :)
2) No, ono ta dvacetiminutovka ale právě moc nefunguje, proto jsem to dal do uvozovek. Což je ale problém celé sp kampaně v BF V, tvůrci chtěli vyvolat emoce a dojetí, vrhají na hráče v krátké době nespočet charakterů a dojemných scén, které jednoduše nemůžou fungovat, protože hráčovi nevytvoří k postavám žýdný vztah. Na citlivějšího člověka to možná může nějak zapůsobit, na většinu to ale působí kvůli časové tísni právě nijak, naopak u toho hráč pak přemýšlí, že celá ta kampaň je strašná zhovadilost, ale to už je jiné téma.
3) Tak hlavně v kampani za němce mě napadá třeba to, že se můžou použít bojiště ze začátku války, kdy němci všem kolem sebe strašně natrhávali prdel, například invaze do Polska, jelikož mám v herním prostředí rád poušťě, tak by bylo hodně zajímavé vidět pouštní kampaň v africe, Obléhání Leningradu, nebo zimní válka za Finy, boj s Řecky. Možností je spousta, kdyby tehdy COD II nabízelo takovou kampaň i za němce stejně jako za Rusy či brity v Africe, vůbec bych se nezlobil.

Taky přece nepíšu, že by ta hra nemohla mít i jiné kampaně, než ty za němce.
Mimochodem jsem přehlédl, že si psal o té největší produkci, to souhlasím, že tam je to složitější.
Btw zastřelit neozbrojeného medika, nebo při jeho zákroku, je pokud vím, válečný zločin, což mi přijde celkem stejně špatné jako hrát za nácka a ve hře by to klidně šlo jednoduše pořešit tím, že by se spustil script, který zčerná obrazovku a napíše že "we dont do that there", stejně když napálíš zásobník do frienda.
Navíc, je to ale pořád hra a ta má být především zábavná, a omezováním se jaksi ta zábavnost zpravidla vytrácí. Ostatně proto tu máme mód na zabíjení dětí ve Skyrimu...

@Kunick (15.10.2019 21:50): Well, tak blizzard už není jen negativní reklama, to je přímo fuck up.

@Shoggot (15.10.2019 22:11): Právě kvůli tomu co si v prvním odstavci napsal, bych tu hru za němce chtěl, bylo by to něco hlubšího, pokud by se to zpracovalo bravůrně. Nejspíš máš ale pravdu, že hry ještě do takového bodu vyspělosti nedospěli.
Jde o to, že téma a pohled německého péšáka na zemi, který historicky měl ohromný, nezanedbatelný a neodmyslitelný podíl nejen na holocaustu, ale i zcela a systematickém týrání populace a válečných zajatců a současně byl součástí velmi, velmi politizované a ideologizované armády, je velmi náročné na zvládnutí. O to více, pokud se do toho musí zakomponovat bombastický spektákl a patos, který taky u military FPS je silným prodejním faktorem.

Je to nesmírně citlivé téma, které vyžaduje scénáristickou a writerskou úroveň, která ve hrách zatím zkrátka není.

Přitom tolik odmítaný Battlefield V už singleplayer za Němce má a je takovým prvním výkopem, je to celkem citlivě zpracováno.

Celá singleplayerová kampaň je ale větší sousto a je to věcí času a úsilí do toho vloženého, které není malé.

Je to ale mnohem těžší téma, vývojáři si toho jsou velmi vědomi a tak se pochopitelně drží dál. Bude lepší počkat až hráči dospějou, což bude buď dlouho nebo nikdy. I tahle diskuze k tomu něco říká.
@Richmond (15.10.2019 20:38): Tak i tehdy šlo o peníze - viz jejich protipirátské ochrany. Co se týče trhu tak netuším. Nicméně 90 % byly konzole a tam je situace o dost jiná. Obecně to platí i pro Atari a pod. kde nebyl harddisk.
A PC bylo tehdy hodně okrajová záležitost.

Tak zrovna DM:Chaos strike back je už rok 1988. A němělo by být Wizardry 2 spíš datadisk? Pokud jsi teda potřeboval jedničku abys mohl vytvořit postavu.

@Richmond (15.10.2019 20:38): tak pokud se budeme bavit v klidu, tak snad flame nehrozí.
ad 1) nejsou potřeba a tedy tam nejsou, myslím že to jen potvrzuje to, prož to u nich jde.
ad 2) jde o to, že srdcervoucí 20minutovka funguje. Ale hrát tak 5 hodin nikdo nebude. Myslím, že rozdíl je ten, že otočit stranu znamená umožnit hráčům, kteří k tomu mají sklony - a ne nemyslím si že bys byl nacista - využívat hru k projevům, které jsou za hranou zákona. A to vrhne negativní obraz na hru, potažmo na vývojáře = ztráta zisku.
ad 3) zkus nějaký kreativní nápad jmenovat. Obecně se FPS za ten nejvíc kreativní žánr nepovažuje. navíc jak sám píšeš, že u těch co se jen otáčí strana yb se nic měnit nemuselo a nečekal bych tedy žádný přínos.

ad marketing) Pokud chceš budovat značku, tak ji chceš spojovat s pozitivními věcmi. Snaha šokovat dnes, kdy už v podstatě nic neni tabu nefunguje, a je tedy méně efektivní než dřív.

To že někoho můžeš zastřelit je trochu jiný problém, než to že bys mohl hrát za nacisty.

@Gordon (15.10.2019 21:09): to že negativní reklama je taky reklama ve většině případů neplatí. Kolik lidi si myslíš, začne Blizzard podporovat díky banu toho čínského Prohráče?
@Gordon (15.10.2019 21:00): Btw v některých FPS máš možnost zastřelit v rámci kampaně mediky, to mi taky nepřijde moc ok a přesto to nikdo neřeší.
To mi připomnělo, jak jsem vždycky v moment, kdy mi došel populačák v Rise of Nations začala popravovat vědce, aby mohlo být víc vojáků.
@Richmond (15.10.2019 20:09): Na ja, když já no DLC systém a importy postav mezi hrami (jak tohle bylo časté?) nevidím jako kapitalismus s lidskou tváří, ale jako přizpůsobení struktury prodeje potřebám trhu.
Technika (vývoj) nějak vypadal, distribuce nějak vypadala, propagace nějak vypadala = a s tím šel ruku v ruce i vzhled her. Kdyby byla distribuce DLC v roce 1990 tak snadná jako teď, bych se dost vsadila, že by nějaký tehdejší Paradox taky sypal jedno za druhým.

@Kunick (15.10.2019 20:24): Nevím, jestli bugů měly víc, ale když byly, otravoval ses nimi rozhodně delší dobu.
Nicméně, co se týče těch tabletop RPG licencí... nevím, jak to se značkou D&D vypadalo na začátku 90. let, ale koncem 90. let levná prý nebyla. Imho to nebylo ani tak usnadnění, jako zaměření se na určitou skupinu a to byli hráči tabletop RPG.
@Charllize (15.10.2019 21:09): Druhá světová a současnost začala hráče nudit, z jejich pohledu to bylo celkem logický a taky se jim to vyplatilo. Ani ten novej COD z WW2 nebyl výdělkem taková špica, jakou očekávali a to i přesto, že hráči vyjadřovali sympatie k tomu, aby se do té doby vrátily, to téma je už vyčerpaný.
@Kwoky (15.10.2019 21:03): kdyz bych prispechal s alobalovou cepickou tak bych dokonce mozna rekl ze to byl jeden z duvodu proc se skoro vsechny vyznacnejsi FPS serie ktere se druhe svetove venovali na urcity cas presunuli nekam do budoucnosti a podobne.
@Kwoky (15.10.2019 21:03): Ano, ale podívej se na to i z pohledu markeťáka. :)
I negativní reklama je reklama.
Imho nechápu, co by na té hře mohlo být tak kontroverzní, moderní Wolfenstein, kde hraješ skoro až za maniákálního psychopata, svou ujetou šíleností není kontroverzní?

Navíc BFV jasně ukázal, že to není problém, mluvilo se o tom, nikde jsem ale nepochytil, že by se mluvilo negativně,
@Kunick (15.10.2019 20:35): Achjo, moc se mi to nechce řešit, protože mi to přijde jako flame-like citlivoučké téma, navíc mi skoro přišlo, jako kdybys mě chtěl do nějaké té skupinky vyholených hlav zařadit, ale tak dobře.

Nevím jestli má cenu to diskutovat, každý máme jiný názor, který si navzájem nejspíš moc neovlivníme.
Strategie mohou působit realisticky i bez dobových pozdravů, insignií apod.
V strategiích máš tohle i normálně. Například v Hearts of Iron můžeš hrát za všechny historicky negativní lídry. A ano, dobové pozdravy a insignie, kde většinu času ČUMÍŠ NA MAPU EVROPY, jaksi nejsou třeba.
Vynechat je u FPS, tak to hra schytá v recenzi za nevěrohodnost. Dát je tam, tak neprojde přes soud.
Ano, moderní hry skutečně schytávají kritiku za cenzuru věrohodného nacismu v FPS, bravo. Nechápu, co by se u těch které necenzurují, mělo měnit, když se jen otáčí strana. Soud by v takovém připadě byl velice pokrytecký, neb ve filmech se tohle neřeší a není přece problém, aby postava za kterou hraješ, neměla žádný ideologický postoj, nebo naopak, citíla k režimu odpor, podobně jak v "srdcervoucí" dvacetiminutovce za džermány v Battlefieldu V.
Prostě je to zbytečné.
Není, toto téma nabízí spoustu kreativních a neotřelých nápadů.
nicméně si všimni, že i u dokumentů, které se zabývají nacisty je tenhle prvek potlačen a hned v prvních minutách je nacizmus odsouzen.
To něčemu vadí? Jsou to dokumenty, né umělecká nebo zábavná tvorba. Btw dokumentů jsem viděl opravdu hodně a né vždy to je tak, jak píšeš a ničemu a nikomu to nevadí.
Z druhého odstavce odpovím jen na toto, neb zbytek mi přijde ryze "in my opinion". Marketingově nedává smysl pro větší herní společnost.
Nesouhlasím, naopak je to vynikající materiál na to jak šokovat, udělat si dosah mezi lidmi zadarmo a zároveň jako potenciál k naprosto originální hře, kde má tvůrce naprosto volnou ruku, neb se nemusí bát, že udělá po padesáté sedmé vylodění v normandii a i kdyby ho udělal, bude to z parádního úhlu pohledu. (lol)

Btw v některých FPS máš možnost zastřelit v rámci kampaně mediky, to mi taky nepřijde moc ok a přesto to nikdo neřeší. Protože nejsou zaujatí či citlivoučký hovádka.
@Kunick (15.10.2019 20:24): No jelikož her vycházelo mnohem méně, tak bych neřekl, že by byl problém prodat těch "pár" her v žánru. Ten import z jiné hry bych určitě nepovažoval za akt nějaké snahy přetáhnout hráče od konkurence (ale těch her je fakt pár, které toto uměly, v žádném případě to není převažující jev).
Datadisky v té době normálně vycházely, akorát u cRPG to byla popelka. Příběhy se prostě dokončovaly :) Když už, dělal se další díl.
Samozřejmě že vychcanost byla do jisté míry limitována tím, že řada věcí nebyla technicky možná nebo ještě nebyla "objevena".
Bugy? Ano i ne...Hrál jsem třeba Might and Magic 1, strávil v něm snad 150-200 hodin a nezaznamenal jsem jedinej bug, jedinej překlep. A dělal to jeden člověk :) Ale aby nebyla mýlka, fakt se nebavím o kvalitě her, šlo mi o tu míru vyčůranosti výdavatelských domů.
Pamatujete tady někdo časopis PlayOn? Když jsem byl malej špunt, tak jsem ho objevil v nějaké zapadlé trafice mezi profláklými herními časopisy a se svojí cenovkou (20 korun) mě hrozně překvapil. Co si pamatuju, tak i obsah byl dost kvalitní a já od té doby vyhlížel každé číslo. Pak ale někam zmizel. Nevíte, co se s ním stalo?
@Richmond (15.10.2019 20:09): a není to tím, že to co ty popisuješ jako výhody, byla omezení daná dobou? Vzhledem k tomu, že hráčská komunita byla menší, tak jediná šance jak získat hráče bylo umožnit mu přejít z jiné hry. To yblo usnadněno i tím, že tvůrců bylo méně, a proto si usnadňovali práci přejímáním existujících pravidel pro tabletop her.
Datdisky se domnívám nevycházely proto, že pro malý tým je časová investice do datadisku tak aby byl obhájitelný srovnatelna s investicí do nového dílu (odpadají problémy s kompatibilitou s původní hrou, konzistencí příběhu apod.)

Apropo - nebyli náhodou dřív hry daleko víc zabugované?
@Sadako (15.10.2019 18:09): No vidíš a já dospěl k opačnému názoru (nepodloženému žádnými fakty, jen hraním moře her z té doby, čtením příběhů z historie tehdejších vývojářských firem, vydavatelských domů) :) Zuřivě Tě ale přesvědčovat nebudu. Já jen, že třeba rpgčka v podstatě neměla žádný pitomý datadisky (ačkoliv už tenkrát vycházely pro strategie) - protože na co taky, hra má být ukončená, do některých rpg šly dokonce importovat postavy z jiných konkurenčních her (což mi přijde až neuvěřitelné) atd. I ten byznys se dá dělat nějak normálně.