Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

Dnes jsem hral hodinu Dragon Age: Inquisition. Konecne, to blaho! Na to jsem se tesil minimalne ctyri roky:-P

Na strane druhe me prekvapilo, jak malo bylo v prvni misi lootu a ty zebriky sly nakliknout, jenom kdyz jsem specialne natocil kameru, ale jinak... mmm.
@90210 (27.01.2019 19:43): Tam je to kvoli debilnemu interfacu ovladania, v Ishar 2 je to vlastne uplne opacne a nic neklikas, iba raz kliknes a potom uz iba kruzis so stlacenym gombikom tych par cm2 ikoniek mecov (zbrani).
Ovela pohodlnejsie teda.
@valcik (27.01.2019 19:21): Jo u 4 členné party to může být peklo, souhlas. V tomhle případě já raději tahové souboje, ale zas tolik jich není. U Grimrocků (a dohrál jsem je oba na hard) mi to přišlo ještě celkem ok, přeci jen je větší plocha na kliknutí :) Vaporum mám v merku, ale prostě holt někdy později.
Vysokorýchlostná klikačka je peklo, zvlášť so štvorčlennou partou a prekážalo mi to aj v moderných DM-like Grimrockoch. Vaporum s jednou postavou je na tom lepšie, prehistorické mechanizmy má navyše obohatené o moderný režim zmrazovania času, ale pri boji so zbraňou v každej ruke som aj tam klepal do kláves jak zjednaný..
@Richmond (27.01.2019 18:20): Zběsilé klikání je navíc u většiny i těch netahových dungeonů nesmyslný pojem, protože každé kliknutí na zbraň znamenalo určitou časovou prodlevu, než šlo kliknout znovu. Takže nejrychlejší v tomto ohledu byla asi série Ishar, ostatní většinou dodržují několikasekundové odstupy, takže je to jakoby se čekalo na spuštění dalšího útočného tahu. Z tohoto hlediska s těmito tahy nekoreloval jen pohyb, kde opravdu každý stisk pohybového tlačítka pohyb udělalo, takže šlo utíkat z boje, zatímco se nepřítel tahově otáčel dle programem předepsaných sekund na tah.
@Richmond (27.01.2019 18:11): Ten poměr by mě vlastně celkem zajímal. Tedy kolik je kobkařin bez "zběsilého klikání" a kolik naopak tu zběsilost má. Tituly jako Ravenloft 1/2 nebo sérii UU bych s dovolením do zběsilostní kategorie nedával. Pak mi můj "zdravý" odhad říká, že těch zběsilých bude tak max 30%...nebo je to jinak?
Takže o tom asi Bodkin mluvil, jestli to chápu správně :)
:Krčí rameny: Tak proč ne, tady je můj Hot take:

Fallout (1/2) je nejlepší RPG na světě a nic mu nesahá po paty. Ani technicky zastaralé kobkovky, plné zběsilého klikání a s těma pořád stejnýma plošinkovýma a teleportovacíma hádankama, tak ani ty moderní rádoby sračky jako libovolný Dragon Age, Witcher ( především 3) nebo Mass Effect.
@90210 (27.01.2019 16:00): Tak je to legrace i po deseti letech. Ringo to tu oživil. Nadto je bezpečně mezi top místními nerváky. ntz je tedy větší, ale ten se žel diskuzím o RPG tolik nevěnuje (a asi by se v nich "nespouštěl", páč by mu zrovna ty byly více jedno). :) Poslední dobou si ale klepu na čelo s tím, jak se kastujete dle dohraných dungeonů a dalších RPG klasik. Na jednu stranu s tím, že překonáte třebas problémy interfacu, ovládání atp. Na druhou stranu tohle pak té hře nevyčtete v komentu. Přijde mi to jako trochu promrhaný potenciál, byť třebas to hrozné ovládací kolečko jsem v Planescape komentu asi taky nevyčetl (v EE verzi už není).

Bohužel tenhle rok budu sám mít na hraní asi dost málo času. Ale snad alespoň Original Sin 2 dám. Skyrim, DA:I, Tyranny a další mohou počkat. Original Sin 2 je jediná hra, od níž si něco slibuji. Pokud nepočítám do budoucna Cyberpunk a Outer Worlds (ale to je Obsidian, těm věřím teď o něco méně jak CD projektu).
@Richmond (27.01.2019 15:55): Kromě odpočinku od drtivé stresující akce, co si teď dávám v podobě Gemini Rue, musím dotáhnout Hollow Knighta, myslím, že jsem tak ve 3/4 hry. A pak je plán jasný, dokončit další rest z miulosti, kdysi rozehraný, dojetý do poloviny a nedohraný. Teď se do toho vrhnu asi i s mapováním a bude to Abandoned Places II.

Chtěl jsem původně znovuzahrát Eye of the Beholder III, ale ten si nechám na léto na chalupu, taky s deníčkem.
@Jab (27.01.2019 14:40): Prdel je, ze je to 10 let stara diskuze a bavime se tam porad my 4. No nejsme pro tebe uz neco jako bratri?;)

@Richmond (27.01.2019 15:55): Kdybys dotahl Wiz 4, tak bys byl nejvetsi borec. Pry to melo byt umelecky vyjadreni a hra je tezka, ale ferova, ale z toho co jsem videl, tak je tezka a absolutne neferova a podpasova.
@Ringo (27.01.2019 15:18): Asi vystřílel všechny zásobníky, tak co mu zbejvalo než hrábnout bez rukavic do exkrementů? :) A Ty se na něj budeš ještě zlobit?!
Ale hoď to za hlavu, co budeš hrát po tom křišťálovým dragounovi? A bude deníček jak jsi nenápadně..možná...sliboval? :) Mně to čeká u Wiz4 (ten deníček), ale ten bude naštěstí krátkej, protože skončím ve druhém podlaží :)
Je fajn, že se chorobní stalkeři a posedlí lidé mohou ohánět a opřít se o přes 10 let staré výroky lidí, jako je např. Davesade, vytržené z nějaké konkrétní zapálené diskuse, která měla nějaký vývoj a z něčeho pramenila, zde z emotivního vztahovačného zápalu , který se ani v podstatě nezakládal, kromě pocitů, na ničem reálném a dávno jsme si danou věc s Davesadem ve smíru vyříkali. Takoví stalkeři totiž nemají nic, ani fakta, ani argumenty a spoléhají na druhé, ty chytřejší, že se za ně postaví nebo že od takových vyhrabou nějaké stařičké výroky, které na adresu někoho z nějakého důvodu padly. Akorát si neuvědomují takoví stalkeři, kteří po ztrátě jakýchkoliv nápadů na argumentaci vykopou nějaké 10 a více let staré rádoby škraloupy, dávno pozbyté na platnosti, jak je to trapné a ubohé, že to snad už trapnější nemůže být.

BTW, kdyby ten neustále nesmylsně připomínaný Davesadův post nebyl napsán emočně v zápalu boje a byl míněn smrtelně vážně, tak bych asi na RPGhry potom dávno nebyl, natož aby mi Davesade zveřejňoval recenze, co jsem mu tam psal, v přátelském duchu jsme to i spolu mailem konzultovávali a psali si. Což musí být pro stalkujícího čertíka doslova ubíjející, že se to vyřešilo tehdy smírně a on by ten svár rád rozdmýchával do dnešních dní. :-)

A do přátel, po nějakých těch zkušenostech, si ubožáky opravdu už nepřidávám. To je taky srandovní připomínka (už po druhé jestli dobře počítám) "a nezapomeň si mě dát zase do přátel" :-D Já si tě "milý" Jabe ani nepamatoval, to ty ses mi připomněl a já si tě prostě jen kliknul z pocitu nějakých starých vazeb.
@MickTheMage (27.01.2019 14:29): On ten Crystal Dragon je sice monstrózní, ale při druhém hraní bych ho asi dal za poloviční čas. Dost mě tam totiž zdržovalo pár zákysů, kdy jsem na dané řešení šel naprosto blbě. Občas mě to stálo opakování části nějakého levelu. No a sranda taky byla třídění věcí v inventáři, někdy se můj hrací den skládal jen z tohoto :-)
Tedy ve své podstatě, některé levely jsou tam fakt docela rychlé.
@MickTheMage (27.01.2019 14:29): Crystal Dragon je velice solidní krokovací dungeon, který jsem nedohrál je proto, že někde před koncem byla stále (i po těch letech) aktivní protipirátská ochrana. takže mi hra vždy spadla. Nyní je sice tato ochrana již odstraněna, ale jestli se ke hře vrátím, to je ve hvězdách.
@Ringo (27.01.2019 13:29): "Myslím, že je v podstatě zbytečné cokoliv dodávat k příčině vymření dungeonů a přechodu na něco, co tu stejně vlastně bylo i souběžně s dungeony,..."

A jéje, tady zase někdo neumí číst.

"ale to někteří neználci, co toho moc nedohráli, ale hrají si tady na odborníky v žánru, samozřejmě neví."

Ono tě vlastně stačí jen nechat mluvit. :) Vždy se nakonec střelíš opětovně do kolene urážením mladších hráčů. A tím svým věčným fetišem "RPG guru", který zná vše. Teda až na Planescape, Witchera 3, New Vegas, Bloodlines, KotORy a mnohé další. To tě musí fakt užírat, že já to období pre-Fallout RPG zažil, RPG tehdy hrál a tak to mohu s klidem subjektivně hodnotit v celku. :)

"Těch klonů Ultimy až po různé Dark Suny, Faery Tale Adventure a spol. v kategorii open world tady bylo taky docela hodně, stačí se kouknout na sáhodlouhý seznam Ultima klonů u CRPG Addicta. "

Aha, zase už se točí svět okolo Dark Sunu. Dovolím si citovat klasika:

Začínám mít strach cokoliv kdekoliv napsat na RPGhry. Ať napíšu cokoli, vždycky přiběhne "bot Ringo a jeho generátor příspěvků" typu "když to není na tahy, tak je to na hovno", "neznáte Dark Sun vy nuly", "akční hry jako Zaklínač nehraju", "když při hraní netrpíte zastaralým interfacem, tak se tomu nedá říkat ani hraní" a podobně. Dobrovolně se pasuješ do elity "RPG národa", pohrdáš naprosto všemi, urážíš staré mladé prostě všechny. Už jenom tvoje "prichazim o poradnou rezbu popripade stealth akci a akcni hry, to ja fakt nemusim" je docela síla na kafe.

Z http://www.rpghry.cz/game.php?id=81

@Ringo (27.01.2019 13:29): Ja myslim, ze po 4 leveloch je jasne, ze Crystal Dragon je solidna a dobra hra, ale skratka som prilis roztekany medzi inymi vecami, aby som sa dokopal ju dokoncit (zatial). A s radostou som cital tvoj dennicek - ostatne, to, ze som sa este donutil do dotiahnut aspon do tej stvorky, je vdaka tvojmu dennicku. Vzdy ked som si nieco precital...hovorim, ah ono je to dobre a potom som to chvilu zase hral :) Potreboval by som nejaku 8 - 12 hodinovku ako je prvy Beholder, vsetko co ma nadych niecoho dlhsieho ma v poslednej dobe trochu odradza :)
@90210 (27.01.2019 13:59): Graficky bych Grimoire vytknul přebarvenost a kytičkovost, absolutně nemá ten legendární grafický nádech jako Wiz VII. Nicméně to podle mě bude monstrózní a nakonec legendární záležitost. Ovšem více než přebarvenost bych tomu vytknul nesmyslné vyobrazování bočních stěn při otáčení, kdy ti přes obraz probleskne papírově placatá stěna. to je na celé hře nejpříšernější.

Teď jsem to chvíli prubnul a tohle mě prostě bude bavit. a absence manuálu mi vlastně až tak nevadí, stejně bych jej nečetl, jako obvykle nečtu manuál k žádné hře a na to ovládání si přijdu sám, jako jsme na něj přišel u většiny her, co jsem hrál na počátku 90. let :-)
@Ringo (27.01.2019 12:01): Grimoire IMHO vypada dost hrozne a nechapu, jak to ten manik mohl delat tak dlouho. Celkovej art, interfacce a graficka vypada udesne. Ostatne stal i za nechvelne proslulym Wizardry: Stones of Arnhem, diky kterymu sel mozna Sir-Tech do kytek o par let driv.

@Richmond (27.01.2019 13:53): Jo, to labuzo je super. Ja jsem v ty herne sam asi 2x byl, jednou dokonce tady s lidmi z DH a navic ma fakt prehled a dobre doplnuje Cerva, kterej tu pamet na tituly nema uplne nejlepsi.

Ten manik ma obrovskou vyhodu v tom, ze ma jeho otec ten hrad/hotel s restauraci, takze jednak to mel kam dat a druhak do dobre doplnuje ten restauracni byznys, protoze navstevnici pokazdy skonci v jejich restauraci, protoze tam v ty vesnici vubec nic jinyho neni.
Jinak jen tak namátkový výběr některých komentářů u mého zveřejnění statusu k Crystal Dragonu na FB ve skupině Adult CZ/SK Gamers:

"tyto hry jsem zkousel, ale dostali me hned ze zacatku :D jinak jak ted tak nad tim premyslim v posledni dobe jich moc neni (asi fakt moc narocne pro dnesni hrace)"

"Tyhle hry me vzdy fascinovaly , ale uprimne priznavam , ze na tohle nemám. Je to na me uz fakt hardcore "

"Nemůžu si pomoct, ale ta stará ruční grafika prostě nestárne (a to jsem tohle nehrál, takže k tomu nemám nostalgii)."

Vše mladí hráči, pro které není hard core Skyrim, The Witcher II a III, Dragon Age a podobně.

Myslím, že je v podstatě zbytečné cokoliv dodávat k příčině vymření dungeonů a přechodu na něco, co tu stejně vlastně bylo i souběžně s dungeony, ale taky v kapku složitejší podobě a i to bylo třeba zjednodušit, ale to někteří neználci, co toho moc nedohráli, ale hrají si tady na odborníky v žánru, samozřejmě neví. Těch klonů Ultimy až po různé Dark Suny, Faery Tale Adventure a spol. v kategorii open world tady bylo taky docela hodně, stačí se kouknout na sáhodlouhý seznam Ultima klonů u CRPG Addicta.

@StriderCZ (27.01.2019 12:03): Jo Elemir má výtečné postřehy a jeho deníky čtu moc rád (naposledy Summoning). Grimoire de fcto taky doporučuje, ale já si fakt počkám na gog verzi a snad na ten kompletní manuál, protože to co Cleve nahodil je ostudný. Člověk, který prý spolupracoval na Wizardry 6/7 (přičemž obě hry přišly se 130+ stránkovým manuálem) si dovolí přijít s tak amatérským html nevímčím?! :) Navíc x měsíců po vydání? Čučkař je to!
@StriderCZ (27.01.2019 12:00): Jo, v poho. Nikomu individuální preference neberu. Ač jsem na dungeonech vyrostl, tak to, co jsem chtěl po RPG zase já (uvěřitelné celé světy a settingy), přinesly spíše až hry po roce 1995/6. Čest výjimkám, přičemž BaK setrvale vyzdvihuji i já sám.

@Ringo (27.01.2019 12:01): Nezapomeň mi zase někdy vyčíst, že tvé příspěvky vytrhávám z kontextu. ;) Kór když už přes deset let meleš stále to stejné a jak ti příliv hráčů-"idiotů" (kteří žánr ve skutečnosti zachránili) zničil RPG (v té době díky věčnému klonování Dungeon Mastera spějícího k zániku). Preferovat uvěřitelné celé světy proti čtverečkovým kobkám je a bude kulové o inteligenci hráče. Pro příklady netřeba chodit daleko.
@StriderCZ (27.01.2019 12:03): problém RPG jako takového byl příklon k masám. Všichni chtěli střílečky, všichni chtěli 3D.
Sice vyšli Baldur gate, ale to byla spíše záchrana na poslední chvíli... Od té doby je většina her typu akční adventury, z pohledu třetí osoby, s vývojovým stromem dovedností (což má být známka toho, že se jedná o RPG).
@StriderCZ (27.01.2019 12:03): Na manuálu se pracuje ,diskusi kolem něj sleduji, zatím to vypadá spíše jako nějaká HTML příručka a ještě tam není přehledně všechno, asi to bude zase fajn objevování jako za starých časů, pokus omyl, nic pro lamy :-D Elmirové postřehy na jeho stránkách taky sleduji.
Grimoire právě nakonec zakoupen, hodně jste mě tu na něj navnadili.

A abych byl taky trochu arogantní, tak jestli něco zabilo RPG žánr, tak to, že se po roce 95 začali ke hrám dostávat i nehráči a začali tvořit pro trh drtivoý prostor pro to, aby se z her stal masový průmysl, a jelikož nehráči nechápali to, co hráči a potřebovali vodit za ručičku, tak dungeonům logicky propadly prodeje, protože je neuměl hrát kdejaký trumbera, ale vodit postavičku po mapě a být hrou voděn za ručičku, to zvládl každý tydýt :-D
Proč mám rád dungeony? Pro klaustrofobickou atmosféru: vlezeš do uzavřeného podzemí a včil mudruj. Není cesty zpět, než dojít až na konec bo jinak umřeš někde ztracen v labyrintu. Kolem tebe nepropustné zdi, hutná atmosféra. nejdříve fáze průzkumu a boje, pak přemýšlení: jak se sakra mám dostat dál...

Dnes by jeden řekl survival.

Taky není na škodu vrátit se v čase zpět: kdy dungeony dělali nadšenci AD D, a tak počítač mnohdy zastupuje pána jeskyně. Proto taky nesou jednotlivé dungeony osobitý rukopis. Často s mechanismy, které se dnes již nedají implementovat- klasicky Realms Of Arkania a slovní popis události, nebo vybavení místnosti, popřípadě to že vám během cesty ve městě někdo vylil na hlavu nočník...

Jinak dohrál jsem i novější hry typu KC:D a AC:Origin (nádherné walking simulátory)
@Ringo (27.01.2019 11:37): Ještě jednou v té příručce dějinami RPG, kterou si zde tak hojně kupujete:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0943/3 ... out.jpg?v=1547416666

Dungeony málem zvládly pohřbít žánr RPG jako takový. Poděkujme jim za to, co přinesly. A že na ně jiná RPG nakonec jiným stylem navázala. Ale vzývat je jako top představitele žánru svědčí o problémech s uchopením reality. Pokud by se neobjevily v druhé polovině devadesátek nová izometrická RPG, tak šel žánr jako takový kompletně do čerta. A to prosím jejich konkurencí o zájem hráčů byly Dune 2 klony.

Nicméně... Nechť jednou za čas vznikne nějaký retro dungeon pro fandy. Ekvivalent té tvé lahve vína. Ono stejně, jakkoliv se s nimi budete mazlit (tzn. mlít o nich pantem spíše než je hrát), tak jejich éra už je pryč a je to dobře, páč bez radikální změny v žánru bychom nedostali Planescape, BG2 ani Witchera 3. Ale že je někdo rád hraje a rád si tu dobu občas připomene nějakým retro kouskek... Be my guest. Ale že konkurují novým hrát je směšné a nic hloupějšího si nemohl napsat.

@Rapier (27.01.2019 11:44): Open world světy, které je zpočátku obtížnější uchopit? Všichni s tou počáteční orientací máme problém. Na tom není nic zvláštního.
Já jsem třeba o vánocích rozjel Crystal Dragon, během měsíce jsem ho dohrál a hrál jsem opravdu intenzivně a nešlo se od toho odlepit, že se ten měsíc stal dokonce vynucenou pauzou v hraní božského mého oblíbeného Hollow Knighta. A to je pro mě nejlepoším důkazem, že dungeony jsou jedním z absolutních nej žánrů a naprosto v pohodě konkurují novým hrám. To, že je někdo neumí hrát, to už není problém dungeonů, ale lam, které jsou v dungeonech ztraceni, musejí kombinovat a to je nebaví. Takoví se raději nechají vést rozhovory, které se vypisují samy a stačí se hrou jen pročíst, případně v naivní představě odkliknout z možností A, B nebo C s pocitem, že totálně změnili chod hry a něco ovlivnili :-)

A kvalita není v kvantitě, takže hráči si o dungeonech velmi rádi povídají a vyměňují si zážitky a dostat se k hraní nějakého je jako otevření si hodně kvalitní láhvinky vína, které člověk nepije každý den, ale ve sváteční příležitost. Ostatní si mohou denodenně rubat střílečky, nic to nestojí :-)