Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
Hlásím splnění výzvy včetně komentářů. Rád bych také požádal o kontrolu.

Pár statistik pro zajímavost. Měl jsem letos celkem šťastnou ruku, tři hry mají hodnocení 90% - Fantasy General II, Gabriel Knight a MDK. Průměrné hodnocení je 75%. Naopak nejhorší je slavný E.T. s 20%, který je díky roku vydání 1982 také nejstarší. Celkový herní čas je 213 hodin, z čehož si Fantasy General ukousl celých 65h. Děkuji za zorganizování a již se těším na další ročník.
@thepcqwer (27.11.2020 11:21): Co se týče herního limitu - 10 hodin minimum, aby se hra počítala výzvy mi přijde nesmyslné. Jednak to omezuje některé indie,

To platí pouze v případě, že hra nemá nějaké srozumitelně rozumné zakončení.
Já jsem tady sice mladej a vlastně jsem tady začal chodit jen kvůli Herní výzvě, ale zkusím vyjádřit svůj názor.
Dle mě je v pořádku, že to co zahraješ na HC jde vzáthnout i na Normal. O tom to taky má být, ne? Hardcore je jen rozšíření normalu.
Pokud je Hardcore hra, která se odehrává celá v zasněženém prostředí a normal hra, ve které se vyskytuje sníh, je dle mě v pořádku, že můžu Fahrenheita nebo Lost planet zahrnout do obou verzí.
Víc se mi líbí myšlenka, že HC výzvy jsou jen těžší verze normálních, s tím že některé mohou být odlišné - všechny ale odlišné bych nechtěl (i když jak se znám, zkusil bych splnit zase všechny).
Co se týče herního limitu - 10 hodin minimum, aby se hra počítala výzvy mi přijde nesmyslné. Jednak to omezuje některé indie, druhak dle mě by se člověk měl umět rozhodnout sám, zda si to započítá. Bral bych limit třeba hodina + (aby to nebyli půlhodinové vizuální novely), ale i 5 hodin je omezující - na Firewatchi jsem strávil 4 a půl a co teprve hry od Amanity.
@Fatality (26.11.2020 14:22): Hromadu určitě, protože skoro každej, tam nějakou indie věc má a pokud můžu mluvit za sebe, tak by to byla škoda, aby se tam takový věci neobjevovaly. Osobně se snažím, aby tam těch 10h hraní bylo +-, ale jestli to je ve výsledku 6, nebo 15, to už je jedno. Jen teda nic pod hodinu bych tam nedal, to je fakt.
@Steve (26.11.2020 10:54): Díky za odpověď! Thief ja založený na zvuku, ale sám uznávám, že ta hranice mezi zvukem a hudbou je těžce rozpoznatelná a vnitřně jsem tušil že to asi tak dopadne.
Ale vzpoměl jsem si, že jsem docela dost hrával přes jarní karanténu Grease na kinectu (myslím že to v databázi ještě nemáte, dal jsem návrh na přidání). Taneční hra se počítá, že?
Sice je výzva oficiálně splněna, ale chci mít splněných všech 20 podmínek :D
Kdyz vidim nektery ty 2h hry, ktere si lidi davaji jako ze HC, tak bych od pristi sezony dal, ze na HC musi byt delka alespon 10h podle hltb :D
Hlásím splnění letošní výzvy, kdyby se na to Crash nebo někdo z pořadatelů chtěl mrknout a zkontrolovat, budu rád.
O víkendu jsem dokončil Herní výzvu. Letos v ní mám víc krátkých titulů než bych chtěl. Ale vlivem změny zaměstnání i situace ve světě jsem neměl potřebný klid se do něčeho nového dlouhého ponořit. Navykl jsem si až v říjnu. Doklepal jsem pak dlouho rozehraný Black Mesa, odehrál Extraction Point a pustil se do Slay the Spire. Ten hraji i po skončení výzvy. Do svého výběru už vrtat nechci, přece jenom už zbývá jen měsíc. Nemůžu říct, že by mě nějaká hra extra nadchla nebo extra zklamala.
@thepcqwer (24.11.2020 15:27): jako člověk bez mandátu v Herní výzvě 2020 vyjadřuju názor, že to vypadá dobře, ale toho hudebního Thiefa, hm, za sebe bych to teda na HC neuznal, že si párkrát někde brnkneš na harfu, nebo někde zazvoníš, to mi jako hudební mechanika nepřipadá :)

PS. Když už tu píšeš výčet her, tak je lepší to dělat rovnou jako odkazy, aby si to pak čtenáři nemuseli zadávat ručně, nebo to prostě vůbec nezkoumat ;)
Tak jo, měl bych mít splněno (je zde nějaká zodpovědná osoba, která by mi to schválila?)

1. Parťák
Normal: Jade Empire - skoro pořád s vámi alespoň jeden companion je. Hra pro mě byla bohužel zklamáním, zejména od prvního nástupu do hradu se z toho stala lineární rubačka. Nicméně je pravda, že jsem si vybral příliš účinný herní styl, který mi tu hru zkazil
Hardcore: Overcooked - dohráno poprvé loni, letos podruhé a skoro potřetí (pokaždé s jinou spoluhráčkou). Skvělá kooperativní hra o vaření

2. Heuréka!
Normal: Machinarium - Věřím, že alespoň jeden logický problém bychom ve hře našli :) Z trojice Chuchel, Botanicula a Machinarium pro mě nejméně zajímavé, ale i tak jsem si hraní užíval
Hardcore: Superliminal - Větší část jsem teda asi strávil chozením mezi místnostma, ale hra se opravdu prezentuje jako hra o řešení logických problémů, tak snad by to mělo být odpuštěno.

3. ♫♫♫
Normal: Vampire the Masquarade: Shadows of New York - pokračování Coteries, soundtrack super, ale na rozdíl od Coteries o dost větší linearita (a přitom Coteries jsou skoro lineární hrou). Užije si pouze ten, který hrál předtím Coteries, jinak nemůžu doporučit (ale soundtrack doporučit můžu, to jo)
Hardcore: Thief 2: Metal Aage - ano, tohle je trochu možná podvod nicméně - ve hře musíte v jedné misi spustit několik gramofonů, můžete ve hře brnkat na harfu a přivolávat tak stráže (také můžete mlátit do zvonu nebo tak) a jsou tam opilý strážní, kteří zpívají a tím vám dávají vědět kde jsou a zda si vás všimli (pokud zpívají, nevšimli). Je to pro mě nejtěžší kategorie, tak snad to bude uznáno, protože sice ne přímo s hudbou ale se zvuky hra rozhodně pracuje hodně (ale stále tam můžeme brnkat na harfu)

4. Reálná virtualita
Normal: Europa 1400: The Guild - hromada evropských měst, které jen čekají, až si u nich otevřete dílnu. Pokud by to nesplňovalo kategorii, mohu nahradit Assassins Creed či Deus Ex: Human Revolution
Hardcore: Sherlock Holmes: Crimes and Punishment - lepší ze Sherlocků od Frogwares se odehrává v krásném Londýně, kde jsem skutečně byl

5. Moje jméno je...
Normal: Call of Juarez - Juarez je jméno jedné postavy ze hry (která se jmenuje podle oblasti ze které pochází)
Hardcore: Dex - skvělá česká cyberpunk plošinovka, co se jí nedaří v gameplayi více než dost nahrazuje příběhem (krom závěru), sidequesty a atmosférou (v každém cyberpunku nesmí chybět čínské nudle)

6. Ještě jeden tah...
Normal: Darkest Dungeon - Za pár týdnů nahráno přes 100 hodin, opravdu mě to chytlo a když jsem se to konečně naučil hrát, byla to skvělá a děsivá jízda
Hardcore: Holly Potatoes! We´re in space?! - skvělá odreagovačka, úžasný humor (Whale, whale, whale, what do we have here?), spousta narážek na slavné herce (Scallion Johanson) a spousta dalšího v této tahovce!

7. Neseď doma
Normal: Galaxy Trucker - celá kampaň dohrána na mobilu! Skvělá hra od skvělých Czech Game Edition
Hardcore: Monster Prom - dohrán na notebooku (ten je prej povolen) v naší klubovně na plátně několikrát! Skvělá hra pro 4 hráče!

8. Zimní radovánky
Normal: XIII - z dětství si právě pamatuje nejvíce ty zasněžené části
Hardcore: Fahrenheit - celá hra se odehrává v zasněženém New Yorku, kolem větších mrazů se navíc točí příběh

9. Základní kameny
Normal: Thief Gold - ano, dohrál jsem letos dva Thiefy, skvělé hry, musel jsem je zmínit
Hardcore: Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy - hra, kterou hraju každé zkouškové období, krom prostřední části hry je vždy stejně zábavná!

10. Výzva naruby
Normal: Sherlock Holmes: The Devil's Daughter - jméno, reálné místo, parťák, logické hádanky
Hardcore: SUPERHOT: MIND CONTROL DELETE - původně jsem měl v plánu dát znovu původní SUPERHOT ale pak mi přistálo tohle zdarma na GOG, tak jsem to dohrál celé
Mně zbývá poslední hra, tu mám rozehranou. Akorát radši v posledních měsících raději koukám na filmy, tak se k ní moc nedostanu ;-)
Pro mě zajímavé zjištění, že jsem letos dokončil více kategorií, než loni. Což je pro mě dobrý signál, že jsem stále stejný gamer, jako dřív. Zbývají mi jen tři kategorie, z čeho jedna je pro mě nesplnitelná. (dohrát něco mimo PC) Výzvu naruby můžu teoreticky ještě splnit, nebo tam šoupnout z jiné kategorie hru.
Moje jméno se taky ještě může vyplnit. Nejlépe by to šlo ošulit, že si dám jméno hlavní postavy stejné jako jméno hry.

Což pak může vyústit v komické situace jako Commander Mass Effect nebo barbar Skyrim. :-D
@thepcqwer (18.11.2020 11:28): Ten Thief, to je zajímavé konstatování. Ale máš pravdu, že je hra zaměřena na zvuky, které tak jsou herní mechanikou. Vybavuji si, asi první mise, z rozehraného Thief Gold, tzn. ta Mission 1 z Dark Projectu, kde byl opilý strážník. Mohl jsem okolo něj projít a nechat jej být. Něco si mumlal, vydával nějaké zvuky. Pak jsou ve hře ještě situace, kdy můžeš spustit nějaký rámus, že se rozezní něco, aby ses prozradil, zvon, bouchnutí a tak. Tzn. něco z toho určo vydává ozvěnu, která by se dala považovat za hudební tón.
Zdravím, chtěl bych se zeptat na výzvu s hudbou (HC verze)

Počítá se jako mechanika "hudby" třeba Thief, kdy hra reaguje na základě zvuků? (Noise arrow, šlapání na různé povrchy a tak?)
A pokud ne, počítá se tanec v Sid Meiers Pirates (kde teda do rytmu mačkáte tlačítka, nicméně řídíte se pohyby ruky vaší partnerky spíš než něčím jiným)
hlavně ať není nic, co fakt vyžaduje konzoli... a pokud ano, vyžaduji její vyhrání v rámci letošní výzvy :-)
Nějak to letos nevyšlo s plánovanýma tahovkama a ani už nemám moc čas a chuť... Dala by se uznat minihra Sigmar's Garden ve hře Opus Magnum? Gameplay tady
Výzvu už mám nějakou dobu hotovou (od července), ale po dohrání Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction mám splněno na HC i na základ (jestli není nikde chyba :)), takže to zhodnotím.

1. Parťák
Rayman Origins (HC) 75% - Každoroční Wii seance s Romčou nechyběla ani letos a pořád je to super.
Armikrog (Základ) 60% - The Neverhood nepatří mezi mé nejoblíbenější adventury, ale tohle se mu ani náhodou nemůže rovnat.

2. Heuréka!
Portal (HC) 70% - Portal mi doporučil brácha a já mu slíbil, že si ho zahraju a v podstatě jsem dostal to, co jsem očekával. Do dvojky ale už nepudu.
Pilgrims (Základ) 80% - Amanitu Design zbožňuji, takže nebylo co řešit. Navíc je to nakonec Česká hra roku. Už se těším na Creaks.

3. ♫♫♫
Musaic Box (HC) 70% - Hudební hry moc nehraji, ale tohle se mi líbilo.
Brány Skeldalu: 7 mágů (Základ) 75% - Tohle vůbec nebylo v plánu, ale díky Xzone edici je to můj první větší dohraný dungeon.

4. Reálná virtualita
Indiana Jones and the Emperor's Tomb (HC) 70% - Indy se podíval do prahy na Pražský hrad, který vůbec neodpovídá skutečnosti a navíc má na nádvoří umístěnou sochu svatého Václava. Nebyla to ale jediná věc, která mě tady pobavila.
Duke Nukem Forever (Základ) 80% - Duka prostě zbožňuju, takže jsem nemohl vynechat ani tuto nejdéle vyvíjenou akční hru všech dob. Spousta hráčů na DNF nadává, ale já se bavil královsky.

5. Moje jméno je...
Indiana Jones and the Staff of Kings (HC) 65% - Moje druhá větší hra na Wii mohla být lepší, ale také horší.
Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction (Základ) 80% - Nejakčnější hra série mě překvapivě celkem bavila. Už se těším na Blacklist.

6. Ještě jeden tah...
Disciples: Sacred Lands (HC) 80% - Ze série jsem hrál jen dvojku, tak jsem musel vyzkoušet i předchůdce a zážitek mám hodně podobný.
Northmark: Hour of the Wolf (Základ ) 70% - Jednou za čas si si dám nějaké karty a tyhle s RPG prvky jsou opravdu dobré, i když možná trochu krátké.

7. Neseď doma
Puyo Pop (HC) 50% - Ideální kategorie na vyzkoušení mé Nokie N-Gage QD, ale tohle není zrovna ten nejlepší kousek.
Bomberman (Základ) 70% - Kapesní vydání Dyna Blaster se povedlo a určitě mě navnadilo na pokračování v N-Gage titulů více, než Puyo Pop.

8. Zimní radovánky
Alpha Polaris (HC) 65% - Na první pohled se mi hra moc nelíbila, ale na druhý už to šlo.
Styrateg (Základ) 65% - Jednoduchá tahovka inspirovaná sérií HOMAM mě místy fakt bavila, je na ní ale znát, že nejde o žádný velký titul.

9. Základní kameny
Reprobates (HC) 70% - Poslední adventura (kromě Posla bohů) od Unknown Identity/Future Games, kterou jsem nehrál a s těmito vývojáři člověk v podstatě neudělá chybu.
Helldorado (Základ) 80% - Poslední taktická strategie od Spellbound. Fakt mě mrzí, že tito vývojáři doplatili na neúspěch Arcanie a zkrachovali. Naštěstí se teď žánr navrací a mimo Shadow Tactics: Blades of the Shogun a Desperados III vyšli Partisans 1941 a ve vývoji jsou War Mongrels.

10. Výzva naruby
Půl kila mletýho (HC) 45% - Už se nejedná o adventuru a je to v podstatě bezduchá střílečka. Začátek ale celkem ušel, achievementy taky potěšily a ten název, no ten je prostě boží.
Desperados 2: Cooper's Revenge (Základ) 70% (Parťák, Moje jméno je..., Základní kameny) - Na taktickou strategii je to až moc akční a lehké, pořád má však hra v tomto žánru co nabídnout.

Nejlepší hra - Duke Nukem Forever 80% - Letos to bylo těžký, protože jsem nejvíc udělil 80% a to rovnou pěti hrám. Nakonec ale vyhrál ten největší borec v celém vesmíru, a to i přesto, že jsem při hraní zažil spoustu frustrujících momentů.
Nejhorší hra - Půl kila mletýho 40% - Jak už jsem psal, bezduchá střílečka s pár dobrými momenty. (mimo výzvu ještě Desert City Stunt 20% - to se fakt nedalo, ale bylo to krátké)
Největší překvapení - Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction 80% - Nečekal jsem, že mě tak moc akčně pojatý Sam Fisher bude bavit, ale bavil.
Nejpodivnější hra - Armikrog 60% - Tam bylo podivností opravdu hodně.
Nejzapamatovatelnější okamžik - Duke Nukem Forever 80% - Tady toho bylo víc, ale určitě nezapomenu na celou úroveň Duke Burger, kde jsem byl skoro celou dobu zmenšený.

Celkem jsem letos zatím hrál 25 her a jen pěti z nich udělil zelené hodnocení, tak musím příště lépe vybírat.
Ono podle mě tenhle článek stejně moc pozornosti nepřitáhne. Byl to ode mě, ale takový pokus, jestli mi tam ten odkaz nechají. A vzhledem k tomu, že ho tam nechali, tak tam zkusím u příležitosti startu nového ročníku v lednu nacpat oznamující článek. Mělo by to projít...
Chyba v odkazu zamrzí, ale myslím že většina lidí si tam to chybějící písmenko doplní :)