Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

MDK

Murder Death Kill

31.05.1997
30.11.1998
82
216 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Vesmírné stanici Jim Dandy vládne doktor Fluke Hawkins, jenž se na oběžnou dráhu stáhl poté, co byl vědeckou obcí odmítnut jeho objev. Společnost mu dělá Kurt Hectic, doktorem najatý jako správce stanice, a vědcův vynález – robotický pes Bones[i], který ale trvá na jménu [i]Max. Vcelku poklidnou práci naruší mimozemská invaze na Zemi, kdy obrovské pevnosti začnou vysávat přírodní zdroje, plenit města a zabíjet lidi. Pozemský odpor je rychle vyřazen, a protože ochranný oblek Coil Suit, jejž doktor nedávno vyvinul a který představuje jistou naději, byl navržen pro dvounohé bytosti, a jelikož doktor sám je na akci již starý, ve značných rozpacích si jej obléká Kurt. Hlavní hrdina se tak nejistým krokem vydává na záchranu planety…

MDK, zkratka ne zcela jasného významu (Murder Death Kill, Mission: Deliver Kindness), je názvem akční střílečky z pohledu třetí osoby, v níž je úkolem hráče zlikvidovat celkem osm pohyblivých mimozemských pevností, zvaných Minecrawlers. Vedle pěších mimozemšťanů, jež se ve hře vyskytují v odolnějších a méně odolných druzích, o život Kurta usilují roboti, tanky, dělové věže a vzdušná plavidla, z nichž ta menší střílí a ta větší provádějí výsadky. Hra, která hráče nutí skákat po plošinách, eliminovat nepřátele z dálky a řešit logické hádanky, je bohatá na power-upy; typicky se týkají zdraví nebo palebné síly.

Poznávacím znamením MDK je potenciál obleku Coil Suit. Do výbavy, charakteristické specifickým padákem, patří automatická zbraň s nekonečnem nábojů, sniperka s šesti druhy munice a tři kamery, zachycující zásahy do těl protivníků; ta jsou rozdělena na zásahové zóny – efektivní je mířit na hlavu. Úroveň, kterých je celkem šest, obvykle vypadá tak, že Kurt seskočí ze stanice Jim Dandy v místě, kde se nachází Minecrawler, a pokusí se jej infiltrovat; po zabití velitele – bosse – se pevnost rozpadne. Levely se dělí na arény, mezi nimiž se hráč přesouvá tunely, připomínajícími bobovou dráhu. Děj je proložen černým humorem a minihrami. Herní prostředí je vyvedeno v plně renderované 3D grafice.

V r. 2000 se hra dočkala pokračování; titul MDK2 však vytvořilo studio BioWare.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Je možné, že se nějaký blázen pustí do hry z roku 1997 o 13 let později? Ano, já jsem ten blázen a moc dobře vím, co dělám. MDK jsem hrál když mi bylo 13 let, tak si spočítejte, v kolika se k ní znovu vracím. :-) A stále zůstávám ohromen tou genialitou level designu a kombinací frenetické akce a komedie. Murder Death Kill je jedním z klenotů tehdejšího hraní na PC a nemůžu uvěřit tomu, že od té doby nevznikla žádná podobně kvalitní, inovativní a velmi dobře hratelná hra. Myslím tím v tomto žánru. Samozřejmě zde máme Outcast, Giants: Citizen Kabuto, Messiah či Psychonauts, přesto je MDK tak odlišná a unikátní hra, že je nelze srovnávat.

V MDK jsem prakticky nikdy neměl důvod či nutkání přestat hrát. Hra mě svým designem, atmosférou, humorem a povedeným zpracováním dokázala udržet u hraní až do samotného konce a to se prosím píše rok 2010! Jednoduchý způsob ovládání, neomezené množství základních nábojů, speciální předměty, hratelnost v mnoha případech založená na bázi miniher či mini-soubojů s bossy, vtipné podání nepřátel, skvělá animace hlavního hrdiny, střelba se zoomem, možnost plachtění vzduchem, to jsou nadčasové herní prvky, které paradoxně v dnešní době už zase ve hrách nenajdete, protože hráči jsou povětšinou zvyklí na mnohem prostší hratelnost, která je založená prakticky výhradně na horizontální hratelnosti a ignoruje fakt, že ve hrách je možné létat. A co teprve umělecká hodnota hry z pohledu level-designu, který na mě působil tak nějak retro-scifi dojmem. Tak trochu jako při sledování Střihorukého Edwarda.

MDK jsem si zakoupil na GOG.com ne z nějaké nostalgie, ale protože se zatraceně dobře hraje i dnes. Ostatní hry mohou jen závidět. Tohle je hra s velkým H a zaslouží maximální respekt.

Pro: Viz. komentář.

Proti: Těžko hledat chyby tam, kde nejsou.

+38 +39 −1
  • PC 90
MDK je další z řady hraných, ale nedohraných titulů. A je to velká škoda, že jsem se MDK dříve nevěnoval systematičtěji a vlastně ani nevím proč. Přitom mám pro hru jen samou chválu a nevzpomínám si, že by mi na ní kdysi něco nesedlo. Plynulá a rychlá akce se intuitivně střídá s opatrným postupem a odstřelováním pomocí speciální helmy. Toto spojení mi sedlo lépe než v Sniper Elite, kde bylo odstřelování v podstatě jedinou schůdnou cestou. Akce na blízko je skvěle ovladatelná, rychlá a přitom přehledná. Nejvíce ale musím pochválit design úrovní. Je jich sice pouze šest, ale každá je dostatečně originální, přináší nové prvky a často i neotřelý vizuální styl. Možnost vidět nepřátele na velkou vzdálenost a jejich reakce na zásah patří mezi největší lákadla hry. Také umělá inteligence je na svou dobu povedená, potvůrky dokonce utíkají z boje. Nápadité jsou i souboje s bossy na konci každého levelu. Mají nápady, nejsou jednoduché, ale ani nefrustrují.

Grafika je pěkná a svižná. Hrál jsem verzi 3dfx z GOGu a ani dnes to není špatné. Roz-animování nepřátel je na svou dobu skvělé a animací stejně jako celou hrou prostupuje humor. Pochválit musím i hudbu, která ke hře dobře padne. Jediným záporem tak může být délka, cca 5 hodin na normální obtížnost, ale důvodem bude snaha se zbytečně neopakovat a hra alespoň neomrzí. MDK neobsahuje moc textu, ale existence a funkčnost češtiny přesto potěšila. Nakonec ještě musím pochválit doprovodné materiály. Manuál i making of booklet jsou pěkným doplňkem. Jsou hezky zpracované a manuál obsahuje spoustu příběhových informací. Existuje i česká verze, ale tu bohužel nemám k dispozici. Pokud máte rádi akční hry, je MDK povinnost zkusit.

Pro: nejmenší atomová bomba :-)

+34
  • PC 85
V jednoduchosti je síla a MDK je hrou, která to na 100% dokazuje. Na MDKčka si pamatuju ještě z 90. let z jedné brněnské herny, kdy jsem nechápal, proč hraju za chlápka se špičatou hlavou a proděravělým padákem :) Byla to ale parádní řežba a tou je MDK dodnes.

V každém ze šesti kol Vás čekají tři fáze. Seskok na cíl, který komplikuje radar a rakety, ale pokud jste šikovní, můžete posbírat cestou pár bonusů. Fáze číslo tři je odlet tunelem, který různě zatáčí a vy se snažíte dohonit energo bonus. A hlavní fáze je prakticky nonstop řežba v nějakém z kol. Ale jaká! MDK je uzpůsobené rychlé akci, takže kulometu nikdy nedojdou náboje, vyplatí se nevypínat běh a ovládání je naprosto perfektní. Hrdina zaměřuje víceméně automaticky pokud míříte aspoň přibližným směrem k monstrům a i když ne, tak je na obrazovkách většinou takový bordel, že stejně něco trefujete.

Nejrůznější variace příšer na Vás útočí ze vzduchu i ze země, nechybí respawnery, stíhačky i větší lodě, tužší protivníci na plošinkách se spoustou životů a další a další. Nejlepší na tom je, že na easy nepředstavují výraznější hrozbu, pokud se rychle hýbete, běháte, strafujete a nepouštíte prst ze spouště. Na tu destrukci máte kromě základního kulometu občas i upgradovaný, který je asi 5* silnější, bomby, občas nějakou srandičku typu návnada, tornádo či kladivo.

Samozřejmě jen se střílením by to byla brzy nuda, takže je tu ale jen jako doplněk pár vedlejších činností. Skáčete po plošinkách, přičemž k plachtění můžete použít padák. Používáte sniperku, kterou se dají odstřelovat hlavy nepřátel za štítem, děla z lodi a nebo také posílat mortarové granáty do různých puklin.

A není to tak úplně bezduché. Po vyčištění nějaké arény musíte najít cestu dál a občas to není tak jednoduché. Většinou je to o tom něco odstřelit, někam doletět, ale najdou se i špeky typu střelbou posunout nakladač na plošinku a vypnout silové pole. Na konci každého kola Vás čeká boss, který není vždy jen otázkou hrubé síly, zejména ten poslední je slušná výzva. Ale nic na co by se nedalo přijít a zrealizovat, na frustraci se tu nehraje.

To vše ve stylové temné grafice, která občas překvapí nějakým až animákovitým úletem, či vykouzlí nečekanou scenérii zimní krajinky.

Chyb je jen pár:
1: Hra je opravdu kraťoučká. Za 3-4 hodiny na easy je dohráno. Za mě to zas tak velký minus není, má to spád a drajv, ale někomu to může vadit.
2. Absence příběhu. MDK nemá ani intro, každá mise je ve stylu "nad město přilétá loď, zničit". Něco je v manuálu, ale žvanění šíleného vědce se mi nechtělo číst. Outro se ovšem povedlo, málokdy člověk vidí v outru sestřih hry s nějakým klipem, v tomto případě nějakým francouzským poprockem.
3. Ani za boha jsem nepřišel na to, jak hru z GOG spustit na klasické 19ce LCD monitoru bez černých pruhů ze všech stran. Nevím jestli je chyba u mě, nebo ve hře, ale zážitek byl poloviční.

I přes chybičky je MDK stále parádní frenetická akce se skvělým ovládáním.
+24
  • PC 95
Téhle hře stáří neubírá na atraktivitě. Pořád perfektní grafika a super hratelnost. Souboje s bossy jsem si opravdu užíval. Má to spoustu vtipu. Originální přístup. Jedna s prvních her, kde byl použit head shot. Šílený humor. Pokud by se něčemu mohlo říkat fantasmagorie, tak si to Vražda Smrt Zabití zaslouží. V neposlední řadě geniální hudba. Mohl bych vytknout krátkost. Šest úrovní (i když pekelně rozsáhlých a nabitých nápady) je málo. Tohle se dá alespoň trochu eliminovat seženete-li si starou verzi, kde se nedá ukládat v průběhu akce, ale jenom na konci úrovně.

Ve své době hráči nemohli sehnat lepší střílečku s pohledu třetí osoby.

Pro: Vše co jsem vychválil

Proti: délka

+20
  • PC 95
Snad vůbec první hra na CD, která se mi doma objevila a jako takovou ji samozřejmě bezmezně uctívám ;D Hra si to ale samozřejmě zaslouží. Detailní koncept hry je sám o sobě dost šílený, přidejte k tomu pro MDK specifický design levelů, ulítlý černý humor a postavičku chlápka v černém latexu s rotačákem přidělaným k ruce a se sniperkou v helmě a máte před sebou opravdu originální hru, na kterou i po těch víc jak deseti letech stále rád vzpomínám.

Pro: Surrealistický industriální design levelů, humor, atmosféra, hudba

Proti: CD se hrou jsem už ztratil :(

+17 +18 −1