Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Steve

Steve

 

Komentáře

« Novější Starší »

Quell Zen

  • PC 80
Úžasně oddechová záležitost. Už první Quell mě nadchnul svojí jednoduchostí, a přesto velmi inovativními levely se stupňující se obtížností. Dokončil jsem zatím všechny díly na 100% a těším se, pokud by někdy vyšel další. Zen přidává nové prvky, které dávají hře další hloubku a nutí vás přemýšlet jinak. Nejoblíbenější novinka byl pro mě portál na posuvném kamenu, to úplně měnilo dynamiku celého levelu. Tento díl je navíc doplněn kromě výborné hudby také solidním příběhem. Doporučil bych celou Quell sérii všem milovníkům puzzle her.
+11

Counter-Strike: Global Offensive

  • PC 100
Často se o nějaké hře říká, že ji buď nenávidíte, nebo ji milujete. Pro mě je CS:GO takovým tím zvláštním příkladem, u kterého platí obojí. Hra ztělesňuje neskutečně mnoho věcí, které miluji a také spoustu, které opravdu ze srdce nenávidím. Ke koupi hry mě kdysi dávno v roce 2013 překecal kamarád, že "spolu dáme DMko", a já nakonec při vánočních slevách podlehl (Ano jsem tedy z té "nové" generace, co tu nebude básnit o zlaté éře CS 1.6 :) ). Od té doby jsem nahrál dle Steamu nějakých 1500 hodin (nejvíc co jsem kdy jakoukoliv hrou strávil). A nutno říci že mnoho z nich se řadí mezi mé nejlepší a také nejhorší zážitky z hraní her vůbec.

Začnu tím negativním, ať to máme z krku. Co asi velmi často uslyšíte o CSku, je něco o toxické komunitě. Připojíte se na server a čtyři ruští teenageři mají potřebu vám sdělit něco o vaší matce. Já ani zdaleka nesouhlasím, že by to byl problém jenom CSka, ale spíše online her, nebo ještě obecněji prostě online kontaktem mezi lidmi a k tomu příslušící anonymitě, která podobnému chování nahrává (tím spíš, když se jedná o teenagery). Ale to by bylo na jinou diskuzi. Faktem je, že jsem prostě za ty stovky hodin narazil na neuvěřitelnou sbírku všemožných idiotů, kteří mi v daný moment pokazili zážitek ze hry, ať už trollingem, arogancí, svalováním viny, nebo jen absencí jakékoliv racionality a schopností přemýšlet. Naprosto chápu ty davy lidí, co se přes toto nikdy nepřenesli, a hru vcelku rychle odložili. Já bych z toho ale vyzdvihl hlavně fakt, že kontakt s "toxicitou" mě asi také hodně naučil, co se týče chování k lidem. Prostě jsem pochopil, jaký být nechci.
Na druhou stranu, narazil jsem na desítky, nebo i spíš stovky lidí, kteří byli přátelští, spolupracovali, povzbuzovali tým, fandili, když jste poslední naživu. Našel jsem několik přátel, s dalšími přáteli odjinud jsem také nahrál desítky her. A řeknu vám, v žádné hře jsem neměl z dobře fungujícího týmu tak uspokojivý pocit, jako v CSku. Ostatně asi to hlavní, co mě baví na multiplayerových hrách, je nějaká možnost spolupracovat. A nikde jsem nenarazil na hru, kde by to bylo tak snadné, ale přitom komplexní, stresující, ale přitom neskutečně uspokojující. Jednou jsem dokonce s kamarády zkusil jeden lokální mini turnaj (mistrovství IT fakulty). Asi měsíc jsme se stresovali a "tryhardili" strategie, ale byl to nezapomenutelný zážitek.

To abych se dostal k tomu hlavnímu, co pro mě Counter Strike představuje. CS:GO je pro mě především bezkonkurenčně nejlepší esport. Sledovat profesionální hráče je zážitek na úplně jiné úrovni, než vám přinese klasický matchmaking. Je možné, že sledováním turnajů už jsem strávil víc času, než samotným hraním. Ostatně na majory (aktuálně jsou dva do roka) se snad těším víc jak na Vánoce.
Proč je však podle mě CS nejlepší mezi esporty? Je totiž jednoduché na pochopení i pro osobu zcela nepolíbenou PC hrami (tímto má blíže ke klasickým sportům), přitom však nabízí neskutečnou komplexitu. Ať už se jedná o ekonomiku, nebo strategie specifické pro jednotlivé mapy, všelijaké šílené hody granátem přes půl mapy, nečekáné sniper úhly, boosty a podobné lahůdky, které se i po letech stále vynalézají nové, i na takových léty ohraných mapách, jako je Dust2. Akce je zaručená na každé mapě, v každém kole, přitom se málokdy stane, že by se vše zvrhlo v nepřehledný chaos grafických efektů a hluku (kdo někdy sledoval profesionální League of Legends, nebo třeba Overwatch, tak chápe). Co by mi však udělalo radost by byl nějaký český/slovenský tým, co by se dostal na top úroveň. Zatím tam máme jediného zástupce, ale snad se to brzy změní. I tak si ale jde mezi současnou špičkou najít své favority.

Další věc je přístup vývojářů (Valve). U jiných titulů se dnes setkáváme s docela drsným autoritativním přístupem (ostatně vývojář si to může jako autor díla dovolit). Oproti tomu Valve si dlouhá léta drží ověřený "hands off aproach". Hráči, organizace, pořadatelé turnajů si drží jistou autonomii a svobodu. Avšak když je potřeba, Valve zakročí v nutných případech (cheaty, nekontrolovaný gambling, fixnuté zápasy apod.). To bývá také často kritizováno, jako "Valve už to nezajímá", ale opak je pravdou. Hráči Overwatch nebo LoL, tvrdě cenzurovaní ze strany Blizzardu, rasp. Riot Games, jen tiše závidí, když nemůžou ani napsat, že nedostali zaplaceno, jinak jim hrozí okamžitý konec kariéry. V tomto si u mě Valve drží obrázek opravdových profesionálů budujících kvalitní esportovou značku.

Krátce bych se vyjádřil i k technické stránce hry. Source engine považuju za zázrak herního průmyslu a prakticky vše se mi na něm hrálo neskutečně příjemně. Graficky je to už sice dědeček, ale především pohybem je CSko myslím oprávněně vyhlášené. Dále je tu mechanika střelby, často označovaná za zbytečně těžkou a nepříjemnou. Obtížnost je vskutku celkem vysoká, celkem dlouho mi trvalo, než jsem se trefoval alespoň do těl nepřátel. Ale ten pocit, když to překonáte a už jste "dobří aimeři" je tu k nezaplacení. Dávat soupeřům "headky" je lahůdka. Podobný pocit ze střelby jsem v žádné jiné FPS hře nezažil.
Ve hře je celá řada herních módů, ale je asi jasné, že pro mě je významný jen ten hlavní - Competitive. Časem se ve hře objevil i docela zábavný Wingman (2v2 competitive), což je dobrá rozehřívačka s kamarádem. A přidali tam i ranking, takže jsem aspoň někde byl jednou Global Elite :D.
Valve šli s dobou a časem přidali i Battle Royal, ale to nepovažuju za nic moc extra. Jsou zde nějaké originální nápady, ale zábavnost nic moc. Celé to končí velmi rychle, málokdy dostanete do ruky nějakou příjemnou zbraň a vyhrajete přinejhorším každou třetí hru. Omrzí to rychle, proto na BR bych vyhledal jiné tituly

Pokud jste dočetli až na konec, tak vám děkuji že jste věnovali čas čtením mých možná ne vždy obratně podaným dojmům z mé srdcovky. Obvykle nepíši dlouhé komentáře, ale zde jsem cítil potřebu.
+16

Octodad: Dadliest Catch

  • PC 70
"Dad? If you're an octopus, where did we come from?"
"Ha ha ha ha..."
"... No but really."
Roll credits


Octodad je velmi kratičká hra s jednoduchou zápletkou, kde celá pointa spočívá ve velmi ošemetném a nešikovném ovládání chobotnice předstírající, že je člověk. Mnozí určitě zavzpomínají třeba na Surgeon Simulator 2013, nebo třeba mechanikami trochu bližší Human: Fall Flat. Nešikovnost hlavního hrdiny je parádní sranda po celou dobu hraní (u mě cca 3 hodiny). Asi nejlepší moment nastal v místnosti, kde máte zapojit 4 zamotané kabely do zásuvek. Směšně jednoduchý puzzle vám sotva dá zabrat. Úsměv však rychle přejde, když se z té hromady kabelů nemůžete pomocí chapadel ani za nic vymotat a každý pohyb situaci akorát zhoršuje.

Herní doba je docela krátká, ovšem každý level se snaží přijít s něčím novým a tak jsou herní možnosti využity naplno (také díky hromadě miniher v Aquaparku). Možná trochu škoda někdy až příliš uměle snižované obtížnosti, kdy se některé věci stanou tak nějak samy (konektor se zásuvky "chytne" už z docela velké vzdálenosti). Příběh moc nestojí za řeč a upřímně ani se mi v tom moc nechce vrtat, o původu dětí asi lepší nespekulovat.

Pro: ovládání hlavní postavy, zábavné

Proti: krátké, příběh velmi jednoduchý

+14

Hidden Folks

  • PC 70
Parádní nápad, krásná ruční grafika a vtipné zvuky - krásný příklad originální indie hry. Nápovědy na hledání jednotlivých objektů jsou chytré a nápadité, a do toho jsou jednotlivé levely prosycené řadou chytáků, matoucích objektů a menších logických hříček. Co bych hře ale vyčetl je někdy až příliš silná nepřehlednost. V kombinaci s černobílou grafikou mě z toho občas docela bolely oči. I tak je to ale dobrá logická hříčka na několik večerů.

Pro: zvuky, kreslená grafika, hádanky

Proti: náročné na oči :)

+15

Clustertruck

  • PC 85
Rád bych napsal něco o tom, jak se v kordonu kamionů skrývá nějaká symbolika o dnešní uhnané době, nebo bezcílnosti našeho počínání. Nebo že fakt, že hra končí v samotném pekle má mít snad nějaký meta rozměr. Ale tak tomu v této hře není a byla by chyba za tím vším hledat něco víc.

Clustertruck je především úžasná adrenalinová jízda. Za rytmu chytlavých elektronických válů si to ženete po střechách kamioňáků na D1, vyhýbáte se četným nástrahám a snažíte se držet ten správný střešní rytmus :) Her z žánru First Person Platformer už jsem hrál několik (vyzdvihl bych skvělý Refunct), ale nikdy jsem si neužil takto zběsilou jízdu. Každý level nabídne nějaký nový nápad a udělá vám radost, když přijdete na to, jak to máte vyřešit, kudy se vydat. Po ruce máte celou řadu speciálních schopností, ale s těmi mě moc hrát ani nebavilo. Naopak se mi velmi líbilo hrát zcela bez nich kvůli achievementu. Skvělá výzva, zhltal jsem za tři večery. 100% achievementů, 7 hodin herního času.

Mohu doporučit všem nadšencům do rychlých pohybových her a speedrunningu.

Pro: rychlost, lehkost pohybu, hudba

Proti: chci víc!

+10

Pyre

  • PC 90
Od Supergiant Games čekám vždy přinejmenším velmi kvalitní originální počin, a jejich nejnovější Pyre mě rozhodně nezklamal. Autoři zachovali to, co uměli vždy výborně - skvělou audiovizuální stránku hry, zvlášť hudební doprovod. A do toho přidejte solidní množství postav, které rádi poznáváte ve velkém množství dialogů. Pro mě je tohle dost neobvyklé, většinou si spíš užívám technickou stránku hry. Tady mě ale celý ten svět, náboženství okolo 8 svatých Scribů a rivalita mezi jednotlivými skupinami vyhnanců tak uchvátily, že jsem celou hru dohrál za pár večerů.

Souboje nesou opět prvky originality z dílny Supergiants, kdy můžete, ale nemusíte, šikovně kombinovat jednotlivé hrdiny, jejich dovednosti a speciální talismany. To celé zasazené do jakéhosi fantasy gladiátorského basketbalu :)

No a to celé je zabalené do toho hlavního prvku hry - volíte, kterému ze svých hrdinů dáte možnost získat svobodu (a tím o něj navždy přijdete). Navíc tím seberete šanci na svobodu svému protivníkovi. Tato rozhodnutí se pak s vámi táhnou po zbytek hry. Píseň během závěrečných titulků, ve které se zpívá o osudech jednotlivých postav (podle toho, jak skutečně dopadly v závislosti na vašich volbách) je pak skvělou a dojemnou třešničkou na dortu. Pyre můžu z celého srdce doporučit, stejně jako předchozí Transistor a Bastion.
+17

FlatOut: Ultimate Carnage

  • PC 75
S notnou dávkou nostalgie jsem celkem svižně profrčel celou kariéru. Tratě znám z druhého dílu skoro nazpaměť, ale přesto jsem tam objevoval nějaké nové cestičky, a proto mě to docela bavilo až do konce. Takhle po paměti už nejsem schopen rozeznat, nakolik se zlepšil fyzikální model oproti dvojce, ale u grafické stránky jsem to poznal. A to hlavně proto, že kvůli všelijakým dodatečným efektům jsem často v moři prachu, trosek aut a budov a přímé sluneční záři neviděl ani kulový, což dodává jízdě ve 200 kilometrové rychlosti ten správný adrenalin. Do toho přidejte 4 protivníky navíc, jejichž jediným účelem je ucpat první zatáčku, a máte o zábavu postaráno.

Co mě naopak dost zklamalo, byl naprosto otřesný soundtrack. Hudbu z prvních dvou dílů jsem si stahoval a poslouchal i po dohrání hry, tady mě ale hudba nehorázně štvala. Jakýsi nevýrazný americký rock, jehož jedinou vlastností je, že kytary znějí stejně jako řev motoru, mě fakt nenadchl.

Celkově se jedná o pěkný remake dvojky. Ale naprosto chápu kritice v době vydání, o plnohodnotnou novou hru se přece jen nejedná.

Pro: lepší grafika, o něco větší nářez, než ve dvojce

Proti: hudba, nové herní módy

+17

Tomb Raider

  • PC 75
Hru jsem si střihnul po několika letech znovu, jednak kvůli Herní výzvě, dále pak kvůli novému filmu podle hry, který mě tak nějak dostal do správné nálady hned prvním trailerem. Film byl nakonec trochu sympatičtější svým realistickým vysvětlením všech zdánlivě fantasy prvků, to ale ve hře nenajdeme (jak je ale v Tomb Raider sérii normální). Po technické stránce hra už trochu zastarala, překvapivě ne tolik graficky, jako spíš některými mechanikami (quick time eventy :'( ).

Dále nemám rád takové ty Ubisofťácké "100 % exploration find it all" kraviny. Některé nalezené historické spisy či deníky byly zajímavé, ale Lara na ně stejně nijak nereaguje (ač je díky nim někdy dopředu objasněno něco z děje), jelikož se jedná jen o pitomé "collectibles" položky pro splnění 100 % achievementů. No a nakonec musím vytknout to co všichni: absurdní exploze úplně čehokoliv a naprosto šílené utrpení hlavní hrdinky, která by šokem, vykrvácením, nebo prostě naprostou únavou padla už někdy v 5 % hry.

Jinak se to ale hraje dosti dobře, jako i předchozí série s Larou v hlavní roli. Těším se, až si najdu čas na zbytek série.

Pro: dobře se to hraje, příběh žene kupředu

Proti: QTE, exploze, utrpení Lary, Collectibles

+19

Kirby's Fun Pak

  • SNES 70
Pokořeno v rámci herní výzvy 2018. Jinak bych se asi do hry na SNES nikdy nedonutil. Tohle ostatně byla až několikátá hra, kterou jsem pokořil celou. A pro mě to byl až nadlidský výkon. Je mi jasné, že je těžce nefér hodnotit hru z hlediska dnešní herní nabídky, ale pro mě je to prostě archaický kus umění, který si sice najde nostalgické příznivce, ale pro mě to fakt není. Na druhou stranu Kirby nabízí i nějaké originální prvky (přijímání schopností od nepřátel, vyvolávání spojenců, někteří bossové), které jsem ve skákačce viděl asi prvně, a tak to nebyla úplná nuda. Nicméně když se do hry trochu musíte nutit, přijde vám to celé přecejen příliš dlouhé. Pro mě asi poslední výlet do vzdálené herní historie.

Pro: originální prvky, souboje s bossy

Proti: trochu zdlouhavé, opakující se bossové

+9

CAT Interstellar

  • PC 40
Na hru mě kdysi nalákal celkem slušný trailer. Očekával jsem nějaký klasický walking simulator, a musím dodat, že to rozhodně není žánr, který bych neměl rád, jen se málo kdy povede. A to je také případ této hry. Minutový trailer vám bohužel stihne ukázat asi 90% hry. Autor tvrdí, že je příběh něčím inspirovaný, bohužel ale ve hře prakticky žádný příběh není. Projdete pár místností, vyslechnete si co máte dělat, jdete to udělat, něco se zvrtne a je konec. Zajmavá byla asi jen poslední kapitolka, která však vedla ke konci zcela vykradenému z Planety opic. Musím však také říct, že po technické stránce je hra vymazlená, vypadá i hraje se dobře, což je obdivuhodný výkon od jediného vývojáře.

Pro: technická stránka hry, nízká cena

Proti: krátké, nezajímavé, prázdné

+7

Mad Max

  • PC 80
Po geniálním filmu a celkem kladných ohlasech tady na databázi jsem si musel Šíleného Maxe zkusit. Rozhodně jsem nelitoval, hra nabízí přes některé nedostatky velmi kvalitní zážitek. Musím vyzdvihnout především souboje v autech (po tom, co se vám podaří trochu auto vytunit). To byla sranda, která neomrzela. Trhání pneumatik, střílení do palivových nádrží, případně rychlé přepnutí na ostřelovací pušku, to byly mechaniky, které mě po dlouhé době dost nadchly. Nejlepší pak bylo lovení ozbrojených konvojů, které mi velmi připomínaly nejlepší scény z filmu.

Mezi další klady bych vypíchnul překvapivě barvitá teritoria (na to, že se vše odehrává vlastně v pustině), velmi atmosférický nástup písečných bouří a docela solidní pěstní soubojový systém, ve velkém okopírovaný z Batmana, ale doplněn o nějaké ty prvky navíc (Thunderstick!). Příběh naopak spíš slabota, hlavní hrdina je otravně nerudný na všechny okolo. Ocenil bych spíš Hardyho výkon, s tím se dalo trochu sympatizovat. Z postav mě zaujal akorát Chumbucket, který má sice jako všichni dost šílenou motivaci pro svoje činy, ale aspoň jde vidět, že si na něm dali scénaristi mnohem víc záležet.

Dál bych se asi mohl rozepsat o některých technických neduzích (auto-aim, mor z konzolí je i tady), ale asi to tu rozebrali už jiní. Celkově bych hru doporučil, nabízí spoustu věcí známých z jiných her, ale v neokoukaném settingu jednoho z nejlepších akčních filmů posledních let.

Pro: souboje v autech, bouře, svět, atmosféra

Proti: příběh, auto-aim, nekonečné hromady věcí, které máte sbírat

+17(18-1)

Tom Clancy's Rainbow Six 3: Athena Sword

  • PC 80
Athena Sword nabízí bohužel docela málo misí, ale na druhou stranu se jedná o vcelku nápadité kousky. Především vysvobození VIP z hotelu, či zneškodnění několika bomb zaráz s časovým limitem byly solidně napínavé mise, které vyžadovaly kvalitní strategii. Jelikož jsem si hru dal v rámci Herní výzvy 2018 na nejtěžší obtížnost, občas jsem se potrápil, ale ke frustraci ani tak nedošlo. Pro fanoušky série je toto "must play" počin.
+8

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PC 95
Ač se mi tradičně všichni snažili znechutit hru již před rozehráním tím, jak ji oslavovali, udržel jsem si zdravá očekávání i pochybnosti. A když jsem se do toho konečně pustil, dočkal jsem se jednoho z nejlepších herních zážitků posledních několika let. Kromě toho, jak je Witcher 3 sám o sobě skvělá hra, neustále mě překvapuje především tím vším, v čem je pro mě lepší než jiná RPG podobného stylu. Je to především:
- Baví mě i po cca 100 hodinách
- Poprvé jsem si v RPG dobrovolně koupil a rozehrál DLC (a ty mě baví! :O)
- Baví mě i vedlejší questy (pro mě nevídané)
- Celkově mě ta hra nezačla s*át, jako cokoliv z tohoto žánru po pár desítkách hodin.

Trojka si jistě zaslouží i srovnání s předchozími díly. Po technicky spíš nešikovné jedničce a pro mě dost příběhově nelogické dvojce je tento díl svojí povedeností blesk z čistého nebe. Mě osobně především potěšil návrat ke knižní povaze Geralta a velké množství odkazů na psanou předlohu. Ostatně svět podrobně vypracovaný v knížkách od Sapkowského dává už sám o sobě hře velký náskok oproti konkurenci. Soubojový systém je také až podezřele vychytaný - svým způsobem náročný, ale spravedlivý a časem snadný, pokud se soustředíte.

Je pro mě náročné si uspořádat všechny myšlenky a pozitivní dojmy, co ve mě hra zanechává, tak tu nebudu sáhodlouze referovat, to už tu ostatně udělali jiní :) Jen zakončím tím, že bych třetího Zaklínače doporučil prakticky všem. S výjimkou lidí, kteří si nemohou dovolit investovat do hraní hromadu času, protože je to mistrovské dílo, které vás jen tak nepustí.

Pro: příběh, souboje, odkazy na knížky, atraktivní questy, "nečernobílý" syrový svět

Proti: hardware náročnost

+36

They Need to Be Fed

  • PC 60
Když už jsem se účastnil turnaje DH Masters, kde bylo potřeba v této hře co nejrychleji proběhnout první 3 světy, řekl jsem si že to zkusím rovnou dohrát celé. A co čert nechtěl, 4. a 5. svět jsou už celkem výzva. A to je dobře, aspoň má hra co nabídnout, alespoň na pár (desítek) minut. Jinak to neurazí, ani nenadchne. Hudbu ale z hlavy nevyženu.

Pro: hrátky s gravitací, hudba

Proti: hudba.. dam.. dadadam.. dadadam... dum

+14

Dark Train

  • PC 60
Dark Train zaujme nejdřív originálním grafickým zpracováním a pak také celkovým konceptem hry. Ovládání krakatice "na špagátě" je sice občas o nervy, ale většinou se vše dařilo bez potíží. Logické puzzly s tím spojené mě bavily, stejně tak ovládání všech možných mechanických prvků vlaku.

Hře lze však určitě vytknout až přehnaně minimalistické pojetí vyprávění příběhu a také vysvětlení ovládání. To druhé jsem ještě dokázal postupně ve hře pobrat, ale celý příběh jsem se dozvěděl vlastně jen z popisku hry tady na DH. Takže celou dobu hraní jsem moc netušil, oč běží a pak prostě hra skončila a já se to pořádně doteď nedozvěděl. A to, že mě to vlastně asi ani tolik nezajímá, je určitě mínus.
+13

A Bird Story

  • PC 30
Jako pro mnohé, i pro mě bylo Bird Story spíš zklamáním po výborném To the Moon. Minimalistický styl bez jakéhokoliv textu zde byl spíš na škodu. Nudil jsem se od začátku do konce, ještěže to bylo velmi krátké. Škoda, ale nad Freebird Games nelámu hůl, dám určitě šanci jejich dalšímu počinu.
+11

Pivo's Grand Adventures Episode 2: Redemption

  • PC 70
Od dlouho ohlašované dvojky místní legendy Pivo's Grand Adventures asi každý čekal něco jiného. Já se řadil k těm, co nečekali, že se něčeho vůbec dočkáme. Výsledný zážitek je takový... hořkosladký.

Co se herních mechanik týče, čeká nás výlet do herního pravěku, což je pro mě utrpení ve všech směrech. Styl chození, systém dialogů, ukládání a minihry jsou zážitkem pro nejotrlejší povahy. Na druhou stranu všechny ty dialogy a narážky na existující uživatele DH, to mě bavilo převelice, ač jsem určitě velkou část nepochytil.

Těším se na třetí díl, na kterém se beztak už zaručeně pracuje. Očekávám plnou podporu VR, moderní střílečku na nejlepším enginu s RPG prvky, rozvětveným příběhem, morálními dilematy a propracovaným strategickým eko-micro-managementem. A hlavně doufám, že se tam třeba tentokrát vejdu i já :)

Díky Ugro za to, cos stvořil.
+16

BioShock

  • PC 80
Hádám, že vše zásadní již bylo ke hře řečeno, ale Herní výzva 2017 mi přikazuje napsat komentář. Pokusím se to ale omezit na několik málo postřehů.

- Hrál jsem Remastered edici hry. Prý to spoustě lidí nefunguje a dělá to kdovíco, u mě ale všechno dobrý. Asi štěstí.
- Součástí Remastered edice jsou Steam kartičky. Poprvé jsem viděl, že bych po hodině hraní dostal kartičku s masivním spoilerem. Kartička s Atlasem ukazuje jeho pravou podobu. Kdo to měl na starosti by zasloužil vyliskat.
- Na začátku hry vám Atlas řekne že Adam je surovina, bez které se nedá přežít. Ve skutečnosti z toho máte akorát upgrady... wtf?
- Hlavní hrdina přijde k první upgradovací stanici a bez momentu k zamyšlení si mrdne obrovskou injekci divné tekutiny do ruky. Za mě dement roku. Jsem ale ochoten přistoupit na vysvětlení, že byl k tomu předprogramován.
- Morální volba záchrany/zabití mrňavých holčiček je nadějný, ale totálně zabitý koncept. Za záchranu dostáváte sice míň Adamu, ale občas dostanete kompenzační "dárky", takže ten rozdíl je ve výsledku minimální. Jelikož jsem chtěl kladný konec a všechny jsem zachraňoval, měl jsem být postižen menším množstvím Adamu. I tak jsem ho měl ale výrazný nadbytek a ke konci jsem kupobal jen další sloty a hovadiny, které jsem nepotřeboval.
- Rád bych upozornil na lokaci Waterfall Grotto, která mě vyloženě rozčílila (asi víc než by měla). Level design celkově ve hře kolísá od dobrého ke špatnému ale toto je vrchol špatnosti. Pár screenů: nesmyslná kola u stropu, prolínají se objekty, a tady znovu. Já vím, možná jsem puntičkář, ale takové věci mě ve hrách občas naserou :(

Omlouvám se, že moje komentáře sklouznou vždy jen k výčtu negativ, ale co už. Na závěr tedy jen řeknu, že mě to i přes chyby dost bavilo, po stránce herní i příběhové. Můžu doporučit :)

Pro: příběh, akce, speciální schopnosti, atmosféra <3

Proti: nějaké nedostatky jsou vypsány výše

+11(13-2)

The Room Two

  • PC 60
Pokud byste čekali opravdu puzzle hru, tak budete zklamáni. Většinu hry strávíte pouze hledáním dalšího mrňavého tlačítka nebo páčky, což otevře další z řady totálně absurdních skříněk a šuplíků. Obtížnost je redukována na "tady je klíč ve tvaru pětiúhelníku, teď si vzpomeň kde jsi viděl dírku o stejným tvaru". Těch pár dopisů snažících se o nastínění nějakého příběhu je tam spíš navíc. Na to jak to kdekdo vyzdvihuje to byl dosti slabý zážitek. Ale abych nekecal, otvírání všech částí velkého modelu lodi byl fajn zážitek pro moji levou hemisféru. A měl jsem to celkem rychle za sebou se všemi achievementy, takže dobrý!
+5

South Park: The Stick of Truth

  • PC 60
No co si budeme povídat, jakožto fanoušek South Parku jsem se těšil dost, až si tohle zahraju a o to víc jsem zklamaný. Po stránce humoru jsem zpokojen jen z půlky, místy to byl dost cringe humor (vtipů o prdění tam bylo i na SP víc než je zdrávo). Místy jsem se bavil, to jo, ale na to jak to bylo celé nekonečně dlouhé, to bylo málo.

Po stránce hratelnosti jsem od toho neměl zas kdovíjaká očekávání, RPG s tahovými souboji bývají pro mě spíš trápení, když to tvůrci moc nezvládnou a tohle byl bohužel ten případ. Obtížnost soubojů byla bohužel úplně nulová kvůli nekonečným zdrojům všech lektvarů a celkem snadným protivníkům. RPG prvky jsou ve hře v podstatě jen ve formě estetické úpravy hlavní postavy. Většinu hry tvoří celkem nudné fetch/fight questy. Pokus o rozvětvení příběhu ve formě volby mezi Cartmanem a Kylem vyzní o misi později úplně naprázdno. Absolutně jsem nepobral obchodní systém, kdy už asi po hodině hraní jsem měl tolik peněz, že jsem mohl kdykoliv koupit to nejlepší co bylo k dispozici.

Takže abych to shrnul: Pro mě to má příliš mnoho nedostatků aby z toho bylo něco výrazně nadprůměrného, dohrál jsem to spíš na silu kvůli Herní výzvě 2017. Paradoxně pro mě tak byla hra z kategorie "Only the best!" největší utrpení :(
+7

We Were Here

  • PC 80
We Were Here je velmi originální co-op počin. S kamarádem si otestujete, jak jste schopni se dohodnout a vysvětlit si navzájem situaci, jelikož se po celou dobu hry přímo nesetkáte. Náročnost jednotlivých úkolů mírně graduje, konec je i mírně stresující. Je to ale celé hodně krátké (cca hodina až dvě), zato je to zadarmo! Můžu všem vřele doporučit a těším se na dvojku.
+7

Aragami

  • PC 40
Klasický případ, kdy malé studio přijde s nadějným nápadem, ale zjevně jim na to nestačí síly a rozpočet. Nechápejte mě špatně, v něčem se hra docela povedla ale zato je tam také více než dost věcí, které ji znatelně sráží dolů.

Hlavní myšlenkou hry je, že jste postava stvořená ze stínů, ve stínech se pohybujete, jste v nich prakticky neviditelní. Máte moc stíny dočasně tvořit, teleportovat se mezi nimi. Na čem to ale zásadně naráží je příšerné osvětlení ve hře, kde vlastně absolutní tma neexistuje, je tu jen několik odstínů šedi, z nichž některá je jakože stín, některá je už světlo z úplňku. A vy snažíte rozpoznat, co je co, kde vás uvidí, kde ne, co je stín na trávě a co je tmavší tráva. Uvnitř domů je světleji než jinde, ale hra je bere jako tmu. Pak tam jsou zdroje světla, které výrazně osvětlují asi 2 metry kolem sebe. Tak světlo nefunguje, fakt. A k tomu je to mizerně optimalizované, ač to nevypadá kdovíjak, dohrál jsem to na minimální detaily s průměrně asi 20 FPS :(

Speciální schopnosti jsou celkem ok, dá se s nimi obstojně kombinovat (např. položení pasti a návnady na ní), je jich tak akorát a dá se z nich vybrat, všechny se dají využít. Ta hlavní, teleport, je však dost nepovedený rip-off Blinku z Dishonored. Špatně se s tím míří a dá se často omylem dostat do míst mimo mapu nebo se zaseknout.

Nepřátelé velmi divně reagují na zvuk. Rolničky slyší asi na 20 metrů. Ale když vyčaruji pětimetrovýho draka ze stínů, který spolkne řvoucího strážnýho, slyši to jen asi na dva metry, dál už ne.

Příběh nuda od začátku do konce, "mindblowing" zvrat očekávaný asi od první třetiny, fakt špatný. Postavy v příběhových sekvencích nehýbou ústy když mluví. Hudba ovšem pěkná.

Celkově tedy hra zásadně pokulhávající především po technické stránce, jde vidět, že na tom dělalo příliš ambiciózní studio o nějakých deseti lidech. Nemůžu doporučit.
+8

Firewatch

  • PC 80
Hra má velmi chytlavou atmsoféru, skvěle kombinuje příjemný klid, ticho a samotu se skličujícím pocitem, že vás někdo neustále sleduje. Osobně nemám ze samoty v přírodě dobrý pocit. Příběh byl docela napínavý, místy odlehčený, místy vážný, ale mám dojem, že mi zůstalo pár nezodpovězených otázek. To však není vždy na škodu :)

Dalo by se říct, že je to celkově krátké, také mě to chytlo tak, že jsem to dohrál na jeden zátah za nějaké 3 hodinky. S odstupem bych řekl, že herní délka je tak akorát, aspoň to není moc uměle natahované.

Velké plus je u mě jakožto "orienťáka" zvládnutá práce s mapou, to se dnes zas tolik nevidí.

Celkově bych Firewatch určitě doporučil, nenechala ve mě žádné negativní emoce :)

Pro: napětí, ticho, komunikace přes rádio, práce s mapou, krásné prostředí

Proti: nahaté slečny se schovaly za kámen :(

+15

Hero of the Kingdom II

  • PC 65
Dvojka se moc neliší od jedničky, hratelnostně se nemění téměř nic (nebo vůbec nic?). Tedy ... je tam víc achievementů. Hurá?

Příběh se drží zavedené linky - blbeček náhodou zachrání království, kde každý doslova jen stojí na místě a čeká až za ně náhodný kolemjdoucí vyřeší veškeré problémy. To je sice občas potřeba pro dobrodružný příběh, ale v momentě kdy najmete loďaře ať vám postaví loď a pak mu týden nosíte hřebíky a prkna (a pak tam ještě sami musíte makat), tak máte pocit, že už je vážně něco špatně. Ale co, aspoň ta princezna byla pěkná <3
+7(8-1)

Zenge

  • PC 70
Za 1€ solidní oddechovka na jeden až dva večery. Nabízí dostatek obsahu aby to neomrzelo až do konce, ale zase to není tak dlouhé. Ovládání na počítači je trochu krkolomné, je to zjevně vyvinuto na dotykový displej. Náročností tak akorát. Nejsem žádný extra zdatný řešitel logických puzzlů, ale větší problémy jsem neměl. Celkově hra neurazí.

Bohužel asi dostatečně nefetuju na pochopení příběhu, pokud se v těch obrázcích opravdu nějaký ukrývá. Ale kdo ví, třeba začnu.
+4

UFO: Afterlight

  • PC 100
Když už jsem tu tedy jediný, kdo tomuto pozapomenutému kousku dal absolutní hodnocení, přihodím své odůvodnění. Co je pro mě na této hře jakožto strategii největší klad, je perfektní kompromis mezi přehlednou jednoduchostí a otravným micro-managementem. Jinými slovy, máte dostatečný prostor co se týče zaměření výzkumu a vývoje, specializace jednotlivých vojáků, vědců a techniků, malý náznak diplomacie, rozšiřování území a těžby surovin, přičemž se necítíte zahlceni miliony posuvníků balancující procenta zdanění koblih :)

Do toho se účastníte taktických misí, které jsou až do konce solidně vyvážené co se obtížnosti týče. Musíte tedy držet technologicky krok s nepřáteli a být na pozoru a neměli byste mít větší problém. To je rozdíl oproti předchozím dílům (Aftershock byl po chvilce příliš snadný, Aftermath naopak takový oldschool hardcore :) ).

Příběh spolu s grafickým zpracováním je od začátku takový odlehčenější (což je škoda obzvlášť ve srovnání s depresivním Aftermathem) ale postupně zvážní a tak nějak graduje k uspokojivému závěru.

Na závěr ještě přidám krátkou historii svých neúspěšných pokusů o dohrání. Poprvé jsem se zasekl, poněvadž jsem neinvestoval do vývoje zbraní a došlo mi střelivo. Pak mi rozehranou hru smazal bratr ze sdíleného počítače. Dvakrát. Jednou jsem musel zformátovat zavirovaný disk. Přesto všechno jsem to jednou (a pak i podruhé) dohrál, ačkoliv se to natáhlo na cca 3 roky. Nejedna slza ukápla :)
+7(8-1)

Hero of the Kingdom

  • PC 65
Od začátku mě zaujalo pro mě trochu netradiční zpracování a celkově gameplay. Bohužel to má velké omezení, především, že nelze nic zkazit. Každý boj má prostě podmínky, se kterými do něj musíte vstoupit aby byl "splněn" a tak se souboje neliší doslova ničím od sbírání bylinek nebo lovení ryb. Celé se to brzy zvrhne v "Běž tam, klikni na to, běž zpět, klikni tady".

Z příběhu, o kterém jsem si celou dobu myslel, že se jedná o nějakou meta-satiru o fantasy klišé, se vyklubala jen jakási nudná pohádka, achjo.

Co mě ovšem jako jediné tak nějak bavilo (a natáhlo herní dobu aspoň na ty 3 hodinky) byl závěrečný achievement hunt spojený s pixel huntingem, což je prostě jediná těžká věc v celé hře. Poslední ptačí vejce ukryté ve vojenském táboře mě bude ještě chvilku strašit :)

Na slováki doprí
+13

4 Minutes and 33 Seconds of Uniqueness

  • PC 0
Že je něco unikátní neznamená, že je to dobré. A zjevně, že se něco nazývá hrou ještě neznamená, že je to hra :( Chápu, že tím, že jsem tuto věc zapnul až v roce 2017 (v rámci herní výzvy) jsem se připravil asi o jediný herní prvek, kdy by mi to mohl někdo překazit, ale co už.

Zapnuto. Po pěti minutách zvoní budík, že to mám zas vypnout. Jedna kategorie výzvy odškrtnuta. Time well spent.
+4

The Battle for Wesnoth

  • PC 100
Jedna z mála her a asi snad jediná strategie, která mi vydržela nehorázně dlouho. Vlastně ji aktivně hraji i teď. Ono taky dohrát všechna tažení není jen tak, hlavně díky naprosto úžasné podpoře autorů, kteří neustále přidávají další a další a to se jen tak někde nevidí.

Samotná hra mě zaujala především onou možností postupně si levelovat jednotky, což vždy vyvrcholí gigantickou bitvou, do které musíte povolat své nejlepší veterány. Taky ten levelovací strom jednotek je perfektní, kdy si můžete třeba mága zaměřit na bílou magii a léčení a udělat tak z něj nezbytnou podpůrnou jednotku, nebo na ohnivou magii, čímž se z něj stane zase mocná jednotka v čelním útoku.

Jednotlivé mise mi přišly velice různorodé, všechny se od sebe aspoň trochu lišily. Většinou je sice cílem porazit nepřítele v přímé bitvě, ale najdou se i specialitky kdy se třeba musíte proplížit do nepřátelského tábora, či naopak utéct z vězení, osvobodit vězně, ubránit se do vypršení časového limitu a tak dále a dále.

Grafické zpracování je pěkné a neustále se vylepšuje, hudba je perfektní a skvěle dotváří atmosféru. AI protivníků a spojenců je celkem dobrá, i když někdy trochu blbne...

Pro: různorodost a levelování jednotek, barvitost misí, podpora autorů, grafika, hudba...

Proti: někdy AI, některé mise mohou být dost frustrující

+24(25-1)

UFO: Aftershock

  • PC 90
Asi nejlepší díl série. Nejlepší grafika,příjemnější atmosféra a určitě mnoho vychytávek oproti minulému dílu. Dabing jak bylo řečeno je příšerný nebo snad ještě horší. A příběh rozhodně není tak neoriginální. Na Aftermath možná nemá ale obsahuje hodně zajmavých zvratů a je v podstatě hlavním tahounem v době kdy přijde na řadu trochu horší stereotypnost. Hra mě zabavila na celé dny a určitě ji doporučuji

Pro: příběh,grafika,vychytávky,spousta nepřátel atd...

Proti: stereotyp, dabing

+7(10-3)

Big Rigs: Over the Road Racing

  • PC 5
Ta hra vás prostě musí rozesmát. Poprvé jsem ji viděl v nějakým videjku na YT, kde na ni nějakej týpek strašně nadával. Proto to brácha musel sehnat:) Taky sem dal 5% za to jak sem se nasmál když to brácha hrál a pak sem se smát přestal když sem to zkusil taky:)

Pro: eh?

Proti: výčet výše/níže/všude okolo

+8(12-4)