Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Antichamber

Hazard: The Journey of Life

31.01.2013
80
39 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Antichamber je puzzle hra, která se pokouší přijít s naprosto novým přístupem k fyzice a řešení problémů. Hra uvede hráče do zvláštního prostoru, kde se každá místnost a chodba chová dle jiných pravidel. Hráč postupně prozkoumává tento escherovský svět, přičemž hratelnost se zaměřuje právě na psychologii hráče a objevování neznáma. Žádný krok v této hře není chybou, ničím si nemůžete být jisti a nic nefunguje tak, jako byste čekali v jiných hrách. Fyzikální zákony hra ohýbá či zcela přepisuje podle svého.

Již před svým vydáním hra sbírala nejrůznější ocenění na mnoha herních festivalech, získala například cenu v kategorii Technical Excellence na Independent Games Festivalu (ročník 2012), či byla mezi finalisty na festivalu IndieCade (ročník 2011).


Poslední diskuzní příspěvek

@ripper (komentář): to se mi právě na Antichamber líbilo, jak hráče neustále nutila přemýšlet "outside the box", Já se ke hře taky musel vrátit až s odstupem, abych ji dohrál. Bylo to občas doclea frustrující, takže je to potřeba dávkovat opatrně, jinak kolem sebe člověk skoro začne vidět barevné kostičky :D Ale dej tomu ještě šanci. :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Hra nad kterou zůstává rozum stát. Je to špatně? Nemyslím si. On se ostatně rozum nezastaví, spíše se obrací do protisměru či se motá v kruzích, spirálách a klikyhácích v často marné snaze nalézt logické řešení té či oné hádanky.

A nejen rozum, i hráč bude kolikrát zmateně pobíhat dokola, vracet se na stejná místa, obracet se do protisměru... protože nikdy neví, jestli se za jeho zády něco nezměnilo.

V Antichamber se totiž může stát všechno, je to jiný svět, jiná dimenze, virtuální realita, která se ani v nejmenším nesnaží napodobovat naši objektivní realitu. Právě naopak, vytváří si logiku vlastní a tu používá jako odrazový můstek pro opravdu sofistikované hádanky.

Ač nerad, musím přiznat, že jsem hru zatím nedohrál, protože při některých rébusech mi už došla trpělivost, v hlavě jsem cítil šum z lehkého přehřátí mozkových závitů... a občas taky ze svérázného vizuálního zpracování, ale to je vedlejší.

Rozhodně doporučuji opatrné dávkování po půl hodinách, jinak hrozí, že si herní paralogiku aplikujete do reality a budete chtít po stěnách házet barevné kostičky, ne-li hůře.

Co dodat? Je to zajímavě šílené a rozhodně vynikající cvičení na mozkovou aktivitu.

+12
  • PC 85
Vedle Portalu se jedná o jednu z nejoriginálnějších logických her, kterou jsem zatím hrál a která vyžaduje spoustu nekonvenčního myšlení. Celý svět a i hromada hádanek je totiž obrovské "WTF!?". Jakmile se podíváte oknem, jste v jiné místnosti, pokud se ohlédnete jinam, zmizí dveře, když zahnete za roh, nemůžete se vrátit zpátky.... Svět tak ze začátku působí dost neuvěřitelně a neuchopitelně, možná dokonce budete mít chuť hru odinstalovat, ale časem si na tenhle podivný styl zvyknete a začnete se orientovat, i díky pevně daným zákonitostem tohoto světa, které se během hraní nemění a které není těžké pochopit. Nejtěžším úkolem je však tyto zákonitosti využít ve váš prospěch a občas je i trochu překroutit, aby jste se dostali kam chcete. Ale věřte mi, někde se určitě seknete. Ne však proto, že by byla hádanka v základu těžká, ale jenom proto, že nevidíte to naprosto triviální řešení, které se doslova nabízí. Na čele mám dokonce bouli, kolikrát jsem hlavou mlátil o stůl.

A pak tu jsou taky záseky, kdy nemůžete dál, protože nemáte potřebné vybavení, což samozřejmě nevíte. Chodby se totiž větví a větví a kolikrát není úplně jasné, že něco k dalšímu postupu potřebujete. Je to jen ale malá výtka, protože pokud si zrovna nevíte rady, můžete se téměř okamžitě přesunout na jiné problematické místo, kde možná přijdete na další postup.

Tato hra tedy nabízí řadu prostorových, originálních mindfucků a skvěle pracuje s perspektivou. Chyběl mi tam však příběh, nebo něco zapamatovatelného. Portal měl GLaDOS, Braid měl "únos" princezny... Antichamber má... má... jen skvělé hádanky. Jako kdybych chtěl hodně filozofovat, dala by se celá hra přirovnat k životu samotnému a jeho útrapám. Při hraní totiž narážíte na spoustu obrázků sloužící nejen jako určitá nápověda, ale taky jako moudra do života. Např. když jsem se propracoval několika hádankami ke slepé uličce, byl tam jen obrázek s nápisem ve stylu: "Občas i přes vynaložené úsilí nedosáhneme svého cíle." Jako jo... pěkný... ale mě to asi nestačí.

10. bod herní výzvy 2016
+10
  • PC 70
Velmi netradiční logická hra, která rozbíjí veškerá zaběhnutá pravidla. Jakože fakt veškerá, protože tady se nemůžete spolehnout ani na naprosto základní fyzikální zákony naší reality. Popisuje se to špatně, lepší je to vyzkoušet. Ale pár vymyšlených příkladů: objekt se nemusí chovat stejně, pokud se na něj díváte a pokud se k němu otočíte zády. Ulička může 5x zatočit o 90° (nebo 1x) a přesto dojdete zpět do startovní pozice. Přes schody se můžete dostat jinam, když po nich jdete pomalu nebo běžíte. Je to velmi originální, ale zároveň i slabina. Zatímco v jiných hrách se vine několik základních principů, na které se můžete spolehnout, tak tady se nelze spolehnout na nic. A tudíž u každé hádanky musíte pokaždé zpochybnit úplně všechno, co vás napadne. To pro mě začalo být časem hodně únavné, a hru jsem již nedokončil.

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu. Přepisuji jej sem, abych měl své komentáře pohromadě. Vzhledem k době od sepsání a mlhavé paměti bohužel nemohu text rozšířit na obvyklou úroveň svých komentářů na DH).
+6