Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Antichamber

Hazard: The Journey of Life

79
37 hodnocení Platformy
Žánr:
logická > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
31.01.2013 PC
Vývojáři:
Oficiální stránky:
http://www.antichamber-game.com/
Antichamber je puzzle hra, která se pokouší přijít s naprosto novým přístupem k fyzice a řešení problémů. Hra uvede hráče do zvláštního prostoru, kde se každá místnost a chodba chová dle jiných pravidel. Hráč postupně prozkoumává tento escherovský svět, přičemž hratelnost se zaměřuje právě na psychologii hráče a objevování neznáma. Žádný krok v této hře není chybou, ničím si nemůžete být jisti a nic nefunguje tak, jako byste čekali v jiných hrách. Fyzikální zákony hra ohýbá či zcela přepisuje podle svého.

Již před svým vydáním hra sbírala nejrůznější ocenění na mnoha herních festivalech, získala například cenu v kategorii Technical Excellence na Independent Games Festivalu (ročník 2012), či byla mezi finalisty na festivalu IndieCade (ročník 2011).


Poslední diskuzní příspěvek

RXQ79rudax: aha, tak to s těmi obdélníky dělám často, u toho by asi hra padat neměla. Ale pokud je to hodně velkej obdélník... :-D dík za…

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Hra nad kterou zůstává rozum stát. Je to špatně? Nemyslím si. On se ostatně rozum nezastaví, spíše se obrací do protisměru či se motá v kruzích, spirálách a klikyhácích v často marné snaze nalézt logické řešení té či oné hádanky.

A nejen rozum, i hráč bude kolikrát zmateně pobíhat dokola, vracet se na stejná místa, obracet se do protisměru... protože nikdy neví, jestli se za jeho zády něco nezměnilo.

V Antichamber se totiž může stát všechno, je to jiný svět, jiná dimenze, virtuální realita, která se ani v nejmenším nesnaží napodobovat naši objektivní realitu. Právě naopak, vytváří si logiku vlastní a tu používá jako odrazový můstek pro opravdu sofistikované hádanky.

Ač nerad, musím přiznat, že jsem hru zatím nedohrál, protože při některých rébusech mi už došla trpělivost, v hlavě jsem cítil šum z lehkého přehřátí mozkových závitů... a občas taky ze svérázného vizuálního zpracování, ale to je vedlejší.

Rozhodně doporučuji opatrné dávkování po půl hodinách, jinak hrozí, že si herní paralogiku aplikujete do reality a budete chtít po stěnách házet barevné kostičky, ne-li hůře.

Co dodat? Je to zajímavě šílené a rozhodně vynikající cvičení na mozkovou aktivitu.

+11+11 / 0
  • PC 80
Vedle Portalu se jedná o jednu z nejoriginálnějších logických her, kterou jsem zatím hrál a která vyžaduje spoustu nekonvenčního myšlení. Celý svět a i hromada hádanek je totiž obrovské "WTF!?". Jakmile se podíváte oknem, jste v jiné místnosti, pokud se ohlédnete jinam, zmizí dveře, když zahnete za roh, nemůžete se vrátit zpátky.... Svět tak ze začátku působí dost neuvěřitelně a neuchopitelně, možná dokonce budete mít chuť hru odinstalovat, ale časem si na tenhle podivný styl zvyknete a začnete se orientovat, i díky pevně daným zákonitostem tohoto světa, které se během hraní nemění a které není těžké pochopit. Nejtěžším úkolem je však tyto zákonitosti využít ve váš prospěch a občas je i trochu překroutit, aby jste se dostali kam chcete. Ale věřte mi, někde se určitě seknete. Ne však proto, že by byla hádanka v základu těžká, ale jenom proto, že nevidíte to naprosto triviální řešení, které se doslova nabízí. Na čele mám dokonce bouli, kolikrát jsem hlavou mlátil o stůl.

A pak tu jsou taky záseky, kdy nemůžete dál, protože nemáte potřebné vybavení, což samozřejmě nevíte. Chodby se totiž větví a větví a kolikrát není úplně jasné, že něco k dalšímu postupu potřebujete. Je to jen ale malá výtka, protože pokud si zrovna nevíte rady, můžete se téměř okamžitě přesunout na jiné problematické místo, kde možná přijdete na další postup.

Tato hra tedy nabízí řadu prostorových, originálních mindfucků a skvěle pracuje s perspektivou. Chyběl mi tam však příběh, nebo něco zapamatovatelného. Portal měl GLaDOS, Braid měl "únos" princezny... Antichamber má... má... jen skvělé hádanky. Jako kdybych chtěl hodně filozofovat, dala by se celá hra přirovnat k životu samotnému a jeho útrapám. Při hraní totiž narážíte na spoustu obrázků sloužící nejen jako určitá nápověda, ale taky jako moudra do života. Např. když jsem se propracoval několika hádankami ke slepé uličce, byl tam jen obrázek s nápisem ve stylu: "Občas i přes vynaložené úsilí nedosáhneme svého cíle." Jako jo... pěkný... ale mě to asi nestačí.

10. bod herní výzvy 2016
+9+9 / 0
  • PC 50
Dohrál jsem Portal, Portal 2, Magrunner, QUBE, skoro Quantum Conundrum... ale tuhle hru nějak nepobírám.

Když k tomu budu přistupovat jako ke klasické hře, tak je to hrozné. Nic nedává smysl, většina postupu ve hře je jen o náhodě a ani vlastně nevíte, jestli je ta vaše cesta správná. Přijdete na rozcestí, vydáte se jedním směrem a hele... už se nejde vrátit a prozkoumat i ty ostatní možnosti. Připadám si po většinu času jako krysa v labyrintu a tenhle pocit se mi vůbec nelíbí.

Když to zkusím vzít trochu z pohledu "nadšence", tak je tam kupa zajímavých nápadů. Spousta věcí dává smysl, ale až po chvilce zkoušení. Ambientní hudba a grafické zpracování prostředí jsou ideálně sterilní a nic neruší od řešení hádanek.

Bohužel u této hry vydržím vždy tak maximálně deset minut, protože se prostě zaseknu. A ani nevím, jestli mám hledat řešení, nebo jsem tu špatně a mám jít jinam. Právě tato "nejistota postupu" mi brání si hru užít a vychutnat její úchylné hříčky. Takže to vlastně v jádru není špatné, ale na můj vkus zmatené a nejasné.

Pro: grafika a hudba, zajímavé nápady

Proti: řešení hádanek jsou často o náhodě, zmatenost

+2+5 / -3