Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Crash Bash

  • PS1 70
Crash Bash. Tahle hra ve mně vyvolává tisíce úžasných vzpomínek na můj již léta vzdálený „předpubertální“ věk. Tenkrát jsme se u nás pravidelně scházeli s mým bratrancem a pařili tuhle pecku už od sedmi od rána. Crash byl moje srdcovka a už tenkrát jsem měl trojku přehranou snad tisíckrát. O to víc jsem si vážil neméně parádní dvojky, která pro mě měla zvláštní hodnotu, jelikož to byla moje první hra, kterou jsem na PS1 vůbec hrál.

Crash Bash byl ale jiný. Ano, mělo to wumpa fruit, ano, mělo to krystaly a diamanty a ano, mělo to důvěrně známé postavy jako Crash, Coco nebo „enka“ (jak jsme familiárně označovali doktora Cortexe), ale Bashovi něco chybělo. Když nad tím teď ale zpětně přemýšlím, tak možná spíše přebývalo.

Už to nebyla ta chvíli oddychová, chvíli pekelně obtížná hopsačka. Tohle bylo komplexnější. V některých levelech se dalo získat až pět různých ocenění a k tomu všechen ten zmatek, když se na relativně malé ploše objevily čtyři postavy! Dnes už to není nic nového, ale tenkrát to (alespoň pro mě) bylo revoluční. Dodnes si s úsměvem na tváři vzpomínám na své asi nejoblíbenější levely na ledovcové kře, kde jste měli za úkol poshazovat všechny své soupeře do ledového moře. V dalších levelech jste osedlali mini-tančíky, jindy jste se zase snažili zabrat co největší území pomocí hopsání po šachovnicové mapě. Po získání předepsaného počtu ocenění jste se mohli utkat s bossem, který vám již tradičně otevřel přístup do vyšších pater a s tím i ke složitějším levelům, čímž se lehce zakamufloval repetetivní charakter hry. A ne vždy bylo získávání třeba takových krystalů jednoduché. Pamatuju si, jak jsme se ve vyšších patrech snažili získat jeden jediný krystal klidně i několik víkendů po sobě!

Crash je pro mě srdcovka a dodnes nepřekonaná ikona prvního Playstationu (no dobře, Crash a Solid Snake) a na Bashe mám spoustu skvělých vzpomínek. Každopádně ho nemůžu vynést do nebe, protože se jedná o velký odklon od žánru, který je této sérii vlastní. Byla to hra, kterou jsem roztáčel v mechanice kdykoliv přišel někdo na návštěvu, ale sám od sebe jsem si jí nikdy nepustil (ano, šla hrát i v singleplayeru). A je to i pochopitelné, protože hra byla tvořena hlavně jako party-game multiplayer. Každopádně, když se rozhodnu na svém PC pustit ePSXe, hádejte kterýho Crashe si tam dávám? Bash to není a to i přes fakt, že bych ho měl vždycky s kým hrát.

Pro: Originální levely, hra ideální na pro blbnutí s přáteli, můžete hrát i za doktora "en" Bria

Proti: Repetetivnost, už to není klasický Crash

+10

Virginia

  • PC 70
Takže, co to vlastně vůbec bylo? Hra? Interaktivní film? Něco mezi. V recenzi jsem byl varován, že to bude hodně Twin Peaks a hodně Lynch. Zkrátka přesně to, co mám tolik rád. A opravdu. Osobně bych to přirovnal k Mulholland Drive v kulisách městečka Twin Peaks. Konkrétně pocit, který jsem při sledování Mulholland Drive měl.
"Jasně tohle chápu, tohle je jasný a tohle taky." Pak přijde závěr, který všechno dosud smysluplné rozcupuje na kousky. A pokud bedlivě nesledujete vodítka a symboly uvnitř příběhu, pak nemáte šanci rozklíčovat o co vlastně šlo. V případě Virginie to bylo ještě o stupeň složitější kvůli absenci jakýchkoliv dialogů. Němá, příběhová hra - vskutku netradiční kombinace. Možná nejsem kdovíjak všímavý, ale čas od času jsem měl problém vyčíst záměry postav i přes parádní práci tvůrců.

Tím se dostávám ke grafickému zpracování, které je sice minimalistické, ale přesto působivé. Napadá mě srovnání se skvělým Firewatch. Grafika je sice jednoduchá, ale tím více vynikají jednotlivé objekty.

Hratelnost je přesně taková, jako je u podobných walking simulátorů zvykem. U tohoto obzvlášť oceňuji možnost používat pouze myš (pravé tlačítko pro chůzi, levé pro interakci).

Na pomyslný vrchol však musím umístit strhující soundtrack. Hudba (nahrána Pražským filharmonickým orchestrem!) krásně dokresluje emocionální atmosféru příběhu. Obzvlášť poslední, nejsurrealističtější část, byla ozvučena tak, že jsem nebyl schopen vůbec vnímat okolí. Něco takového je ve videoherním průmyslu stále vzácným úkazem. Hudba snese srovnání i s tvorbou Hanse Zimmera.



Shrnutí:
Lynch, Akta X, Hannibal a spousta dalších více či méně zřejmých odkazů se snoubí ve velice zajímavém počinu nesoucím název Virginia. Ano, jedná se sice o walking simulátor a ano, záměrem bylo vytvořit spíše filmový zážitek, ale přesto zamrzí krátká herní doba (do dvou hodin je po všem) a místy nejasné iterakce mezi postavami. To vše ale bohatě vyrovnává citlivá výprava a bezvadný soundtrack. Nejedná se o hru roku, nejedná se ani o žádný převratný milník, ale fanouška výše zmiňovaných zajisté potěší.

Hodnocení: 7/10


P.S.: Pro lepší uchopení složitého příběhu plného symbolů doporučuji přečíst tento článek:
http://twinfinite.net/2016/09/virginia-story-endings-explained-symbols/

Pro: Úžasný soundtrack, příjemné grafické zpracování, parádní příběh, snové pasáže (znáte seriálového Hannibala?), ovládat lze pouze myší.

Proti: Občas těžká čitelnost úmyslů postav, pro někoho těžko pochopitelný příběh (závěr), krátká herní doba.

+11

The Witcher

  • PC 95
Mé první seznámení se Geraltem z Rivie. A že to bylo příjemné setkání. Jak se dalo očekávat od tak profláknuté hry, byla radost jí hrát. Abych byla absolutně upřímná prvních pár minut jsem měla problém s ovládáním hry a bojovým systémem. (protože jsem samozřejmě nečetla tutoriál) Brzy jsem ale zjistila, že můj univerzální bojový styl (klikej jako šílenec a ono to nějak dopadne) u Zaklínače prostě nefunguje. Byla jsem překvapená, že ofenzíva je u Zaklínače až tak jednoduchá a že jediná věc na co si dát pozor je, aby bojoval tím správným mečem. Když jsem si zvykla na ovládání hry, už si v podstatě nebylo na co stěžovat.

Příběh byl podle mě skvělý a dilemata, mezi kterými si Geralt musel vybrat představovala těžké rozhodování i pro mě samotnou. Ze začátku jsem si myslela, že se určitě přikloním na jednu stranu sporu, ale v průběhu hry mi bylo čím dál tím jasnější, že zůstanu neutrální (a taky že jo). Vyhovovalo mi, jak je zaklínač morálně šedou postavou. Někdy prostě není jen dobrá a špatná straně, někdy je potřeba zvolit to menší zlo. Právě povaha Geralta mě ještě více nalákala k přečtení díla Andrzeje Sapkowski (což už beztak plánuji nechutně dlouhou dobu). Bohužel právě teď nedokážu posoudit, jak moc věrná (či nevěrná) je hra vůči knižní předloze. Trochu mě však zarazil epilog hry, který byl přinejmenším zvláštní. (budoucnost v době ledové, zmutovaní pravnuci... what?)

Co trochu zamrzí je to, že i přes bohatou sbírku lektvarů jsou užitečné tak čtyři a z pěti znamení jsou používala jen dvě. A zbroj Geralta je kapitola sama pro sebe. I přesto mi svět přišel dostatečně rozmanitý na to abych se občas jen tak potloukala kolem a dělala zbytečné věci jako třeba hraní kostek nebo hledání lepšího soupeře v boxu. („Nakopu ti prdel a ještě na tom vydělám, hehe.“) Je vidět, že tvůrci si dali záležet i na detailech a třeba to, že NPC zabíhají pod střechu, když začne pršet příjemně překvapí. Co mi nebylo tak příjemné a vyloženě mi to lezlo na nervy byly děti, které mě, co chvíli, doslova pronásledovaly. (Vím, že to je pitomost, ale mě to nehorázně rozčilovalo.) Dalo by se říci, že ostatní postavy si žily svým vlastním životem, a ne jen toporně stály na místě. Najít Zoltana ve čtvrti mi nejednou dalo pořádnou práci.

Když už zmiňuji Zoltana, tak to byla bezkonkurenčně nejlepší postava z celé hry. Český dabing byl v tomhle případě dokonalý a co hláška to perla. „Pokrok je jako stádo sviní – dá ti to výhody, ale jeden se pak nesmí divit, že je všude kolem tolik nasráno.“ Český dabing Geralta byl trochu bez emocí, ačkoliv hlas jako takový k němu podle mě seděl dost dobře.

Podtrženo sečteno nemám hře, až na pár drobností, co vytknout. Rozhodně to nebylo naposledy, co první díl Zaklínače hraju. Chci si vyzkoušet všechno, co hra nabízí, a to se mi každopádně během prvního hraní nepovedlo.
---
V páté kapitole jsem měla problém s bugem. (Po zabití Kostěje a doběhnutí k dalšímu boji se mi nenačetla animace a nešlo hrát dál.) Nakonec to vyřešilo vyběhnutí ven z krypty a meditace u ohniště. Vše potom šlapalo, jak má. Jenom to tu píšu, kdyby náhodou měl někdo stejný problém.
+44

Armello

  • PC 80
Digitální deskovka se zvířátkama soupeřícíma o trůn. Zní to roztomile do chvíle, než zjistíte, že jde víceméně o hru o trůny plnou spiknutí, magie a hniloby, která zaplavuje celé království. Tvůrcům z League of Geeks se podařilo vytvořit hru, která trvá cca hodinu, odpouští chyby na začátku a tvrdě trestá za chyby na konci. Spousta jiných multiplayerových her by se mohlo inspirovat.

Pro: délka hry, vizuál, zábavná hra i proti AI

Proti: délka hry

+10

Pyre

  • PC 95
Se Supergiant Games mám krásný vztah. Jejich hry miluji, ale nikdy to není láska na první pohled. Pyre byl přesně ten případ. Hra sice vypadá a zní nádherně, ale vlastně je to visual novela. Naštěstí to je velice dobře napsaná visual novela, kde s každým dalším rozhovorem si postavy oblíbíte víc a víc. A to je ten moment, kdy jsem se do hry zamiloval. Koneckonců visual novela s rpg prvky a fantasy basketbalem dohromady? S nádherně dynamickou hudbou, psychadelickými krajinkami a rozhodnutími, které vás ovlivňují nejen příběhově, ale i hratelnostně? A když si uvědomíte, že osvobozením postavy o ni vlastně přijdete. Tenhle pocit nechání dítěte jít si vlastní cestou je ve hrách jedinečný.

Pro: dynamický soundtrack, každá akce vyvolává reakci nejen v příběhu

Proti: pokud vám vadí text, tak je ho tu vážně hodně

+23

Hellblade: Senua's Sacrifice

  • PC 90
Her jako Hellblade potřebuje herní průmysl mnohem víc. A zároveň se toho bojím. Vzít velmi vážné téma a pracovat s ním tak citlivě jako odvedli Ninja Theory vyžaduje odhodlání a píli.
Je jen málo her, které ví, co chtějí hráči říct a dokážou to předat přesně tak, jak měly zamýšleno. Hellblade to zvládl na 100 % a nebál se sáhnout po mechanikách, které samotnému hráči nejsou po chuti. Ale tahle hra není o hráči. Tohle je Senuin příběh se vším tím bahnem, které se jí odehrává v hlavě. A že to bahno je audiovizuálně ztvárněno lépe jako kdejaký AAA titul.

P.S.: Doporučuji si pustit Hellblade feature video, které najdete v hlavním menu.

Pro: hlavní postava, audiovizuál,

Proti: zaměřování nepřátel při soubojích, kamera

+21

Remember Me

  • PC 70
Herní výzva 2018 - 2. Krize identity

Remember Me jsem měl v hledáčku už poměrně dlouho, ale až Herní výzva mě donutila tento herní rest dohnat a dobře jsem udělal. Od hry jsem dostal přesně to, co jsem od ní očekával, tedy vcelku poutavý příběh, dobrou hratelnost a hlavně parádní audiovizuální zážitek, jemuž korunuje v pravdě luxusní design.

Hlavní hrdinka je opravdu sympatická kočanda, co bez problémů sundá komando obrněných vojáků i s pár roboty a ani se u toho nezapotí. Tyto souboje sice po čase už trochu nudí, ale naštěstí jich není zase tak moc. Ubral bych ovšem na nejrůznějších bossech, kterých je zde opravdu přehršel, navíc jsou tyto souboje občas doplněny mnou nenáviděnými quick-time eventy a opravdu zamrzí opakovat po několikáté stejnou pasáž souboje kvůli tomu, že jsem v návalu adrenalinu zmáčkl jiné tlačítko. Ovládání je navíc celkem těžkopádné díky portu z konzolí.

Herně se jedná o jakýsi mix mix Prince bez meče, Lary bez pistolí a bojovky a jak jsem psal výše, to vše v parádním grafickém kabátku a jako bonus s povedeným soundtrackem. Herní doba je navíc slušná, prostředí není stereotypní a příběh umí zaujmout. Spokojenost!

Pro: Parádní audiovizuální kabátek, příjemná hratelnost, poutavý příběh.

Proti: Až moc soubojů a bossů, ovládání, občas zazlobí kamera.

+26

Batman: Arkham Knight - A Flip of a Coin

  • PC 70
Arkham Episodes je série krátkých příběhových DLC ke hře Batman Arkham Knight, situovaných většinou před událostmi hlavní kampaně hry.

Hlavní úlohu tentokrát vyplní Robin, mladší a neustále přehlížený Batmanův souputník a chráněnec, jenž bojuje s Two-Facem. První stealth mise spočívala v likvidaci nepřátel v továrně na praní špinavých peněz. Jakkoliv bylo prostředí vizuálně atraktivní, tak v mém případě se hra zvrhla v zakempování v kanalizační šachtě a postupné likvidaci postupně přicházejících zločinců. Takto si to autoři zřejmě nepředstavovali.

Další postup vyžadoval přemýšlení, jak se dostat přes střílnami bráněný vstup do Two-Faceho úkrytu. Pak vás čeká již jen souboj s několika vlnami nepřátel.
Prostředí je opět poměrně zajímavé, souboj se střílnami jsem musel absolvovat na několik pokusů, než jsem přišel na fígl, jak je obejít. A pak už šlo do konce vše jako po másle.

Robin je opět slabší kopií Batmana. Až na některá nová udělátka, jako je štít proti kulkám, je hraní identické jako za jeho mentora. Jinak DLC nic zásadního nepřináší, ale hru jsem si příjemně užil. Jako součást Season Packu jde o příjemné obohacení obsahu základní hry, pro samostatnou koupi je DLC příliš krátké.

Pro: Atraktivní prostředí

Proti: Krátké. Chabá AI v první misi.

+16

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel

  • Vita 85
Na úvod by se asi slušilo a patřilo vás varovat nad tím že tento komentář bude nejspíše extrémně dlouhý a stejně tak rozepsaný jako celé dění v této hře, proto nejspíše doporučuji ne moc oddaným čtenářům sáhodlouhých komentářů aby přeskočili na finální sumarizaci která vám řekne vše co by vám mělo poradit zda je tato hra pro vás.

Nebudu skrývat to že tohle celé dobrodružství pro mě byla jedna velká emocionální jízda u které jsem i na konci brečel což se mi už opravdu dlouho u hry nestalo. Trails of Cold Steel je opravdu hodně speciální hra, která se navenek tváří dá-se říci až naivně snílkovsky, ale opak je pravdou. Celý příběh je totiž vyprávěn s velkým citem a zabývá se tu jak rodinnou, přátelstvím, tím jakby si lidé měli pomáhat a nezbrojit proti sobě jen kvůli rozdílné vrstvě apod. Ano tyto témata jsou poměrně klišé ale nezažil jsem hru která by to dokázala tak citelně provést, a navíc když si myslíte že je to celé naivního charakteru tak vám vrazila obrovskou kudlu do zad a zatočila s ní.

Abych vás ale ještě uvedl do děje tak se tu vžijete do kůže Reana Schwarzera který je čerstvým studentem v Thor Millitary Academy do které spolu s dalšími lidmi z různých vrstev byl vybrán do speciální "třídy 7". Ta je jako první třída na škole složena ze studentů různých vrstev a to má taky za následek vtipné konfrontace mezi spolužáky apod. Tato třída je poměrně speciální a má testovat nové vybavení co má pomáhat při soubojích a tak, nebudu vás tím zatěžovat. Jednoduše s touto třídou jsou velké plány ale to se ve hře dozvíte sami.

Hlavním bodem všeho jsou postavy a dialogy, ty jsou sepsány skvěle a lidsky. Každá postava ve vás zanechá nějaké pocity a zapůsobí na vás něčím. Nutno i podotknout chemii mezi charaktery která funguje na jedničku a opravdu máte pocit že to jsou dobří přátelé co za sebou stojí a záleží jim na sobě. Je sice pravda že se občas hra nevyhne pár klišé dialogům či až moc okatým scénám kdy vašeho hrdinu tvůrci často staví do trapných situací s jednou z vašich spolužaček (většinou lechtivého charakteru). Jinak je ale vše na perfektní úrovni a hodně charakterů mi přirostlo k srdci, také zmíním že na plejádu různých výstředních a zajímavých postav je hra opravdu pestrá. To ale neznamená že by hra byla nějak extrémně bláznivá, to ne. Přijde mi že se v rámci JRPG drží docela při zemi a je určitě méně ujetá než Persona 4. Nechápejte mě špatně humor tu je, ale většinou je milý, lehký a určitě tu nečekejte nic klasicky Japonsky ultra ujetého. Proto si také myslím že Trails může být docela dobrým startovacím bodem pro lidi kteří zatím JRPG neokusili.

Všechny postavy jsou zasazeny do skutečně promyšleného a skvěle vytvořeného světa který se už buduje od začátků série The Legend of Heroes které byli zasazeny do jiných koutů toho světa. Příběh v tomto díle se odehrává v Erebonii kde proti sobě vedou boj Aristokraté a Reformisté. Co musím pochválit je to že Erebonie působí stylem že má svojí kulturu, historii, pověsti, tradice... Opravdu to celé působí skvěle a vývojáři se vás místy i až moc snaží krmit různými pohledy do konfliktu co se v zemi děje či do vás hustí hromady informací ohledně jejich světa. Proto taky doporučuji hru hrát bez nějakých extra dlouhých pauz jinak by se vám to jako mě v polovině mohlo vytratit z hlavy. Informací, faktů a politických věcí je ve hře až až a někdy vás to opravdu může lehce přecpat že se v tom i budete ztrácet pokud nějaké detaily zapomenete. Skrz to aspoň vidíte kolik úsilí do toho tvůrci dali.

Jak jsem naznačil že se tam místy až příliš rozebírá historie či politika tak to samé platí pro dialogy obecně. Hra je totiž neskutečně ukecaná, jakože dost. Jsou části kdy skoro přes půl hodinu jen postavy něco řeší a vy jen sledujete dění a nic neděláte a do toho vám hra mezitím dá sem tam možnost hru uložit jelikož se k hraní ještě nějakou dobu nedostanete. V tomhle podle mě může být kámen úrazu pro hodně hráčů, přeci jen ne každý je schopný vstřebat skoro hodinu plnou dialogů. Naštěstí dialogy jsou napsány skvěle a opravdu jen v hrstičce případů se mi stalo že jsem dialog přeskočil. Většinou to bylo kvůli tomu že vám postava opakovala fakt který už dávno víte a znáte.

Co se týče samotné herní náplně: Jste student a každý měsíc jste se třídou vysláni na takzvané Filed Studies kde jezdíte do různých městeček v Impériu a poznáváte rozličné kultury apod. Vždy se tam ale přimotáte k nějakému vážnému problému/konfliktu který řešíte a dá vám pohlédnout za oponu toho co se v Impériu řeší, do toho ale také řešíte vedlejší úkoly co vám byli přiřazeny. Co vám skončí Filed Study tak jste pár dní ve škole kde máte Free Time ve kterém máte možnost zlepšovat vztahy se spolužáky nebo i nastartovat náznak nějaké romance a plníte do toho úkoly které vám přiřadila škola. No a asi takhle to jde po celou dobu hry, ono se to může zdát stereotypní a místy si i řeknete v pozdější fázi hry něco ve stylu "Jej to se na tom Field Study zase něco posere" ale ve chvíli kdy už vám to přijde trochu zacyklené tak hra vytáhne triumf a celé to nabere na obrátkách.

Pak je tu ale ještě stará školní budova kterou musíte ve Free Timu vždy jít prozkoumat a upřímně je to neskutečný voser. Je to jednoduše typický debilní dungeon který vždy proběhnete prosekáte a na konci každého patra čeká boss. Chápu že to funguje jako takový trénink ale je to nudné a člověk si při tom vzpomene na strašné dungeony alá Persona 4. Je sice pravdou že hráč dostane trochu uspokojivé vysvětlení proč do té budovy leze ale i tak je to jedna z nejnudnějších a nejzbytečnějších částí která tam je místy i proto aby zbytečně natahovala herní dobu. Naštěstí každé prozkoumání netrvá moc dlouho takže se to dá v pohodě přežít.

Když jsem ještě nakousl výše ty Field Studies tak musím zmínit že města či vesničky které během nich navštívíte jsou vždy rozličná a nabízí jiný pohled na to co se děje a dokonce oplývají svojí kulturou, zvyklostmi i vzhledem či jinou atmosférou. Člověk pak má opravdu takový ten pocit že ta Erebonie je živá a fungující.

K tomu ještě přičtěte skvělou hudbu která vždy dokáže správně naladit a výborně dotváří atmosféru v různých situacích či v prostředích. Soundtrack je opravdu vypiplaný a funguje skvěle i samostatně, za něj opravdu velký palec nahoru.

Co se týče grafické stránky tak ta je fajn a rozhodně neurazí, bohužel ale na PS Vitě jsou místy v živějších lokacích docela dost velké propady FPS. Nevím zda tím trpí PS3 verze ale tady je to místy docela dost brutální. Každopádně mi to nijak extra zážitek nekazilo.

V rychlosti ale jen nastíním soubojový systém který je klasický turn based jako třeba v Personě či v obdobných JRPG hrách.

No doufám že jsem vypsal všechno ale radši pro sumarizaci. Trails of Cold Steel je opravdu citová jízda kdy jsem i ke konci hry brečel, a to se mi nestává často. Najdete tu skvělé postavy, výtečný soundtrack, zajímavý svět se svojí historií, přes 120 hodin herní doby, povedený anglický dabing, zajímavý příběh a spousty dalšího. Rozhodně povinnost pro fanoušky žánru a pro nováčky skvělý start v Japonské tvorbě. Radši dejte Trails než debilní pátou Personu která oproti této hře působí jako vykastrovaný západní titul hrající si na Japonce.

Pro: Soundtrack, postavy, dialogy, svět, příběh, atmosféra, délka

Proti: školní budova, pro někoho až moc velká nálož dialogů, propady FPS

+12

Batman: Arkham Knight - Catwoman's Revenge

  • PC 55
Arkham Episodes je série krátkých příběhových DLC ke hře Batman Arkham Knight, situovaných většinou před událostmi hlavní kampaně hry.

Catwoman se snaží pomstít Riddlerovi a zlikvidovat jeho výrobnu robotů. DLC vám poskytne zejména dokonalý estetický zážitek v podobě pohledů na ladné pohyby a křivky pěkné kočky Catwoman. Avšak s herní náplní je to podstatně slabší.

Příběh začíná úvodní stealth misi, v níž musíte strážím ukrást přístupové karty a samozřejmě je potom ze zálohy vyřídit. Zde mi příliš neseděl kočičí styl, kdy se Catwoman pohybuje po stropě, což mi připadalo nepřehledné a navíc se tímto stylem nedostane úplně všude. A taky se mi zdálo, že eliminace protivníků shora burcovala stráže více než při boji na zemi.

Následuje poměrně monotónní boj s vlnami Riddlerových robotů v areálu továrny. Jednotlivá kola jsou postupně obtížnější díky laserům a elektrickému poli, takže kromě zuřivé produkce železného šrotu z nebohých robotů musíte i uváženě balancovat, abyste nedostali elektrický výboj do vašeho obleku.

A toť vše. Dvě mise jsou opravdu zoufale málo a navíc, podobně jako u Harley Quinn, mi charakter Catwoman příliš nesedl.

Pro: Krásná hlavní protagonistka. Pěkně zpracované lokace

Proti: Krátké. Docela nudné mise. Lezení po stropě.

+19

Titanfall 2

  • PC 100
No co mám říct na Titanfall 2 jsem se zezačátku moc netěšil i když mě jednička celkem bavila tak mi vadilo, že je to pouze multiplayerová hra ve které není příběhová kampaň, ale když jsem se dozvěděl, že ve dvojce bude tak už mě to začalo zajímat.
Takže jako první klad tu je právě single-player který je skvělý hlavně díky dvěma hlavní postavám jedním z nich pilot titána Jack Cooper který na rozdíl od jiných hrdinů ve střílečkách mluví a během kampaně si vždy během nějakého dialogu vyberete ze dvou možností co říct což je dost dobrý ale občas mi vadilo, že tahle možnost se objevila během nějaké přestřelky, takže jste se nemohly moc soustředit ale jako zápor bych to nedával. A tím druhým hrdinou je váš titan BT-7274 který je prostě skvěly a dokonce občas hodí nějaký ten vtip kvůli tomu, že je to prostě robot který nechápe lidské emoce, ale stejně jsem si ho zamiloval.
Jako další tu je grafika, která sice není žádná špička ale na to že běží už na trochu starším Source enginu tak vypadá dost dobře a k tomu si přidejte dost dobrou optimalizaci a pěkné prostředí. Když jsem zmínil grafiku tak musím i zvuky zbraní a soundrack který je také skvělý. Také nesmím zapomenout na mise, které mají skvělý  design a v jedné misi dokonce cestujete časem. A jako poslední klad ze singlu tu je perfektní dynamika během akce takže skákání, běhání po zdech je výborné a během akce když se to naučíte ovládat to dobře vypadá.
A teď multiplayer co bych k němu mel říct asi to, že mě prostě baví a to je celkem vzácnost třeba poslední multiplayer který mě bavil tak to bylo u Battlefield 3 a to už je dost dlouhá doba takže tuto hru budu hrát dál. A verdikt pro mě osobně je to dokonalá hra ano najdou se zde nějaké chyby, ale ty se dají skvěle přehlednou a já osobně doufám, že série Titanfall se rozroste aspoň o jeden díl 100%.

Pro: Příběh je sice klišé ale je zábavný, skvělý multiplayer, grafika, optimalizace, humor, hlavní postavy, prostředí, dynamická akce, hratelnost, zvuky zbraní a soundrack,

Proti: Nic mě nenapadá.

+18

Mass Effect 3

  • PC 90
Následují spoilery. Pokud jste Mass Effect sérii nedohráli, tak doporučuji komentář nečíst. Dohráno se všemi DLC.


All wars have casualties… Commander Shepard truly knew the meaning of sacrifice.

Komandér Šeprd se znovu vrací, aby konečně naplnil potenciál svůj i celé série. Neskutečná hrozba v podobě Reaperů, kteří děsivým a drastickým způsobem zničili tolik předchozích civilizací, je zde. Samozřejmě politici na jeho slova nedali a místo rozsáhlých příprav jej uvrhli kvůli naprosté maličkosti (totální genocida sluneční soustavy Batarianů) do „domácího vězení“. Vím, taky mi teď ty zarachy v dětství přijdou nespravedlivé…

Po vpádu Reaperů na převážně neškodný domovský svět Šeprda přichází jeho velká chvíle, kdy… zdrhne (Brave, brave Sir Robin!). Naštěstí jakožto absolutní paragon galaxie (až na tu drobnou genocidu výše) se může spolehnout na pomoc Rady Citadely, kterou koneckonců pomohl zachránit a které vícekrát prokázal, že si zaslouží jejich absolutní důvěru. Anebo ne… Tváří v tvář nepředstavitelně mocnému nepříteli je to každý sám za sebe a před Šeprdem leží mamutí úkol znesvářené civilizace spojit v jednu mocnou alianci, která ovšem i tak bude mít jen malou naději na úspěch.

Třetí díl velmi umně představil atmosféru nastupující totální války. V Citadele, centru ohromné galaxie, jsou problémy zapadlé Země nejdříve jen pouhou ozvěnou budoucích strastí. Strašlivá síla Reaperů je přece jen příliš nepředstavitelná a těžko uchopitelná… Každý má však někde vzadu v hlavě malé místo absolutní paniky, o níž ví, že se jí jednou bude muset postavit. Postupně přijímá realitu pravděpodobného hrozivého a bolestivého konce s tím, jak se hromadí zprávy o „sklizni“ jednotlivých planet, lidé vzdálení i blízcí jsou posíláni na fronty po celé galaxii a na Citadele přibývá zubožených a vyděšených uprchlíků i traumatizovaných raněných vojáků, kteří nakonec v nemocnicích leží všude po zemi, neboť je už prostě není kam dávat. Atmosféra postupující beznaděje dělá ze třetího Mass Effectu skutečně výjimečnou hru.

Tolik snad úvodem. Poslední díl konečně nabízí propracovanost hodnou bývalé slávy Bioware. War Assets jsou výborným nápadem a těšil jsem se z každé nové posily, která trochu mírnila pocit viny, kdy Šeprd stavbou mocné flotily obětovává jeden svět za druhým (podobně jako v předchozím „cyklu“ Protheani). Z většiny zmizely příšerně otravné minihry v podobě hackování. Skenování planet a galaxií je nově o dost zábavnější, byť je docela veselé, že někde jen tak najdete povalující se voluský křižník či dokonce jednu celou Turianskou flotilu.

Mass Effect 3 je bohat na momenty, které Bioware bez debat umí… Pokud se snaží. A tak poprvé mohu říci, že parťáci jsou (z většiny) opravdu propracovaní, mají skutečné a uvěřitelné osobnosti a nabídnou nejeden moment, díky kterému vám přirostou k srdci. Garrus dostál svému potenciálu, stane se vaším nejvěrnějším společníkem a opakovaně nabídne vlastní hledisko plné moudrosti i milého humoru. Joker, i díky bezvadné EDI, zase dostojí své přezdívce a představuje tak hlavní „comic relief“ jinak temné hry. EDI samotná je pak v rámci drobného klišé onou laškující AI, o níž sní každý adolescentní geek. Javik (From Ashes DLC) představuje zlomenou aroganci kdysi mocných Protheanů, dále ale sebevědomě pálí jednu přesvědčivou renegade radu za druhou. Byť asi víte, že to nebude vzhledem k osudu jeho civilizace úplně příklad hodný následování.

Vega na mě už udělal citelně menší dojem. S Cortézem jsou za mě spíše jen doplňkem jinak výborné posádky. Nicméně také měl své „kouzlo“ a v každém vojáckém RPG by asi podobný „charakter“ měl být. U Tali je mrzuté, že ji dostanete až poměrně pozdě ve hře, kdy už mi na menu zbývalo jen pár vedlejších misí. Pokud to ale šlo, tak jsem ji spolu s Liarou bral de facto všude, neb s ní a Garrusem patří mezi hlavní charaktery série. Její dětštější povaha mi nikdy nepřišla otravná (oproti třebas Aerie v BG2) a obrana její mírné naivity tak trochu odráží Šeprdův úkol záchrany celé galaxie.

Samantha Traynor je výborným doplňkem posádky a spolu s Jokerem obstarává na Normandii (které mimochodem modrá sluší) hlavní díl vtipných hlášek. Její výstupy s kartáčkem jsou nezapomenutelné. Stran Ashley… Je stále taková trochu fašounská a nafoukaná. Asi byla nejméně propracovanou členkou party vůbec. Kaidan byl obdobně nijaký. Je to taková ne moc výrazná kopie Minsca. Nadto díky Bioware debilitě ve trojce o dvě hodnosti převyšuje Šeprda. Nicméně Ashley i Kaidan hrají logicky obdobnou roli a jsou i oba srovnatelně otravní. Tady si nevyberete. Ideálně měli umřít oba. :)

Stran romancí… Je to asi lepší. Liara je rozhodně dospělá osobnost. Milá, moudrá, starající se a zároveň silná (i díky postavení Shadow Brokera). Skvělá opora hlavního hrdiny. Jen mi přišlo malinko otravné, kolikrát jsem musel vztah potvrzovat (na Marsu, Normandii, Citadele, v DLC), přičemž po prožitých událostech si mohla to neustálé nabízení „přátelství“ ušetřit. V hlavních momentech třetího dílu se nicméně osvědčila, pomohla je zdůraznit a poskytla emocionální útěchu Šeprdovi, který (alespoň v mé hře) nevyhnutelně směřoval ke svému hrdinnému i smutnému konci.

Ke kladům hry patří v rámci série asi nejlépe provedená Citadela a vlastně i galaxie celkově, kdy se podíváte na domovské světy všech hlavních civilizací. Třetí díl rovněž dohromady sváže všechna NPC, která jste potkali v minulých dílech, čímž je zdůrazněna úloha Šeprda jakožto hrdiny epického příběhu. Byla radost je potkávat a i s jejich přispěním máte pocit vývoje vašeho snažení i celého děje hry.

Nyní konečně k chybám, kterých není zrovna málo. Většina vedlejších misí je poměrně krátká a naneštěstí je jejich středobodem v drtivé většině boj, který má de facto úplnou podobu FPS. Nejde o můj šálek kávy (žánr) a nedovedu jej tak plně ocenit. Vyloženě jsem se u nich však nenudil, jen mi přece jen ředily jinak intenzivní zážitek ze hry.

Ohrazuji se i proti GUI, kdy se ovládací panely nezvětšují od prehistorického rozlišení 1280x720 a v QHD tak musíte během soubojů obtížně naklikávat malé ikony jednotlivých dovedností. Obdobně mně přišlo jako trochu zbytečný kopanec snížení citlivost na aktivní předměty, která vás nutí nejen šmejdit každým koutem, ale ještě v něm udělat tři sta šedesáti stupňové kolečko. Občas se také objevily chyby v samotných cutscénách, kdy jednotlivé postavy otáčely krkem do nepřirozených poloh, z nichž mě samotného chytala křeč. Rovněž jako zbytečný kopanec beru nepropracovaný deník, který přišel o možnost zobrazit postup v rámci jednotlivých úkolů. Nevím také, co se stalo animátorům, když je občas pohyb Šeprda oproti minulým dílům dosti podivný. Zejména beze zbroje sprintuje jak kačer. Obdobnou animaci jsem btw viděl na videích v Andromedě. Dobytí Citadely a její přesun k Zemi měl být vyřešen animací. Animace samotné mají rozlišení toliko 720p. Rovněž otravný byl rentgen na Normandii, který mě zdržoval, když jsem si chtěl prohlédnout aktuální postup ve War Assets. Dále ME 3 se se zapnutým Originem poměrně pomalu spouští a to logicky nehledě na to, zda máte či nemáte SSD. Ještě to zhoršuje připojování se na EA servery poté, co se dostanete do hlavního menu hry.

Objevilo se i několik dalších bugů. Namátkou se nepřipíší některé body do War Assets při paragon cestě v úkolech Arie (jmenovitě Blue Suns gang). Hra se nicméně alespoň v rámci děje tváří, že jste jejich pomoc získali a těch pár bodů nehraje moc roli. Nakonec vícekrát se mi Šeprd na můstku sekl, když jsem se bavil s Jokerem a EDI. Musel jsem tak loadovat, neb se mohl maximálně otáčet na místě.

Úplně debilní mi pak přišlo použití autosavu po konci hry (od jisté doby není možné, aby hráč sám savoval). Ten vám úspěšně přehraje autosave předchozí a pokud chcete vidět další konce, musíte znova projít úsek od vstupu do Citadely, přes plížení se k Andersonovi a dialog s Illusive Manem a posléze i Catalystem (samozřejmě nejdou odklikat). Překvapilo mě, že EA nenabízely nápravu formou placeného DLC. V základu pak ani nefunguje nakopírování autosavu jinam a jeho následné použití, neb po spuštění hry se save přehraje posledními savy z cloudu Originu. Je tak nutné ještě vypnout synchronizaci. Včera jsem kvůli tomu vážně uvažoval, že za to hře snížím hodnocení.

Třetí Mass Effect je za mě skvělou hrou. Delší dobu jsem bilancoval, kam jej zařadím v rámci svého žebříčku her i top RPG. Nakonec jsem se rozhodl, že nemohu opominout celkovou propracovanost posledního dílu, kdy jsem měl konečně po mnoha letech pocit, že Bioware svou práci neodflákly. Je z toho tedy zasloužené čtvrté místo hned po trojici titánů Planescape: Torment, Witcher 3 a Baldur's Gate 2. Překonat v mých očích první Fallout nebo Vampire: The Masquerade – Bloodlines rozhodně není malá věc. Bioware tedy ještě umí a mají potenciál v budoucnu vyrobit další skvělé RPG. Jen to opravdu nesmí odfláknout. Což se bohužel pod EA stalo jejich každodenním chlebem.

Z konců jsem nakonec zvolil syntézu. Má své problémy, jmenovitě bych trochu očekával, že z jednotlivých Reaperů se stanou tyrani na každé jednotlivé planetě. Nicméně nově vzniklí kyborgové všech civilizací jim snad postupně nabídnou solidní protiváhu. A ten evoluční akcent zmíněného konce mě prostě nemohl neoslovit. Destroy u paragon Šeprda nepřišel moc v úvahu, neb jde přes genocidu Gethů (o EDI nemluvě) a tedy jsem o něm ani neuvažoval. Control pak udělá z Šeprda boha se všemi vyplývajícími nevýhodami. Tedy buď jej jeho ovečky časem překonají a svrhnou nebo je bude muset udržet v poslušnosti silou a rozvíjením vlastní moci na jejich úkor. Což naopak může vést ke galaxii líných budižkničemů, kterým obstarává základní potřeby všemocná AI. Na druhou stranu asi by v control konci nebyl problém, aby Šeprd opětovně vytvořil svůj lidský klon a dal mu své původní lidské vzpomínky. Bral bych za pravděpodobné, že to minimálně zkusí kvůli svému případnému romancovanému protějšku. Nicméně celkově… Šeprd byl v mých očích stvořen k jedinému účelu. Tedy k záchraně galaxie a zastavení ničení Reaperů. Svůj potenciál i život splněným tohoto cíle naplnil a z narativního hlediska je asi nejlepší, aby tím jeho příběh skončil. Že tím zároveň nakopne evoluci celé galaxie je určitě příjemný bonus. Proto tedy syntéza. A třebas z toho časem bude nějaké to „Ascend to transcendence” jako v civkové Alfě Centauri, což koneckonců naznačuje i EDI v roli vypravěče.

Čas hraní btw přes 54 hodin. War Assets něco přes 4,2 tisíce (vzhledem k poloviční galaxy readiness násobte dvěma). A na závěr Jabův útok na Zemi a závěrečné foto. :)

Pro: Skvělá atmosféra, dojemné momenty, NPC, War Assets, bez otravného hackování, propracovaný svět a jeho vývoj

Proti: Přemíra soubojů, bugy, absence popisu postupu v úkolech, občasná nepřívětivost ovládáni atp.

+34

Rhythm Tengoku

  • GBA 80
Rhytm Tengoku je jednou z nejzábavnějších her, které znám. A k tomu prakticky stačí jedno tlačítko, zachycení rytmu a následné spojení těchto dvou aktivit v jednu.

Rytmické nebo hudební hry tu byly a jsou docela dlouho, ačkoliv vždy šlo o docela obskurní žánr, nicméně právě jednoduchost této hříčky na GBA a zajímavá, čistě japonská, stylizace právě z prvního dílu Rhytm Tengoku dělá minimálně pro mě vrchol žánru. Syté barvy, řada různorodých levelů, vtipné a krátké popisky a chytlavé melodie, a k tomu řada menších a větších detailů. Navíc, na velkém monitoru a s gamepadem jde ještě o zcela jiný zážitek než u malé GBA, a řekl bych, jen výslednou impresi zlepšující. Mimo jiné jde o poměrně obtížnou hru, a nějaké levely je třeba opakovat v řádu desítek pokusů.

Například více známý a populární Wario Ware, ze kterého koncept titulu vychází, mi nepřišel zdaleka tak povedený. Nicméně Rhytm Tengoku vyšel právě kvůli sázce na japonskou mytologii a reálie právě pouze v Japonsku, ovšem vznikl i fanouškovský překlad a tedy nic nebrání užití si titulu. A vzhledem k tomu, že jde o pár MB a prakticky nulovou náročnost spuštění, jde o ideální volbu na ukrácení chvilek, ovšem vzhledem k zábavnosti i až hodin.

Pro: hratelnost, melodie, vizuální zpracování, počet levelů

+15

FlatOut 2

  • PC 85
V této klasické závodní hře jsem už jako malý strávil desítky hodin času s mými přáteli a LANky, které jsme tehdy pořádali byly jedny z nejlepších, co si pamatuji. Po deseti letech jsem se ke hře vrátil a až nyní dokážu plně ocenit její kvality, protože jsem zjistil, že lepší arkádovou jízdu jsem ještě nehrál.
+3 +6 −3

The Wolf Among Us - Episode 1: Faith

  • PC 70
Do třetice všeho dobrého a zlého. Po první sérii The Walking Dead a Life is Strange přichází na řadu další interaktivní seriál The Wolf Among Us.

Na Wolfa jsem dostal doporučení od Victora, který mi i hru daroval. Tím to mu za ní chci poděkovat, Děkuji! Jak už jsem psal, o hře jsem věděl jen doporučení od Victora a pak jsem někde zahlédl obrázek mluvicího prasete s cigárem, jinak nic. Vůbec jsem nevěděl do čeho jdu. Po první půl hodině hraní jsem konečně prozřel. Detektivní seriál s pohádkovými postavami v reálném světě, ihned se mi tento nápad zalíbil.
Klasický kabát her Telltale Games cell shading, zde sedí dokonale, líp než u The Walking Dead, plus velmi kvalitní dabing, dělá z Wolfa od začátku zajímavou hrou.
Hry toho typu sází hlavně na příběh. Který bych řekl, že se u Wolfa docela povedl, jak se ukáže ani pohádkové postavy nemají pohádkový život v reálném světě. Peníze, moc, lži, sláva, sex, vraždy, lsti, tomu všemu čelí pohádkové postavy, stejně jako my. Dál už nic víc nebudu prozrazovat, jen bych si dokázal představit ještě víc zamotanější příběh, tohle téma k tomu úplně vybízelo.
Bohužel co musí kritizovat je "hraní" "nehraní". U interaktivních seriálů je nulová zvonu hratelnost, nevidím žádný důvod hrát znova a jinak. Jelikož jsem chtěl splnit všechny achievementy, tak jsem musel opakovat některé kapitoly v epizodách. Zkusil jsem tedy nikomu nic neříkat a ani nic odpovídat. No a stejně jsem se dozvěděl vše, postavy vám to sami řeknou ani se nemusíte ptát... Bohužel jsem ani neviděl žádný velký rozdíl při rozhodování.

Verdikt: Jak už píší nahoře do třetice byl The Wolf Amoug Us velmi dobrý inaktivní seriál ale teď už na delší dobu dám ruce pryč od podobných "her". Moc nechápu smysl všech možný rozhodnutí, když stejně dojdete nakonec hry a tam máte tři volby úplně stejné ať hraje celou hru za dobráka nebo za sviňáka. Bohužel si myslím, že tento problém nebude mít jen The Wolf Amoug Us.
Díky Victore!!! 70%

Pro: Pohádkové postavy, Dabing, Cell shading dokonale sedí.

Proti: Nulová znovu hratelnost.

+17

Stardew Valley

  • PC 95
Jedna z mých nejoblíbenějších her, která chytne na celé hodiny a nepustí.

Pro: Grafika, hudba, hratelnost

-5 +5 −10

Archibald's Adventures

  • PC 80
Velké herní překvapení po všech stránkách. Při klasických instalacích (a okamžitých odinstalacích) některých her na Steamu, které ani skoro nejdou hrát, jsem nalezl tento český nevybroušený klenot. Na první dojem může hra působit dětsky, možná jednoduše a nezajímavě. Opak je ale pravdou. Náhodná instalace se proměnila v 17. hodinovou jízdu plnou řešení logických hádanek.

Hra vám od začátku vše smysluplně vysvětluje. Vyzkoušíte si základní principy, párkrát selžete a pokračujete dál. Ze začátku levely sviští jako vítr. Posléze se začnou měnit pravidla, přidávat nové funkce a hra začne být o něco složitější, ale naštěstí ještě daleko více zábavná. Pocit z úspěšného vyřešení je pak vyloženě pohlazením po egu, kdy si říkáte: "Jsem fakt dobrej, takhle to určitě nikdo nevyřešil!" a prostě se pustíte do další úrovně.

Jednotlivé levely jsou zařazeny do kapitol, které spolu tak trochu příběhově souvisí. Příběh však vážně trochu připomíná zápletku dětského seriálu, ačkoliv hra pro ně určitě určená není. Jde o nadsázku, kterou zároveň doprovází spousta easter eggů propletených celou hrou.

Hra vám dá sice zabrat, ale lze ji zvládnout dohrát téměř na 100%. Přiznám se, že jsem na pár nedořešených levelů, které mi po dohrání hry zbyly, použil nápovědu. Sice se zde najde pár oříšků, které dají práci rozlousknout, ale jinak hra není nemožně těžká, jak se někdy může zdát. Doporučuji!

Pro: leveldesign, nápady, easter eggy, dobře nastavená obtížnost

Proti: někdo nemusí mít trpělivost

+16

The Norwood Suite

  • PC 75
Norwood Suite se mi dostal do povědomí díky kanálu Cool Ghosts na youtube (jejich první epizoda nového formátu pojmenována Cool Ghosts: Episode 1). Díky těm dvěma týpkům jsem vyzkoušel už několik indie titulů, a ještě nikdy jsem nebyl zklamán. To koneckonců platí i pro Norwood Suite, ačkoliv titul nemůžu doporučovat na potkání, já osobně jsem byl natolik potěšen, že když se mi hra v 90 % bugnula (zaseknutý ve zdi), tak jsem ji rozehrál znovu. Ano, jednalo se o pouhé dvě hodinky, ale věřte, že u mě je to velký úspěch.

Ve hře jste hostem v jednom surrealistickém hotelu, vše kolem vás je divné, postavy místo dabingu vydávají rozbitě znějící hudební tóny, hotel je prošpikován tajemnými chodbami, které nedávají smysl a všichni kolem vás se chovají švihle.

Nejlépe to definovali Cool Ghosts ve svém videu – hry jsou divné a vývojáři tráví nemálo času tím, aby působily co nejvíc uvěřitelně a snaží se skrýt onen fakt, že se jedná o hry – ať už nedokonalou grafikou, nesmyslný design prostor, špatným dabingem a vzhledem postav obecně. Ale co když všechny tyhle neduhy akceptujeme – a postavíme na nich hru?

Není přece vždy trochu toho dobrodružství dostat se někde glitchem do nehotové oblasti, nebo si spawnout příšeru, která byla ze hry vystřižená? Já považuju tyhle „mrtvé oblasti“ her, které jsou ztraceny v procesu tvorby jako něco kouzelného. Viz například různé alfa verze STALKERa. Norwood Suite je stále „hotová“ hra a s těmihle pocity to není tak horké. Ale hraje se na podobnou strunu. Je to něco, co nám jsou schopny zprostředkovat jen hry.

Takže… pokud se rádi propadáte pod textury a budí ve vás nadšení oblasti, které nedávají smysl a byly ze hry vystřiženy, zkuste si zahrát tuto hru. Budete si chvílemi připadat jako jediní na světě, co hrají něco takového.

Hra je mimochodem poskládaná pouze z konverzací, fetch questů a mačkání velmi viditelných "skrytých" tlačítek. Je to ale jedinečný zážitek, který bych rád vídal častěji.

Pro: Surrealismus, humor, připomíná švihlost Deadly Premonition (líbil-li se)

Proti: Připomíná švihlost Deadly Premonition (nelíbil-li se)

+13

Kreed

  • PC 55
Další laciná hra z roku 2003 je za mnou. Kreed a Breed jsou dvě hry s podobným názvem, přičemž jednu jsem stoprocentně dohrál. Jen vědět kterou. Kreed mám totiž doma CDčko, ale nevybavuji si z něj vůbec nic.

Předně než začnete hrát, doporučuji se obrnit trpělivostí. Ruský původ je znát ve všech aspektech hry a nejvíce tím trpí bugy. Podivými čarami přes animace to začíná (a netuším jestli to není umělecký záměr). Jako další přijde pád při pokusu nastavit vyšší rozlišení než 1024*768, pokračuje to neskutečně zpomalenou myší, kterou jsem musel nastavovat ručně v config souboru a končí třeba mizejícími texturami zbraní nebo občasným pádem do Windows.

Další co mě zarazilo je vizuál a zvuk. Animace jsou hnusné, hrdina vypadá jak nějaká zrůdička, grafika je v prvních misích otřesná, zejména první misi tvoří neustále se opakující místnosti na lodi. Tady musím tvůrce pochválit, protože grafika se zlepšuje a jak se dostanete na nějaké planety, některé lokace vypadají ke konci docela hezky. Celkový dojem kazí otřesný dabing s naprosto nehodícími hláškami (zhebni bestie).

Příběh by nebyl špatný. Někde v daleké budoucnosti se žoldák Legie vydává najít odpadlého velmistra doprostřed vesmírné anomálie Kreed. Prochází růzmi prostředími od lodí a vesmírných pevností až po cizokrajné planety, postupně odhaluje střípky toho co je Kreed zač a klasicky pomocí deníků poznává osudy různých většinou mrtvých postav. Nakonec Vás začne zajímat co ten Kreed je a jak to dopadne, jenže to má své ale. Hrdina kromě toho že je zrůdička je naprosto nesympatický zmetek co neváhá popravit umírajícího. A příběh končí tak jak to v podobných laciných hrách bývá, totiž nijak. Hrdina se dostane k centru všeho a místo bossfightu chvíli čučí do světla, načež vidíme odlétající raketku a titulky. Co se stalo můžeme jen domýšlet

A pak už je to jen a jen průměr. Leveldesign je více či méně bludištěm, přičemž můžete projít celou spletitou větev chodeb a místností a zjistit, že tudy cesta nevede a nic podstatného nenajdete. Navíc v těch kolech ani nic extra zajímavého neděláte, jen občas zmáčknete nějaký čudl. A nevyhnete se ani backtrackingu Nepřátelé jsou taková klasika - tupá monstra které útočí rovnou vs. jakžtakž kryjící se, prchající a inteligentní vojáci.

Zbraně? Začínáte se slaboučkým nožíkem, slabou a pomalou brokovnicí a slabým samopalem. Lepší brokovnice je nepřesná, plamenometem zapálíte tak akorát sebe, rakety se do těsných prostor a na uhýbající vojáky moc nehodí. Naštěstí rotačák je spolehlivý a jakmile dostanete plazmovou zbraň, jste za vodou. V primárním módu je to velice slušný rail gun, který popravuje na jednu ránu. A v sekundárním výborná plazmová puška. Ke konci pak dostanete něco jako superplazmovku, která střílí velice pomalý výron energie a superraketomet, který udělá z potvory masnou skvrnu a totéž i se všemi okolo. Bohužel stejně jako normální raketomet se do těsných chodeb nehodí. Zbraně mají tu krásnou vlastnost, že se občas rozhodnou nevystřelit.

Celkový dojem je ale takový matný. Nic moc mě neprudilo, ale u přestřelek jsem se nijak extra nebavil, grafika je i ke konci přinejlepším průměrná, je to zabugované až běda a jak to celé dopadlo jsem se stejně nedověděl. Zkrátka laciná ruská budgetovka.

Pro: Zajímavý sci-fi příběh ovšem bez konce

Proti: Průměrná grafika, nudná hratelnost, bloudění, bugy.

+15

Metro 2033 Redux

  • PC 75
Herní výzva 2018: "Sousedy si nevybereš"

Poslední dobou se střílečkám vyhýbám. Zvláště těm ukrajinským, okolo nichž mi vždy přišlo, že se pohybuje podivná sorta hráčů-masochistů, kteří spouštějí hru o zimní půlnoci po běžeckém maratonu za otevřeného okna a zhasnutých světel, aby simulovali únavu, tmu a chlad. Mezi typické zástupce řadím hry jako je série Stalker, ale i méně známé Cryostasis. Nicméně výzva je výzva a tak jsem na několik večerů opustil svoji komfortní zónu.

Ukrajinci se s tím prostě nemažou. Metro 2033 není žádnou výjimkou. Chtěl jsem být trochu originální, ale i já musím vypíchnout především to, co 100 lidí přede mnou. A tím je dechberoucí atmosféra. Atmosféra postapokalyptického moskevského metra. Atmosféra podzemí plné nadpřirozených mutantů a anomálíí, nepřátelských lidí a jejich pastí i pro život neslučitelného prostředí. Atmosféra trosek naší civilizace a několika posledních osad lidského pokolení. Atmosféra kdy jednou chcete utíkat, kdy chcete střílet, kdy se chcete plížit, ale musíte jednat proti své přirozenosti, jinak vás stihne smrt. Atmosféra putování, kdy vaše postava poznává tento svět prostřednictvím mnoha průvodců k nevyhnutelnému(?) konci.

Nutno říci, že právě ve jménu atmosféry je velká část vašeho putování pohybem po koridoru a nascriptovanými událostmi. Metro 2033 je prostě koridorová střílečka, kde sejdete z cesty jen pro část deníku nebo střelivo. Pro případné znovuzahraní tak vidím docela problém, že v některých pasážích budete schválně šetřit a nechat bojovat spolubojovníky, jinde zase půjdete tiše jako stín. Jenom kvůli znalosti jak se kde zachovat, aby jste se vyhnuli problémům a komplikacím.

Audiovizuál nemá chybu, textury, zvuky i animace jsou na vysoké úrovni. Hra světla a stínů je další skvělá součást atmosféry, vytkl bych však že jsem si za celou hru nevšiml, že by světlo hrálo nějaký vliv v mém plížení - na chování nepřátel jsem si nevšiml, že by reagovali víc kdybych svítil baterkou nebo ne. Světlu prostředí jsem se instinktivně vyhýbal, ale moc bych nedal za to, že záleží opravdu spíše na vzdálenosti než na světle. Jelikož spoustu pasáží lze, nebo spíše je nutné projít bez boje, viděl bych větší důraz na použití světla v podzemí jako záhodnou.

Co mi vadilo je, že v průběhu hry se dostanete někdy k specifické situaci se kterou jste se dosud nepotýkali. Patří sem pálení pavučin zapalovačem nebo užití sekundárních zbraní (granáty, nože). V tuto chvíli jsem až dodatečně sahal k nastavení ovládání a myslím, že redux verze by toto měla lépe osvětlit. Pocit ze střelby je dobrý, trochu mi vadilo, že revolver zde je primární zbraň a je braný na stejné úrovni jako kulomet nebo plamenomet, to mi z fyzické podstaty věcí nedává smysl. Zatímco boje s lidskými nepřáteli mají svou logiku, v boji s mutanty očekávejte především chaos, kdy budete často obklopení nepřáteli bez ladu a skladu.

Přiznávám, že románovou předlohu jsem nečetl. Příběh podle mého úplně nefunguje, dlouhou dobu mi akorát připadal jako alibi k putování z místa na místo. Jednotlivé frakce mi připadají dost na sílu, kdo by chtěl prosazovat komunismus nebo fašismus ve světě kde na vás útočí mutanti na každém kroku? No dost možná jde o autentickou zpověď situace na území bývalého Sovětského Svazu, radši bych ale nějakou reflexi současného světa.

Pokud máte rádi postapokalyptické střílečky, tak pro openworld zážitek zvolte sérii Stalker, pro lineární koridorové střílečky je Metro jednoznačně na mnoho let tím nejlepším v daném žánru.

Pro: Atmosféra, grafika, zvuky

Proti: Nejasnosti v gameplay, chaotické boje

+20