Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Ninja Theory

Rok vzniku:
2004
Země původu:
Spojené království
Oficiální stránky:
http://www.ninjatheory.com/
Při vzniku britského studia se sídlem v Cambridge stáli na počátku tři klíčoví lidé – Tameem Antoniades, Nina Kristensen a Mike Ball, kteří v roce 2000 založili studio s názvem Just Add Monsters. Pod tímto jménem vydali v roce 2001 svou první hru Kung Fu Chaos, na které spolupracovali s vydavatelstvím Microsoft a tudíž se titul stal exkluzivním pro první generaci konzole Xbox.

Ještě před vydáním zmíněného titulu je odkoupila firma Argonaut Games. Spolupráce s nimi se od počátku potýkala s finančními problémy a studio v tomhle období nedokázalo vydat jedinou hru, přestože ve vývoji bylo Kung Fu Chaos 2, které se ale Microsoft rozhodl nakonec nefinancovat, ale značku si ponechali. Tým tudíž svůj titul přejmenoval na Kung Fu Story, ze kterého se nakonec po četných úpravách stal Heavenly Sword (2007). V roce 2004 ukončili Argonaut Games svou činnost a původní zakladatelé Just Add Monster tak odkoupili studio zpátky a přejmenovali se na dnešní Ninja Theory.

Studio se nyní pohybovalo na pokraji bankrotu, ale záchrana přišla v podobě spolupráce s vydavatelem Sony, kteří se rozhodli Heavenly Sword financovat pod podmínkou, že půjde o exkluzivní hru pro PlayStation 3. Z nadějného díla se měla vyklubat celá série včetně filmové podoby, která se stala realitou až v roce 2014. Hra byla kritiky i hráči přijata vesměs pozitivně, prodejně ale propadla. Z chystaného pokračování nakonec sešlo a tvůrci chtěli využít svůj potenciál na nové nápady a museli tak hledat nového investora.

Zde přichází na scénu vydavatel Bandai Namco, který souhlasil s financováním dalšího projektu, kterým byl Enslaved: Odyssey to the West (2010). Hra inspirovaná knižním dílem Opiči král (1592) (také Putování na západ) nyní měla poloviční rozpočet oproti minulému projektu. To ale nezabránilo vysokým ambicím a do projektu se zapojil opět Andy Serkis, který spolupracoval už na Heavenly Sword, a dokonce scénárista Alex Garland (28 dní poté, Ex Machina). Historie se ale opakovala a z kritikou kladně přijatého titulu se opět stal komerční propadák.

Zručnosti vývojářů si ale okamžitě všimli ve vydavatelství Capcom, kteří tou dobou chtěli svou sérii Devil May Cry zpřístupnit západním hráčům. Přes obrovskou kontroverzi, kdy tvůrci obdrželi dokonce dopisy s výhrůžkami smrti, se poprvé v historii studia povedlo vydat nejen kvalitativně, ale také komerčně úspěšnou hru, která zajistila studiu budoucnost. Šlo o titul DmC: Devil May Cry (2013).

V roce 2013 se studio začalo věnovat více hrám najednou a vznikl tak mobilní titul Fightback (2013). Společně s Garlandem se následně připravovala i kooperativní příběhová hra zasazená do reálného světa, ze které sešlo kvůli rostoucí popularitě sci-fi zasazení a naopak klesající poptávce po third person bojových hrách. Při snaze být kreativní, ale zároveň se podřídit trendům, které vyžadovali vydavatelé, nastínili koncept multiplayerové hry, kterou údajně pohřbilo vydání Destiny (2014), se kterým nechtěl nikdo soupeřit. Následovala tak pouhá spolupráce na hrách ze série Disney Infinity.

Největší triumf studia pak přišel se hrou Hellblade: Senua's Sacrifice (2017), která je výsledkem snahy napodobit vzkvétající nezávislý filmový průmysl. S minimálním rozpočtem a v pouhých 15 lidech tak ze tří let vývoje vzešel obrovský úspěch, který získal ocenění v mnoha soutěžích po celém světě a prodejům se dařilo nad veškerá očekávání. Ještě při vývoji zmíněného Hellblade studio stihlo vydat svou první VR hru DEXED (2016), vše zcela nezávisle na vydavateli.

Na výstavě E3 2018 oznámil Phil Spencer odkoupení studia vydavatelstvím Microsoft. V jednom ze svých video deníčků ale zakladatelé slibují, že díky téhle akvizici budou mít tvůrčí svobodu pro vysněné projekty, aniž by se museli obávat dalších finančních problémů.

Nejlépe hodnocené hry