Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Argonaut Games

Spojené království
Založeno 1999, zrušeno 2004
Videoherní společnost Argonaut Games byla jako Argonaut Software založena v r. 1982 tehdy mladistvým britským programátorem Jezem Sanem. Sídlo společnosti bylo v Edgware v Londýně. Ačkoli původním záměrem J. Sana bylo prokázat, že má na to stát se konzultantem v softwarové firmě, brzy se do popředí zájmu společnosti dostaly hry.

V r. 1984 společnost debutovala titulem Skyline Attack pro platformu Commodore 64. Hra zaujala na svou dobu realisticky vypadajícími panoramaty. Další význačné dílo, Starglider, se na svět podívalo v r. 1986. Podporována byla celá řada platforem, od původních Amigy a Atari ST se titul přes Amstrad CPC, Amstrad PCW a ZX Spectrum "prokousal" až ke Commodore 64 a Apple IIGS. Počin se nejvíce skloňoval v souvislosti s 3D prvky, které obsahoval. Díky hře Starglider společnost Argonaut Games zažila rozkvět, jaký do té doby nepamatovala.

Sanova práce s 3D polygony poutala pozornost předních videoherních vydavatelů, až došlo k ujednání spolupráce s japonskou společností Nintendo. V době, kdy začínala éra konzolí Nintendo Entertainment System (NES) a Super Nintendo Entertainment System (SNES), se San nezdráhal poslat mnoho svých vývojářů pracovat přímo do Japonska. Prvním plodem společného úsilí se v r. 1992 stala vesmírná střílečka zvaná X, určená pro Game Boy, daleko větší úspěch však sklidil následný titul Star Fox, ne nepodobný dřívější hře Starglider. Psal se rok 1993 a Star Fox se stal megahitem; jeho prodejnost se nezastavila před hranicí 4 mil. kopií. Zajímavostí je, že SNES ve své původní hardwarové konfiguraci, pro který byl Star Fox navržen, hře výkonnostně nedostačoval a jeho předchůdce, NES, přitom ještě nebyl na ústupu. Situace volala po 3D akceleraci a vyústila ve vyvinutí Super FX čipu, kterým se SNES posléze dovybavilo. Čip problém vyřešil s takovou grácií, že si vývojáři začali utahovat z původního SNES. Opilí úspěchem následně navrhli několik podobných čipů pro konzole jiných společností, k tíži jejich slávy se však žádná taková nedočkala sériové výroby.

V r. 1996 byl Argonaut Software rozdělen na divize Argonaut Software Limited (ASL) a Argonaut Technologies Limited (ATL). První jmenované nadále příslušel vývoj software, druhá převzala agendu návrhu čipů - procesorů a grafických akcelerátorů. Ruku v ruce s rozdělením společnosti byly kanceláře ATL umístěny do vedlejší budovy, nicméně odloučení nemělo dlouhého trvání. Členové obou frakcí znovu pod jednou střechou stanuli do roka; a to v úplně jiné budově, ale stále v Edgware. V r. 1998 se větev ATL přejmenovala na ARC a stala se embedded IP providerem. Nový název nezapřel původ v dříve prioritně vyvíjeném čipu Argonaut RISC Core.

Obrat ve vývoji hospodaření firmy Argonaut Games nastal v r. 2000 poté, co vedení realizovalo svůj záměr rozšířit portfolio společnosti. V tomto světle Argonaut Games navázal spolupráci s menšími studii, mj. Just Add Monsters, kteří se později přejmenovali na Ninja Theory, a Particle Systems. Slibně vypadající spolupráci se ranami do zátylku staly nečekané problémy s přechodem z platformy PlayStation na PlayStation 2 a Xbox. Výsledkem byly závažné chyby v akční adventuře Catwoman (2004), která vyšla i pro Windows, a vysoce očekávané plošinovce Malice (2004). Vývoj na nových platformách se celkově ukázal dražší, a protože vedení Argonaut Games na tuto bolest dlouhodobě nedokázalo nalézt účinný lék a současně se nastoupeného trendu nechtělo vzdát, koncem října 2004 se společnost dostala do nucené správy, propustila kolem sta zaměstnanců a nabídla se k prodeji, načež se v r. 2005 ocitla v likvidaci. V následujícím roce pak byla rozpuštěna.

Společnost Argonaut Games v dobách své největší slávy zaměstnávala přes 300 zaměstnanců a za dobu své existence zakusila spolupráci s předními vydavateli, mezi které patří mj. 20th Century Fox, Electronic Arts, Nintendo, Sega, Sierra a Ubisoft. Z druhé poloviny své historie se společnost může pyšnit především plošinovkou Croc: Legend of the Gobbos (1998), akční střílečkou z pohledu první osoby Alien: Resurrection (2000) a první hrou s Harry Potterem na platformě PlayStation – akční adventurou Harry Potter and the Philosopher's Stone (2001). Významným dílem Argonaut Games je také proprietární real-time 3D engine BRender, který dal vzniknout např. hře Croc: The Legend of the Gobbos. Podporoval platformy MS-DOS, MS Windows a PlayStation.

Zdroje:
Giant Bomb
Moby Games
Wikipedia