Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nintendo

Japonsko
Založeno 1974
Japonské Nintendo, dnes již kultovní společnost v oblasti výroby a vývoje především herních konzolí je založeno již v roce 1889! Fujisarem Yamauchim, jehož rodina je s firmou spjata dodnes, tehdy ale ještě jako výrobce hracích karet pod jménem Nintendo Koppai. V tomto oboru pokračuje společnost velmi úspěšně (spolupracuje např. s Disney) až do první poloviny šedesátých let 20. století kdy začne experimentovat i v jiných činnostech. Mezi nejzajímavější pokusy z této doby patří např. výroba instantní rýže nebo provozování "hodinového hotelu" nicméně drtivá většina těchto aktivit končí nezdarem. Nintendo se tak zaměřuje na výrobou hraček a prvních elektronických herních zařízení.

První setkání Nintenda s videoherním průmyslem přichází roku 1974 kdy si zajišťuje práva na distribuci americké konzole Magnavox Odyssey v Japonsku. Naplno pak do videoherního průmyslu firma vstupuje v roce 1977 kdy vytváří svou vlastní herní konzoli Color TV Game, kterou později v roce 1980 následuje úspěšný handheld Game and Watch, který vymyslel Gunpei Yokoi jeden z prvních vývojářů Nintenda. V roce 1977 také do Nintenda přichází Shigeru Miyamoto jehož hra Donkey Kong vydaná v roce 1981 zajišťuje společnosti první velký úspěch v oboru a dostatek finančních zdrojů pro následující rozvoj. Další zásadní moment v historii Nintenda nastává roku 1983 kdy společnost v Japonsku vydává konzoli Famicom (Family computer) jejíž lehce upravená verze, mimo Japonsko známá jako Nintendo Entertainment System (NES) se objevuje roku 1985 i na severoamerickém trhu. O čtyři roky později pak světlo světa spatřuje další populární výrobek a to ikonický hendheld Game boy, za kterým opět stojí Yokoi se svým týmem a který Nintendu zajišťuje další globální sukces.

Na přelomu osmdesátých a devadesátých let se největším konkurentem Nintenda stává společnost Sega a především pak její konzole Mega Drive (v některých zemích známá jako Genesis) s dvojnásobnou kapacitou procesoru oproti NES. I z tohoto důvodu tak Nintendo v roce 1990 přichází s novým produktem, vylepšenou verzí NES s názvem Super Nintendo Entertainment System (SNES). Z nové konzole se nakonec stává jeden z nejzásadnějších produktů nejen pro Nintendo ale i pro konzolové hraní vůbec. Nintendo totiž již několik let před tím spolupracuje s firmou Sony na vývoji externí cd mechaniky pro svoje herní zařízení, především pak právě pro nový produkt. Po několika neshodách ale Sony začne pracovat na vlastní konzoli a Nintendo přechází ke značce Philips. Sony tak v roce 1994 představuje první PlayStation, budoucího hlavního rivala Nintenda. V první polovině devadesátých let společnost také otevírá první kamenné obchody ve Spojených státech a oznamuje vývoj nové konzole s kódovým názvem Projet Reality (později přejmenované na Ultra 64). V roce 1994 je také tehdejší generální manažer Nintenda Genyo Takeda ohromen pokrokem ve 3D grafice studia Rare Ltd. a výsledkem je že Nintendo odkupuje 25% podíl v této společnosti. První hrou která vzešla ze spolupráce obou firem je Donkey Kong Country která se postupně stává druhou nejprodávanější hrou na systém SNES. O rok později Nintendo oznamuje že celosvětově prodalo již více než Bilion! herních kazet, 10% z toho s hrami ze své neslavnější série Mario. Po neúspěšném projektu s virtuální realitou v tomto období opouští firmu Gunpei Yokoi.

V následujícím roce 1996 Nintendo konečně vydává dlouho vyvíjenou konzoli nakonec pojmenovanou Nintendo 64 a to tradičně nejprve v Japonsku a Severní Americe. Kvůli velké konkurenci v konzolích Sega Saturn a PlayStation 1 které sice nebyly tak výkonné jako Nintendo 64 ale již využívali místo cartridge cd mechaniku a také pro znovuoživení značky, Nintendo spouští celosvětovou reklamní kampaň za 185 milionů! dolarů. V prvním roce se proto konzoli daří ale postupně ji především PlayStation v prodejích předstihne a to dokonce i v domácím Japonsku. Roku 1997 významný vývojář v historii Nintenda Gunpei Yokoi umírá při autonehodě. V dalších letech vychází postupně dvě nové verze populárního handheldu Game boy a to Color (1998) a Advance (2001). Na podzim 2001 pak konečně přichází první konzole Nintenda využívající CD mechaniku s názvem Game Cube a cílem dohnat ztrátu svého předchůdce Nintenda 64. Nový model je ale již od začátku pozadu za rivaly a to hlavně proto že největší konkurent Sony vydává PlayStation 2 obsahující již DVD mechaniku. Novým vážným konkurentem je také první XBox. Problém je i s reklamní kampaní která je zastíněna teroristickými útoky z 11. září a počtem her, kterých přesto že jsou kvalitní je zoufale málo. Prodeje tak končí hluboko za očekáváním. O rok později usedá do křesla ředitele Nintenda poprvé od jeho založení někdo jiný než člen zakládající rodiny Yamauchi a to Satoru Iwata který pak tento post zastává až do roku 2015.

Dalším počinem Japonské společnosti je poté až v roce 2004 Nintendo DS, handheld vybavený dvěma obrazovkami. Samotné vedení Nintenda tehdy uvádí že na úspěchu konzole DS bude úměrně záviset i budoucnost celého podniku. Kvůli předchozím nezdarům se totiž společnost poprvé po sto letech propadá do finanční ztráty. Hlavně díky hrám Nintendogs a Mario Kart je ale DS nakonec úspěšné a prakticky firmu zachraňuje od ukončení činnosti. O rok později Nintendo vydává v severní Americe poslední handheld z řady Game boy a to s názvem Micro, jedná se však pouze o přepracovaný model Advance a nakonec také nejméně úspěšný model této řady. Ještě ve stejném roce je také otevřen v New Yorku největší obchod Nintenda na světě, Nintendo World Store obsahující mj. i muzeum značky.

V následujícím roce 2006 pak přichází Nintendo DS Lite, vylepšená verze původního DS a ve druhé polovině roku další zásadní zlom v historii Nintenda a to vydání domácí konzole Wii. Ta byla poprvé představena již na jaře téhož roku pod původním názvem Revolution a její vývoj byl částečně ovlivněn úspěšným modelem DS. Na rozdíl od největší konkurence v podobě konzolí Playstation 3 a XBox 360 které sázejí hlavně na velký výkon, Wii přináší na trh inovativní ovládání her pomocí pohybového ovladače. Nová konzole se setkává s ohromným úspěchem a kromě toho že poráží konkurenty až dvojnásobnými prodeji stává se také nejúspěšnějším modelem Nintenda v celé historii značky. V příštích letech se tedy Nintendo zaměřuje právě na poslední úspěšné výrobky DS a Wii, konkrétně jejich vylepšování, podporu a také vývoj nových generací. V následujících letech tak vychází modely Nintendo DSi (2008), DSi XL (2009) a 3DS (2011) využívající 3D efekty. V roce 2012 pak přichází i nová verze domácí konzole Wii U s ovladačem s vlastním displejem a podporou HD. Poslední dva produkty se ale zpočátku neprodávají tak jak společnost předpokládá a očekávaných prodejů dosahují až v roce 2013. I z těchto důvodů přichází Nintendo v roce 2013 s modelem 2DS tedy levnější variantou populárního handheldu. Během celého tohoto období také Nintendo pokračuje ve skupování menších vývojářských studií nebo jejich částí pro podporu vlastního rozvoje a získávání nových technologií.

V roce 2015 podléhá rakovině prezident společnosti Satoru Iwata který ji vedl od roku 2002 a ve firmě pro kterou je to velká ztráta probíhá restrukturalizace vedení. V březnu tohoto roku také Nintendo ve spolupráci s vývojářským studiem Dena vstupuje na trh s mobilními hrami. Oznámena je také nová konzole prozatím označená jako NX která by měla být kombinací domácí a kapesní konzole díky přenosnému ovládání. Na podzim téhož roku vychází na chytrá zařízení hra Pokémon GO od studia Niantic která se okamžitě stává celosvětovým fenoménem a akcie Nintenda posilují až dvojnásobně v domnění finančníků že se jedná o jeho hru. O měsíc později ovšem Nintendo uvádí věci na pravou míru prohlášením že kromě duševního vlastnictví značky Pokémon nemá se hrou nic společného a jeho akcie opět klesají až o 17%. V roce 2016 je konečně poprvé veřejně představena nová konzole nakonec pojmenovaná Switch.