Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Magicland Dizzy

  • PC 85
Dizzy.

Jak já tohle vajíčko s boxerskými rukavicemi zbožňoval. V době, kdy jsem si mohl nechat o PC jenom zdát a jako malý pařánek jsem nedal odpočinout svému ZX Spectru a později C64, jsem s ním strávil spoustu času, protože na obou těchto počítačích byl Dizzy fenoménem. Kombinace plošinovky a adventury byla na svou dobu výjimečná a nevídaná. A když o tom tak přemýšlím, dodneška jsem na nic, co by se Dizzymu podobalo, nenarazil. Ten den kdy jsem ho uviděl poprvé u kámoše na PC, to vám bylo žrádlo. Ta vymazlená grafika (rozuměj oproti osmibitům) si mě hnedka získala.

Kámoš měl tenkrát dva díly, Magicland Dizzy a Prince of the Yolkfolk. Pařili jsme oba, ale já měl vždycky radši tenhle. Už jen pohled na ten Stonehenge v úvodní obrazovce dával tušit úžasný dobrodružství a když jsme pak zjistili, že všichni Dizzyho kamarádi jsou zakletí a každý úplně jinak, museli jsme je z toho zkrátka dostat. Kromě vysvobození svých blízkých máte za úkol ještě porazit čaroděje Zakse, který tohle všechno zpískal a najít 30 diamantů. A věřte mi, že to není žádná sranda.

Jednak na to všechno máte jenom 3 životy, o které přijdete, ani nevíte jak snadno. Každou chvíli musíte přeskakovat nějakou vodu nebo lávu a když se vám to nepodaří, hned máte o jeden život míň. Problém je, že u Dizzyho dost často skáčete do další obrazovky naslepo, což se vám může stát dost snadno osudným, obzvlášť pokud se vám podaří přistát právě někde ve vodě. Druhou komplikací je, že Dizzy u sebe může mít maximálně 3 předměty. Po sebrání předmětu Something Sticky, kterého už se nejde zbavit, dokonce jenom dva. Takže běháte z jednoho konce světa na druhý a snažíte se přijít na to, k čemu se předměty, co máte zrovna u sebe, hodí. Poslední vtip je v tom, že se hra nedá ukládat, takže to celé musíte dát na první dobrou. Což se vám po velmi dlouhém zkoušení nakonec může i podařit. Pamatuju si, že jsme to jednoho dne po celoodpoledním úsilí nakonec dohráli. Když jsem pak na YouTube našel video, kde to nějaký řízek dohrál za půl hodiny, nechtělo se mi ani věřit, že to jde tak rychle.

Grafika mě tenkrát dostala a podle mě má něco do sebe i dneska. To samé se bohužel nedá říct o hudbě, která se skládá všeho všudy z jedné skladby, která ve smyčce hraje pořád dokola. Věřte mi, že po třech hodinách hraní jí budete z hloubi duše nenávidět a první, co při příštím hraní uděláte, je to, že ji vypnete (jestli to teda vůbec jde, na to už si nepamatuju).

Magicland Dizzy rozhodně není lehká hra. Je to výzva jako skoro všechny hry z té doby. Ale rád na ní vzpomínám dodnes.

Pro: Hezká grafika, pohádková atmosféra, Dizzy hry jsou jiné než všechny ostatní

Proti: Hudba, nemožnost ukládat

+19

Rise of the Tomb Raider

  • PC 85
Opět jako v předchozím díle, mě velice zaujalo prostředí, do kterého je hra zasazena. Ať se jednalo o propracované a polorozpadlé baráky či chrámy, které sloužily jako základny pro vojáky, nebo o nádhernou přírodu či sněhem zaváté hory.

Hned od spuštění hry jsem musel dávat pozor, co se děje. Nebylo by to ono, kdyby hned od začátku nemusela Lara před něčím utíkat, aby si zachránila život.

Během postupu v ději, jsem se seznámil s novým kmenem, obývající oblast, do které jsem se vydal hledat ztracený artefakt. Zde jsem byl však trošku zklamán. I přesto, že se snažili vývojáři hry vykreslit věrohodně a odlišně domorodce obývající zdejší les a ruiny bývalých domů, mohli si dle mého názoru odpustit středověké oblečení, do kterých tyto domorodce oblékli. Na jedné straně byli moderně vybavení vojáci a na straně druhé středověký lid. Já jako Lara jsem mohl díky obsáhlému šatníku změnit vzhled, abych více zapadl mezi přátelské domorodce, nebo se obléknout do moderního oblečení.

Nesmím také opomenout zmínit široké spektrum jednotlivých zbraní, pomůcek a jejich modifikací, které v průběhu hry získáváte prohledáváním všech koutů oblastí, a mnohdy Vám ulehčí postup ve hře.

Během hry jsem narazil na nejrůznější vedlejší úkoly, které byly podobné jako v předchozím díle. Jedná se o úkoly typu: sestřel něco, znič něco, zapal něco, atd. Nejvíce mě pobavil vedlejší úkol, při kterém jsem musel chytit několik slepic a odnést je zpět do kurníku. Myslím si, že mě to zaujalo hlavně odlišností od ostatních úkolů.

Jako příjemné zpestření pro mě byly logické úkoly, které jsem musel vyřešit k pokračování ve hře.

Další věcí, která mě ve hře hodně zklamala, byl finální boss fight. U většiny her bývá obvyklé, že čím víc se blížíte ke konci, tím těžší je protivníky porazit. zde však stačilo pouze párkrát odlákat pozornost nepřítele a zezadu ho vzít cepínem po hlavě.

Hra mě bavila, ale nemyslím si, že bych si jí v nejbližších letech zahrál znovu.
+19

Axiom Verge

  • PC 75
Herní výzva 2017 #10

Miluju metroidvanie. Už jsem se o tom v komentářích párkrát zmínil, ale nemůžu si pomoct, ten gameplay loop mě prostě baví jak málokterý žánr a Axiom Verge na papíře vypadala jako hra, kterou vývojáři udělali přesně pro mě - jako zapomenutý díl v sérii Metroid. Ze všech koutů jsem slyšel samé superlativy a tvrzení, že je to nejlepší metroidvania od Super Metroid. Očekávání jsem měl vysoká, ale bohužel pro Axiom Verge mám poměrně jasnou představu, jak by takový klon Metroidu měl vypadat, takže tenhle komentář bude asi trochu hnidopišský.

Co se Axiom Verge povedlo na jedničku, je herní svět. Je parádně atmosférický, ať už díky skvělé hudbě či grafice - i když je hra rozpolcená mezi stylizací do 8-bitů a detailností 16-bitových her, takže výsledek není ryba ani rak, vypadá to prostě super. Po stránce herního designu se taky přibližuje Super Metroidu, jak to jen jde a šmejdit po světě a hledat nápaditě schované předměty je velmi návykové. Neseděly mi tam dvě věci - zaprvé to, že hra neznačí nenalezené powerupy na mapě, což je sice návrat ke stylu prvního Metroidu, ale to je jedna z těch featur, která měla zůstat v minulosti a zadruhé to, že spoustu chodeb s powerupy jsou slepé cesty. Tohle společně s absencí fasttravelu dohromady dává na můj vkus až nezdravě moc backtrackingu - škoda, že svět není trochu důmyslněji propojený.

Příběh mě moc nebavil. Možnost "hackovat" prostředí a nepřátele sice zní cool, ale moc jsem nepochopil, jak to do celého konceptu vlastně příběhově zapadá a ve hře to sloužilo víceméně jen k odemykání "zámků". Většina příběhu je navíc ukrytá v zakódovaných zprávách a dekodér můžete najít až skoro na konci hry (jestli vůbec, dá se velmi snadno minout), takže celou hru tápete ve tmě. Naštěstí vám hra ten příběh moc necpe, takže jsem ho spíš ignoroval.

Axiom Verge se taky holedbá tím, že obsahuje víc zbraní, než jakákoliv jiná metroidvania. To je sice technicky pravda (našel jsem jich tak 15 a podle wiki jsem dalších 8 minul), ale většina jich je nepoužitelná a kromě specifických bossfightů budete v praxi používat tak tři. Bylo by lepší, kdyby těch zbraní bylo míň a daly by se třeba nějak zajímavě upgradovat. Taky mi moc nevoní, že 90% pasivních upgradů jsou jen nudné číselné vylepšení jako větší dostřel, větší damage, větší velikost střel. Vědění, že na mě pravděpodobně čeká jen další iterativní upgrade, mi trochu kazí motivaci snažit se o nějakou exploraci,.

Ovládání je bezproblémové až na uhozený grappling hook, který se ovládá výrazně hůř než jeho alternativa ze SNES her. Obtížnost je ale poněkud nevyvážená. S těžšími bossy problém nemám (ba naopak), ale řadových nepřátel je prostě moc, mají moc životů a není velká zábava s nimi při backtrackingu bojovat. Ignorovat je taky není moc spolehlivé řešení, což z honu za 100% dohráním hry dělá docela ubíjející záležitost.

Asi to zní trochu negativně, ale jak jsem se už zmínil, design světa je tak významný klad, že v porovnání s ostatními zápory pořád z Axiom Verge vychází velmi solidní, zábavná a atmosférická hra. Není to druhý příchod Super Metroidu, ale to asi byla přehnaná očekávání.
+19

Race Driver: GRID

  • PC 95
Keby som mal Grida označiť jedným slovom, určite by to bolo „ultimátna závodná arkáda“. No dobre, nebolo to jedno slovo, ale je to pravda, a to sa počíta.
Cestu k nemu som si hľadal pomerne dlho. Zo všetkých strán som počúval len slová chvály, ale keď som sa doňho pred pár rokmi pustil, nejako ma nechytil. Veď ako by aj mohol, po náloží všetkých tých Need for Speedov a FlatOutov ma „pomalšia“ a „realistickejšia“ okruhová hra nemohla osloviť.
Ale našťastie, na Vianoce 2016, rozdával jeden nemenovaný internetový obchod (no dobre, bol to slávny Humble Store) zadarmo kľúče od Grida, čo som si vysvetlil ako znamenie, že tentokrát by to mohlo vyjsť. A tak som teda uprostred vianočných sviatkov nastúpil do „závoďáku“, zapol pásy, nasadil prilbu (a bohviečoešte tí pretekári nosia) a vyrazil na cestu lemovanú mnohokrát napätými, ale vždy zábavnými okamihmi.

Alfou a omegou závodnej hry je jazdný model. A taký parádny jazdný model ako má Grid som už dávno, alebo skôr vôbec, nevidel. Viem že je to otrepané spojenie, ale toto je presne ten ideálny pomer medzi simulátorom a arkádou. Na jednej strane cítite, že autá majú svoju váhu a zotrvačnosť a nenapadne vás rezať pravouhlú zákrutu v 200 km/h. Na druhej strane si môžete dovoliť rôzne skopičiny, za ktoré by vás pravoverné simulácie odmenili hodinami alebo intímnym kontaktom so zvodidlami.
Je síce pravda, že som hral so zapnutou kontrolu trakcie aj stability (pretože bez nich by som to asi nedal), ale aj tak som si každý jeden kilometer náležite užíval. Či už to boli európske, japonské alebo americké trate, všade to bola radosť jazdiť.

Keď som už načrtol tie trate, síce ich nebolo nejako extrémne veľa, nemám k nim mnoho výhrad.
Najviac som si užíval americké trate, pretože tie obsahovali od každého trochu. V Amerike sa jazdilo hlavne na mestských okruhoch, kde nebola núdza o stiesnené priestory a zradné zákruty, čo mi, ako som zistil, vyhovuje. Asi sa mi vybavovali spomienky na staré dobré „Nýdy“.
Ku Amerike sa viaže aj jeden nezabudnuteľný závod, ktorý sa mi vryl do pamäti. Odohralo sa to v mojom (iba herne) obľúbenom Detroite a jazdilo sa na F3000. Bolo zaujímavé sledovať, ako sa tieto superrýchle stroje správajú v prostredí, na ktoré nie sú stavané, teda veľmi úzka trať s hromadou ostrých a točivých zákrut. A že bolo na čo pozerať. V každej zákrute sa išlo doslova plech na plech a po celej trati som nachádzal odpadnuté súčiastky z vozidiel súperov, dokonca aj ja som prišiel do cieľa síce prvý, zato poriadne „učesaný“.
Potom tu máme Japonsko, kde boli parádne krátke a intenzívne okruhy, ale hlavne horská trať Mount Haruna, ktorá mi pripomenula výborný NFS Carbon. A taktiež Otukama Grand Circuit s tou zradnou odbočkou vedúcou cez hory, to bolo celkom milé prekvapenie.
A na záver ešte európske trate, ktoré sa mi páčili najmenej, pretože to boli klasické, o niečo menej zaujívavé, okruhy. Aby to nevyznelo úplne negatívne, s formulami a prototypmi, ktoré to vedeli vytiahnuť až ku 400 km/h to bola predsa len sranda preveliká. So sériovými vozmi sa mi ale jazdilo lepšie v predchádzajúcich dvoch regiónoch.

Závodná hra potrebuje aj poriadne autá, tu ich opäť nenájdete také závratné množstvá ako u konkurencie, napriek tomu to nevadí, pretože sú pekne vymodelované a v každej kategórií som si našiel to svoje.

Disciplíny sú vskutku klasické, teda hlavne okruhy, ale aby sa to tak rýchlo nezunovalo, z času na čas sa objavia aj mnou nie veľmi obľúbené drifty. Keďže ich nebolo veľa a neboli ani zložité, absolvoval som ich bez väčších ťažkostí. Chýbalo mi však viac závodov na čas, za celú hru som hral asi jeden a je to škoda. Občas nezaškodí zajazdiť si osamote.
Tu však hra obsahuje aj jeden neduh, ktorý sa objaví vždy po štyroch odohraných závodoch a tým sú preteky Le Mans. Netrvajú síce 24 hodín, reálne to trvá nejakých 10 minút, ale aj tak mi to prišlo trochu otravné od začiatku až do konca hry.
Naopak, veľmi ma potešili akési „bossfighty“ vždy na konci každého šampionátu, kde častokrát išlo doslova o život.

A aby v tom všetkom človek nebol sám, po čase začne jazdiť s parťákom, čo je niekedy výhoda, niekedy zase nevýhoda. Výhoda to bola, keď som sa nevedel dostať na prvé miesto a vyhral za mňa kolega. Nevýhodou bolo, že som musel pri mojom kontaktnom štýle jazdy dávať pozor, aby som sa „neoprel“ zrovna doňho.

Aby som to zhrnul, Grid je jedna z najlepších pretekárskych hier aké som kedy hral. Od začiatku až do konca som sa náležite bavil a keď už som myslel, že to začne byť stereotypné, vždy ma niečim dokázal prekvapiť. Oproti takej Forze alebo Gran Turismu síce obsahuje menej áut aj tratí, ale bohate to vynahradzuje parádnym jazdným modelom a akčnejším poňatím závodov a na to ja počujem hlavne. Takže prvý diel máme úspešne za sebou, snáď sú pokračovania rovnako dobré...

Pro: jazdný model, americké a japonské trate, flashbacky, vozový park

Proti: preteky Le Mans, slabšie EU okruhy

+19 +20 −1

Mini Metro

  • PC 80
Už si ani nepamatuju, kdy a kde jsem tuhle hru pořídil, byla zřejmě součástí nějakého bundlu, ale kvůli ní jsem určitě do oné koupě neinvestoval. No to je jedno, prostě jsem ji jednou večer spustil a pár dní mi vydržela.

Zpočátku (asi 2 minuty) jsem si říkal, že to je další z stovek blbostí, které kolují steamem, ale pak jsem se do hry zakousl a už mě nepustila. Cílem hry je vytvořit metro, které bude stíhat odbavovat cestující na stále přibývajících zastávkach a vydržet to, co nejdéle. Kladem je určitě podklad reálných světových měst. Nezkoumal jsem do jaké míry se půdorysy shodují se skutečností, ale vypadaly vcelku uvěřitelně. Každé z měst mělo alespoň jednu řeku a tak bylo nutné stavět tunely pod nimi a pečlivě si vše plánovat. Někdy se povedlo obsloužit 500 cestujících (což byl počet, který odemknul další město) hned napoprvé, jindy mi to vyšlo třeba až na pátý pokus. Oceňuji i drobné rozdíly mezi městy, jako jsou rychlovlaky v Tokiu, nebo prťavé vagony v Káhiře. Prostě v rámci možností a ambicí je tato hra opravdu vymazlená.

Jak už jsem uvedl výše, nic jsem od tohoto kousku nečekal, ale dostalo se mi několik hodin příjemné zábavy a možná i osvěty. Už nebudu jízdu skutečným metrem brát jako samozřejmost, ale jako svátek :)

Pro: metro, města, logistika

Proti: logistika, časem se metro zahltí

+19

Prince of Persia: The Two Thrones

  • PC 80
Při úvodní ukázce jsem nadzvedl pravé obočí, zformoval ústa do óčka a vydal zvuk jako: ,,Heh??". Jelikož trojka navazuje na skrytý "pravý" konec Warrior Within, který jsem samozřejmě během prvního rozehrání neobjevil, byl jsem opravdu na výsost zmatený. Kaileena naživu? Na mé lodi? Ještě k tomu tak o 19x míň hot? A ještě k tomu ve formě vypravěčky? Whaaa...? Ostatně jakmile jsem se dostal do samotné hry, veškerý můj údiv byl vystřídán uspokojením z opět parádní hratelnosti, která se od předešlého dílu nijak výrazně nezměnila, ale i tak to byla parádní jízda.

Hra ovšem už opouští onen temný a drsný nádech, který oplýval díl předešlý, a vrací se více do ducha "Sands of time" Což mě poněkud mrzelo. Žádná elektrická kytara během urputných soubojů, ani princovo drsňácký hlášky... vše to zas poněkud zpohádkovělo. I samotný princ v cutscénách vypadá hůř. To strniště z Warrior Within mu teda fakt seklo víc :/ Ovšem, byť se badass kytarové momenty ve hře již nevyskytují, přesto dokázal Inon Zur odvést vynikající práci, tudíž i tak o soundtracku musím říct, že je skvělý. To samé platí i o soubojích a skákačkách, které se více méně od předešlého dílu nezměnily, pokud stále máte v malíčku nějaká ty comba z WW, budete v pohodě. Tady se navíc naučíte ještě pár nových, jejichž použití vám přinese nejen uspokojení a pýchu z vašich šikovných prstíků, ale také pěknou podívanou. A byť se pro někoho může zdát "quick time event" jako vochcání nějakého toho skutečného boje, vcelku se mi to líbilo, byla to aspoň lahoda pro oko.

Hra má ovšem dost frustrující části, při kterých začne člověku tuhnout krev v žilách a pumpovat srdce jak o závod. Ve WW to byly honičky s Dahakou, zde je to hraní za Temného prince. Ten fakt, že během hraní za něho vám rapidně ubývá zdraví, dokáže být dost stresující, ještě když vás s tím potom teasuje, je to téměř úmorný. Ale právě temný princ je asi tou nejzajímavější částí příběhu, který je jinak dost přímočarý. (Jenom prosím, nehrajte to s českým dabingem. Obecně ve hrách proti němu nic nemám, ale tady se to fakt nepovedlo.
Nejtěžší fight: Ti dva generálové po jízdě na vozech. Duch rage quitu byl onen den vskutku silný...

Ze záporů klasicky camera. Jep, opět zlobí. Dále je trochu škoda toho celkového příběhu, který (až na to temné princátko) není fakt nic extra - nic moc odvyprávěný se slabým hl. záporákem. Možná na tom má vliv i ne moc velká rozmanitost lokací.

Celkově vzato jsou však Two Thrones pěkným zakončením trilogie. Princ stále šikovně skáče, skvěle se ohání jakoukoliv zbraní, kterou zrovna má v ruce, plus byť už nevypadá tak dobře, stále je to sympaťák. Mým favoritem ale však pořád bude Warrior Within.

Pro: Zábavné fighty a skákačky, Zurova hudba, z příběhového hlediska Temný princ

Proti: Kamera zlobí, příběh není nejlepší, malá rozmanitost lokací

+19

Torment: Tides of Numenera

  • PC 60
What does game name matter? No ty vole hodně, když s nim odkazuješ na hru na kterou už existují jen ružovoučkou žůžovoučké vzpomínky, na základě kterých vybereš ranec na Kickstarteru!

Papírová Numenera mi jako setting přišla od začatku docela podezřelá. Na jednu stranu krásné artworky, slibující putování pouštní, skoro "postapo" krajinou, plnou zajímavých míst, na druhou stranu meetingy, kde se udajně stanoví, že příšera je pro tenhle RPG svět dobrá jen tehdy, když má minimálně šest nohou, zvrací kyselinu a z očí střílí lasery (ironie, že nic takového tady nepotkáte). Ale co, padaj pojmy jako Torment, MCA a starý dobrý časy, tak to backnu! Počítačový nuTorment bohůžel začíná právě v místě kam se házelo všechno ze všech možných zdrojů. Obrovské město kde je každá druhá postava robot, cestovatel z jiné dimenze, nebo mentální projekce. Z hromady cliché tady nic originálního nevzniká. Nespojuje je žádná myšlenka, žádné téma, žádný vnitřní řád. Prostě je jen povoleno všechno a skoro nikde si nedokážou poradit s absolutní svobodou tak, aby z toho bylo něco pořádnýho. Co je vaše postava zač ví celý svět, neni na tom nic tajného ani záhadného. Skoro se vám tedy ani nechce pokračovat v hraní. Sem tam naštěstí něco zaslechnete o bájném Bloomu, kde by měla začít být ta pravá zábava. A když se tam konečně dostanete, tak ona je to fakt pravda! Povedený mikrosvět, který ma svůj vlastní konflikt a která funguje podle svých vyšinutých pravidel o kterých chete vědět víc. A pak už je jen konec. Teda ještě se na chvilku podíváte do malinkatých lokací, které zjevně skončily v designerských koších a najednou bylo dobré je z něj vytáhnou k splácání finále.

Kdyby duchovního nástupce Tormentu připravoval robot, tak by jako další řádek k odškrtnutí na seznamu věcí které dělají Torment Tormentem měl určitě dlouhatanská rozhovory plné skillchecků. Takže jsem se bál NPC, které hned od začatku nezavřou klapačku a budou mě zavalovat lorem (zdravím Pillars). To se naštěstí nestalo a páni spisovatelé svá ega udrželi v přijatelných mezích. Zajímavé využití textu představují merecastery, zařízení, kterám vám umožní prožít dávné události ve vzpomínkách někoho jiného formou "gamebooku". A lidem v inXile zas umožní ušetřit nějáký ten dollar. Takže zatímco jiné hry takhle většinou obejdou práci ne nějáké unikátní animaci, tady se takhle "vošulí" celé potenciálně hodně zajímave questy a lokace. Útok "SWAT teamu" na město které připlulo na velrybě :(. Skillchecky ale už dělal ten robot, protože ty tam jsou, ale je naprosto nemožné je failnout, takže působí jak ultimátní winbutton.

Musím se pousmát, když si vzpomenu na jednu z prvních velkých kontroverzí kolem hry. Ta nastala, když realtime with pause prohrál s turn base souboj o to, kdo bude mít v této hře na starost souboje. Oceňuji, že většině potyček se lze vyhnou a když už na ně dojde, tak je lze vyřešit i jinak než násilým, ale to opravdu není důvod k tomu, aby samotné nasílý bylo tak hrozná nuda. Zase něco naprosto lehkého diky skillům hlavní postavy a hromadě cyphers kterými můžete nepřátele zasypat.

Ale i tak je poznat, že na hře dělali lidé, kteří se opravdu snažili a chtěli vymyslet něco jinačího a zvolenému jménu důstojného. Třeba si do některých úkolů troufli zakomponovat plynutí času. Nevídané. Pak se ve vývoji něco posralo a bylo nutné přestat jen fantazírovat, zkoušet různé nápady a začít to dávat dohromady. Jak jsem psal několikrát do poznámky u nejočekávanějších her, tak nuTorment pro mě završil jednu etapu Kickstarteru, tu která se už nikdy nebude opakovat, tu plnou nadějí a příslibů krásných zítřků. Nad nikým nelámu hůl, jen jsem se finálně poučil a poučený můžu vykročit k rozumnému backování a očekávání jiných her. Jen škoda, že poučení které si odnesli tvůrci je dost černé. Jak jinak si vysvětlit, že pár dní po ledovém přijetí hry crowdfundingový guru Fargo ohlásil, že po Wasteland 3 to zapíchne do důchodu?
+19 +20 −1

The Battle for Wesnoth

  • PC 80
Wesnoth mi připomíná jednoho kluka, kterému jsem se jako malý zlý spratek na základce vysmíval jaký je to chudák a blbeček, nicméně postupem času se z něho stal velký a inteligentní chalan, přičemž jsem se zastyděl a rázem k němu začal mít respekt. Wesnoth nám zrál jak víno. Když mi ho kamarád poprvé ukazoval, byl teprve v oněch prvních verzích, kdy moc vábně opravdu nevypadal. Ale postupem času, především během custom hrách, jsem si to velice oblíbil.

Jednoduchost hry je vlastně její nejsilnější stránkou. Kdo by to byl řekl, že tahová hra, ve které se primárně pouze verbují jednotky a posílají na bojiště bude taková prča. Samotné bitvy (čím mohutnější, tím lepší) dokážou nabrat opravdu epických proporcí, dodnes si pamatuju fantastickou custom mapu, kde jsem vytáhl se svou armádou nemrtvých na pochod přes hory a říčky, abych pomohl svému kámošovi v bitvě proti armádě Hard počítače. A že to byla pořádná bitva, Pelenorská pole jsou oproti tomu nic! Velice uspokojující aspekt hry je také levelování jednotek, dodává to na hratelnosti a často to může hodně ovlivnit žár bitvy. I hudba není vůbec špatná. Většinou příjemná na poslech, někdy dokáže nabudit atmošku atd. I když musím říct, že mi krapet chybí základní motivy u každé z frakcí, které hrály v dřívějších verzích hry. Samotné příběhové kampaně jsou překvapivě dobře napsané a uspokojivě různorodé. Ale některé tak nesmírně těžké, že v porovnání s nimi působí hraní poslední mise Kapitána Clawa jako hraní Čtyřlístku: pohádkových dobrodružství. Skutečnou srandu jsem ale vždycky měl s kamarády na vlastních mapách, to byl ze hry vždy nejlepší zážitky.

Wesnoth je hrou, kterou již zcela uznávám. Byla doba, kdy bych tomu dal tak 35%, ale buď jsem byl moc malý a hloupý, nebo to tenkrá byla spíše ta hra. Jedno z toho. Možná oboje. Wesnoth se z toho ale dostal, Já po dvacítce měřím zatracených 174 cm a nesnáším Tracyho tygra. Chjo...

Pro: Skvělá hratelnost, grandiózní bitvy, hudba, zrání

Proti: občas nevyvážená obtížnost

+19

Duke Nukem 3D

  • PC 85
Za me zcela jiste nejlepsi nasledovnik legendarniho DOOMa. Motorova pila sice prekonana nebyla a podle me ani byt nemohla, nicmene Duke Nukem 3D vnesl do hry skrz svoji osobnost nevidane kouzlo.

Charismaticky drsnak v rudem havu, upnutych dzinach a predevsim vzdy nosici slunecni bryle po navratu na svoji rodnou planetu Zemi hlavni hrdina zjisti, ze ji emzaci napadli a vydava se ji zachranovat. Hra cerpa atmosferu z predchudce DOOMa a pridava do hry nove prvky jako skakani, letani a spousti dalsich serepeticek. Paleta zbrani je siroka od kopani kanadami pres pistoli, brokovnici, trihlavnovy kulomet, raketomet, granaty, zmensovac, devastator, zmrazovac a nastenne bomby. Nepratel jsou tuny od beznych pesaku s pistolemi pres zmutovane praseci policajty, chobotnice, po zdech se plazici slizy az k letajicim granaty vrhajicim kulatym monstrum.

Rozhodne potesi i moznosti nadopovat se steroidy, kdy pote hrdina utoci a beha 2x rychleji, vyleceni lekarnickou az do 100% a bryle pro nocni videni. Ve hre lze hlavni postavou provadet celou skalu zabavnych interakci jako napriklad vymoceni se na zachode, pousteni vody z vodovodu, rozkopani verejnych toalet, zrcadel a podobnych predmetu a ve finale si jako nejvetsi king stoupnout na podium, zazpivat do mikrofonu a pri one prilezitosti obdarovat okolni prostitutky par dolary a zhlednout jejich pekne hrudniky. Piti vody z okolnich hydrantu ci rozbitych WC vam navic doplnuje zdravi.

Celkem projdete tremi unikatnimi kampanemi, kdy prvni a treti jsou na Zemi a druha na vesmirne stanici. Na konci kazde z nich vas ceka finalni boss, ktery dokaze notne zatopit a po jehoz zdolani vas ceka stylova animacka. Za zminu zcela jiste stoji i stylove hlasky napriklad pri rozstriknuti skupinky nepratel granatometem. Duke Nukem 3D je poctiva FPS arkada, idealni na odreagovani a i po letech stale oblibena a hrana. Hlasky jako "Hail to the King, Baby!", "Let's Rock!", "Come Get Some!" i ostatni diky teto hre vicemene zlidovely.

Pro: hratelnost, pocet zbrani a nepratel, interakce s okolnim prostredim, hlavni hrdina je skutecny pan

Proti: nevyvazenost obtiznosti mezi jednotlivymi misemi

+19 +20 −1

Event[0]

  • PC --
Originální a zajímavá gamesa, která prezentuje jako hlavní prvek hratelnosti diskuzi s umělou inteligencí. Rádoby self-aware Kaizen (jak se UI jmenuje) na jednu stranu představuje hlavní stavební kámen, na druhou stranu je jeho potenciál hodně upozaděn a prakticky, až na jednu jedinou výjimku, je diskuze s ním pouze výplní, neposouvající děj vpřed. To pro mě bylo hlavním zklamáním. Především pak ve finální části už je to pouze skriptovaný sled reakcí, který tlačí hráče do jednoho ze tří zakončení.

Líbila se mi adventurní část, založená na investigaci svého okolí. Řešení problémů je intuitivní a hráče nefrustruje. Bohužel to celé končí až příliš brzy, po cca 2 hodinách. Hru jsem si střihnul hned ještě jednou, abych posbíral všechny detaily příběhu už od začátku hry, zároveň jsem prošmejdil dostupné logy v jednotlivých komunikačních terminálech a ani tak bych se přes 3 hodiny nedostal. To je za 20€ docela slabý poměr výkonu a ceny. Naštěstí se to dá sehnat i do 3€...

Moje hlavní výtka jde za technickým zpracováním, které má dost velké rezervy především v optimalizaci. GPU mi atakovala teploty, které jsem dosud neviděl ani ve Witcherovi 3 na Ultra. V-synch bylo potřeba neustále znovuaktivovat v nastavení a po každém druhém spuštění mi hra spadla.

Event[0] rozhodně stojí za vyzkoušení, už pro svůj námět. Jen nečekejte od Kaizenu nic sofistikovaného.
+19

The Witcher 3: Wild Hunt - Blood and Wine

  • PC 100
Dohráno. Po více než dvě stě hodinách v základní hře, DLC Srdce z kamene a O víně a krvi se uzavřela poslední kapitola herního Geralta. Co cítím? – silně ambivalentní pocity, smutek z toho, že jsem na konci, radost ze vzpomínek na jeden z nejlepších herních zážitků, které jsme měl tu čest zažít.

Ano, hraji už skoro třicet let. Myslel jsem, že jsem definitivně odsouzený k teskným, nostalgickým povzdechům nad tím, jak byly hry tenkrát o tolik lepší než dnes. Ale ejhle, stalo se něco, čemu by moje staré, cynické já ještě před rokem nevěřilo. Během hraní jsem zjistil, že se z polohy – jeden z nejlepších herních zážitků posouvám do – nejlepší hra, co jsem kdy hrál.

Popisování, co za tím vězí bude nošením dříví do lesa, je to v textech všude okolo. Stejně si v krátkosti neodpustím. Fantastický příběh, skvěle napsané postavy, perfekcionisticky propracovaný herní svět. Svou troškou do mlýna přispěly i vzpomínky na knižní sérii, které hra vzdává čest. Díky vývojářům z CD Project RED, klobouk dolů, všechna čest.
+19

Postal Redux

  • PC 95
HERNÍ VÝZVA 2017 - Kategorie č. 5 - Rychlovka

Hra Postal je bezesporu kultem. Dílo šílených Američanů z Running With Scissors se stalo všeobecně známé díky svému nezměrnému násilí podávaném naplno a bez servítků. Jednoduchou izometrickou střílečku, ve které protagonistu chytne amok, aby vyvraždil nejen své protivníky, ale i nevinné kolemjdoucí, budete buď milovat nebo nenávidět.

Jelikož se ve hrách kontroverze nebojím, hru Postal považuji za zdařilou akční hru vyšperkovanou dokonalým ztvárněním atmosféry smrti a zmaru v ulicích. Zážitek z líté řeže mi naneštěstí kalilo nemotorné ovládání, které místo zběsilého řádění, jež by se v případě tohoto titulu právem nabízelo, nutilo hráče zpomalit a nepřátele likvidovat s opatrností a po jednom.

Postal Redux je aktualizovanou a přepracovanou verzí hry. Nabízí vylepšenou a poctivě přepracovanou originální ručně malovanou grafiku z originální verze a předkládá ji ve vysokém rozlišení v kombinaci s vylepšenými modely nepřátel. To vše na spolehlivém Unreal enginu. K dispozici je nejen originální kampaň, ale i levely z datadisku. Můžete je hrát odděleně, ale já jsem dal přednost kampani Excess Postage spojující všechny dostupné úrovně v jeden velký masakr.

Přepracovaný Postal šlape jako hodinky a hra je opravdu rychlá a plynulá s využitím ovládání na klávesnici v kombinací s myší. A přesně tak se měl originál hrát. Zábavné a pestré prostředí kombinující uzavřenější lokace s širokými otevřenými plochami, přesná a zběsilá akce, atmosféra masového vraždění s výkřiky protivníků i umírajících. Bohatá kolekce smrtících zbraní. Férová obtížnost umožňující pohodlný a plynulý postup. Na druhou stranu nemožnost ukládání během mise, což vyžaduje přece jen určitou opatrnost při hře. Rychlý průběh s sebou nese určitou krátkost kampaně, která se dá dohrát zhruba za 2.5-3 hodiny, ale speed runneři hru zvládnou i pod 30 minut, což je zároveň jedním z achievementů.

Achievementy dodávají hře to správné koření a poskytují motivaci zahrát si kampaň znovu. Můžete volit nejenom styl genocidní, kdy musíte zabít vše co se hýbá v levelu, ale také relativně pacifistický přístup, kdy musíte ušetřit životy nevinných kolemjdoucích, kteří se všude kolem motají. Odměny dostáváte i za splnění jistých specifických úkolů, kupříkladu upálení hudebního orchestru, likvidace protestantů proti vývojářům nebo také zabití všech pštrosů v mapě. Nic pro slabé povahy.

Fanouškům instantního zabíjení je rovněž k disposici mód Rampage, jehož cílem je dosažení maximálního skóre rychlou a efektivní likvidací soupeřů s pokud možno co největším počtem zabitých v rychlém sledu. A taky kooperativní online multiplayer. Zde jsem však neuspěl, neboť systém mi spolupracovníka nenašel. Musel bych si asi založit server.

Postal Redux mi poskytl notnou dávku pravdy a lásky v předvečer svátku 1. Máje. Dokonalá satisfakce z rychlé akce mi umožnila relaxaci a výborný zážitek, který původní hru strká s přehledem do kapsy. A nabízí se srovnání s následovníkem Hatred od podobně “postiženého” polského studia Destructive Creations, a i zde u mě zvítězil remake originálu. A ještě perlička na závěr - za polského metalového maniaka si můžete zahrát po drobné úpravě i v Postalu.

Pro: Rychlá akce, ručně malovaná grafika, plynulá hratelnost

Proti: Pro někoho kontroverze

+19

Dishonored 2

  • PC 80
První Dishonored to u mě nemělo lehké. Fascinovalo mě stylizací a promyšleností tamního světa, který mě ale na druhou stranu takřka vůbec nebavil. A u dvojky se nic nezměnilo.

Podobně jako minule za to může naprosto plochý a nezajímavý příběh s nudnými postavami. Primárně tedy těmi hlavními. Na Emily mi absolutně nezáleželo a takřka u každého jejího moudra jsem se slzou v oku vzpomínal na tiché herní hrdiny (které nemám rád). A zamrzlý tam byl kdo? Nějaký Corvo? Po deseti minutách jsem na něj zapomněl. Pohádkovou záporačku raději ani neřeším. Tradičně mdlé finále už vůbec.

Všechno to ale znovu vyvažuje fantastický art, který v AAA hrách nemá konkurenci. Exteriéry i interiéry je radost prozkoumávat a hlavně nasávat jejich atmosféru. Parádní design úrovní to jen umocňuje. Perfektní je také zakomponování hádanek, které jsou unikátní pro každého hráče. Mrzí mě však, že hra strašně snadno upadá do vršení omráčených těl na hromadu v temném koutu a strojové odlákávání nepřátel. Už by to chtělo po letech přijít s lepšími stealth mechanikami.

S tím souvisí i trestuhodně málo schopností pro stealth průchod bez zabíjení. V půlce hry už jsem neměl do čeho investovat a jen házel runy všude možně. To samé s bonecharms. Při hraní za masomlejnek to asi bude lepší. Jen mi takový průchod hrou vzhledem k příběhu nedává smysl.

Nakonec tak u mě dvojka dopadla nachlup stejně jako předchůdce. Vylepšuje pár věcí v mezích zákona, nabízí pár krásných úrovní, ale jinak fičí stále podle stejné šablony a už si na ni zřejmě nevzpomenu. Tak snad do třetice!
+19 +20 −1

Men of Valor

  • PC 50
Miluju hru Vietcong, vážně moc... eergh... jo. Dobře. Tak jinak. Men of Valor jsme s Fritolem hráli prakticky ve stejnou dobu a zatímco on má na hru o něco kritičtější názor, já se na u MoV celkem bavil, byť mi celý zážitek znepříjemňovala celá řada špatných designérských rozhodnutí. Fritol hru jako takovou shrnul dobře a možná lépe, než bych kdy dokázal já sám. Osobně s ním prakticky ve všem souhlasím a proto bych jeho komentář jen drobně doplnil a zaměřil se na některé specifické body, které mi pily krev nejvíce a kvůli kterým chtě nechtě musím udělat takto nízké hodnocení.

Už od prvního pohledu je na tom rukopis tvůrců původního MoH vidět. Graficky to vypadá, když nebudu počítat hodně prkenné animace, na svou dobu dobře. První polovina hry je takové klidnější pohodové postříleníčko, které tu a tam něčím naštve, ale převládají vesměs kladné pocity. V druhé polovině hry se to ale zvrhne v brutální řežbu s desítkami, možná stovkami vojáků. Už na střední obtížnost začne být hra pekelně tuhá a často i velice neférová, jelikož AI je úplně jedno, jestli je či není mezi ní a hráčem husté listoví. Po hráči jsou vyžadovány pekelně rychlé reakce a systém hry funguje na tom principu, že čím je nepřítel k hráči blíž, tím je přesnější a udává vyšší dmg. V závěru se často už tak titěrné mapy smrsknou na úzké koridory, kde jediná chyba znamená smrt.

Tenhle fakt by nakonec ani tak nevadil, protože na podobném pokus/omyl systému stavělo mnoho klasických akčních her - Chaser například. Zásadní problém vidím v tom, že tvůrci ze hry vyškrtli quicksave, díky čemuž je hra mnohonásobně těžší, než by ve výsledku musela. Ve hře se sice vyskytují tu a tam nějaké checkpointy, ale jejich umístění je velice nevyvážené a s blížícím se koncem jakoby tvůrci uměle navyšovali obtížnost právě jejich sporadickým rozmístěním.

A jelikož je Vietcong jedna z mých nejoblíbenějších FPS a rovněž se odehrává ve Vietnamu, nelze se vyhnout srovnávání. Men of Valor je oproti Vietcongu opravdu primitivní arkádová střílečka, která sice nepostrádá atmosféru, ale takový ten hlubší zážitek ji chybí. Působí možná o něco áčkovějším dojmem, ale ve všem ostatním zaostává. Zatímco ve Vietcongu se hráč mohl těšit z mnoha různých detailů a měl pocit jisté komplexnosti vyprávění - počínaje vlastním pokojem na Nui Peku, přes dobře napsané dialogy a charaktery postav, konče komplexními dlouhými a logicky vystavěnými misemi, kde se nemuselo nutně v jednom kuse střílet. Tohle všechno MoV nemá a omezuje se jen čistě na tupé střílení hloupě nabíhajících panáků, kde nějaká logika pohybu nepřátel nehraje roli. Mapy jsou maličké (za což pravděpodobně může nedostačující výkon tehdejších konzolí), a nepřátelé jednoduše vybíhají ve vysokých počtech z textur džungle. Nelogicky, pevně naskriptovaně, ze všech směrů a to i tak, že často a nečekaně vpadnou hráči do zad (a často se i spawnují hráči vyloženě před očima). A ono by to ani tak nevadilo, kdyby nemusel být hráč tak přehnaně opatrný a bát se každého pitomého skrytého nepřítele. Pro někoho je takový způsob hraní možná výzva, ale hra rozhodně není férová a i když se hráč naučí pozice nepřátel nazpaměť, často stejně záleží jen a pouze na štěstí.

Abych to tedy shrnul. Men of Valor mohla být velmi dobrá oddychová válečná akce, kdyby ji tvůrci nezkazili množstvím nedodělků, divnými design decisions a špatně nastavenou obtížností. Za mě tedy čistý průměr.

Pro: stále pěkná grafika, zábavné střílení, poměrně velký počet misí a jejich rozmanitost, je to hra z války ve Vietnamu a těch je jako šafránu

Proti: především absence quicksejvu, mise rozkouskované na kratičké úseky s častým loadingem, tupá AI, od druhé poloviny uměle navyšovaná obtížnost

+19

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

  • PC --
Ve dvatisícevosmym jsem CS rozehrál dvakrát, ale hektické války frakcí s neustálým časovým limitem, stornováním a zase naskakováním úkolů, respawnem nepřátel a nevábně vonící úvodní lokací (bažiny), mě od hry dokonale odradily. Nakonec jsem nahodil nejnovějšího Datastora, ke kterému jsem sice měl v CoP nemalé výhrady, ale zdálo se mi to jako nejrozumnější volba v aktuální nabídce modů.

CS se tak částečně stává trochu jinou hrou, proto celý komentář bude vycházet z dojmů datastorovi Renovy 3.13 a né vanilla verze...

Větší polovina hry se odehrává v recyklovaných oblastech původní ChoC, což pro mě bylo dost zklamání. Nějaké nové lokace ke kochání se tady sice najdou, většinu času ale člověk tráví na známých místech a škrábe si na hlavě, jestli jsou GSC tak líní nebo neschopní. Situaci nezachraňuje ani tragická náplň questů, které se soustředí prakticky jen na souboje s lidskými protivníky a ty jsou v datastorovi opravdu hardcore. Jedna rána = smrt. Proto jsem padal do mdlob, když mi spřátelená frakce dá úkol obsadit statek se třemi nepřáteli a následně zavolá, že když jsem to zvládl, mohl bych obsadit i druhý statek, kde je dvacet vojáků, zakopaných v budovách. Já, Mr. Makarov a půl zásobníku. Jasně, proč ne! Vy si klidně seďte na prdelích na svojí základně, já to tam zvládnu sám! Fuck that shit...

Od Limansku dál už je to lineární save/load shitstorm, ve kterém jsem navíc postupoval v noci, bez možnosti se vyspat, protože mě hra skriptovaně zabila při každém pokusu použít spacák. Se základním nočním viděním a rozbitým armorem bez možnosti opravy, jsem se dokulhal až do samotného finále, které bylo tak absurdně zmatené, že ani na youtube nejsou tři různé gameplay průchody stejné... Někteří stojí u Streloka, který se nehýbe a masírují ho brokovnicí v nose, jiní jej nekonečně snipují gaussovkou no a já se krčil za zídkou při přestřelce s monoliťáckým poskokem, když mi na obrazovku vyskočilo outro. Streloka jsem ani pořádně neviděl.

Podzemní atmosférické lokace skoro vymizely a CS se soustředí především na souboje s lidskými protivníky, většinou v neskutečných přesilách. Mutanta aby člověk pohledal, v Zóně to vypadá spíše jako na Vaclaváku a neuvěřitelně utahané pěší přesuny mohou vyvolat letargii až spánek.

K datastorovi a jeho výtvoru jen tolik - udělal toho dost pozitivního směrem k lepší hratelnosti (vymizel respawn, oprava chyb, eliminace časových limitů atd.), ale zároveň se uchýlil k dost nereálným vlastnostem zbraní a nevyváženého ekonomického modelu. Zbraně varšavské smlouvy mají všeobecně bezkonkurenční vlastnosti a žerou dostupnou munici. Všechno je přísně drahé a pokud u obchodníka prodám plně vylepšený kalach a koupím si něj rohlík, je tady něco v nepořádku...

Anyway, ačkoli furt nadávám, CS se nehrál zase tak špatně. Je to stále STALKER, svým způsobem unikátní střílečka v atraktivním prostředí Zóny, se svými klady i zápory. Podruhé už to hrát nebudu, ale pro doplnění příběhu a uspokojení mých stalkerovských choutek, posloužil CS dobře.

Hodnocení: ✰✰
+19

South Park: The Stick of Truth

  • PC 90
Zřejmě nikdy jsem se u hry tolik nezasmál jako tomu bylo u South Parku.

V zásadě si vyberte to nejlepší z různých sérií SP (mongolské hordy, emo děti, cartmanovy prdy, spoďárové skřítky, tajné vládní organizace, krabí lid, nazi zombie, Ala Gora a jeho man-bear-pig, atd. atd.), slepte to dohromady co nejabsurdnějším tématem (mimozemský útok / budování luxusního Taco Bell / tajný odbor plánující vyhození celého SP do povětří), vlepte k tomu hlášky odkazující na seriál samotný i na spousty dalších věcí (cartmanova pevnost Kingdom of Kupa Keep (KKK) a černoch Token hlásající cosi o tom, že KKK je to nejlepší, co ho v životě potkalo; Nedovo "Pamatujte, že můžete zabít cokoliv, pokud to bude v sebeobraně", Al Gorova "prezidentská" místnost, atd.
atd.
) a voilá, máte Stick of Truth. Navíc vše zpracované k nerozeznání od seriálu. Pecka!

Herní náplně jako takové jsem se trochu bál, protože opravdu nejsem velký fanda jRPG, ale zklamaný jsem určitě nebyl ani zde. Vývoj postavy je zjednodušen na dřeň, ale plně dostačující díky rozmanitosti a vtipnosti skillů jak vašich, tak vašich spolubojovníků. I když je pravda, že ke konci byly souboje už trochu repetitivní i díky své obtížnosti (jednoduchosti). Za celou hru jsem měl trochu problém prakticky jen s jedinou bitvou - souboj s Al Gorem v jeho skladové kóji, hrál jsem na střední obtížnost za kouzelníka (Cartman: A mage is like a wizard, only not as cool). Nakonec nelze nezmínit super hudbu a dabing.

Pokud jste fanoušky seriálu a Stick of Truth vás nějakým řízením osudu minulo, rozhodně po něm skočte. Stojí to za to!

Pro: SP se vším všudy - nekorektní humor, hlášky, provokace, atd.

Proti: místy repetitivní či zdlouhavé

+19

Resident Evil

  • PC 90
Do té doby, než jsem si zahrál Resident Evil, jsem byl velikým milovníkem Silent Hillu, ale nyní jsem i milovníkem Resident Evilu.

Říkal jsem si, proč to nezkusit, a kvůli příběhu hezky pěkně od prvního dílu. Bohužel se mi nepodařilo na mém počítači přes několikero nespočet pokusů rozjet Resident Evil z roku 1997. Tak jsem vzal za vděk Remasteru z roku 2015.

Mojí volbou byla hra za Jill Valentine, protože mi do toho zapadala lépe, a z pár ukázek, které jsem viděl, všichni hráli právě spíše za Jill (Neměl jsem vůbec potuchy, o tom, že má oproti Chrisovi určité výhody např. Lockpick).

Pustil jsem se tedy do hry. Pro mě to bylo něco okouzlujícího, protože rád prolézám různé místnosti a plním všemožné úkoly. Nezačal jsem příliš dobře, protože hned první zombie, kterou jsem potkal, tak mě zabila :-( Nejspíše to bylo dáno ovládáním, na které jsem nebyl zvyklý, a chvíli mi trvalo si na něj zvyknout.

Při prozkoumávání sídla, jsem objevoval různé poznámky a rozkrýval příběh rodiny, která v něm dříve žila. Atmosféra příběhu byla skvělá.

Nepřátelé zde hrají úlohu, kdy se vás snaží zakousnout, ale spíše vám blokují cestu. Většinou se kolem nich dalo proběhnout, ale pouze za předpokladu, že jste je povalili na zem nějakou střelou, nebo je rychle a šikovně oběhli, když k vám byli otočeni zády. Postupem času však přituhovalo, a tak už obíhání nebylo možné, především u takových těch zelených potvůrek s drápy, rychlými jako drak.

Jako klad, který napomáhal atmosféře byly pásky, přes které jste si ukládali pozici. Protože, když vám došli, museli jste hrát, dokud jste nenašli nové, nebo v horším případě nezemřeli. Jednou za hru, někdy ze začátku, jsem s tím měl problém, kdy jsem jich měl nedostatek, a musel jsem riskovat dlouhé a nebezpečné výpravy do neznáma.

Hudba a zvuky hře přidávali dostatečnou kvalitu a nijak nekazili hororovou atmosféru. Co mi vadilo, byl špatně zvládnutý dabing a cutscény, kde se často obraz předbíhal dabingu (nebo to bylo obráceně).

Již nyní se těším na další díly, které mám v plánu si v budoucnosti zahrát :-)

Pro: Atmosféra, příběh, hudba a zvuky, nemožnost ukládat kdykoliv se člověku zachce

Proti: Občas kamera a ovládání, cutscény

+19

Kult: Heretic Kingdoms

  • PC 70
Kult, který jsem hrál současně s Romčou na dvou PC, je druhou hrou, v níž jsem měl nainstalovanou slovenštinu. To by vzhledem k původu této diablovky sice dávalo smysl, ale tím hlavním důvodem bylo, že mi nešla spustit verze ze Score a na Steam verzi čeština nefunguje.

Inkvizitorka Alita, které lze vybrat vzhled, dvě dovednosti a přidat body ke čtyřem vlastnostem (boj, střelba, magie a rychlost), mi byla hned od začátku celkem sympatická. Pustil jsem se s ní do dobrodružství, spočívajícího především v likvidaci bezpočtu rozdílných nepřátel, ale našly se i klasické "najdi a přines" úkoly a nechyběl ani nákup nemovitostí.

Příběh je vcelku zajímavý a už kvůli jeho vyprávění pomocí statických obrazů mě jej bavilo rozplétat. Narazil jsem i na řadu knih, které příběh ještě trochu upřesnily. Určitě to však není hra pro věřící, protože na každém rohu jsem narážel na hlášky typu "Náboženství je mrtvé", na které odpověď většinou zněla "Smrt náboženství".

Než jsem našel prvního obchodníka, trvalo to celkem dlouho. Nevšiml jsem si totiž kováře v prvním městě, a tak jsem si říkal, jestli vůbec bude možné kupu nalezených předmětů prodat, případně nakoupit nové vybavení. Díky objemným batohům, které jsem postupně nacházel, nebylo třeba chodit do města tak často, a tak (až na výjimky) ani moc nevadilo, že zde není něco jako teleport.

Nejhorší lokací byla jednoznačně sedmipatrová jeskyně. S každým dalším patrem jsem si říkal, že už to musí skončit, ale ono ne, pokračujeme dále až do středu země. Ze začátku jsem se na normální obtížnost těžce protloukal jednotlivými lokacemi, s blížícím se koncem však byly boje stále lehčí a lehčí. Když jsem zrovna nezabíjel nějakou potvoru, mohl jsem kdykoli uložit svůj postup, což v každé hře vždy s radostí vítám.

Narazil jsem i na řadu bugů, kdy mi při nahrávání pozice občas problikávala obrazovka nebo některé předměty nešly sebrat, protože byly na nepřístupných místech, ale i tak určitě nelituji času, který jsem strávil s tímto nejlepším slovenským RPG.

Pro: Alita, příběh, knihy, batohy, systém ukládání

Proti: sedmipatrová jeskyně, ke konci nízká obtížnost, bugy

+19

Mass Effect: Andromeda

  • PC 85
Sice se mi původně k tomu nechtělo psát nic, ale nakonec jsem si stejně nemohla pomoc.
Když jsme slyšela první zmínky o Mass Effect Andromeda, tak to šlo mimo mě, protože jsem v tý době viděla Mass Effect možná tak na plakátě v herním obchodě a za to, že jsem se vůbec pustila do prvního dílu a později si zamilovala celé Mass Effect univerzum vděčím @gordon :D
Ok, ale k věci.
Schválně jsem nesledovala skoro žádné dění okolo, abych na sebe zbytečně nepřenesla zbytečně velký hype a pak byla zklamaná. A vyplatilo se to!
Hned po pár minutách hraní mě zaujaly novinky jako jetpack, který mě celou dobu spolu s využitím dashe hrozně bavil a urychloval pohyb po mapě i na bojišti. Co se mi taky hrozně líbilo, tak animaci při příletu Tempestu k nějaké planetě nebo jiným objektům. Ke konci, když pak lítáte z planety na planetu to ale začíná být lehce otravné a zdržující.
Co se postav týče, mám ráda všechny, což bych u Mass Effect říct nemohla, protože Ashley mi pila nervy už od začátku (RIP). Hrála jsem teda za defaultního Scotta a fakt jsem si ho oblíbila, působí na mě sympaticky a některé jeho hlášky mě rozsekaly. Z posádky mi k srdíčku nejvíce přirostla Vetra, protože turian a protože je prostě naprosto skvělá, taky jsem si hrozně oblíbila Dracka, protože s kroganem je vždycky sranda a můj nový spacebro místo Garra byl jednoznačně Jaal. A samozřejmě Gil, protože s tím měl můj Scott romanci. Což je ostatně věc, o které bych chtěla mluvit. Nelíbí se mi, jak jsou nespravedlivě udělané romance. Stačí porovnat romanci Cory a Gila, zatímco Cora je naprosto výborně propracovaná, Gil je... odfláknutý. Jo, argument, že je pořád více hráčů než hráček a gayů je v herním průmyslu málo je irelevantní a nesmyslný (zkuste si do vyhledávače na tumblr napsat Scott Ryder!) Co se dalších vztahů týče, Turian ask task byl pro mě jeden z oblíbených, protože Avitus zničený z toho, že nemůžou najít turianského pathfindera a ještě k tomu dodal, že "On je pro mě ale něco víc, než jej pathfinder, musíme ho zachránit" aawr, to bylo tak hezký a jako první mě napadlo,
že by bioware konečně přidal do hry i gay turiany.
Jako jednu z nejlepších postal považuju Reyese, který je prostě týpek. A fakt mě hrozně štve, že mi nešlo mít romanci jak s Reyesm tak s Gilem a štvát mě to bude ještě dlouho xD
Co se gameplaye týče, přišel mi zábavný, občas trochu stereotypní, ale to je snad v každé hře, kterou se snažíte projít na co nejvíce procent. Hra navíc trpí "syndromem Mafie", akorát to není jen v rámci jedné mapy, ale v rámci celé Andromedy. Dostanete úkol na Nexusu, abyste jeli na Kadaru, odkud vás pošlou na Eos, kde vás zase pošlou na Nexus a tam zase na Havarl,... No, začne vás to pak pěkně štvát. :D Vedlejších úkolů je tam plná... fakt hodně. Dělala jsem je asi 10 dní v kuse od rána do noci, abych pak v klidu mohla dodělat hlavní dějovou linku, a pořád přibývaly a nechtěly mizet. Co ale dávám jako velké plus tak loyalty missions, každá byla jiná a všechny byly zábavné. Nejvíce jsem se nasmála u Liama. Oceňuji nápad s hraním si s gravitací, to bylo skvělé oživení hry
Navíc je Andromeda hrozně otevřená, co se boje týče. Schopnosti si můžete mixovat jak chcete, výběr zbraní je poměrně velký a brnění si taky můžete vylepšit dle libosti. Navíc je tam ještě dost možností v craftění, takže si myslím, že si nikdo na nic nemůže stěžovat.
Nová rasa- Angara- mi přirostla k srdíčku stejně jako turiani v ME1. Krásná a zajímavá rasa, za kterou jsem hrozně ráda.
Ke grafice nemám žádné připomínky, level design je krásný. Do Havarlu jsem se zamilovala okamžitě, tam prostě chci žít. Jak všichni řeší špatné animace, tak ty mi nevadily a nepřišly mi ani tak špatné, ale hádám, že tohle je hodně subjektivní vnímání.
Dějovou linku bych vůbec neporovnávala s původní trilogií Mass Effect, protože bylo jasně řečeno, že jde o novou sérii. A příběh Andromedy mě bavil, přišel mi zajímavý a užila jsme si ho. (To ale bude tím, že nejsem takový ten "scifař", takže jsem nehrála, neviděla ani nečetla tolik "normálních" a "klasických" sci-fi, abych to dokázala porovnat, jestli jde o klišé nebo ne)
Závěrem, Andromedu v žádném případě neberu jako průměr hru, hrozně mě to bavilo, možností jak hru hrát je spousta a rozhodně bych po Andromedě sáhla znovu.

Pro: Postavy, poměrně velká svoboda pro hráče, hodiny zábavy, prostředí a planety, atmosféra, hlášky, loyalty missions

Proti: Syndrom mafie, po desítkách hodni hraní stereotypnost,

+19

The Cat Lady

  • PC 70
Herní výzva 2017 - 9. Kamarád doporučuje!

Chtěl jsem nějakou hezkou 2D adventuru, což Drolinovi asociuje barevnou, skvěle nakreslenou a zábavnou hru a doporučil The Cat Lady, tedy hru, která není ani barevná, ani skvěle nakreslená a občas ani zábavná. Takhle dopadnete, když poslechnete proradnýho komouše! :D

Upřímně můžu říct, že takhle vyndanou hru jsem snad ještě nehrál. Do této chvíle pro mě byl král depresivních her Fahrenheit, ale milá Kočička ho svou packou rozdrtila jak mravence kladivem a ještě mu nachcala na hrob. Vzhledem k tomu, že jsem od hry čekal něco trochu jiného a na takovou dávku deprese jsem nebyl připravený, mě hraní ze začátku vůbec nebavilo a musel jsem se do něj nutit (debilní Herní výzva), ale cca od třetiny mě to fakt chytlo a až na pár míst jsem si ji už pořádně užíval.

Grafika je sice hnusná, ale to u této hry vůbec nevadí, ba naopak. Hrubě nakreslená pozadí sem sednou, pouze na kostrbatý model hlavní postavy a její toporný pohyb jsem si nezvykl do konce hry. Vyzdvihnout musím parádní hudební doprovod, dabing se rovněž povedl, i když u něj je znát, že byl dělán na obyčejný mikrofon někde doma v pokojíčku (během rozhovorů je slyšet šumění na pozadí). Menší výtku mám rovněž k ovládání, k čemuž slouží pouze kurzorové šipky a občas je to opravdu o nervy.

Klíčovým prvkem hry jsou rozhovory a postupné odkrývání minulost převážně hlavní postavy a zde musím tvůrce pochválit, protože např. scéna kdy Susan popisuje svoje manželství a jak přišla o dceru jsou opravdu hodně silné.

The Cat Lady je adventura s brilantním příběhem plným deprese, zoufalství a děsu, s parádně napsanými dialogy a mrazivým audiovizuálním zpracováním. Není to sice můj šálek piva, ale zklamaný rozhodně nejsem.

Pro: Příběh a dialogy, povedený audiovizuál.

Proti: Toporné pohyby postav, horší ovládání, depka jako prase.

+19