Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Kentucky Route Zero

Kentucky Route Zero: TV Edition

07.01.2013
28.01.2020
13.12.2022
17.08.2023
74
23 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Prvním větším dílem Cardboard Computer je ambiciózně koncipovaná epizodická pentalogie s názvem Kentucky Route Zero. Netradiční, minimalistická adventura ve stylu magického realizmu dvojice autorů, Jakea Elliotta a Tamase Kemenczyho, sází na artové pojetí s řadou možností jak ovlivnit vyznění příběhu napříč pěti akty a šesti přestávkami, rozdělenými podle aristotelovské divadelní tradice. Kvůli intenzitě zážitku a zdůraznění atmosféry a samotného vyprávění děje se ve hře nachází minimum logických problému či úkolů vyžadujících kombinace a jiné archetypální postupy žánru. O soundtrack titulu se postaral Ben Babbit.

Skrze stát Kentucky v USA vede v hlubinách jeskyně dálnice, po které projíždí lidé obeznámení s tímto tajemstvím. Vy, řidič nákladního vozu Conway, jednoho dne projíždíte Kentucky s cílem doručit zásilku do jednoho ze starožitnictví. Od setkání se starým mužem na jedné z benzinových pump však začínají události nabírat nečekaný směr a zásilka se bude muset opozdit a cestou se ke Conwayovi přidá několik dalších postav. Na příběh se tedy bude pohlížet současně z vícero různých perspektiv.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Kentucky Route Zero je hra, u které je opravdu dopředu lepší dobře vědět, do čeho jdete, abyste se vyhnuli zklamání. Jednak to není klasická adventura, protože na hádanky tady prakticky nenarazíte. Daleko více jí charakterizuje onen široký popis "interactive fiction", který zahrnuje i textové bezhádankové hry, mezi které se Kentucky Route Zero řadí. Má blízko k walking simulátorům (vždyť i žánrem se jedná o "road movie"), ale na rozdíl o svých typických moderních představitelů jako Dear Ester, What Remains of Edith Finch atp. je v ní jednak daleko více textu, dále vás hra konfrontuje v průběhu čtení s možnostmi jak text (či děj) větvit, je také poměrně dlouhá a samotný příběh (jehož tah na branku ve walking simulátorech hraje roli) je v KRZ dekonstruován, fragmentarizován. V jednom intermezzu jste například němým účastníkem bezmála hodinové experimenální divadelní hry (kterou posunujete jen klikáním). Nemluvě samozřejmě o tom, že hra není (z většiny) z prvního pohledu. Jako walking simulátor by ji tedy sice charakterizovat možné bylo, ale pro hráče by to bylo spíše zavádějící.

Nečekejte také spád či žánrové mystery - opět budete spíše zklamáni (pokud budete KRZ poměřovat typickými zástupci v herní produkci). Hra má tendenci se zastavovat, bloumat, jít k cíli po bočních cestách své poetiky a pokud nepřijmete její "líné" tempo, budete se krutě nudit. Výrazným prvkem je také experimentování s narativitou. To se odráží například v tom, že hra nemá v zásadě hlavní postavu (je jich v průběhu několik, které svede do cesty náhoda) a v průběhu hraní se často mění hledisko - tu hrajete za stárnoucího řidiče Conwaye, tu za opravářku Shanonn, tu za opuštěného chlapce Ezru atd. A tyto postavy se k nastalým situacím mohou stavět různými způsoby, jejichž dopad na hraní je čistě poetický - jste to vy, hráč, který svými volbami vytváří psychologii postavy, a to je také jedno z kouzel hry. Nebo hra zajímavě pracuje s hudbou, protože zvukový podkres představují obvykle jen okolní zvuky a hudba je většinou jen tzv. diegetická (abych si vypůjčil termín z filmové teorie). Tzn. pokud hudba hraje, je její zdroj přítomný v samotné hře (hudebníci, rádio, varhany atp.).

To, co stojí v centru Kentucky Route Zero, není však experiment (byť je tahle hra jako dělaná na rozbor na nějakém semináři), ale v prvé řadě lidé, jejich sounáležitost, přátelství a podpora a platí tady to zprofanované, že cesta je cíl. Každá z kapitol přináší malý snový kousek skládačky celku, který je ale neohraničený jako sám život. Ve své magické realističnosti a při nahlížení do postav by ale jednotlivé zastávky neměly být nudné (to je totiž na vás!) a opravdu doporučuji nespěchat. Není kam. Nechte se unášet magickou atmosférou jako byste četli volně propojenou sbírku básní - tu také nechcete zhltnout, abyste se dostali na konec. Není totiž, chybí. Je to spíše zastávka na další cestě. Po které hrdinové hry již půjdou sami.
+24
  • PC 85
Vzpomínka na cestování po dálnici nula se mi ve mysli jaksi rozpíjí a prosakuje do ostatních vzpomínek, jako kdybych snad nikdy tuhle hru nehrál a všechno, co se v ní stalo, jsem opravdu zažil při svých cestách po světě nebo se mi to jen zdálo. Kentucky Route Zero je totiž krásná hra a velice zajímavý zážitek s minimem výzev a výborným, originálním způsobem vyprávění.

Hra nejenže nemá jasně určeného protagonistu, ony ani jednotlivé postavy, které na Route Zero potkáte, nejsou tak úplně definované. Vlastnosti a charakter jim totiž dáváte vy, a to tak, že vybíráte jak věty, které řekne Conway, postava kterou vám vývojáři svěří do péče nejčastěji, tak mnohdy i odpovědi na ně, které přísluší ostatním. Dochází tak k zvláštním situacím, kdy vaše volby příliš nerozhodují o tom, co se bude dít, nýbrž o tom, co se stalo. To je něco, s čímž jsem ještě jakživ neměl tu čest, a funguje to úžasným způsobem.

Přestože ještě není u konce, už teď můžu říct, že celá dosavadní jízda mi naprosto skvěle sedla. Graficky je vyjádřená sice málo, minimalisticky a krásně, nicméně naprostou většinu času se vám Route Zero bude zprostředkovávat textem. To je možná jediná věc, kvůli které tuhle hru nemůžu doporučit všem, jelikož je mi jasné, že mnozí od hraní neočekávají kvanta a kvanta životních příběhů a popisů starožitností. Myslím si ale, že ti, kterým tohle nevadí, budou nadšení. Hra má skvělou atmosféru, takovou tu, kterou určitě znáte z nočních zastávek na čerpacích stanicích při dlouhé cestě nebo procházek z opuštěných čtvrtí vašich měst. Třešničkou na dortu je pak soundtrack, se kterým autoři dělají parádní věci a určitě se vám vryje do paměti, až si poslechnete jedno z oněch hudebních vystoupení, která vás za celou cestu několikrát překvapí.

Já nevím, jak vy, ale já jsem si Kentucky Route Zero naprosto zamiloval.

Pro: atmosféra, soundtrack, zajímavé příběhy, žádné zdržování

Proti: trochu nepoměr v délce jednotlivých aktů

+18
  • PC 85
Přečtěte si Artanovu recenzi. Myslím, že jsem dokonalejší recenzi tento rok nečetl. U tak těžko uchopitelné hry jasně vystihl vše, s nadhledem i citem pro detail. Díky jejímu přečtení jsem si byl de-facto schopen pořádně utřídit poslední volně poletující myšlenky, které bylo těžké zařadit. Opravdu výjimečný komentář k výjimečné hře. Ke hře nejde říci snad nic nového a neopakovat Artana.

Můžu přidat tedy jen moji osobní zkušenost:

Hra má na mě anglického samouka dost těžký jazyk a dost času jsem si musel pomáhat slovníkem.

Naprosto chápu, že cesta je cíl, ale paradoxně ta hra náznaky vykresluje hrozně moc zajímavý svět a uzavření/vysvětlení nějakých linií se přímo nabízí a já bych ho fakt ocenil. Vždy, když takové příběhy zůstanou otevřené, přijde mi to spíše, že autor nevěděl, kam dál, než že by to byl umělecký záměr.

Stejně tak chápu, že pomalé tempo je vlastnost hry a šel jsem jí naproti, vždy hrál v noci v temné místnosti a u minihry s telefonem strávil přes hodinu a neměl pocit, že by hra nerespektovala můj čas. Přesto … někdy by lehká svižnost prospěla.

I kdyby nic jiného, i kdybyste nebyli okouzleni světem, postavami, melancholií, neuvěřitelně kreativními herními prvky, které jsem často nikde jinde ve hrách neviděl, tak vždycky tu bude ta perfektní atmosféra. Ale pozor, často přijde nečekaně, během toho „nudného“ hraní, kdy najednou prásk, a máte před očima vizuálně ambientní orgasmus, který propojuje všechny dosud stavěné berličky. Z řady takových scén by mohly být živé wallpapery. Jenže wallpaper ani pohyblivý by nedokázal zachytit, o čem mluvím. Museli byste zachovat ten jedinečný, pečlivě stavěný pocit. Často mě mrazilo v zádech, jen tak jsem se opřel a hleděl. Naprosto nepochopitelné, jak se dá čarovat se stylem a jednoduchou „2D“ vektorovou grafikou.

Vrcholem je pro mě profláklý koncert, který mi zrovna sloužil do herní výzvy. Když jsem hru vybíral, netušil jsem, že zrovna tato scéna, kvůli které hru do výzvy volím, bude tak silná. Pro běžného sledujícího na youtube se může jednat pouze o hezký klip, ale pro člověka, pro něhož se jedná o část „cesty“, jde téměř o meditativní zážitek (to říkám jako extrémně pragmatický, praktický a technický člověk).

Závěrem si dokážu si představit dokonalou hru, která bude sdílet tento originální přístup, cit pro audiovizuál ale bude si brát více z těch nejlepších adventur a silněji uchopí načrtnuté obrysy světa i postav. Nemusí jít nutně o doslovnost, jen pevnější uchopení. Existuje něco takového?

Pro: originální přístup skoro ke všemu - způsob vyprávění, herním prvkům, uchopení příběhu, audiovizuál, ...

Proti: osobně bych ocenil větší příklon k tradičnějšímu příběhu

+7