Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Alan Wake II

  • XboxX/S 90
Herní výzva 2024 – 10. "V záři reflektorů" (Hardcore) - Dohraj hru, ve které se odehraje alespoň jedno pěvecké vystoupení nebo koncert. 

Je Alan Wake II objektívne lepšia hra ako Alan Wake? Je. Je však lepšia na túto dobu ako bol prvý Alan na tú svoju? Bez debaty. Fakt. Na pokračovanie sa čakalo 13 rokov, takže neprichádzalo do úvahy, aby sme dostali plus-mínus to isté, akurát v krajšom grafickom kabáte. Obe hry som hral back-to-back a neviem si predstaviť, že by niekto uprednostnil prvý diel.

Vysoká škola hernej scenáristiky a level-designu. Takto by som to celé zhrnul. Kreatívny riaditeľ Sam Lake sa tu fakt urval a hoci mi miestami mozog fakt nestačil na všetky tie David Lynch-like fantasmagórie, nevedel som sa od toho odtrhnúť. Mnoho ľudí považovalo akciu z prvého dielu za nudnú a repetitívnu. Boli vyslyšaní. Akcie výrazne ubudlo, protivníci sú však náročnejší. Pribudlo hororu, obzvlášť utopená stará pani mi teda solídne zvýšila tlak. Puzzles sú zábavné a nápadité, musím povedať, že sústava dvoch rovníc o dvoch neznámych ma zaskočila a potreboval som papier a pero. Veci, ktoré ma hnevali v prvom dieli (posadnuté predmety a collectibles) zmizli a žiadne nové sa neobjavili. Snáď len otravní vlci. Hra doslova srší nápadmi a asi nemá zmysel ich všetky rozpisovať. Predstavenie dvoch paralelných dejových liniek sa ukázalo ako geniálny ťah. Obe majú svoje osobité čaro.

Hru som dohral za cca. 30 hodín, čo je solídna hracia doba. Ani zďaleka som neprebádal všetky zákutia a neotvoril všetky "secret stashes". Mnoho hráčov tiež odporúča New Game+. Vraj to dodáva hre ďalšiu dimenziu. Neskúšal som, neviem posúdiť. Dohral som však prvé DLC - Alan Wake II: Night Springs. To môžem odporučiť. Veľmi mi to pripomínalo seriál The Twilight Zone. Je to niečo celkom iné a zároveň skvele zapadajúce do celkového konceptu.

Komu sa trochu páčila jednotka, dvojka sa bude páčiť určite. Komu sa jednotka páčila veľmi, bude nadšený. Tak si to bežte kúpiť a ponorte sa do tohto masterpiece bizáru. Navyše, náklady na hru boli 70 miliónov eur a Remedy sa nedarí tieto náklady pokryť predajmi. Takže ak je to vo vašich finančných možnostiach, odporúčam ísť do toho za plnú cenu. Nikto z nás snáď nechce aby to Remedy zabalilo. Oplatí sa to.

Tip 1: Heslo "najlepšia obrana je útok" tu neplatí. Útek (so svetlicou v rukách) je často legitímnou voľbou, ktorá ušetrí zdravie a náboje. Platí to hlavne pre Alanovu dejovú linku.

Tip 2: Prepínajte medzi dejovými linkami keď máte možnosť. Dej dáva väčší zmysel a je to pestrejšie.

Tip 3: Snažte sa mieriť na hlavu a používať výbušné fľaše. Účinok je oproti štandardnému strieľaniu devastačný.
+11

Call of Duty: Black Ops 6

  • XboxX/S 75
Call of duty mám rád téměř od počátků série, nekriticky zbožňuju starou Modern Warfare trilogii, hrál jsem všechno kromě Vanguard (který jsem po zdrcujících kritikách dodnes nezakoupil). Dříve jsem hrál jenom kampaně, někdy od Black Ops 4, kdy byla nějaká první battle royal verze tak jsem začal hrát ji, standartní multiplayer i zombíky. Chápu, že je to nějvětší mainstream co existuje, ale mě vyhovuje a nečekám od toho nějaký realistický taktický souboj, ale prostě zábavu, kterou prostě po zakoupení dva měsíce budu hrát hodně a pak do dalšího dílu sem tam nárazově.

Nejvíc se v komentáři pověnuju kampani. Po loňské otřesné kampani, kde jste dostali obrovský, ale ne úplně zaplnění prostor k průchodu misemi se letos tvůrci vrátili ke klasickému přímočarému stylu, ale asi cítili přetrvávající každoroční kritiky o délce kampaně a tunelovosti a tak se snažili, aby každá mise byla jiná, což opravdu je, ale pro mě to není to pravé, i když je to o parník lepší než loni. Z posledních let bych jako nejlepší kampaň vyzvedl Modern Warfare remake, kdy byla jedna fantastická stealth mise při zajímání rukojmích v baráku, kdy to působilo jako z filmu Zero Dark 30 a zbytek hry byla klasická adrenalinová jízda. Tady se autoři snažili přijít s mnoha novými nápady, ale většinu jsem jich opravdu nepotřeboval (mise v kasinu, působící jako z Hitmana, mise s otevřenější mapou, kde jezdíte od úkolu k úkolu jak v Ubisoft hře, mise, kde hledáte čtyři klíče v zamořené laboratoři a najednou proti vám jdou zombíci (v realisticky se tvářící kampani) nebo přeposlední mise, kdy při výslechu zadržené postavy se pohybujeme v její hlavě a odhalujeme její minulost (tady opisovali od Alana Waka) .
Dále se mezi misemi vracíme do safehousu, kde je možné ho vylepšovat, upgradovat schopnosti jako více zdraví, více štítů, rychlejší přebíjení apod. a mluvit s ostatními členy týmu, kdy se téměř nic zásadního nedozvíme a ještě je zde možné řešit drobné puzzle hádanky. Nikdy jsem nezaznamenal, že by po tomhle někdo v Call of Duty někdy volal a je to všechno naprosto zbytečné a zdržující. Jinak ale jednotlivé mise pěkně odsýpají jsou zábavné, ale mockrát jsem si říkal, proč prostě nedodali standartní střílečku z Pouštní bouře, zápletka s vojenskou organizací už tady taky byla v Advanced Warfare s Kevinem Spaceym a fungovala dobře. Tady opravdu více není lépe a tvůrci prostě vzali jakýkoliv nápad a ve hře ho použili.

Zombie režim se vrací ke klasické hordě, řešíte vlnu nepřátel, z nich máte peníze, za peníze odemykáte další části mapy a vylepšujete zbraně a je to zábava. V multiplayeru zatím chybí nějaký režim pro více hráčů na větší mapě, který myslím byl ve všech posledních dílech. Zde je zatím možnost hrát nejvíce 6v6 týmy nebo v osmi všichni proti všem. Doufám, že brzy do hry přijde Gungame (všichni proti všem, po každém kilu se vám změní zbraň, můj nejoblíbenější mód). I zombies i mulťák fugnují skvěle, nemají žádné technické problémy, hrají to všichni takže nečekáte na zápasy a je to prostě zábava jako vždy.

Výhodou pro váhající je i zařazení do game passu, kde můžete za měsíční poplatek vyzkoušet a pak se rozhodnout, jestli je hra pro vás. Za mě po loňském špatném ročníku, kde jsem hrál pak v podstatě jenom zombíky (protože na Warzone už jsem asi starý, tam se vůbec nechytám) výrazné zlepšení a uvidíme co nový obsah v dalších měsících.
+11

Figment

  • XboxX/S 80
Figment je další malou indie hrou, ke které se dostávám díky upozornění, že končí v gamepassu. Tyto dva týdny jsou nabité a pokusím se i o další vyřazované hry Those Who Remain a Escape Academy .

Figment je krásně kreslená puzzle hra, odehrávající se v mysli člověka uzdravujícího se po autonehodě. Hrajeme za Puzzly jsou poměrně snadné (nápovědu jsem musel použit asi jenom jednou), hledáme baterie, ozubený kola, přesouváme bedny, abychom prošli přes čtyři prostředí a tři bossfighty. Bossové jsou nějaké strachy nebo noční můry, vždy ho naháníme po levelu a nakonec ho vyřídíme v jednoduchém souboji.

I když hra opravdu moc pěkně vypadá, hádanky jsou zábavné, tak největším kladem hry je pro mě hudební doprovod, který vrcholí v bossfightech, kdy každý boss zpívá písníčku a závěrečná rocková pecka mě přinutila k hledání soundtracku na Spotify.

Figment je skvělá, krátká, jednoduchá hra, pokud máte game pass zkuste půlhodinky a pokud vás chytne, tak za nějakých pět hodin máte určitě hotovo na 100% i s collectibly v podobě vzpomínek. V game passu je o druhý díl Figment 2: Creed Valley , na který si určitě po této dobré zkušenosti najdu čas.

1. "platina" roku 2025/celkově 69.
+11

Indiana Jones and the Great Circle

  • XboxX/S 95
Jakožto velký fanoušek Tomb Raidera, Uncharted a podobně ladených adventurek a samozřejmě i filmového Indyho jsem nemohl odolat a otálet se vrhnout na očekávanou herní podobu s nejslavnějším archeologem v klobouku ve velkém konzolním formátu – no a byl jsem rozhodně nadšený.

Profesorovo dobrodružství se tentokrát točí kolem pátrání po Velkém kruhu, který odkazuje na tajemná místa kulturního významu po celém světě, která, když jsou spolu na mapě, tvoří dokonalý kruh a vytvoří teleportační vyfikundaci. No a samozřejmě po něm touží Führer, pro kterého chce toto zařízení získat nacistický archeolog and okultista Herr Emmerich Voss. Společně s Indym, ke kterému se časem přidá fešná Gina, začíná pátrání, při kterém postupně navštíví v rámci rozlehlých lokací Vatikán, Gízu a Thajsko a také na skok do Himalájí a Číny.  

Pátrání, které zmiňuju, zahrnuje v každé lokaci hlavní misi a spoustu vedlejších kdy jde o zdokumentování a získávání indicií, záhadných relikvií a artefaktů, a pokud se rozhodnete jako já, posbírat a vyřešit všechno, vylevelovat archeologa a prošmejdit kde co,  čeká na Vás spousta herního času v otevřených lokačních mapách     Hra má výborný příběh, jednoho z nejlepších záporáků v herním světě za poslední dobu, vymazlenou grafiku, nesmí chybět typický humor z filmové série a prostě baví. Mám jen jednu výtku k chabé “inteligenci“ nácků a za mě trochu zbytečnou boxovací hru, ale to jsou jen malé škrábance, jinak za mě pecka, doufám v další podobný díl v brzkém budoucnu a myslím, že se dočkáme i filmové verze – 95 %
+11

Evil West

  • XboxX/S 80
Při launchi jsem četl, že je Evil West jako hra z X360 generace, kdy vývojáři ještě dokázali dělat hry co nemají 150 hodin a kdy vycházelo kratších akčních řezaček asi nejvíc. Já teď po 100 hodinách v KCD 2 (a nevím kolika ještě před sebou) jsem hledal hru na odpočinek od Jindřicha a volba padla na tuhle ne zase tak moc westernovou střílečku.

Evil West se sice odehrává v období divokého západu, ale jsou tam vzducholodě, elektrické zbraně a hlavně upíří epidemie. Náš hrdina Jesse Rentier je členem Rentierovi agentury (protiupírské FBI), které vede jeho otec. Nečekal jsem, že hlavní Jesseho zbraní bude elektrická rukavice a střelné zbraně budou spíš méně používaným doplňkem k meelee combatu. Střelných zbraní je velké množství (od revolveru, pušky, brokovice, plamenometu, kuše až ke gatling gunu) a stejně jako rukavice jde každou upgradovat o několik nových skillů. Takže napřed rukavicí jenom boxujeme, pak se přidává zvednutí soupeře do vzduchu, přitažení a udělení elektrického šoku a podobné. Většina střelných zbraní má cooldowny, takže typicky silné soupeře boxujeme, pak střelíme brokovnicí do ksichtu, pak do něho vyprázdníme nádrž plamenometu, dáme elektrošok a opět boxujeme.

Všechny tyto akce na sebe krásně navazují plus k tomu lze ještě přidávat plošné útoky na slabší soupeře nebo jejich házení do silných. Souboj jsem si vážně užíval, jednak kvůli poměrně širokému arzenálu, ale i kvůli slušné rozdílnosti soupeřů (od silných štítařů po otravné létající potvory). Fantastické byly i skoro všechny bossfighty. Na normální obtížnost jsem se občas dostal do problémů, ale jinak při správné kombinaci schopností jsem rychle postupoval misemi v pouštních skalách, lesech, ropných polích, westernových městečkách a dalších lokacích občas proložených krátkými, hezkými cutscénami, posunující ne úplně zajímavý příběh až k finální záchraně USA před upíry.

Mise jsou naprosto lineární, nejde zabloudit, viditelné i neviditelné zdi vás nikam nepustí, maximálně občas za roh pro collectible nebo peníze na vylepšování. Nijak mě to nevadilo a jednoduchý "tunel" mi vyhovoval.

Hru hodnotím výš než zdejší komunita, zčásti to může být i kvůli už pociťované únavě z Kingdom Come a potřebě u něčeho vypnout a jenom kosit. Hru jsem si opravdu nečekaně užil a můžu doporučit všem milovníkům her typu Darksiders, staré God of War a podobných. Je to má první letošní hra z Herní výzvy a už je zase březen, tak doufám, že si zbytek výzvy nenechám klasicky na poslední dva měsíce. Hrál jsem v gamepassu kde za pár dní končí, ale až to bude za dvě kila ve slevě, tak to dám a zkusím případně dokompletovat na Evil obtížnost.

Herní výzva HC varianta 2.kategorie Tenkrát na západě
+11

Call of the Sea

  • XboxX/S 75
Docela pěkná adventura s pěknou grafikou a dobře vyprávěným příběhem. Hádanky jsou ze začátku poměrně jednoduché, pak ale začne trošku přituhovat. Pokud však pořádně prohledáte okolí, tak se vám do zápisníku zapíše vše potřebné pro zjištění řešení. U některých hádanek se stačí jen trochu zamyslet a dají se snadno vyřešit. Hrací doba zhruba 6-8 hodin. Trošku kratší, ale pořád lepší, než aby ji autoři zbytečně natahovali. 75%.

Pro: Pěkná grafika, příběh i soundtrack.

Proti: Po dohrání hry není žádný důvod se k ní vracet i když má dva konce. To je asi jediná věc, kterou můžu hře vytknout.

+10

The Touryst

  • XboxX/S 80
The Touryst je "puzzle adventura", která na první pohled zaujme voxelovou "lego" grafikou. Byla vyvinuta nejprve pro Nintendo Switch, i díky čemuž běží na jakémkoliv trochu slušném HW naprosto výborně. Skoro k neuvěření je i velikost hry - cca 500 MB.

Po spuštění hry se bez nějakého úvodu ocitáte na prvním tropickém ostrově. Herní svět se skládá z několika takovýchto menších ostrovů s roztomilými názvy, které postupně odemykáte plněním úkolů. Plníte zde různé vedlejší questy a v tzv. monumentech (dungeonech) pak ten hlavní.

Vedlejších úkolů je několik desítek, jsou většinou kratší a celkem originální, takže jen tak neomrzí. S některými minihrami - arkádové automaty nebo střílení na branku - jsem měl menší problémy, ale nic hrozného. U několika posledních úkolů jsem si musel pomoct návodem.

V monumentech místo "reálných" problémů řešíte - zase docela originální - puzzly, vč. akčnějších boss fightů. Tady si musím postěžovat na kameru, se kterou jsem párkrát bojoval - hlavně nemusí být někdy úplně jasné, kam přesně skáčete. Zase ale nic, co by výrazně kazilo zážitek. Pokud např. někam spadnete, hra vás vrátí na začátek místnosti, takže neztratíte víc než pár desítek sekund.

Kromě toho se vaše postava může naučit několik nových schopností.

Hra a konkrétně některé postavičky občas i pobaví např. údržbář naštvaný, že "někdo" na ostrovech otevírá vstupy do monumentů nebo zahánění krys v dole. Když se k tomu přičte, že splnění všech úkolů zabere jen cca 5 až 6 hodin, vychází z toho velmi příjemná relaxační záležitost.

Pro: pěkná prostředí, grafika a optimalizace, originální úkoly a puzzly, vtipné postavy

Proti: někdy těžší orientace - není jasné, kam přesně postava skočí, některé minihry jsem musel několikrát opakovat, možná kratší délka

+10

Rise of the Tomb Raider

  • XboxX/S 85
Po dohrání jedničky jsem si dal chvíli pauzu a když jsem se k restartované Tomb Raider sérii vrátil, tak dvojku dal takřka jedním dechem. Dvojka je graficky srovnatelná s jedničkou, příběh mne zaujal a konec neurazil. Na rozdíl od jedničky mi přišlo, že hra má více drobných grafických bugů. Ale možná jsem byl jenom víc kritičtější. Hrál jsem 20 Year Celebration verzi, takže všechny DLC included, některé mne ještě čekají, ale Rise of the Tomb Raider: Baba Yaga - The Temple of the Witch sem si dal hnedka.

Pro: příběh, puzzle

Proti: drobné grafické bugy

+10 +12 −2

Zombie Army 4: Dead War

  • XboxX/S 80
Zombie army 4 je spin off k sniperské sérii Sniper Elite od vývojářů z Rebellion. Z té jsem před rokem dohrál Sniper Elite 4, která mě nutila do extrémního stealth postupu, každou střelu jsem si musel připravit, abych nevyvolal poplach mezi nácky. S hlavní sérií má Zombie Army 4 společné pouze zasazení do druhoválečných kulis a zpomalenou bullet kameru při obzvlášt povedených střelách.
Hratelnost je ale úplně odlišná, jde o hlavně na coop zaměřenou střílečku, kdy v misich jde o splnění jednoduchých úkolů (zapnout generátor, přežít vlnu nepřátel, atd.), ale hlavně trefit co nejvíc zombíků ideálně v dlouhém kombu, levelovat a odemykat zbraně a perky (víc nábojů, větší výdrž, častější revive a další).

Hra obsahuje 9 velmi dlouhých misí, každou rozdělenou na 3 až 4 kapitoly. Jsou dostatečně rozmanité (vlakove nádraží, kanály v Benátkách), postupně přibývají nové druhy zombíků, nové druhy granátů a min, takže průchod neomrzí až do konce.
Základní zbraní je odstřelovačka, sekundární zbraní je brokovnice nebo assault rifle plus záložní pistole nebo revolver. Od každého typu je k dispozici kolem pěti druhů. Já jsem si zvykl na snajpa/broka kombo a protože na achievementy je potřeba dostat pár zbraní na master level, tak jsem zbraně celou hru neměnil.

Kromě kampaně je ve hre i mód Horda, kde ve vlnách nabíhají nepřátelé a jde pouze o to, vydržet co nejdéle. Protože nemám kamarády, tak jsem šel většinu hry sólo, ale na pár achievementů je potřeba hrát v týmu, tak jsem dost času strávil i v coopu a je super, že i po třech letech od vydání nebyl na Xboxu žádný problém najít v lobby vhodnou partu.

Příběh nestojí za řeč, graficky je hra na solidní úrovni, vychází z hlavní série, jenom je temnější, protože se většina misí odehrává v podvečer nebo v noci. Zvuky zombií, zbraní a výbuchů jsou v pořádku. Rozsah obtížností je dobře vyladěn na coop i sólo hru.

Hra mě zabavila docela na dlouho, určitě mě zaujala víc než zombie mód z call of duty. Pokud patříte k příznivcům kosení tisíců nepřátel v coopu, tak můžu Zombie Army 4 určitě doporučit.
+10

Immortals Fenyx Rising

  • XboxX/S 85
Ubisoft se rozhodl, že si udělá vlastní verzi  The Legend of Zelda: Breath of the Wild. A dopadlo to až překvapivě povedeně. Skvěle titulu sedne odlehčena atmosféra. Moc se mi líbila stylizovaná grafická stránka a zvolená paleta ostrých barev. V řecké mytologii se nějak extra moc nevyznám, ale i tak se ve hře objevili postavy a monstra, o kterých už jsem slyšel. Zajímavé je komentovaní děje Diem a Prometheem. Soubojový systém je v zásadě relativně jednoduchý, ale správně rychlý a a zábavný. Na můj vkus je ve hře až moc vedlejšího obsahu a celkově je mapa zbytečně velká, ale to už by nebyl dnešní ubisoft. Jinak je, ale tenhle titul osvěžují.

Pro: Grafika, paleta barev, svět, odlehčenost, soubojový systém, diskutují vypravěči

Proti: Až moc velká mapa s přehnaným počtem vedlejších aktivit, finále hry je přehnaně natahované, jednodušší příběh

+10

Dead Island Riptide

  • XboxX/S 50
Už původní Dead Island mi přisel jenom lehce nadprůměrný, ale oproti Riptide tam byly alespoň zajímavější náplně misí a hezčí svět. Tady jsou ve většině případu mise docela odfláklé a lokace, jenž byl asi největší klad prvního dílu jsou nezajímavé. Hra nepřináší nic nového. Vím, že jsem asi smlsaný z novějších her, ale stejně jako v prvním dílu je zde soubojový systém docela jednoduchý a nevariabilní a nastavení staminy je otřesné. Stamina se relativně rychle vypotřebuje a obnovuje se otravně pomalu. Časté horda útoky by mi ani nějak nevadili, ale byly strašně natahované a ztrácelo se kvůli tomu tempo. Základní koncept Dead Islandu není spatný, ale u prvních dvou her co jsem zatím hrál to nebylo ono. Snad až se dostanu k přímému druhému dílu tak to bude lepší.

Pro: Základní koncept, v definitivní edici poměrně pěkná grafika (až na modely postav ), systém vylepšovaní zbraní

Proti: Nezajímavé lokace, nenápaditá naplň misí, nepřináší to nic nového, soubojový systém, horda útoky

+10

Ori and the Blind Forest

  • XboxX/S 100
Prudko návyková záležitosť. Na Oriho ma nalákali hlavne nadšené recenzie, ale išiel som doň s chladnou hlavou a vôbec som nečakal, že ma bude tak veľmi baviť! Po audiovizuálnej stránke je hra absolútne nádherná (inšpirácia Mijazakiho filmami je zjavná) a má podmanivú fantaskno-rozprávkovú atmosféru. Príbeh dokáže chytiť za srdce a ovládanie je veľmi príjemné a intuitívne.

Človeka ale hlavne baví prechádzať tým úžasným rôznorodým svetom a kochať sa nádhernými prostrediami v dokonalom výtvarnom prevedení. Čo sa týka obtiažnosti, tak za mňa bola tak akurát. 99 percent hry som odohral na normal, len asi v dvoch útekových úsekoch som prepol na easy, aby som získal checkpoint navyše :).

Pochváliť musím aj výbornú hudbu, pôsobivé cutscény či systém postupného odomykania schopností. Ori and the Blind Forest je skrátka dokonalou ukážkou, že aj videohry môžu byť regulérnym umeleckým dielom. Kto by to od zdanlivo obyčajnej plošinovky čakal, že? Teším sa na sequel.

Pro: krásny vizuál, hudba, príbeh, atmosféra, návykovosť, ovládanie

Proti: pre niekoho možno občas náročnejšie (v prípade potreby sa však náročnosť dá znížiť aj počas hry)

+10

Hi-Fi Rush

  • XboxX/S 75
Herní výzva 2024 – 5. "Nikdy se nevzdávej!" (Hardcore) - Dohraj hru, ve které hraješ za postavu s fyzickou indispozicí.

Hi-Fi Rush ma zaujal už dávnejšie vďaka vysokému hodnoteniu (tu aj inde) a zaujímavej "rhythm-based action" hernej mechanike. Trochu ma ale odrádzal "japonský vizuál", ktorý veľmi neobľubujem, ale vďaka hernej výzve a faktu, že hra je súčasťou Xbox Game Pass-u, som to napokon skúsil. Neľutujem.

Hlavným hrdinom je trochu prostoduchý Chai, ktorý sníva o kariére rockovej hviezdy. Bohužiaľ, má postihnutú ruku, takže hranie na gitare je vylúčené. Našťastie je tu megakorporát Vandelay Technologies a jeho Project Armstrong, testovací program na implantáciu kybernetických končatín. Chai sa v úvode do programu dostane, ale nešťastnou náhodou sa do celého procesu operácie dostane aj jeho vreckový hudobný prehrávač, ktorý skončí voperovaný v jeho hrudníku. Našťastie z toho nie je taký prúser ako vo filme The Fly (pamätníci vedia). Naopak, Chai začne vnímať akési hudobné spojenie so svojím okolím. S novou rukou vie Chai vyskladať niečo ako gitaru, ktorá je jeho hlavnou (a v podstate jedinou) zbraňou. Po poloúspešnej operácií je totiž onálepkovaný ako "defekt" a celá korporácia mu kvôli tomu pôjde po krku. Zamestnanci korporácie a teda vaši protivníci sú (s výnimkou managementu) výlučne roboti.

Toľko k úvodu, prejdime k hraniu. Celou pointou je počúvať pesničky v pozadí a so svojimi útokmi sa "triafať do rytmu". Pre ľudí s "hudobným hluchom" (napr. ja) sú tu našťastie aj vizuálne pomôcky - celý svet sa hýbe do rytmu práve hranej pesničky. Veľmi zjednodušene, predstavte si to ako Guitar Hero, akurát svojimi "kombami" kosíte nepriateľov. Postupom času odomykáte nové útočné kombinácie a iné vylepšenia. Neskôr sa k vám pridajú aj rôzni spolubojovníci, ktorých počas boja môžete na krátky okamih privolať. Toto sa neskôr stane nevyhnutnosťou, pretože pomocníci prinášajú do boja jedinečné skilly, bez ktorých určitých nepriateľov nemožno (alebo len veľmi ťažko) poraziť. Dôležité je tiež spomenúť, že vaši protivníci útočia tiež výlučne do rytmu, čo dáva hrdinovi priestor na mimorytmické úskoky. Boj je zábavný a jeho náročnosť lineárne stúpa. Ku koncu som si už musel rôzne kombinácie pospevovať alebo klopkať nohou, inak hrozil návrat k poslednému checkpointu.

Musím povedať, že príbeh hry začal dosť stupídne a hlavný hrdina mi bol dosť nesympatický, čo sa neskôr začalo meniť k lepšiemu len mierne. Čo mi však vyslovene sadlo do noty bol humor. Celá hra je neskutočná satira na korporátnu mašinériu a je vidieť, že vývojári s tým majú svoje skúsenosti. Málokedy sa mi stáva, že otváram a čítam všetky nepovinné správy v hre, ktoré dotvárajú príbeh. Jedná sa o emaily, ktoré sú karikatúrou bežných korporátnych emailov. Bossovia sú v podstate management. Hlava QA, vedúca produkcie, atď až po finálneho CEO. Niektorí sú fakt mimoriadne vtipní. Najviac pobavil Zanzo, vedúci "Research & Development", ktorý na mňa v jeden moment kričal počas tele-konferencie, až ho jeden z kolegov musel upozorniť, že má mikrofón na "mute".

Hra mi na NORMAL obtiažnosti zabrala príjemných 13 hodín a ani som pri tom veľmi nenadával. Viem si ale predstaviť, že na vyšších obtiažnostiach to asi bude celkom mordor. Čím vyššia obtiažnosť, tým vyšší dôraz sa kladie na precíznosť triafania sa do rytmu. Občas som si pri hraní spomenul na film Whiplash. V hre tiež príjemne prekvapili aj niektoré licencované pesničky. Môj osobný favorit bol song od The Prodigy - Invaders Must Die. Kto pracujete v korporácií, máte radi japonský vizuálny štýl a páčia sa vám rhythm-based hry, pokojne si ešte k hodnoteniu pripíšte pár percent navrch.
+10

Fuga: Melodies of Steel 2

  • XboxX/S 85
Fuga 2 je mix jednoduché tahové strategie a správy základny (tanku). Chtěl jsem napsat, že je to v podstatě Xcom ořezaný do základů, ale nejblíž to má k sérii Fire Emblem. I když ta je výrazně komplexnější. V soubojové tahové části ovládáme tank Tarascus, který má tři střílny. U každé z nich jsou dva vybraní členové naší až 12-ti členné party. Ti obsluhují buď kulomet, dělo a minomet. Klasicky nějaká zbraň je vhodná na těžké obrněné soupeře, nějaká na letecké atd. Každé dítě z party získává levelováním různé skilly, někdo může nepřátelům ničit štít, někdo má hromadné útoky, které zasahují všechny soupeře, jiný dává soupeřům negativní vlastnosti jako weakness, burning, někdo léčí, prostě nic objevného, ale je jich dost velké množství a souboje tak jsou docela různorodé.

Hra je rozdělena do 12 kapitol, kdy jedna kapitola je jízda z místa A do místa B, kdy po cestě narážíme buď na nepřátele, bedny s léčením, bedny s upgradovacími materiály, místa, kde můžeme vyrazit na expedici a také dvakrát až třikrát za kapitolu je intermission. To je druhá klíčová část hry, kdy se dostaneme do tanku a můžeme utratit 20 akčních bodů za doléčení zraněných členů, upgrade jednotlivých částí tanku, pěstování a chování surovin na vaření, přípravu jídla, které dává bonus do bitev a také komunikaci mezi jednotlivými dětmi a "levelování" jejich vztahů. To se posléze projevuje v boji, když spolu sedí u děla dvě postavy s vysokým poutem, tak můžou udělovat vyšší poškození. U zmíněných Midnight Suns jsem u rozhovorů superhrdinů mezi sebou trpěl, tam to bylo nesnesitelné, ale tady je to odbité velmi rychle a nevadilo mě to.

K příběhu moc psát nebudu, je skvěle popsán v profilu hry. Hra vypadá naprosto stejně jako první díl a nějaké změny se hledají složitě. V profilu jsou zmíněny vzducholodě, ty je kromě příběhových přesunů mezi ostrůvky možné využít i během kapitol, např. k objednání shozu upgradů nebo lékárniček nebo k útoku na soupeře před námi. Další novinka je že jednotlivé skilly jdou také levelovat, to myslím v prvním díle také nebylo. Nepříjemnou novinkou bylo, že superzbraň Soul Cannon (zničí jakéhokoliv soupeře, ale jako náboj používá členy posádky a od toho kolik členů obětujete tak dosáhnete dobrého nebo špatného konce) se v tomto díle spouští sama, jakmile klesnou HP tanku na polovinu. Prostě dostanete ránu, klesne zdraví tanku a AI náhodně vylosuje postavu a oznámí, že za tahů střílí, což mě ze začátku dost zatápělo a musel jsem opakovat, protože jsem o děcka samozřejmě nechtěl přicházet. Je tam pak možnost to částečně obejít, ale na tu jsem přišel až dost pozdě a předtím mě to několikrát potrápilo.

Graficky mi hra hodně připomíná sérii Valkyria Chronicles, prostě taková lacinější japonská klasika, ale úplně v pohodě dostačuje.

I tento druhý díl mě hodně bavil, používám tyhle hry jako odpočinek mezi těžšími hrami, když se mi nedaří. Tady se nijak nezaseknete a můžu hru doporučit všem japonsky pozitivním mezi námi.
+10

Warhammer: Chaosbane

  • XboxX/S 65
Pp delší době jsem dostal chuť na nějakou diablovku. Po loňském Diablo IV (kdy jsem se i přes můj pokročilý věk nechal strhnout hypem a kupoval v den vydání), které mě rychle zaujalo a po 14 dnech a dohrání kampaně zase rychle pustilo, padla tentokrát volba na Chaosbane. Očekával jsem béčkovější, ale zase ne tolik na grind a online zaměřenou hru, ale bohužel jsem se zmýlil.

Na začátku mě tradičně zklamalo, že tvůrci chtějí, abyste na poprvé prošel kampaň na směšnou obtížnost (zde se jmenuje Very Hard). Na 20. levelu z 50 se otevře God Skill Tree, kde jednak dostaneme OP skill a navíc si za body zvyšujeme damage nebo jiné statistiky a od této chvíle jsem jel stylem, že než abych si klestil cestu hromadou nepřátel, tak jsem za sebou táhl vláček potvor, pak jsem se nechal obklíčit, aktivoval jsem god skill ultimátku a takhle pořád dokola. Z počátku jsem občas na nějakém bossovi měl trochu problém a párkrát chcípnul, ale od toho dvacátého levelu to už byla jízda na úplný automat. To jsem měl ještě v plánu pak jet na vyšší obtížnosti za jiné charaktery, ale k tomu nakonec nedošlo.

Vybral jsem si totiž postavu trpaslíka, který mě velmi rychle začal otravovat těma nejvíc typickýma gerojskýma hláškama. Nevím jak jsou na tom ostatní postavy nebo jestli tahle kýčovitost k fantasy Warhammeru patří (znám jenom z knížek čtyřicítku, fantasy vůbec), ale to se prostě nedalo. Nepotěšilo mě ani zbroje a zbraně co padaly, od prvního do posledního levelu se tam točilo pořád dokola asi 5 setů brnění.

Endgame jsem tedy ani nezapínal, ale hra obsahuje boss rush mód, nějaké expedice a relic hunty, kde jsou snad i nějaké side questy. V kampani se ale šlo jenom z hlavní mise do další hlavní mise ve čtyřech aktech, kdy se pouze měnilo prostředí hry.

Pochválit naopak musim grafiku, prostředí, potvory a efekty útoků vypadají moc pěkně na levnější AA hru.

Dokončil jsem to asi za 11 hodin, těšil jsem se na konec, že už to budu mít za sebou a vracer se k tomu nebudu, to si raději dám znova nějaký díl The Incredible Adventures of Van Helsing , který mě bavil výrazně víc. Bohužel u Chaosbane jsem zjevně nebyl cílovka, pokud už grind tak ve výrazně lepším Diablu nebo snad brzo ve dvojce Path of Exile.
+10

F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch

  • XboxX/S 80
K psaní komentáře jsem se dostal až teď, ale F.I.S.T. jsem dohrál už v červnu, takže už se mi trochu vykouřila z hlavy. Metroidvanie mám moc rád, trochu jsem měl předsudky, že jde o hru z Číny, ale nakonec to dopadlo velmi dobře.

Hra nijak nevybočuje z žánru, nepřináší nic nového, ale klasické věci kopíruje na výbornou. Není nijak překombinovaná, jako některé jiné, dostaneme k dispozici pouze tři zbraně (titulní pěst, pak vrták a elektrický bič), které zároveň dávají skilly jako plavání pod vodou, létání ve větracích šachtách apod. Sympatická mě byla mapa, kde narozdíl od většiny podobných her jsou značky s úkoly, takže odpadá bloudění, které mě v jiných metroidvaniích pravidelně potkává. Hra se mi zdála většinu času dost snadná na nějakou střední obtížnost, ale závěreční dva bossové posunuli laťku hodně vysoko a na ně jsem si ji snížil a dal je snadno na první pokusy.

Technické provedení nic o čem bych musel psát oslavné ódy, ale plně dostačující. Mám rád, když se hraje za zvířata, zde králíka Raytona, potkáváme kamaráda medvěda, je tam krysí gang. Nepřátelé jsou nějaká kombinace robotů se zvířaty, mohlo by jich být víc druhů. Každá zbraň má několik komb, zhruba pět. Většinu hry jsem strávil s pěstí a stačilo to.

Mám rád ve hrách easter eggy, odkazy na jiné hry (typicky Dead Cells, kde je nějaká zmínka snad o každé lepší indie hře za posledních deset let). Protože mám moc rád Death Standing, tak zdejší odkaz na cutscénu s Madsem Mikelsenem mě strašně rozesmál a pobavil.

Hráčům tohoto žánru rozhodně doporučuji, pro nováčky díky přehlednosti mapy a jednodušším soubojů je to dobrý vstupní bod do metroidvanií.

Pro: zvířecí postavy, čistý, jednoduchý

Proti: v podstatě nic

+10

Lightyear Frontier

  • XboxX/S 80
Relaxační farmaření a crafting v pěkném prostředí. Vzhledem k jakékoliv nepřítomnosti nepřátel a neomezenému množství čehokoliv zde nemůžete udělat skoro nic špatně. Případné prohřešky jako spadnutí do vody nebo z útesu jsou trestány symbolicky.

Zatím je hra stále v předbězném přístupu, ale obsahu už má relativně dost na nějakých těch 10 hodin. Za celou dobu jsem nenarazil na jediný bug nebo problém. V tomto ohledu působí hra v podstatě hotová. Pár herních mechanik to chce ještě doladit, protože působí zbytečně nebo složitě, ale nic zásadního.

Záleží momentálně na autorech, kam až hru dovedou. Zatím mají nakročeno správným směrem.
+10

Dawn of Man

  • XboxX/S 90
Herní výzva 2024 – 8. "Cesta do pravěku" (Hardcore) - Dohraj hru, ve které se vyskytuje mamut, srstnatý nosorožec nebo šavlozubý tygr. 

Keď som bol malý chlapec a s dreveným oštepom som po záhrade naháňal imaginárnych mamutov, bola by to moja najobľúbenejšia hra na svete. OK, možno by ňou bol skôr Far Cry: Primal, ale chápete čo chcem povedať. Ak vás fascinuje obdobie "úsvitu ľudstva" a máte radi budovateľské stratégie, nemáte nad čím rozmýšľať.

Dawn of Man bol pre mňa parádny relax po sérií stresujúcich hier. Tempo hry si svojím štýlom určíte sami, ale z mojej skúsenosti jednoznačne platí, že nie je kam sa ponáhľať. Ak teda nenaháňate nejaké speed-run achievmenty,  najlepší prístup je dať si so všetkým na čas. Pomaly rozširujete svoju usadlosť, dbáte o to, aby vaša komunita mala dosť jedla (hlavne na zimu), teplé oblečenie a dostatok nástrojov, prístreškov a iných surovín. Do ďalších periód sa posúvate až keď ste si istí, že to zvládnete, máte dostatok upgradov a etablovanú komunitu. S takýmto prístupom sa môžete pohodlne oprieť a vychutnať si virtuálnu cestu štvrtohorami jednej malej dedinky.

Po stránke hrateľnosti prakticky nemám čo vytknúť. V herných mechanikách sa zorientujete pomerne rýchlo. Orientácia na mape je tiež bezproblémová, pomáha tomu najmä tzv. "primal vision". Veľmi sa mi páčilo ako hra rieši problém mikromanažmentu. Možnosť drobnohľadu a manuálneho prideľovania úloh tu je, ale zároveň tu existuje kopec šikovných vychytávok, aby to takmer vôbec nebolo nutné. Takže aj keď sa vám populácia osady poriadne rozrastie, nad všetkým máte dobrý prehľad a nestrácate sa v hromade akcií. Grafika je veľmi pekná a jednoduchá hudba príjemne dotvára atmosféru.

Prečo som teda nedal vyššie hodnotenie? Hlavný neduh je ten, ktorý pozorujem vo väčšine ostatných budovateľských stratégií. Znovuhrateľnosť. Tu je to však posunuté ešte o stupeň vyššie. V SimCity 4 som si svoje mesto mohol postaviť zakaždým inak, rovnako ako zoo v Zoo Tycoon alebo dopravnú sieť v Transport Tycoon Deluxe. Avšak ak ste v Dawn of Man videli jednu osadu, videli ste ich všetky. Skrátka keď som po pár príjemných desiatkach hodín dosiahol všetky možné upgrady, vôbec som nemal ambíciu skúšať to celé znovu. Nepresvedčila ma ani ponuka ďalších máp alebo scenárov.

Vo výsledku je ale Dawn of Man asi najlepšia hra svojho druhu a stojí za vyskúšanie. Uvidíme ako zamieša karty plná verzia Polylithic od českých vývojárov. No a ja som sa konečne naučil ako idú za sebou všetky etapy štvrtohôr.

EDIT: Tak som sa mýlil. Impulz rozohrať ďalší scenár bol veľký a nečakaný. Musím povedať, že som si to užil tak ako prvý krát. Vážne je to parádny relax po náročnom dni a ja musím skloniť hlavu a zaradiť Dawn Of Man medzi moje najobľúbenejšie budovateľské stratégie. Prihliadnuc tiež na vyššie desiatky hodín, ktoré som pri tom strávil, dvíham hodnotenie o 10%.
+10

INSIDE

  • XboxX/S 85
Herní výzva 2024 – 1. "Nemova říše" (Hardcore) - Dohraj hru, ve které přímo ovládáš loď, ponorku nebo jiné plavidlo plovoucí po vodě nebo pod vodní hladinou.

Ako už bolo povedané niekoľkokrát, komu sa páčilo LIMBO, bude sa páčiť aj INSIDE. Niekomu viac, niekomu menej. Ja osobne patrím do druhej kategórie. Hra je podobne pochmúrna a depresívna ako jej predchodca. Zasadenie do mysterióznej dystopickej spoločnosti v štýle 1984 alebo filmu Equilibrium je veľmi pôsobivé. Čiernobiely vizuál nahradili chladné šedé tóny. Celkovo vidno, že graficky aj fyzikálne sa hra posunula "profesionálnejším" smerom.

Puzzles mi popravde prišli jednoduchšie ako v predošlej hre, ale zato sú o to nápaditejšie a zábavnejšie. Precízne načasovanie skokov a iných akcií, je niečo čo testuje moju trpezlivosť. Preto nie som veľký fanúšik hardcore platformoviek. Pre predstavivosť, ak by som mal porátať všetky moje úmrtia vo Far Cry hrách, najčastejším dôvodom by bol pád pri lezení ne rádiovú vežu (prípadne lezenie v jaskyniach vo Far Cry: Primal). Preto ma aj v tomto prípade potešila subjektívne nižšia obtiažnosť oproti Limbu v kontexte platformingu. Napriek tomu sa mi ale podarilo pokoriť métu 100 úmrtí, hoci tesne, kým som došiel na samotný záver.

Ďalšou kontroverznou vecou (znovu podobne ako v Limbe) je chýbajúci, resp. nejednoznačný príbeh a neuspokojivý záver. V prvom prípade som sám na vážkach, či mi to vlastne vadí alebo nie. Fantázia pracuje a výklad udalostí je subjektívny a to je často fajn. V prípade záveru by som ale čakal väčšiu satisfakciu. Pre niekoho môže byť tiež problematická krátka hracia doba, ale podľa mňa je úplne adekvátna k cene, za ktorú sa INSIDE predáva. Ja osobne mám radšej situácie, keď si poviem "kiež by to bolo dlhšie" ako "mohli to skrátiť a bolo by to super". Myslím, že pridaním ďalšej hodiny hrania by už nastúpil stereotyp.

Celkovo je INSIDE príjemná jednohubka na sychravý večer. Na morské panny sa už nikdy nebudete pozerať tak, ako predtým.
+10

The Messenger

  • XboxX/S 80
The Messenger jsem měl v hledáčku dlouho, ale řada přišla až teď, když jsem chtěl po zdolání KCD 2 nějakou změnu stylu. Messenger je klasická devadesátková plošinovka, rozkročená mezi "8" a "16" bitovou grafikou s výborným soundrackem, dobře zvolenou obtížností a skvělým ovládáním (což je u skákaček klíčové).

Než začínám psát komentář, tak se obvykle podívám na jeden dva zdejší předešlé komentáře a diskuzi, pár recenzí, abych si udělal představu o hře od ostatních. U Messengeru v diskuzi je hodně zmiňovaná obtížnost, ale já jsem hrou procházel v podstatě bez problémů, souboje s bossy jsem samozřejmě párkrát opakoval, ale žádný Dark Souls nebo Hollow Knight zásek se nekonal, největším problémem pro mě bylo když jsem ve skákacích pasážích někam spadnul a následovala smrt. Naštěstí checkpointů je dost a kromě větších záseků u sbírání nepovinných mincí (kdy některé byli někdy i k padesáti a víc pokusům) jsem prošel hrou v pohodě. I když počítadlo úmrtí i s DLC se ke konci motalo kolem 900.

Hrajeme za ninju, máme hvězdice a katanu, v shopu upgradujeme malý skill tree, postupně získáme klíčový "double jump" (ve výskoku máchneme mečem do nepřítele nebo rozbitelného světla a získáme skok navíc a touto metodou se lze udržet velkou dobu ve vzduchu a vyskákávat do velké výšky), přitahovací hák, schopnost držet se stěn a wingsuit na plachtění. Jako první úkol máme donést tajemný svitek na vrchol hory, po jehož dokončení dostaneme možnost cestovat do budoucnosti a minulosti (kdy se na stejné mapě přepíná 8 a 16 grafika), což je takový metroidvania prvek, kterým se dostáváme na předtím nedostupná místa v již projitých lokacích. V druhé části hry jsem byl párkrát zmaten a musel si pomoci nápovědou, která je k dispozici ve hře, kdy nám shopkeeper za poplatek vyznačí přesné místo na mapě kam máme vyrazit.

Hru jsem si moc užil, hodně mi sedla, skvělá byla retro grafika i hudba, skvělé byly boss fighty, skvělé bylo i DLC The Messenger - Picnic Panic , které k nějakým deseti lokacím v základní hře přidala další dvě z nějakého prosluněného ostrova, zakončené super bossem satan s původní hry, ale tentokrát souboj probíhal jako nějaký zápas ze staré boxovací hry s Mikem Tysonem . Autoři Sabotage odvedli fantastickou práci a asi se rychle dostanu k jejich druhé hře Sea of Stars , která by měla býr ze stejného světa, ale s odklonem k retro JRPG.
+10