Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Gears 5

Gears of War 5

10.09.2019
10.11.2020
73
59 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Bound by blood.

Kait Diaz je vnučka nechvalně známé královny Mirrah, jenž vládla Locustům v době nejničivějšího konfliktu, který prozatím planetu Sera postihl. V předchozím díle Kait figurovala jako doprovodný charakter, nyní se vydává vlastní cestou, jejímž cílem je zachránit unesené členy společenstva, jež vnímá jako druhou rodinu, stejně jako zjistit co nejvíce o původu podzemní rasy Locust. Jedině tak se dozví, jak moc je s hordou spřízněna. Ačkoliv je titul pokračováním série Gears of War navazujícím na Gears of War 4 (2016), rozhodli se tvůrci pokrátit název. Gears 5 pohání nejnovější verze Unreal Engine 4, což zaručuje vizuální úroveň odpovídající datu vydání.

Hra se klasicky dělí na single a multiplayerovou část. Kampaň lze projít opět v kooperaci, tentokrát až pro tři i na rozdělené obrazovce. Oproti starším Gearsům pětka přináší nové zbraně a typy nepřátel. Multiplayer přináší vedle klasických i několik nových modů, například Escape, tedy útěk, v němž je cílem se jako tým takzvaných Hivebusters dostat do centra jednoho z locustích hnízd, nastražit bombu, a poté uniknout dříve, než exploze zlikviduje místo i s osazenstvem. I tento režim lze absolvovat v kooperaci pro tři. Středobodem hratelnosti je opět akce z pohledu třetí osoby s využitím střelby zpoza krytu, mechaniky společné všem předešlých dílům.

Příběhovou část hry v roce 2020 obohatilo rozšíření Hivebusters, zachycující první mise stejnojmenného týmu.


Poslední diskuzní příspěvek

Náhodou někdo nepřišel na řešení černé obrazovky po boss fightu na konci druhého aktu? :/ Tak jsem si to chválil jak to oproti 4 jede bez problémů....

Edit: ááááá řešení nalezeno, ona se další kapitola odemkla, jen se musí načíst z menu.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Tam, kde předchozí díl sázel na další vlnu ještě větších nepřátel, vás ten pátý nechává nekonečné minuty bloumat prázdnou krajinou, ve které není do čeho píchnout.

Vyjma otevřených lokací představuje markantní změnu i váš nový společník Jack; robot s přídavnými moduly, které můžete vylepšovat sbíráním komponent roztroušených po světě. Zatímco v boji umí být užitečný, při průzkumu mimo jiné nahrazuje vaši svítilnu. Nesmyslné rozhodnutí, v jehož důsledku musíte čekat, než se uráčí a posvítí vám, kam zrovna potřebujete.

Novinkou, kterou bez výhrad chválím, jsou real-time cutscény. Drobnost, řeklo by se, ale potěší vidět, že vaše postavy skutečně třímají právě ty zbraně, kterými jste je vybavili. K tomu hra vypadá a běží vážně báječně i na průměrných sestavách.

Nejsem ten typ hráče, který od pokračování čeká, že bude tou samou hrou, kterou už jednou hrál. Inovace vždy vítám s otevřenou náručí. Takže ani Gears 5 nebudu vyčítat, že jsou jiné, dobře jim tak. Problém je, že umí být prostě nudné. Jinak zábavné přestřelky končí, sotva se vám zahřeje hlaveň, a místo kulek častěji penetrují vzduch nezáživné dialogy.
+21 +22 −1
  • PC 75
Hned na úvod musím uvést, že se sérií Gears of War mám velice povrchní zkušenosti. Část prvního dílu jsem hrál u kamaráda na Xboxu 360 a tamtéž jsem viděl úvod trojky. Dohrát sérii se chystám již déle a když na mě vyskočil víkend zdarma, bylo rozhodnuto. Přečetl jsem si stručná shrnutí děje předchozích her, ale pětka obsahuje i úvodní video pro začátečníky, takže to není až takový problém ani pro nováčky. Příběh bych si užil více s lepší znalostí univerza, ale i tak mě byl u hraní schopen udržet. Děj se posouvá velice častými cutscénami, kterých je sice na akční hru až moc, ale jsou slušně udělané.

U tohoto typu hry je důležitá samotná akce, která se zde povedla. Pocit ze střelby i boje na blízko je dobrý. Zbraně jsou pro sérii typické, jedinou výtku mám k ne-nutnosti je moc střídat. Skvěle funguje doprovodný robot Jack. Má opravdu hodně užitečných schopností a je radost ho používat i vylepšovat. Opravdu stojí za to najít všechny ultimátní upgrady. Jediné co není moc příjemné, je Jackovo svícení, vlastní baterka by posloužila lépe. Hra obsahuje dvě otevřenější lokace, které mi způsobem pohybu a využití připomněli první Rage. Nejsou moc rozlehlé ani otevřené a jejich hlavním úkolem je přivést hráče k vedlejším misím. Ty jsem splnil snad všechny, alespoň soudím dle mapy. Jde o celkem krátké úkoly, ale odměna za to rozhodně stojí. Kampaň jsem si užil, jen mohla být delší. Hrál jsem necelých 15 hodin včetně vedlejších misí, tutoriálu, mnoha cutscén a nalezení cca 80% sběratelských předmětů. Ty mě mimochodem bavilo hledat a jde o jeden ze dvou důvodů proč se ke hře vrátit po projití předchozích dílů. Druhým je zkusit jiný konec, který nejspíš následuje, když zachráním jinou postavu.

Grafika je pěkná a s hraním jsem neměl žádný problém. Hrál jsem tedy pouze sám, na co-op jsem nikoho nesháněl a další módy mě nelákají. Již u několika her mě napadlo, že je škoda neprodávat single a mulťák i zvlášť. Prostředím se mi nejvíce líbily mise ve třetím aktu. Zklamala mě naopak finální mise a souboj, jejích epičnost moc neodpovídala stylu hry. Hra tak vlastně splnila má očekávání akční oddechovky se zajímavým světem. Což bohužel znamená přidání všech dílů do plánu. Ale aspoň je na co se těšit vzhledem k lepším hodnocením.
+16
  • PC 70
Značka Gears of War pro mě vlastně vždy byla něco, co se týká jen konzolí a jako PC master race je třeba na ni pohlížet spatra. A tak jsem se dostal až teď k pátému dílu, díky Xbox Live zdarma, a nic jsem od toho nečekal. Byl jsem však velmi mile překvapen.

Hratelností se mi dostalo převážně toho, co jsem očekával, tedy vcelku tupé přímočaré akce. To by asi jako dobrý základ stačilo málokomu. Hra však překvapuje vcelku slušnou úrovní v řadě dalších aspektů. Zejména graficky je to paráda, vystřídá se několik odlišných a vizuálně ohromujících oblastí - veliké město, trosky civilizace v poušti, či zamrzlé planiny. Zejména ty zimní lokace měly solidní skličující atmosféru. Příběhově je to takové béčko (a přiznávám, že jsem se často moc nechytal kvůli neznalosti minulých dílů, postav, frakcí a ras...), ale aspoň krátká příběhová videa jsou parádně zpracovaná, reakce postav a emoce mezi nimi a jejich výrazy mi dávaly smysl, a tak se to celé dobře sledovalo.

Hratelnostně je to místy nuda, místy naštěstí i docela výzva, většinu času pocitově tak někde mezi. Velmi se povedly různorodé zbraně, bavilo mě zkoušet a chvíli nosit skoro všechny. Robotí parťák se speciálními schopnostmi je fajn věc navíc, ale vlastně nebyl nikdy moc potřeba. Trochu mě mrzí pocit, že část zážitku mi unikla tím, že jsem hru nehrál v co-opu. Úplně jsem nečekal open-world epizody, ale bylo to fajn, zejména (jak jsem psal) ta zimní. Pár kvalitních boss fightů taky zanechalo dobrý dojem.

Celkově jsem rád, že jsem zavítal zase do nějakých neprobádaných vod a tak mi neunikla tahle solidní akce.
+15 +16 −1
  • PC 75
Čtvrté Gears of War mělo perfektně dávkovanou akci a příběh na osobní úrovni s jednoduchým cílem.To sedělo ke kulervoucímu driveu, který se jen stupňoval. Představilo nové mladé hrdiny, kteří v porovnání s původní Deltou brali jejich situaci skoro až humorně (vtipně a odlehčené hláškami). Perfektní kombinace pro akční hru.

Gears 5 bohužel v tomto připomínají předešlý díl tak v prvním aktu. Příběh je stále dost osobní a není to (jen) o vojenské operaci, která zachrání svět. V druhém aktu se hra přesune z uzavřených prostor do otevřenějších lokací a tím ztrácí onen drive. Z celkového pohledu to není vůbec na škodu a vlastně musím smeknout, jak se vývojářům povedlo otevřít jinak koridorovou cover based TPS.

Lokace jsou dvě a jaksepatří, jsou odlišné – zasněžená a písečná. Každá nabízí lokace k prozkoumání, případě splnění vedlejšího úkolu. Odměnou jsou vylepšení na Jacka. Tuhle je informaci jsem neměl, a protože jsem pro ucelenější pocit proběhl hrou jen děláním hlavních úkolů, cítím se teď trochu ochuzen. Jackovo schopnosti jsem totiž využíval maximálně a ne jednou jsem se modlil za jejich dobití.

Musím zmínit jak krásně hra vypadá. Barevné, plné detailů a jak si vyhráli s nasvětlením...mamma mia. Návrat mezi monumentální stavby byl zase o něco epičtější. Co se týče chodu hry, technické problémy se dostaví až v druhé půlce hry, což je taky náramný pokrok - gratulki!

Byl jsem donucen si něco málo načíst o loru světa (fun fact: na planetě Sera má den 26 hodin) a předešlých dílech, když není stále možné si je zahrát na PC *fňuk*. Dost pomůže i shrnující video, které hra nabízí. Série se mi ale prodala přes svojí přímočarou a neutuchající akci. Přesně to a trochu víc jsem čekal po skvělém a intenzivním čtvrtém dílu. Intenzita se u pětky nedostavila kvůli častým cutscénám a jízdou na skiffu ale jak napsal jvempire, akce samotná je stále sakra povedená, takže vlastně furt dobrý.
+13
  • XOne 75
Sérii Gears (of War) hraji od prvního dílu, ba dokonce byla důvodem, proč jsem svého času sáhl po koupit Xboxu 360. Všechny díly jsem přitom, stejně jako i nyní Gears 5, odehrál ve splitscreenu s kamarádem po boku. Nemohl jsem tak samozřejmě vynechat právě ani nejnovější přírůstek do série. Měl-li bych jej přitom shrnout do jedné jediné věty, jde podle mého o „kvalitní nášup téhož“. Jinými slovy, ačkoliv Gears 5 přináší zásadní změnu ve formě otevřené mapy (resp. vícero map), kdy lze dle vůle plnit postranní mise, či spíše určité encountery, nepřináší podle mého nový díl nad rámec uvedeného žádné další zásadnější novinky. To lze vidět například na zbraňovém arsenalu, kde typicky najdeme buď zbraně známé již z prvního dílu (např. Lancer, či Gnasher), nebo z dílů následujících. Případně sice obsahuje určité novinky, které jsou ale podle mého mínění spíše (nebo alespoň do určité míry) „reskinem“ již stávajících zbraní než novými zbraněmi v pravém slova smyslu. To platí minimálně v tom smyslu, že jejich používání „nenutí“ hráče ke změně taktiky během soubojů. Konečně ani souboje samotné nedoznaly v podstatě žádných zmínění hodných změn. Mám tím na mysli, že jejich podstatou je opět „přilepování se“/krytí se za různým překážkami do doby, kdy jedna ze stran padne. Nejzásadnější novinkou je tak podle mého názoru již výše zmíněný přechod na koncepci několika po sobě následujících otevřených map. Na mně osobně nicméně takto vyprávěný příběh působil méně svižně/adrenalinově než dřívější lineární pojetí. To je ale určitě velmi subjektivní otázka.

Vzhledem k výše uvedenému se může zdát podivné, proč jsem přesto hru ohodnotil 75 %. Je tomu tak proto, že ačkoliv jde, jak jsem zmínil úvodem, v zásadě o „více téhož“, je zde i nadále zachována vysoká kvalita, nebo chcete-li zábavnost, z předchozích dílů. Jestliže Vás tak bavilo pobíjení hordy Locustů hrdiny velkosti almary, jejich „drsné“ hlášky, a dorážení plazících se nepřátel ve formě krvavých finisherů, nebudete podle mého názoru ani nyní zklamáni. Alespoň já nebyl. Samozřejmě to platí oběma směry. Kdo se tak u dřívějších dílů nebavil, nemůže u Gears 5 čekat, že tomu najednou bude jinak. Připočtu-li pak k uvedenému možnost zahrát si celou kampaň ve splitscreenu (což si myslím je prostě něco jiného než hraní online), nemohl jsem dát nižší známku než 75 %.

Pro: zachování tradičních hodnot známých z předešlých dílů (drsní hrdinové, krvavost atd.) a dále možnost hrát mj. kampaň ve splitscreenu

Proti: velká podobnost s předchozími díly (v zásadě totožné zbraně, souboje)

+10