Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Far Cry 4

77
225 hodnocení Platformy
Žánr:
akce > 1st person akce *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ano
Datum vydání:
18.11.2014 PCPS3PS4X360XOne
Vývojáři:
Ubisoft Montreal, Ubisoft Kiev (PC verze)
Oficiální stránky:
http://far-cry.ubi.com/en-US/home/
Far Cry s pořadovým číslem 4 je střílečka z pohledu první osoby kombinovaná s adventurními prvky. Příběhově navazuje na předchozí díl, tropické ostrovy ale tentokrát opustíme a vrhneme se do oblasti Himalájí.

Příběh hry se točí okolo anglicky mluvícího "Nepálce" Ajaye Ghale, který se vrací do svého rodného, avšak divokého a nezkrotného regionu Kyrat. Důvodem návratu je rozptýlení popela jeho zemřelé matky. Zanedlouho se však ocitne v občanské válce mezi rebely a tyranským režimem samozvaného krále Pagana Mina. Dokáže Ajay utéci a společně s rebely svrhnout krále Pagana?

Hra vás uvrhne do otevřeného světa Himalájí, v nichž se hratelnost velice podobá předchozím dílům. Můžete zde plnit jak hlavní mise, tak i ty vedlejší. Crafting je opět k dispozici, s čímž souvisí i lov zvěře pro nezbytné suroviny. Ty lze ale využít i jinak. V boji vám po boku může jít legendární bílý tygr anebo například i bojový slon, jehož lze využít i jako dopravní prostředek. Čeká na vás také lezení po skalách, kde vám přijde k duhu závěsný hák. Hra také obsahuje různé frakce, jež budou mít vliv na různá zakončení hry.

Součástí jsou i fantasy prvky, které tvůrci do hry dosadili díky popularitě jejich rozšíření k třetímu dílu. Budete tedy mít možnost navštívit mystickou oblast Šangri-La. V té se stanete bojovníkem Kalinaga a místo moderních vojáků likvidovat mýtické démony různého kalibru.

Multiplayer obsahuje kooperativní kampaň, kde jeden hráč bude představovat Ajaye a druhý Hurka, který se již objevil v minulém díle. Dále budou k mání klasické módy jako deathmatch, team deathmatch nebo například tzv. Arena Mod, ve kterém půjde o přežití před nájezdy vojáků a zvířat.

Příběh hry rozšířila DLC Escape From Durgesh a Valley of the Yetis. První jmenované se odehrává v průběhu původní herní kampaně, druhé po ní.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Jednoho dne jsem si řekla, že bych mohla dohrát alespoň jeden díl Far Cry série od Ubisoftu. U trojky se mi to skoro podařilo, ale kvůli (či snad díky?) save systému v jedné misi jsem hru zlostně odinstalovala a "už nikdy víc". Ono nikdy více nastalo o měsíc později, kdy jsem rozehrála čtvrtý díl.

A zpočátku jsem se na každé hraní těšila, neboť mě ony naprosto nudné a stereotypní činnosti jako obsazování základen a lezení na věže jako jedna z mála věcí na hře bavilo. Problém nastal, kdy jsem měla všechny tyhle záležitosti splněné v dané části mapy, protože pak už jsem se musela soustředit na hlavní a vedlejší mise. O tom dále.

Nepřišlo mi, že by zbraní ve hře bylo nějak hodně. Nebo spíše jsem měla pocit, že opravdu použitelných je jen pár, protože další modely jsou prostě horší, takže to dopadlo tak, že jsem si brzy odemkla/našla nejlepší zbraně a už je neměla potřebu do konce hry měnit. Situace a mise ve hře to ani nevyžadovaly. A část zbraní se odemykala děláním různých, ale stále se opakujících mini úkolů, což šlo mimo mě.

Od AI protivníků jsem toho moc neočekávala, ale i tak mě jejich chování občas zaskočilo (nemile). Buď byli naprosto tupí, kdy jen nabíhali do mého zorného pole, nebo naopak, i když jsem je likvidovala potichu z křoví, tak stejně přesně věděli, odkud bylo vystřeleno a hned běželi na mě. A to jsem měla zlikvidované přednostně ony šamany nebo co to bylo, kteří mě viděli i schovanou v keři. O save systému psát nebudu, neboť je to věc, která mě rozčiluje u každé Ubisoft hry, a tady to nebylo nic nového.

Nejhorší byl ovšem příběh. U něho jsem opravdu trpěla a dokonce i více než ve trojce. Je mi jasné, že nemohu očekávat kvalitní scénář, ale ten druhý extrém také není nic moc. Osudy lidí v Himálajích mi byly naprosto ukradené a v těch chvílích, kdy jsem se měla rozhodovat, na jakou stranu se přidám, jsem vybírala jen dle toho, že ta paní byla často příšerně hysterická, a tak jsem volila Sabala a doufala, že pro paní to skončí špatně. Trochu to zachraňoval Pagan Min, který mi byl nejvíce sympatický, a tak jsem mu při jeho závěrečném odletu vrtulníkem zamávala a nechala žít.

S nechutí vzpomínám i na mnoha hráči oblíbené "houbičkové pasáže" těch bratrů, ovšem tady to není problém hry, ale spíše můj, protože mě tyhle a podobné věci ve hrách nikdy nebavily. Uznávám, že série Far Cry není asi nic pro mě, ale chtěla jsem aspoň jeden díl dohrát. Nakonec dávám 65 %, i přesto, že komentář vyznívá negativně, protože střílet mě tam bavilo, čistit mapu mě bavilo, prostředí bylo pěkné a za tu cenu, za kterou jsem hru koupila, jsem byla spokojená v tomhle ohledu.

Pro: prostředí, pro mě obsazování základen a věží, gyrokoptéra, hlavní záporák

Proti: save systém, příběh, hlavní a vedlejší mise, AI nepřátel

+28 +29 −1
  • PC 80
Po obrovskom úspechu Far Cry 3 sa Ubisoft so značkou vrátil v relatívne krátkom čase, ale kým sa dá, je záujem a predáva sa to ako teplé rožky, treba to dojiť - heslo Ubisoftu. Každopádne som rád, že sa značka vrátila tak rýchlo. Far Cry 3 považujem za jednu z najlepších FPS.

Ak vás bavila trojka, bude vás baviť aj Far Cry 4. Gameplay je taký istý, zmenilo sa len prostredie. Slnečné pláže a vody plné žralokov vystriedalo prostredie veľhôr a vody plné prerastených masožravých kaprov. Každopádne je zmena prostredia zaujímavá a šplhanie sa po skalách v zasnežených Himalájach má svoju čarovnú atmosféru a graficky to celé vypadá pekne. Podobne ako v predošlej časti, aj tu budete obsadzovať jeden tábor nepriateľov za druhým, zbierať množstvo prkotín (bedne, masky, obálky atď.), šplhať na rádiové veže, zlepšovať schopnosti, nakupovať zbrane, loviť zver pre upgrade výbavy a spĺňať množstvo nepovinných misií (ničenie nákladných áut, oslobodzovanie rukojemníkov, zabíjanie a fotenie generálov atď.).

Gameplay je teda veľmi podobný. Hra však pridáva aj pár nových možností a to predovšetkým šplhanie po skalách pomocou háku a lana, zajazdíte si okrem áut a štvorkoliek aj na slonoch a pre rýchly presun bez otravných útokov zvierat a ľudí môžete použiť aj mini vrtuľník.

Hlavný príbeh tentokrát prežívate v koži normálneho chlapíka (podobne ako v trojke, ale tam to bol otravný kokot), čo prišiel do Kyratu vysypať popol zosnulej matky a pravdaže sa zapletie do omnoho vačších udalostí. Príbehovo si volíte z dvoch ciest a to buď Amitu, ktorej ide hlavne o obsadzovanie dôležitých strategických miest alebo Sabala, ktorému ide viac o ľudí. Hlavné aj bočné misie ma tentokrát bavili o niečo viac ako v predošlej časti. Hlavný záporák Pagan Min je dôstojnou náhradou za šialeného Vaasa a jeho hlášky su najvačšou ozdobou príbehu.

Hra tentokrát obsahuje aj premakanejší coop. Kde môžete s kamarátom behať po celej mape a spolu obsadzovať pevnosti, zbierať prkotiny, loviť a spĺňať nepovinné misie. Jediné, čo sa v coope hrať nedá, je hlavný príbeh.

Far Cry 4 je rozhodne zábavná hra. Odporúčam ju všetkým fanúšikom trojky. Mapa je tu už možno až príliš preplnená a nemal som poriadne kľud si ani sadnúť a pozreť si tábor s ďalekohľadom, hneď mi už bol za riťou nejaký ten medojed, tiger, vlčia svorka, banda psov, snežný leopard, hladný medveď, nosorožec, podráždené prasa, jak alebo skurvený orol ktorého je tu viac kusov ako je zajacov v Austrálii. Aj napriek tomu je to však zábava. Save systém ale funguje divne a niekedy musíte mať pevnejšie nervy ako by bolo vhodné. Ale s hrou som bol nakoniec spokojný viac, ako som si pôvodne myslel.

Pro: Vydarený coop, pekné prostredie, zvieratá, zábava, humor, prestrelky

Proti: Save systém, svet je tu preplnený až príliš, občas blbé príbehové momenty, prezlečená trojka

+27 +29 −2
  • PC --
V Kyratu to žije. Na každém kroku se něco děje. Prakticky jakýkoli přesun se neobejde bez toho, aniž bych narazil na dalších x desítek různých situací nebo přestřelek. Nosorožci hází projíždějící auta do propastí, rebelové střílí do vzduchu radostí nad vítězstvím nad početnou převahou vládních vojáků, aby byli vzápětí zdecimováni obrovským stádem tří divokých jezevčíků. Zvířat je všude víc než dost, často se respawnují i v misi při pokusu o stealh postup přímo za mými zády, aby to trochu okořenili. Orel skalní, jehož skutečná hmotnost se pohybuje někde kolem tří kil, si tady vesele útočí na zvířenu vážící sto a více kilo. Zvedá jí do vzduchu, by jí po chvilce upustil a nechal ležet. A vůbec, orli v téhle hře dostávají poněkud větší kredit, než by se slušelo. Asi pět metrů před tím, než mě orel chytne pařátkem za ruku, se spustí script, díky kterému už nemám možnost svou postavu ovládat. Takže pokud orla nesejmu hned po jeho útočném hvizdu, musím se prostě smířit s tím, že už mu neuteču a dotykem jeho mocných pařátisk přijdu o většinu zdraví. Beztak je každý orel američan. Cheatin' fuck!

Hudba je opět gut. Ale opět nejde ztlumit. Ale já už přišel na to, proč nám tam UBI nedá posuvník s hlasitostí. Oni totiž chtějí, aby hráči hráli bez hudby pro lepší immersive atmosféru, ale blbě by se jim vymlouvalo na to, že tam žádnou hudbu nemají. Good one!

Opět nechybí výroba hromady ruxaků z většího či menšího počtu kožek. Do mojí současné peněženky se vejde max. 1 milion kyratských peněz, které nemám kde utrácet, protože zbraně v obchodech stojí pár desítek tisíc a v ostatním vybavení se koupu. A abych si postavil větší peněženku pro navození lepšího pocitu zabezpečenosti, potřebuju sejmout čtyři nosorožce a dva cheatin' fucky. Nebo tak nějak. No každopádně to dává smysl.

Save system se řídí nějakým zvráceným vzorcem nahodilosti a většinou není jisté, kde se po smrti objevím. Jednou to je půl metru od místa kde natáhnu bačkory, podruhé to je hodina hranní zpět u zadavatele mise. Zářným příkladem je třeba Shangri-La, kde je potřeba se dostat několik kilometrů k jeskyni, tam pobít pár hunterů, poté přetrpět nudnou část se šplháním a teprve až pak se dostávám do Shangri-La, ve které se odehrávají k uzoufání nudné exekuce nějakých šašků v modrém. V momentě smrti se objevím na začátku jeskyně, kde tentokrát nejsou tři hunteři, ale je jich tam rovnou pět a okamžitě o mě vědí. V případě, že hru ukončím, objevím se zpět u těch dvou zadavetelských šašků a celou proceduru včetně cestování musím provést znovu. Pro lidi, kteří musí od PC často odcházet, je to opravdu facka do xichtu. Pauznout hru, resp. ji shodit do lišty? Taky možnost, ale připravte se, že grafika pojede na plné kule a mít hodinu zapauzovanou hru na PC, které má při plném výkonu spotřebu 400W, asi nebude to pravé marmeládové... No a když už jsem se tedy asi na popatnácté dostal až na samotný konec Shangri-La, kde bylo potřeba sebrat zvoneček osvícení, hra mi zamrzla. V tu chvíli jsem se smířil s tím, že stárnu a že prostě už nemám ten smysl pro humor, který mi UBI servírují.

Far Cry 4 je přiskinovaná trojka na steroidech. Krát dva.
+25 +26 −1
  • PC 65
Recept na hru ala Ubisoft:

Připravíme si jeden velký otevřený svět a do něho narveme desítky různých aktivit. Ne však aktivit různorodých nýbrž stále se dokola opakujících. Přidáme nevýrazného hlavního hrdinu a zamícháme s výrazně ujetým záporákem. Okořeníme bláznivýma postavama typu kněze prodávájícího střelné zbraně nebo 2 feťáků poetů, nezapomeneme na Brada Pitta v slunečních brýlích.

Nastrouháme rádoby tajemný příběh, osolíme fanatickým náboženstvím a necháme hráče zvolit si mezi iracionálním fanatikem a drogovou princeznou. To všechno opečeme v líbivém grafickém zpracování a občas pustíme i nějaký ten cool song.

Nesmíme zapomenout na zvířata spawnující se hlavnímu hrdinovi za prdelí, když se zrovna plíží do nepřátelského stanoviště. Bez nich by to nemělo tu správnou chuť.

Vrcholem tohoto pokrmu však budiž velice originální způsob prodloužení hrací doby v podobě extrémně častého padání hry v souvislosti s geniálním a zjevně velice promyšleným save systémem, díky kterému se hráč od hry prostě neodthrne. Kdyby se totiž odtrhl, hrozilo by, že by následně musel opakovat celou hodinovou misi znova.

Na závěr už jen hráče PC verzí upozorníme, ať při spuštění nevypínají konzolu.

Můžeme p(r)odávat.

Pro: grafika, zvuk, hratelnost, těžká obtížnost není lehká

Proti: pády, stereotyp, save systém

+20
  • PC 70
Když tři dělají totéž, není to totéž: popel z babičky mám uložený na kamenné peci, kterou postavila ještě její babička, Keith Richards popel své mámy poměrně labužnickým způsobem šňupe a Ajay Ghale s ním zase obtěžuje slušné a pracovité teroristy v Kyratu.

S tímhle macatcem z pod Himálájí si očividně dalo pár desítek (stovek) lidí kurva práci, nad čímž smekám ocáskem klobók, a dobrá zpráva je, že je to místama i vidět. Na druhou stranu - panovníci se změnili, problémy přetrvaly, neb mouchy Far Cry jsou zjevně věčné.

Chloubou Far Cry 4 je kupodivu opět příběh, původně trochu ploché a pičaté postavy dostávají časem jistých kontur, hra má více konců dle vlastního šmaku, včetně několika alternativních až geeky variant. Lze porovnat různé druhy zla, vybrat si mezi totalitou a jinou totalitou, špatným úsudkem a odhadem virtuálních charakterů celou kyratskou storku někam nemile stočit apod. To všechno je samozřejmě dobré.

Far Cry 4 je hra, u které jsem se dlouho nemohl rozhodnout, jestli je to populistická mainstreamová capinka, nebo propracovaný výlet do možná lehce zdrogovaných duší dílo milujících autorů, nabízející hořkosladký vztah k růžovoučkému Stalinovi, který bych se nebál lehce přirovnat k dramatu hrdiny a plukovníka Kurtze z Apokalypsy (na jejíž motivy by btw raz mohla vyjít skvělá hra).

Vždycky jsem Far Cry 1 přál, ať se ve stínu gigantů prosadí a vyroste někam na světlo, protože byl podle mě lepší, než Doom 3 a dokonce i než HL2, což se asi stalo, takže nechci být najednou za křena, když všechno zdá se nebylo tak úplně po mým (a ani v rukou Cryteku, který, jak se zdá, slovutný pecky stejně zapomněl dělat). Nakonec je z toho po všech těch letech opravdu ukázkové míchání žánrů, a pro dobře krmené trolly snad i nejlepší sandbox RPG roku, navíc bez hloupých dialogů.

Pro: Činorodý, žijicí svět. Dnes už technologicky spíše obyčejná hra mající jisté grafické kouzlo. Libové přestřelky a boj obecně, mlýnky na masíčko doznaly značného zlepšení.

Proti: Save systém jak od Forresta Gumpa. Velmi stereotypní sled činností a oukolů mimo kampaň. První stadium Elder Scrolls Huge Empty Bullshit Syndrome.

+17 +19 −2