Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Far Cry 3

Far Cry 3 Classic Edition

Ubisoft Montreal •  Ubisoft Shanghai •  Ubisoft Pune (PS4, XOne)
30.11.2012
29.05.2018
kompatibilní
82
663 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Třetí díl akční střílečky viděné z pohledu vlastních očí, Far Cry je zde. Opět se vracíme na tropický ostrov do pralesů, kde se vžijete do role Jasona Brodyho, abyste zastavili zlo a sám se nestal jeho obětí.

Hlavní protagonista Jason Brody se vydal na tropický ostrov v Tichém oceánu s partou přátel a také se svojí přítelkyní. Skupinka se rozhodně pro skydivingový seskok padákem, přičemž každý přistane úplně v jiné části ostrova. Ke své smůle zjišťují, že tato místa jsou ovládána piráty, jimž šéfuje jakýsi Vaas Montenegro. Okamžitě jsou zajati, načež Vaas požaduje výkupné od jejich rodin a následně chce vězně prodat do otroctví. Honba za osvobozením začíná.

Studio Ubisoft se rozhodlo vzít z předchozích dvou dílů to nejlepší a zkombinovat je. Proto je opět jako prostředí exotika a džungle a hra má otevřený svět. Novinkou jsou zde zkušenostní body, jelikož Jason na ostrov přijel jako turista a ne jako voják. Tak toho tedy moc neumí, ale může se to postupně naučit. Za každý nový dosažený level se vám odemkne nějaká schopnost obvykle související s bojem a plížením. Strom schopností je dostatečně vysoký, aby vás později neomrzel, ale neustále motivoval.

Kampaň se skládá z hlavních a vedlejších úkolů. Hlavní vás budou posunovat dále příběhem, zatímco ty vedlejší vám nabídnou zkušenosti, suroviny a peníze. Ty například využijete při vylepšování zbraní, kterých je přes 40. Také máte do určité míry možnost měnit ostrov, jenž je rozdělen na několik zón, ty jsou pod nadvládou nepřátel. Tyto zóny můžete sami osvobodit a zajistit si tak jejich bezpečné procházení.

K dispozici je také multiplayer, obsahující kooperativní kampaň a několik dalších módů. Klasický deathmatch a team deathmatch spočívá v tom, že za zabití dostáváte zkušenostní body a vylepšujete si svoji úroveň. Čím vyšší úroveň, tím lepší si můžete dovolit zbraně apod. Krom toho nejlepší hráč vítězného týmu může určit osud nejlepšího hráče poraženého týmu. Takže mu buď můžete dát milost anebo ho poslat na smrt. Dále je zde mód Domination, kde jde o obsazování strategických míst. Velkým překvapením je zajímavý mód Firestorm, kde musíte podpálit dva barely, jež jsou umístěné na rozdílných koncích mapy a dále získat vysílačku. Tou si totiž přivoláte leteckou podporu, která smete vaše nepřátele ze zemského povrchu. Tento mód vyžaduje strategické plánování a hlavně domluvu mezi spoluhráči.

Později byla vydána stand-alone expanze Blood Dragon, která však s původní hrou nemá mnoho společného a paroduje akční filmy z osmdesátých let 20. století.


Poslední diskuzní příspěvek

@Indian (31.12.2022 01:20): Dvojka má skvěle detailní engine, mnohem pokročilejší než následující FC. Bohužel hratelnost trochu podcenili, je tam spousta otravného dlouhého přesouvání a šílený respawn nepřátel na pozice. I když lepší než FC6, co teď hraju, tam jsem se v rámci mise postavil za budovu a jen koukal, jak přede mnou neustále vyskakují nepřátelé z nicoty, dokud nebyla mise dokončena (stahování dat) :facepalm:

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
Ok, takže tady mám otevřený svět. Hlášku "Return to mission area otherwise mission fail" jsem ale nevídal tak často ani v Call of Duty.

Mise jsou striktní. Prakticky je nelze řešit po svém, ale musím postupovat tak, jak chtěli autoři. Viz. Medusa. Člověk se prosneakuje až do comm místnosti, tam se skriptem spustí alarm a je potřeba vystřílet všechny respawnované nepřátele. Nelze jim utéct, protože paxe dostanu do situace viz. první odstavec. Open world my ass.

Nemusím se snažit neumřít ve freeroamu, protože každá smrt je odměněna respawnem mimo nebezpečí a nejlépe ještě bez postihu.

Jednotlivé patroly nepředstavují žádnou výzvu. Stačí v klidu zastavit, počkat si, až se přiřítí jeep s ječící dvojící kakáčů a poslat pár ran někde do úrovně hlavy. Hotovka. A hle, další. A další. No stress...

<joke alert>
Málo ukazatelů všeho. Prostě jsem měl pocit, že jsem úplně ztracený. Survival pocit a celková výzva jsou tak vyšroubovány neskutečně vysoko.
</joke alert>

Rentgenové vidění. To je přesně to, po čem jsem v podobné hře toužil.

Snažím se soustředit na přepadovou akci... a v tu ránu mi na střed obrazovky vyskočí hláška osmnáctkou písmem, že mám plný inventář a jednu šestinu obrazovky zakrývá tabulka Press ESC a vyprázdni si ho. A to jen proto, že sedím vedle kytky. Dobré na budování atmosféry.

Hudba je skvělá. Ale chtěl bych mít možnost jí ztlumit. Já nevím, prostě mi to přijde logické, mít možnost ztlumit hudbu. I když je skvělá.

Vážně mě nebaví lítat po kopcích, kuchat koroptve a dělat si z toho větší peněženku, abych unesl více peněz. Protože peníze patří do peněženky, to dá rozum.

Aby to nebyla taková nuda, tak každé zvíře je dobré na něco jiného. S pomocí dvou kůží psa unesu o 2 injekční stříkačky více a když chci nosit další stříkačky, musím zabít tapíra. Že mě to nenapadlo hned.

Proč Hold E? Proč mám furt držet E, abych provedl nějakou akci? Proč ho nemůžu prostě jen zmáčknout?

Není nad to používat stejnou klávesu pro šacování mrtvoly a výměnu aktuální zbraně s tou ležící na zemi. Vzhledem k tomu, že se obě věci velmi často ocitají hned vedle sebe...

...

Miluju Far Cry. Je to pro mě nejlepší střílečka. A pak přišel Ubisoft a všechno zkazil...
+86 +93 −7
  • PC 95
Tak to byla parádní jízda. Nejdřív parádní intro, kde je pohoda, chlast, moře a pak plesk, zajateckej tábor, šílenec Vaas a klec. Naštěstí nikdo na Rook Islandu neumí uvázat pořádnej uzel, takže se z tábora nakonec dostanete a pak to začne.

Hra skvěle pracuje s příběhem a motivací hráče k plnění dalších a dalších úkolů - víte, že vám unesli kámoše, ale jakožto hráč k nim nemáte žádnej vztah - teprve když je zachráníte, dozvídáte se o nich něco víc. Každej zachráněnej kámoš/ka někam dál posunuje dějovou linku a přidává další a další příběhový nuance.
Hrozně jsem se bál morálního ponaučení "takhle to dopadne, když seš bohatej a žiješ marnivej život", ale to naštěstí nepřišlo, místo toho jsem se dočkal přerodu z mladého floutka na fanatickýho bojovníka.
Skvěle je zvládnutý rozdělení hry na dvě část/dva ostrovy - je hrozně těžký vyvolat v hráči motivaci ke hraní v momentě, kdy se trošku změní pravidla a prostředí hry. FC3 to ale zvládl na jedničku a hra mě bavila víc a víc, až do uspokojivého konce.

Všechny NPC maj nějakej účel, nějakej smysl, každá má ksicht, charakter a i když s každou strávíte jen pár chvil, stačí to. Záporák Vaas měl dost prostoru na to, abyste si ho stačili oblíbit a další postavy tam byly dost času, abyste je stihli nenávidět. Všeho tam prostě bylo tak akorát.

Naštěstí hra navazuje spíše na druhý díl než na první, a díkybohu se tvůrci poučili z prázdné dvojky (takže se zde můžete vyblbnout). FC 3 je navíc první hra, kde agresivní zvěř vypadá reálně - není to tak, že zviřátka po vás máchaj tlapkou a ubíraj vám životy, ale povalí vás na zem a jdou vám po krku.
Taky zde můžete sbírat sošky, dopisy a paměťové karty, ale nemusíte - za to vše dostanete jen XP (a sem tam něco navíc) a i když nasbíráte všech 120 relikvií, nestane se nic, škoda.

Zmínil jsem XP - ano, jsou tu RPG prvky, ale nedá se říct, že by to byl hlavní trhák hry - na druhou stranu naučené dovednosti jsou např. dosud neviděná eliminace dvou enemáků najednou nebo možnost někomu vytrhnout pistoli z holsteru a postřílet jí zbytek nepřátelské party.

Celkový gameplay nemá chybu - ježdění, střílení, běhání, padání ze skal (ano, můžete sebou fláknout o zem, dokonce i padnout na záda), systém krytí jsem u FPS od Vietcongu neviděl, možnost jet stealth nebo akční cestou, vyvážená obtížnost, požáry a tak dále, prostě se to povedlo. AI by mohla být lepší, ale tak je tomu vždy.

Rok 2012 se určitě vydařil, vypadá to, že herní vývojáři dostávaj rozum. Jasně, furt nás vedou za ručičku, všechno tady bliká, na všechno ukazuje radar, ale aspoň ten blbej autoheal tu neni.
Samozřejmě nic není dokonalý, takže fyzikální model tady stojí za prd, zase střelíme raketometem do plechový boudy a nic se nestane, zase máme auta, který vybuchujou při pádu ze skály, mini keřík zabrání džípu v jízdě atd., ale to je holt dnešní standard. Jinak je hra naprosto skvělá.

Pro: úplně všechno, hlavně hratelnost a styl vyprávění děje

Proti: možnost rychlého cestování v jakékoli situaci - i když padáte ze skály a čeká vás 100% smrt - z už tak jednoduché hry dělá vyloženou arkádu :)

+47 +49 −2
  • PC 100
Moje hodnocení této hry je nad očekávání dobré. Když jsem někdy loni viděl první záběry z této hry, tak to na mě velký dojem neudělala. Ale musím uznat, že postupem času, kdy se datum vydání blížilo si mě hra začal pomalu získávat. Už jenom šílenec Vaas, který na Vás zírá z každého videa nebo screenu ve mě vzbuzoval zájem :).

Ke hře samotné můžu říct jen to nejlepší. Vždyť jsem ji taky ohodnotil 100%. Příběh jako takový sice není příliš dlouhý (řekl bych, že za pár hodin by se dal v klidu udělat), ale hra Vám nabízí tolik dalších možností, že i po dohrání dějové linky mám ještě spoustu hodin zábavy v podobě objevování ostrova, osvobozování vesnic atd...
Další velmi zajímavou věcí, jsou zpestření ve hře, jako je třeba lov zvířat. Přijde mi to jako skvělý nápad, že z různých druhé kůže si můžete udělat různá vylepšení, která Vám umožní nést víc zbraní, nábojů, šípů atd... Strom dovedností vrývající se do vaší paže :) nebo výroba léků, to vše hru příjemně zpestřuje a taky nutí na chvilku upustit od hlavního děje, aby jste si nalovili a posbírali květy na léky.
Co se děje týče, tak je sice trošku předvídatelný a trošku neuvěřitelný (když nevinný, rozmazlený týpek z jůesej se stane strojem na zabíjení a porazí celý zločinecký kartel), ale to se dá snadno přehlédnout, protože celý děj má náboj a dočkáte se i pár momentů, kdy s napětím čekáte, jak celá cutscena nebo rozhovor skončí a jakým směrem se bude vaše putování vyvíjet dál.
O charakteru hlavního hrdiny jsem už něco řekl, z bohatého chlapce, který na začátku hry sotva vydýchá pohled na mrtvolu se stane nelítostný zabiják, a na konec se rozhodne - pozor spoiler zůstat na ostrově a nechá své kamarády odplout zpět do civilizace samotné.
Abych to uzavřel, tak hra mě opravdu mile překvapila a co se mě týče, tak mám favorita na hru roku!!

Pro: otevřený svět, dlouhá herní doba, vizuální stránka, pestrost hry, klidně si ji zahraju znova

Proti: uplay

+36 +38 −2
  • PC 70
Série Far Cry u mě znamená ukázku toho, jak má vypadat akční hra z prvního pohledu. A pro mě možná trochu překvapivě toto tvrzení platí i po dokončení třetího dílu, jehož vývoj jsem sledoval s určitým despektem.

První díl série od německých Cry-Teků dokázl zprostředkovat svoji obtížností a volným polem působnosti neopakovatelný počin. Druhý díl se vydal jiným směrem - autoři již z Ubisoftu dokázali zachovat hardcore zaměření prosté HUDů a jiných pomocníků, přidali i však sázku na jistoto. Základní formu děje inspirovanou Apokalypsou, respektive Srdcem temnoty. Nešlo tedy o nic originálního, ale v tomto případě je vhodnější volbou okopírovat to, co již funguje, než pokoušet štěstí s novým přístupem. Autoři tak měli před samotnou tvorbou již dva stavební kameny v podobě nástinu příběhu a základních prvků game designu. Výsledek i na podruhé se zvláště povedl (osobně FC2 považuji za nejlepší FPS hru), leč tentokrát se neobešel od kritiky prvků, které měli na hráče očividně více destruktivní účinky než mutanti z prvního dílu.

Třetí díl vyšel do boje se stejnými zbraněmi. Tentokrát již s dobře slyšitelným ohlasem z řad hráčů se tvůrci zaměřili na vyladění prvků (zvláště v rámci hratelnosti a s ní spjatých úpadků do stereotypu) a očekávaným nahrazením Afriky návratem ostrovů s džunglí a azurově modrým nebem z dílu prvního. Zde nejde nic namítat, srceenshoty z takového ráje prodávají, a originalita (a ceny za léky pro grafiky, kteří by jeli lokace nafotit) v podobě Afriky s tím nemůže soupeřit.

První škrtnutou položkou na bílé tabuly v montrealské konfernční místnosti byly zajisté cestovní hlídky. Community managerovy ještě nyní musí naskakovat husina na negativní přijetí tohoto prvku a záplavy výhružných dotazů. První věcí tedy bude to, aby hráč při postupu a přejezdech mezi misemi neumíral, což dokáže odradit nejednoho hráče-teenagera. Zakomponován je i fast travel, jen tak, pro jistotu. To však nestačí, v minulém dílu se často umíralo ze salvy neviděného nepřítele, tak zde bude radar (a mapa) se vším všudy. Je to paradoxní, ale zde se Jason ztratí hůře než kalifornském LA. Dle všeho šlo hodně kritiky také na nudný příběh, kde šlo střídat obě frakce, a celkově tam chyběla nějaká persona, co by hře dale ten pověstný "ksicht a imidž". Nebylo třeba z kanceláří vycházet daleko, ostatně možná ho castingové oddělení vidělo támhle přejít přechod. Jakýsi nonemák zaujal na první pohled, "Tohle a Kanaďan, však vypadá jak portorický překupník", zvolaly sborově Jade a Yannis, když schvalovali kreace podřízených.

Opravení nevhodných mechanik, tvář hry a prostředí by bylo. Nyní jen, o čem to bude, a kdo bude hrdinou. O tom ale až za chvíli, jelikož se nyní hlásí i Yuan Pei, který by do hry rád přidal něco starobylého čínské folklóru z pradávných časů. Jak tam ale jen toho Zheng Hea a Lin Conga narafičit... pro ty, kteří FC3 ještě neměli čast hrát, se s tím tým popral statečně.

Mechniky v cajku, hlava do reklam, čtvrtina misí vyřešena, a teď tedy opravdu ty hrdiny. Nebyly by to Kanaďané, kdyby nezesměšnili své sousedy (nebo to je opačně?), a tak byla vybrána partička amerických mladých a bezstarostných jedinců, která je však ukazována v notně negativním světle, zvláště tedy Lisa (která je opravdovou nemesis celé hry).

Vše je v nejlepším pořádku, zbývá dodat třešničku v podobě popkultury a pirátů trsajících na Die Antwoord, milonkrát použité Ride of the Valkyries a výborně padnoucí Paper Planes do intra.

Třetí díl a po třetí velmi jinak. I v tomto případě ale značný úspěch na poli gamedesignu - v oblasti masová FPS produkce.

Pro: hudba a grafika, lepší příběh (jeho části) než by šlo čekat

Proti: zjednodušování na každém kroku, přístupné a nekonfliktní

+33 +36 −3
  • PC 95
Nerad píšu komentáře na tak rozmanitý hry, vždycky mam totiž pocit, že na něco zapomínám a tak píšu všechno, až je z komentáře nakonec dvacetistranná příručka pro hráče. Já to ale risknu!

Ač se mi druhej díl líbil víc než dost, nelze říct, že bych se u něj nenudil, že by byl bez chyb. A i tak jsem mu vpálil pětadevadesát. Afrika bylo pěkný místo k dovádění, sluníčkem zalitý písečný duny brázdila sem tam nějaká ta gazela, občas vám hopnul do cesty otylý bůvol a i ta zebra jednou za čas odněkud vyběhla. Jinak ale tamní svět moc nenabízel, byla nuda ho objevovat, byla nuda hrát za týpka bez hlasivek, bez jazyka!

Celou tuhle safari nyní dovádí k dokonalosti FAR CRY 3! Sotva se prodíráte prvním útěkem, nehostinná džungle vám sází do cesty jedno běsnící zvíře za druhym. Že na vás vlítne divočák, medvěd, tygr (a jiná kočkovitá šelma), bůvol, dingo, had, pitbul, nějakej hroznej pták, žralok, nebo krokodýl je na ostrově běžná věc a je to boží. V týhle zvířecí změti chybí snad už jenom lední medvěd. Život na ostrově je zkrátka neuvěřitelně rozmanitej a kromě již jmenovaných zvířátek jich na ostrově potkáte celou řadu. Co potěší je interakce s nimi, ale ne ve smyslu, že si zvíře pohladíte, ale že si vezmete kůži, která poslouží k tvorbě kapsiček a jiných nosných zařízení (musíte mít přece místo pro munici a zbraně).

Kromě hlavní dějový linie vám svět nabídne spoustu nepovinných úkolů ať už pro usnadnění pohybu na ostrově, nebo pro získání peněz či zkušeností. Nutností je šplhat na věže, ze kterých si po rozhlédnutí odemknete kus ostrova... a to je právě věc, která mě trochu štvala. Zprvu je to sice fajn, ale časem přijdete na to, jak moc je to otravný.

A teď příběh! Představte si, že si s kamarády vyjedete na trip světem, kdež tu náhle vás zajme banda tupejch pirátů, jejichž šéf Vaas nemá rád nikoho, nic a prohánět kulky hlavou člověka je u něj větší rutinou, než se ráno nasnídat. Za sebe říkám, že větší boj o přežití jsem dosud v rámci her (a snad ani filmů) neviděl. Každej příběhovej moment má v sobě tolik náboje, že by z toho Michael Bay čerpal do konce života. A třebaže je to tak dobře, mě osobně to moc nevyhovuje. Hra mě totiž pořád nutila hrát jen a pouze hlavní linii. Chtíč zjistit jak to všechno bude a dopadne způsobil tedy to, že jsem hru dohrál jedním dechem, aniž bych si pořádně užil nádhernýho tropickýho ostrova.

Ačkoli jsem od kdekoho získával informace, že grafika nepatří mezi špičku, za sebe musim říct, že se Crysis může jít zakopat. Sluncem utopený, krásně vypadající ostrov nabízí tolik panoramat, až je někdy lepší se zastavit a jenom tupě zírat na celou tu nádheru. Parádně ztvárněná akce vhání slzy do očí při každý explozi, skotačit s plamenometem je jedna radost a ke všem těm kratochvílím hraje fantastickej soundtrack, kterej navyšuje laťku herních OST hned o několik příček. Nechápu kde tohle v sobě Brian Tyler vzal, do Expendables vytvořil takový hovno a tady je najednou lepší, než dejme tomu... Zimmer. Asi taky musel ztroskotat na ostrově aby zjistil kým doopravdy je.

Další mistrnou věcí, která je sice v dnešních hrách čitelná čím dál častěji, ale zmínit jí musim, je psychologický rozvoj postav, zejména pak tý vaší. Jason Brody je mladík, sympaťák, člověk života užívající, ale mouše by neublížil (a hlavně mluví!!!). Je proto super za něj hrát a pozorovat, jak ho doháníte skoro až k posedlosti. Každej charakter ve hře je svým způsobem magor, ale každej svoje magorství prezentuje jinak.

Mám sice hlavu plnou textu, ale jak jsem naznačil na začátku, je pro mě složitý psát na takový hry komentáře, tak to raději utnu dřív, než tady vyspoileruju všechno, co bych svým nadšením chtěl říct. Zkrátka je pro mě FAR CRY 3 suverénně nejlepší hrou roku!

Pro: soundtrack, grafika, život ostrova, vývoj postavy a postavy ve hře vůbec, a tak dále

Proti: otravný lezení na věže, těžkooděnci

+32