Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Tulareanus (28.09.2023 09:53): Nevím, vycházím pouze ze svých vlastních zkušeností. Prošlo mi rukama poměrně dost krabic z té doby, dodnes mám některé doma a všechny tyto hry jsem dohrál bez toho, že bych potřeboval jakýkoli opravný patch, či aktualizaci. Ani nevím, jak bych je v té době sháněl a do DOSových her implementoval. Ovšem, pokud máš na mysli hry z příloh časopisu Score, tam je to zcela jiná, ale to padá na jejich makovice. Byli to příšerní patlalové a břídilové, je zázrak, že tak chaoticky vytvořené disky vůbec fungovaly. Kamarád, už v té době dlouholetý zkušený programátor, se vždy chytal za hlavu a říkal, že něco takového se jen tak nevidí. Vím, že s některými hrami z příloh byly potíže, dokonce jsem i narazil na nutnost použít save na překlenutí chybového místa. U originál her jsem ale potíže nikdy nezaznamenal. Neříkám, že se výjimečně vyskytnout nemohly, já na nic podobného ovšem nenarazil. Bohužel, s příchodem internetu se postupem času staly patche naprostou samozřejmostí, dnes se bez nich neobejde takřka žádná hra. Spousta titulů vychází v tak tristním stavu, že jsou hráči nuceni čekat dlouhé týdny i měsíce, než je hra alespoň jakž takž hratelná, mnohdy se nedočkají vůbec. Stav her v den vydání tehdy a dnes je naprosto nesrovnatelný.
@Bursoft (28.09.2023 10:15): Dle toho, jakou cestou se PlayStation ubírá poslední roky bych řekl, že dobrá. Ale realisticky je to spíš jedno, protože nový CEO určitě bude pokračovat tímhle směrem. Minimálně dokud se jim bude dařit.
@samorost (28.09.2023 07:50): Tak to ti spomienkový optimizmus vytlačil asi spomienky o tom, koľko hier v 90. rokoch malo gamebreaking bugy a ľudianemali doma internet, aby zohnali patch, prípadne neboli nikdy opravené. Ja som musel zháňať a sledovať a požičiavať si level a score cd, aby som si mohol opatchovať hry, v ktorých sa nedalo pokračovať alebo strašne veľa padali. A tie časopisy dávali tie patche na cd naozaj vo veľkom. Quest for Glory: Shadows of Darkness , I Have No Mouth, and I Must Scream , Albion , Prehistorik , Fallout 2 , Blade Runner a to je len pár príkladov, ktoré mi napadli ihneď.
@Ringo (28.09.2023 08:52): Ano, zcela souhlasím. Pro mně by byl nejspíš naprostý ideál, pokud bych ke krabi(čk)cové hře dostal ještě časově neomezený kód na přihlášení hry do digitální knihovny. Takovy mix nosiče a digi distribuce v jednom, samozřejmě bez DRM (GOG styl). Pohodlí a dlouholetá dostupnost, co více chtít. :c)

@Richmond (28.09.2023 09:04): Aha, tak já Daggerfall nikdy ve verzi z originál krabice nehrál. Nicméně, toto byla v té době nejspíš opravdu výjimka, mně osobně se nic takové nepřihodilo a že jsem těch her tehdy odehrál nespočet. :c) Nuž, každopádně, stane se. Dnes je to ovšem spíše naprostý standard, prakticky ke každé hře přistane časem hned několik aktualizací a jen zcela ojediněle hra zůstane ve stejné verzi, jako při vydání, po celou dobu.
@samorost (28.09.2023 07:50): " U starých DOS titulů nepamatuji jediný případ, kdy hra nebyla plně funkční přímo z krabice a já musel shánět nějaký update, patch apod.. " No hned jsem si vzpoměněl na Daggerfall, krabici jsem si přinesl domů a musel shánět kritické patche, protože verze z krabice nešla dohrát. Ale jinak souhlas, tohle je těžká výjimka.
@samorost (28.09.2023 07:50): Přesně proto je pro mě pocitově digitální distribuce placeným warezem :-) Jediný rozdíl mezi tím, že si hru sáthnu z warezu nebo koupím, pro mě představuje to, že ji zaplatím, což po přechodu ze studentských let do let pracovních pro mě začala být zásadní pocitová záležitost, zaplatit za to, co si chci zahrát. A proto jsem lpěl vždy na té fyzické podobě při koupi hry, nechci moc platit za stahování, které člověk může učinit i zdarma, byť samozřejmě nelegálně. Argumenty o aktualizacích apravidelných opravách v případě placené distribuce mi přijdou jako obhajoba špatné hry, která potřebuje opravovat. To je jako půjčit si na delší dobu poruchové auto a být závislý na tom, že se to sem tam kdykoliv pokazí a že vlastník si přijede každou poruchu sám opravit a já si to ještě budu snad pochvalovat :-)
@Dan9K (28.09.2023 08:12): Tak on je to právě problém spíše těch starších her, tam je větší šance, že už funglovku v obchodě nekoupíš a z digitální distribuce může z nějakého důvodu vyfičet. Ti, kteří nakupují zásadně v den vydání, jsou v podstatě v klidu. Ovšem kdo na to má čas a peníze, aby vše nakoupil okamžitě? ;c) Každopádně, pokud dokážeš daný titul oželet, jsi šťastný člověk a nemáš logicky potřebu nic řešit. Navíc, herní nouzí asi netrpí nikdo z nás a vždy je z čeho vybírat. Pokud bych už od dnešního dne nekoupil ani jednu hru, mám co hrát do konce svého života a mé děti rovněž. Myslím, že to má podobně většina lidí zde na DH. :c)

@Paul (28.09.2023 08:16): Ano, zatím se mi také nestalo, že by mi někdo odstranil z knihovny již zaregistrovanou hru, to by se snad ani u zakoupeného zboží stát nemělo. Řeč je spíše o jakémsi „zachování kulturního dědictví” pro další a další hráče a možnosti sehnat veškeré vydané hry i po mnoha letech. To jsem také vždy považoval za jednu z hlavních výhod digitální distribuce a bohužel se ukazuje, že věci nejsou tak jednoduché, jak by se zdálo. A warez bych příliš jako alternativní zdroj nebral (legální už vůbec ne), spíše jako to poslední východisko z nouze.
Krabičky s kódem mi dávaj smysl pro lidi co chtěj někomu darovat hru k vánocům/narozkám. Ten obdarovanej už na 99% nebude mít ani mechaniku kde by nějaký dvdčka přehrál, ale zároveň dostane něco fyzickýho co si může rozbalit a mít z toho radost. A taky může být situace kdy taková verze může bejt levnější než čistej digitál, takže se vyplatí to zkontrolovat.

Jinak ten strach o stažení her z prodeje..jo, děje se to, ale zase je fakt, že pokud už člověk hru vlastní, tak o ní v 99.99% případů nepřijde a pokud jí nevlastní, tak si jí prostě sežene v retailu nebo na warezu, ale sám o nic nepřichází. Každopádně za těch 19 let co mám Steam jsem přišel o nula her, a mám je k dispozici kdykoliv a kdekoliv aniž bych musel řešit nějaký placky a mechaniky - za mě jasnej win.

A kdyby zejtra Steam zkrachoval a neumožnil předtím hry zazálohovat (samozřejmě extrémně nepravděpodobná situace vzhledem k profitabilitě Valve), tak si ty hry co bych si chtěl zahrát bez výčitek stáhnu z warezu, určitě nebudu řešit nějaký placky.
to je krásný, jak tohle vůbec nemusím řešit :-)

holt je to daň pro lidi, co chtěj držet krok s dobou a hltat neustále nový obsah. Posuňte si život o rok dozadu, hrajte rok a starší hry (nikdo z nás nemá odehráno všechno, co stojí za to) a nemusíte nic řešit.

Teď jsem měl třeba asi pětiminutové pnutí, že bych si po 20 letech zahrál novou jakože Fifu, ale vlastně tenhle aspekt, že bych řešil tyhle kraviny, mě vlastně odradil. Kašlu na to, zůstanu v minulosti :D
btw. přijde mi v pořádku, že do krabic pak dávají opatchovanou verzi. Ale to už taky neřeším, krabice nekupuju, v tom jsem minulost opustil :-)
@SilentWolf (27.09.2023 16:46): Tak samozřejmě mám na mysli fyzické médium, byť je fakt, že to už je dnes u PC her velká vzácnost. Ale na konzole stále ještě vychází hry na discích, catridgích apod.. Krabičku s kódem tak vnímám jen jako jiný způsob digitálního prodeje.

Každopádně, pokud se bavíme o zásadních výhodách, či nevýhodách určité formy distribuce, uvažuji její typickou podobu, nikoli nějaké méně běžné, či až extrémní případy. Nemá cenu vymýšlet katastrofické scénáře, berme v potaz běžnou každodenní realitu. Hru na nosiči prostě koupím a bez nutnosti čehokoli dalšího si ji zahraji já, či další členové rodiny, půjčím ji kamarádům, mohu ji dále přeprodat atd.. Tak to bude fungovat léta letoucí, pokud tedy onen nosič nezničím a budu mít k přehrání potřebný hardware. U digitální distribuce jsem odkázán prakticky ve všech směrech na libovůli distributora a nikdy nevím, zda hru někdo z nejrůznějších důvodů nevyřadí z prodeje jednou provždy. A bohužel k tomuto dochází stále častěji, čímž je hra pro ty, kteří si ji nestihli včas pořídit, prakticky mrtvá. Toliko jen k těm základním (ne)jistotám. Jinak je samozřejmě celá situace ještě mnohem zamotanější a nevychází z toho v dnešní době dobře prakticky žádná varianta prodeje. Z pohledu trvalé dostupnosti je tak asi nejjistější warez, což je hodně smutné, ovšem ani zde nejde o procházku růžovou zahradou a řešení všech případů. Navíc jej zmiňuji spíše jen pro úplnost, nikoli jako cestu, kterou bych se chtěl v dnešní době ubírat.

@Charllize (28.09.2023 00:35): Tak nejspíš oba pamatujeme časy, kdy se hry prodávaly jako zcela hotový produkt. U starých DOS titulů nepamatuji jediný případ, kdy hra nebyla plně funkční přímo z krabice a já musel shánět nějaký update, patch apod.. To bohužel přišlo až později a zašlo to tak daleko, že dnes je prodej „polotovarů” prakticky normou. Některé obzvláště vypečené kousky nejdou v den vydání ani dohrát.
Pokeši jsou takový případ sám pro sebe, no. Jakmile je taková hra závislá na přidávání online obsahu a je z dílny Game Freaku, tak je zároveň náchylná k bugům :) Osobně jsem na žádný game breaking bug nenarazil, ale když později zaváděli konektivitu s Go, někteří hráči přišli o save hry a než to fixli, tak to byl docela mazec.
Nicméně SV byl jako singleplayer i bez patche hratelný první den (day one patch tam odemyká jenom online funkce), naopak lidi už zapomněli na BDSP, která byla vydána jako nedodělaná hra :)
Tam to chtělo stahovat asi 3,5 GB s velkým množstvím obsahu včetně příběhových animací, post game, různých vedlejších aktivit apod. Podle mě se tímto nesmyslným krokem chtělo bránit Nintendo proti potenciálnímu leaku hry, což se teda stalo. Ale kdo ví, jak to bylo. Vývoj hry provázely problémy už od začátku.

Ale kromě tohoto případu nemám na Switchi tu zkušenost, že by byla nějaká hra přímo nehratelná nebo ochuzena o velkou část obsahu.
@Charllize (28.09.2023 00:35): Zelda nie je dobrý príklad, pretože spolu s Mario hrami sú to interné vlajkové lode Nintenda, je jasné, že tie budú najviac odladené zo všetkého. Pre porovnanie console seller Pokémon tie problémy mal a ešte čiastočne má a bez patchov tam sú technické problémy.
@Tulareanus (27.09.2023 22:56): Tak obě nové Zeldy fungovali bez potíží i day one, jako většina jejich her. Ono to je hlavně proto ze Switch je přenositelná konzole a díky tomu nemůžou spoléhat na to ze si každý bude muset stahovat patche tak to vydávají prakticky v perfektním stavu při porovnání s jinými platformami.

Chtel jsem tím hlavně říct ze když si někdo koupi krabicovku na Switch může se klidně bez internetu obejít ve velké většině případů.
@Charllize (27.09.2023 19:29): Lenže to je kvôli tomu, že Nintendo vydáva ďalšie dávky svojich hier na sd kartách už s patchom. Tiež som sa tomu čudoval, keď som tento rok kúpil The Legend of Zelda: Breath of the Wild , že to nechce žiadne patche a píše mi, že mám najnovšiu verziu oproti takému Pokémon Scarlet , ktorý som kúpil minulý rok asi mesiac po vydaní, ktorý mal tých patchov niekoľko (a niekoľko by sa ešte zišlo).

https://www.resetera.com/threads/its-rea ... heir-patches.763691/
https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/ ... _nintendo_regularly/

Sú ale aj Nintendo hry, ktoré nejdú pustiť bez povinného updatu softwaru konzoly.
@Bursoft (27.09.2023 17:48): Jak kde. Switch hry koupíš a běží, a žádný patche moc nepotřebuji. Myslím hlavně jejich exluzivity. Proste koupíš Zeldu, das do Switche a hraješ od začátku do konce. Tahle demence co zminujes je takový pc pohrobek odkud to prislo a bohužel už to je i často na PS i xboxu.
@rikuhahl (27.09.2023 17:04): Jsou pc krabicovky které mají hodnotu i s použitým aktivačním klíčem, záleží co v ty krabici bylo a kolikrát ten použity klíč je nejmenší problém, jelikož většina lidi tu hru stejně má na steamu z nějaký slevy za par korun.
@SilentWolf (27.09.2023 16:46): Ale to neni CD klíč, když tam není to CD :) Možná tak aktivační klíč ;) Ale máš pravdu, krabička, kde je jenom klíč je to největší zlo, to už si to můžeš koupit na steamu, nebo někde a pokud potřebuješ krabičku do sbírky, tak si ten cover stáhnout a vytisknout :)
@samorost (27.09.2023 16:25): jelikož na PC stejně potřebuješ klienty, troufám si říct, že něco jako definitivní konec her umožňuje i fyzická distribuce.
Na konzoli je to asi složitější, ale taky jde určitě hráče přinutit stáhnout si nový update konzole (aby mohl hrát nové hry) a v tom updatu vypnout nějaké nechtěné.
To prostě není problém druhu distribuce a nikdy nebude. Spíše buďme rádi, že se nic jako znefunkčnění krabicové hry zatím nestalo, ale pokud se tady straší ztrátou celé knihovny her, tak ono znefunkčnění krabicové verze je ze stejného šuplíku bláznivých scénářů.

Stejně je bizár, že je někdo schopen vytvořit krabičku pro hru, složitě ji distribuovat zákazníkovi, aby v ní pak byl jen lísteček s CD klíčem..
@SilentWolf (27.09.2023 16:05): To je sice nejspíš pravda, ovšem jako hráči jsou mi důvody rušení her vcelku ukradené. Když dříve vyšla hra fyzicky, byla definitivně na trhu a byla jakkoli sehnatelná i po letech. Tudíž jde ve své podstatě právě o onu digitální formu distribuce, která definitivní konec her umožňuje. Kéž by alespoň existoval nějaký digitální bazar, či přeprodej her z uživatelovy knihovny do knihovny někoho jiného, aby se mohli k již vydaným titulům dostat i ti, kteří neměli to štěstí a nedostali se k nim v době, kdy byly ještě dostupné v běžném prodeji.
@samorost (27.09.2023 15:38): To, že například zmizne nějaká hra jen proto, že vyprší licence na nějakou debilní písničku mě taky fascinuje/sere. Ale to je problém celého toho systému licencí, ne distribuce. Nějak nevěřím tomu, že to nejde 100% podchytit. Chyba tvůrců, ne systému digitiální distribuce.
@NikoCZ (27.09.2023 15:41): Ani ne tak nový start jako spiš ze ti to muže v počátku pomoct zmizet třeba někam kde je víc bezpecno. Záleží samo na formě katastrofy, pád obřího meteoru je asi fakt jedno, ale nějaká postupná pandemie by zřejmě tenhle způsob využila :)
@SilentWolf (27.09.2023 15:26): Tak v mnoha případech padu lidstva ti hmotný majetek muže výrazně pomoct, minimálně treba zpočátku abys dosáhl různých věci co tě treba muzou na nějaký čas zabezpečit. Bohužel věci co má někde někdo přes internet budou mezi prvními co půjdou do hajzlu, penezma počínaje a hrami konce.
@SilentWolf (27.09.2023 15:15): Fajn, tak mi sežeň z prodeje stažená DLC k Driveclub/Driveclub Bikes (PS4), potřebuji dohrát trofeje na 100%. Ne, nejedná se o „ročníkový” titul. Díky. ;c)

Jinak si myslím, že těmito názory kopeme jen a jen sami proti sobě. Každý titul, který jednou provždy zmizí z distribuce a hráči tak definitivně přijdou o možnost si jej zahrát, je prohrou nás všech. A je jedno, zda někomu chybí a druhému ne, každý máme své potřeby a důvody.
@Charllize (27.09.2023 15:21): to je přesně případ, kdy máš často v případě CZ verzí her velmi krátké časové okno kdy si danou hru sehnat, jinak smůla. Protože pokud hra uspěje jen trochu, reprint nebude a existuje třeba jen 2 000 fyzických kopií.

Zářný příklad je Star Wars Rebélie. Kupoval jsem za dvojku ve slevě. Bohužel jsem o ni přišel. Dnes na bazarech za 8-10tis.

Když u videoher o roky nestihneš release, je teda daleko jistější digitální distribuce. Si vem dostat se poprvé v životě k hernímu PC, vygooglit si někde seznam 50 must have her všech dob a .. co je logický krok? Prolézání bazarů asi ne, když jich je 98% na Steamu.

Kdyby na nás letěly atomovky, je mi asi jedno, že zrovna nejde steam, na hraní bych v tu chvíli pomyšlení neměl. Spíš bych zde na DH vykopl téma o definici RPG. :D
@Charllize (27.09.2023 15:00): však celá Ringova sbírka her se určitě prodávala někde za dolar v rámci "oldschool RPG" bundlu.
Ale tam chápu hodnotu papíru.

Obecně si lze koupit oficiální cestou máloco starého. Všechno jednou zmizí z regálů, zvlášt v případě elektroniky. Digitálně ne, až na podobné případy, kdy si holt koupíte nejnovější ročník, nebo bazarovku no. Tady se pořád prorokuje konec světa. :D
@Fritol (27.09.2023 14:57): Naprostý souhlas, každý svého štěstí strůjcem. Bohužel to ovšem funguje tak, že stále větší množství lidí není schopno dohlédnout za svůj plot a domyslet důsledky, čímž přímo způsobují problémy nám ostatním.

@Charllize (27.09.2023 15:00): Tak oni se samozřejmě snaží cenovou politikou digitál zvýhodňovat, jen zcela výjimečně je krabička v dlouhodobém horizontu cenově výhodnější. A pokud chceš hrát hned v den vydání, pak je digitál samozřejmě také obrovské lákadlo. Já mám tedy v digitálu rovněž naprostou většinu her, jedná se ale převážně o indie tituly, resp. „menší” věci, které fyzicky většinou ani nevyšly. Vše zásadní se snažím kupovat v krabičkách.
@samorost (27.09.2023 14:42): Ono se to už dotýká i mně. Kolikrát sem netrpělivý a stává se ze bych třeba na krabicovku musel čekat pár dnů a digital je prostě dostupný okamžitě. Starší věci třeba z jrpg se kolikrát prodávají za nehorázné částky a stejny titul v digital podobě stojí třeba 250 korun. Je to bordel :)



@Fritol (27.09.2023 14:57): Ročníků Fify je v bazaru vždycky plno za par korun, a pochybuju ze se to někdy změní.
@SilentWolf (27.09.2023 14:47): Fyzicky obchod ti ji neprodá, protože ji ani nevykupují, nikdo to nechce. Když jsem před par lety kupoval X360, tak mi tam borec přibalil asi 4 ročníky a zbavit se toho bylo nemožné. Nikdo to nechce, internetové bazary a Aukro je toho plné. V pondělí jsem byl v prestu a starých FIFA her tam mají půl vitríny, takže se i ty fyzické obchody ve výsledku najdou.

@samorost (27.09.2023 14:28): Lidi co tohle tvrdí mohou teď leda tak držet hubu, kdyby si náhodou tu fifu chtěli koupit a nemají jak. Vždyť sami tohle podpořili, mají co chtějí. V opačném případě jsou pokrytci, nic víc.
@SilentWolf (27.09.2023 14:47): Občas se nějaký ten zapadlý obchůdek najde, který starší hry ještě má (právě nedávno mi jeden zdejší uživatel pomohl s ještě zabaleným titulem FIFA 18, dokonce z CZ distribuce), jinak to jistí bazar, ať už kamenný, či internetový. V případě digitálního prodeje, jsi stažením jakékoli hry z prodeje pohořel definitivně, pokud tedy nechceš rezignovat k warezu.
@Charllize (27.09.2023 14:36): Ano, sleduji tento vývoj již několik let a plně souhlasím. Digitál je pohodlí, fyzické médium je rozum. Současný vývoj trhu s hrami je jedna velká tragédie a nechápu, jak tomu ještě někdo z hráčů může fandit, případně dokonce tleskat ve stoje.
@samorost (27.09.2023 14:28): Ono je to tak ze ty mechaniky a krabicovky na konzole jsou největším trnem v oku hlavně pro samotné vydavatele her a dělají vše proto aby lidi naučili na cukřík v podobě digi distribuce. Drbou se na hlavách co s tím jelikož zisky z krabicovek furt mají a jen tak to zariznout jim taky úplně nevoní. To že to plno lidem začne vyhovovat je už věc druhá, ten digitál.
@Charllize (27.09.2023 13:31): To bude tím, že FIFA prodá nesrovnatelně víc kopií než NHL. Osobně furt čekám, kdy EA NHL úplně zruší, je to jejich komerčně nejslabší sportovní značka pokud se nepletu.