Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Věda a technika

@Garion (27.03.2021 00:23): Tak když by se vezla v autě čtyřčlenná rodinka, tak je to zhruba nastejno.

@Dan9K (27.03.2021 00:50): Taky nechápu proč se řeší hlavně oxid uhličitý. Pamatuju si když byl ještě mnohem větší strašák oxid uhelnatý. Ten je navíc jedovatý a není využitelný k fotosyntéze, takže se to dalo chápat. Tohle je úplně mešuge.
Tam je právě problém v tom, že ono se řekne litr benzinu, co to je. Ale ta věc se tvoří půl miliardy let a kolik na to muselo padnout živočichů kdysi.

Každopádně já v tomhle jdu asi zase proti proudu a na tuhletu mánii okolo oxidu uhličitýho nenaskakuju. V současnosti mi připadá, že ekologie = oxid uhličitý, ale pro mě jsou v rámci ekologie mnohem důležitější otázky a tohle je jen podivná móda.

Ta problematika se nedá řešit jen, kolik oxidu uhličitýho to vyprodukuje. Musí se do toho započíst celá řada dalších faktorů. Člověk při té námaze musí něco sníst navíc, což už jsme řešili. Co bude jíst? Bude jíst něco s palmovým olejem? Takže se kvůli tomu vykácí více pralesa? Bude jíst něco s masem? Takže se kvůli tomu zabije víc živočichů? Produkce masa je strašně náročná na zdroje a energii. Nebo si dá dokonce mořskou rybu? Takže se vybije zase o kus víc života v oceánu, o který jsme se vůbec nezasloužili a které už jsou skoro mrtvé? Nebo si to určitě dá v nějakém plastovém obalu, takže zase riziko zvětšení nějakého plastového ostrova v oceánu? A když už jsme u toho oxidu uhličitého, tak to jídlo nebo ty suroviny mu musí někdo dovézt nebo připravit a o to více zase vyprodukují oxidu uhličítého ti další lidé. A naopak je tu to, co už jsme řešili, neznámá veličina, kolik energie a všeho se spotřebuje na tu rafinaci benzínu. A je toho ještě strašná spousta.

Lidi mají vždycky tendenci si ty věci hrozně zjednoduššovat, ignorovat věci, co se nehodí. Ale platí taky základní pravidlo, že čím míň o věci člověk ví, tím má pocit, že ví víc a čím ví víc, tím víc ví, jak málo toho ví.

Takže platí, co jsem psal už předtím, ať dělá člověk cokoliv, tak je to v podstatě úplně jedno a ten průměr bude vždycky tak nějak stejný. To by se musel člověk prakticky nehýbat, takřka nejíst, nepoužívat elektrospotřebiče, internet, nepoužívat teplo atd.

A zároveň platí, že autodoprava je vlastně úplná drobnost vzhledem k CO2.

A vždycky, když naživo (na netu to nemá smysl, protože si to každej viwikipedí) řeším tuhle problematiku, tak než se vůbec do něčeho pustím, tak se dotyčného zeptám, jestli má vůbeec nějakou představu, kolik toho CO2 v tom vzduchu vlastně je a vlastně se mi stalo jen jednou v životě, že to dotyčný trefil a to byl shodou okolností člověk, co se tím živí a píše o tom knížky. Jinak nikdo jinej a plácaj úplný nonsensy, jak jsou zblblý z tý masírky. A čím míň ten člověk ví, tím radikálnější a hlasitější má obvykle názor.
@H34D (26.03.2021 20:52): vítej v republice zvané ČR. V tomto případě Tě ujišťuji, a mám to z důvěryhodných zdrojů (ne internetu), že viník je vždy ten co couvá. Mrkni se na citaci zákona.
Lidí co vyjížděli couváním odněkud a někdo je nabral v nepřiměřené rychlosti už bylo..... jako jistě, pokud jsi Janoušek s politickými konexemi a máš na právníky tak platí jiné zákony ale já jsem jen obyčejný občan bez konexí.
Jak se tu bavíte o tý dopravě, tak v bývalý práci jsem "řešil" případ, že typka na kole srazila dodávka, která tam neměla co dělat (zákaz vjezdu). Ovšem viníci byli nakonec oba, dodávka tam neměla co dělat, ale typek kdyby jel po pravé krajnici, tak se srážce vyhne. Chci tím jen říct, že záleží i na dalších okolnostech. Oba nesou svůj díl viny.
Lol, Daniel Vávra dnes:

"i ten cyklista produkuje svým pohybem a úsilím CO2 má mnohem větší energetické ztráty, než jízda autem."
"Když pojedete 200km na kole, představte si, co cestou vypijete a sníte, abyste načerpali energii"

@Dan9K @Kunick nějaké výpočty? :D
@Rapier (26.03.2021 14:10): Nesmíš se těch zákonů tak bát. :) Kdyby se všechno bralo tak jednoduše a doslova, tak by nemuseli existovat právníci, kteří ti poskytnou (po každé jiný) výklad. Pravidlo neohrozit a neomezit platí pro většinu dopravních situací, matně si vybavuju, že existuje jen pár situací, při kterých můžeš jako řidič někoho omezit. Určitě se při dopravní nehodě vždy posuzuje, kdo jak přizpůsobil jízdu jízdním podmínkám, tedy dopravním předpisům, vozovce, rozhledu, počasí, svým schopnostem apod. Určitě není pravda, že kdybys vycouvával krokem a někdo valil po parkovišti 40 km/h a při tom tě naboural, tak že budeš ty viník nehody.

Z toho co píšeš, tak to spíš zní jako tak, že oba dva jste měli vozidla v pohybu a oba jste toho druhého mohli vidět, ale neviděli a oba dva jste mohli nehodě zabránit (např. dupnutím na brzdu), ale nezabránili. Chápu, že morálně můžeš být v právu, protože ten mladík měl třeba lepší rozhled, když jel dopředu, možná jel i rychleji, možná při tom čuměl na mobil apod., ale stejně tak chápu, že z hlediska samotné dopravní nehody to byla asi poměrně vyrovnaná situace... Tak snad jsem tě nerozhněval. :)
@Dan9K (26.03.2021 15:43): Nahrává to, jen když máš nastartovaný motor. Pokud to máš tedy píchlé klasicky do zapalovače. Na tohle by asi byla ideální kamerka s vlastní baterií a senzorem pohybu. Ale tbh nevím, po tomhle jsem nikdy nepátral. Třeba tu bude mít někdo víc zkušeností.

Jinak to nahrává, dokud stačí paměť SD karty a pak se to začne od nejstaršího záznamu přemazávat - s tím, ale že si můžeš libovolné záznamy locknout tak, aby se nesmazaly. A taky má tahle kamera funkci detekce nárazu, takže by měla např. při nehodě locknout záznam automaticky. Záznam je rozkouskovaný na kratší úseky (délku lze nastavit), které si pak můžeš stáhnout bezdrátově přes appku do telefonu. U tohohle konkrétního modelu akorát nevýhodu vidím v tom, že k SD kartě se fyzicky docela blbě dostává a ta zabudovaná direct wi-fi je v tom hróózně pomalá.
@JohnCZ (26.03.2021 15:13): díky, už jsem o tom uvažoval, jen mám obavu, že v tom nebudu zodpovědný, jak je to jen na 6-8 hodin, abych to tam neměl jen na okrasu. Ale i to asi může fungovat. Nebo maže to automaticky starý záznam, když se nahrává nový? Ale dal jsem si to do záložky :-)
@Dan9K (26.03.2021 14:48): Na tyhle zlo-dědky je dobrá autokamera. Ani je nemusíš mít nahrané, stačí pohrozit. Taky na mě jednou takhle nějaký agresivní tydýt cosi pokřikoval a stačilo mu s klidem říct, ať klidně pokračuje - že to mám všechno na kameře (neměl :D) a bylo po konfliktu.

Osobně nemám moc rád věci, které mi překáží ve výhledu, takže jsem pořídil tuhle kamerku, která se připne přes zpětné zrcátko. Za tu cenu fajn věc.
Mně jednou totálně rozbořil předek auta týpek stěhující náklaďákem Toi Toiky. Moje auto stálo na parkovišti. Já si nezkontroloval předek auta a vyjel jsem. Celou dobu mi přišlo, že je něco divný, blinkr doleva blikal asi desetkrát rychleji, divně to řídilo, až když jsem dojel, tak jsem si toho všim. Naštěstí jsem narazil na slušného chlapa, dal lísteček za stěrač, kde bylo napsáno "omlouvám se" a číslo, já si toho všimnul už předtím, ale vůbec mi to nedošlo. Naštěstí jsem papírek nevyhodil. Chtěl to zaplatit bez pojišťovny, ale když zjistil, kolik to bude stát, tak se to udělalo z povinného ručení.

Ale někdy před třemi dny jsem už s novým autem měl zase jinou zkušenost. Dojel jsem do práce na parkoviště a chtěl jsem si v něm ještě dojíst jídlo. Nechal jsem motor puštěný, aby mi nebyla zima. Trvalo to celý asi 8 minut. V momentě, kdy už jsem dojedl, tak se na mě vrhnul dědek, co tam má vedle zahrádku, s tím ať koukám ten motor vypnout. Byl úplně nepříčetnej a nasralo ho ještě víc to, že jsem mu řek, že se s ním odmítám bavit a zavřel jsem okýnko. Ekologickej děda. Kdyby mi to řekl slušně, tak ho poslechnu. Vyptával se kde bydlím, což jsem mu řekl, že do toho mu nic není a pak na mě vytáhl metr a půl dlouhé nůžky na větve stromů, že jestli to okamžitě nevypnu, tak mi to auto rozfláká na sračku. Dokonce se těma nůžkama toho auta i dotknul, aby mi došlo, že to myslí vážně. Moje argumentace, že to, co jsem proved já, narozdíl od toho, co předvádí on, rozhodně není trestný čin a je mu do toho hovno, moc nepomohla.
V tu chvíli jsem už ale ten motor měl vypnutej, protože už jsem šel do práce. Jenomže ono to furt hlučelo, protože to dochlazovalo a tak si myslel, že to mám furt zapnutý. Pak mu to došlo, ještě mi vynadal, že si v tom autu pouštím hudbu a pak odešel.
A kdyby to udělal, co bych na něj měl? Hodně jsem se pak bál, aby mi to nezrakvil potom, ale jakej bych měl na něj důkaz.
@H34D (26.03.2021 14:06): v zákoně je řečeno, že ten kdo couvá nesmí nikoho ohrozit ani omezit. Proto i kdyby do Tebe napálil ve 100km/h borec tak jsi viník nehody! On dostane pokutu za rychlost.
On se bohužel rozjel předkem z parkovacího místa a údajně neviděl že couvám. Oba jsme byli v autě a oba v pohybu opačným směrem (já couval doleva on točil doprava), teoreticky jsme se vůbec neměli srazit.

Nejsem zdaleka první řidič který tohle neví a zdaleka první kdo na to doplatil. A jak mi kolega z branže řekl že jsou i vykuci co jsou si vědomi zákona s záměrně do Tebe nabourají aby si nechali na Tvé náklady spravit auto...tak to jsem fakt myslel že jen vtipkuje.
@Rapier (26.03.2021 13:56): Můžeš podrobněji popaat ty zákony a situaci? Byly obě vozidla v pohybu nebo ty si stál na místě a mladík couval? Byl si v autě, nebo mladík auto naboural prázdné?
@Fingon (25.03.2021 22:23): tak to je sympatické že jste se vzdali auta. S rodinou je mít auto naprostá nutnost a to nemusíš bydlet ani na vesnici. Každopádně nevím jak Rakousku ale u nás není kde parkovat, nemluvě o tom jak lidé mají zcela běžně i 2-3 auta na rodinu. :( Je smutné že mám občas problém zaparkovat s jediným autem pro 5 osob. Tak hlavně že radnice řeší kravoviny, slibovaný parkovací dům v nedohlednu a incidentů s odřenými auty na parkovištích přibývám jak hub po dešti.

Člověk si tak krásně opatruje našeho rodinného MPV mazlíka. Dává si bacha, leštím, luxuji, a pak do něj narazí 23 letý mladík v 23 letém starém autě napsaného navíc (údajně) na otce (není to vtip!) přímo před domem na parkovišti, hezky se mi omluví a pak protože jsem blb který zavolal policii tak platím vše.
Miluji naše zákony o tom jak ten kdo couvá je automaticky viník. Že se ten druhý nevěnoval řízení? Že se koukal při vyjíždění na mobil? Nevadí, nevadí....však máte nové auto ne? Tak máte na pokutu a pojistku.
Ted druhý nás samozřejmě pumpnul o pojistku, takže bonusy na 36 měšíců v prde.. . spoluúčast 5k, lidi nemají žádné svědomí, přiznat se nechce vůbec nikdo, akorát zneužijí situace.
Pevně doufám, a z celého srdce mladíkovi přeji, až si koupí nové auto aby mu to taky nějaký mladíček ve starém křápu ťuknul na parkovišti při couvání, pak se mu hezky omluvil, promiňte já nerad ale samozřejmě peníze z pojišťovny vyinkasoval. O tom že by uznal že je jednoznačně viník ani slovo.
@H34D (26.03.2021 08:25): Mužeme dát do držky Tobě, neb se určitě přes homeoffice neudržuješ a samým vozením si pozadí v autě jsi jistojistě zpohodlněl a zesulcovatěl ;)

@Dan9K (26.03.2021 01:04): To jsi shrnul pěkně. Jakýkoliv bazální metabolismus je stav, kdy je to o udržení při životě ale nevykonávání jakékoliv aktivity. V podstatě z definice BM (klasicky se používa zkratka BMR) by to byl jedinec na umělém spánku.

No a máš pravdu v tom, že v mozku se stále něco děje, jen když přemýšlíš, střídáš pozornost, používáš více motoriku (na to nezapomínat - mozek má docela dost práce z vyhodnocením pohybů) apod. se toho děje víc - a tedy víc spálí. Ale máš pravdu v tom, že soustředit se zvládne člověk relativne krátce a pak v rámci šetření tu pozornost ztratí. A samozřejmě 8 hodin spánku kdy jedou specfické paterny které jsou hodně predikovatelné a tedy relativně usporné, tu celkovou dennízpotřebu jako kdyby standardizují (když pojeden třetinu času konstatntní rychlostí a zbytek cesty náhodně brzda plyn, tak je jasné, že bude průmerná rychlost významně ovlivněna tou konstantou). My ale začali srovnávat nikolik řízení oproti průměru ale 2 činnosti, kdy jedna je pod průměrem a druhá nad průmerem.

Jinak k těm 240kcal. To je krásných 20 procent z dolní hranice rozmezí, udávaného jako bazální metabolismus. A nedivil bych se (nemám pro to samozřejmě důkaz) , že vznikl nikoliv měřením, ale tímhle výpočtem.
Váš smířlový tón neoceňuji, neb jsem doufal, že si dáte do držky.
@Kunick (26.03.2021 00:37): oceňuji tvůj smířlivý tón!
EDITOVÁNO
Mám trochu strach, jestli nepleteme jabka a hrušky. První věc co mě mate: měl jsem za to, že klidový metabolismus = bazální metabolismus, a máš pravdu, že v tom rozdíl je, ale to už se hrabeme fakt v detailech, mám pocit, že to na podstatě debaty nic nemění, jestli je v tom takto malý rozdíl. Oni totiž všude píšou, že bazální metabolismus je metabolismus v klidu a pak něco jiného je ještě klidový metabolismus. Druhá věc, já celou dobu psal o bazálním metabolismu celého těla a teď píšeš o bazálním metabolismu mozku. O tom pojmu jsem doteď neslyšel. Já popravdě nevím, co se do toho řadí a co ne. Bylo by divné, kdyby si ty vědecké články byly takhle v rozporu, ne?
Naopak jsem se jinde dočetl, že energetický výdej mozku je jen 240kcal denně, což by odpovídalo 10Kcal za hodinu, což je ještě méně než ten můj výpočet, kam by se pak vešla ta tvoje aktivita mozku? Ten článek je na můj vkus trochu moc odborný a ztrácím se v něm
Teď budu trochu spekulovat, ale přijde mi to logické. On jestli ten bazální metabolismus mozku totiž nebude něco, co potřebuje mozek k tomu, aby udržel své funkce při životě a aktivita nutně neznamená, že to je vědomá aktivita. Veškerá práce nervové sítě, pokyny k činnosti orgánů, přemýšlení, práce se smysly, paměť, to všechno bude aktivita a ta je v podstatě konstantní, proto mozek pracuje víceméně pořád stejně náročně a proto se toto jako celek pak počítá do bazálního metabolismu celého těla. Šlo by to takhle?
@Dan9K (26.03.2021 00:05): 20% je přibližný podíl mozku na denním metabolismu. 30% je z toho je bazalní metabolismus mozku, zbytek je jeho aktivita. Např zde.

Myšleno to bylo tak, že predikuješ spotřebu mozku z bazálního metabolismu. Těch 20% je typicky z denní spotřeby. Hezky je to rozlišeno zde. Ani jedno tedy není bazální metabolismus. Jde o klidový metabolizmus - typicky se udává něco kole 10% nahoru od BM. A denní spotřeba (kde se to kole 15 roku opravdu dostává k 20%. Omlouvám se, že jsem to rovnou víc nerozepsal.

Proto jsem to rozdělil na pozornost a na přemýšlení. Stejně jako víš - neměl jsem se pouštět do debaty když, jsem se necítil na to to rozepsat podrobněji.
@Kunick (25.03.2021 23:21): To s tou reflekcí jsem to myslel tak, že já to ve svých výpočtech, narozdíl od Vávry, zohledňuju od začátku.

"Nemá cenu počítat, pokud počítáš špatně. Jen cca 30% spotřeby mozku jde za bazálním metabolismem. Zbytek je aktivita. Takže tolik k výpočtu." ??? Já si už delší dobu myslím, že diskuse s tebou je zbytečná, neb překrucuješ fakta. Takže ještě jednou a naposledy - mozek pracuje pořád stejně. 30 % si vyčetl kde? Je to 20 % (wiki říká 19). Aktivita jeho činnost významně nezvyšuje. Prakticky veškerá činnost mozku je tudíž bazálním metabolismem, protože se děje pořád, ať děláme co děláme. Je to i logické, protože vědomé procesy v mozku jsou jen velmi malá část z toho, co mozek jinak dělá. Ty se dočteš, že výdej mozku je v podstatě konstantní a aktivita v tom hraje zanedbatelnou roli a na základě toho vypustíš takovýhle nesmysl? Je velmi jednoduché můj výpočet shodit a nic nenabídnout. Tady máš k tomu další odkaz a tady k tomu původní zdroj, a jestli už ani tohle nepomůže, tak to už fakt vzdávám. Zkus překonat lidskou přirozenost a vstříc faktům přiznej, že se v tomto mýlíš. Tvůj mozek se tomu strašně vzpírá, fakta se snaží ignorovat a slepě bojovat za svůj původní názor, já vím, je to těžké, ale když se ti to podaří, ber to jako vítězství :-)

V tom odkazu jsou ty tabulky dost přibližné, první tabulka to dává do stejné kolonky a píšou tam do 400Kj, což je 95Kcal (a to by mělo být maximum), a v další tabulce pak píšou 190 % BRM. Je to tedy potřeba brát s rezervou a nějak zprůměrovat. Jedna činnost má 120 % bazálního metabolismu a druhá činnost má 190 %. Když si to spočítáš a budeme počítat s hodnotou bazálního metabolismu 77 Kcal viz níže, tak sezení na gauči by bylo 92 Kcal, a řízení auta 133Kcal, ovšem mnohem nižší to bude mít 160cm vysoká, 60 letá 60kg paní, než 30 letý muž 80kg muž. Paní by byla už na hodnotě pouze 101 Kcal. Takže jsme v podstatě v tom rozmezí, které jsem psal, ne? Trochu jsem se seknul ve svém odhadu, že je to o třetinu víc než sezení na gauči, ten poměr není 1/3 ale 11/25, skoro no :-)

Pozornost co se týče pohybové tenze, to by mě nenapadlo, protože jsme řešili mozek. To samozřejmě ano, pokud to souvisí s fyzickým pohybem, pak výdej stoupá.
@Dan9K (25.03.2021 22:58): Sám jsi to napsal, že jsi to pochopil špatně, a že to uznáváš. Prostě H34D měl pravdu v tom, že to Vávra počítal špatně.

Nemá cenu počítat, pokud počítáš špatně. Jen cca 30% spotřeby mozku jde za bazálním metabolismem. Zbytek je aktivita. Takže tolik k výpočtu.

Podle toho co poslals, tak jsou i sousední kategorie můžou být klidně i dvojnásobek. Jinak ten tvuj odkaz (tabulka 2) to hezky ukazuje - u řízení dojde k navýšení na 190% bazalního metabolismu. Sezení na gauči tam není, ale typuju někde mezi ležením a čtením tzn. cca 120%.

Pozornost ve smyslu preaktivace. Pokud se soustředíš a čekáš aktivitu, tak máš svaly v mírnem napětí. To samé rychlejší pohyby očím
@Kunick (25.03.2021 21:41): a počítat taky neumíme, co? 20% z bazálního výdeje, který činí u 180cm, 80kg a 30 leté muže 77,7 Kcal za hodinu je 15,54 Kcal za hodinu. Mírné zvýšení tedy může přidat pár Kcal za hodinu maximálně. Tomu ty říkáš slušná dávka?
Já i článek tomu říkám zanedbatelné množství a co jsem myslel i tím "takže to moc energetický výdej nezvedá" a i to, co se píše v článku. V rámci řízení vozidla může být energetický výdej zhruba o třetinu vyšší než při sezení na gauči (takže nějakých 100-120 kcal VČETNĚ bazálního metabolismu, někde to dávají i do stejné kolonky jako sedění na gauči, jiné zdroje to dávají o jednu výš, záleží jak přesně to řeší odkaz, odkaz odkaz), těch pár Kcal nehraje roli.
Pozornost je co za aktivitu? To je snad také aktivita mozku. Článek ti jasně říká, že rozdíl mezi matematickými výpočty a dloubáním v nose je zanedbatelný a když děláš matematické výpočty, tak si to také žádá pozornost.

A odpověď na první otázku, v čem jsem se já pletl?

Studie klidně ukaž. Problém je v tom, že používáš slova, jejichž exaktnost není možné měřit - "slušná dávka", "mnohem", "brutální porce". Pod tím si můžeš schovat leccos. Ale já ta slova vnímám asi o dost příkřeji, než ty.
Jsem z vesnice, od šesté třídy až do druhých statnic jsem dojížděl autobusem (spojení je opravdu čím dál tím horší, autobusy do Brna od převzetí IDS JMK už nejezdí přímo a do nejbližšího města už to není 15, ale tak 50 minut, protože linka teď vede přes mnohem více obcí).

Takže auto by se na první pohled hodilo. To bych ale nesměl být účastníkem několika nehod (jako spolujezdec na zadním sedadle) a především si "neužít" tolika bazarovych sunek, co si pořizoval otec, protože na lepší a novější prostě neměl ( si tak se zadlužil několika půjčkami, které splácí máma doteď, čtyři roky po jeho smrti). Nebude snad žádným překvapením, že čím starší kraksna, tím více stojí údržba a opravy.

Je mi 35, řidičák nemám a neplanuji, auto nechci. Žiji ve městě,kde jsou tramvaje, autobusy,metro. Když chci za rodinou do Česka, můžu busem (i když už jsem čtyři roky nejel), nebo vlakem (a pak taxíkem, 2000 tam a zpět není problém).

Máma řidičák má, ale řídila zřídka. Ségra řidičák nedodelala. Poslední auto co zbylo po otci bylo sešrotovano.

Z rodiny mé rakouské manželky mají řidičák všichni, kromě tchýně. Žena si udělala řidičák, aby mohla jezdit s miminkem a na výlety, ale rychle zjistila, že se jí to nevyplatí kvůli potížím s parkováním (jak s hledáním, tak i se samotným úkonem), do práce jezdila tramvají a nakonec jezdila tak jednou za tři čtyři měsíce. Byli jsme na pár výletech, i za rodinou v Česku, ale s garážovnym 100 euro za měsíc a drahým pojištěním (dvakrát při parkování v podzemní garáži odřela, jednou i cizí auto)... Poslední kapkou bylo, když to nabořila do vertikálních vrat/rolety podzemní garáže a totálně je zdemolovala.

Auto šlo z domu a příliš nám nechybí. Sice na rodinné sešlosti nás musí vozit, ale pořád je to jednodušší na parkování.

Jinak jsem se snažil manželce pomáhat a neubližovat jejímu sebevědomí nějakými blbymi komentáři (plus, ona se řídit naučila), ale celkově jsem rád, že s ní už jezdit nemusím... Kdyby se více vyjezdila, asi by to bylo lepší. Třeba švagrová je o pár let mladší, ale jezdí déle a rozhodně dobře.
@Dan9K (25.03.2021 20:59): Tak třeba ta spousta (statisíce?) studii, kde se používa zvýšená spotřeba glukozy jako marker aktivity.
A jinak to co jsi postnul říka to co já - myšlení vyžaduje energii - a i jen nepatrný zlomek z 20% je dost slušná dávka. A uplně jsi pominul tu pozornost ...
@H34D (25.03.2021 21:08): to jsem se asi nevyjádřil přesně s tím dýcháním. Pochopil jsem to tak, že Vávra započítal spotřebu dechu navíc při jízdě na kole, tudíž by bylo v pořádku, kdyby neřešil tu v autě, kde ji máš standardní, pokud se zrovna nepřeplníš adrenalinem ze stresové situace.
Pokud řešil spotřebu dechu na kole a neřešil spotřebu dechu v autě, je to chyba. Pokud řešil spotřebu navíc na kole, je v pořádku, že neřešil tu v autě :-)

A cheesburgery používám, protože je to snadardizovaný výrobek, který je pokaždý +- stejný a má jasně dané tabulky :-). Moh bych klidně napsat dvě svíčkový, ale ta může být se čtyřmi knedlíky, se sedmi knedlíky, s litrem omáčky nebo jen s trochou omáčky.

Ale to už jsem se taky setkal s tím, že když člověk jinak s normálními lidmi zmíní v jakékoliv souvislosti cokoliv s McDonaldem, tak v podstatě končí rozumná diskuse :-)
@Dan9K (25.03.2021 20:44): Asi jsem přestal vnímat, když jsem narazil na 8 cheeseburgerů. :) Ale v předchozím postu si napsal, že Vávra udělal dobře, že to nezapočítal a teď píšeš, že udělal chybu. Proto jsem se k tomu vracel. Ale to je jedno, prostě mi ta tvoje matika tolik neseděla, ale možná je to těmi cheeseburgery... :) Řekl bych, že to tělo nefunguje jako jedničky a nuly, prostě mi přijde divné, že by člověk musel o tolik více sníst. Ale je fakt, že 36 km jsem najednou ještě nikdy neušel a Kunick je v tomto mým svědkem. :)
@Kunick (25.03.2021 20:52): a v čem se já pletu? Já jsem reflektoval to, co jsem popsal.

Ach bože, tady mají fakt všichni problém pochopit psaný text? Možná nejen psaný?

Mozek tak nějak neustále pracuje na plno, takže to moc energetický výdej nezvedá. Dokonce ten výdej je prakticky stejný, i když člověk spí a leží nebo bdí a leží. V tom bazálním metabolismu je především činnost mozku a orgánů a udržování tělesné teploty. Ono právě sezení a ležení už není moc velký rozdíl z hlediska výdeje energie. Určitě je ale náročnější jízda ve městě kvůli řazení a častějšímu točení volantu, ale tvoje slova jako "určitě" a "mnohem" jsou podepřeny čím?

"Energetický příjem mozku je navíc na rozdíl od jiných orgánů relativně konstantní. Podle dosavadních výzkumů je tedy jedno, zda zrovna řešíme složité matematické úlohy, nebo se dloubeme v nose. Namáhavé myšlení sice stojí více energie, v poměru s celkovým energetickým rozpočtem našeho mozku se však jedná o zanedbatelné množství."
@Dan9K (25.03.2021 20:44): Tak on H34D má většinou pravdu, pokud ji teda zrovna nemá. Ale tady ji má a je super, že jsi to reflektoval.

ad 2) řízení je energeticky určitě mnohem náročnější než ležení. Jednak bys měl udržovat poměrně vysokou pozornost a jednak u něj stále přemýšlíš (nenutně ve volním slova smyslu). A mozek si je schopný říct o brutální porci energie.
@H34D (25.03.2021 19:53): H34D Huntere ty vůbec nevnímáš co píšu a jdeš na mě s dojmy.

Za 1. o dýchání jsem se vůbec nebavil. Ale když už si to načal, psal jsem, že je to to stejné jako s bazálním metabolismem. Ten prostě máš a nic s tím neuděláš. To, že někam jdeš nebo hraješ squash, tak ty energetické výdaje jsou navíc ještě k tomu bazálnímu metabolismu.
Stejné je to s dýcháním. Máš nějakou potřebu kyslíku i v klidové fázi a když máš nějakou aktivitu, tak ji máš zvýšenou o to dané množství. Takže když řešíš dech, tak buď musíš samozřejmě počítat obojí a nebo tu klidovou spotřebu musíš odečíst od té, co je navíc. Takže jestli to Vávra neřešil, tak udělal chybu. Já to reflektuju.

Když člověk sedí a jede autem, tak má energetický výdej velmi podobný tomu bazálnímu výdeji + možná tak 20Kcal na hodinu, ale to jen tipuju. Takže i když člověk celý den jen leží, tak potřebuje sníst 5 a půl cheesburgeru, aby byl v energetické rovnováze :-). To, co jsem psal navíc, je prostě výdej navíc. A to je fyzika (chemie). Pokud ujdeš 36km a dáš si navíc jen tyčinku, tak jsi v brutálním energetickém deficitu, který je kompenzován tvými energetickými zásobami v tuku a svalech. Takže přežít se to samozřejmě dá. Ale udělej to desetkrát za sebou. Navíc ty údaje, kolik energie z toho jídla máš, to je maximum možného. Realita je vždycky spíše nižší, protože ne všechno tělo zpracuje.

Je to klasický problém s tím, že já řeším průměrného člověka, protože to je důležité z hlediska těchto velkých počtů, kdežto ty na mě jdeš s konkrétním příkladem člověka, co ujde dálku a málo se nají. Jistě, je to možné, a v takovou chvíli prostě o něco zhubne. Kilo tuku má 7000Kcal, a chůze je skoro nejlepší věc na odbourávání tuku, takže za těch 36km by teoreticky zhubl třetinu kila. A donekonečna mu to prostě nepůjde dál, protože zásoby v těle dojdou.

a to co píšeš na konci, jsem přesně psal na konci i já v tom příspěvku, na který reaguješ!
@Dan9K (25.03.2021 18:39): Ale vždyť ta tvoje matematika (i Vávrova) vůbec nesedí. Reálně když člověk jede autem, tak prostě dýchá také. Pokud se budeme bavit prakticky o tom, kolik vydýcháš CO2 při běhu a kolik při jízdě autem, tak prostě musíš započítat i to dýchání v autě, protože reálně tam CO2 vydechuješ. To CO2 tam přeci nezmizí.

Ten druhý příklad je už dle tvého popisu docela zcestný, to se nezlob. Když budeme pracovat s praktickými příklady, tak i člověk, který jezdí autem musí jíst a pít. Reálně si nemyslím, že když ujdeš 36 km, tak musíš sežrat 8 cheeseburgerů navíc ještě oproti standardnímu jídlu, které bys snědl, kdybys jel autem. Reálně si dáš navíc nějakou energy tyčinku/banán/tvaroh/trochu větší oběd apod. Tady podle mě ty tvé teoretické výpočty silně selhávají oproti praxi. V těch konkrétních kaloriích se nevyznám, věřím, že to máš z nějaké ověřené tabulky, ale tak prostě známe reálný život kolem sebe a víme, že to takhle doopravdy nefunguje. A navíc druhá věc, populace je v průměru lehce obézní, takže možná kdyby stoupl výdej energie, tak by to bylo ku prospěchu všech. :)
@Gordon (25.03.2021 19:11): nemám tušení:-) vtom obřím množství, kolik je potřeba na 2-3 litry benzinu, to můžeš zase zjistit ty :-)

Nejekologictejsi je se co nejdřív zabít. Jinak to v podstatě nemá cenu řešit. Ať se bude člověk chovat jakkoliv, nechává za sebou tunu sraček.

Nejlíp z toho vycházi ta MHD, ale musí si člověk vybírat přeplněné autobusy a doufat, že jeho účast na té dopravě nebude impulsem ke zvýšení frekvence spojů:-)
@Red (24.03.2021 23:37): Jojo, je to tak 3 roky nazpátek, co jsem se o něj pokoušel. Dostal jsem se až k závěrečným zkouškám, které jsem neudělal. Pak jsem nad tím tak meditoval a říkal jsem si, že i kdybych do toho narval ten čas, energii, nervy a prachy, které by k tomu byly potřeba, tak je mi to stejně k ničemu, protože nemám auto, nemám ho kde mít (nemám v Praze trvalé bydliště) a nemám ani moc kam jezdit (do práce to mám relativně kousek). Čili bych si řidičák zas za rok mohl dělat znova, protože bych všechno zapomněl.

Díky za názor :)
@H34D (25.03.2021 17:40): tak to je dobře, že to nezapočítal. To je stejný, jakože do toho nemůžeš počítat spotřebu bazálního metabolismu, která je asi 70kcal za hodinu, v závislosti na velikosti těla, stáří a pohlaví atd.

Tak na první pohled nad tím každý mávne rukou, ale ten argument je stejný, jako u odpůrců elektroaut. Ty emise nejsou v tom místě, ale vytvoří se jinde a jsou reálně větší než u spalovacích aut. A mých příkladů se lidi vždycky chytnou, ale prostě to používám pro lepší představu a protože si pamatuju, že cheesburger má 300kcal :-)

Trocha statistiky - Do práce jezdí autem 48% pracujících, průměrná vzdálenost je 18km tam a 18 km zpátky. 36km dohromady. kdyby všichni místo autem chodili pěšky, tak to dělá nějakých 2 500 kcal denně navíc pro jednoho člověka. A když budu pracovat dále s cheesbrugery (samozřejmě je mi jasné, že se jí i jiné věci), tak je to 8 cheesburgerů navíc, které by musel každý člověk v průměru denně sníst, aby na to měl energii. V Česku pracuje asi 5,5 milionu lidí. 48% z nich je 2 640 000. Takže každý den by bylo potřeba 21 milionů a stotisíc cheesburgerů navíc (případně jiného ekvivalentního pokrmu). Když bych to vzal jen na maso, tak v jednom cheesbrugeru je 45 g masa. Z jedné krávy se dá vyrobit asi 400kg masa. Takže potřebuješ denně zabít a zpracovat o 2370 krav víc než normálně :-) A krávy a metan a krávy a jejich potrava. Toť k ekologii chůze :-)

Samozřejmě fakt, že by většina Čechů potřebovala zhubnout a nezřízeně žerou i bez toho je zase na jinou debatu.
@Charllize (25.03.2021 15:07): jedna věc je se rozhlédnout, když vcházíš do vozovky. Ale když jdeš nějakou postranní cestou, kde neexistuje chodník, tak prostě posloucháš a když z dálky slyšíš auto, tak rychle naženeš malé děti ke straně. Kolikrát jsou tam i pěkně pitomé zatáčky, že řidič toho chodce prostě nevidí a i když pojede povolenou rychlostí tak nestihne zareagovat.

Ta debata mi dost připomněla častou situaci u nás - máme svůj dvůr a podél plotu u našeho baráku je chodník a hned vedle chodníku příjezdová cestička k našemu vjezdu. Bohužel je kousek podél chodníku a není pořádně nijak rozlišené co je a co není chodník. Takže všichni chodí místo po chodníku tou příjezdovou cestou. Když vyjíždím autem tak se děsně často táhnu x metrů za nějakým plžem, kterej neslyší že se za ním šourá auto (ne nemáme elektromobil). Kolikrát mám děsnou chuť zatroubit, ale slušné vychování mi to nedovoluje. Když se jedná o starou babičku, jsem úplně v klidu, když se jedná o nějakýho zamyšlenýho chlapa, mám pochopení, ale když tam jsou nějaký pubíci se sluchátky, tak jsem trochu nasraná ;o)

Jinak možná ta sluchátka naopak vychovávají tu správnou generaci, pro ulice plné ticha. Protože když mají sluchátka tak ty auta stejně neslyší a musí se spoléhat na zrak.

Co se týče procházek...mě procházky baví když jdu s někým s kým si můžu povídat. Když jdu sama, nejdu se jen tak projít, to mě fakt nebaví, ale když někam jdu cíleně, beru sluchátka nebo telefonuju. Nejsem prostě ráda jen se svými myšlenkami ;o)))) Jinak výlety s rodinou nebo s přáteli mám moc ráda. Nicméně slovo túra ve mě nevyvolává příjemné pocity. Představa dovolené v tatrách na túrách - mám osypky. Samozřejmě je to taky tělesnými proporcemi, táhnu přece jen trochu náklad, takže se asi dřív unavím, ale ani když jsem byla mladá šlang holka tak jsem raději jela na kole než pěšky šlapala někde do mega kopce ;o)
@Dan9K (25.03.2021 14:20): Tvl to srovnávání s mekáčem a kolou. :) Ale připomněl si mi Dana Vávru, jak srovnával emise chůze a jízdy v autě a nezapočítal do toho, že člověk v autě taky dýchá. :D
@Garion (25.03.2021 15:04): sluch používáme mnohem instinktivněji než zrak a krom komunikace je právě především na tyhle věci - okamžité varování a okamžitá reakce. Takže sluch hraje v tomhle zásadní roli.
To, že lidi chodí se sluchátky je samozřejmě jiná věc. Ale stejné je to s poslechem hudby v autě, taky většinou neslyším sanitku a musí mě bouchnout do očí, že to v zrcátku modře bliká, nebo se pořádně rozhlídnout, i když mám zelenou.

prostě člověk se musí přizpůsobit situaci. Problém je, že když člověk ta sluchátka nemá a na ten sluch tedy spoléhá, přiřítí se elektroauto. V momentě, kdy bude elektroauto každé druhé, tak už se s tím bude počítat. Ale když je to každé sté nebo tisícé (nemám přehled), tak je to problém.