Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Richmond (21.04.2020 18:43): UU hádám primárně engine? Pokrok byl v tom mouse looku (byť asi System Shock byl pak zase jinde). Těžko ale mohlo jít o open world. Obecně pak starší hry stran rozpočtu měly zajisté omezení stran scénáristů. Pokud by čirou náhodou to či ono RPG vyhazovalo tady, tak často zase musí přiškrtit někde jinde. Jinak obecně k těm technologickým limitům... BG třebas nemělo denní režim postav. Hádal bych, že důvodů bude vícero. Nikoho to nenapadlo, bylo by to náročnější na výkon aj. Mířil jsem tím níže uvedeným primárně ke (krokovacím) dungeonům btw (o kterých se tu vedla řeč). A než jsme se dostali ke 3D modelům schopným nějak uvěřitelně ve světě žít a "reagovat"... IE hry btw jako vrchol nevzývám. V mnoha ohledech jsou překonané a sám jsem z těch "poct" nešťastný, kdy mám dojem, že se Pillars a další měly vydat vlastní cestou (ale tohle na DH píši opakovaně).

K DS a Ultimám se necítím být povolán mluvit, nehrál jsem je. A dungeony to, pokud vím, nejsou. Na první pohled mi přijdou IE hrám v základu podobné. Pokud je adventurním zapojením zase myšlena interakce ve světě prostřednictvím hádanky "co dále", tak tam bych řekl, že tohle z nějaké části odešlo do jiných žánrů. Byť zrovna Planescape tohle obsahoval (vícekráte měl člověk podivuhodné předměty v inventáři a jen se domníval, co dále s nimi). Nemluvě třebas o modronském bludišti.

Btw klidně to nechme na jindy, pokud máš dnes dost z práce. Příležitosti budou. ;)
@Jab (21.04.2020 17:44): Já to o těch technických limitech moc neuznávám. Jaké technické omezení měly Ultimy Underworld? Speciálně druhý díl je tím, co si já jako ideální dungeon představuju. Je tam totiž úplně všechno. A hrát tuhle hru a dohrát ji bez návodů bylo pro mě největším potěšením. A přesto dodnes se nikdo nepokusil (Arx Fatalis se blíží jen naprosto okrajově, byť to je prima hra) to napodobit. Pokud někdo zkusí vytvořit "dungeon", je to jen a pouze o těch propadlech a tlačítkách.
A když odbočím od dungeonů, tak je u mě ten výběr z dnešních titulů omezený i z jiného pohledu než jen že nejsou dungeony. Mně chybí i isometrické rpg, které ale nekopírují biaware produkci, nikde to není o nějakém větším adventurním zapojení (dávám příklady Dark Suny, Ultimy...). To taky mělo nějaké omezení? Vše je o poptávce a ta není.

@Tulareanus (21.04.2020 17:44): Dneska se mi v práci úplně nedařilo, mám pořád jeden nevyřešenej tiket, tak mi to dnes moc nemyslí. Pořád nerozumím kam směřuješ tou výukou žánrů. Na kterou část mých příspěvků reaguješ?
@Charllize (21.04.2020 18:29): Já myslím, že sám nevíš co vlastně chceš. Nainstaluj si M&M VII a dohraj ho s jednou postavou, nebo se čtyřma rytřířema, nebo s něčím podobně exotickým, protože jinou takovou hru stejně nikdy neseženeš.
@Charllize (21.04.2020 14:51): no jo, když Ty jsi tak náročný. Cardhalia možná nevypadá jako AAA titul ale má své kouzlo. Ručně kreslená grafika je fajn. Škoda, že Cardhalia 2 si už nikdy nevyjde. Mimochodem, líbí se mi třeba více než vizuálně novější český komerční počin: The Keep.
@Richmond (21.04.2020 17:39): Či už hrateľnosť alebo grafika je otázka subžánrov. Vychádzajú rôzne adventúry - point and click, puzzles/hidden object, logické rýchliky adventúrneho typu, akčné adventúry, walking simulatory, first person adventúry. Časť z nich je v modernom 3D, niektoré sú štylizované, niektoré sú 2 ručne kreslené, niektoré sú pixel art atď... RPG majú tiež svoje typy a dungeony, o ktorých tu bola reč, sú tiež len jedným typom.
@Richmond (21.04.2020 17:05): Pokud je problém čistě v nějaké zákysové složitosti (ve smyslu hádanek a hlavně obecně hledání další cesty), tak by imho vznikaly dungeony, kde by tohle nehrálo takovou roli a důraz byl kladen toliko na jednoduchou hratelnost (nestál na tom třeba úspěch prvního Lands of Lore?). A pak jsou tu nadále veleúspěšné hry, které na překonávání obtíží (až frustrace) přímo stojí. A založily celé nové subžánry. Z jakého jiného důvodu tedy dungeony dnes neletí? Nenašly třebas nový soubojový systém, který by byl dostatečně komplexní (aniž by byl zase přespříliš složitý) a zároveň zábavný? Tohle asi jde vyřešit a už se to imho i vícekrát povedlo... Nebo vyhrála (nějakou dobu paralelně běžící) linie "open world" a lidé dali přednost TES like hrám, kdy je onen svět náhle zaplněn ručně dělaným obsahem?

Můj názor je ten (jak asi víš), že deviza dungeonů byla v hratelnosti. Systém měl svá omezení, z kterých dungeony vycházely. A díky oněm omezením přišla určitá kreativita, jak se s nimi vypořádat. To vedlo právě k nějakému kompaktními celku.

Jak se ale technické možnosti změnily k lepšímu, odpadly i původní "zdi" a RPG se vydaly cestou, kterou mnohdy měly naznačeno i tou či onou hrou už před rokem 1995.

Tohle je pak i ve zkratce, proč bych dungeonům neupíral právě onu hratelnost a invenci vycházející z omezení doby. Ale přijde mi vždy nerealistické, když se úpadek dungeonů svádí na "zjednodušování herní zábavy" a hledá se úlitba v tom, že žánr šel sice do čerta, ale "naše skupinka" u něj zůstala, páč jsme "elita" (tady pak nikdo neodmítnu vrazit svým generačním souputníkům onu dýku do zad - často opakovaně). Zase "tam venku" je dost her i celých žánrů, které mají na své uživatele nemalé nároky a stejně mají širokou oblibu.

Jak výše zápolím s tím, co vlastně byla výhoda žánru dungeonů (a napadá mě právě ona hratelnost vycházející z tehdejších omezení - což nutně pak nemohlo ustát změnu podmínek), tak by mě zajímalo, pokud to podobně osekáš, v čem sám tu přednost vidíš. A jak ta mohla odolat případnému zubu času.
@Charllize (21.04.2020 17:17): Nintendo mohlo jednoduše emulovat 3DS hry na Switchi, stejně jak to dělalo WiiU. Šlo to hodit na jednu obrazovku jako emulator na PC. Nintendo je celkově v tomhle uplně jeblé. Stejně všechny ty staré hry používají na nových platformách emulátor, což není nic náročného. Mohli prodávat jak staré handheld hry, tak i GC nebo Wii hry na Switchi. Ale né, radši budou pořádat hony na warez stránky nabízející romky, místo toho aby udělali jednoduchý krok k pohodlí zákazníků...

Fakt zlatý Microsoft v tomhle.
@Charllize (21.04.2020 17:09): Co se slzení týče, tak s tím mám u 3DS problém též. Nedokážu na tom hrát moc dlouho. Ten displej je nějaký zmetek nekvalitní... na televizi nebo do mobilu můžu čučet celý den, ale 3DS je peklo.
@Charllize (21.04.2020 16:07): Mám topku nejdelších dungů podobnou: Demise, Elminage Gothic a pak asi ten MaM6. A co do velikosti ještě musím zmínit, grindovačku řízlou strategií Heroes of Broken Land, kde jsem udělat chybu a nastavil si největší možnou mapu. Po 70 hodinách mám objeveno 10 procent mapy, s tímhle zjištěním jsem další postup vzdal.
@Tulareanus (21.04.2020 16:36): Dyk to byl do nedávna byl mainstream! :) Navíc co se týče grafiky, u sousedů (adventury) to jde, tady nechápu proč nikoliv. Kdepak, na tohle se nenachytám.

@Jab (21.04.2020 16:38): Tak ony vznikají, jenže to jsou všechno...jak to nazvat. No buď děsně casual záležitosti nebo otrocké kopie Grimrocků včetně hanebného vizuálu bez dávky invence (předem se omlouvám Slovákům za Vaporum, stále jsem nehrál, takže nenázím do pytle). Slabá poptávka ale bude skoro určitě hlavní důvod. Lidí ochotných zakysnout v bludišti nebo nějakým jiným adventurním problémem je naprosté minimum. Mně to až tolik netrápí, protože mám todo list až do konce života, ale spíš mě překvapuje, že toho je až tak zoufale málo (a v tak nic moc kvalitě).
@Fritol (21.04.2020 17:00): Mary Skelter 1+2, Demon Gaze 1+2, Dunegon Travelers 2 a Mind Zero jsem uz hral. Bohuzel ty 3DS dungeony ne. Co mas dal? :D



@90210 (21.04.2020 16:45): Betrayal at Krondor jsem hral nekde kolem roku 2000, ale nedohral. Uz tenkrat mi to prislo dost osklivy a vadil mi ten system souboju. Podobnej problem mam i s jinak asi skvelymi Realms of Arkania, proste mi do toho dungeonovani nesedi ten system souboju. I kdyz...nekdy mozna.
Hele a co takhle si koupit zařízení na to vhodné a přestat fňukat? Mary Skelter, Demon Gaze, Dungeon Travelers, Etrian Odyssey, Persona, Mind Zero... jenom tyhle série mají dohromady desítky a desítky dílů a všechny vyšly v posledních letech.
@Charllize (21.04.2020 16:07): Z tech, co jsem dohral asi Betrayal at Krondor nebo Might and Magic VI: The Mandate of Heaven, pokud se hraje poradne a proleze se vsechno. Z tech co jsem jen hral a nedohral hral je nejvetsi gigant asi Rytíři Grálu a Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant, i kdyz u Wiz 7 tezko rict, je to spis zdlouhavy nez dlouhy a natahovany souboji.

@Ringo (21.04.2020 12:50): Tak u Drakena neni divu, ze spolecne s Herodem radeji moc nepsali.

@Richmond (21.04.2020 14:16): U zajimavy hry jsem si preview nebo delsi preview (zoom) i precetl, ale kdyz si ted stara Score beru s sebou na cteni na WC, tak je zasadne preskakuju.:)

@Ringo (21.04.2020 14:19): Fakt je, ze Ice a Andrew tomu byli schopni dat ve Score osobity feel, ono taky kdyz delas vic jak polovinu casaku ve 2 lidech, tak se to da lip, nez kdyz to skladas dohromady od ruznych lidi. Podle me je ale kouzlo tech starych Score v tom, ze tam nepokryte nadrzovali RPG a adventuram, tedy mensinovym zanrum, ktere mam nejradeji. Kdyz se to pozdeji zmenilo podle vetsinovyho vkusu hracu a neustale se resila technicka stranka, 3d akceleratory (na to byl expert Erben, ten byl doslova strasidelnej a neresil nic jinyho nez jestli to podporuje 3dfx) apod. 3,14coviny, tak uz to pro me moc nebylo.

@Rapier (21.04.2020 14:30): Par asi jo a u tech pripadu je to i znat, ale vetsinou to hral a jemu bych i veril, ze to byl aspon schopen dotahnout daleko, navic psal dost navodu a u nich bylo znat, ze jsou hand made a ne jen okopirovany a spatne prelozeny z netu, jako spousta dalsich. takovej Chalid Himmat si na tom podle me postavil karieru.
@Richmond (21.04.2020 16:29): On by dungeon asi nebyl v dnešní době náročný na finance, ne? Oproti jiným moderním RPG myslím... Pak proč tu nepobíhá několik menších herních studií, které budou vydávat dejme tomu pět moderních dungeonů ročně? Je to čistě poptávkou (tzn. zájem je malý?)? Nebo nadaní herní vývojáři jdou rovnou tam, kde jsou dnes davy a tedy i více peněz? To by vždy nesedlo. Několik menších projektů (naposled Disco Elysium) dokáže nahrabat zájem i ocenění...
@Tulareanus (21.04.2020 16:22): Je rozdíl napsat, že vychází spousta rpgéček anebo že si každý jistojistě vybere :) To není o nějaké obskurní úchylce přece. Já si fakt nemůžu vybrat z nabídky posledních 15 let (nebo přesněji dokážu si vybrat tak málo titulů, že na to stačí 2 ruce s 11 prsty). A nechci zas tak moc :)

@Charllize (21.04.2020 16:07): A podle čeho to chceš měřit? Stráveným časem? Počtem políček? U krokových určitě MM1, u 3D asi Daggerfall. Nehrál jsem Fate, což je škoda, měl bych tu krásnou tapetu jako má Chester na úvodní stránce!
@Richmond (21.04.2020 15:54): ty vole, to je ako keby si sa vysmieval tomu, keď niekto povie: "v dnešnej hudbe toho vychádza veľa" tým, že povieš: "ale doo woop kapely sú nové len dve, tak ako si môže každý vybrať!" O_O
@Richmond (21.04.2020 15:59): Zrovna mám rozehraný, sympatický - spíše popisný - dungeon/adventura s důrazem na nelineární průchod. Opak toho, co hledá Charllize, řekl bych :)).

A s Grimoire to samozřejmě tak je. Rozehrávat to kdykoliv předtím byl nesmysl. Já už tam mám partu a trochu jsem prochodil první části, je to opravdu lahůdka (aneb i na nejnižší obtížnost je parta občasně rozemtána během dvou kol). Jako největší mínus ale zatím vidím pidi texty (zvykl jsem si na hry kde jde velikost textu zvětšit na maximum) a zvláštní font, takže aby člověk pomalu hrál Grimoár s lupou.
Tak, dalsi otazka. Vcera jsem na netu hledal nejaky seznam dungeonu dle rozsahlosti, a nic samozrejme nenasel. Asi to neni tak dulezite pro vetsinu hracu. Pro me ale docela ano. Takze jaky dungeon co jste hrali byl nejrozsahlejsi a pripadne kolik hodin trvalo ho dohrat. U me asi vede MM6 (jo jasne ja vim ze to jde dohrat docela rychle a jednou postavou s paskou pres oci:) a Elminage Gothic.
ad Grimoire - hrát Grimoire mělo smysl jedině nejdřív tak před 2 měsícema. Dřív to bylo jen pro dobrodruhy. Hrát podobnej typ hry bez manuálu?? S takovým počtem chyb? A ještě přes Steam?? Děkuji, nechci! Pro mě získal status "Hratelný" až po příchodu na Gog. A chlapeček musí stát ve frontě, jsou tu ještě jiní velikání, na které se nedostalo.

@Charllize (21.04.2020 15:52): Co Aeon of Sands: The Trail? Na Amigu se připravuje novej dungeon.
@Charllize (21.04.2020 15:52): No jako že jsem chtěl ukázat, že prece každý si vybere dneska z obrovských možností o jakých se nám tu nesnilo. Tak nechápu, proč Ty si nemůžeš vybrat post-dosovej dungeon?! Vybočuješ! :-D
@Charllize (21.04.2020 15:21): Tak to je těžké. Potom se do tvých podmínek - "Chci ci zahrát dungeon, ale ne aby to byl dungeon. A taky to nesmí být z doby, která byla vrcholná éra dungeonů. Jo a taky jsem všechno hrál a opakovat to nebudu." asi nic nevejde.
@Jab (21.04.2020 15:03): Ja jsem nerekl ze nepripada v uvahu, kdybych si to myslel tak bych si ji neporidil hned jak vysla. Sledoval jsme ji leta a mam za to ze ten silenec co to 20 let delal si zaslouzil za to penize. Minimalne uz jen proto ze aspon trochu ozivil umirajici dungeon zanr. Ta hra ma naramnou historii at uz v jakemkoliv slova smyslu.
Ted jsem to delsi dobu nesledoval, ale naposled to nebylo proste dokoncene a chybelo tam plno veci. Co ted ctu bude jakasi verze 3, takze to zrejme porad neni dokoncene. Je to dlouha hra, a chtel bych si ji zahrat az bude v pokud mozno co nejvic perfektnim stavu. Pokud porad budou vychazet zasadni patche tak to hrat nebudu.



@hanak_v_exilu (21.04.2020 15:11): Psal jsem ze DOS ne. A KOTOR neni dungeon. Navic jsem hral oba dily :)
@Charllize (21.04.2020 14:57): Elemir nechť je spokojen kdekoliv je. S kým ztratil trpělivost (resp. na čem se tu sám vyoutoval) bych nechal být. Jsem si ale jist, že jde o dojemný příběh podle skutečných událostí. ;)

Btw nebuď hubatý. Člověk ti doporučí hru přesně podle zadání. A ty jí místo poděkování rovnou odignoruješ. Tak se svěř, proč nepřipadá v úvahu?