Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Betrayal at Krondor

82
40 hodnocení Platformy
Žánr:
RPG > nezařazeno *
Forma:
placená hra
Rozsah:
samostatná hra
Multiplayer:
ne
Datum vydání:
22.06.1993 PC
Vývojáři:
Betrayal at Krondor je RPG probíhající ve světě Midkemia, pocházející z knižní ságy Raymonda E. Feista Trhlinové války. Ačkoliv není příběh hry a její dialogy přímo z pera autora Trhlinových válek, napsal Feist na základě hry knihu Zrada v Krondoru, první z trilogie Odkaz trhlinových válek.

Hrou procházíte s partou dvou nebo tří lidí v 1st person pohledu, tahové souboje sledujete z 3rd person pohledu. Nejrychleji se lze pohybovat s pohledem na mapu seshora. Hra je rozdělena na kapitoly, které probíhají obvykle v jednom nebo ve dvou regionech, ale hráč má neomezenou svobodu procházet celým herním světem, plnit okrajové úkoly, zlepšovat si dovednosti a vydělávat peníze.

Hra probíhá v rozlišení 320x200 s 256 barvami (VGA).


Poslední diskuzní příspěvek

Richmond: Nojo, tam jsou vlastne ty truhly. Ta cestina nejspis bude solidni porod.:D

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Pokud bych mel rict, ktere klasicke DOSove RPG se svou strukturou nejvice priblizuje pravdepodobnemu vrcholu zanru, ktery pro me predstavuji hry z produkce Black Isle studios, byl by to Betrayal at Krondor. BaK prinasi prekvapive bohaty a propracovany svet a pro priznivce R.E.Feista se jedna o skutecni herni raj. Ja k temto priznivcum nepatrim, par knizek jsem si ale precetl az po zkusenosti s BaK a musim rict, ze se storytellingu teto hry vubec nemuzou rovnat.

Ke Krondoru jsem se dostal nekdy hluboko v 90. letech, hra me nejdriv udivila svou outdoorovosti (zadne Baldur`s Gate jeste neexistovalo) a zdanlivou volnosti, posleze svou vysokou obtiznosti. Tehdy jsem nebyl zrovna dobry hrac a v neposledni rade jsem neumel moc anglicky. I tak me hra neuveritelne chytla a asi po roce, kdy jsem si mezitim od nekoho na diskete prinesl navod ze Score CD jsem ji dohral. Pred par lety jsem nahodou zabrousil na fanweb teto hry a zjistil, ze jsem minul dobrou polovinu hry tvorenou sidequesty, nenasel jsem nejlepsi zbran ani zbroj a celkove nepochopil, o co vubec v BaK jde. Hru jsem dohral znovu a musel konstatovat, ze neztratila vubec nic ze sve pritazlivosti, mnohem vic jsem si ji uzil, protoze jsem vsemu rozumel a celkova obtiznost se znatelne snizila.

Pribeh BaK a fungujici svet, ktery hraci nabizi patri jednoznacne k tomu nejlepsimu v zanru a s prehledem prekonava o 10 let novejsi zalezitosti. Story je proste fantasticka - velmi nejednoznacna, necernobila. Ke slovu se tu dostane nekolik velkych dejovych zvratu, politika, zrada a dokonce i takove zalezitosti, jako stavka cechu ricnich prepravcu. Pribeh je rozdelen do kapitol a v kazde je hraci otevreno urcite uzemi. V prvni kapitole, kdy eskortujete temneho elfa Goratha do Krondoru uz muzete prozkoumat skoro celou herni mapu a v podstate bez jedineho souboje dojit do Krondoru oklikou, nebo to (jako kazdy) vzit kratsi primou cestou, ta se jeste deli na dalsi 2, z nichz jedna je plna souboju, protoze spehove ocekavaji vas postup. To vse je samozdrejme mozne predem zjistit. Umisteni nepratel je tedy logicke, stejnou logiku ma i umisteni notoricky znamych hadankovych beden. Celkem hrac behem hry ovlada 6 postav, ve skupine jsou ale maximalne 3, takze kazdy chapter bude k dispozici trochu jine osazenstvo a v druhe casti hry uz ovladate 2 separatni skupiny, abyste tento vpravde epicky pribeh mohli dotahnout do vitezneho konce na vice frontach, i kdyz samozdrejme casem dostane jedna skupina prim. Hra tim samozdrejme nijak netrpi, prirovnal bych to treba k mnohem novejsimu Dreamfallu. Dialogy s postavami ve mestech se meni kazdy chapter a vzdy je mozne plnit i trochu jine subquesty. Tech ale nastesti neni moc a hrac je vzdy drzen v hlavni linii, hra si tak stale udrzuje drajv a tah na branu.

Pro mladsi hrace, kteri povazuji za predpotopni RPG i Planescape Torment je BaK v podstate zapovezenou zalezitosti. Vektorovy engine, ktery byl mimochodem tvurci pouzit i u jedineho leteckeho simulatoru, ktery me kdy bavil Aces over Europe, me sice prijde docela dostacujici, ale vytky chapu. Prostredi se ale meni a napriklad zasnezene plane nebo elfi les z enginu zdimou maximum. Hra pracuje i s vcelku peknymi digitalizovanymi filmecky, kterymi vyklada pribeh. Hudba je jednoznacne super a vysla i jako soundtrack. Hra rozhodne neni hardcore podobne, jako treba Wizardry 7 nebo RoA: Star Trail - jak jsem napsal v uvodu, je v mnoha ohledech podobna novym maximalne user friendly RPG hram a mnohdy nabizi jeste neco vic. Zejmena co se tyce prekvapujici propracovanosti nakupu/prodeje/oprav/modifikaci zbrani, inventare, systemu magie, cestovani, teleportace, nemoci, otrav, treninku a stovek dalsich veci. Faktem ale je, ze BaK JE! hracska vyzva. V soubojich na tahy mate mnohdy co delat, rozhodne nejsou tak trapne jednoduche, jako v novejsich hrach, ale urcite jich neni tolik (maximalne pokud si jako Jab nenabehnete do predem avizovane pasti pri ceste na Krondor), neopakuji se, nejsou frustrujici a casto se jim da vyhnout. I mozne hernich zaseky se daji lehce vyresit, pokud se pozorne ctou texty. Pro me osobne je BaK TOP 5 nejlepsich RPG vsech dob, ostatne ve sve dobe to byla vavriny ocenena hra roku.

Pro: neuveritelna propracovanost, pribeh, primerena obtiznost, hudba

Proti: nekolik bugu v Elvandaru

+27
  • PC 85
Paradni RPG/dungeon s jeste paradnejsimi tahovymi souboji. Tato hra mi tenkrat prisla neuveritelne rozsahla a i presto, ze jsem ji hral poradne dlouho, jsem se konce nedobral a pozdeji se k ni uz nevratil. I tak jsem u ni ale prozil nekolik pamatnych momentu, z nichz nejvic me ucarovalo otevreni nektere Moredhelske truhly. Ty byly vzdy zablokovany nejakou hadankou a protoze jsem hru hral v dobe, kdy jsem umel anglicky asi 20 slov, znamenalo uspesne vyreseni radost nesmirnych rozmeru.

Pro: Pribeh, tahove souboje, hratelnost.

Proti: Nic.

+11
  • PC 80
Hra je to skutečně rozsáhlá. Občas bohužel i zbytečně natahovaná. Souboje s nepřáteli po každých pár krocích pár mil od Krondoru budí dojem, že celá říše se musí co nevidět sesypat. Truhly byly fajn, ale mohlo by jich být i méně.
Na hru ujde i příběh. Přímo Feist jej sice nepsal, ale alespoň do něj trochu kecal. Pravda, jeho pozdější knižní zpracování stálo za starou bačkoru...
Velmi slušně se ovšem hrají souboje. A grafika, byť nepopiratelně odporná (ne však na svou dobu), nabízí slušný rozhled kolem sebe i možnost chůze víc jak 4 směry.
Možná právě díky těm relativně slušným vedlejším úkolům a celkem slušným možnostem vylepšování výbavy (včetně enchantingu!) dávám vysoké hodnocení. Prostě se to dobře hrálo a byla to zábava. :-)

P.S. Také mě to ještě čeká k dohrání. Bloudím někde v lesích před Crydee se spoustou wyvern. Jen se to chce dostat na chalupu k mému nadupanému 386 DX!
+10
  • PC 60
K BaK jsem se dostal až po seznámení s Riftwar ságou (no, ságou - četl jsem dva díly Feistova Mága) a byl jsem zvědavý, za co že dostala cenu za nejlepší RPG roku 94 (nebo 93?). Nemluvme o grafice, ta je otřesná, jen ty cutscény vypadají relativně slušně. Textu je tu jak v textovce, zajímavým nápadem jsou truhly s hádankami a nechuť postav k prohledávání mrtvol. Bohužel jsem se nedostal za první kapitolu, ten mág na cestě se silovým polem mě vždy rozsekal.
-13