Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Betrayal at Krondor

  • PC 95
Pokud bych měl říct které klasické DOSové RPG se svou strukturou nejvíce přibližuje pravděpodobnému vrcholu žánru, který pro mě představují hry z produkce Black Isle Studios, byl by to Betrayal ať Krondor. BaK přináší překvapivě bohatý a propracovaný svět a pro příznivce spisovatele R.E.Feista se jedna o skutečný herní ráj. Já k těmto příznivcům nepatřím, pár knížek jsem si ale přečetl až po zkušenosti s BaK a musím říct, že se storytellingu této hry bohužel nemůžou rovnat.
Ke Krondoru jsem se dostal někdy hluboko v 90. letech, hra mě nejdřív udivila svou outdoorovostí (žádné Baldur's Gate ještě neexistovalo) a zdánlivou volností, posléze svou vysokou obtížností. Tehdy jsem nebyl zrovna dobrý hráč a v neposlední řadě jsem neuměl moc anglicky, i tak mě hra neuvěřitelně chytla a asi po roce, kdy jsem si mezitím od někoho na disketě přinesl návod ze Score CD, jsem ji dohrál. Před pár lety jsem náhodou zabrousil na fanweb této hry a zjistil, že jsem minul dobrou polovinu hry tvořenou sidequesty, nenašel jsem nejlepší zbraň ani zbroj a celkově vlastně moc nepochopil, o co vůbec v na poměry počítačových her komplexním příběhu BaK jde. Hru jsem dohrál znovu a musel konstatovat, že neztratila vůbec nic že své přitažlivosti, mnohem víc jsem si ji užil, protože jsem všemu rozuměl a celková obtížnost se znatelně snížila.

Příběh BaK a fungující a neustále se měnící svět patří jednoznačně k tomu nejlepšímu v žánru a s přehledem překonává o 10 let novější záležitosti. Příběh je prostě fantastický - velmi nejednoznačný a není černobílý. Ke slovu se tu dostane několik velkých dějových zvratů, politika, zrada a dokonce i takové záležitosti, jako stávka cechu říčních přepravců. Příběh je rozdělen do kapitol a v každé je hráči otevřeno určitě území. V první kapitole, kdy eskortujete temného elfa Goratha do Krondoru, už můžete prozkoumat skoro celou herní mapu a v podstatě bez jediného souboje dojít do Krondoru velkou oklikou, nebo to (jako každý) vzít kratší přímou cestou, ta se ještě dělí na další 2, z nichž jedna je plná soubojů, protože špehové očekávají váš postup. To vše je samozdrejme možné předem zjistit. Umístění nepřátel je tedy logické, stejnou logiku má i umístění notoricky známých hádankových beden. Celkem hráč během hry ovládá 6 postav, ve skupině jsou ale maximálně 3, takže každý chapter bude k dispozici trochu jiné osazenstvo a v druhé části hry už ovládáte 2 separátní skupiny, abyste tento vpravdě epický příběh mohli dotáhnout do vítězného konce na více frontách, i když samozřejme časem hraje jedna skupina prim. Hra tím ale nijak zvášť netrpí a přirovnal bych to třeba k mnohem novějšímu Dreamfallu. Dialogy s postavami ve městech se mění každý chapter a vždy je možné plnit i trochu jiné subquesty. Těch ale naštěstí není moc a hráč je vždy držen v hlavní příběhové linii, hra si tak stále udržuje drajv a tah na bránu.

Pro mladší hráče, kteří považují za předpotopní RPG i Planescape: Torment je BaK v podstatě zapovězenou záležitostí. Vektorový engine, který byl mimochodem tvůrčí použít i u jediného leteckého simulátoru, který mě kdy bavil Aces over Europe, mě sice přijde dostačující, ale výtky chápu. Prostředí se ale mění a například zasněžené pláně nebo elfí les z enginu ždímou maximum. Hra pracuje i s vcelku pěknými digitalizovanými filmečky, kterými vykládá příběh. a hudba se v rámci žánru povedla a vyšla i jako soundtrack.

BaK rozhodně není hardcore podobně, jako třeba Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant nebo RoA: Star Trail - jak jsem napsal v úvodu, je v mnoha ohledech podobná novým maximálně user friendly RPG hrám a mnohdy nabízí ještě něco víc. Zejména co se týče překvapující propracovanosti nákupu/prodeje/oprav/modifikací zbraní, inventáře, systému magie, cestování, teleportace, nemoci, otrav, tréninku a stovek dalších věci. Faktem ale je, že BaK JE! hráčská výzva. V soubojích na tahy máte mnohdy co dělat, rozhodně nejsou tak trapné jednoduché, jako v novějších hrách, ale určitě jich není tolik (maximálně pokud si jako Jab nenaběhnete do předem avizované pasti při cestě na Krondor), neopakují se, nejsou frustrující a často se jim dá vyhnout. I možné herních záseky se dají lehce vyřešit, pokud se pozorně čtou texty. Pro mě osobně je BaK TOP 5 nejlepších RPG všech dob, ostatně ve své době to byla vavříny oceněna hra roku.

Pro: neuveritelna propracovanost, pribeh, primerena obtiznost, hudba

Proti: nekolik bugu v Elvandaru

+29