Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Všeobecně o hrách

@Gordon (03.03.2020 23:15): Já to zase považuji za vlídnou ukázku toho, jak se ty dva pojmy stírají. Ačkoliv je to druhotné, hry v době, když vyšel Half-Life a vybudoval si kolem sebe oddanou fanouškovskou základnu, nebyly průmyslem, jakým jsou dnes.
@jvempire (03.03.2020 21:36): jako chápu, že každý to ma položené trochu jinak. Ostatně proto mě vždycky zajímají hodnocení, kdy někdo nějakou hru hodnotí naprosto odlišně než většina - často Ti ten člověk dokáže odhalit nějaký detail, proč ta hra stojí za víc než vypadá.

Ale pokud to je něco, co za vyzkoušení rozhodně stojí - kdlině i jednohubka založená na jediném nápadu, ostatně myslím, že skvělým příkladem je The Plan - pak hodnotím poměrně vysoko. Právě proto, že je to hodně muziky za málo peněz/času.
@Kunick (03.03.2020 21:28): Ono to strašně záleží na hře. Já třeba nízko hodnotil Computer, Open That Door!. Je to krátká hříčka s omezenou znovuhratelností. Ale přesto je to fajn nápad, 2-3 pokusy opravdu pobaví a rozhodně podle mě stojí za vyzkoušení. Ale proti většině toho co jsem hrál to prostě na nějakých 60-70% není.

Tyhle hlediska jsou strašně individuální. Každý má jiný pohled a celkové hodnocení je tak jen silně orientační.
@jvempire (03.03.2020 14:41): no já beru 50% jako hranici doporučení. Ale třeba asi nikdy bych nemohl dát hře 0 % - to totiž interpretuju, že by byla hra která by nefungovala jak po herní stránce, tak po technické stránce - ergo bych ji nemohl ani spustit a tudíž zodpovědně hodnotit :D
@hanak_v_exilu (03.03.2020 12:06): Za předmět kultu považuji to, čemu se dostává skupinou určitého rozsahu uctívání a nekritického přijetí. Tohle dělení mi nepřipadá příliš užitečné. Pythagorejci, jejichž vliv nejen na několik generací byl nedozírný, byly exemplární sektou, v níž autorita zakladatele a axiomatických pouček nesměla být za žádnou cenu zpochybňována.
@rikuhahl (03.03.2020 14:32): Tak ono záleží jak kdo hodnotí. Osobně sice třeba beru v potaz nějaké objektivnější hledisko, ale 10% (moje minimum) jsem dal nejhorší hře kterou jsem hrál. Bez ohledu na to, že jsou možná horší věci které hrát nebudu. Dal jsem třeba 40% hrám, které bych s klidem doporučil a třeba si je i znovu prošel. 50% jsem dal i povedeným kouskům, které ale podle mě ničím nevybočují.
@Dan9K (03.03.2020 13:59): hlavně u her je podstatný hledisko strávený čas, blbej film člověk nějak zvládne, protože trvá jen 90 minut a je možný ho mít i jen jako kulisu, nebo na něj koukat např. úplně opilý (kdy se člověk vlastně mentálně trochu přiblíží tý stupiditě) :) Ale hra vyžaduje interakci, takže by člověk měl být schopen a ochoten vnímat a herní doba je taky většinou delší, takže vybírání je potřeba. Kniha je na tom podobně, když je divná už na začátku, tak je velká pravděpodobnost, že to nemá smysl číst, a o časové investici tu ani nemluvím, to může být v podobných řádech jako u her.

Z toho plyne, že není v zájmu většiny hráčů hrát “všechno”, ale vybrat si kvalitu, nebo to, co hráče baví.
Takže i to hodnocení těžko může obsáhnout “spravedlivě” celou škálu.
Taky mě dřív štvalo, že je průměr 70%, ale je to prostě logický důsledek toho, že si ty věci přecijen vybíráme. Takže 70% je průměr toho, co hrajeme (vidíme, čteme atd.), ale kdyby každý z nás znal a hodnotil úplně všechno, tak by to podle mě okolo těch 50% bylo. Těch 70% je vlastně důkazem toho, že i když si vybíráme to průměrně lepší, víme, kde je ten skutečný průměr.
@hanak_v_exilu (03.03.2020 12:06): Ano, proto sem dávám tu anglickou část wikipedie. Ono už by jazykově mohlo napovídat, že kulty neboli sekty bývají zpravidla menšinové, spíše v ústraní, často dokonce úmyslně se vymezující proti většině...:))
@Gordon (03.03.2020 11:30): Jo, to je náš problém, že používáme slova kultovní a generační jako synonyma. Kult je něco co hodně zasáhlo menší skupinu a zbytek společnosti to buď vůbec nezná, nebo mu to nic neříká. Generační věc je taková, která svého času zasáhla úplně všechny členy cílové skupiny, nebo alespoň velkou většinu a zbytek to alespoň zná. Co z toho je podle tebe Half-Life?
@Shoggot (03.03.2020 11:21): Já to chápu tak, že tou malou skupinou se naráží právě na skupinu tryharderů, kterým to právě ovlivnilo třeba i ten život (modeři a srdcaři) A to HL právě má, ono je dost pochybné taky určit to, čím se myslí malá skupina, pět lidí, padesát, pětset, pět tisíc? Ta anglická definice je neurčitá.

rozhodně bych ale netvrdil, že něco není kultovní, když to má skalní fanošuky napříč světem.
@Gordon (03.03.2020 10:22): A teď si dáme anglickou wikipedii:

"A film, book, musical artist, television series or video game, among other things, is said to have a cult following when it has a small but very passionate fanbase. A common component of cult followings is the emotional attachment the fans have to the object of the cult following, often identifying themselves and other fans as members of a community. Cult followings are also commonly associated with niche markets. Cult media are often associated with underground culture, and are considered too eccentric or subversive to be appreciated by the general public or to be commercially successful."

Má to více významů. Já osobně bych pro Half-Life použil, že je nezpochybnitelný milník videoher.
@hanak_v_exilu (03.03.2020 10:17): Tak si dáme definici z wiki: který svým významem ovlivnil část populace nebo umění, které jej uctívá[1]. Obvykle jde o film, který má početnou skupinu obdivovatelů, čímž si udržuje svou hodnotu, která je stálá.[2]
@hanak_v_exilu (03.03.2020 10:17): to je nějaká definice? Proč malou? Nemůže mít velkou? Já bych řekl, že zrovna Half-Life má totiž velkou část obdivovatelů a já osobně bych ho rozhodně za kultovní označil, navíc pomohl definovat celý žánr a hraní jako takové...

teď jsem četl definice kultovní film a tam naopak píší velkou část obdivovatelů... tak kde je pravda? A co na to Jan Tleskač?
@S4TW (03.03.2020 10:06): Tak tady se to naštěstí dalo do pořádku a i kdyby ne, těch cca 10 her bych si tam hravě brzy doplnil. U takovýchto kontaktů je to bez zálohování celkem problém.
@Chuck (03.03.2020 09:58): ne, že by to s tím nějak souviselo, ale mě se 2x stalo, že se mi z ničeho nic smazaly všechny kontakty na ICQ (ano, ještě v době kamenné), dodnes netuším proč a svého času mě to hodně mrzelo, jelikož jsem tam byl v kontaktu s dost fajn lidma, se kterýma jsem tehdá hodně pařil CoD 1 a na které jsem už nikdy kontakt nezískal :(
Samozrejme, ze to je kultovni fps, o tom snad nikdo z nas nemuze pochybovat, jestli je to hra, ktera musi bavit kazdeho, to je samozrejme vec druha... ja treba film 2000: Vesmirna oddysea vubec nedavam, ale neodvazil bych se popirat, ze se jedna o kultovku...
@Rapier (02.03.2020 18:49): Tak to mi nezbývá než ti věřit. Bavil jsem se od úvodních hodin a závěr na tom, zcela nepřekvapivě, nic nezměnil. Aspoň konečně znáš z první ruky kouzlo, které hře zajistilo kultovní status.
@Bellerofontes (02.03.2020 18:30): ale ANO stálo to za to. Ne že NE! Už jen proto jak mnozí hráči považují HL za kultovní, a abych nedal jen na x let staré vzpomínky, prostě to už musím dohrát!
Vcelku je to zábavná hra, možná že v diskuzi to zní ode mě více skepticky než to vidím ale kdyby mě to fakt nebavilo těžko bych se donutil dostat až na prah Xenu. :)

Zuby jsem zatínal/zatínám hlavně kvůli tomu skákání (doufám, že ve dvojce se tolik neskáče), i když uznávám měl jsem tam i pár jiných záseků. Jako na Doom 1 to nemá ale zase to má jiné klady. :) Kultovní 3D akcí bych to osobně nejspíš neoznačil, z pohledu tehdejší doby se dá říct že ano ale třeba takový Return to Castle Wolfenstein mě baví mnohem více. Možná je to tím, že si na nic nehraje a sedí mě WW2 scenérie s příchutí tajemna.
@Rapier (02.03.2020 17:36): Zřejmě máte s Shoggotem pravdu. Možná proto je nejlepší takových osob nedbat a zároveň neztrácet čas s něčím, co mě irituje, jen abych jim nebo sobě něco dokázal.

Stálo ti za to zatínat zuby, aby ses na Xen dostal? U hry tu je docela bohatá diskuze, která podle mě dokumentuje, že ani ne.
@M.a.t.t. (02.03.2020 18:05): Tohle je těžké. Jak je vidět z příkladu Rapiera a HL tak naopak dohrání může hodnocení i uškodit. Každopádně čím více času s hrou člověk stráví, tím relevantnější je jeho hodnocení.

Co se týká procentuálního hodnocení her, často mě baví i hra které dám třeba 40%. Vyloženě nezábavné tituly hodnotím od 25% dolů.
@Rapier (02.03.2020 17:36): To, že má niekto priemerné hodnotenia okolo 70% je jedna vec a priamo to súvisí s tým, čo tu už odznelo. Len málokto sa totiž vedome venuje veciam, čo ho nebavia. To však automaticky neznamená, že 70% musí považovať za priemer. U mňa to tak určite nie je, hoci rádovo hodnotím vyššie.

Inak nemyslím si, že je to výhradne o tom, či niekto hru dohral/nedohral, ale či odskúšal všetky možnosti, ktoré ponúka. Takisto sa môže stať, že úvod je skrátka slabší a osoba, ktorá to vzdá, sa nedostane k tomu najlepšiemu. Pokiaľ niekto argumentuje prostým, nedohral si, nemáš právo sa k tomu vyjadrovať, to je samozrejme nezmysel. No pokiaľ niekto odstrelí komplexnú hru po dajme tomu dvoch hodinách, alebo ju vypne ešte skôr...
Je to tak jak říká Shoggot. Když hru nedohraješ tak hned ozve pár osob, jak si opovažuješ o ní udělat názor, když jsi ji přece nedohrál ne?! :) No nevím, řekl bych že dobrou hru pozná člověk i bez toho že by ji nutně musel dohrát do konce (neříkám tím, že by neměl).
Třeba já a takový Half-Life 1. Je to dobrá hra ale ten Xen v závěru mě nemotivuje hru dohrát. Doslova se k tomu musím nutit. Ta hra měla skončit před Xenem a mé hodnocení by bylo vyšší, taktéž názor na hru bych trochu změnil.

S tím hodnocením her je to ošemetné. Taky bych raději viděl průměr jako skutečných 50%, alespoň na ZŠ mě to tak paní učitelka matematiky učila. Nicméně chápu, že dnes je jiná doba a tak máme průměr na 70%. Nevím jak je to možné ale je to tak. :) Takže já když dal simulátoru 70-75%, tak jej považuji za lepší nadprůměr.
@Bursoft (02.03.2020 12:10): To je prostě ta samá pohádka. Ti samí lidé, se budou divit, proč hraješ špatnou hru, když je špatná. Když ji nedohraješ a řekneš, že je špatná, řeknou ti ti samí lidé, že to nemůžeš říct, protože jsi jí nedohrál. Je to jen esenciální vysírání, nic víc.
@Bursoft (02.03.2020 12:10): Nebo je to jako u mě v případě posledního Wolfensteina. Jeden z mých nejoblíbenějších titulů, které jsem rád dohrál, a pak přijde díl, který mě štve. Jenže vzhledem k minulým dílům mě to pořád nutí tu dvojku dokončit., takže pokud někdy ten díl dohraju, bude to vyloženě z donucení a jen a jen pro pocit, že nechci žádný díl Wolfa nechat nedokončený.
Používáte někdo v klientovi Steamu sekci "Seznam přání"? Pokud jo, máte ji na rozdíl od předcházejícího stavu taky najednou prázdnou?